Att köra mellan köer

Att köra mellan köer

Inläggav Motorcycleswede » 2009-11-01/17:18

Jag fick nyligen höra från en kollega som varit ute och kört med några att det hade varit diskussioner om att köra mellan köerna. De han körde ihop med hänvisade till min frågespalt i Bike och att jag där skrivit att det är tillåtet att köra mellan köerna. Detta är en feltolkning av det jag har skrivit och han bad mig att skriva i forumet för att förklara och förtydliga hur det ligger till.

Det finns inget direkt förbud att köra mellan köer men man kan ändå bli rapporterad av polisen för att man inte haft tillräckligt avstånd i sidled vid omkörning eller också kan man bli rapporterad för vårdslöshet i trafik. Jag förklarar…

Det finns inget uttalat eller i lag skrivet förbud mot att köra mellan köerna. Men det står i trafikförordningen att omkörning endast får ske om det kan ske utan fara och om man har tillräckligt avstånd i sidled. Om köerna rullar långsamt och man glider förbi något fortare än köerna i övrigt så kan man oftast säga att man inte har tillräckligt avstånd i sidled. Kör man om köerna i mycket högre hastighet än vad köerna kör i eller på något annat sätt som kan bedömas som farligt så kan detta bedömas som vårdlöshet i trafik. Är körfälten breda och det finns gott om plats mellan bilarna i köerna så kan det vara lagligt. MEN, det är polismannen som ser körningen som också gör bedömningen om han vill rapportera körningen eller inte samt vad han vill rapportera för. Man kan t.ex. bli rapporterad för att man inte har hållit tillräckligt avstånd i sidled vid omkörningen eller man kan också bli rapporterad för vårdslöshet i trafik.

Det finns inget angivet i lag om vilket avstånd man ska hålla i sidled vid omkörning. Men jag har hört att det minsta avstånd man ska hålla är att fordonen ska kunna ha en dörr helt öppen utan att man kör på den. Och försöker man följa detta och kör förbi mellan köerna så kan man tänka på om man får plats mellan bilarna om bilarna på båda sidorna har dörrarna öppna.

Blir man sedan rapporterad för att ha kört mellan köerna så kan man som förare antingen erkänna och acceptera böterna för att man vet att man har gjort fel eller också förnekar man och får sitt ärende prövat i domstol.

Då jag har frågat runt så har jag fått till svar att avståndet i sidled gäller både om köerna rullar eller står stilla. Men enligt MIN bedömning så anser jag att det är mindre allvarligt om man långsamt glider förbi mellan köer som står stilla och man har ett rimligt avstånd i sidled. Med rimligt avstånd menar jag då inte någon eller några centimeter som jag har sett att en del har när de passerar köerna. Men det är min bedömning, en annan polis kan bedöma det på ett annat sätt och kanske vill rapportera.

Men oavsett om man anser sin körning laglig eller inte så anser jag att det är av sekundär betydelse. Det som är viktigt är säkerheten och att man kör på ett sådant sätt att risken för en olycka är så liten som möjligt oavsett om man har rätten på sin sida eller inte…

Kjelle
Trafik/Mc-polis
Stockholm City
Kjelle D15
R1250 GS Adventure
Motorcycleswede
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2003-02-25/01:00
Ort: Kristianstad

Re: Att köra mellan köer

Inläggav Johan R100rs » 2009-11-01/22:47

Jag gör detta dagligen... har t.o.m sett polisen göra de utan att tveka... så i min bok är de helt ok att ta sig fram
på de sätt som går i storstads trafiken, höger, vänster eller mitten. Trafiken står ju nästan still iaf.
Johan R100rs
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2009-10-29/21:53

Re: Att köra mellan köer

Inläggav M-Anders » 2009-11-02/13:05

Johan R100rs skrev:Jag gör detta dagligen... har t.o.m sett polisen göra de utan att tveka... så i min bok är de helt ok att ta sig fram
på de sätt som går i storstads trafiken, höger, vänster eller mitten. Trafiken står ju nästan still iaf.


Samma som ovan, men man bör vara försiktig, självklart, det är ju jag som råkar mest illa ut om något händer.
Själv ser jag inte riktigt nödvändigheten om trafikkön flyter i mer än 40-50 km/tim, det är mer intressant om den är näst intill stillastående.

mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Att köra mellan köer

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-11-02/13:39

Jag avstår oftast, mest med tanke på att många bilförare är blindstyren som kan få för sig ungefär vad som helst.
De gånger jag åker mellan bilar är det vid helt stillastående köer, där jag genom att slinka mellan några enstaka (stillastående!) bilar kan komma längst fram vid ett rödljus och på så sätt 'skaka av mig' bilarna när det blir grönt.
Jag vill inte gärna hamna mellan två köer som börjar röra på sig, med tanke på risken att bli trängd - de flesta bilförare håller sin kurs, men några vinglar, några får för sig att byta fil utan att se en hoj vid sidan, och några (få) försöker jävlas genom att täppa till den lucka man behöver......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Att köra mellan köer

Inläggav BulletStefan » 2009-11-02/15:08

I Stockholmstrafiken är de flesta bilister rentav förvånande uppmärksamma på motorcyklar vid köbildning och gör sitt bästa för att hålla till sidan så man kan göra emellan. T.ex. vid Norrtull in mot city bildas långa köer på morgonen och där kör jag alltid förbi hela kön lugnt och fint om den står stilla. Rullar det lägger jag mig i kön och rullar med. På samma sätt verkar de flesta motorcyklister göra, och ofta står det 2-3 hojar längst fram när det blir grönt.
Ytterst måste det ju handla om hänsyn och omdöme. Skulle jag inte göra på detta sätt vore det helt meningslöst för mig att åka MC till jobbet eftersom det då skulle ta lika länge som att ta bil och då går både T-bana och cykel fortare :)
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Re: Att köra mellan köer

Inläggav noh » 2009-11-02/19:41

BulletStefan skrev:I Stockholmstrafiken är de flesta bilister rentav förvånande uppmärksamma på motorcyklar vid köbildning och gör sitt bästa för att hålla till sidan så man kan göra emellan. T.ex. vid Norrtull in mot city bildas långa köer på morgonen och där kör jag alltid förbi hela kön lugnt och fint om den står stilla. Rullar det lägger jag mig i kön och rullar med. På samma sätt verkar de flesta motorcyklister göra, och ofta står det 2-3 hojar längst fram när det blir grönt.
Ytterst måste det ju handla om hänsyn och omdöme. Skulle jag inte göra på detta sätt vore det helt meningslöst för mig att åka MC till jobbet eftersom det då skulle ta lika länge som att ta bil och då går både T-bana och cykel fortare :)

Jag kör ungefär som du. De flesta bilförarna inser ju också att på detta sätt minskar faktiskt köerna, även om de som jag kör om inte vinner på just detta, men de förlorar inget heller.

Kör man med mc som med bil tar man ju upp i stort sett samma utrymme och bygger kön lika mycket. Alla tjänar på att vi tar hojen till staden på morgonen och hem på kvällen.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Att köra mellan köer

Inläggav Motorcycleswede » 2009-11-02/20:34

Gör man detta med omdöme och hänsyn så är det sällan något problem.

Anledningen till att jag skrev inlägget är att några har fått för sig att det är helt lagligt att köra mellan köerna. Men så är inte inte fallet utan det är flera faktorer som spelar in, och om man kör mellan köerna så riskerar man att bli rapporterad.

Men att hänvisa till att polisen kör mellan köerna är som att hänvisa till att polisen kör för fort och därför gör jag det också.

Sedan så är det inte var och ens egen bok som gäller, utan det finns en lagbok och den gäller för alla oavsett vad man tycker om det som står i den.
Kjelle D15
R1250 GS Adventure
Motorcycleswede
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2003-02-25/01:00
Ort: Kristianstad

Re: Att köra mellan köer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-11-03/17:42

Fråga till Kjelle: Jag har någonstans i en hojtidning läst en polis' svar, att det är tillåtet att köra om mellan köer, under förutsättning att man befinner sig t.v. om det omkörda fordonet i resp. fil - men det är inte tillåtet att köra om på höger sida i samma fil. Det låter ju logiskt - på samma sätt som att det väl är förbjudet att köra om på vägrenen?

Vad säger Du?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att köra mellan köer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-11-03/17:43

PS: Givetvis med iakttagande av, vad Du skriver ovan. D.S.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att köra mellan köer

Inläggav Motorcycleswede » 2009-11-03/21:14

Bror Gårdelöf skrev:Fråga till Kjelle: Jag har någonstans i en hojtidning läst en polis' svar, att det är tillåtet att köra om mellan köer, under förutsättning att man befinner sig t.v. om det omkörda fordonet i resp. fil - men det är inte tillåtet att köra om på höger sida i samma fil. Det låter ju logiskt - på samma sätt som att det väl är förbjudet att köra om på vägrenen?

Vad säger Du?

Ja det är så man alltid har sagt, och grunden är ju att omkörning ska ske till vänster. Sedan så kom lagändringen som säger att man får köra om även till höger på vägar med flera körfält i samma riktning och med upp till 70 km/tim som högsta tillåtna hastighet (alltså inte på vägar med hastigheter över 70). Men då ska man hålla sig i sitt körfält och man får inte hålla på och sicka-sacka sig fram mellan körfälten.

Så kan man hålla sig i ett och samma körfält utan att glida från det ena körfältet till det andra fram och tillbaka och dessutom har tillräckligt avstånd i sidled till de fordon man kör om så är det okay :) Men ofta så är det så trångt mellan köerna att man inte hela tiden kan hålla sig i ett och samma körfält utan glider liten fram och tillbaka mellan dem.

Du har helt rätt angående att köra om i vägrenen, det är inte tillåtet.

Den här frågan är egentligen lika krånglig som så många andra frågor som gäller trafik och en bedömning får ske från fall till fall vad det gäller hastighet och avstånd i sidled m.m. Trafiklagstiftningen är inte alltid kristallklar, fast man skulle önska att den var det...
Kjelle D15
R1250 GS Adventure
Motorcycleswede
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2003-02-25/01:00
Ort: Kristianstad

Re: Att köra mellan köer

Inläggav tommykn » 2009-11-03/22:15

Lite värdelöst vetande - företeelsen "lane splitting" diskuteras även på våra broder/systerforum utomlands och med likartade argument för och emot - på Wikipedia kan man hitta en bra översikt av ämnet http://en.wikipedia.org/wiki/Lane_splitting - håll tillgodo :)
Bilagor
lanesplit.jpg
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Re: Att köra mellan köer

Inläggav Fredric Fredricson » 2009-11-03/23:42

Personligen kör jag ogärna mellan köer, eftersom man inte vet när en bilist får för sig att byta fil. Jag kör hellre på sidan om köerna eller rent av i vägrenen (trots att det inte är lagligt).

BulletStefan skrev:I Stockholmstrafiken är de flesta bilister rentav förvånande uppmärksamma på motorcyklar vid köbildning och gör sitt bästa för att hålla till sidan så man kan göra emellan. T.ex. vid Norrtull in mot city bildas långa köer på morgonen och där kör jag alltid förbi hela kön lugnt och fint om den står stilla. Rullar det lägger jag mig i kön och rullar med. På samma sätt verkar de flesta motorcyklister göra, och ofta står det 2-3 hojar längst fram när det blir grönt.
Ytterst måste det ju handla om hänsyn och omdöme. Skulle jag inte göra på detta sätt vore det helt meningslöst för mig att åka MC till jobbet eftersom det då skulle ta lika länge som att ta bil och då går både T-bana och cykel fortare :)

Jag har också märkt att bilister ofta lämnar utrymme när man kommer bakifrån, nåt som jag själv gör när jag kör bil. Och jag har, till min förvåning, aldrig råkat ut för en bilist som avsiktligt spärrat vägen för mig (men jag har bara kört en säsong).
För mig var det oväntat att det skulle visas så pass mycket hänsyn som det gör. Trevligt, men oväntat. Det kan till en del bero på att min hoj är gul och att min jacka har gula reflexer så jag syns rätt bra.

(Vid ett tillfälle gick en bil ut till höger för att lämna plats för omkörning på en tvåfilig väg med vajerräcke mellan filerna. Jag tyckte lite synd om honom men jag kör inte mellan en bil och ett vajerräcke i 90 blås.)

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Att köra mellan köer

Inläggav BulletStefan » 2009-11-04/10:27

Fredric Fredricson skrev:Vid ett tillfälle gick en bil ut till höger för att lämna plats för omkörning på en tvåfilig väg med vajerräcke mellan filerna. Jag tyckte lite synd om honom men jag kör inte mellan en bil och ett vajerräcke i 90 blås.
/Fredric


Nej, det gör jag inte heller gärna. Det ska vara väldigt fritt och väldigt gott om plats i så fall - vilket det sällan är i "enfilssidan" på trefältsvägarna.
Och som tillägg till det jag skrev tidigare om att jag upplever det som att bilister i Stockholm generellt är ganska bra på att lämna utrymme för motorcyklister i köer - även om de flesta bilister är uppmärksamma och t.o.m flyttar sig finns det såklart de som inte är lika vana/uppmärksamma, och ansvaret ligger också helt på mig som motorcyklist om jag väljer att köra mellan köerna.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Re: Att köra mellan köer

Inläggav Motorcycleswede » 2009-11-04/18:24

Det är viktigt att man kör med omdöme, hänsyn och sunt förnuft. Och det tycker att man visar på här i tråden :)

Glider man fram mellan köerna och ger bilarna tid och möjlighet att flytta på sig och de gör det så ökar ju också avståndet i sidled till dem... ;)
Kjelle D15
R1250 GS Adventure
Motorcycleswede
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2003-02-25/01:00
Ort: Kristianstad


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst