Broms och Kurv kurs i sommras

Broms och Kurv kurs i sommras

Inläggav Svärd » 2010-12-08/11:49

Kul på MC

Kände att jag hade några extra fjärilar i magen den här morgonen, det berodde på att jag var på väg till Kinnekullering för att delta i en BKK-kurs (broms och kurv kurs)anordnad av SMC. Kommer dit i god tid, jag är den förste deltagaren som anländer . Klockan är tjugo i sju och inskrivningen börjar vid sju. Behöver inte vänta länge förrän det kommer fler hojar.
Vi släpps in på området för att börja skriva in oss. Eftersom alla är föranmälda går detta snabbt, men sen skall hojarna besiktigas vad gäller däck och bromsbelägg, lampor, backspeglar och hastighetsmätare tejpas över . Tillsist är det vi förare som genomgår en besiktning vad gäller den personligga utrustningen, en kille fick låna handskar eftersom hans egna var för dåliga. Men det är nog inget man skall räkna med att kunna göra, jag själv klarade mig igenom besiktningen.
Sedan är det ”förarmöte”, vi samlas alla deltagare och får en genomgång av regler samt hur man uppträder på banan och hur dagen kommer att se ut. Efter det samlas vi utanför i de grupper som vi anmält oss till. Jag är anmäld till nybörjargruppen, vi är tre ”killar” och tre ”tjejer”samt två instruktörer en tjej och en kille.
Vi kör i pass på tjugominuter i taget . Först ut är vi i grupp ett, det finns fyra steg i utbildningen. Den här gången får vi inte köra om varandra det är bara instruktörerna som gör det för att titta på var och en av oss hur vi kör. Tycker inte att vi varit ute länge förrän det är dags att åka in efter vårt första körpass och få feedback på vad som kunde förbättras och vad man behöver tänka på. Passar på och tar lite fika samt tittar på de andra grupperna, det är en del som det går rejält fort för! För fort skall det senare visa sig.
I de två följande passen ska vi motstyra samt trycka på motsvarande fotpinne när vi skall svänga. Motstyrning för de som inte har provat betyder att man i en högerkurva ”svänger” åt vänster med styret, lägger man sedan till att trycka på vänster fotpinne så går hojen nästan av sig själv genom kurvan. Nu behöver vi bara ligga bakom instruktörerna de två första varven sedan är det fritt fram att köra om, men inte hur som helst för i och med att backspeglarna är igentejpade så är det helt på den omkörandes ansvar. Det är helt klart bland det roligaste man kan göra på två hjul detta att köra på en bana när man vet att man inte får ett möte bakom nästa kurva. Lite fortare än vad man kör på landsvägen kan man nog och kanske till och med skall köra, nu när det finns lite mer att åka av på än ute i trafiken, jag tror att man lär sig en hel del av att öka farten lite extra och se att det är långt kvar innan gränsen är nåd för vad både man själv och hojen klarar av. MEN det gäller att inte låta hornen växa ut för långt.
Fem minuter innan vi skulle ut på vårt fjärde pass är det någon som låter hornen växa ut för långt. Tyvärr går det inte riktigt bra med honom så han läggs i ambulansen med känningar i ryggen, vi får vänta på att det skall komma en ny ambulans så vårt körpass blir inställt.
När sista passet för dagen kommer igång så skall vi öva på att bromsa, det är knipövningar mot tanken som gäller. Man skall knipa åt mot tanken så att man inte får någon tyngd alls på armarna, det är svårare än man tror. Lite knepigt att ta bromsningen i det sista passet tyckte jag att det var, annars så var det en mycket givande samt ”gör rolig dag” som jag hoppas kunna göra om nästa år. Är det någon mer som vill hänga med så funderar jag på att åka till Gälleråsen den 18/6 2011 mer information kommer på SMC:s hemsida efter den 15/1 2011
Vid tangentbordet
Thomas Svärd
Senast redigerad av Svärd 2010-12-08/13:45, redigerad totalt 1 gång.
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 280
Blev medlem: 2003-08-27/01:00

Re: Broms och Kurv kurs i sommras

Inläggav Magne » 2010-12-08/12:17

En bra beskrivning om hur en kursdag på storbana kan vara. För 2011 års kursutbud kolla här:
Kursutbud 2011
Notera att det finns 4 tillfällen för oss i BMW-klubben! :D

Det finns en forumtråd på SMC forum som tar upp nästa års kursutbud.
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5 ... 011&page=2
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Broms och Kurv kurs i sommras

Inläggav Svärd » 2010-12-08/13:45

Tur att det finns någon som har koll på tiderna. Det får bli den 11/6 istället
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 280
Blev medlem: 2003-08-27/01:00

Re: Broms och Kurv kurs i sommras

Inläggav colsson » 2010-12-10/21:49

Jag gick mina första bkk på ring knutstorp i somras men nu när jag tänker på det så tränade vi inte inbromsningar överhuvudtaget!? Det mest att köra runt och hitta rätt spår och prova lite motstyrning.
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst