Bra varselväst - och billig!

Bra varselväst - och billig!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-12/18:39

Hej!

Det har ju varit en del debatt om varselväst är bra, hur den ska användas och hur den ska se ut.
Själv tycker jag väst är ett utmärkt och billigt sätt att synas bättre!

Jag har hittat en som passar riktigt bra för MC-bruk, på Biltema av alla ställen!
Västen är i stretch-material vilket gör att den sitter "tight" och bra utanpå jackan.
Den har korta ärmar och mycket reflexer, vilket gör gott för synligheten från alla håll
Och den har ett hellångt, kraftigt kardborrband som "stängning" på framsidan - sitter utmärkt, och är enkelt att använda.
Jag har provat västen vid ett par kortare turer, och det verkar mycket lovande - återkommer med fler rapporter!
Västen finns i två storlekar - M/L och XL/XXL, och kostar 79 kr.
Bild
http://www.biltema.se/Verktyg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Fritidsklader/Varselvast/
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bra varselväst - och billig!

Inläggav Marie » 2010-05-12/20:14

Jag har aldrig kommit överens med varselvästar med kardborrband. Jag litar inte på att de håller i lite högre hastigheter på t.ex. Autobahn. Mina första varselvästar hade kardborrband och de öppnade sig ofelbart när hastighetsmätarnålen passerade 160. Sen hittade jag via Lennart Jansson här på forumet en väst med blixtlås, och sedan dess har kardborrvästar varit bannlysta hos mig....

Både billigare och med blixtlås försedd är Swedols billigaste varselväst, 45 kr/st inkl moms. Och jag är nöjd med kvaliteten.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Bra varselväst - och billig!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-12/20:24

Marie skrev:Jag har aldrig kommit överens med varselvästar med kardborrband. Jag litar inte på att de håller i lite högre hastigheter på t.ex. Autobahn. Mina första varselvästar hade kardborrband och de öppnade sig ofelbart när hastighetsmätarnålen passerade 160. Sen hittade jag via Lennart Jansson här på forumet en väst med blixtlås, och sedan dess har kardborrvästar varit bannlysta hos mig....

Både billigare och med blixtlås försedd är Swedols billigaste varselväst, 45 kr/st inkl moms. Och jag är nöjd med kvaliteten.

Det som är bra med den här Biltema-västen är, att den har ärmar och är i stretch-material.
Och kardborrebandet går längs hela framsidan, till skillnad från mina tidigare västar som bara haft två korta remsor.
Marie, hur ser Swedols väst ut? Material?
Jag har funderat på att byta ut kardborrebandet mot ett blixtlås, men nackdelen med blixtlås är dels att det kan skada lacken på tanken, dels kan vara svårt att öppna med handskar och/eller stelfrusna fingrar....
En annan idé, som jag knyckt av en av f.d. Vägverkets körkortsinspektörer, är att fästa västens bägge "halvor" i jackan, på ömse sidor om blixtlåset. Då slipper man besväret att stänga och öppna västen separat, och sitter det ordentligt fast (tryckknappar? Extra blixtlås? Säkerhetsnålar?) är nog risken liten att västen fladdrar loss.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bra varselväst - och billig!

Inläggav Marie » 2010-05-12/20:37

100% polyester.

Tyvärr visar bilden minsta storleken, där det är kardborrknäppning, men övriga storlekar har blixtlås.

Bild

Idén med att fästa västen i jackan är inte dum, men jag syr eller nitar ogärna i plagg med funktionsmembran. Jag har aldrig haft problem med att hantera blixtlåset i Swedols väst, men jag brukar ju inte köra mc när det är kallare än -10°C, där vet jag ju att du satsar hårdare...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Bra varselväst - och billig!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-12/21:00

Ok,
då går Swedol-västen bort - jag vill ha ärmar och mer reflexyta, för att maximera varseleffekten från alla håll och även i mörker.
Jag ska ge det ganska rejäla kardborrbandet i min Biltema-väst en rejäl chans, och visar det sig inte hålla ihop får det bli en kvart med symaskinen och ett blixtlås....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bra varselväst - och billig!

Inläggav malaurin » 2010-05-21/20:33

R1150RT ’00
(F650GS '01)
(BMW R850R '03)
Saab 9-5 2,0 BioPower '00
Användarvisningsbild
malaurin
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-05-20/21:31
Ort: Partille

Re: Bra varselväst - och billig!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-05-21/20:59

Som åtskilliga Forumanvändare och Bumsen-läsare vet, har jag länge pläderat för varselväst som en metod att öka den egna synbarheten. Min egen användning av väst kommer nog från och med nu att bli mycket ringa, eftersom jag idag inhandlat ett gul-svart Rukka Armas-ställ. Flera reskamrater har på sistone åkt i sådana, och jag har kunnat konstatera, att de gula fälten över skuldror och armar syns mycket bra. Dessutom är de utan undantag mycket nöjda med ställen som sådana. "Hä bar' å åk' " utan hänsyn till vädret.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst