Köra i regn?

Köra i regn?

Inläggav malaurin » 2010-10-20/21:00

Nu har ju den tråkiga delen av hösten kommit, och eftersom jag har väldigt lite erfarenhet av att köra i regn så undrar jag helt enkelt vad man bör tänka på? Brunnslock och vitmålat känner jag till, men hur mycket mer försiktig måste man vara i kurvor etc?

Och vad är det som händer om det släpper, dvs finns det en chans att få tillbaka greppet eller ska man bara släppa allt, blunda och tänka något avslappnande?

mvh Markus
R1150RT ’00
(F650GS '01)
(BMW R850R '03)
Saab 9-5 2,0 BioPower '00
Användarvisningsbild
malaurin
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-05-20/21:31
Ort: Partille

Re: Köra i regn?

Inläggav Håkan » 2010-10-20/21:27

Regn...
De e bar å åk.

Har du bra däck så ska det inte var några problem i normala hastigheter.
På asfalt eller grusväg menar jag...
Finns något annat material på vägen som: brunnslock, vit färg, löv, grus på asfalt, dynga efter bondens dyngspridare m.m. får man anpassa sig.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Köra i regn?

Inläggav Mimmi » 2010-10-20/21:32

Hej!

En sak har jag lärt mig; Att inte köra för sakta! Om man kör undan så hålls visiret (hjälpligt) rent från vatten. Den lämpliga hastigheten beror naturkligtvis på vilken mc man har eftersom de är olika i aerodynamiskt hänseende.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Köra i regn?

Inläggav Kovlingen » 2010-10-20/21:37

Mimmi skrev:Hej!

En sak har jag lärt mig; Att inte köra för sakta! Om man kör undan så hålls visiret (hjälpligt) rent från vatten. Den lämpliga hastigheten beror naturkligtvis på vilken mc man har eftersom de är olika i aerodynamiskt hänseende.

Köra för sakta ? ? ? ? Hur gör man då ?
Jag har mer problem åt andra hållet :(
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Köra i regn?

Inläggav FlashGordon » 2010-10-20/22:36

I Göteborg får vi passa oss lite extra för oljespill när det regnar. Vi har inte bara bussar som brukar söla utan också många tankbilar från raffinaderierna som kan göra gatan hal som en skridskobana. Tyvärr ser man dieseln ännu sämre när det regnar.
En annan sak att tänka på på hösten och våren är att ta det lugnt just när det börjar regna efter det varit torrt några dagar. Allt det stoft som dubbdäcken river upp kan göra det halt innan regnat lyckas spola bort det.
Att vaxa visiret eller att använda Rain-X eller liknande för att få dropparna på visiret att blåsa av kan vara smart. Detta gäller speciellt de små droppar som yr upp efter bilarna när det bara regnar lätt. Speciellt när man kör i stan och inte håller så hög fart.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Köra i regn?

Inläggav Sven-Gunnar » 2010-10-21/06:12

Och nylagd asfalt kan vara glashal i regn.
/S-G
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Köra i regn?

Inläggav Kovlingen » 2010-10-21/07:43

Alla inlägg har bra tips men för denna årstid
finns det en annan farlig sak som kan komma
när som helst och det är Fläckhalka

God Morgon
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Köra i regn?

Inläggav M-Anders » 2010-10-21/08:59

malaurin skrev:Nu har ju den tråkiga delen av hösten kommit, och eftersom jag har väldigt lite erfarenhet av att köra i regn så undrar jag helt enkelt vad man bör tänka på? Brunnslock och vitmålat känner jag till, men hur mycket mer försiktig måste man vara i kurvor etc?

Och vad är det som händer om det släpper, dvs finns det en chans att få tillbaka greppet eller ska man bara släppa allt, blunda och tänka något avslappnande?

mvh Markus


Hej Markus

Frågan talar ju sitt eget språk.
Du kan få hur många råd som helst, jag skulle hellre vilja säga, ta det lugnt.

Att köra mycket grus körning, har gett mig bra balans och känsla/balans för hojen, det passar mig.
.
Men som Kovlingen säger, fläckhalkan är nog värst. :(
Vatten, Diesel på vägbanan, grus, det mesta finns ju hela året.
Löven är såphala, och det blir änna oljigt på vägbanan.
.
Däcken bli kanske inte så varma som dom borde vara vilket gör dom lite luriga.

Vägverket har ju som rutin att lägga grus bredvid asfaltkanten på hösten, vilket gör det spännande för oss hojåkare :shock:
.
.Men som Mimmi säger "kör INTE för sakta" :shock:

Mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Köra i regn?

Inläggav Olle Nilsson » 2010-10-21/11:31

Sikten är en sak precis som mimmi skriver gränsen för mig som åker med glasögon som inte gör saken bättre
(man får imma på två ställen) ligger vid ca 80 km/t.
Om det släpper så de gånger jag har varit med om det så har jag inte hunnit göra så mycket och jag har kommit undan med en osäkerhetskänsla som sitter i ett slag.
Bra träning är att åka grus och lära sig att det går inte åt skogen för att bakänden fladdrar om kring lite.
Bra däck är givetvis viktigt när man kör i vätan.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Köra i regn?

Inläggav M-Anders » 2010-10-21/13:20

Olle Nilsson skrev: skogen för att bakänden fladdrar om kring lite.
Bra däck är givetvis viktigt när man kör i vätan.


Ja och känslan på framhjulet när det börjar åla sig lite :lol:

mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Köra i regn?

Inläggav Magne » 2010-10-21/15:20

malaurin skrev:Nu har ju den tråkiga delen av hösten kommit, och eftersom jag har väldigt lite erfarenhet av att köra i regn så undrar jag helt enkelt vad man bör tänka på? Brunnslock och vitmålat känner jag till, men hur mycket mer försiktig måste man vara i kurvor etc?

Och vad är det som händer om det släpper, dvs finns det en chans att få tillbaka greppet eller ska man bara släppa allt, blunda och tänka något avslappnande?

mvh Markus


Du ska verkligen inte blunda och släppa allt. Om du ska göra något så är det :

1. Med låren klämma om tanken (gör dig förankrad i hojen och minskar möjlighet till instabilitet)
2. Hålla löst i styret
3a. Om du är i en kurva: håll kvar gasen, och kör genom kurvan. Om du släpper den så blir det samma som att bromsa med bakbromsen och sladden kan komma omgående. Med lite fantasi kan du tänka dig resultet.

3b. Om du har en ok bromsstäcka framför dig, räta upp hojen och bromsa tills du stannar alt. har kontroll över hojen (du har väl ABS). Glöm inte att 1 och 2 redan ska vara gjort.

Övning:
Vid kontrollerade former kan du träna detta genom att åka på korta strängar med grus i vägbanan. Om du åker på en kort sträng med grus kommer du att under bråkdelen av en sekund känna en viss instabilitet och när du åter får fäste ger du gas för att öka stabiliteten.

Paniksituation: inte bäst med bättre än att bara släppa gasen:
Koppla och bromsa försiktigt.

Är det ett tag sedan du läst Full Kontroll, läs den en gång till
http://svmc.se/upload/SMC%20centralt/Do ... 0SVENO.pdf
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Köra i regn?

Inläggav noh » 2010-10-21/19:40

Jag har inte den överdrivna rädsla för regnvåta vägbanor som jag vet finns hos en hel del mc-förare.

Brunnslock och vita streck passeras på en bråkdel av en sekund. Jag förstår inte hur man skall kunna gå på öronen i dessa fall, inte ens om man försöker köra mitt i ett längsgående heldraget målet streck.

Övergångsställen kan vara lite luriga om man kommer med nedlägg runt ett hörn, men annars bromsar och stannar man ju före övergångstället, eller så kan man köra förbi på den omålade delen av övergången.

Risken för vattenplaning är mindre för en mc än för en bil i samma fart.

Nylagd asfalt är ganska fet innan regnen spolat bort fettet så här kan en viss försiktighet dock behövas.

Gammal asfalt kan, om det varit torrt en längre tid, bli hal vid regn. Men redan efter ganska kort tid är den hala filmen bortspolad.

Spill av lättare oljeprodukter kan skapa halka vid regn då vatten ofta är tyngre och tränger ner i beläggning samt trycker upp den feta produkten (så som sker med vägfilmen i stycket ovan). Här kan lite försiktighet i rondeller och vid stoppskyltar vara på sin plats.

Våta löv är hala, men det krävs rätt många löv för att utgöra en tillräcklig yta som skapar en risk, jämför brunnslocksresonemanget ovan.

Man kan ju också ganska enkelt prova fästet genom att på låg växel gasa hårt. Vill man, kan man vara beredd att frikoppla om man är rädd att det skall släppa.

Det jag faktiskt tycker riktigt illa om är våt kullersten. Det har jag vid några tillffällen erfarit bl.a. i Helsingfors, där det fortfarande mitt i staden finns en del gammal kullersten. Hojen skakar så korrekt återkoppling från hjulen försvinner och minsta felmanöver kan få ett hjul att fara iväg.

Greppet för en mc är sämre i vått än torrt, så är det och det kan bli riktigt dåligt om man kör i mycket hög fart. Skillnaden är dock inte särskilt mycket större än motsvarande skillnad för en bil. Jag har många gånger fortsatt köra min hoj i god fart i kraftigt ösregn, när många bilar valt att stanna i P-fickor.

Sammanfattningsvis är det min uppfattning att man vid väta skall vara lite förutseende, kanske sänka farten något och också öka avståndet lite till framförvarande, men i övrigt köra som vid torr vägbana. Ett litet kort släpp, om det mot förmodan uppstår, är inte farligt och greppet är i allmänhet, även i regn, bättre än man som ovan mc-förare kanske tror. Men se upp för kullersten :o .
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Köra i regn?

Inläggav malaurin » 2010-10-21/21:36

Tack för många goda råd!

Jag har en oerhört stor respekt för våta vägbanor, på ett sätt som jag tror stjälper mer än det hjälper, Jag har dock hittills inte upplevt någon sladd på våt vägbana så jag har kört inom gränsen för vad jag och/eller hojen klarar av, men problemet är ju att man riskerar att gå omkull om det släpper till skillnad från en bil där man ändå håller sig på rätt köl tills man återfår greppet igen, så därför känns det obehagligt att testa gränserna.

Hur ska man bete sig om man faktiskt går omkull? Jag har ju bågar både över motorn och baktill (gammal körskolehoj) så det kanske är säkrare att knipa åt om tanken och försöka hänga kvar än att låta sig kastas av?

Imorse uppstod istället problemet att det var 4-5 minusgrader när jag skulle till jobbet. Det gick bra det med och jag kände aldrig av det på vägen, men jag lutade mig inte heller i kurvorna utan körde med cykeln upprätt. Är det någon skillnad på sådan halka jämfört med regn?
R1150RT ’00
(F650GS '01)
(BMW R850R '03)
Saab 9-5 2,0 BioPower '00
Användarvisningsbild
malaurin
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-05-20/21:31
Ort: Partille

Re: Köra i regn?

Inläggav Konsument » 2010-10-21/22:58

malaurin skrev:... går omkull ... så det kanske är säkrare att knipa åt om tanken och försöka hänga kvar än att låta sig kastas av?
När din kropp stannar mot något, vill du då att motorcykeln också är i närheten av dig?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Köra i regn?

Inläggav Kovlingen » 2010-10-21/23:16

Ren vinterhalka är inte direkt farlig men tex.
i samband med spårig vägbana blir det jädrans farligt .
Helt utan förvarning sticker däcken sidledes .
Detta har ju inget med hastigheten att göra .
I enbart vanligt regnväder händer nog inte detta
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Köra i regn?

Inläggav Olle Nilsson » 2010-10-22/07:49

Längsgående räfflor på vägen är ganska ovanligt men riktigt skrämmande där det finns.
Vi har det på några ställen där man fräst upp gammal asfalt och sen har det inte blivit någon fortsättning av beläggningsarbetet.
Om man kör över 70 där så blir det det riktigt illa när däcken följer räfflorna och det känns som om ramen var av.Om det regnar så blir det ännu värre.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Köra i regn?

Inläggav Kovlingen » 2010-10-22/10:48

Ett fel som den ovane föraren omedvetet gör är att i ren
rädsla spänna hela kroppen vilket gör att inget hinns med
vid ev tillbud .
Att försöka att sitta avslappnad och inte krama
sönder handtagen kan nog göra turen mycket säkrare .

Efter ca. 3 mil på väg under ombyggnad ( rullgrus ) i somras
vet jag hur det kändes innan det blev asfalt igen . (Stel som en pinne)

Det gäller också att försöka vara förberedd på det oväntade :?

( Talar av egen erfarenhet )
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Köra i regn?

Inläggav M-Anders » 2010-10-22/19:42

Många goda råd...

Men glöm inte BLICKEN, där du tittar där hamnar du...

Titta aldrig i diket. :shock:

Stig Blomqvist kanske några av er känner han sa: sluta aldrig ratta om du känner att det är påväg att gå åt skogen...

Ligger nått i det..dvs ge aldrig upp ;)

Mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Köra i regn?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-22/20:50

En racingintresserad kollega påstår, att det finns en filmsnutt, där man ser Jim Clark få sladd och göra ett antal rundpallar under något Indianapolisrace. Där går det som bekant undan värre - men det intressanta med filmen är, att man ser, hur Clark styr hela tiden.<BR> Skröna eller ej - han var en gudabenådad förare, och det var ju som bekant inte där han dog utan på Hockenheim, om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köra i regn?

Inläggav Fredric Fredricson » 2010-10-23/01:11

Kovlingen skrev:Det gäller också att försöka vara förberedd på det oväntade


Det kan man väl, per definition, inte vara? :-)

Hur som helst så finns det ett ställe som jag vill varna dom som händelsevis kör där för och det är rondellen vid Gullmarsplan över Nynäsvägen. Det "borde" vara asfalt men är i praktiken kullersten (med mycket små kullerstenar). Jag vet inte hur man burit sig åt men den platsen är tokhal i väta. Kör jag där med bil kan det vara kul att sladda lite men där är jag inte riktigt ännu i min körskicklighet på MC. Så att säga. ;-)

Det finns säkert fler liknande ställen men lyckligtvis verkar dom inte vara så vanliga.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Köra i regn?

Inläggav RollOn » 2010-10-23/01:22

Gullmarsplan över Nynäsvägen, var ligger det? Kan vara bra att veta, så man undviker detta hemska ställe.
:P Rolf E
memento vivere
Rolf Eliasson
R1200C & K1
(F650CS ibland.Frugans)
RollOn
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2010-05-11/16:14

Re: Köra i regn?

Inläggav Kovlingen » 2010-10-23/07:48

Fredric Fredricson skrev:
Kovlingen skrev:Det gäller också att försöka vara förberedd på det oväntade

Det kan man väl, per definition, inte vara? :-)
/Fredric


Jo men det är det som är det svåra . God framförhållning
eller som jag alltid sagt åt barnen . " Tänk först ! " ;) :)

( Dom som blåser iväg i diket nu och skyller på halkan "tänkte" väl inte )
Ett par egna besök i diket på 40 år är det bara att lägga till klantkontot . :(

God Morron
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Köra i regn?

Inläggav S-J » 2010-10-23/08:18

RollOn skrev:Gullmarsplan över Nynäsvägen, var ligger det? Kan vara bra att veta, så man undviker detta hemska ställe.
:P Rolf E


Koordinater
WGS 84:
N 59° 17.931', E 18° 4.887'
WGS 84 - decimal:
59.29885, 18.08146
RT90:
6577542, 1629680
SWEREF99:
6577388, 675460

;)

För övrigt tror jag rondellen är betong belagd då asfalten höll ett halvår i taget då det är grymmt slitage i den rondellen av alla bussar och bilar.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Köra i regn?

Inläggav RollOn » 2010-10-23/16:16

Aha, Stockholm! Skönt, då slipper man riskera livet just där.
:mrgreen: Rolf E
memento vivere
Rolf Eliasson
R1200C & K1
(F650CS ibland.Frugans)
RollOn
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2010-05-11/16:14


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst