Albert skrev:Frågan är ställd utifrån hur debatten förs i samhället. Den förs ju med inriktning på hastighet, inte på beteende/omdömme.
Det är förvisso så att om man får tro smahällsdebatten så beror olyckor bara på för hög fart och kanske, i enstaka fall, alkohol. Man leds att tro att om vägverket bara kan hitta precis rätt hastighetsgräns för varje väg och sedan få folk att hålla den så är alla dödsolyckor ett minne blott.
Orsaken till att man fokuserar på hastigheten är väl att den är enkel att mäta. Trötthet, dåligt omdöme, eller rent av bristande skicklighet är svårare att få fram siffror på.
Jag läste om en undersökning för många år sedan där man ställt sig vid en korsning och noterat "incidenter", dvs inte olyckor men tillfällen då en eller flera förare fått bromsa hårt eller vidta nån oplanerad åtgärd. Man noterade numret på bilen som man bedömde orsakade incidenten och kontaktade sedan föraren. I många fall sade sig föraren inte ens noterat att det var en incident. Jag har för mig att man kom fram till att hurvida man ens noterade att man gjort fel var korrelerat med erfarenhet dvs nya förare eller förare som körde sällan var mer benägna att både skapa och inte notera incidenter.
Tyvärr har jag ingen aning om vem eller var undersökningen gjordes men det vore intressant med fler undersökningar av den typen i stället för vägverkets meningslösa undersökning av medborgarnas attityder som görs varje år och som på nåt sätt skall vara relevant för trafiksäkerhetsarbetet (just den undersökningen, eller snarare presentationen av resultatet är det mest flagranta exempel på att luras med statistik jag nånsin sett).
BMW-klubben, ihop med SMC, gör ju sitt för att få oss motorcyklister att bli bättre förare. En stor del av det arbetet bedrivs i form av kurser på bana. Naturligtvis så dyker det genast upp debattörer som finner detta stötande eftersom man "lär ut att köra fort" och det är ju "som alla vet farten som dödar". Detta är naturligtvis dumheter men en sådan artikel skulle platsa på vilken debattsida som helst i dag. Att diskutera omdöme och körskicklighet är bannlyst.
Fast till en del kan man förstå varför. Folk med olika, men i alla fall grundläggande, skicklighet, erfarenhet och omdöme måste kunna samsas i trafiken och det är inte rimligt att "straffet" för ett misstag i trafiken är döden. Det är väl därför vi har hastighetsbegränsningar över huvud taget. Trafiken är inte bara till för folk med så grundmurat omdöme och formidabel skicklighet som jag vet att vi alla här har (ok, det var
lite ironi
).
Fast visst vore det bra om de värsta avarterna förpassades till gångbanan. Men nu är det inte så så det bästa vi kan göra för att hålla oss vid liv är att anta att alla andra har dåligt omdöme. Annars är risken att orden "han hade väjningsplikt" hamnar på din gravsten.
SMC hade en devis på 70-talet som passar bra även idag:
"Kör som om varje bilist vore en älg."/Fredric