Lär mig köra på grus! (Skåne)

Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav vemsom » 2009-08-02/16:46

Hej!

Har nyligen köpt mig en F650GS Dakar efter att ha kört sporthoj förut. Drömmen är att toura och köra mycket mer grus och små vägar genom vårt vackra land. Lite smått försökte jag på semestern men det kändes lite osäkert. Körde både grusvägar, åkrar och i skogen och fick verkligen mersmak! Så jäkla skoj!

Är det någon vänligt sinnad skåning (eller norrlänning ;) som har lust att ta en sväng någon dag och förklara grunderna och kanske lite till. Visa lite fina vägar, hur fort man vågar åka och vad man skall tänka på.

Jag har försökt, lite smått, läsa mig till, men hittar inte riktigt någon vettig guide. (Jo, jag har hittat länkarna här på sidan).

Jag bor i Malmö, men kan såklart flytta mig lite om någon har bra vägar någon annan stans. Är i Kalmar lite då o då om någon smålänning är intresserad av att hjälpa till.

Det kanske rent utav är fler som nappar och vill ha guidning?

Bjuder på fikan såklart! :)
Användarvisningsbild
vemsom
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2009-07-16/19:25

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Magnus Brobeck » 2009-08-02/20:21

Enklast måste vara att gå med i klubben och komma med på de grusaktiviteter som vi erbjuder. Känn dig mycket välkommen.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav vemsom » 2009-08-03/16:35

Magnus Brobeck skrev:Enklast måste vara att gå med i klubben och komma med på de grusaktiviteter som vi erbjuder. Känn dig mycket välkommen.

MVH Magnus



Jo. Tanken är ju att jag skall ta o betala in medlemskapet, framgick inte riktigt vad man skulle skriva i inbetalningen bara.
Hittade hur man gjorde... det var ju tämligen simpelt :)
Snart medlem mao

Har tittat på schemat men verkar ha missat alla "ny på grus".. Dock en grustur om ett par veckor. Kanske skall våga mig på den?
Senast redigerad av vemsom 2009-08-03/17:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
vemsom
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2009-07-16/19:25

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Konsument » 2009-08-03/16:48

Kanske det finns någon lokal cross/enduroklubb som har en fikasugen instruktör som du kan ta med en leksaksmotorcykel med vidhängande gubbe så han kan förklara vad som är vettigt grundagerande på olika underlag rakt fram och i kurva?

En eller annan MC-tidning hade en "utbildningsserie" får några år sedan (tror det var Anders Erikssons enduroskola eller något liknande) Kanske lokala biblioteket kan stå till tjänst?

Skadar inte att ha koll på teorierna och testa lite innan du slänger dig med på en seriös kurs.
(Jag började på FMCK och har sedan åkt... upptäcker hela tiden bra, goa och, tyvärr, ibland klantiga tekniker... ;-)

Slappna av, löst grepp i styret och acceptera att det flyter omkring lite ibland på löst underlag så är det bara att njuta. Stå upp och köra kan vara väldigt vilsamt om det är skumpig väg etc. Tyngdpunkten hamnar mer rätt tillsammans med hojen och fjädringskomponenterna kan arbeta mer obehindrat från föraren.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav vemsom » 2009-08-03/17:11

Jo. Jag har ju varit ute och gjort några tiotals mil på små stigar och grusvägar av olika kvalitet.
Lite har man själv inbillat sig att man har snappat upp. Hittade också en bra, engelsk, guide här på forumet som dock sa motsatsen mot vad jag kommit på vissa gånger. Men i stort bara bekräftade. Det krävs lite mer mod tror jag. Våga köra lite snabbare. Har man blicken rätt så går det ofta väldigt mycket bättre än man vågat hoppas.
Det lösa greppet känner jag igen. Inte alltid vara "ett med hojen" utan snarare låta den gå lite som den vill, men dock åt det hållet jag vill!

Sittpositionen jag kört med har varit lite mer likt crossförare verkar göra i tighta kurvor. Luta hojen mer än kroppen. Så att man lutar in hojen i kurvan men sitter själv mer lodrätt. Dock har jag läst att man just skall ha hojen 90 grader med underlaget... vilket jag tycker varit svårt. Händer liksom inget när man försöker svänga?!
Dakaren verkar gilla just den tekniken jag kört på asfalt. Man kan ta kurvor hur snävt som helst.
Med min gamla sporthoj körde jag tvärt om, ligg in i kurvan. Inte nödvändigtvis så att knäet skrapade, men dock motsatt.

Står man upp är det dock svårt att luta hojen åt annat håll än det man står åt. Då har det blivit mer 90 grader.
Användarvisningsbild
vemsom
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2009-07-16/19:25

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Konsument » 2009-08-03/19:35

Jag låter hojen pendla och är ganska upprätt själv. Andra varianter blir så tidsödande från ena sidan till andra, alternativt svettigt i det långa loppet... ;-)

Men en kurvig asfaltsserpentin är skön att luta sig inåt i. Speciellt med fri sikte ned till någon fjord långt där nere... :-D

Crosstilen långt fram med möjlighet att luta sig framåt (t.ex. fram höger för vänstersväng) för ökat framhjulstryck tycker jag om. Trevligare om bakhjulet släpper istället för framhjulet... ;-)

Variation mellan stående och sittande har jag hittat en nackdel med... om man bär boxerkalsonger! :roll:
Behöver ha något som håller paketet på plats så att ingen tror att man joddlar runt i Österrike eller så... :-D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav vemsom » 2009-08-04/07:05

Okej.
Lite fritt fram att testa sig fram låter det som. Som att köra asfalt. Men det känns som om man på grus mer ligger på gränsen av fäste och helst bör veta vad man gör för att inte få hojen helt fylld av repor och buklor (de kommer kanske förr eller senare ändå :)
Användarvisningsbild
vemsom
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2009-07-16/19:25

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav vemsom » 2009-08-08/16:11

Det blev en runda på Revingehed idag, riktigt vackert där. Snackade lite med några enduroförare som tyckte jag skulle åka hem och köpa nya däck ;) (de är slitna, och behöver bytas. Knappt lagliga ens för gatan längre) men grusvägarna gick ganska bra ändå. Mersmak. Tyvärr tappade jag "bakluckan" vilket jag upptäckte först när jag kört ett par timmar runt i skåne och stannat. Det var ju bara att köra tillbaka samma väg jag kommit. Kävlinge, lund, dalby, osv... Revingehed var lika fint som tidigare och samma vägar fast baklänges tillryggalades, dock i ett lite lugnare tempo så jag såg om jag hittade någon liten gråplastbit. Att leta på vägen framför efter något visade sig göra att jag faktiskt körde ganska hyggligt! Några avstickare ute på åkrarna blev det och rätt vad det var i värsta terrängen så låg kåpan där! Kunde knappast blivit en bättre tur!

Nu väntar nya däck. Måste läsa på lite vad jag skall ha. Enduro-killen jag snackade med rekommenderade ett par olika. Med tanke på att jag mest kör touring, vilket jag också sa till honom. Men jag vill framöver ha tillägget "grus" framför touringen så tror jag han hajjade vad jag letar efter och inte rekommenderade några ritiga endurodäck.

Ang. Revingehed så hade jag hört att man "fick" köra överallt i stort sett, utom där det var avlyst för trafik... vilket ju var ÖVERALLT! utom ett par stora grusvägar. Däremot såg jag en jäkla massa folk ute på fälten som körde, både enduro- och offroad-hojar.
Hur ligger det till? Jag behöver visserligen lära mig gruset först, men det kan ju vara spännande att prova allt vad det lider.
Användarvisningsbild
vemsom
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2009-07-16/19:25

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Konsument » 2009-08-08/17:56

vemsom skrev:... rätt vad det var i värsta terrängen så låg kåpan där!
Grattis! Köp en lott!
vemsom skrev:mest kör touring, vilket jag också sa till honom. Men jag vill framöver ha tillägget "grus"
Finns en hel del tips i äldre trådar.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav vemsom » 2009-08-08/18:33

(((( o )))) skrev:
vemsom skrev:... rätt vad det var i värsta terrängen så låg kåpan där!
Grattis! Köp en lott!
vemsom skrev:mest kör touring, vilket jag också sa till honom. Men jag vill framöver ha tillägget "grus"
Finns en hel del tips i äldre trådar.


Ja visst var det häftigt!! Mitt på en åker liksom! många mil senare!
Kul hade jag dessutom!

Några tips på trådar?

Något enduro-killen tipsade om var att inte vara ensam när man övade (pikar ;) ingen som är fikasugen?!
Användarvisningsbild
vemsom
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2009-07-16/19:25

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Konsument » 2009-08-08/19:31

Skriv "grusdäck" i sökrutan så får du nog träff på det mesta.
http://www.soe.se/ har också ett mycket aktivt forum.

Kanske den här länken kan ge uppslag?
viewtopic.php?f=216&t=6754&p=41063&hilit=+enduro+3+#p41063
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav vemsom » 2009-08-09/11:01

Såg att grannen hade Sahara på sin hoj. Har dock ingen koll på vad det är för hoj, står under kapell, ser hyffat liten ut.. Husaberg eller KTM eller något. Hur som helst. Hyfsat lika Tourance som jag har nu, men med grövre mönster. Vill ju inte göra för stora avkall på asfaltsegenskaperna eftersom jag/vi faktiskt åker mycket mer asfalt än grus. Hoppas jag hinner få hojen servad och däcken bytta innan grus-rundorna (D15) i slutet av aug.
Användarvisningsbild
vemsom
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2009-07-16/19:25

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav HMRHMR » 2009-08-09/22:02

vemsom skrev: Hoppas jag hinner få hojen servad och däcken bytta innan grus-rundorna (D15) i slutet av aug.

F650 är en hyfsat lämplig nybörjarhoj för grus. Det blir bra mycket lättare med ordentliga grusdäck dock. Bra kompromissdäck för grus/asfalt är Conti TKC80, Heidenau K60 och Metzeler Sahara. Inget av dessa funkar bra i terräng men det är du ju inte ute efter. Varför inte testa Pirelli MT21? Toppen på grus utan att vara direkt dåliga på asfalt. Själv kör jag helst med Maxxis IT på grus men dom är inget vidare på asfalt. Kör med lågt tryck, 1.6 bak och 1.4 fram, så blir moppen lättare att köra på rullgruset.

Grusrundorna i D15 du syftar på är väl Åstorp 30/8 och Gerrys runda 6/9. Båda går bra att köra som nybörjare eftersom indelning i olika grupper sker.

Vi kör sista rekningen av Gerrys runda nu till helgen och det ser ut att bli många spännande vägar. Huvudsakligen mindre grusvägar men oxå en hel del avstickare på traktorvägar och skogsstigar. Det går utmärkt att ta sig fram med landsvägsdäck typ Anakee & Tourance men ju taggigare däck desto roligare blir det.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Konsument » 2009-08-10/18:11

HMR skrev:...Pirelli MT21? Toppen på grus utan att vara direkt dåliga på asfalt.

Njae, där håller jag nog inte riktigt med p.g.a. livvslängden på asfalt. Sedan har jag för mig att de var ganska halkiga på våt asfalt. Inte så konstigt kanske med den mängd gummi som fanns att få friktion med vid nedlägg. ;-)

HMR skrev:...traktorvägar och skogsstigar. Det går utmärkt att ta sig fram med landsvägsdäck typ Anakee & Tourance men ju taggigare däck desto roligare blir det.

Nu finns det olika idéer om vad som är roligt. Personligen tycker jag inte att det är roligt med slicks på våtlerigt underlag... ;-) D.v.s. håller med om att det är roligare med taggigt fäste än halka omkring i leran.

Köp inte däck efter vad du drömmer att åka på för underlag utan istället vilken typ av underlag som du riskerar att hamna i. Vägstandard i kombination med moder jord skapar ofta överraskningar... :-D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Konsument » 2009-08-10/18:23

Här finns det en däckstest att konsumera:
http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/produkttest/Däcktest%20-%2005.pdf
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Lars Westman » 2009-08-10/21:11

Ta en titt på Heidenau K60. Jag har ett bak på min 800GS och är helnöjd. Det däcket skulle funka perfekt både bak och fram på den 650GS frugan har. Bättre än TKC80 på blöt asfalt och nästan lika dugliga på grusvägarna. En bra kompromiss för den som vill kunna blanda underlag enligt min åsikt.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav vemsom » 2009-08-11/16:12

Köp inte däck efter vad du drömmer att åka på för underlag utan istället vilken typ av underlag som du riskerar att hamna i. Vägstandard i kombination med moder jord skapar ofta överraskningar... :-D


Jo jag har verkligen betänkt denna fakta. Men jag tänker att om man skapar förutsättningarna kanske man letar sig ut till rätt miljö. Jag menar, jag kör redan mer grus än jag gjorde med sporthojen!

Det velades en del fram och tillbaka när jag beställde däck och service (nästa vecka) men till slut valde jag att testa något hyfsat lågt ut på andra sidan av sortimentet och valet föll på Continental TKM 80. Jag har ingen aning om vad jag kan förvänta mig i livslängd eller köregenskaper men hittade en del både gamla och nya tester i tidningar som talade gott för det valet, dessutom hade flera här och var stans på nätet ju också kommenterat däcket som en 50/50-lösning (nåja) som inte gör bort sig helt på gata. Där livslängden också är ok.
Enl. Contineltals hemsida så kommer även däcken originalmonterade (tror visserligen det är ett kostnadsfritt tillval) på BMW R1200GS Adventure, vilket borde tala för att det (visserligen tänkta/drömda) användningsområdet
passar rätt bra.

Vem vet.. kanske får man total avsmak och köper 17"-fälgar och monterar motarddäck nästa gång det är dags för att byta!?
Användarvisningsbild
vemsom
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2009-07-16/19:25

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Lars Westman » 2009-08-11/18:44

TKC80 funkar utmärkt på den hojen. De är lite hala på blöt asfalt, men det är ett mindre problem på 650-stånkan än på min 800GS när man ska ut ur rondellerna :-)
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav vemsom » 2009-08-11/20:00

Jo jag tänkte på det med slitaget också. Det är knappast toppfarten på dakaren man behöver oroa sig över :D
Effekten räcker rätt bra för allt annat dock.
Användarvisningsbild
vemsom
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2009-07-16/19:25

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Konsument » 2009-08-11/22:56

Har för mig att någon RxxxxGS-åkare nämnde att det pallade med asfaltskörning upp till 130 km/h utan att börja smälta... på lättare hoj kanske det går att trycka på lite till.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav vemsom » 2009-08-12/15:42

Så snabbt går ju knappt Dakaren så det är ju lugnt. Är det den enda stora faktorn för att offroaddäck slits mycket snabbare än gatdäck på asfalt?
Användarvisningsbild
vemsom
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2009-07-16/19:25

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Konsument » 2009-08-12/18:39

Det törs jag knappt spekulera i. Gummiblandningar, rörelse i däcket p.g.a. klackarna, ytruggning vid grusåka poleras bort på asfaltsekvenser,... det finns nog många parametrar som både sam- och motverkar.... Men bra livslängd tycker jag att TKC80 har för mitt åkande som är grussträvande och kanske max 100-110 på asfalt.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav vemsom » 2009-08-12/18:45

(((( o )))) skrev:Det törs jag knappt spekulera i. Gummiblandningar, rörelse i däcket p.g.a. klackarna, ytruggning vid grusåka poleras bort på asfaltsekvenser,... det finns nog många parametrar som både sam- och motverkar.... Men bra livslängd tycker jag att TKC80 har för mitt åkande som är grussträvande och kanske max 100-110 på asfalt.


Kör du också TKC80?
Användarvisningsbild
vemsom
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2009-07-16/19:25

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Konsument » 2009-08-12/19:19

vemsom skrev:Kör du också TKC80?
Japp! Har köpt från Tyskland och fått monteringshjälp av lokal däckshandlare som har fiffiga maskiner... :-D

Var på väg att testa en omgång http://www.dacktest.com/motorradreifen/ ... index.html med drömmar om alppassresor, men så gick jag och vann en uppsättning Continentaldäck så då blev det TKC80 igen. Hittills har de inte svikit mig. Enda oönskade släppet jag fått var på regnvåt, nyss blödande asfalt så det är inget rättvist läge att klaga på däcket för... ;-) Dä e bar å åk...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav vemsom » 2009-08-13/15:51

(((( o )))) skrev:
vemsom skrev:Kör du också TKC80?
Japp! Har köpt från Tyskland och fått monteringshjälp av lokal däckshandlare som har fiffiga maskiner... :-D

Var på väg att testa en omgång http://www.dacktest.com/motorradreifen/ ... index.html med drömmar om alppassresor, men så gick jag och vann en uppsättning Continentaldäck så då blev det TKC80 igen. Hittills har de inte svikit mig. Enda oönskade släppet jag fått var på regnvåt, nyss blödande asfalt så det är inget rättvist läge att klaga på däcket för... ;-) Dä e bar å åk...



Flott! Hoppas jag med blir nöjd då! Och att jag får använda dem till det de är tänkta!

Enduro Sahara 3 (de du länkade till) var de jag också valde mellan. Min tanke är att om man testar "andra ändan" av segmentet så vet man vad det innebär och kanske inte sneglar efter att testa nästa gång man byter.
Användarvisningsbild
vemsom
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2009-07-16/19:25

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav Konsument » 2009-08-13/19:15

vemsom skrev:... om man testar "andra ändan" av segmentet så vet man vad det innebär och kanske inte sneglar efter att testa nästa gång man byter.
Klokt. Och när du nästan gäspat käkarna ur led efter sex km asfalt och viker av för formidabelt underhållande grusvägsåka så kommer valet säkert kännas rätt när du upptäcker att du pigg och alert hamnat långt hemifrån när klockan dragit iväg ytterligare fyra timmar... :-D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lär mig köra på grus! (Skåne)

Inläggav HMRHMR » 2009-08-13/21:31

(((( o )))) skrev:Har för mig att någon RxxxxGS-åkare nämnde att det pallade med asfaltskörning upp till 130 km/h utan att börja smälta... på lättare hoj kanske det går att trycka på lite till.


Marschhastighet max 120 på R1200GS. Däröver ökar slitaget snabbt.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst