D10 GRUSKÖRNING 9 -10 MAJ ÖRKELLJUNGA TOR.

D10 GRUSKÖRNING 9 -10 MAJ ÖRKELLJUNGA TOR.

Inläggav hpngs1000 » 2009-02-14/14:34

Hej Alla!

Vill bara puffa lite för en gruskörning som D10 arrangerar helgen 9-10 maj. Under D10's aktiviteter hittar du följande information:

===============
Mera gruskörning!

Denna gången åker vi från Göteborg till Örkelljunga, närmare bestämt till Vemmetorp. Körningen sker mestadels på grusväg.

Körningen blir den 9 - 10 maj och startar från Lindome, söder om Göteborg. Det är alltså en tvådagarskörning med övernattning och mat plus total förbrödring på lördagskvällen. Ljuging kommer alltså att uppstå! Alldeles av sig själv!

Övernattningen har vandrarhemstatus, sänglinne får du dock ta med dig. En följebil med släpvagn ingår och allt bagage lämnas i bilen, du slipper alltså ha packningen med dig på hojen.

Körningen sker efter roadbook, alltså ingen GPS-runda. Har du en roadbook-hållare är det perfekt, men det går lika bra att ha köranvisningarna i en tankväska. Eller så gör man en enkel roadbook-hållare av en plastask, gör en slits i locket montera asken på styret och voila, en hållare är klar!

Att köra efter en roadbook är säkert nytt för många. Det är inte alls svårt, det tar några svängar innan man kommer underfund med att det faktiskt fungerar. Kan man räkna lite avstånd i huvudet så är det en stor hjälp. Eller så hänger man på gubben framför och hoppas att han vet hur man gör..............! Men då kan det bli riktigt fel!!! Fråga mig..............!

Priset är inte helt klart ännu, men det kommer att ligga någonstans mellan 800 och 900 kronor.

En del detaljer återstår så håll ögonen öppna, mer info kommer löpande.

Körningen arrangeras i sambarbete med Magnus Bengtsson, känd grusåkare med Kåsaerfarenhet.

Grushälsningar

Matz Rosenquist
===============
Lite kallt idag och min HP(n) står på lyften, ingen körning idag tyvärr!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: D10 GRUSKÖRNING 9 -10 MAJ ÖRKELLJUNGA TOR.

Inläggav R1150GSADV » 2009-03-29/19:36

Låter trevligt men hur mycke offroad är det? Ska man ha grovnabbade däck för att det ska fungera? Hur fort går det. Själv har jag nyssen skaffat min GS så jag är inte så van.
Erik
R1150GSADV
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-03-05/12:35

Re: D10 GRUSKÖRNING 9 -10 MAJ ÖRKELLJUNGA TOR.

Inläggav DustRat » 2009-03-30/18:20

R1150GSADV skrev:Låter trevligt men hur mycke offroad är det? Ska man ha grovnabbade däck för att det ska fungera? Hur fort går det. Själv har jag nyssen skaffat min GS så jag är inte så van.
Erik


Hej Erik

Med egna stapplande erfarenheter av grusåkararrangemang anser jag att man mycket väl kan delta på denna aktivitet med vanliga grovmönstrade allrounddäck, de däcken som ofta kommer original på GS:arna. Som regel brukar jag sänka trycket i förhållande till standardtrycket och vips har man förbättrat däckens grusegenskaper något.

Visst som ofta annars hänger mycket på vilken utrustning man har, men själv körde jag grus på vanliga däck i många år innan jag till stor glädje bytte till knottriga nabbdäck. Med åren får man väl bygga på med den utrustning man finner användbar och det är bara med egna erfarenheter man blir en tryggare och skickligare förare.

Personligen älskar jag denna typ av arrangemang, mycket körning (ca 20-30 mil per dag), trevliga människor som kommer för att verkligen köra hoj och spännande vägar man annars sällan får (i flesta fall aldrig) uppleva. Som vanligt gäller det att hålla packningen lätt, gärna i en packrulle tajt säkrad där bak. På den här turen fraktar följebilen huvudpackningen.

Dock får man absolut inte glömma dricksvattenflaskorna och annan fika (samt lunch om sådan inte serveras utefter vägen). Risk för uttorkning är annat fall garanterad. Du bör använda all tänkbar skyddsutrustning som du har tillgång till. Dessa körningar är aktiva och relativt långa, dock inte nödvändigtvis så svåra.

Visst kan det medföra klurigheter att köra efter roadbook. Därför rekommenderar jag att man tar med sig karta och/eller GPS som hjälp om man kör fel. Men det är just de här momenten som är så roliga, att hitta fram. Personligen har jag alltid klumpat ihop mig med andra förare på plats, det är trevligt att köra tillsammans med någon och med gemensamma krafter finna fram till målet, framför allt om man är lite osäker.

Denna träff som Magnus drar ihop för oss i klubben borde alla med minsta intresse för körning på grusade vägar anmäla sig till!!! Det är bara så himla roligt att köra på ett sådant arrangemang, ett organiserat miniäventyr!

Vi ses där!
Bild
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

INSTÄLLT: D10 GRUSKÖRNING 9 -10 MAJ ÖRKELLJUNGA TOR.

Inläggav hpngs1000 » 2009-03-30/23:36

hpngs1000 skrev:Denna gången åker vi från Göteborg till Örkelljunga............Körningen blir den 9 - 10 maj.................

Kvällens!
Pga av klent = inget intresse är vi tvingade att STÄLLA IN körningen tor Örkelljunga! Arrangemanget är förknippat med bokningskostnader och eftersom bara EN person anmält sig, ses vi tvingade att blåsa av arrangemanget!

Detta stämmer till eftertanke! Försöker vi arrangera något som ingen vill delta i, finns inget intresse, önskas någon annan typ av arrangemang och i så fall vad, fel tidpunkt.....etc?

Jag ska ta mig en funderare och återkommer med en separat tråd där jag hoppas få till stånd en dialog för att se vad, när och hur olika arrangemang skall ske.

Återkommer!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: D10 GRUSKÖRNING 9 -10 MAJ ÖRKELLJUNGA TOR.

Inläggav S-J » 2009-03-31/05:57

Synd att denna inte kom till stånd.
Nu kunde inte jag hänga på på grund av avstånd och jour men trotts detta kollade jag om möjlighet till veckobyte då detta verkar vara den typen av Grus som jag har intresse av.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: D10 GRUSKÖRNING 9 -10 MAJ ÖRKELLJUNGA TOR.

Inläggav Robert Olausson » 2009-04-01/18:50

Synd att detta evenemang blev inställt även i år! Förra året lyckades jag få färdigt min "Grusbusare" med riktig roadbook-hållare, rätt däck och rätt inställning (hos ägaren) lagom för att få beskedet att det var inställt.

I år ska mitt första barnbarn döpas just den 9 maj, så därför anmälde jag mig inte.

Jag hoppas att ni som arrangerar dessa evenemang inte tröttnar utan kämpar vidare för att få till arrangemanget vid ett annat tillfälle.
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: D10 GRUSKÖRNING 9 -10 MAJ ÖRKELLJUNGA TOR.

Inläggav Marie » 2009-04-01/18:57

Och jag som satt och funderade på om jag skulle vara lite extra snäll och låsa upp grindarna över skogsbilvägarna på min skogsfastighet så att ni kunde fått busa lite extra på riktigt usel - nästintill obefintlig - väg där! Det är ju bara någon dryg halvmil från Vemmentorp. (och vägen mellan Vemmentorp och fastigheten är ju också grus)

Ja, ja, så kan det gå.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: D10 GRUSKÖRNING 9 -10 MAJ ÖRKELLJUNGA TOR.

Inläggav R1150GSADV » 2009-04-07/05:32

Eftersom jag är ny i klubben skulle jag vilja veta hur det fungerar.
Var kommer löpande information?
Hur får man reda på sista anmälningsdag?
Hur anmäler man sig?
R1150GSADV
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-03-05/12:35

Re: D10 GRUSKÖRNING 9 -10 MAJ ÖRKELLJUNGA TOR.

Inläggav Lars Levén » 2009-04-07/08:38

Eftersom jag är ny i klubben skulle jag vilja veta hur det fungerar. Var kommer löpande information? Hur får man reda på sista anmälningsdag? Hur anmäler man sig?

Tråkigt nog är detta evenamang inställt! Bara jag som anmälde sig i tid tydligen. Men det går fler tåg!

Generellt svar är att du hittar arrangemangen på startsidan under respektive distrikt (D10 i detta fall). Där väljer du aktullet arrangemang och så får du mer information.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: D10 GRUSKÖRNING 9 -10 MAJ ÖRKELLJUNGA TOR.

Inläggav Yngve Berg » 2009-04-20/21:45

Väldigt synd att detta blev inställt! Just den här typen av arrangemang tycker jag är väldigt trevliga! Jag upptäckte precis nu hur det ligger till, när jag gick in för att kolla läget.
Jättesynd, Mats!
Hälsningar
Yngve
Yngve Berg
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2004-11-15/21:26


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst