Tips avseende körkort

Tips avseende körkort

Inläggav Frank » 2011-02-13/19:06

Hej jag håller på med mitt körkort och undrar om ni har några specifika tips och råd som jag bör prioritera. Jag har en vän som jag övningskör med och det känns som en väldigt bra metod för att få ihop tid och därmed erfarenhet.

Frank
Frank
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2010-10-10/17:23
Ort: Karlskrona

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-13/19:56

Har Du redan körkort för bil, behöver Du ju inte träna så väldigt mycket på trafikregler och trafikuppfattning - dock ska man vara klar över, att medtrafikanterna i princip bör betraktas som mot-trafikanter sett från en MC-sadel, och att det därmed finns en hel del mer att tänka på.

När Du kört en del, kan det vara vits att ta några lektioner i en trafikskola för att få lite tips om övningar och vad man bör träna på - placering, kurvteknik och bromsteknik är sådant som det tittas på vid en uppkörning.
Sen skadar det inte att träna manöverprovsbanorna tills det känns som man slitit ut både sig själv och däcken - både lågfarts- och högfartsproven måste i princip sitta felfritt vid förarprovet, för att Du ska få fortsätta med körning i trafik. Proven är inte lätta - även en skicklig MC-förare behöver träna några varv innan han/hon klarar banorna. Om det inte finns någon bana i närheten som är öppen för allmänheten, kan Du köpa egna koner på t ex Biltema eller Jula - det behövs minst 12 st, gärna 16 för att sätta upp en högfartsprovbana.
Även bromsprovet vid förarprovet är viktigt - det gäller att kunna stanna både snabbt och med full kontroll från 50, 70 och 90 km/h. För det krävs träning - det är ganska otäckt att fullbromsa från 90!

Träna också på grusväg - om det finns en lämplig grusväg till hands, kan Du slå Dig i backen på att den kommer att ingå i uppkörningen. Du behöver inte vara "grusfantom", men den som kör för sakta och/eller osäkert på grus blir ganska säkert kuggad (det gäller att hålla ett tempo i närheten av hastighetsgränsen - sambon blev kuggad för att hon inte vågade köra mer än 40 på en 70-begränsad grusväg).
Annat det kollas är att Du vrider på huvudet mycket, kollar i backspeglarna ofta och alltid bromsar med både fram.- och bakbroms.

Och så bör Du träna på att hålla hastigheten - jämnt och hyfsat raskt tempo ska det vara, aldrig över hastighetsgränsen men definitivt ingen "mes-körning" - det tolkas som osäkerhet. Bestämda accelerationer och inbromsningar, tydliga manövrer och teckengivning i god tid är ännu viktigare på MC än i bil.

Och, självklart kanske, men ändå - träna mycket, träna, träna - och träna igen!

Skaffa kursplanen för MC-körkort, där finns beskrivet allt man behöver träna på!
Om Du inte redan har kollat där, är http://www.korkortsportalen.se/ en bra informtionskälla.

Lycka till med körkortet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Fredrik Åkesson » 2011-02-13/21:33

Hej

Här kommer mina tips
1. Körning i villaområden. Man ska köra sakta sakta igenom korsningar och röra huvudet som en "knölsvan" .När man sedan passerat korsningen gasar man snabbt upp till den hastighet som gäller. Samma sak i nästa korsning.Bromsa så man nästan står stilla vrida på huvudet som en galning och sen gasa på igen.

2.Kurvteknik. Öva,öva och öva lite till på kurvteknink. SMC har bra material på sin hemsida. Men i korta drag går det ut på att placera sig så man ständigt har maximal sikt.

3. Gör det lätt för dig i trafiken.b När jag tog körkort för bil sa min bilskolelärare åt mig: "Ska du göra något i trafiken gör det före alla andra". Detta citat lever jag efter i nästan alla situationer. Kör man efter det hamnar man inte speciellt ofta i knepiga situation .Det han tex syftade på var att man ska ha tillräckligt hög fart när den heldragna linjen tar slut på en på art så att man kan svänga ut direkt innan någon bakom hinner före . Samma sak med filbyten. Byt så fort du kan så att du inte behöver göra det i sista sekunden ä

4.Håll blicken högt och långt fram så går det mycket lättare. Vägen 2 meter framför framhjulet är inte intressant. När jag övningskörde med min sambo hotade jag med att sätta på henne nackkrage. Huvudet for ner och blicken fastnade på vägen 2 meter framför .Det är väldigt lätt att det blir så när man är ovan

Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Göran Ekman » 2011-02-13/21:50

Du borde ta med dig din handledare till någon av SMCs Knixbanor. Där får man övningsköra om man kommer med sin handledare och du kommer att få en hel del bra tips. Men se till att du tar med en underskriven handledarblankett - dom finns på nätet hos alla SMCdistrikt som kör KNIX.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Konsument » 2011-02-13/22:26

- Googla efter full_kontroll_sveno.pdf
- Håll blicken dit du vill åka
- Knip med knän mot hoj vid inbromsning
- öva
- öva
- öva
- öva ...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Göran Ekman » 2011-02-13/23:14

Full kontroll, plus lite annat: KLICKA HÄR
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Fredrik J » 2011-02-15/20:51

Tog mitt A-kort 2009, är lite färskare än många andra härinne ;)

Instämmer till fullo med Gunnar.

Nöt manöverproven, speciellt lågfartsdelen tills du är riktigt less på det och lite till. Framför allt detta som man annars kan ödsla MÅNGA lektioner på på körskola.

Kör gärna med privat handledare men se till att ta ett par lektioner innan och efter annars lägger du dig lätt till med ovanor som en privat handledare säkert inte lägger märke till alls.

Hitta en BRA körskola och ta åtminstone ett par lektioner där, en bra lektion ger väldigt mycket mer än 10 timmars privat körning.

Försök köra upp på den hoj du övningskört på och du är bekant och bekväm med.

Målet med övningskörning om man bortser från manöverprovens "tekniska" färdigheter so man måste ha, är att bli såpass trygg och säker i trafiken och på hojen att du inte behöver tänka på hanterandet av hojen utan kan lägga fokus på vad som händer omkring dig.

Vad jag upptäckte när jag tog mitt A-kort var att trots eller tack vare att jag kört bil i 15 år och faktiskt betraktat mig som en ganska bra och säker bilförare är att man lägger sig till med många dåliga ovanor, speciellt om man kör i Göteborg där högerregeln inte riktigt gills ;)

Var faktiskt en riktigt nyttig erfarenhet att som erfaren bilförare sättas i körskola igen. Jag blev en mycket bättre bilförare av att ta mc-kort. Inte minst av att ens perspektiv på trafik och trafikanter är radikalt annorlunda när man sitter på en hoj och även en mindre incident kan få dödlig utgång.

Lycka till och försök att ha roligt, vilket knappast lär vara något problem, för om du inte redan vet om det, särskilt när du med ett nytaget körkort i fickan kör iväg från uppkörningen, kör själv första gången att inse att det är alldeles förbaskat kul att köra hoj.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-15/21:53

Mitt MC-kort är från 1974 så jag kan inte ge dig några råd om själva körkortsövningarna.
Men jag köpte mig en 125 cc skoter efter ett uppehåll på över 30 år och kände då att jag fick börja från början.

Visst sitter lite kvar, men jag har tagit det från scratch.

Jag tycker du skall ladda ner 'full kontroll' som är en riktigt bra PDF, om du inte redan har den.
Den här boken är lite unik eftersom den går igenom körteknik på ett pedagogiskt sätt som är få förunnat.

Där lärde jag mig grunderna för motstyrning, genom att läsa och testa, läsa och testa....
Något som jag också lärde mig och har tränat mycket på, är var man fäster blicken.

Det är nästan sjukt så träffsäkert det är uttalandet - om du ser en skada i vägen och koncentrerar dig på den, så kommer du att köra på den även om du inte avser det. Det här är sånt som man kan träna.

Boken går också igenom bromsteknik på ett alldeles utmärkt sätt och beskriver återigen hur du kan träna.

Jag tror egentligen inte att det här hjälper dig till att få körkortet, men det gör dig till en bättre förare.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Frank » 2011-02-17/08:30

Tack för era tips och råd jag hoppas att vintern lämnar Blekinge så snart som möjligt. Jag kommer att kombinera körning på körskola med övningar med privat handledare. Har ni några tips avseende körteknik med en BMW 1200 RT.
Frank
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2010-10-10/17:23
Ort: Karlskrona

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Roger Gross » 2011-02-17/09:52

Frank skrev:Tack för era tips och råd jag hoppas att vintern lämnar Blekinge så snart som möjligt. Jag kommer att kombinera körning på körskola med övningar med privat handledare. Har ni några tips avseende körteknik med en BMW 1200 RT.


Tips: - Kör så ofta som möjligt - och njut!!!
- Serva hos en bra verkstad. Du har ju Claessons i närheten...
- R1200RT - en av marknadens bästa motorcyklar. Den är en sällsynt kombination av lättsvängd OCH bekväm.
Vänliga hälsningar
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Fredrik J » 2011-02-17/20:57

1200RT som jag förvisso aldrig kört (har dock kört GS och R), känns spontant inte som en optimal övningshoj. Sannolikheten för att man som nybörjare råkar lägga ner hojen är ju inte precis försumbar.

Onödigt stor och tung är nog en RT. Nu vet jag ju inte alls hur van du är att framföra tvåhjulingar, men jag har nog svårt att tro att man som nybörjare känner sig trygg och bekväm med att hantera en RT. Precis som någon påpekade tidigare i tråden så är manöverproven inte helt enkla, jag tror inte att jag skulle klara dem idag , efter 2000+mil, på min F800ST utan att öva ett par timmar, och skulle jag försöka mig på dem med en RT skulle det nog krävas ganska många timmar.

Jag övningskörde dels på en Africa Twin och en F650GS som jag också körde upp på. Jag upplevde bägge som utmärkta övningshojar, dock var F650GSn som var sänkt i minsta laget för mig som är 193cm och väger +100kg.

Det måste naturligtvis inte vara en liten hoj man kör upp på, men jag tror nog att så lite plast detaljer som möjligt som kan gå sönder om man lägger sig, låg vikt och låg tyngdpunkt, hyfsat upprätt körställning och en inte allt för lång hjulsbas är saker att sträva efter för att inte göra det svårare för sig än nödvändigt.

Sen finns det förvisso en poäng med att öva och köra upp på den hoj man sedan avser köra runt på, samtidigt kan man ju inte veta vad för hoj som passar en förrän man testat ett par olika ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Frank » 2011-04-13/05:48

Dubbellektion på manöverbanan gav mersmak. Det funkade riktigt bra och man inser värdet av denna utbildning för en blivande motorcyklist. Idag blir det ett dubbelpass på landsvägen.
Frank
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2010-10-10/17:23
Ort: Karlskrona

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Frank » 2011-05-28/07:16

Så har jag då kunnat kasta västen med texten övningskörning. Jag tog mitt kort den 25/5 och njuter i fulla drag av min BMW R 1200 RT.
Frank
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2010-10-10/17:23
Ort: Karlskrona

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Kovlingen » 2011-05-28/07:21

Grattis ! Ha en go hojsommar !
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Marie » 2011-05-28/11:10

GRATTIS!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Fredrik J » 2011-05-28/18:49

Grattis Frank, ta det nu försiktigt ute på vägarna ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-28/18:57

Stort GRATTIS - nu kan Du börja träna på riktigt!
Har Du den inte, är Full Kontroll en alldeles utmärkt skrift att ha som kvällslektyr!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Mimmi » 2011-05-28/19:12

Hej!

GRATTIS!

Jag minns själv hur det kändes den dagen...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Marie » 2011-05-28/19:22

Mimmi skrev:Jag minns själv hur det kändes den dagen...


Det gör ju tyvärr inte jag.
Visst har jag kört upp två gånger. Första gången var med personbil och det minns jag knappt för jag hade drygt 40° feber den dagen. Andra gången var jag nästan på dagen dubbelt så gammal som när jag första gången fick legalt övningsköra med bil, och då körde jag upp med buss, men det var ingen större upplevelse. Några svängar i Värnamo, så var det klart.

Motorcykel har jag däremot aldrig någonsin kört upp med.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tips avseende körkort

Inläggav Peter Nordlund » 2011-05-31/07:49

Frank skrev:Så har jag då kunnat kasta västen med texten övningskörning. Jag tog mitt kort den 25/5 och njuter i fulla drag av min BMW R 1200 RT.


STORT Grattis!

Jag är grymt avundsjuk, med lite tur har jag mitt kort i slutet på juni.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tips avseende körkort

Inläggav rogerfolhammar » 2011-06-01/13:13

Ta för vana att vrida skallen när du kommer till en korsning eller en korsande gång- & cykelväg etc. SDen du övningskör ser inte om du bara sneglar åt det hållet och den du kör upp för kan kugga dig om han tror att du inte uppmärksammar sådana passager. så vrid skallen ordentligt till vänster och höger och lägg gärna upp högra handens pek- och långfinger på bromshandtaget om sikten är dålig så att du är beredd på att bromsa om någon skulle kasta sig ut framför dig. Sådant tittar de gärna på när du kör upp.
När jag körde upp sa killen:
-"Tänk på att det inte är scooter elller moppe ni kör upp för nu. Det är tung motorcykel!"
Det innebar att om jag hade fegat så hade lappen varit i fara.
Upp på motorvägen - upp i 110, kör om långtradaren och så gasa vidare men INTE över c.a 112...... så gissa om jag nätt och jämnt hann om innan jag skulle av igen efter 1000 m men.... jag fick en guldstjärna i kanten för den manövern...
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst