KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Re: KNIX - eftersnack, analyser och reflektioner

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-08-16/22:37

Allan Ericsson skrev:I måndags gjorde jag min säsongsdebut, när det gäller KNIX-körning. Naturligtvis är jag nu fylld av intryck, som jag måste bearbeta, t.ex. gaskontroll: Jag säger då att man avser "RIM PULL". (Jag har inget Svenskt uttryck att ta till.) Det är väl så att man syftar till att se ha kontroll över drag/bromskraften mellan bakdäck och vägbana?

Efter att ha gjort ett antal resor med stort inslag av serpentinkörning och körning på trånga trafikerade vägar i bergsområden, så har jag återupptaget beteendet att i trånga KNIX-liknande kurvor fippla med bakbromsen som komplement till gasrullen. Gasar jag och bakhjulsbromsar samtidigt så får jag det "rim pull", som gas och broms tillsammans bygger upp. Jag kan då snabbt justera ner farten och falla inåt i kurvan, utan att gå över till motorbroms eller framhjulsbromsning (som reser upp cykeln?).

Under KNIX-körningen provade jag att alternera mellan att köra ut ur kurvorna med bakhjulsbromsning utan att slå av på gasen och med att på vanligt sätt (?) bara reglera med gasen. Visst, det var enklare att köra utan bakhjulsbromsning men jag hade en tendens att flyta ut utanför det tänkta utgångsspåret. Om jag då korrigerade med framhjulsbromsen,(utan att slå av på gasen), så var responsen inte lika direkt som vid bakhjulsbromsning. Hur det påverkade mina varvtiden är av underordnad betydelse. Det viktiga vid körning på allmän väg är att kunna kontrollera utgångarna ur kurvorna.

Jag kanske skall tillägga att jag körde i röd grupp med min R1200GS -10 skodd med Metzeler Tourance Next. Cykeln har integralbromsar, vilket betyder att när jag bromsar med frambromsen, så får jag också bakhjulsbromsning men framhjulsbromsen reser cykeln, vilket är ett effekt som jag inte vill ha.

Sammanfattning: Är det så att man med gaskontroll avser rim-pull-kontroll? Rim-pull-kontroll tillämpas från och med det läge då man börjar avsluta inbromsningen inför kurvan. Jag använder då bakhjulsbromsen för att hålla drivlinan på dragsidan, dvs. inte slår av på gasen utan reglerar med bakhjulsbromsen!!!!.

Vad säger ni? Är jag helt ute i det blå? Skall jag träna mer Knix? Skall jag låta cykeln stå kvar i garaget?
/Allan

Om du kollar in vår facebookgrupp "Rörken Röd" så finns det en film "Rörken Röd 20170814 Pass 3" där jag låg bakom dig ett par varv.
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson

Inläggav Allan Ericsson » 2017-09-08/20:47

Skrivklåda =>
Idag var jag ute och körde lite rekognosering inför en kommande onsdagskörning (D7). Då slog det mig: Med- eller motvridning? När passar det ena och när passar det andra, på asfalt?
Analogi: I utförsåkning så går det åt skogen, om man får medvridning. Man förlorar förmågan att kantställa skidorna. Eller hur? Det borde vara något liknande även på mc?

Jag definierar såhär:
Medvridning: Man vrider bäckenet åt samma håll som man svänger. Överkroppen kommer då att med lätthet kunna lutas inåt i svängen, samtidigt som man kan hålla cykeln mer upprätt.
Motvridning: Man vrider bäckenet utåt i svängen. Cykeln kommer då att lutas mer och överkroppen mindre.

Ju mer man lutar cykeln, ju mer vill den svänga. => Motvrid mer och cykeln svänger mer? Kan vara bra när man möter någon som kör brett?
Jag kanske skall testar lite på Rörken på söndag.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson

Inläggav Lennart Jansson » 2017-10-02/21:57

Thomas Stadin skrev:
Allan Ericsson skrev:Vad säger ni? Är jag helt ute i det blå? Skall jag träna mer Knix? Skall jag låta cykeln stå kvar i garaget?
/Allan

Exakt så kör jag också då det är trångt/knixigt/serpentiner/besvärligt på annat sätt. Bra sammanfattat! :)
Vid serpentinkörning uppför är detta den absolut bästa metoden.

Håller med Thomas där, utmärkt att ta hjälp av bakbromsen i serpentiner och skarpa svängar - vilket funkar på BMW mc med delintegral (och andra med oberoende fram/bak-bromsar). BMW skriver själva att det kan användas för sportig körning.
Lennart Jansson R1200RS, medlem 2650056, D10, Grundinstruktör
Lennart Jansson

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-30/20:38

Hej igen,
Jag kollade just på en video där Guy Martin kör en Honda Africa Twin på Cadwell Park. Se
http://overdrive.in/news-cars-auto/video-worth-watching-guy-martin-rides-honda-africa-twin-at-the-racetrack/. Det kan ju ge lite uppslag till hur man skall köra sin R1200GS på asfalt.

På bilden här nedan så försöker jag köra enligt instruktioner (högersväng): Sitt långt bak så att du får kraft att trycka vänster knä mot tanken, flytta rumpan och överkroppen inåt i kurvan, sitt så att vänsterarmen är nästan helt rak och högerarmen så krökt att hakan kommer så närma gashandtaget som möjligt.

Bild

Tanken var väl att försöka köra med så upprätt cykel som möjligt. Jag försökte få till det men det var inte lätt. Jag fick svårt att höja blicken och jag fick svårt att avgöra hur mycket jag kunde lägga ner utan att lägga i fotpinne/bromspedal/ventilkåpa. I och med att jag hade svårt att se djupt in i kurvan, så hade jag svårt att pricka utgången.

På nästa bild kör jag som jag själv vill. Jag har bättre överblick och bättre kontroll på nedlägget. Det jag försöker göra är att vrida bäckenet, så att jag får god kontakt med cykeln. Det har inte så stor betydelse vilket knä jag trycker mot tanken. Det blir "behovsstyrt".

Bild

Varvtid= typiskt 66 sekunder i blå väst och 60 sekunder i röd väst. Något har inte fungerat?
- Skall jag fila på körstilen enligt "blå väst"?
- Skall jag utgå från de körstilar som cykelns ergonomi är anpassad till?
- Om jag skall hämta idéer från Guy Martin-filmen, så tror jag att jag utgår från "röd väst"-tekniken.

OBS:: Jag vill på intet sätt klanka på KNIX-instruktörer. Jag är så nöjd med hur de arbetar. Ovanstående funderingar speglar bara det egna efterarbetet.
OCH: Tack Meltrockphoto MC för de så användbara fotografierna.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-30/20:50

Kör som Guy, dvs "blå" körstil.
D10 - Mölndal
Husaberg FE570
Honda CBR1000RR
BMW R1200GS LC Triple Black
Användarvisningsbild
Thomas Stadin

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-30/20:56

OK, jag granskar hur han kör: Alternerar mellan att sitta på vänster och höger skinka men inte hänga speciellt mycket. Ganska upprätt med överkroppen, dvs. han sitter inte så långt bak. => - Han får då god överblick?

Eller hur? För mig blir en korrigerad blå= glid inte så långt bakåt.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-31/00:36

Allan Ericsson skrev:OK, jag granskar hur han kör: Alternerar mellan att sitta på vänster och höger skinka men inte hänga speciellt mycket. Ganska upprätt med överkroppen, dvs. han sitter inte så långt bak. => - Han får då god överblick?

Om du åker på en stor mc som en R1200GS är det inte extremt viktigt att man sitter väldigt långt bak. Se bara till att skjuta fram passagerarsadeln så du får hjälp av den med förankringen i cykeln.
Eftersom styret är högt på en GS går det bra att flytta överkroppen även då man sitter relativt upprätt. Du måste alltså inte ligga över tanken för att komma ut på en GS.
Kör du däremot sporthoj med ett styre som är både lågt och placerat långt fram blir det en annan sak.
D10 - Mölndal
Husaberg FE570
Honda CBR1000RR
Användarvisningsbild
Thomas Stadin

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-10-31/04:13

Det som tar i först på GSen är fotpinnen, eller möjligen centralstödet, och även om det kan vara obehagligt så är det inte mer än det. Sitter man upprätt på en GS så kommer fotpinnen/centralstödet ta i långt innan man ligger ens i närheten av gränsen för greppet på en bana.
Vill man svänga mer än så och utnyttja mer av greppet som finns får man hänga av. Inte konstigare än så.

Sitter man uppträtt har man alltså inte lika mycket grepp att utnttja och därmed mindre marginaler.

Att köra på det sätt man är van vid, och därmed är mest bekväm med, är knappast nåt jag skulle rekommendera för en kurs för att lära sig nya saker. Trafiksäkerhetsaspekten av SMCs Knix och storbanekurser är just att lära sig körsätt som ökar marginalerna. Det är svårt att hänga av på en del hojar, och en del av oss har svårare för det än andra, men det ökar marginalerna.

/Fredric
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-31/18:45

Thomas Stadin skrev:Om du åker på en stor mc som en R1200GS är det inte extremt viktigt att man sitter väldigt långt bak. Se bara till att skjuta fram passagerarsadeln så du får hjälp av den med förankringen i cykeln.
Eftersom styret är högt på en GS går det bra att flytta överkroppen även då man sitter relativt upprätt. Du måste alltså inte ligga över tanken för att komma ut på en GS.
Kör du däremot sporthoj med ett styre som är både lågt och placerat långt fram blir det en annan sak.

Tack för en tröstande analys! Jag skall försöka komma ihåg detta plus minnesbilden av Guy Martins body position.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson

Inläggav Allan Ericsson » 2017-10-31/19:28

Fredric Fredricson skrev:Det som tar i först på GSen är fotpinnen, eller möjligen centralstödet, och även om det kan vara obehagligt så är det inte mer än det. Sitter man upprätt på en GS så kommer fotpinnen/centralstödet ta i långt innan man ligger ens i närheten av gränsen för greppet på en bana.
Vill man svänga mer än så och utnyttja mer av greppet som finns får man hänga av. Inte konstigare än så.

Sitter man uppträtt har man alltså inte lika mycket grepp att utnttja och därmed mindre marginaler.

Att köra på det sätt man är van vid, och därmed är mest bekväm med, är knappast nåt jag skulle rekommendera för en kurs för att lära sig nya saker. Trafiksäkerhetsaspekten av SMCs Knix och storbanekurser är just att lära sig körsätt som ökar marginalerna. Det är svårt att hänga av på en del hojar, och en del av oss har svårare för det än andra, men det ökar marginalerna.

/Fredric

Apropå iskrap: Jag väger 80 kg inkl. kläder, stövlar och hjälm och kör med fjäderförspänning anpassad för solokörning (dämpningen= Normal). På höger sida är det fotpinne, bromspedal och cylinderskydd som har skrapmärken. På vänster sida är det fotpinne och sidostöd som har märken. Jag uppfattar det som att allt kommer vid ungefär samma nedläggning, förstås beroende på eventuell sammanpressning av fjädringen, som kan ge iskrap av bromspedal och sidostöd redan vid lite mindre nedlägg.

Jag kan också tillägga att jag inte vill köra emot kantstenarna med cylinderskyddet. "Pang" och så hoppas man kunna hålla sig kvar på asfalten.

När jag visade en av instruktörerna (blå) hur bakdäcket såg ut, så blev slutsatsen att jag måste försöka hålla cykeln mera upprätt, vilket resulterade i att jag bar mig åt som på den blå bilden. Hur var det då med däcket? Jo, det såg ut som om skuldran hade en tendens till att kollapsa och börjat gnugga mot däckssidan. Texten på däckssidan började nötas ner! Det kan mycket väl vara en felaktig slutsats men rådet blev i alla fall att inte lägga ner så mycket. Min egen tolkning är att när jag lägger på dragkraft samtidigt som jag har nedlägg, så blir det för mycket för skuldran (Metzeler), så att däcket börjar tugga och cykeln överstyr. (Jag känner igen beteendet från serpentinkörning uppför (2:ans växel) med Metzeler men inte med Bridgestone.)

Summa summarum: När nedlägget blir så stort att det finns risk för iskrap, så bör jag hålla mig borta från kantstenar och jag bör hantera gasreglaget med försiktighet. Hur jag skall kunna köra med häng kvarstår dock fortfarande som en gåta för mig. => Mera övning nästa år!
Användarvisningsbild
Allan Ericsson

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-11-01/03:18

Det ser ut på bilderna som om det skulle vara fotpinnen och på min gamla R1100S var det definitivt fotpinnarna som tog i först. Dock inte med jättemarginal och det kan vara så att dom där skydden på topparna som du har, som säkert är bra att ha, bygger så pass mycket att dom tar i. Det är i alla fall centimetrar det handlar om.

/Fredric
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-01/11:41

När du kör KNIX skulle jag vilja rekommendera att justera in fjäderförspänningen så att mc:n sjunker ihop ca 25% (både bak och fram) då du sitter på den. Gissar att den sjunker ihop mer idag.
Om du lyckas höja hojen så kommer inte fotpinnarna att släpa i lika tidigt längre pga ökad höjd. Sannolikt höjs hojen mer bak än fram och den kommer att upplevas mer lättsvängd pga att gaffevinkeln blir något brantare.

Nu vet jag inte hur det är på din hoj men fjädringen på en standardhoj är ofta åt det svampigare hållet.
Vad gäller både storbanor och gokartbanor brukar de vara i såpass bra skick att det går att åka med hårdare fjädring än vad som är möjligt på landsväg. Om hojen har ESA, så testa att välja "hård" på stötdämparinställningen. Saknas ESA kanske det går att tajta åt både kompressionsdämpning och returdämpning några snäpp.
Om man gör fjädringen hårdare får man en avsevärt mycket bättre känsla för vad hojen håller på med.

Annars kan du ju göra som proffsen gjorde på tvåtakstiden före anti-spin. Lägg upp vänster häl mot svingen. Då hjulet börjar spinna minskar momentet och svingen rör sig uppåt. Den rörelsen kan man tydligen känna med hälen och de duktiga kompenserar med gaspådraget. Lycka till! :)
D10 - Mölndal
Husaberg FE570
Honda CBR1000RR
Användarvisningsbild
Thomas Stadin

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-01/13:16

Jag har ESA, så jag kan förspänna på några olika sätt. Jag har funderat på att höja både fram och bak med enduro-lägena med inte vågat eftersom jag har fått för mig att däcken inte klara mer nedlägg än vad som är möjligt med std-inställningen. Dessutom borde det betyda att cylinderskydden kommer att ta i innan fotpinnarna tar i. Visserligen har jag märkt att när cylinderskydden tar i p.g.a. nedläggning mot asfalten och inte mot curbs, så hörs det klart och tydligt, så att man kan korrigera om det finns utrymme för det.

När det gäller dämpningen, så har jag resonerat som så att jag vill ha låg dämpning för att få bästa möjliga följsamhet mellan däck och asfalt. Med som du skriver: Det är viktigt att få bra känsla för vad son försiggår och då kanske det är bättre med hög dämpning.

Nu håller jag på och resonerar så att jag blir tvungen att prova så fort tillfälle ges!
Användarvisningsbild
Allan Ericsson

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-01/14:01

Allan Ericsson skrev:Jag har ESA, så jag kan förspänna på några olika sätt. Jag har funderat på att höja både fram och bak med enduro-lägena med inte vågat eftersom jag har fått för mig att däcken inte klara mer nedlägg än vad som är möjligt med std-inställningen. Dessutom borde det betyda att cylinderskydden kommer att ta i innan fotpinnarna tar i. Visserligen har jag märkt att när cylinderskydden tar i p.g.a. nedläggning mot asfalten och inte mot curbs, så hörs det klart och tydligt, så att man kan korrigera om det finns utrymme för det.

Enduroläget är för offroad med en mjuk fjädring som gör stora rörelser.
Är du säker på att enduroläget höjer hojen?
D10 - Mölndal
Husaberg FE570
Honda CBR1000RR
Användarvisningsbild
Thomas Stadin

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-01/15:18

Thomas Stadin skrev:Enduroläget är för offroad med en mjuk fjädring som gör stora rörelser.
Är du säker på att enduroläget höjer hojen?

Visst höjs både fram- och bakfjädringen. När det gäller vad som skiljer de tre enduro-dämpningsinställningarna från de vanliga gat-inställningarna så svävar jag i ovisshet. Jag förmodar dock att det bara är returdämpningen som justeras.
Jag har svårt att hitta bra dokumentation men på ett forum hittade jag följande för förspänningen:

Inställning______Förspänning
_______________Fram_______Bak
Gata
A______________0%_________0%
B______________0%_________50%
C______________0%_________100%
Enduro
D______________50%________50%
E______________100%_______100%

Det finns alltså tre olika förspänningar fram och bak, dvs. olika arbetspunkter på fjädern, som kan kombineras, så att man får fem varianter att laborerar med på min R1200GS -10.

När jag ändå är på gång: Är det någon som vet något om de olika dämparinställningarna?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-07/12:31

Thomas Stadin skrev:
Allan Ericsson skrev:OK, jag granskar hur han kör: Alternerar mellan att sitta på vänster och höger skinka men inte hänga speciellt mycket. Ganska upprätt med överkroppen, dvs. han sitter inte så långt bak. => - Han får då god överblick?

Om du åker på en stor mc som en R1200GS är det inte extremt viktigt att man sitter väldigt långt bak. Se bara till att skjuta fram passagerarsadeln så du får hjälp av den med förankringen i cykeln.

Mer inspiration:
Guy Martin på landsvägsmotorcykel (Hayabusa): http://www.youtube.com/watch?v=CSBR5DrYdMw&list=RDCSBR5DrYdMw
Han sitter ganska upprätt även på denna cykel. Alltså i enlighet med var Thomas skriver om styrets roll för hur man bör sitta. Vid 2:44 måste kameramannen slå av i utgången på en kurva. Det indikerar väl att han gjort en felbedömning vid ingången till kurvan?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson

Föregående

Återgå till Säkerhet och utbildning