Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-27/20:08

Jag funderade på, ifall detta borde ligga under "Vad fick dig att inte le idag" eller som egen tråd - och valde som synes det senare.
I senaste MC-Folket, som kom idag, finns artikeln om 29-årige Johannes, en tysk student, som kört hoj många tusen mil på högst skiftande underlag, ända sedan han var arton. För tre år sedan överlevde han nätt och jämnt - tack vare högklassig kirurgi och intensivvård - en olycka på E 4 utanför Söderhamn. Han är svårt märkt för livet och kommer enligt egen utsago aldrig mer att kunna köra hoj.

Utifrån artikeln är de väsentliga inslagen i samband med olyckan
* nylagd asfalt i vänster körfält
* rikligt med bitumen i skarven mellan den gamla och nya beläggningen
* regn
* samt en decimeters nivåskillnad mellan den nylagda asfalten och stödremsan vid mitträcket.

Hojen fick inga egentliga vurprepor(!) men var i stället helt nerkletad med bitumen, och vittnen till olyckan hävdar, att vägen var såphal. Med hjälp av SMC har Johannes dragit Trafikverket inför domstol. vi får se, hur det går - men oavsett utslaget består naturligtvis hans skador.

Min reflexion utifrån denna tragiska olycka är, att nylagd asfalt i sig är ett varningstecken för dåligt grepp (inget nytt där). Lägg till regn, så kan greppet bli näst intill obefintligt - och med en massa bitumen därtill blir resultatet än värre!
Slutsats: Det finns mycket goda skäl att efter förmåga undvika nylagd asfalt och regn - alternativt att köra, som om underlaget vore is!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-28/09:51

Hoppas verkligen att Trafikverket blir hårt straffade (högt bötesbelopp/skadestånd).
Inte bara för Johannes skull utan även framtida potentiella olycksoffers.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav F800åkare » 2019-06-28/11:06

Endera går de fria eller så blir det en aja baja och ca 50,000kr till offret. Resten får försäkringsbolaget punga ut med.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav enhjuling » 2019-06-28/12:38

Inte nog med att ingen får ta ansvaret för den undermåliga beläggningen som orsakade denna olycka.
De fortsätter glatt med samma metod och fortsätter att sätta wireräcken så en vurpande motorcyklist verkligen inte har en chans att klara sig oskadd.
Dessutom hade killen tydligen ingen personförsäkring, det ingår tydligen inte i tyska trafikförsäkringar som det gör här.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-28/17:48

Oavsett allt annat - eller snarare på grund av det - är min slutsats hur som helst, att jag själv måste tänka efter före!
De faktiska omständigheter, som jag nämner i inlägget ovan, blir en ännu större varningssignal, än de varit tidigare.
Inga pengar i världen kan kompensera för livslångt, svårt handikapp - och det blir inte heller mindre besvärligt, om Trafikverket och/eller entreprenören ådöms höga skadestånd.
Men visst - i Johannes' fall kan pengarna göra stor skillnad, eftersom hans försäkringsskydd är betydligt sämre än vårt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-28/19:17

Bror Gårdelöf skrev:Inga pengar i världen kan kompensera för livslångt, svårt handikapp - och det blir inte heller mindre besvärligt, om Trafikverket och/eller entreprenören ådöms höga skadestånd.


Du missar liksom halva poängen.
Ett skadestånd är inte enbart en ersättning för sveda och verk för den part som drabbats, utan även ett straff för den part som åsamkat skadan.

Jag hoppas Johannes vinner i rätten, och tilldöms ett miljonbelopp i ersättning.
Dagens smäll på fingrarna från ansvariga politiker är inget kännbart straff, men skadestånd i form av miljoner kronor är.
Trafikverket kommer med höga potentiella skadeståndsanspråk tvingas tänka efter först i framtiden.
Visst ska du som framför ett fordon tänka till själv, men Trafikverket ska underlätta för sina kunder - inte försvåra, och ytterst är vägen fordonsföraren använder Trafikverkets ansvar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-28/19:43

Vi är överens - men beskriver saken ur två olika vinklar. Mitt fokus ligger på, vad jag själv kan göra för att minska risker.
Dessa åtgärder kan jag vidta, oberoende av vad rättsvårdande myndigheter kommer fram till - och oavsett vem som har "rätt" eller "fel" i en given situation, är det ju jag, som löper stor risk att bli illa åtgången, om det skiter sig.
I övrigt hoppas jag, att detta blir kännbart för Trafikverket, så att risken för upprepning minskar, och Johannes får en substantiell ersättning - men tyvärr tror jag det inte, förrän jag ser det (och jag blir mycket glad, om jag har fel i det avseendet).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav enhjuling » 2019-06-28/19:59

Håller helt med dig Bror att man själv har ett stort ansvar att göra vad man kan för att inte råka illa ut när andra gör fel. Håller även med om att pengar inte hjälper om man har fått hela livet förstört. Vad jag menar med att nån skall hållas ansvarig är mer att de skall tvingas att göra rätt i fortsättningen så att sådana dödsfällor försvinner.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-28/20:15

Bra Bror.
Vi brukar inte ha helt olika uppfattningar, och har det inte denna gång heller.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-28/21:37

Vi är eniga alla tre. Tyvärr är jag alltså svartsynt, vad gäller krav, ställda på Trafikverket. Historien förskräcker. Det är ju inte så många år sedan två människor dog på grund av såphal, nylagd, blödande asfalt på E 4 i Sörmland. En anställd på Scania (han bodde i Trosa och jobbade med lastbilsdäck, tror jag) skickade ett mail till Trafikverket om, att detta vägavsnitt var en katastrof, som väntade på att inträffa. Mailet blev liggande utan åtgärd på grund av att handläggarna hade semester! Och såvitt jag vet, har ingen ställts till ansvar.
(Även andra myndigheter förefaller kunna klåpa sig på ett helt osannolikt sätt utan kännbara påföljder. Att Ystads kommun - trots påstötningar - kunnat missa extrem vanvård av barnen i en familj är barockt. Det ligger onekligen utanför Forums diskussionsområde - men är ändå ett talande exempel på mähä-attityden i Sveriges tillsynssystem visavi grava brister i myndighetsutövning.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-28/21:52

Tja, man kan tillsatta tjänster baserat på kunskap eller politisk tillhörighet.
Tyvärr väljs den senare frekvent i den offentliga sektorn.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav mumkas » 2019-06-29/18:12

Så gott det går undviker jag att köra på nylagda vägar och när det händer tar jag det lugnt. Jobbigt bara när man får en idiot i en SUV som ligger några meter bakom en och stressar. Att inte kunna lita på vägarnas underlag är något som får mig att dagligen tänka på att sluta och köra MC och istället köpa en ball bil, helst utan tak. Detta efter 40 år på två hjul inräknat moppetiden. Det finns alldeles för många politiker, entrepenörer och bilister där ute som helt enkelt är enastående lågbegåvade. Eller idioter som man sade förr :twisted: :evil:
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav F800åkare » 2019-06-29/18:45

mumkas skrev:Så gott det går undviker jag att köra på nylagda vägar och när det händer tar jag det lugnt. Jobbigt bara när man får en idiot i en SUV som ligger några meter bakom en och stressar. Att inte kunna lita på vägarnas underlag är något som får mig att dagligen tänka på att sluta och köra MC och istället köpa en ball bil, helst utan tak. Detta efter 40 år på två hjul inräknat moppetiden. Det finns alldeles för många politiker, entrepenörer och bilister där ute som helt enkelt är enastående lågbegåvade. Eller idioter som man sade förr :twisted: :evil:

Nej, den politiskt korrekta termen är begåvningshandikappad. ;)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-29/19:24

Nix, handikappad är knappast en PK-benämning i dag.
Begåvningsutmanad ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-29/19:37

mumkas skrev: Jobbigt bara när man får en idiot i en SUV som ligger några meter bakom en och stressar.

Lyckligtvis förefaller denna typ av bilister vara sällsynta, när jag är ute och åker, men om det någon gång händer, brukar jag tända varningsblinkern. Det funkar i regel, dvs stressnissen fattar vinken och ökar avståndet. Gör han inte det, brukar jag komplettera med att trampa lite lätt på bromspedalen upprepade gånger. Det brukar hjälpa.
Att jag sedan släpper förbi honom, så snart det är möjligt, är en självklarhet.

Vad gäller "handikapp", tror jag, att den gängse benämningen numera är "funktionsstörning" eller "funktionsnedsättning".
Även uttrycket "funktionsvariation" har lanserats. Problemet med det ordet är, att diagnosen gäller varenda människa på hela klotet - och då blir den tämligen meningslös.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav mumkas » 2019-06-29/21:36

Bror Gårdelöf skrev:
mumkas skrev: Jobbigt bara när man får en idiot i en SUV som ligger några meter bakom en och stressar.

Lyckligtvis förefaller denna typ av bilister vara sällsynta, när jag är ute och åker, men om det någon gång händer, brukar jag tända varningsblinkern. Det funkar i regel, dvs stressnissen fattar vinken och ökar avståndet. Gör han inte det, brukar jag komplettera med att trampa lite lätt på bromspedalen upprepade gånger. Det brukar hjälpa.
Att jag sedan släpper förbi honom, så snart det är möjligt, är en självklarhet.


Tyvärr är de allt för vanliga i krokarna där jag bor. Höll 90 i Norra länken (i bil) för ett tag sen och hade en lastbil några meter bakom som blinkade med helljusen och ville förbi. Glad att jag inte satt på hojen. Det är 70 där och med fartkameror. Så mycket för vägens riddare och jag tycker nog att lågbegåvad är den bästa synonymen till en idiot. Själv begagnar jag främst långfingret när jag stör mig på när någon kör illa.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Nylagd asfalt och regn = livsfarligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-30/07:13

Och detta var alltså på enfilig väg utan möjlighet att köra förbi? Lastbilföraren måste ju ha varit dum på huvet!
Jag brukar undvika fingret, när de ligger tätt bakom mig. Det skulle inte förvåna, om någon dåre en dag blev förbannad och körde på mig med flit.
Varningsblinkern är i mitt tycke inte lika förolämpande. Men OBS! Jag är inte ute efter att starta någon infekterad debatt om bästa metoden. Den skulle nog bli fruktlös.

Vad gäller terminologi för bristande förståndsgåvor, torde den officiella PK-terminologin idag skilja sig avsevärt från vanligt talspråk.
Min variant är "Ove-varning" (från filmen, där Ove upprepade gånger skriker/vrålar: "Idiot!")
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst