Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav joggen53 » 2011-02-27/10:41

Västen fanns visst på mässan! Var går den att köpa nu?
Hojhälsningar
R1150RS
Hasse i Skåne
Användarvisningsbild
joggen53
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2008-11-08/23:41

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Janne Zetterlund » 2011-02-27/21:14

Ring eller meila till mig
Janne Zetterlund
070 3388614
janne.zetterlund@gmail.com
Janne Zetterlund
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2003-02-24/01:00

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Marie » 2011-02-27/23:41

Säkerhetsväst????

För det första är det ingen väst. den har ju ärmar????

Dagiskofta menar du väl?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-02-28/01:15

Marie skrev:Säkerhetsväst????

För det första är det ingen väst. den har ju ärmar????

Dagiskofta menar du väl?

Men Marie då! Du vet väl att man blir osårbar om man har den på sig.
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav malaurin » 2011-03-05/20:52

skulle man kunna få se en bild och ett pris?
R1150RT ’00
(F650GS '01)
(BMW R850R '03)
Saab 9-5 2,0 BioPower '00
Användarvisningsbild
malaurin
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-05-20/21:31
Ort: Partille

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-06/08:27

Det finns bild någonstans i forumet.

Jag tror att det halvt ironiska inlägget om att man skulle vara osårbar med en väst på sig mest beror på okunskap.

Självklart är att man syns bättre med väst på sig. Iaf om man står jämte hojen eller om man ligger på vägen efter en vurpa.
Jag blir ganska förbannad när man sent ser fotgängare i mörka kläder utan reflex.
Så för mig är västen bra
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-06/09:09

Vet inte om den här tråden skall bli en 'väst eller inte väst-tråd', men den har väl redan börjat bli det.

Jag tror att många känner sig löjliga i väst eller åtminstone ser det om o-tufft att ha den.
Ballfaktorn är stor hos många och visst både MC, utrustning och klädsel, hamnar ofta om attityd och det är viktigt för många.

Jag kan också uppleva västen som lite o-sexig och visst har det hänt att jag tar av mig den och lägger den i boxen innan jag bladar in på ett fik el dylikt.

Men västen fyller en viktig funktion inte minst i tät storstadstrafik och jag kommer att fortsätta använda väst när jag upplever att det finns ett behov, för på min MC är jag utsatt och ömtålig och kan jag förbättra mina odds så varför skulle jag inte göra det.

Köpte västen på mässan men är lite osäker på vad jag tycker om den. Att den är långärmad är helt klart bra för i och med det så syns man ännu lite bättre. Jag är osäker på om den kommer att passa utanpå min MC-jacka som är rätt stor. Det breda reflexbandet med den blå texten 'BMW MC' ger helt klart en association till en polisväst och det gör den inte attraktivare för mig, även om en av säljaren på mässan gjorde stor sak av att ingen skulle våga köra om...

Kvaliteten på västen känns som mycket bra och jag tror att den materialmässigt är mycket bra.
Den är ordentligt stretchig vilket är bra, men reflekbanden flexar inte så det sätter begränsningar över bröstkorg och midja. I mitt fall så har jag av oförklarlig anledning just flexbehov över midjan.....
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-06/12:44

Jag klämde också på västen på mässan, men köpte ingen.
Det jag tycker är bra är att den har ärmar (för större synlig yta högt upp), att den är i stretch-material och att den har ett väl skyddat blixtlås.
Det jag personligen tycker talar emot den är "polistrycket", att de påsydda reflexbanden hindrar stretchmaterialet att passa midskepps på undertecknad (Putte, här har Du en olycksbroder!), samt att det är för lite reflexmaterial och att det sitter fel. Plus priset, minns jag rätt var det 300 kr eller något sådant.

Själv har jag köpt på mig en hög västar från Biltema, kostar 79:90/st - tillräckligt billig för att man ska kunna kassera den och ta en ny när den börjar bli solkig och blekna.
Biltema-västen har ärm, gott om reflexmaterial och ingen "bikerklubbs-blaffa" alt "polis-wannabetryck" på ryggen.
Nackdelen är att västen inte är i stretchmaterial, så den kan fladdra lite.
Stängning med hellångt kardborreband har fungerat bra för mig, lite pyssligare än blixtlås men å andra sidan ingen risk att repa tanken.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-06/13:00

Bilagor
väst.jpg
väst.jpg (10.21 KiB) Visad 8121 gånger
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-06/17:57

Dennis Johansson skrev:Gunnar:
Misstänker att det är denna du menar från Feltema ;)
Precis den är det. Väldigt prisvärd och tillräckligt bra för mig. Tror Swedol har en liknande till ungefär samma pris också.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-06/18:05

Jag har ju några västar utan ärmar. Men just ärmarna är ju bra för att synas bättre när man kör, då axlarna kan va det som syns bakom topbox och kåpor
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-06/18:19

Dennis Johansson skrev:Jag har ju några västar utan ärmar. Men just ärmarna är ju bra för att synas bättre när man kör, då axlarna kan va det som syns bakom topbox och kåpor

Exakt, och där är det ju rätt tänkt med klubbens väst också. Stretchmaterial och genomtänkt stängning med skyddat blixtlås är också bra.
Tyvärr är klubbvästen dyr, har en stor blå blaffa på ryggen som ger "polisvibbar" (alternativt har texten "BMW MC" vilket ger i alla fall mig lite för tydliga associationer till den sorts MC-klubbar jag inte vill ha med att göra), för lite reflexer på fel ställe och dessutom en midjereflex som hindrar västen att "stretcha" runt magen, där jag själv och kanske någon mer råkar ha störst omfång......

Å andra sidan är det bra att klubben jobbar för användning av varselväst - även en usel väst är oändligt mycket bättre än ingen väst alls, och för många är utseendet och "attityden" i klädseln så viktig att det går före säkerhetstänket. Hittar man en modell som accepteras av dem som aldrig skulle sätta på sig en "fultema-väst", har man uppnått något bra!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Marie » 2011-03-06/18:52

Gunnar Elmgren skrev:Å andra sidan är det bra att klubben jobbar för användning av varselväst - även en usel väst är oändligt mycket bättre än ingen väst alls, och för många är utseendet och "attityden" i klädseln så viktig att det går före säkerhetstänket. Hittar man en modell som accepteras av dem som aldrig skulle sätta på sig en "fultema-väst", har man uppnått något bra!


Ja utseendet är väl mycket viktigare än något säkerhetstänkande?

Smäller det så smäller det. Det är inte mer med det.

Kör jag bara själv så att inte jag orsakar en olycka, så är jag nöjd. Hur andra kör är deras sak.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-06/19:38

Jag har ju även regnkläder för att synas ordentligt.
Och på den har jag KMk logga på ryggen.
gula kläder.jpg

Nog för att man påverkar sin egen körning för att inte råka illa ut.
Men kan man via en så enkel sak som en väst undvika att bli påkörd för att man syns. Så får helt klart Hjärnan företräde framför fåfängan.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Mimmi » 2011-03-06/20:00

Dennis Johansson skrev: Och på den har jag KMk logga på ryggen.
//



Aha! en sådan här alltså!

redigerad webkmk.jpg
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-06/20:16

Nej Mimmi.
Denna gång har du fel ;)
Så här ser loggan ut
logga-red_small.jpg
logga
logga-red_small.jpg (39.09 KiB) Visad 7314 gånger
logga-vit_small.jpg
logga-vit_small.jpg (34.97 KiB) Visad 7320 gånger


Men på ryggen är det bara text
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Mimmi » 2011-03-06/20:32

Hej!

Kortedala MK... Rena nybörjarna i jämförelse. Kinna MK har haft obruten verksamhet sedan 1925.

Så här ser vårt tygmärke ut: (och det syns vad Ni plagierat... ;) )

Kinna MK 2.jpg
Kinna MK 2.jpg (13.6 KiB) Visad 7296 gånger
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Marie » 2011-03-06/20:33

Kortedala???

Är inte det precis som Bergsjön och Guldheden en sån där stadsdel där det bor mestadels drägg?
Det finns det väl ingen som vill bli förknippad med?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-06/20:51

[quote="Mimmi"]Hej!

Kortedala MK... Rena nybörjarna i jämförelse. Kinna MK har haft obruten verksamhet sedan 1925.

Så här ser vårt tygmärke ut: (och det syns vad Ni plagierat... ;) )

Nja. Jag vet inte hur loggan kom till. Men vi fanns ju i Gbg långt före i princip före alla klubbar som finns här idag.
De som du troligen syftar på har ju inte funnits här i mer en max 20 år.
Och loggan har funnits nästan från starten.
Klubben är faktiskt mer känd i utlandet en vad den är här. Pga det har ingen velat byta namnet efter att vi lämnat Kortedala, men klubben är ju en känd racingklubb i utlandet och huserat många stora förare från vårt land.

Marie:
Kortedala är en stadsdel som blivit ett område som är lite bösigt. Det har inte alltid varit det även om det aldrig varit ett status område.
Sedan bildades klubben där 1958 och har inte legat där sedan början av 60 talet utan ambulerat runt i olika byggnader i väldigt olika delar av Göteborg.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Morten Bibow » 2011-03-06/23:28

Jeg har en reflexvest i min bil – den tar jeg på hvis jeg blir tvungen å bevege mig utenfor fordonet på motorveg eller landeveg, for å være synlig for den øvrige trafik.

Når jeg skal kjøre motorcykel, använder jeg er hvit hjelm og ljusa MC-kläder ( ljus-grå fra BMW). Hojen har HID-ljus og extrajlus – for at jeg skal synes godt. Det får holde. De som ikke ser mig med disse forhåndsregler, ser mig nok heller ikke om jeg tar en grøn vest på.

Men (!) jeg vil overveje å ha en reflex-vest i min tankbag, og ta den på om jeg blir stående langs vegen.


Morten
Morten Bibow
 

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Mimmi » 2011-03-07/00:08

Dennis Johansson skrev: //De som du troligen syftar på har ju inte funnits här i mer en max 20 år.
Och loggan har funnits nästan från starten.
//bildades klubben där 1958 och har inte legat där sedan början av 60 talet utan ambulerat runt i olika byggnader i väldigt olika delar av Göteborg.



Hej!

Jag förstår inte vad Du menar att jag skulle syfta på? Jag menar Kortedala MK och inget annat. Grundad -58, bara barnet i jämförelse med Kinna MK från -25, som jag skrivit tidigare.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-07/07:30

Morten,
kliver Du av och tar på västen strax innan Du tänker köra omkull också?
Och även om man tycker att man syns med en massa lysen på hojen och ljus klädsel, så syns ljuset bara framifrån och en ljus klädsel bryter inte av mot omgivningen på samma sätt som en illgul väst.
Det är skillnad på att synas och på att bli upptäckt - människans öga och hjärna reagerar på det avvikande, därför blir man lättast upptäckt i skarpa varselfärger. Och med lyset tänt - framifrån.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Morten Bibow » 2011-03-07/15:00

Gunnar Elmgren skrev:Morten,
kliver Du av och tar på västen strax innan Du tänker köra omkull också?
Och även om man tycker att man syns med en massa lysen på hojen och ljus klädsel, så syns ljuset bara framifrån och en ljus klädsel bryter inte av mot omgivningen på samma sätt som en illgul väst.
Det är skillnad på att synas och på att bli upptäckt - människans öga och hjärna reagerar på det avvikande, därför blir man lättast upptäckt i skarpa varselfärger. Och med lyset tänt - framifrån.


Hej Gunnar – godt ord igjen.
I principet er jeg helt enig med dig – men personlig har jeg et problem med overdrevent fokus på sikkerhet, for så skulle jeg jo ikke åke motorcykel overhovedet. Jeg synes selv at jeg tar rimelige sikkerhetshensyn når jeg åker skidor, padlar kajak, cykler MTB eller åker MC. Men jeg har inget interesse eller behov for å maximere min sikkerhet, utover hva jeg oppfatter som "rimeligt".

Derfor åker jeg ikke med Airbag jacka, sikkerhetskrage eller gul vest. Jeg har heller ingen redningsvest, selv om jeg ofte åker langs havet :-D

Så, om jeg körer omkull blir det utan illgul väst. Skal jeg derimot oppholde mig på vegen med en "død" hoj eller en punktering, etc. – tar jeg gjerne västen på mig for å være synlig.

Jeg tror den her debatten på et bra sätt, demonstrerer at vårt behov for "sikkerhet" er mycke individuell. Jeg har t.ex. en svigerfar som er "redd for allt", olycka, sjukdom, vold, internetet, hvad grannen tycker, och skattevesenet. Han lever hela livet i gul väst :-D For ikke å prate om mine venner i California, som åker i shorts og utan hjelm. Jeg håper selv at jeg har funnet en OK middelvej.

Morten

PS. Våren er her. Første riktiga turen igår!
Morten Bibow
 

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-07/20:03

Morten Bibow skrev:I principet er jeg helt enig med dig – men personlig har jeg et problem med overdrevent fokus på sikkerhet, for så skulle jeg jo ikke åke motorcykel overhovedet.


Det är ett ganska slitet uttryck, att man inte skall köra motorcykel om man är rädd för att skada sig.
Det är ingen hemlighet att det gör ont att ramla med motorcykel, att det gör betydligt ondare att krocka med en bil (jag har provat) när du sitter på en MC istället för i en bil.

Det är en stor njutning att köra MC så länge och det är väl anledningen till att de flesta av oss åker hoj.
Men varför i hela friden skall man inte göra så mycket det bara går för att undvika att råka ut för en olycka.

Jag sätter säkerheten högt när jag kör hoj. Jag tror alla andra i trafiken är idioter tills motsatsen är bevisad och kör därefter. Det betyder inte att jag är rädd men att jag försöker att tänka ett steg längre i förväg så att jag undviker så många situationer som möjligt. Att ha säkerhetsväst är att synas och det kan aldrig vara fel.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Morten Bibow » 2011-03-08/17:33

Putte Johansson skrev:Det är ett ganska slitet uttryck, att man inte skall köra motorcykel om man är rädd för att skada sig.
Det är ingen hemlighet att det gör ont att ramla med motorcykel, att det gör betydligt ondare att krocka med en bil (jag har provat) när du sitter på en MC istället för i en bil.

Det är en stor njutning att köra MC så länge och det är väl anledningen till att de flesta av oss åker hoj.
Men varför i hela friden skall man inte göra så mycket det bara går för att undvika att råka ut för en olycka.

Jag sätter säkerheten högt när jag kör hoj. Jag tror alla andra i trafiken är idioter tills motsatsen är bevisad och kör därefter. Det betyder inte att jag är rädd men att jag försöker att tänka ett steg längre i förväg så att jag undviker så många situationer som möjligt. Att ha säkerhetsväst är att synas och det kan aldrig vara fel.


Hej! Visst skal man "göra så mycket det bara går för att undvika råka ut för en olycka", men mener du virkelig at du ikke også selv har en grens for hvor mycke utstyr du skal använde for å åke en sväng på motorcykel? Holder det ikke med hjelm, goda MC-kläder, ryggbeskytter, boots och hansker? Går virkelig grensen ved den gula vesten, om man är "säker" eller "osäker"?

Morten
Morten Bibow
 

Re: Var får jag tag på den nya säkerhetsvästen?

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-08/18:20

Morten Bibow skrev:Hej! Visst skal man "göra så mycket det bara går för att undvika råka ut för en olycka", men mener du virkelig at du ikke også selv har en grens for hvor mycke utstyr du skal använde for å åke en sväng på motorcykel? Holder det ikke med hjelm, goda MC-kläder, ryggbeskytter, boots och hansker? Går virkelig grensen ved den gula vesten, om man är "säker" eller "osäker"?

Morten


Absolut, visst har jag också mina gränser.
Jag kör mer eller mindre alltid med väst när jag jobbpendlar, just för att jag kör i mycket intensiv trafik och medvetet själv utsätter mig för större risker.

Har inte lika ofta väst när jag kör själv dagtid på landsväg, men erkänner gärna att jag påverkas av känslan att man är/upplevs som lite töntig - vilket jag knappast skulle göra om västen mer generellt ansågs som politiskt korrekt.

Jag påverkas som alla andra av attityder och grupptryck men anser också att det är hål i huvudet att inte göra vad man kan för att synas.

Det här är inte mer konstigt än att använda cykelhjälm. Jag har alltid cyklat massor (nåja fram till jag köpte MC i alla fall) men aldrig använt cykelhjälm. Sen blev jag pappa till en liten kille som knappast skulle sätta på sig hjälmen med automation om inte mamma och pappa gjorde det. Idag skulle jag känna mig naken och oskyddat utan cykelhjälm. Så varför använde jag inte cykelhjälm innan? Självklart för att inte så många andra vuxna gjorde det och det kändes 'skämmigt'

Samma gäller nog västen. Gränsen om du är säker eller inte hänger kanske inte på om du har väst eller inte. Det kan säkert finnas massor av andra komponenter som betyder mer t.ex. hur du planerar dig körning, anpassar dig efter situationer, men med väst syns du och det är svårt att mäta hur mycket det förbättrar dina chanser i trafiken. Själv tror jag inte att det är oviktigt och kommer gissningsvis att använda västen mer och mer.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst