Terrängkörningslagen - en fallstudie

Terrängkörningslagen - en fallstudie

Inläggav Marie » 2009-09-23/19:44

Bild
Bild
Bild
Bild


Var i helsefyr är det ni kör egentligen????

Jag misstänker att det här "vägvalet" knappast är i enlighet med terrängkörningslagen, och kan säga att jag som markägare skulle om jag hittade spår av motorcyklar på sådana här ställen på mina marker, bli topp tunnor vansinnig.....

I det ena fallet är ju dessutom vägen helt tydligt avstängd med ett antal stora stenar, och även om man med viss möda *kan* passera med motorcykel, så innebär det inte att det vare sig är tillåtet eller ens särskilt lämpligt.

Jag trodde faktiskt bättre om fullvuxna människor i den här klubben.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav Kerstin Berg » 2009-09-23/20:17

Jag vill poängtera att ingen av de bilder (utom möjligtvis den sista) som Marie visar i sitt inlägg är från de rutter som ingick i Svenska Rallyt. Den sista bilden kan vara från den väg (som faktiskt är väg enligt kartan!) som lagts in som genväg till Årjäng - en sträcka vi inte hade rekat (vilket också framgick av informationen till deltagarna).
Kerstin - arrangör av Svenska Rallyt
Användarvisningsbild
Kerstin Berg
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-02-04/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav S-J » 2009-09-23/20:18

OM nu Marie tittar lite på de andra bilderna oxå så ser hon att de är tagna där det synligt är vägar så alla körde inte där. Och om jag förstått detta rätt så finns alla dessa "vägar" med på kartor iaf även om inte jag kör på dem.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav Marie » 2009-09-23/21:31

S-J skrev:OM nu Marie tittar lite på de andra bilderna oxå så ser hon att de är tagna där det synligt är vägar så alla körde inte där.


Och varför tror du att jag valde de bilder jag valde för att illustrera mitt inlägg?

Kerstin Berg skrev:Jag vill poängtera att ingen av de bilder (utom möjligtvis den sista) som Marie visar i sitt inlägg är från de rutter som ingick i Svenska Rallyt. Den sista bilden kan vara från den väg (som faktiskt är väg enligt kartan!) som lagts in som genväg till Årjäng - en sträcka vi inte hade rekat (vilket också framgick av informationen till deltagarna).
Kerstin - arrangör av Svenska Rallyt


Kontentan tolkar jag sålunda:

Vi gör alltså båda som Pilatus ;)

Du tvår dina händer (Matt 27:24 "Als Pilatus sah, dass er nichts erreichte, sondern dass der Tumult immer größer wurde, ließ er Wasser bringen, wusch sich vor allen Leuten die Hände und sagte: Ich bin unschuldig am Blut dieses Menschen. Das ist eure Sache!") Folk var alltså ute och "friåkte"...

och jag säger till S-J med Pilatus ord: Vad jag har skrivit, det har jag skrivit. (Joh 19:22 "Pilatus antwortete: Was ich geschrieben habe, habe ich geschrieben.")

Ber om ursäkt, jag har här i Österrike bara en Bibel enligt tyska enhetsöversättningen för mina dagliga andakter, ingen svensk. Inte ens "V-Gurras" från 1917...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav CCR » 2009-09-24/08:19

Eftersom mitt namn förekommer i samband med dessa avstickare vill jag klargöra några saker. Jag har skickat ut ett antal avstickare till Kerstins rutter till några få i den närmsta kretsen med kommentaren: "Allt är kartrekat, körning sker på egen risk 99% är traktorvägar utan bommar i friluftskartan så det bör vara körbart."
Om någon eller några sedan inte har använt sitt sunda förnuft så är det tråkigt, jag har själv inte kört dessa avstickare från Kerstins rutter så jag kan inte uttala mig om hur det såg ut på plats. Tyvärr verkar Maries kommentar
Var i helsefyr är det ni kör egentligen????
inte helt obefogad. Jag kommer inte att skicka ut dylika avstickare i samband med klubbaktiviteter igen.

/Christian Rodman
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav Johan Hennerfors » 2009-09-24/09:19

Marie skrev:
Bild
Bild
Bild
Bild


Var i helsefyr är det ni kör egentligen????

Jag misstänker att det här "vägvalet" knappast är i enlighet med terrängkörningslagen, och kan säga att jag som markägare skulle om jag hittade spår av motorcyklar på sådana här ställen på mina marker, bli topp tunnor vansinnig.....

I det ena fallet är ju dessutom vägen helt tydligt avstängd med ett antal stora stenar, och även om man med viss möda *kan* passera med motorcykel, så innebär det inte att det vare sig är tillåtet eller ens särskilt lämpligt.

Jag trodde faktiskt bättre om fullvuxna människor i den här klubben.


Då är vi igång igen, det kanske inte är helt lagligt allt man gör här i livet. ;)

Känner några markägare här hemma och nästan alla är av samma åsikt. Så länge man åker i maskinspår, gamla stigar så är det helt ok. Det man inte bör göra är att göra nya stigar.

Då det minskar kraftigt med folk som går i skogarna så ser jag det som kulturvård om man håller stigarna gångbara antingen till fots med häst eller motorfordon.

Ut och ha kul med sunt förnuft man lever bara en gång :mrgreen:
Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav Kovlingen » 2009-09-24/09:30

Nu är det sandlåda . Lägg du ut dina rutter och avstickare. :o

Alla måste väl ta ansvar för sina egna handlingar . Dom som åker asfalt
har väl samma krav på sej som grussprättarna . Kasta sten i glashus
och dra in bibeln i det hela . :evil:

" Den som är felfri må kasta första stenen"
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav HMRHMR » 2009-09-24/13:22

Christian. Dina sidospår var mycket riktigt uteslutande vägar. Varje meter finns med som "väg" på kartan. Att sedan vissa som själva inte kör grus har idiotkommentarer kring det skall man inte oroa sig över.

Vi bröt nog inte mot några terrängkörningslagar. På en del platser var vägarna sönderkörda av skogsmaskiner och därmed oframkomliga. I ett fall var vägen omgord till motorcrossbana. I ett fall hade någon plöjt upp de sista 50 metrarna av en 3 km lång vägstump. Gäller terrängkörningsförbudet på plöjd mark?

Men Christian, en sak har du rätt i. Vi skall nog hålla oss till privata kompisarrangemang istället. Offentliga klubbaktiviteter synas och kommenteras alltför ofta av blinda personer.

Suck!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav HMRHMR » 2009-09-24/13:27

Johan Hennerfors skrev:Tack Mikael för dom härliga filmerna, hoppas ni vågar posta fler trots vissa kommentarer. Sträcka D där snackar vi om hojkörning när den är som allra bäst, därifrån skulle man vilja se en hjälmkamera film.


Jodå. SOE finns ju. Där kan man posta det mesta utan att de som ej är insatta blir upprörda. :)
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav Björn Johnson » 2009-09-24/16:00

Marie skrev:Ber om ursäkt, jag har här i Österrike bara en Bibel enligt tyska enhetsöversättningen för mina dagliga andakter, ingen svensk. Inte ens "V-Gurras" från 1917...


Hej Marie!

En uppriktig fråga av ren nyfikenhet; varför skriver du så där infernaliskt smått ibland? Är det när du inte riktigt vill eller vågar stå för vad du skriver, eller?

Jag gillade för övrigt både bilder och filmer från Värmlandsgruset och skulle som varande mark/skogsägare inte ha något emot om någon körde motorcykel där men det är förstås min egen högst personliga åsikt.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav Konsument » 2009-09-24/19:40

Marie skrev:... på mina marker, bli topp tunnor vansinnig.....
Bli?

Marie skrev:...ett antal stora stenar...
Vilket vansinne att lägga sådana farliga hinder på en väg!

Marie skrev:Jag trodde faktiskt bättre om fullvuxna människor i den här klubben.
Verkar finnas det mesta i den här klubben... liksom samhället i övrigt...

:lol:
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav Kerstin Berg » 2009-09-24/20:35

Om jag tvår mina händer ...? Nej, Marie, det gör jag inte (inte mer än vad som behövs för att hålla svininfluensan på distans i alla fall).

"I Svenska Rallyts spår" är ett arrangemang där vi kör på "vanliga" vägar av ganska varierande kvalitet (underhållet på Värmlandsvägar lämnar en del i övrigt att önska, anser somliga, men är till fromma för oss som tycker det är kul med lite skiftande underlag). Det är ett arrangemang där även de som, i likhet med mig, ännu inte känner sig riktigt mogna för kvicksand, lerhålor och djupt vatten, ska kunna känna sig bekväma och ha roligt av sin körning. De rutter vi lägger upp är därför möjliga att köra, åtminstone under hyggliga väderförhållanden, även för de som inte är så jättevana vid gruskörning, men som ändå vill ha lite utmaningar. Detta talar vi om i inbjudan, och detta vill jag att de som följer den här tråden ska veta.

Om någon grupp vill krydda anrättningen med lite tuffare körning på traktorvägar och liknande är det helt OK. Det är gott om traktorvägar i Värmlandsskogarna - det är bara att kolla friluftskartan för att konstatera det. De som kör "utanför" rutten måste naturligtvis själva ta ansvar för var och hur de kör - och det har jag ingen anledning att betvivla att de gör. (För övrigt måste alltid, i alla sammanhang, var och en ta ansvar för sin egen körning, hur organiserat det än sker).

Det är väldigt roligt för oss som arrangerar Rallyt att många vill vara med - från nästan nybörjare till sådana som är väldigt duktiga att köra. Och det känns bra att alla, oavsett vana och "bökskicklighet", kan ha roligt på Värmlandsvägarna.

Jag hoppas ingen blir bortskrämd från deltagande i Svenska Rallyt av "häftiga" bilder och berättelser. På ljugarbänken mellan bastun och middagen blir hålorna djupare, vägarna smalare, sanden lösare och stenarna större. Så är det med alla goda historier - låt oss roas av dem.

Och välkommen till Värmland nästa år och kör på våra fina grusvägar.

Kerstin
Användarvisningsbild
Kerstin Berg
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-02-04/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-09-24/21:09

Lite funderingar och undringar från en grus-novis som alldeles nyligen deltagit i sitt första grus-evenemang (GS-meeting i Kongsvinger, Norge).

- Vad säger lagen om var man får köra och inte? Att det är OK att köra på allmänna vägar, enskilda vägar med statsbidrag samt enskilda vägar som ej är avspärrade/skyltade är väl ganska självskrivet - men vad räknas som väg? Jag utgår från att det finns någon definition, kan inte tänka mig att man får köra MC på t ex en skogsstig bara för att det går och den finns utritad på kartan..... Vad gäller för t ex spår efter skogsmaskiner, jordbruktstraktorer och liknande där det är körbart med hoj men 'vägen' inte har något ytskikt utan bara uppkommit genom att det körts där?

- Brukar man kontakta markägare innan man arrangerar körning på enskilda vägar?

- Hur är det lämpligt att hantera avspärrningar? Jag utgår från att t ex stenar över vägen, bommar och avgrävda vägstycken är avsedda att hindra all körning. Om jag fattat det rätt är ägaren till en enskild väg, där inget statligt eller kommunalt stöd utgår, i sin fulla rätt att spärra av vägen eller stänga av med skyltar. Vad krävs för att en avspärrning ska vara 'giltig'?

- Vad finns det för ansvarsförhållanden på en enskild 'väg'? Är markägaren ansvarig för olyckor som händer t ex på grund av försummat vägunderhåll eller vägskador orsakade av skyfall, översvämningar eller att vägen är sönderkörd?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Terrängkörningslagen - en fallstudie

Inläggav Magnus Brobeck » 2009-09-25/16:11

Öppet igen
/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Terrängkörningslagen - en fallstudie

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-09-25/18:26

Jag tillåter mig tycka att frågan är generellt intressant:
Kan SMC, BMW-klubben och andra seriösa mc-organisationer någonsin tillåta sig förekomma i sammanhang där man lever på marginalerna juridiskt? Till exempel genom att ha "snabb grupp" på landsvägen eller genom att köra utanför väg?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav JAC » 2009-09-25/18:50

Gunnar Elmgren skrev:Lite funderingar och undringar från en grus-novis som alldeles nyligen deltagit i sitt första grus-evenemang (GS-meeting i Kongsvinger, Norge).

- Vad säger lagen om var man får köra och inte? Att det är OK att köra på allmänna vägar, enskilda vägar med statsbidrag samt enskilda vägar som ej är avspärrade/skyltade är väl ganska självskrivet - men vad räknas som väg? Jag utgår från att det finns någon definition, kan inte tänka mig att man får köra MC på t ex en skogsstig bara för att det går och den finns utritad på kartan..... Vad gäller för t ex spår efter skogsmaskiner, jordbruktstraktorer och liknande där det är körbart med hoj men 'vägen' inte har något ytskikt utan bara uppkommit genom att det körts där?

- Brukar man kontakta markägare innan man arrangerar körning på enskilda vägar?

- Hur är det lämpligt att hantera avspärrningar? Jag utgår från att t ex stenar över vägen, bommar och avgrävda vägstycken är avsedda att hindra all körning. Om jag fattat det rätt är ägaren till en enskild väg, där inget statligt eller kommunalt stöd utgår, i sin fulla rätt att spärra av vägen eller stänga av med skyltar. Vad krävs för att en avspärrning ska vara 'giltig'?

- Vad finns det för ansvarsförhållanden på en enskild 'väg'? Är markägaren ansvarig för olyckor som händer t ex på grund av försummat vägunderhåll eller vägskador orsakade av skyfall, översvämningar eller att vägen är sönderkörd?

På Svenska offroadentusiasternas (SOE) hemsidas forum under byråkrati, har det ventilerats en hel del var man får köra och inte köra. I Handboken till terrängkörningslagen : http://soe.se/info/lag/620-0136-1.pdf , står det det mesta som gäller detta.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-09-25/19:12

JAC skrev:På Svenska offroadentusiasternas (SOE) hemsidas forum under byråkrati, har det ventilerats en hel del var man får köra och inte köra. I Handboken till terrängkörningslagen : http://soe.se/info/lag/620-0136-1.pdf , står det det mesta som gäller detta.

Tack, det verkar finnas mycket intressant läsning där!
Dock verkar det mesta handla om körning på det som inte räknas som väg, alltså vad terrängkörningslagen säger.
Det jag mest undrar över är hur man vet var det är helt OK att köra, alltså hur man vet vad som är en väg och om den är öppen för trafik - att köra i terräng känns inte aktuellt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav Konsument » 2009-09-25/19:23

Gunnar Elmgren skrev:
JAC skrev:... hur man vet vad som är en väg och om den är öppen för trafik - att köra i terräng känns inte aktuellt.
Lita på GPS'en... :lol:

Enstaka maskin som åker var som helst är inget problem. Märkbar markpåverkan blir det om många maskiner, ofta åker i samma spår och skapar diken. Men även det är urlöjligt i jämförelse med de skador som skogsmaskiner och t.ex. skapandet av grustag orsakar.

Sandödlors väl och ve avhandlas av och till i lokalblaskan. Grejen är den att de inte skulle kunnat existera där om inte mänsklig verksamhet, som t.ex. hojåka, håller nere vegitationen. Där hojåkare inte bidrar så har de dragit in hjullastare som skottar omkring... :-D

I dagens nyheter upplever jag helt klart mårdhunden, med sina bandmaskar, som ett klart större hot och påverkan på markernas användbarhet.

Ja, klart OT men det är väl i och för sig källan till hela tråden.... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav JAC » 2009-09-25/20:49

Gunnar Elmgren skrev:[Dock verkar det mesta handla om körning på det som inte räknas som väg, alltså vad terrängkörningslagen säger.
Det jag mest undrar över är hur man vet var det är helt OK att köra, alltså hur man vet vad som är en väg och om den är öppen för trafik - att köra i terräng känns inte aktuellt.


På sidan 19 i handboken om terrängkörningslagen, som handlar om ”traktorväg”, ”enskild väg” och ”skogsbilväg” kanske är en del av svaret på din fråga.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Terrängkörningslagen - en fallstudie

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-09-25/20:53

Tack, där finns ju en del!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Värmlandsgrus i september

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-09-26/08:34

JAC skrev:På sidan 19 i handboken om terrängkörningslagen, som handlar om ”traktorväg”, ”enskild väg” och ”skogsbilväg” kanske är en del av svaret på din fråga.


Det var ju riktigt intressant, med andra ord får man köra på skogsbilvägar och enskilda vägar, om de inte är avspärrade, men inte traktorspår. Det passar mig bra :D

"Gränsen mellan vad som räknas som terräng å ena sidan och väg å andra sidan har
en central betydelse i handboken.
Några begrepp som lätt sammanblandas är ”traktorväg”, ”enskild väg” och
”skogsbilväg”. En traktorväg eller hjulspår i terrängen som skapats av körning med
t.ex. traktor eller motorredskap är inte att betrakta som väg eftersom den inte kan
sägas användas allmänt för trafik med motorfordon.
Lagen har ett terrängbegrepp som inte riktigt stämmer med allmänt språkbruk
eftersom körning på traktorväg räknas som terrängkörning fastän traktorväg innehåller
ordet väg.
Enskild väg och skogsbilväg kan sägas allmänt användas för trafik med motorfordon
och bör således inte betraktas som terräng. En stor andel av de enskilda
vägarna är skogsbilvägar som i många fall inte är öppna för allmän motorfordonstrafik.
Sådana vägar är trots det att anse som vägar. Enskild väg eller skogsbilväg
som är oplogad, räknas också som väg."
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst