S-J skrev:OM nu Marie tittar lite på de andra bilderna oxå så ser hon att de är tagna där det synligt är vägar så alla körde inte där.
Kerstin Berg skrev:Jag vill poängtera att ingen av de bilder (utom möjligtvis den sista) som Marie visar i sitt inlägg är från de rutter som ingick i Svenska Rallyt. Den sista bilden kan vara från den väg (som faktiskt är väg enligt kartan!) som lagts in som genväg till Årjäng - en sträcka vi inte hade rekat (vilket också framgick av informationen till deltagarna).
Kerstin - arrangör av Svenska Rallyt
inte helt obefogad. Jag kommer inte att skicka ut dylika avstickare i samband med klubbaktiviteter igen.Var i helsefyr är det ni kör egentligen????
Marie skrev:
Var i helsefyr är det ni kör egentligen????
Jag misstänker att det här "vägvalet" knappast är i enlighet med terrängkörningslagen, och kan säga att jag som markägare skulle om jag hittade spår av motorcyklar på sådana här ställen på mina marker, bli topp tunnor vansinnig.....
I det ena fallet är ju dessutom vägen helt tydligt avstängd med ett antal stora stenar, och även om man med viss möda *kan* passera med motorcykel, så innebär det inte att det vare sig är tillåtet eller ens särskilt lämpligt.
Jag trodde faktiskt bättre om fullvuxna människor i den här klubben.
Johan Hennerfors skrev:Tack Mikael för dom härliga filmerna, hoppas ni vågar posta fler trots vissa kommentarer. Sträcka D där snackar vi om hojkörning när den är som allra bäst, därifrån skulle man vilja se en hjälmkamera film.
Marie skrev:Ber om ursäkt, jag har här i Österrike bara en Bibel enligt tyska enhetsöversättningen för mina dagliga andakter, ingen svensk. Inte ens "V-Gurras" från 1917...
Bli?Marie skrev:... på mina marker, bli topp tunnor vansinnig.....
Vilket vansinne att lägga sådana farliga hinder på en väg!Marie skrev:...ett antal stora stenar...
Verkar finnas det mesta i den här klubben... liksom samhället i övrigt...Marie skrev:Jag trodde faktiskt bättre om fullvuxna människor i den här klubben.
Gunnar Elmgren skrev:Lite funderingar och undringar från en grus-novis som alldeles nyligen deltagit i sitt första grus-evenemang (GS-meeting i Kongsvinger, Norge).
- Vad säger lagen om var man får köra och inte? Att det är OK att köra på allmänna vägar, enskilda vägar med statsbidrag samt enskilda vägar som ej är avspärrade/skyltade är väl ganska självskrivet - men vad räknas som väg? Jag utgår från att det finns någon definition, kan inte tänka mig att man får köra MC på t ex en skogsstig bara för att det går och den finns utritad på kartan..... Vad gäller för t ex spår efter skogsmaskiner, jordbruktstraktorer och liknande där det är körbart med hoj men 'vägen' inte har något ytskikt utan bara uppkommit genom att det körts där?
- Brukar man kontakta markägare innan man arrangerar körning på enskilda vägar?
- Hur är det lämpligt att hantera avspärrningar? Jag utgår från att t ex stenar över vägen, bommar och avgrävda vägstycken är avsedda att hindra all körning. Om jag fattat det rätt är ägaren till en enskild väg, där inget statligt eller kommunalt stöd utgår, i sin fulla rätt att spärra av vägen eller stänga av med skyltar. Vad krävs för att en avspärrning ska vara 'giltig'?
- Vad finns det för ansvarsförhållanden på en enskild 'väg'? Är markägaren ansvarig för olyckor som händer t ex på grund av försummat vägunderhåll eller vägskador orsakade av skyfall, översvämningar eller att vägen är sönderkörd?
JAC skrev:På Svenska offroadentusiasternas (SOE) hemsidas forum under byråkrati, har det ventilerats en hel del var man får köra och inte köra. I Handboken till terrängkörningslagen : http://soe.se/info/lag/620-0136-1.pdf , står det det mesta som gäller detta.
Lita på GPS'en...Gunnar Elmgren skrev:JAC skrev:... hur man vet vad som är en väg och om den är öppen för trafik - att köra i terräng känns inte aktuellt.
Gunnar Elmgren skrev:[Dock verkar det mesta handla om körning på det som inte räknas som väg, alltså vad terrängkörningslagen säger.
Det jag mest undrar över är hur man vet var det är helt OK att köra, alltså hur man vet vad som är en väg och om den är öppen för trafik - att köra i terräng känns inte aktuellt.
JAC skrev:På sidan 19 i handboken om terrängkörningslagen, som handlar om ”traktorväg”, ”enskild väg” och ”skogsbilväg” kanske är en del av svaret på din fråga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst