Ny asfalt

Ny asfalt

Inläggav Kalle_B » 2011-04-26/09:35

Jag blir alltid väldigt osäker när jag kör på en väg med nylagd asfalt.
Vad har jag egentligen för väggrepp?
Hur lång tid tar det innan det är fullgott väggrepp på en nyasfalterad väg?
En timme? En dag? En vecka? En månad?
Nån som har kunskapen?
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Re: Ny asfalt

Inläggav Kovlingen » 2011-04-26/10:23

Mitt synpunkter i inlägget kanske är kända och onödiga ?
Någon större kunskap har jag inte i frågan men aktar mej lite vid kurvtagning och lite
extra om solen har lyst starkt då den kan bli lite "oljig" . Även regn på nylagd asfalt
är nog en smula förrädisk . Kan bli rena hockeyplan . Bäst att vara försiktigt om det är svart .
Svarta lagningar i kurvor är också farliga . Jag var nära att lägga hojen på en sådan fläck :=(
Inte kul när man ligger i "bra" fart . Uj Uj ! ( Hjärtstillestånd ett par sek. )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny asfalt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-26/17:00

Det gräsliga med rubrikens fråga är väl, att INGEN vet! Den nyligen inträffade dödsolyckan, där en 50+ körlärare (sic!) vurpade på nylagd asfalt, som var lika hal som is(!), är en mycket obehaglig tankeställare - och att rättsvårdande myndigheter i början inte verkade bry sig om att ställa någon till ansvar för vållande till annans död känns ännu obehagligare! <BR><BR>Naturligtvis finns det folk, som vet en del om asfalt - men när man kommer åkande, och asfalten är nylagd, har man ju sällan nytta av det. Man vet ju inte, vilken sorts asfalt man just har hamnat på! <BR><BR>(Så underbart det vore, om jag har fel, och någon på Forum faktiskt kan ge ett auktoritativt svar på frågan!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny asfalt

Inläggav Kovlingen » 2011-04-26/17:11

Sänker man tempot och tar varning av "det lömska svarta" så går det nog bra .
Ett problem verkar vara att det finns flera sorters asfalt och det är lite svårt att
veta kvaliteten på "halkbanan" .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny asfalt

Inläggav FlashGordon » 2011-04-26/18:06

I Göteborg på den mycket trafikerade vägen från Högsbohöjd till Älvsborgsbron la man för ett par år sedan en ny typ av asfalt som skulle vara tystare och ha bättre hållbarhet. Innan man kör upp mot Älvsborgsbron finns det ganska kraftig kurva med ordentliga räcken på båda sidor. Under den första månaden dundrade så många in i räckena speciellt när det regnat att de var tvungna att fräsa upp asfalten och lägga ny för att få stopp på olyckorna. Hur många MC som la sig i den kurvan är okänt.
Våra väghållares ständiga lagande och lappande gör ju inte saken bättre. Om man kommer på en väg med fint grepp så kan det ju plötsligt vara något annat i nästa kurva eller så har snabelbilen varit och skvätt oljegrus utan att sätta upp varningsskyltar.
Så man skall nog alltid ta det lite försiktigare nu på våren på vägar man inte det hur beläggningen är.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Ny asfalt

Inläggav S-J » 2011-04-26/18:15

Spännande detta (ev för spännade ibland då det blir halt) men själv dras jag till vägar med helt nylagd asfalt då man vet att den är jämn och fin. Så det är ju stor skillnad på lagningar eller en hel sträcka som är nylagd. Och för övrigt vet jag att de som gillar bilar som går rakt fram fort på almänna vägar gillar när deras raka har blivt nylagd och de brukar ju vilja ha grepp vad jag vet eller tycker de bara att det är kul när det släpper och bränner gummi?
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Ny asfalt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-26/18:37

Jag har blivit ganska misstänksam mot nylagd asfalt efter detta:
http://svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9302
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ny asfalt

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-26/19:07

Flash Gordon:
Samam skit asfalt som de fick fräsa har lagts både i Tingstadstunneln och på 45:an starx före Marieholm där de nu bygger om. Det var en go S kurva under järnvägen där. Precis vid VA verkets intag i älven.

Sedan all den olja som Värst trafik (Västtrafik) sprider som ett snigelspår efter sig i hela Gbg området....
Snorhalt i rondeller mm
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ny asfalt

Inläggav Göran Persson » 2011-04-26/19:37

Tillbaka till trådskaparens fråga ;) svaret är att nylagd asfalt har mycket bättre friktion än gammal, du kan ju lämpligen vänta med att testa tills välten och beläggningsarbeteskylten tagits bort sedan är det bara att gasa.
PS banrekord på asfaltbanor sätts alltid på ny beläggning.
Hälsningar Göran P
Användarvisningsbild
Göran Persson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2009-05-26/19:58

Re: Ny asfalt

Inläggav FlashGordon » 2011-04-26/19:38

Vi får väl snart göra som man gör i utförsåkning. Först skicka iväg några föråkare som håller lugnt tempo och synar samt känner av vägen. Sedan kan de rapportera tillbaka till resten som om det är godkänt även vågar köra med nedlägg i kurvorna.
Som föråkare väljer man företrädes vis customåkare. De håller ju normalt ett tempo där man hinner syna det mesta av vägbanan.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Ny asfalt

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-26/19:46

FlashGordon skrev:Vi får väl snart göra som man gör i utförsåkning. Först skicka iväg några föråkare som håller lugnt tempo och synar samt känner av vägen. Sedan kan de rapportera tillbaka till resten som om det är godkänt även vågar köra med nedlägg i kurvorna.
Som föråkare väljer man företrädes vis customåkare. De håller ju normalt ett tempo där man hinner syna det mesta av vägbanan.

*ASG*
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ny asfalt

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-26/19:50

Göran Persson skrev:Tillbaka till trådskaparens fråga ;) svaret är att nylagd asfalt har mycket bättre friktion än gammal, du kan ju lämpligen vänta med att testa tills välten och beläggningsarbeteskylten tagits bort sedan är det bara att gasa.
PS banrekord på asfaltbanor sätts alltid på ny beläggning.
Hälsningar Göran P


Det där är nog en sanning med modifikation. Race asfalt och gatasfalt har inte samma kornighet, sedan verkar de fräsa bort för tuny och lägga för tunt med nytt så stora blaffor blir bara av tjära.
På R40 efter nylagd asfalt på väg mot stan körde jag för några år sedan med min AT och skulle köra om i vänsterfilen. I accelration av normalt snitt från ca 90 till 110 spann bakhjulet loss, och det hade inte regnat, då blir det ännu halare.
Racingbanaor dränerar vatten bättre normalt, och när de asfalterar brukar de väl göra det rätt från början så de slipper fräsa bort det igen.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ny asfalt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-26/20:14

Göran Persson skrev: ...svaret är att nylagd asfalt har mycket bättre friktion än gammal...

Jag vill så gärna tro Dig - men vad var det då, som orsakade den av mig (och i synnerhert SMC) apostroferade dödsolyckan? <BR><BR>Dessutom - när man med den i minnet kommer in på en nyasfalterad väg, där underlaget faktiskt blänker - vad skall man tro då? Jag tar det i alla fall MYCKET lugnt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny asfalt

Inläggav FlashGordon » 2011-04-26/20:23

Göran Persson skrev:Tillbaka till trådskaparens fråga ;) svaret är att nylagd asfalt har mycket bättre friktion än gammal, du kan ju lämpligen vänta med att testa tills välten och beläggningsarbeteskylten tagits bort sedan är det bara att gasa.
PS banrekord på asfaltbanor sätts alltid på ny beläggning.
Hälsningar Göran P


Är inte troligt att banor och våra väghållare har samma sorts beläggning. Tydligen är det också viktigt att asfalten blandas och läggs på rätt. Annars kan resultatet bli en katastrof.
Sedan har vi ju också problemet med kantgrus på nylagda vägar som gärna hamnar i vägbanan i kurvorna när bilarna genar. Det som är en ny fin väg med bra grepp kan ju nästa dag vara en dödsfälla med grovt grus i kurvan med det sköna nedlägget efter vägverket har fyllt upp till asfaltskanten.
Detta med grus utanför vägbanan i kurvorna har jag nog bara sett i Sverige.
I de flesta länder lägger man asfalt även utanför kantlinjen. Kanske tänker de mer på två-hjuliga fordon än man gör här hemma.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Ny asfalt

Inläggav Marie » 2011-04-26/21:12

Göran Persson skrev:Tillbaka till trådskaparens fråga ;) svaret är att nylagd asfalt har mycket bättre friktion än gammal, du kan ju lämpligen vänta med att testa tills välten och beläggningsarbeteskylten tagits bort sedan är det bara att gasa.


Tillåt mig tvivla på detta....
Strax norr om München på A9 asfalterades en sträcka om förra våren. Så sent som i oktober i höstas var den sträckan fortfarande försedd med både kraftig hastighetsbegränsning och varningsskylt för hal vägbana, med tilläggsskylt att det var nylagd beläggning.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ny asfalt

Inläggav Kalle_B » 2011-04-28/08:04

Bror G: Det som väckte min nyfikenhet i ämnet var att dom asfalterat om den lilla vägen mellan Slaka o Lambohovsleden (Förbi lilla Aska). Du får testköra och komma med ett omdöme. ;)
(Det är en liten kort vägsnutt med ett par goa kurvor strax utanför Linköping)
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Re: Ny asfalt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-28/09:26

Häpp! Då är vi två, som grunnar! Det är just den vägen, vars nylagda asfalt bitvis är blank(!) och därmed ser allt annat än förtroendeingivande ut, som jag skriver om ovan. <BR><BR>Jag har kört den några gånger och inte upplevt någon halka, men det kan bero på, att jag tagit det mycket lugnt. Om 285 kg hoj plötsligt tappar greppet i en kurva, är ju förhandlingsläget inget vidare, utan då ligger man obönhörligen där - och det vill jag slippa uppleva. <BR><BR>Jag har också friktionstestat den asfalten, när hustrun och jag tagit promenader, och då har den aldrig varit tillstymmelse till hal under skosulorna - men det blir ju av förklarliga skäl endast någon miljondel/miljarddel av hela asfaltytan, så det litar jag inte heller på. <BR><BR>För att hoppa till något helt annat: Nu vet jag alltså, vem det är, som ibland kör förbi vårt hus på en röd R 1200 R!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny asfalt

Inläggav FlashGordon » 2011-04-29/20:25

Jag tog och googlade på asfalt och egenskaper. Det tog inte lång stund att förstå att detta är en djungel.
Det finns några kategorier på hur man gör asfalt rent generellt.
Sedan har varje större entreprenör som NCC sina egna recept.
Egenskaper som miljöpåverkan, ljud och livslängd verkar vara vad man säljer på. Friktion verkar vara en biprodukt.
Kokar man sedan ihop det lite fel eller lägger det fel kan egenskaperna bli helt galna.
Ser ni som i Tingstadstunneln i Göteborg att man fräst spår i asfalten (spurillen på tyska) så beror det på en felaktigt beläggning som är hal men man anser sig inte har råd att lägga om beläggningen.
Så det det svarta vi har under däcken skall vi nog inte ta för givet har samma egenskaper i varje kurva.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Ny asfalt

Inläggav Kovlingen » 2011-04-30/09:15

Sammanfattningen blir nog att ta det lugnt när svarta faran visar sej :=(
liemannen 1.JPG
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny asfalt

Inläggav FlashGordon » 2011-04-30/11:46

Kan du inte hitta något liknande för snabelbilar. I Tyskland utreder man nu ett sabotage där någon slängt flaskor fyllda med olja i kurvorna längs vägar som MC ofta kör. En MC-förare omkom efter ha kört omkull i en av dem.
I Tyskland tar man detta på allvar och sätter in ordentliga resurser för att lösa fallet. I Sverige hade det väl varit avskrivet direkt om man inte hade foto på den skyldige.
http://www.motorradonline.de/de/news/re ... lag/366959
Här hemma har vi snabelbilar som sprider oljeblandat smågrus på vägarna och har man provat att köra igenom eländet de lämnar efter sig i en kurva så vet man att däcken släpper en bra bit innan det finns någon friktion igen. Själv har jag bara fått hjärtat i halsgropen vid några tillfällen men inte gått omkull.
Varningen om hal körbana sitter på snabelbilen som man kommer ikapp några kilometer senare. Så man får väl tacka för att man åtminstone får en förklaring till chocken och det häftiga släppet.
Att våra kära myndigheter inte förstår förutsättningarna för oss på 2-hul är alldeles uppenbart.
Att snabelbilar eller dålig asfalt kan leda till dödsolyckor även i lagliga farter verkar inte gå in. Det är fortfarande MC-föraren som borde ha anpassat farten. Våra myndigheter gör aldrig fel, bara vi medborgare.
I Tyskland, Italien och Österrike kommer det snabbt upp skyltar om det är oljespill på vägen. I Göteborg upplever jag ofta hur bussar och tankbilar har sölat ner vägbanan och man undrar varför bilens hjul spinner och ABS-en går in när man bromsar trots att det är flera plusgrader. Det tar en stund innan man inser att det är dieselspill över flera kilometer väg. Sist var det hela Björlandavägen förbi Kenneths MC till Tingstadstunneln.
Halt som på underkylt regn. När jag åkte tillbaka någon timme senare var det fortfarande inga varningsskyltar uppe. Jag är tacksam för att jag hade en BMW på 4-hjul den dagen. Annars hade jag säkert synat asfalten i första rondellen.
Så skall man komma till rätta med MC-döden så är det inte bara mc-förare som måste ändra sitt beteende utan det måste också våra kära myndigheter.
Det är synd att våra myndigheter och politiker alltid tror vi ligger i framkant. Verkligheten är den samma som när svenska fotbollslaget skall delta i VM. Först är det stora förväntningar och sedan när vi får pröva våra krafter åker vi på däng så vi måste gå hem och skämmas.
Tyvärr är nog trafikverkets och vår polis drabbade av hybris och inser inte hur usla de är i ett internationellt perspektiv.
Lider jag av politikerförakt, ja definitivt. Lider jag av myndighetsförakt, ja definitivt
Kan jag bedöma andra länder. Förmodligen. Jag har bott 8 år i Tyskland, är gift med en Österrikiska och har ägnat 30 år åt att jobba internationellt så har jag en ganska god bild av hur det fungerar i andra länder.
Nu skall jag sluta gnälla och ta min MC och köra en sväng och blåsa dessa tankar ur skallen.
Fast tanken om att våra myndigheter kunde göra mycket mer för att färre mc-forare skall dö varje år kommer nog vara kvar också efter turen.
Ber om ursäkt för ett negativt inlägg men kände jag var tvungen att få det ur mig.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Ny asfalt

Inläggav Kovlingen » 2011-04-30/12:11

Tror jag har hittat dom skyldiga till dom bristfälliga lagningarna :=)
Snabelbil.jpg
Snabelbil.jpg (5.53 KiB) Visad 9806 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny asfalt

Inläggav FlashGordon » 2011-04-30/20:38

Jag ser ingen snabel. Är hans för liten för att synas på bilden?
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Ny asfalt

Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-01/01:03

FlashGordon skrev:Jag ser ingen snabel. Är hans för liten för att synas på bilden?

*ASG*
Ur den snabeln so du verkar syfta på, kommer väl på sin höjd njursten.... *asg*
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ny asfalt

Inläggav Kovlingen » 2011-05-01/01:07

Inte lätt när det läggs stora sparkrav hela tiden :=(( Bara finna sej i sämre underhåll av vägnätet .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny asfalt

Inläggav Galne Dansken » 2011-05-01/01:08

Lite reflektioner...

Snabel lagningar;det pågår ett större förändrings arbeta i frågan, och jag tror faktisk att vi kommer se tydliga förbättringar i fortsättningen, dvs minera lösgrus och smärta ändringar i reparations metoder.
SMC har kat ner väldig mycket jobb på detta..

Lite läsvärda länker runt detta;

Trafikverkets websajt i sakfrågan - http://www.trafikverket.se/Foretag/Bygga-och-underhalla/Vag/Drift-och-underhall/Utveckling-inom-drift-och-underhall/Belagd-vag/Avslutade/Avslutade-projekt-listning/Utvardering-Minimera-overskottssten-vid-snabellagning/

Slutrapport - notera att SMC har sin logga med! http://www.graphica.se/trafikverket/MinimeraSten-Rapport_korr.pdf

En del av underlaget i processen från SMC http://www.graphica.se/trafikverket/MinimeraSten-Rapport_korr.pdf - det är inte rimligt att grusolyckor ger motorcyklister försäkringar en kostnad på ca. 90 milj. kr/år - när ansvarig väghållera inte kan levers en trafiksäker miljö - endast i grusfgrågan..

Runt tråden ursprungsfråga om friktion på ny asfalt/bitumen - ska jag unvika att svara, eftersom frågan är ganska komplex - och jag är inte bergsäker på att vi/SMC/jag - har ett enkelt svar än..
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Re: Ny asfalt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-05-29/18:24

Kalle_B skrev:Bror G: Det som väckte min nyfikenhet i ämnet var att dom asfalterat om den lilla vägen mellan Slaka o Lambohovsleden (Förbi lilla Aska). Du får testköra och komma med ett omdöme. ;)
(Det är en liten kort vägsnutt med ett par goa kurvor strax utanför Linköping)

Nu har jag kört den vägen ett antal gånger och aldrig ens haft tillstymmelse till släpp, så den känns bra. Enda problemet är det gamla vanliga - den f-e grussträngen i kanten, som av genande bilister rivs upp och sprider en del grus på asfalten. Så det gäller att hålla koll av andra skäl.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny asfalt

Inläggav MiaSyrra » 2011-06-22/08:00

.
Senast redigerad av MiaSyrra 2011-07-08/13:50, redigerad totalt 1 gång.
MiaSyrra
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2011-05-02/10:32

Re: Ny asfalt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-06-22/19:48

Till MiaSyrras notater ovan kan läggas följande: För en tid sedan tog en artikel i Motorrad upp ämnet och införde ytterligare en variabel i problemet - nämligen egenskaperna hos den bergart, som krossas till grus, som sedan blandas med bitumen för att bli asfalt(!). Artikeltexten gick ut på, att vissa bergarter vid krossning ger ganska "runda" flisor, som ger dåligt fäste i väta, även om asfalten ser relativt grov ut. Andra bergarter ger mycket spetsigare flisor, som ger betydligt bättre grepp i väta, även om asfalten verkar slätare, eftersom dessa "halvmikroskopiska" flisor "biter in" i däckets gummi på ett helt annat sätt än de grövre, men rundare.<BR><BR>Författaren angav t. ex. vissa partier i Dolomiterna som mycket förrädiska i väta - av just detta skäl. Själv körde jag en rejäl vända i Dolomiterna 2010 men hade då extrem väderlycka (förutom att det var i varmaste laget), så jag hade aldrig något som helst problem med fästet. <BR><BR>Ett annat exempel är Nürburgrings Nordschleife, som lär vara mycket förrädisk i väta. <BR><BR>Allt detta gör ju inte problemet ett dugg mindre - eftersom vi sällan vet vilken bergart, som använts till den asfalt, där vi för tillfället råkar befinna oss! Kör försiktigt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny asfalt

Inläggav Rolf Reigans » 2011-06-25/08:29

Måhända "gammal skåpmat" redan....
Länken innehåller emellertid fakta som förhoppningsvis aldrig behöver omsättas i realitét.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110623-livsfarlig-asfalt/index.xml
Rolf Reigans
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-02-03/01:00

Re: Ny asfalt

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-06-27/22:41

Ramlade över följande artikel i ämnet:
http://www.bytbil.com/nyheter/tv29rkyg/?cmpid=37


/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ny asfalt

Inläggav Albert » 2011-07-09/00:55

...då må man köra dubbat året om!

Nollvisionen håller på att bli fulländad - noll grepp året om ger noll säkerhet i trafiken. Dubbdäckförbud på vintern och snorhala/såphala sommarvägar; ...sverige är fantastiskt!

Kör dubbat!
:arrow: :mrgreen:
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ny asfalt

Inläggav Kovlingen » 2011-07-09/01:05

" Vinterdäck me dubbar , De' ni gubbar " kommer ni väl ihåg ? ? ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst