Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav nordicbiker » 2009-08-23/19:04

Nu är det snart dags: sommaren är slut, det börja blir blöttare ute i skogen och första set seriedeck på min ganska nya F800GS är snart så slitna att jag måste byta.

Och nu kommer frågan som säkert har ställts hundratals gånger, men jag våger en gång till: vilka däck skulle ni rekomendera på en F800GS för...hmmmm, kanske,... 70% asphalt och 30% grusväger (skogsbilväger, ingen offroad) för körning från mars till december (i alla fall så länge inte snö och is ligger kvar). Livslängd gärna en hel säsong...!

Tack för tips!
Kai-Uwe

PS: finns någon här som ha testat däck från min hemland, Heidenau K60?

http://www3.reifenwerk-heidenau.de/index.php?option=com_content&view=section&id=3&Itemid=11&lang=de&suche=type&artNr=11140036
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav Lars Westman » 2009-08-23/20:10

Jag har precis avverkat de första 100 milen på ett K60 bak. Fram var det för mycket kvar på mitt TKC80 för att byta. Jag håller lika högt tempo på grusvägarna som med TKC80 bak. Våtgreppet är bättre och livslängden verkar vara lovande. Än så länge är jag helnöjd!
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-08-23/20:11

Här är tre olika däck som jag provat:

Bild

Från höger:

Continental TKC 80, mycket bra på grus, sämre på våt asfalt, kort livslängd.
Heidenau K60, bra på grus, bra på asfalt, bra livslängd.
Bridgestone Battlewing, körbart på grus, mycket bra på asfalt, bäst livslängd.

Gissa vilka jag röstar på ;)
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav nordicbiker » 2009-08-23/20:42

Tjaaaa, låter för mig som "Made in Germany" är en bra kompromiss! Finns någon återförsäljare i Sverige/Stockholm för Heidenau K60? Jag hittade Heidenau settet (fr&b) på reifenversandonline.de för knappt 150,-Euro inkl frakt innom Tyskland (transport till S av en kompis som är viljans att tå den med på flyplan - inte direkt handbaggage...). Prisjakt hittar ingenting med namn Heidenau.

Tack för snabba svaret!
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-08-23/21:08

Jag beställde från Mynetmoto.com
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-23/21:26

Däckonline http://www.dackonline.se/Motorcykeldack.html har Heidenau i sortimentet, pris strax över 1500 kr för ett set K60 inkl frakt.
Bakom Däckonline står tyska Delticom, leveranserna sker från Tyskland - jag har beställt både bil- och MC-däck därifrån, priserna är konkurrenskraftiga och mina leveranser har skett snabbt och problemfritt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav mapa » 2009-08-24/00:31

Hej!

Exakt vilka beteckningar är det på de Heidenau fram- o bakdäck som passar?

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav Lars Westman » 2009-08-24/07:58

Däckonline har Heidenau på sin web men inte i sitt lager. Jag beställde från mynetmoto.com.

Bak är det 150/70-17 och fram 90/90-21
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav nordicbiker » 2009-08-24/08:51

Tack Lars! Ringde precis nu till dackonline och de ha bara farmdäcket i lagret. Tack för alla tips! Tror jag beställa igag, priset är bra, sen kan däck ligger hemma ett antal veckor till mina Brustens däck är helt närsliten.
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav Masfan » 2009-08-24/09:34

Hej,

Jag vill ställa samma fråga, fast gällande en 1200 GS och ca 75 - 25% asfallt/grus. Ingen off-road körning.

Har idag Bridgstone Battelwing, sitter på sen hojen var ny. Dom har funkat bra på landsväg tycker jag, men nu är dom helt hyland efter ca 1500 mil. På grus finns lite mera att önska.
Vad har Ni för tips och synpunkter, vad bör jag välja? Jag tänker åka mera grus än jag har gjort tidigare, men dom måsta funka på asfallt också. Tjejen åker R1:a, så tempot på väg är ibland rätt högt.

Jag har funderat på att testa Anakee 2, men Heidenau K60 verkar också intressant. Någon som har testat Anakee 2? Hur är Heidenau på landsväg, i ett högre tempo?

/Masfan.
Janne "Masfan" Hannus
KTM 990 Adv

KTM 690 Enduro R
D7
Användarvisningsbild
Masfan
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-12-06/10:39

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-08-24/09:39

Jag skulle inte rekommendera K60 över 120-130km/h, de har grovt mönster och tjuter en del på asfalt.
Det finns nog inget alternativ än de vanliga asfaltdäcken typ Battlewing/Anakee för hög fart.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav Masfan » 2009-08-24/09:51

Jag kollade precis på Heidenau´s hemsida. Och däcken ska inte köras fortare än 190 km/h.
Original däcken på 1200 GS är V klassade, allstå för farter upp till 240 km/h.

/Masfan.
Janne "Masfan" Hannus
KTM 990 Adv

KTM 690 Enduro R
D7
Användarvisningsbild
Masfan
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-12-06/10:39

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav mapa » 2009-08-24/15:58

Hej!

Jag har nu drygt 300 mil på Anakee 2 bak och vanliga Anakee fram. Anakee 2 finns inte i min framdäcksdimension, 90/90 - 21. Hur som helst, jag har inte kört min F800GS med andra däck så det är litet tunt med referenser för min del. Vad jag kan säga är att greppet på våt och torr asfalt är mer än tillräckligt, har dock inte lekt motard eller annan extremkörning på asfalt. Tvärnitat från ca 140 med bara en hand på styret utan några som helst problem (BMW:s avrostning i våras på Barkarby). Hojen gick perfekt.

De går bra på grus också, så länge det inte är för blött eller för mycket rullgrus för då blir de hala. Har kört ungefär 100 mil grus med dem i sommar. Börjar det vara direkt lerigt så lägger de av helt och styr knappt alls, mönstret täpps snabbt igen. I jord/sand är greppet inte heller särskilt bra. Däcket saknar ju de nabbar som skulle ha kunnat greppa. Men, för vanliga svenska grusvägar, torra eller bara litet blöta, är de tillräckligt bra. Har utan problem hållit hundra på riktigt dåliga grusvägar. Bromsar skapligt också. Självklart är nabbdäck ännu bättre.

Summa, om du kör på grusväg och asfalt räcker Anakee långt, men de räcker inte till den yttersta gränsen på grusvägen. Är den rejält blöt och lerig är de ingen hit alls, eftersom de inte blir stabila i sidled, då nabbar saknas. Är det djupa hjulspår med vatten i får man balansera exakt i mitten, annars blir det otäckt! I terrängen fungerar de bara om det är torrt och inte på gräs eller mossa. I sand och jord gräver de ner sig om det blir för brant och du kör sakta. Skall man verkligen köra offroad med en så pass tung maskin är nabbdäck mer eller mindre ett måste.

Jo, apropå min fråga om beteckningar på Heidenau K60 - det var inte dimensionerna jag menade utan övriga, dvs hastighet, m+s mm mm. K60:orna finns i ett par varianter inom de aktuella däckdimensionerna.

Ser att mynetmoto-siten rekommenderar just dessa, dessutom på extrapris just nu:

http://mynetmoto.com//motorradreifen_details.cfm/artikelnr/mnm000005840/heidenau_90/90-21tt__54t_k_60_snow_m+s.html

http://mynetmoto.com//motorradreifen_details.cfm/artikelnr/mnm000006145/heidenau_150/70_b17_m/c_69t_tl_k_60_snow_m+s.html

M+S-märkta?!?!?! Innebär ju ibland att det är mjukt vinterdäcksgummi för låga temperaturer, men ibland är det ju M+S-märkning utan att däcken har vinterdäcksmjukt gummi.

På däckonline finns det åtminstone fyra K60 front-modeller i 90/90-21, med varierande priser och bara ett är M+S-märkt.

Ha det gott,
Mats P
Senast redigerad av mapa 2009-09-06/15:37, redigerad totalt 1 gång.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav Masfan » 2009-08-24/16:46

Det blev Metzeler Tourance EXP. Det var vad som gick att få fram just nu. Michelin kan tydligen inte leverera, och har tydligen inte kunnat på hela sommaren. Så jag får testa Anakee 2 nästa gång kanske.

Enl. en test av Tourance EXP jag hittade på en Engelsk sida så ska dom tydligen vara bra i både vått och torrt, på asfallt. Inte ett ord om hur dom är på grus. Enl min handlare, och med tanke på hur mönstret ser ut, så ska dom vara ungefär som mina gammla Bridgstone Battlewing. Vi får se hur det går.

Någon som har något att säga om Tourance EXP?

Det blir nog till att leta reda på en uppsättning fälgar till, så jag kan få ihop ett par grushjul och ett par väghjul, svårt med kompromisser när man vill åka fort på asfallt, och ha bra grepp på grus. :-)

/Masfan.
Janne "Masfan" Hannus
KTM 990 Adv

KTM 690 Enduro R
D7
Användarvisningsbild
Masfan
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-12-06/10:39

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav rilles » 2009-08-24/18:14

Jag körde Exp förra året till Nordkapp och tillbaka och är väldigt nöjd. Huvudsakligen asfalt men väl tillbaka körda jag en hel del grus och det funkade över förväntan.
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav Konsument » 2009-08-24/20:58

Magnus Jinstrand skrev:Från höger:
Luras du inte lite där...?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-08-25/06:41

(((( o )))) skrev:
Magnus Jinstrand skrev:Från höger:
Luras du inte lite där...?


Ehh... höger eller vänster... beror väl på vilket håll man ser det från :oops: brukar inte bry mig så mycket om det när jag är ute och kör heller.. :roll:
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-25/09:39

Magnus Jinstrand skrev:Ehh... höger eller vänster... beror väl på vilket håll man ser det från :oops: brukar inte bry mig så mycket om det när jag är ute och kör heller.. :roll:

Hoppas bara Du håller till höger när vi möts på vägen... ;)

För att återgå till ämnet, har jag Metzeler Tourance på min F650GS -02. De är bra på asfalt, men känns oroliga på löst grus - jag ska nog prova Heidenau K60 när det blir dags för byte.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav nordicbiker » 2009-08-25/19:52

Hmmm, nu blir det spännande! Jag beställde igår ett set Heidenau K60 med betekninger:

HEIDENAU / 90/90-21TT 54T K 60 SNOW M+S

och

HEIDENAU / 150/70 B17 M/C 69T TL K 60 SNOW M+S

Detta efter jag använde sökfunkionen på Heidenaus hemsida för "Fahrzeug- / Reifensuche" för F800GS. Där kommer precis denna kombinationen upp. Såg nu också att 150/70 dimenssionen finns bara som M&S. Jag antå att detta däck är faktisk lite mjukare, men detta kan inte vara fel i våra Svensk klimat, där temperaturer ligger snart igen på bara 10, 15 grader i höstmånader. Klart, slitage blir större. Mättade också profil på mina gammla däck, 2.5mm kvar fram och 5mm back, mer som jag tänkte. Detta betyder att jag behålla både fram och bakdäck och byter tilbaks när/om jag skulle göra någon hojsemester nästa sommarn på asphalt - i alla fall bakdäket.

Jag beställde hos mynetmoto igår kl 9:30, paketet gick redan utt samma dag eftermiddag. Nu blir jag nufiken hur långt det tå att få lilla paketet upp till Stockholm.

Ska vi kanske fixa lite kurs i ABC området "Hur fixa man punktering och byta däck på mc?" Jag ställa gärna min hoj till förfogan för praktiska övninger, så länge ingen driver en spik in i däcket! ;-)
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav nordicbiker » 2009-08-28/09:16

Beställde som jag skrev tidigare ett set Heidenau K60 i måndags förmiddag från mynetmoto.com i Tyskland - levererad idag fredag! Detta slå alla rekord.

Nu hoppas jag att jag kan få däckerna monterat under "öpet hus dagen" hos mcservice i Enköping. Skrev mail dit just nu och vänta på svar, men jag tror det kan vara mycket intressant för många hur man få löss däck t ex vid punktering när man ar ute i "viltmarken".

Profilen ser it alla fall mycket låvande ut för gruskörning... :-)
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav DustRat » 2009-09-02/20:40

nordicbiker skrev:...
Mättade också profil på mina gammla däck, 2.5mm kvar fram och 5mm back, mer som jag tänkte. Detta betyder att jag behålla både fram och bakdäck och byter tilbaks när/om jag skulle göra någon hojsemester nästa sommarn på asphalt - i alla fall bakdäket.
...


Hejsan,

Jag vill inte vara någon besserwisser, alla gör ju som de vill, men personligen hade jag skickat de "gamla" däcken till återvinningen om de inte har mer än så kvar i mönsterdjupet. Mot slutet av dess livslängd slits ofta däcken snabbare. Säkert skiljer sig detta mellan olika modeller, men i princip är det så.

Ett MC-däck har en klart mindre yta än en handflata mot vägbanan som skall klara oss helskinnade hem i väder, vind och olika underlag. Visst kan man köra däcken ner till den olagliga gränsen, men jag är osäker på vilka däck som bibehåller samma egenskaper när det gäller prestanda, säkerhet och hållbarhet i slitet tillstånd som det gör i nytt.

Är det något jag rekommenderar är det att så långt som möjligt vara generös mot sig själv och hålla sig med fräscha däck. Annat fall kan det absolut vara bra att utöka sitt praktiska kunnande med en kurs i hur man hanterar punkteringar.

Hejhopp
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav nordicbiker » 2009-09-02/21:22

Du har självklart rätt, man ska inte spara på däck, livet beror på den. 5mm på bakdäcket känns borkastad penger, men jag ska fundera! ;-)
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav DustRat » 2009-09-02/21:36

nordicbiker skrev:Du har självklart rätt, man ska inte spara på däck, livet beror på den. 5mm på bakdäcket känns borkastad penger, men jag ska fundera! ;-)


Det kostar lika mycket att lägga på gamla däck som nya, om man behöver den hjälpen. Därför lönar det sig sällan, om däcken är "nästa slut", att spara dem för att senare lägga på dem en gång till.
;)
Oavsett hur du gör går det nog bra...

Ha en skön höst
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav nordicbiker » 2009-09-13/07:43

Ok, nu är Heidenaus K60 monterad och inkörd. Viklen skillnad på grus!!! Yiiiihaaaaa, det är så cool att äntligen har mer grip och inte få svätt på pannan så snart det blir lite fuktigt! Körde en längre blandade Geocaching tour igår : min GPS säger att jag körde hela 324km när jag kom hem, kanske hälften på grus, om man räkna bort transportsträckan från Kista till Södertälje. Sen gick det genom skogarna runt sjöerna Klammingen och Yngern och upp till nästan Strängnäs.

Och, jag erkänner att jag har ingeting annat att jämföra Bridgestones Battlewings med, men Heidenaus K60 känns är den rätta kompromiss för mig. Bra väghållning på grus, mycket mer förtroendeväckande grip i kurverna och helt ok på asphalt. Igår var det helt tort, så det blir intressant att känner hur den bete sig på blåtta vägar.

Och jag måste säkert inte framföra att mit GS ser nu äntligen ut som ett "riktikg äventyrshoj", ännu utan obligariska aluboxar! ;-)

PS: finns där några andra geocaching intresserade hojåkare innom BMW Klubben D7?
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav DustRat » 2009-09-13/17:48

nordicbiker skrev:...
Och jag måste säkert inte framföra att mit GS ser nu äntligen ut som ett "riktikg äventyrshoj", ännu utan obligariska aluboxar! ;-)
...



Yes, GS-hojarna blir urfräcka med knottriga däck!!! I mitt fall, aldrig mer tillbaka till landsvägsdäck så länge grusvägarna lockar!
8-)

"Husvagnarna" på sidorna är enligt mig inga "nödvändiga" attribut i grusspåret, även om de är väldigt praktiska på semestern.
:?
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Nybörjarefråga: däck för asphalt och grus?

Inläggav nordicbiker » 2009-09-13/21:21

Istället av svindyra alyboxar köpte jag redan ett par plastlådor från Hepco och Becker. Hela ekipage blir väldgit bred (en kejkompis menade en gång att jag (!) har en väldigt bred rumpa, men tror hon pratade om mcn... :-) ) men plast fungera lika bra så länge man inte planera en tremånadsexpedition på sidenvägen till Kina. 130,-Euro begagnat över ebay, transport up till Sverige med kompissar - ett väldigt bra affär!
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst