M-Anders skrev:http://translate.google.com/#
Copy och paste
Mvh Anders
Håkan skrev:Ok, du är säkert bättre på Tyska än vad jag är (1 år i grundskola samt kvällskurs)...
Håkan skrev:Gillar du boken/häftet?
Håkan skrev:Ang. den medskickade haknyckeln så håller jag med. Det finns ju bättre grejer.
Håkan skrev:Själv har jag hydraulisk fjäderförspänning på min kör-MC.
Och nu behöver jag flytta spänncylindern på stötdämparkroppen igen, m.a.o. höja min MC mera bak. Möjligen beror det på att jag kör lite hårdare genom kurvorna numer...
Eller vad tror du?
Håkan skrev:Kallar du körsättet verkligen för Hakan?
Låter förvillande likt mitt namn...
Jörgen I Larsson skrev:Ingen aning, jag vet inte vad du har för hoj eller hur du kör. Mitt förslag är att du går en kurs och får hjälp där.
Jörgen I Larsson skrev:Det är möjligt att jag har fel men jag har för mig att det var 1984 man kom på hur motstyrning fungerar så all kunskap man tillskansade sig före det känns ju rätt meningslös (inklusive min egen utbildning) eftersom man då egentligen inte hade en aning om hur en motorcykel fungerade. Men så är det ju med det mesta, kunskap är färskvara och ibland görs det landvinningar som får allt annat att bli passé.
/jorgen
Kovlingen skrev:Då måste du mena att nuvaranade kundskap i motorteknik skulle vara överlägsen långvarig utbildning
pga att man nu kan läsa av felcoder i datorer och därmed byta ut en jävla massa prylar som inte är fel på ?
Dagens nyutbildade mekaniker har inte den förankring i verkligheten som krävs för att hitta anledningen
till att felet har uppstått vilket är grunden för att nån ska få kalla sej mekaniker .
Att byta ut alla prylar och låta kunden betala är väl ganska vanligt eller .
( Den som inte kan gå kan inte hellre springa )
God afton
Håkan
Jörgen I Larsson skrev:"Nej?"
Jag vet faktiskt inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang. En duktig tekniker är väl alltid en duktig tekniker oavsett var i historien vi träffar på honom? Om man sedan låter ekonomin styra på det felaktiga sättet att man byter ut fungerande delar på kundens bekostnad istället för att läsa felkoderna rätt är ju det fel hur som helst(och varför tillåter kunden det här??). Men man gjorde likadant på 80-talet utan felkoder.... Men som sagt jag förstår inte riktigt vart du vill komma.
Motortekniken har nog gjort enorma landvinningar under de senaste åren, hur kan man annars tillverka en bil som på några får år har nästan halverat sin förbrukning utan att vara rena experimentfordonet? Men jag har ingen aning. Detta är om råden som jag idag har noll koll på även om jag har en Civ Ing examen från Maskin eftersom jag har jobbat med tele/data de senaste 20 åren. Inom det området har jag dock rätt bra koll, just nu mobilt data och mobila nät. Under större delen av dessa år har jag dock jobbat mot det "gamla" så jag har rätt bra koll på förändringsarbetet också =)
Jörgen I Larsson skrev:Det är möjligt att jag har fel men jag har för mig att det var 1984 man kom på hur motstyrning fungerar så all kunskap man tillskansade sig före det känns ju rätt meningslös (inklusive min egen utbildning) eftersom man då egentligen inte hade en aning om hur en motorcykel fungerade. Men så är det ju med det mesta, kunskap är färskvara och ibland görs det landvinningar som får allt annat att bli passé.
/jorgen
Kovlingen skrev:Jörgen I Larsson skrev:"Nej?"
Jag vet faktiskt inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang. En duktig tekniker är väl alltid en duktig tekniker oavsett var i historien vi träffar på honom? Om man sedan låter ekonomin styra på det felaktiga sättet att man byter ut fungerande delar på kundens bekostnad istället för att läsa felkoderna rätt är ju det fel hur som helst(och varför tillåter kunden det här??). Men man gjorde likadant på 80-talet utan felkoder.... Men som sagt jag förstår inte riktigt vart du vill komma.
Motortekniken har nog gjort enorma landvinningar under de senaste åren, hur kan man annars tillverka en bil som på några får år har nästan halverat sin förbrukning utan att vara rena experimentfordonet? Men jag har ingen aning. Detta är om råden som jag idag har noll koll på även om jag har en Civ Ing examen från Maskin eftersom jag har jobbat med tele/data de senaste 20 åren. Inom det området har jag dock rätt bra koll, just nu mobilt data och mobila nät. Under större delen av dessa år har jag dock jobbat mot det "gamla" så jag har rätt bra koll på förändringsarbetet också =)
Det går väl att krångla till det rejält men det jag tycker att baskundskap är ändå grunden till utveckling .
Kovlingen skrev:Så här skrev du .
Det är möjligt att jag har fel men jag har för mig att det var 1984 man kom på hur motstyrning fungerar så all kunskap man tillskansade sig före det känns ju rätt meningslös (inklusive min egen utbildning) eftersom man då egentligen inte hade en aning om hur en motorcykel fungerade. Men så är det ju med det mesta, kunskap är färskvara och ibland görs det landvinningar som får allt annat att bli passé. /jorgen
Jag tycker tvärt om .
Den som har lärt sej allt från start hur allt funkar ( och vidareutbildar sej ) ligger många steg före .
Kovlingen skrev:
Helt klart ligger all utveckling kommit långt fram och prylarna håller mycket längre och när allt funkar
så är allt frid å fröjd .
Själv har jag en motorstyrningslampa som vägrar slockna och via datorprogram har ett par prylar byts
ut men skiten lyser igen efter ca en vecka . ( Bilen funkar lika bra )
Kovlingen skrev:
Att någon modell på bil har "halverat" sin förbrukning var väl att ta i ( Är det fabriksreklam Eller )
Kovlingen skrev:Jag har aldrig "jobbat" med motorer men både renoverat och trimmat (blygsamt) , skruvat och lärt
mej saker som gör att jag förstår lite hur motorerna funkar .
Kovlingen skrev:
Ingen examen att skryta med , men hyfsat motorintresserad .
Jag är nyfiken på om det finns nått i min fundering som du kan acceptera .
Håkan
S-J skrev:Tror att ordet "motorstyrning" i Jörgens fall inte handlar om hur man styr hur motorn ska tända eller så utan hur man använder motorn när man styr MCn som hjälp.
Håkan skrev:Jörgen I Larsson skrev:Det är möjligt att jag har fel men jag har för mig att det var 1984 man kom på hur motstyrning fungerar så all kunskap man tillskansade sig före det känns ju rätt meningslös (inklusive min egen utbildning) eftersom man då egentligen inte hade en aning om hur en motorcykel fungerade. Men så är det ju med det mesta, kunskap är färskvara och ibland görs det landvinningar som får allt annat att bli passé.
/jorgen
Motstyrning... Självklart praktiserar jag det, det gör väl igentligen alla som framför ett tvåhjuls fordon över promenadhastighet, omedvetet eller medvetet.
Och att det var något som man "kom på" 1984 har jag väldigt svårt att tro...
I så fall, hur kunde man köra MC före 1984?
Och, ja, jag minns att vi pratade om motstyrning vid utbildnings tillfällena, vilket år mins jag däremot inte.
Jag har alla böcker, jag fått vid utbildningara, från den tiden sparade. Få se om jag orkar gräva fram dom.
Minns att det var en kille som heter Stefan (körde BMW i tjänsten, Honda privat) som höll i många av dom kurser jag genomgått.
Jag tycker det är mycket bra att gå på kurs, och lära sig hantera sin MC.
Jag kör MC året om.
När jag byter från sommar MC till vinter MC och viseversa brukar jag ta det lite lugnare, köra igenom ett eget "avrostnings program".
Kör en del grus, ska jag gå på kurs, så är det nog en sådan kurs jag väljer.
Jörgen I Larsson skrev: däremot blir jag lite förvånad när du skriver att du behöver styvare fjädrar för att hålla emot i kurvan, men det är kanske bara jag som missförstod.
Jörgen I Larsson skrev:Alla som framför en enspårig tvåhjuling använder motstyrning i alla hastigheter
S-J skrev:Du skrev inte det men det verkar som att inte bara jag läste det så fel med tanke på svaren som dök upp.
Håkan skrev:Ville med mina inlägg visa att jag har ungefär samma (liknande) kunskaper.
Jörgen I Larsson skrev:Tack för att du har kastat bort min tid, skitstövel.
Jörgen I Larsson skrev:, skitstövel.
Mimmi skrev:Hej!
Snälla Ni, bråka inte i denna tråden(också)!
ALLA kan ha en dålig dag!
Det är allt sådant här bråk som gör Forum mer och mer ointressant, och som åtminstone för mig gör att mitt, och kanske andras? intresse för att skriva minskat under senare tid.
Men Rolf då... det där måste vara förlegad kunskap, Wilbur gick ju ur tiden 1948.RollOn skrev:....some would agree that they first turned the handlebar a little to the right, and then as the machine inclined to the left, they turned the handlebar to the left and as a result made the circle, inclining inward."
Mimmi skrev: intresse för att skriva minskat under senare tid.
Claes Jonsson skrev:Men på knix-bana kände jag inte riktigt samma sak. Det gick kanske för sakta, eller så väntade jag mig samma känsla där också.
Kovlingen skrev: //
Inte är det någe bråk Mimmi . Bara lite gnabb grabbar emellan
Fortsätt skriva för jag gillar dina inlägg med vinklingar !
Hade bra !
Håkan
Håkan skrev: //
Jag får visst lov att skriva lika som jag gjorde till Kovlingen:
Snälla, snälla, snälla, sluta inte skriv!
Fredric Fredricson skrev:Angående motstyrningens historia så var den i alla fall ett känt fenomen på 70-talet. Det // diskuterades knuttar emellan.
/Fredric
Bror Gårdelöf skrev: Eftersom den varierar med kvadraten på hastighetsändringen, krävs ju mycket mindre kraft för att ändra riktning i låg fart - dvs känslan för, vad man gör, blir inte lika tydlig. <BR>Finns någon på Forum, som kan reda ut detta?
Håkan skrev:På 70-talet körde jag en gammal GL1000 ...Men gasa man i böjarna så gick den hyggligt.
Bror Gårdelöf skrev:På den modellen är jag avhängd. Hade den kardan?
Jörgen I Larsson skrev:[
Så syftet med hela tråden var att framhäva dig själv och dina kunskaper?
Tack för att du har kastat bort min tid, skitstövel.
Och nej jag tror inte dina kunskaper motsvarar mina, jag kan lite om det nya, väldigt lite men är nyfiken och vill lära mig mer och dina kunskaper är förlegade.
Håkan skrev:Bror Gårdelöf skrev:På den modellen är jag avhängd. Hade den kardan?
Honda GL1000 Gold Wing.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst