En obehaglig upplevelse i en rondell

En obehaglig upplevelse i en rondell

Inläggav Fredric Fredricson » 2010-05-04/00:32

Jag tänkte ge dom av oss som tror att bilister ser motorcyklar en liten tankeställare:

I förrgår körde jag bil hem från vårt landställe. Mitt på dan, perfekt sikt, nykter och utvilad.
Det är måttligt med trafik. I norra delen av uppsala (nedanför Willys, för dom som hittar där) kommer jag till en rondell. Det finns ett par bilar på väg in i rondellen från vänster men dom kan jag med marginal hinna före så jag gasar på in i rondellen.
Plötsligt dyker det fram en Honda VFR framför bilen. Den hade legat i rondellen men gömd bakom min vänstra A-stolpe och jag får kasta mig på hejdarna. Det var nog inte så nära egentligen men det var riktigt otäckt upplevelse i alla fall.

Jag kollade sen och det är fullt möjligt för A-stolpen att dölja en hoj som kommer in i rondellen och en bit in. Delvis beror detta på att rondellen har nån kulle och buskar i mitten så man ser inte fordon som är på andra sidan.

Det gick bra denna gång (och var väl egentligen inte speciellt nära) men poängen är att det spelar ingen roll om en hoj har fyra helljus och föraren är helgul med rosa prickar om hojen den är dold bakom nåt. En MC är så mycket mindre än en bil att den kan försvinna bakom en A-stolpe eller i en död vinkel på backspegeln eller bakom en annan bil.

Bara för att du ser bilen är det inte säkert bilisten ser dig!

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: En obehaglig upplevelse i en rondell

Inläggav Dennis Johansson » 2010-05-04/03:23

Se där ja. Tur att inget hände.
Det du just upptäckte är tydligen något som smc känner till.
när jag varit inne och läst information på deras hemsida speciellt riktat till "andra trafikanter" som finns på http://www.svmc.se/seoss stod om jag inte minns helt galet med att en mc kan döljas bakom A- stolpen.

Men det gör ju inget att vi höjer upp detta många gånger.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: En obehaglig upplevelse i en rondell

Inläggav L.Stefan Andersson » 2010-05-04/06:56

Rondeller i all sin ära och glans, men varför i allra glödhetaste tillåter man buskar, kor, skulpturer och gud vet vad i dessa skapelser?

Allra minst så skall det ju vara en liten kulle så att om man sitter i en personbil inte har en chans att se rakt igenom den aktuella trafiksituationen.

Man kan ju kanske tro att att bristen på fritt synfält skall få trafikanter att sakta in? Om så är fallet så måste jag tyvärr få meddela att det inte fungerar fullt ut! Det finns tyvärr alltför många därute som chansar, samma sorts trafikanter som gärna kör med ett hjulpar vid sidan om farthindret om de på detta vis kan passera utan att behöva sänka farten nämmnvärt.....

Men tyvärr så har jag inte något bra förslag på lösning vad det gäller ovan nämnda beteende, men jag hoppas att de Herrar som bankar med klubbor och allting bestyr hör min bön och aktivt verkar för att vi som vistas i trafiken skall få ha ett så fritt synfält som möjligt.

Ha´t pent Stefan
Det är aldrig försent att ge upp....
L.Stefan Andersson
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2009-11-09/13:15

Re: En obehaglig upplevelse i en rondell

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-05-04/10:02

Fredriks upplevelse ger anledning till två reflektioner:

1. När man själv kör bil och vet detta, är det logiskt att inte nöja sig med att sitta stilla bakom ratten och bara vrida på huvudet, när man tittar åt vänster/höger. Jag har numera för vana att aktivt röra överkroppen framåt för att kunna SE det synfält, som A-stolparna annars skymmer - just för att inte missa något så stort som en hoj, som faktiskt kan finnas där.

2. När man kör hoj och vet detta, skärps kunskapen ännu mer om, att bilisterna förmodligen inte aktivt försöker eliminera takstolpens skymda fält - varför man kör med det i åtanke.

"Jag har sett Dig är inte samma sak, som att Du sett mig", är en MYCKET bra devis för hojåkare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En obehaglig upplevelse i en rondell

Inläggav L.Stefan Andersson » 2010-05-04/10:14

Jag kan bara hålla med om denna devis, och vad det gäller den tunga trafiken så vill jag gärna påminna om att "Kan du inte se mina speglar, ja då kan jag inte se dej!"
Det är aldrig försent att ge upp....
L.Stefan Andersson
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2009-11-09/13:15

Re: En obehaglig upplevelse i en rondell

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-05-04/14:28

Gäller även så relativt små fordon som husbils- och husvagnsekipage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En obehaglig upplevelse i en rondell

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-04/17:36

En liten reflektion beträffande A-stolpar som skymmer;
Äldre bilar hade betydligt smalare A-stolpar än dagens, och stolpen lutade dessutom i allmänhet betydligt mindre och satt närmare föraren. Jag har ibland funderat över detta, och konstaterat att "det var bättre förr" - dvs A-stolpen var betydligt mindre sikthämmande fram till mitten av 80-talet eller så.

Håller för övrigt med om att ett viktigt överlevnadsvillkor för oss hojförare är att placera oss så vi syns - jag försöker hålla mig så jag ser bilförarens ögon, antingen genom rutan eller i bilens ytterbackspegel, för då bör han/hon också ha en chans att se mig.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: En obehaglig upplevelse i en rondell

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-05-04/19:17

Gunnar Elmgren skrev: Äldre bilar hade betydligt smalare A-stolpar än dagens, och stolpen lutade dessutom i allmänhet betydligt mindre och satt närmare föraren. Jag har ibland funderat över detta, och konstaterat att "det var bättre förr" - dvs A-stolpen var betydligt mindre sikthämmande fram till mitten av 80-talet eller så.


Gissningsvis är dagens grövre A-stolpar - och B-/C-dito - till för att skapa ett säkrare kupéutrymme vid en eventuell rullning, så för bilisterna var det nog inte bättre förr. Alltså värt att notera, att även här har bilisternas ökade säkerhet inneburit motsatsen för medtrafikanterna i/på andra fordon.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst