Så var årets första lilla tur avklarad. Plus 1,5 till 2 grader i luften och någorlunda torra vägar.
När jag drog på lite hårdare så gick bakhjulet loss och anti-spinnen gick in. Alltså fortfarande lite halt där det är fuktigt. Troligen på grund av en hinna av avgaser och asfaltspartiklar.
Fast detta är inget nytt.
Att gator och vägar är i ett bedrövligt skick har jag redan konstaterat med min fyrhjuliga BMW. Dess breda lågprofil däck och sportdämning gillar inte heller vägstandarden.
Idag på 2-hjul så upplevde jag inte bara många av skadorna som stötiga och obekväma utan som livsfarliga.
Den grova asfalt som vägverket älskar att använda verkar tåla våra senaste vintrar dåligt. Det var illa redan efter förra vintern och många skador reparerades först i höstas nödtorftigt.
I södra Sverige har vi haft omväxlande kallt med mycket snö och perioder med regn och tö där snö smällt och bildat mycket vatten på vägarna. Senare har vi igen fått ordentlig kyla.
Tydligen släpper den grova asfalten ner vattnet genom asfalten och lägger sig sedan under det översta lagret. När sedan kylan kommer spränger det bort det översta lagret på sina ställen.
Lappningarna som gjordes i höstas är nu oftast borta. Stora hål med skarpa kanter kan leda till punktering och en skadad fälg för hålen är ofta djupa. Värst är dock de ställen där asfaltsbeläggningar möts.
Där har nu isen sprängt bort asfalten på en längd av 5-20 meter på 1 till 2 dm i bredd och med raka kanter. Spåren är sällan raka och kan vara upp till 5 cm djupa. Dessa skarvar ligger ofta mellan körbanorna men ibland också mitt i körbanan. Jag som som bor i Göeborg har varit med om att sätta ett cykeldäck i spårvagnspår och vet att man stupar direkt. Dessa djupa spår i asfalten kan ha samma effekt på en MC men med mer tragiska följder.
Så ta det vackert när ni nu ger er ut på vägarna. De är farligare än någonsin.
Jag skulle vilja se att SMC och BMW klubben tar samma initiativ som man gjort i Tyskland.
Även där har man tydligen problem.
http://www.tourenfahrer.de/index.php?id=3461
Med de bortåt hundra miljarder vi trafikanter leverar statskassan så bör vi ha rätt att begära att vägarna underhålls och har en vettig standard utan uppenbart vara trafikfarliga för vissa grupper.
Annars belastas bara vård och omsorg med fler lemlästade och handikappade personer som inte kan bidra med skatteintäkter.
Så ta det nu försiktigt när ni ger er ut. Det är inte bara vi förare som är rostiga. Vägarna är sönderrostade, åtminstone här på västkusten.