Motorrad Fahren Gut und Sicher

Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-10-29/07:07

Fick en liten skrift från Wunderlich, titel som rubriken.

Utgiven av MOTORRAD.
Den verkar ge bra tipps om körsäkerhet/körteknik.

Har bara skummat igenom den, Tyska är inte mitt modersmål, behöver använda min ordbok för hygglig förståelse.

Till er som läser Tyska obehindrat, eller ni som har en bra ordbok, rekomenderar jag den!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav M-Anders » 2010-10-29/08:50

http://translate.google.com/#

Copy och paste

Mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-10-29/09:07

M-Anders skrev:http://translate.google.com/#

Copy och paste

Mvh Anders


Ok, jag förstår.

Nu var det så att detta var en tryckt skrift.
Jag hittar den varken på Motorrad´s eller Wunderlich´s hemsidor.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-29/09:11

Heter boken faktiskt så? "Motorrad gut und sicher fahren" låter mer, som den tyska jag lärt mig - men jag skall förvisso inte lära Wunderlichs folk att skriva tyska! :-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Björn Johnson » 2010-10-29/09:14

Den heter så och den finns att hämta här
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-10-29/09:19

Ja, eller kanske så här:
MOTORRAD FAHREN
GUT UND SICHER

Framsidan ser ut så här:

Motorrad Fahren.jpg
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-10-29/09:22

Björn Johnson skrev:Den heter så och den finns att hämta här


Tack Björn.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Björn Johnson » 2010-10-29/09:27

Ingen orsak Håkan. Jag fick också häftet på Intermot och tycker att det är bra, en del av innehållet har jag tidigare läst i olika artiklar i tyska Motorrad men att ha allt samlat i ett och samma häfte är ju bättre.

Mvh/Björn
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-11-04/14:02

Tänk så underbart tyskt =)
Lite fakta och några diagram och alla är lyckliga!
Några korta kommentarer och grejern jag inte håller med om:
Det är inte så lätt att ställa in hänget med den haknyckel som man kanske har fått medskickad.
När det gäller de olika svängteknikerna "Drucken, Legen, Hängen" så är det mer beroende av var man är så att säga än vilken typ av MC man äger, jag körde min GS med rätt mycket "Hängen" och jag skulle nog vilja säga att alla skall normalt köra med något som ligger mitt emellan "Legen" och "Hängen" som man skulle kunna kalla Hakan, dvs hakan skall leda dig in i kurvan men men mer om det på en SMC kurs. Tyvärr ser man väldigt många som kör sina hojar med "Drucken" för att de är rädda i onödan.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-11-05/07:30

Ok, du är säkert bättre på Tyska än vad jag är (1 år i grundskola samt kvällskurs)...
Gillar du boken/häftet?

Ang. den medskickade haknyckeln så håller jag med. Det finns ju bättre grejer.
Själv har jag hydraulisk fjäderförspänning på min kör-MC.
Och nu behöver jag flytta spänncylindern på stötdämparkroppen igen, m.a.o. höja min MC mera bak. Möjligen beror det på att jag kör lite hårdare genom kurvorna numer...
Eller vad tror du?

Kallar du körsättet verkligen för Hakan?
Låter förvillande likt mitt namn...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-11-05/19:21

Håkan skrev:Ok, du är säkert bättre på Tyska än vad jag är (1 år i grundskola samt kvällskurs)...

Ingen aning, kastade bort massa tid i skolan på att läsa tyska, bodde i Berlin i 1,5 år (84-85) så det är väl hugget som stucket. La inte ner så himla mycket tid på att läsa i alla fall =)
Håkan skrev:Gillar du boken/häftet?

Har inte faktagranskat den än men som tysk kuriosa är den ju kanon!
Håkan skrev:Ang. den medskickade haknyckeln så håller jag med. Det finns ju bättre grejer.

Beror ju lite på hoj och så men de flesta med hacknyckel som jag har träffat på har varit omöjliga att justera med medföljande verktyg utom då möjligen BMW men BMW håller på att bygga in allt i stötdämparen vilket säkert är bra men dyrt. Själv har jag numera en väldigt snygg vinkelväxel bak på min hoj http://www.ktm.se/index.php?id=248&powe ... isotype=15
Håkan skrev:Själv har jag hydraulisk fjäderförspänning på min kör-MC.
Och nu behöver jag flytta spänncylindern på stötdämparkroppen igen, m.a.o. höja min MC mera bak. Möjligen beror det på att jag kör lite hårdare genom kurvorna numer...
Eller vad tror du?

Ingen aning, jag vet inte vad du har för hoj eller hur du kör. Mitt förslag är att du går en kurs och får hjälp där. Att du skulle behöva öka fjädringsförspänningen är mycket möjligt men felet ligger inte riktigt där. Det du (och alla andra) behöver är en korrekt justerad motorcykel med rätt häng både bak och fram, det har inget med hur fort man kör i kurvorna, det skall vara rätt från början ändå. När det gäller fjädringen så har man två saker att leka med, fjäderförspänningen och fjäderkonstanten.
När det gäller R1200GS som är den enda BMW jag har någon erfarenhet av så var den relativt mjuk i orginal vilket till slut ledde till att jag köpte en hoj med avancerade fjädringskomponenter istället.
Håkan skrev:Kallar du körsättet verkligen för Hakan?
Låter förvillande likt mitt namn...

Eehh, låter förvillande likt en kroppsdel skulle jag säga...
Kallar den egentligen inte för hakan men skulle kunna göra det. Jag skulle försöka måla en bild för mina deltagare och frågade om de kom ihåg Johan Rheborgs första figur som hette Percy Nilegård och hans haka. Det jag ville var att få deltagarna att se sig själva skjuta fram hakan och låta den leda dem in i kurvan för att de då skulle få rätt sitt ställning.
Få håller på och flyttar rumpan när de är ute och åker och håller på men alla kan luta sig åt rätt håll och använda överkroppens hävstång om man bara vågar. Tyvärr ser man alldeles för många som viker in hojen under sig när det är ute och kör vilket gör uppgiften svårare för hojen och alla dess komponenter får en svårare uppgift i onödan.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-11-05/20:51

Jörgen I Larsson skrev:Ingen aning, jag vet inte vad du har för hoj eller hur du kör. Mitt förslag är att du går en kurs och får hjälp där.


Kör en gammal R100GS -95.
Har monterat hårdare fjädrar fram (Wirth) och "värsta" Öhlinaren.
Öhlins lånade min hoj 2005 när dom skulle prova ut en ny "värsting" för Italienska marknaden.

Har gått kurs... Fast det var i.o.f.s. länge sen...
Har varit väldigt aktiv i SMC, gick min första utblidning till instruktör 1974 i Västerås. B-licens för trafikutbildning 1976... Guldhjälms instruktör på 80-talet m.m.m.m.
Var med och startade SMC´s länsorganisationer när det begav sig.
Ordförande i SMC Västmanlands län i två perioder, samanlagt 10 år...
Arrangerat körningar både på liten och stor bana (Gelleråsen).
Ledarmot av SMC´s touringkommite i fler år, bl.a. när SMC resor startades.
m.m.m.m.m.

Men det var som sagt några år sen , så kanske jag behöver gå en kurs....
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-11-05/22:27

Det är möjligt att jag har fel men jag har för mig att det var 1984 man kom på hur motstyrning fungerar så all kunskap man tillskansade sig före det känns ju rätt meningslös (inklusive min egen utbildning) eftersom man då egentligen inte hade en aning om hur en motorcykel fungerade. Men så är det ju med det mesta, kunskap är färskvara och ibland görs det landvinningar som får allt annat att bli passé.

/jorgen
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Kovlingen » 2010-11-05/23:34

Jörgen I Larsson skrev:Det är möjligt att jag har fel men jag har för mig att det var 1984 man kom på hur motstyrning fungerar så all kunskap man tillskansade sig före det känns ju rätt meningslös (inklusive min egen utbildning) eftersom man då egentligen inte hade en aning om hur en motorcykel fungerade. Men så är det ju med det mesta, kunskap är färskvara och ibland görs det landvinningar som får allt annat att bli passé.

/jorgen

Då måste du mena att nuvaranade kundskap i motorteknik skulle vara överlägsen långvarig utbildning
pga att man nu kan läsa av felcoder i datorer och därmed byta ut en jävla massa prylar som inte är fel på ?

Dagens nyutbildade mekaniker har inte den förankring i verkligheten som krävs för att hitta anledningen
till att felet har uppstått vilket är grunden för att nån ska få kalla sej mekaniker .
Att byta ut alla prylar och låta kunden betala är väl ganska vanligt eller .

( Den som inte kan gå kan inte hellre springa )

God afton
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-11-05/23:50

"Nej?"

Jag vet faktiskt inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang. En duktig tekniker är väl alltid en duktig tekniker oavsett var i historien vi träffar på honom? Om man sedan låter ekonomin styra på det felaktiga sättet att man byter ut fungerande delar på kundens bekostnad istället för att läsa felkoderna rätt är ju det fel hur som helst(och varför tillåter kunden det här??). Men man gjorde likadant på 80-talet utan felkoder.... Men som sagt jag förstår inte riktigt vart du vill komma.
Motortekniken har nog gjort enorma landvinningar under de senaste åren, hur kan man annars tillverka en bil som på några får år har nästan halverat sin förbrukning utan att vara rena experimentfordonet? Men jag har ingen aning. Detta är om råden som jag idag har noll koll på även om jag har en Civ Ing examen från Maskin eftersom jag har jobbat med tele/data de senaste 20 åren. Inom det området har jag dock rätt bra koll, just nu mobilt data och mobila nät. Under större delen av dessa år har jag dock jobbat mot det "gamla" så jag har rätt bra koll på förändringsarbetet också =)


Kovlingen skrev:Då måste du mena att nuvaranade kundskap i motorteknik skulle vara överlägsen långvarig utbildning
pga att man nu kan läsa av felcoder i datorer och därmed byta ut en jävla massa prylar som inte är fel på ?

Dagens nyutbildade mekaniker har inte den förankring i verkligheten som krävs för att hitta anledningen
till att felet har uppstått vilket är grunden för att nån ska få kalla sej mekaniker .
Att byta ut alla prylar och låta kunden betala är väl ganska vanligt eller .

( Den som inte kan gå kan inte hellre springa )

God afton
Håkan
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Kovlingen » 2010-11-06/00:56

Jörgen I Larsson skrev:"Nej?"

Jag vet faktiskt inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang. En duktig tekniker är väl alltid en duktig tekniker oavsett var i historien vi träffar på honom? Om man sedan låter ekonomin styra på det felaktiga sättet att man byter ut fungerande delar på kundens bekostnad istället för att läsa felkoderna rätt är ju det fel hur som helst(och varför tillåter kunden det här??). Men man gjorde likadant på 80-talet utan felkoder.... Men som sagt jag förstår inte riktigt vart du vill komma.
Motortekniken har nog gjort enorma landvinningar under de senaste åren, hur kan man annars tillverka en bil som på några får år har nästan halverat sin förbrukning utan att vara rena experimentfordonet? Men jag har ingen aning. Detta är om råden som jag idag har noll koll på även om jag har en Civ Ing examen från Maskin eftersom jag har jobbat med tele/data de senaste 20 åren. Inom det området har jag dock rätt bra koll, just nu mobilt data och mobila nät. Under större delen av dessa år har jag dock jobbat mot det "gamla" så jag har rätt bra koll på förändringsarbetet också =)


Det går väl att krångla till det rejält men det jag tycker att baskundskap är ändå grunden till utveckling .


Så här skrev du .
Det är möjligt att jag har fel men jag har för mig att det var 1984 man kom på hur motstyrning fungerar så all kunskap man tillskansade sig före det känns ju rätt meningslös (inklusive min egen utbildning) eftersom man då egentligen inte hade en aning om hur en motorcykel fungerade. Men så är det ju med det mesta, kunskap är färskvara och ibland görs det landvinningar som får allt annat att bli passé. /jorgen

Jag tycker tvärt om .
Den som har lärt sej allt från start hur allt funkar ( och vidareutbildar sej ) ligger många steg före .

Helt klart ligger all utveckling kommit långt fram och prylarna håller mycket längre och när allt funkar
så är allt frid å fröjd .
Själv har jag en motorstyrningslampa som vägrar slockna och via datorprogram har ett par prylar byts
ut men skiten lyser igen efter ca en vecka . ( Bilen funkar lika bra )

Att någon modell på bil har "halverat" sin förbrukning var väl att ta i :) ( Är det fabriksreklam Eller )

Jag har aldrig "jobbat" med motorer men både renoverat och trimmat (blygsamt) , skruvat och lärt
mej saker som gör att jag förstår lite hur motorerna funkar .

Ingen examen att skryta med , men hyfsat motorintresserad .
Jag är nyfiken på om det finns nått i min fundering som du kan acceptera .

Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav S-J » 2010-11-06/08:44

Tror att ordet "motorstyrning" i Jörgens fall inte handlar om hur man styr hur motorn ska tända eller så utan hur man använder motorn när man styr MCn som hjälp.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-11-06/08:55

Jörgen I Larsson skrev:Det är möjligt att jag har fel men jag har för mig att det var 1984 man kom på hur motstyrning fungerar så all kunskap man tillskansade sig före det känns ju rätt meningslös (inklusive min egen utbildning) eftersom man då egentligen inte hade en aning om hur en motorcykel fungerade. Men så är det ju med det mesta, kunskap är färskvara och ibland görs det landvinningar som får allt annat att bli passé.

/jorgen


Motstyrning... Självklart praktiserar jag det, det gör väl igentligen alla som framför ett tvåhjuls fordon över promenadhastighet, omedvetet eller medvetet.
Och att det var något som man "kom på" 1984 har jag väldigt svårt att tro...
I så fall, hur kunde man köra MC före 1984?

Och, ja, jag minns att vi pratade om motstyrning vid utbildnings tillfällena, vilket år mins jag däremot inte.
Jag har alla böcker, jag fått vid utbildningara, från den tiden sparade. Få se om jag orkar gräva fram dom.
Minns att det var en kille som heter Stefan (körde BMW i tjänsten, Honda privat) som höll i många av dom kurser jag genomgått.

Jag tycker det är mycket bra att gå på kurs, och lära sig hantera sin MC.

Jag kör MC året om.
När jag byter från sommar MC till vinter MC och viseversa brukar jag ta det lite lugnare, köra igenom ett eget "avrostnings program".

Kör en del grus, ska jag gå på kurs, så är det nog en sådan kurs jag väljer.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-11-06/09:43

Kovlingen skrev:
Jörgen I Larsson skrev:"Nej?"

Jag vet faktiskt inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang. En duktig tekniker är väl alltid en duktig tekniker oavsett var i historien vi träffar på honom? Om man sedan låter ekonomin styra på det felaktiga sättet att man byter ut fungerande delar på kundens bekostnad istället för att läsa felkoderna rätt är ju det fel hur som helst(och varför tillåter kunden det här??). Men man gjorde likadant på 80-talet utan felkoder.... Men som sagt jag förstår inte riktigt vart du vill komma.
Motortekniken har nog gjort enorma landvinningar under de senaste åren, hur kan man annars tillverka en bil som på några får år har nästan halverat sin förbrukning utan att vara rena experimentfordonet? Men jag har ingen aning. Detta är om råden som jag idag har noll koll på även om jag har en Civ Ing examen från Maskin eftersom jag har jobbat med tele/data de senaste 20 åren. Inom det området har jag dock rätt bra koll, just nu mobilt data och mobila nät. Under större delen av dessa år har jag dock jobbat mot det "gamla" så jag har rätt bra koll på förändringsarbetet också =)

Det går väl att krångla till det rejält men det jag tycker att baskundskap är ändå grunden till utveckling .


Vems baskunskaper? Det är i alla fall inte mina som står till grund för utvecklingen inom något mer avancerat område. MEN DU HAR HELT RÄTT i att all utveckling sker ju med utgångspunkt från det man vet i dag men det är väl rätt självklart? Men ibland händer det saker och utvecklingen tar ett helt annat spår som i fallet med motstryning (eller IP-telefoni) som gör gamla kunskaper relativt ointressanta. Det finns en mycket trevlig bok som handlar om det här och den heter BIG BANG http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321571 den handlar om vetenskapande i största allmänhet men är verkligen läsvärd precis som de andra böckerna av Simon Singh.






Kovlingen skrev:Så här skrev du .
Det är möjligt att jag har fel men jag har för mig att det var 1984 man kom på hur motstyrning fungerar så all kunskap man tillskansade sig före det känns ju rätt meningslös (inklusive min egen utbildning) eftersom man då egentligen inte hade en aning om hur en motorcykel fungerade. Men så är det ju med det mesta, kunskap är färskvara och ibland görs det landvinningar som får allt annat att bli passé. /jorgen

Jag tycker tvärt om .
Den som har lärt sej allt från start hur allt funkar ( och vidareutbildar sej ) ligger många steg före .

Det finns ingen som kan hålla koll på allt inom sitt och angränsande område idag, allt är så extremt specialiserat så ingen har den möjligheten annat än inom rätt ointressanta områden. Men du får tycka precis vad du vill =)

Kovlingen skrev:
Helt klart ligger all utveckling kommit långt fram och prylarna håller mycket längre och när allt funkar
så är allt frid å fröjd .
Själv har jag en motorstyrningslampa som vägrar slockna och via datorprogram har ett par prylar byts
ut men skiten lyser igen efter ca en vecka . ( Bilen funkar lika bra )

Motstyrning gäller bara tvåhjulingar så det kan ju vara en orsak.
Skämt åsido så tror jag att du i det här fallet som gäller din bil gör ett misstag, du tror att utvecklingen är till för att gynna dig. Så är det naturligtvis inte, utvecklingen som sker på bilföretaget är ju till för att gynna dem. Det är inte alltid samma sak.

Kovlingen skrev:
Att någon modell på bil har "halverat" sin förbrukning var väl att ta i :) ( Är det fabriksreklam Eller )

Jag jämförde bara min Alfa 147 som drar ungefär 0,8 med en BMW 1 D någonting som de visade på TVn. Jag förstår också att det kanske inte stämmer men i den här dialogen duger det mycket väl. Det har hänt MASSOR inom det här området skulle jag vilja påstå.

Kovlingen skrev:Jag har aldrig "jobbat" med motorer men både renoverat och trimmat (blygsamt) , skruvat och lärt
mej saker som gör att jag förstår lite hur motorerna funkar .


Jag har heller aldrig jobbat med motorer eller tribologi men jag inser i motsats till dig att mina kunskaper är väldigt nära noll om man jämför med de som forskar inom områdena. Alternativet skulle ju vara att forskningen har stått stilla under en väldigt lång period, eller hur?
Jag har också trimmat moppe och hållt på så det är inte det men titta bara på hur en modern kolv ser ut idag jämfört med för 30 år sedan. Stor skillnad. Varför är det det?

Kovlingen skrev:
Ingen examen att skryta med , men hyfsat motorintresserad .
Jag är nyfiken på om det finns nått i min fundering som du kan acceptera .

Håkan


En examen har man för att bevisa något, högre examen för att bevisa att man kan ta till sig stora mängder kunskap på kort tid och att man har uthållighet. Inte att man just har lärt sig något. Det börjar när man börjar jobba efter utbildningen. Men det är kanske ett helt annat ämne än förspänning som den här tråden handlar om så tillbaka till det.

Dina funderingar bygger på att all utveckling sker linjärt, det är inte så och därmed faller din logik. Ibland behövs det folk som kan tänka utanför lådan för att hitta på nya saker, dessa har inte alltid den "gamla" kunskapen men tar oss långt ändå.


Förspänning:
Anledningen till att man vill ha korrekt förspänning är att då uppför sig motorcykeln så som konstruktören tänkte sig, gastkontrollen ger det "stöd" via antisquat som det är tänkt och motorcykeln sjunker inte ihop i kurvan utan den behåller sin ridehight (det är alltså inte fjädern i sig som håller emot i kurvan utan ett samspel mellan kardanaxeln, svingen och lite krafter). Korrekt förspänning brukar vara ca 1/3 av fjädringsvägen med förare i full mundering. Om man inte vill tro på mig så finns det bra böcker även inom det här området från forskarvärlden, googla på Tony Foales.

http://books.google.com/books?id=84hF-q ... &q&f=false
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-11-06/09:45

S-J skrev:Tror att ordet "motorstyrning" i Jörgens fall inte handlar om hur man styr hur motorn ska tända eller så utan hur man använder motorn när man styr MCn som hjälp.

Har jag skrivit motorstyrning?
I så fall är det något rättstavningsprogram som har spökat... Det skall vara MOTSTYRNING. Det är det som mina ord handlar om.

/jorgen
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-11-06/10:04

Alla som framför en enspårig tvåhjuling använder motstyrning i alla hastigheter och det gjorde man även före 1984 men när man lär sig cykla så är det ju inget man behöver förstå på precis samma sätt som man inte behöver förstå de 4:e grads diff ekvationer som hjärnan måste lösa för att kunna spela fotboll och beräkna bollens bana. Vi är så fantastiska att vi klarar av att lösa det ändå.
Det vi kan använda när vi kör motorcykel är ju att lite mer medvetet använda motstyrning och snabbstyrning men det vet du säkert allt om, däremot blir jag lite förvånad när du skriver att du behöver styvare fjädrar för att hålla emot i kurvan, men det är kanske bara jag som missförstod. Fjädringskonstanten skall bära lasten och får man den rätt så behövs så att säga inte förspänningen justeras annat än om man ändrar lasten. Det som håller emot så att motorcykeln inte sjunker ihop under acceleration (både i kurva och annars) är anti-squat (anti-nig på svenska...) som mer handlar om geometri och att utnyttja det kraftspelet som finns i bakvagnen på en motorcykel.
Du behöver inte gräva bland dina böcker för min skull. När jag tog MC-kort på 70-talet hade man ingen aning om motstyrning, man snackade om att ändra viktfördelning och massa annat blaj, det spelade ju inte så stor roll eftersom det fungerade i alla fall. När jag började köra hoj igen på 2000-talet så hade man kommit på det.







Håkan skrev:
Jörgen I Larsson skrev:Det är möjligt att jag har fel men jag har för mig att det var 1984 man kom på hur motstyrning fungerar så all kunskap man tillskansade sig före det känns ju rätt meningslös (inklusive min egen utbildning) eftersom man då egentligen inte hade en aning om hur en motorcykel fungerade. Men så är det ju med det mesta, kunskap är färskvara och ibland görs det landvinningar som får allt annat att bli passé.

/jorgen


Motstyrning... Självklart praktiserar jag det, det gör väl igentligen alla som framför ett tvåhjuls fordon över promenadhastighet, omedvetet eller medvetet.
Och att det var något som man "kom på" 1984 har jag väldigt svårt att tro...
I så fall, hur kunde man köra MC före 1984?

Och, ja, jag minns att vi pratade om motstyrning vid utbildnings tillfällena, vilket år mins jag däremot inte.
Jag har alla böcker, jag fått vid utbildningara, från den tiden sparade. Få se om jag orkar gräva fram dom.
Minns att det var en kille som heter Stefan (körde BMW i tjänsten, Honda privat) som höll i många av dom kurser jag genomgått.

Jag tycker det är mycket bra att gå på kurs, och lära sig hantera sin MC.

Jag kör MC året om.
När jag byter från sommar MC till vinter MC och viseversa brukar jag ta det lite lugnare, köra igenom ett eget "avrostnings program".

Kör en del grus, ska jag gå på kurs, så är det nog en sådan kurs jag väljer.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav S-J » 2010-11-06/10:08

Du skrev inte det men det verkar som att inte bara jag läste det så fel med tanke på svaren som dök upp.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-11-06/10:15

Jörgen I Larsson skrev: däremot blir jag lite förvånad när du skriver att du behöver styvare fjädrar för att hålla emot i kurvan, men det är kanske bara jag som missförstod.



Jag har märkt att du kan en hel del om motorcyklars köregenskaper.

Ville med mina inlägg visa att jag har ungefär samma (liknande) kunskaper.

Styvare fjäder?
Icke det!

Jag skrev att jag misstänker att jag behöver flytta spänncylindern på Öhlinaren, så att min MC höjs bak och alltså blir mer lättsvängd...


Jörgen I Larsson skrev:Alla som framför en enspårig tvåhjuling använder motstyrning i alla hastigheter


Jag vet... Med promenadhastighet menade jag när man promenerar bredvid en MC och leder den.
Eller använder du motstyrning även då?
Senast redigerad av Håkan 2010-11-06/10:20, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-11-06/10:17

S-J skrev:Du skrev inte det men det verkar som att inte bara jag läste det så fel med tanke på svaren som dök upp.

Rgr, det är ju verkligen ett område som har utvecklats enormt under de senaste åren och med massor av olika krav på sig... vi vill ha bilar (och motorcyklar) som går bra, snålt och fort. Myndigheterna vill ha bilar som skitar ner så lite som möjligt (vill vi och våra barnbarn också tror jag men inom rimliga ramar) och tillverkarna som vill ha billiga komponenter.. Ingen lätt uppgift.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-11-06/10:21

Håkan skrev:Ville med mina inlägg visa att jag har ungefär samma (liknande) kunskaper.



Så syftet med hela tråden var att framhäva dig själv och dina kunskaper?
Tack för att du har kastat bort min tid, skitstövel.

Och nej jag tror inte dina kunskaper motsvarar mina, jag kan lite om det nya, väldigt lite men är nyfiken och vill lära mig mer och dina kunskaper är förlegade.
Senast redigerad av Jörgen I Larsson 2010-11-06/10:23, redigerad totalt 1 gång.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Kovlingen » 2010-11-06/10:23

Hej Jörgen !
Ber så mycket om ursäkt för min klantighet när jag läste ditt inlägg :oops: :oops: :(

( Vad vet jag egentligen som inte ens kan läsa ) ;) Motstyrning vare ju .

Ska genast ta en tur bort till skamvrån eller skampålen .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-11-06/10:29

Jörgen I Larsson skrev:Tack för att du har kastat bort min tid, skitstövel.



Tack för den.

Trodde det gick att diskutera motorcyklar och motorcyklars köregenskaper här.
Utbyta erfarenheter m.m. Tydligen inte med dig.
Livet är ett långt lärande.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Kovlingen » 2010-11-06/10:43

Förlåt min OT men som Igelkotten sa när han klev av rotborsten :
Vi kan väl alla göra ett misstag ;) :D
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-11-06/11:56

Jörgen I Larsson skrev:, skitstövel.


Nu vet jag... Du ä tocket änna Internet-Troll.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Konsument » 2010-11-06/17:20

.
Senast redigerad av Konsument 2010-11-06/22:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Mimmi » 2010-11-06/17:37

Hej!
Snälla Ni, bråka inte i denna tråden(också)!
ALLA kan ha en dålig dag!
Det är allt sådant här bråk som gör Forum mer och mer ointressant, och som åtminstone för mig gör att mitt, och kanske andras? intresse för att skriva minskat under senare tid.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Kovlingen » 2010-11-06/18:14

Mimmi skrev:Hej!
Snälla Ni, bråka inte i denna tråden(också)!
ALLA kan ha en dålig dag!
Det är allt sådant här bråk som gör Forum mer och mer ointressant, och som åtminstone för mig gör att mitt, och kanske andras? intresse för att skriva minskat under senare tid.


Inte är det någe bråk Mimmi . Bara lite gnabb grabbar emellan ;)

Fortsätt skriva för jag gillar dina inlägg med vinklingar !

Hade bra !
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav RollOn » 2010-11-06/19:00

Aha, man kom på motstyrning 1984!? Var det George Orwell som gjorde det? What about Wilbur then?

Wilbur Wright (1871 - 1948) explains countersteering this way:

"I have asked dozens of bicycle riders how they turn to the left. I have never found a single person who stated all the facts correctly when first asked. They almost invariably said that to turn to the left, they turned the handlebar to the left and as a result made a turn to the left. But on further questioning them, some would agree that they first turned the handlebar a little to the right, and then as the machine inclined to the left, they turned the handlebar to the left and as a result made the circle, inclining inward."

Citatet är från Wikipedia, så det är kanske ingenting att bry sig om..
Häsningar från ytterligare en idiot/skitstövel här i vår jämmerdal.
Rolf E
memento vivere
Rolf Eliasson
R1200C & K1
(F650CS ibland.Frugans)
RollOn
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2010-05-11/16:14

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-11-06/19:31

RollOn skrev:....some would agree that they first turned the handlebar a little to the right, and then as the machine inclined to the left, they turned the handlebar to the left and as a result made the circle, inclining inward."
Men Rolf då... det där måste vara förlegad kunskap, Wilbur gick ju ur tiden 1948. ;)

Hälsningar från ärke-skitstöveln
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-11-06/19:37

Mycket intressant citat, som gissningsvis(??) är korrekt. <BR>Fler än jag måste väl ha reagerat mot, att diverse förståsigpåare hävdar, att man kör motorcykel på annat sätt än trampcykel - underförstått att man inte motstyr, när man cyklar. Eftersom båda fordonen är uppbyggda på principiellt samma sätt - med två hjul, gaffellutning och försprång - låter det mycket egendomligt, om principerna för framförandet inte vore desamma. <BR>Den väsentliga skillnaden är rimligen, att trampcykeln är så lätt och snabbstyrd, att det nätt och jämt märks, vad man gör - samt att de flesta lärde sig cykla i mycket unga år, när teori sällan är modellen för inlärning. I stället är det "learning by doing". <BR>Undantaget racercyklister i kurviga utförslöpor skiljer sig dessutom hastigheterna så pass åt, att man inte heller av detta skäl behöver fundera på, HUR man faktiskt cyklar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Roger Gross » 2010-11-06/20:14

Å när den här frågan utretts helt å hållet måste vi klara ut problematiken kring VATTNETS BETYDELSE FÖR SJÖFARTEN.
Lättsamma hälsningar
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-11-07/07:20

Mimmi skrev: intresse för att skriva minskat under senare tid.


Jag får visst lov att skriva lika som jag gjorde till Kovlingen:

Snälla, snälla, snälla, sluta inte skriv!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Claes Jonsson » 2010-11-07/11:32

Det här med MOTSTYRNING är intressant.

Läste för flera år sen en folder från SMC:
”Få styr på svängen”
Fick läsa den ett par gånger för att förstå, plus öva på hojen en del.

Och har på senare år praktiserat det på både storbana och knix. Fick en aha-upplevelse när vi övade med en hand på styret på storbana. Man har kanske kört med motstyrning hela tiden utan att vetat om det, men det blev så tydligt då.
Men på knix-bana kände jag inte riktigt samma sak. Det gick kanske för sakta, eller så väntade jag mig samma känsla där också.

Och på trampcykel känns det riktigt tydligt i låga farter nu när man känner känslan.
Alltså, inför en högersväng, styr vänster så faller du åt höger.

Googlade på Få styr på svängen för att kanske hitta det, men hittade FULL KONTROLL som säkert de flesta av er har läst. På sidorna 12-17 står det en del om motstyrning.

http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/ ... 0SVENO.pdf
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-11-07/12:09

Claes Jonsson skrev:Men på knix-bana kände jag inte riktigt samma sak. Det gick kanske för sakta, eller så väntade jag mig samma känsla där också.

Intressant, det där. I riktigt låga farter - som när den nu tack och lov äntligen avlivade garagevändningen skulle praktiseras vid körkortsprov - handlar det ju inte om motstyrning, utan då vrider man styret åt samma håll, som man svänger. Men SÅ långsamt går det väl inte på knix-bana? (Har aldrig kört sådan kurs själv.) Att känslan inte var lika tydlig på knix, skulle ju kunna bero på den avsevärt lägre rörelseenergin i låg fart. Eftersom den varierar med kvadraten på hastighetsändringen, krävs ju mycket mindre kraft för att ändra riktning i låg fart - dvs känslan för, vad man gör, blir inte lika tydlig. <BR>Finns någon på Forum, som kan reda ut detta?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Kovlingen » 2010-11-07/13:17

När jag är ute och kör hoj brukar jag när vägen är tråkig och rak
träna lite extra på motstyrningen för att den ska sitta där när den behövs .

Jag kollar väl lite extra att ingen utomstående ser det för jag vill inte
att det blir ett 112-samtal . ( Kan se lite konstigt ut )
Vad jag snappade upp på en prova-på kurs var att saker måste tränas på .

Jag råkade i en liten situation i början på min korta tid som knutte.
Kom in i en lång kurva som nöp åt i slutet och jag drev ut lite för
långt för att det skulle kännas bekvämt .
Efter lite fler mil bakom styret är den kurvan inte längre nått problem .

Beträffande i lågfart så är det nog bäst för min del att inte testa detta
för det lär sluta med platt fall . ( Jag har inte testat det )
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Mimmi » 2010-11-07/15:49

Kovlingen skrev: //

Inte är det någe bråk Mimmi . Bara lite gnabb grabbar emellan ;)

Fortsätt skriva för jag gillar dina inlägg med vinklingar !

Hade bra !
Håkan


Hej !

Då kan Ni väl gnabbas lite snällare då, jag blir ledsen av otrevligheter... :(
Stämningen blir tryckt och det blir genast dåligt med inlägg...

Kul att få uppskattning och beröm. Människan lever som bekant icke av bröd allena...
Sluta skriva har jag inte tänkt göra. Men på något sätt tar det emot nuförtiden, jag känner inte längre lusten att skriva långa artiklar om olika saker längre, jag vet inte varför. Men förhoppningsvis så blir det något i den gamla stilen igen. Det är alltid kul att det blir någon reaktion; ibland känns det som om jag ropar i öknen. Vad jag än skriver känns det ofta som att ingen läst det.
Men om någon annan flera inlägg senare skriver samma sak som jag gjorde, DÅ blir det ofta uppmärksammat och svar! :o

Håkan skrev: //
Jag får visst lov att skriva lika som jag gjorde till Kovlingen:

Snälla, snälla, snälla, sluta inte skriv!


Se ovanstående svar! :)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Olle Nilsson » 2010-11-07/19:03

Här finns en till som uppskattar dina inlägg!
Du kan teknik på en nivå över dom flesta på detta forum sen åker du ju på en "riktig K maskin".
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Fredric Fredricson » 2010-11-08/02:29

Angående motstyrningens historia så var den i alla fall ett känt fenomen på 70-talet. Det var, vad jag minns, inget man lärde ut i körskolan direkt men det diskuterades knuttar emellan. Hojarna var dock inga rejsermonster direkt så det var mer en kuriosa att det var så man svängde en hoj.

Jag är ingen motstyrningsexpert men jag gissar att det helt enkelt är ett snabbt sätt att få hojen att börja luta. Det var i alla fall vad vi ansåg då.

Jag har provat lite på min R1100S att aktivt "styra mot" inne i kurvan, dvs dra lite yttre styrändan mot mig lite. Det går fortfarande utmärkt att svänga men känslan blir lite "annorlunda", men jag kan inte avgöra om det är bättre eller sämre. På allmän väg vågar man ju inte prova allt för mycket.

/Fredric
PS. Att gå en bankurs har varit mitt mål länge men det har inte funnits tid.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-11-08/05:42

Fredric Fredricson skrev:Angående motstyrningens historia så var den i alla fall ett känt fenomen på 70-talet. Det // diskuterades knuttar emellan.

/Fredric


Jag började ju köra hoj på 70-talet. Minns inte nu när jag fick veta om "fenomenet" motstyrning.
Har så klart andvänt det sen jag lärde mig cykla, slutet 50- början 60-talet.
Vad jag däremot vet, är att jag tillämpar det. När jag närmar mig en högerböj, trycker jag lätt med höger hand på styret, å börjar gasa när hojen lutar, annars så motorbromsar man ju i böjen.
På 70-talet körde jag en gammal GL1000 (den var så klart inte gammal då), den var ju inte känd för god markfrigång vid kurvtagning... Men gasa man i böjarna så gick den hyggligt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-11-08/08:52

Bror Gårdelöf skrev: Eftersom den varierar med kvadraten på hastighetsändringen, krävs ju mycket mindre kraft för att ändra riktning i låg fart - dvs känslan för, vad man gör, blir inte lika tydlig. <BR>Finns någon på Forum, som kan reda ut detta?


Har för mig, om jag minns rätt, att framhjulets gyrokrafter inverkar här.
Men jag kan ha fel, har inte kollat fakta mot senaste rön... M.a.o. ej kollat idag.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-11-08/09:48

Håkan skrev:På 70-talet körde jag en gammal GL1000 ...Men gasa man i böjarna så gick den hyggligt.

På den modellen är jag avhängd. Hade den kardan? För många år sedan läste jag en drapa om det speciella i att köra BMW:s gamla racermaskiner med boxertwin. Genom att gasa i kurvorna kunde förarna lägga ner mer, eftersom kardanens hisseffekt var klart märkbar på dessa maskiner. <BR>Jag vill minnas, att artikeln även poängterade, att konventionell kedjedrift också har hisseffekter - men åt andra hållet, dvs cykeln sätter sig på bakhjulet vid acceleration och lyfter på rumpan vid motorbromsning. Detta betraktas av någon anledning som så självklart, att det - till skillnad från kardaneffekten - aldrig brukar noteras, och med dagens kardankonstruktioner är problemet hur som helst teoretiskt. Inte ens Yamaha FJR 1300 A, som såvitt känt har en "gammaldags" oledad kardan, brukar få kritik för hisseffekter, men det handlar måhända om hojens vikt och användningsområde - dvs det märks inte så mycket på en snabb, tung tourer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Kovlingen » 2010-11-08/13:53

När jag har nöjet att få åka en rejält krokig väg på ca 3 mil
med träning på motstyrning , kroppsförflyttning och inte minst
att fokusera blicken en bit längre framåt kan jag stanna
och bara flina en lång stund efteråt .
Roligare kan det inte bli .
På väg hem från "Öppet hus" hos Håkan hittade kompisen
en asfalterad väg över ett berg som påminde om Brudfjällsvägen
och det var inte bara jag som flinade när vi stannade till . :)

Att lära sej är roligt . Att träna är ännu roligare :D
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Håkan » 2010-11-08/14:00

Bror Gårdelöf skrev:På den modellen är jag avhängd. Hade den kardan?


Honda GL1000 Gold Wing.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Galne Dansken » 2010-11-08/14:54

Jörgen I Larsson skrev:[
Så syftet med hela tråden var att framhäva dig själv och dina kunskaper?
Tack för att du har kastat bort min tid, skitstövel.

Och nej jag tror inte dina kunskaper motsvarar mina, jag kan lite om det nya, väldigt lite men är nyfiken och vill lära mig mer och dina kunskaper är förlegade.


Tycker personligen att det inte är en trevlig ton som det hör och bör sig vara bland klubb kompissar!
Jag ser forumet som en klubbstuga vart vi kan ha roligt, växla på erfarenheter och diskutera vårt MC intrsse i stort - och självfallet ska vi också ha plats att skämta till.

Och sedan tillbaka till diskussionerna.

Kolla på http://www.youtube.com/watch?v=Srwk-i5a ... =1&index=3 Om jag fått till länken korrekt, så syns det att lille cykelrobotten faktisk motstyr!

Även idag finns det körskolor som inte prater om motstyrning, men om "styrimpulser". Men, det är en generell ändring på väg av detta.
En av utmaningarna som jag ser det är att vi i Sverige har bestämd att prov, går före kunskap - så fixar man körkorts provet, är det grönt!
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Re: Motorrad Fahren Gut und Sicher

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-11-08/15:42

Håkan skrev:
Bror Gårdelöf skrev:På den modellen är jag avhängd. Hade den kardan?


Honda GL1000 Gold Wing.

(Lååååång näsa!) Aha - var det så enkelt! (Det var trots allt något bekant med beteckningen. :-) ) Och den har ju onekligen kardan - såvitt jag vet oledad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst