Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Kovlingen » 2011-06-24/23:46

Råkade ut för en SUV som körde ut framför mej i en korsning för att efter ett par km
bromsa , slå på blinkers å sedan svänga in på avsedd infart .. Får mej att bli skitförbannad :=(
Tur att jag höll avstånd till puckot .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-06-25/17:25

Tre sekunder å tre sekunder, jag var väl åtminstone 70 år efter honom!
Torgeir
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Konsument » 2011-06-26/00:02

Torgeir Nilsen skrev:Tre sekunder å tre sekunder, jag var väl åtminstone 70 år efter honom!
Torgeir
Och ändå hann du inte att bromsa! :o ... :D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav anonym1 » 2011-07-10/13:01

Idag var det oerhört nära att jag blev påbackad av ett blindstyre. Han backade ut från en parkeringsplats och tittade inte bakåt överhuvudtaget. Det fanns inte ens några andra bilar ivägen, hade han tittat så hade han sett mig tydligt.

Jag lyckades på något sätt slingra iväg hojen så att jag klarade mig, men knapplaceringen på BWM gjorde att det blev en högljudd protest med vänsterblinkersen(!) istället för tutan.
anonym1
 

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav waksjo » 2011-10-01/23:36

Tänkte skriva av mig på SMCs sida, men är inte registrerad.

Sjukt korkad rondellutsmyckning i Nyköping vid Skavsta flygfält. Dekor i form av en flyglandningsbana i halvfull skala. Om man kommer västerifrån ser man detta i horisonten och det ser ut som fortsättningen av vägen på nåt knäppt sätt. Man blir otroligt förvillad och fattar inte hur man ska köra förrän man är inne i rondellen. Måste upplevas, eller ej...

Tack för ordet. Ta bort skiten!
waksjo
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2011-07-25/13:38

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Kovlingen » 2011-10-02/01:08

Alla bilar som söndagsdräller ( på en lördag ) när jag är ute och njuter av krokiga vägar :=))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Kovlingen » 2011-10-02/01:14

waksjo skrev:Tänkte skriva av mig på SMCs sida, men är inte registrerad.

Sjukt korkad rondellutsmyckning i Nyköping vid Skavsta flygfält. Dekor i form av en flyglandningsbana i halvfull skala. Om man kommer västerifrån ser man detta i horisonten och det ser ut som fortsättningen av vägen på nåt knäppt sätt. Man blir otroligt förvillad och fattar inte hur man ska köra förrän man är inne i rondellen. Måste upplevas, eller ej...

Tack för ordet. Ta bort skiten!

Putte Johansson skrev:Bild

Hittade denna nya rondell utanför Skavsta flygplats idag....

Det kanske var denna du menade :=))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-02/09:03

waksjo skrev:Tänkte skriva av mig på SMCs sida, men är inte registrerad.

Sjukt korkad rondellutsmyckning i Nyköping vid Skavsta flygfält. Dekor i form av en flyglandningsbana i halvfull skala. Om man kommer västerifrån ser man detta i horisonten och det ser ut som fortsättningen av vägen på nåt knäppt sätt. Man blir otroligt förvillad och fattar inte hur man ska köra förrän man är inne i rondellen. Måste upplevas, eller ej...

Tack för ordet. Ta bort skiten!


Jag har bara sett den i fullt dagsljus, men tycker att det knappast var något problem att se att det är en rondell i god tid när man närmar sig.
Dessutom en rondell utan massa skrot som skymmer sikten eller är hårda mot mjuka kroppar.
Min reaktion var tväremot din. Jag tyckte den var uppfinningsrik rondellkonst intill en flygplats.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav waksjo » 2011-10-02/10:31

Jag håller med: den ser ju rolig ut på bilden. Men igår kväll var det mörkt, och ljusen på landningsbanan var inte tända. Det var innanmätet i hjälmen som reagerade instinktivt på "vägdragningen" - inte mitt tänkande jag.

Sen förstår jag inte varför man måste komplicera trafikbilden. Jag föredrar en rondell utan massa jox i, så att man tydligt får överblick över trafiksituationen och alla in- och utfarter.
waksjo
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2011-07-25/13:38

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Fredrik J » 2011-10-02/10:38

Upplevde igår det mest irriterande och potentiellt farliga jag varit med om hittills.

Var ute på en liten lördags tur i det fina vädret från GBG upp mot Årjäng. Härliga vägar och vackert landskap med löv skiftandes i vackra färger.

När det sedan börjar mörkna och jag närmar mig Säffle känner jag att det är läge att börja dra mig söderut på 45:an.

Enda problemet är då bara denna S*T*NS dimma som är så bitvis är så tät att enda sättet att se vart vägen går är att lägga sig bra nära baken på framförvarande bil för att dra nytta av dess överlägsna lyse och följa hans baklampor i hopp om att han ser bättre vart vägen bär.

Inte nog med att dimman gör det näst intill omöjligt att se, den lägger sig dessutom på visiret i droppar som är så små att dom inte rinner av utan jag är tvungen att använda min förträffliga vindrutetorkare på min vänstertumme ett par gånger per minut för att inte bli helt förblindad. Som tur var inte så mycket mötande trafik. Var dock ett par spännande möten med tradare som man inte ser förrän dom plötsligt dyker upp ur dimman 15-20m framför en.

Blev ganska dryga mil på helspänn. Förvånansvärt nog upplevde jag dock att samtliga trafikanter anpassade hastighet till omständigheterna. Gick bitvis riktigt långsamt.

Så jag får faktiskt ändra perspektiv. Har alltid upplevt slarv med blinkers, dålig uppsikt, såsande bilister i vänster fil som löjligt irriterande. Men dessa beteenden bleknar i jämförelse med dimmans irritationsegenskaper.
Senast redigerad av Fredrik J 2011-10-02/14:08, redigerad totalt 1 gång.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav waksjo » 2011-10-02/10:45

Fredrik J skrev:Men dessa beteenden bleknar i jämförelse med dimmans irritations egenskaper.


Ja! Detta ofog måste stävjas! Mer resurser till polisen! ;)
waksjo
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2011-07-25/13:38

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-02/10:48

waksjo skrev:Men igår kväll var det mörkt, och ljusen på landningsbanan var inte tända. Det var innanmätet i hjälmen som reagerade instinktivt på "vägdragningen" - inte mitt tänkande jag.

Nu har jag ju inte sett nämnda rondell IRL - men en uttalad grundidé i nollvisionen är, att trafikmiljön skall vara förlåtande, de gånger trafikanter gör misstag. En självklar (möjligen outtalad) idé i samma vision borde i alla fall vara, att nämnda miljö skall minimera risken för, att trafikanter gör misstag - och så verkar ju inte vara fallet här!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-02/10:52

Fredrik J skrev:Men dessa beteenden bleknar i jämförelse med dimmans irritations egenskaper.

Tacksam för, att Du snarast redovisar på Forum, när detta problem är löst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Fredrik J » 2011-10-02/11:50

Bror Gårdelöf skrev:
Fredrik J skrev:Men dessa beteenden bleknar i jämförelse med dimmans irritations egenskaper.

Tacksam för, att Du snarast redovisar på Forum, när detta problem är löst.


Jag räknar iskallt med att den globala uppvärmningen sakta men säkert löser problemet, (eller förvärrar det). Så för att snabba på förloppet så gasade jag lite extra de korta sträckor där dimman lättade...
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-02/12:13

OK - min gissning är, att detta kommer att ta sin tid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-03/05:49

Bror Gårdelöf skrev:
waksjo skrev:Men igår kväll var det mörkt, och ljusen på landningsbanan var inte tända. Det var innanmätet i hjälmen som reagerade instinktivt på "vägdragningen" - inte mitt tänkande jag.

Nu har jag ju inte sett nämnda rondell IRL - men en uttalad grundidé i nollvisionen är, att trafikmiljön skall vara förlåtande, de gånger trafikanter gör misstag. En självklar (möjligen outtalad) idé i samma vision borde i alla fall vara, att nämnda miljö skall minimera risken för, att trafikanter gör misstag - och så verkar ju inte vara fallet här!


Du har självklart rätt, även om övertrampet som sådant känns rätt litet.
Kommer du för fort, kommer du i bil med koncentrationen på facebook istället för vägen, kommer du under dåliga väderförhållande och inte sett rondellen förut kan rondellen säkert ställa till det.

Dock är det ingen krash-ovänlig rondell utan du kan nästintill följa startbanan över både med bil och hoj utan större problem, något som ytterst få rondeller kan bjuda.
Nu känner jag inte något behov av att försvara rondellen heller och faktum är självklart att den skulle vara säkrare utan utsmyckning.

Men sen är jag ändå lite kluven, för jag är en fan av navigeringsmärken, saker man lägger märke till och mentalt lägger in som 'waypoints' i huvdet eftersom det blir något man bockar av under långresor.

När jag med stort nöje ger mig ut på långa dagssvängar med hojen eller med bilen under semestern, uppskattar jag stort när jag passerar
Bild
Bild

På något sätt känns det som just den här rondellen blev uppsatt i tanke på att bli en ny klassiker, redan från början.

Nåväl, dess vara eller inte vara, kommer säkert att diskuteras många gånger den kommande tiden, inte bara i det här forumet, skulle jag gissa...
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-03/12:36

Putte Johansson skrev:Dock är det ingen krash-ovänlig rondell utan du kan nästintill följa startbanan över både med bil och hoj utan större problem, något som ytterst få rondeller kan bjuda.
Nu känner jag inte något behov av att försvara rondellen heller och faktum är självklart att den skulle vara säkrare utan utsmyckning.

Man får ju bara hoppas, att i så fall "banan" är fri även på andra sidan puckeln.<BR><BR>I övrigt håller jag med om, att designen är rolig - men det är ju tyvärr inte allt i dagens trafikmiljö (och det är egendomligt, att avstegen från nollvisionen stundtals blir så flagranta!)<BR><BR>Dina två avbildade ställen har jag också tidigare lett åt många gånger. Numera blir det mera sällan, efter att motorvägen byggdes - och det var ju synd på Tuna Motell, som på sin tid hade gott rykte, men som väl nu sedan länge har slagit igen(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav hebymats » 2011-10-24/21:59

Nu blommar asfalten
Det har börjat att växa upp skyltar med betong och stål mitt i körbanan i Uppsala.
DSCF2433.JPG

DSCF2434.JPG

DSCF2436.JPG
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-25/04:53

De så kallade trafiksäkerhets höjande åtgärderna enligt bilden ovan börjar gå mig på nerverna ordentligt.

Å ena sidan skall vi kör så oerhört miljövänligt hela tiden, men får man möjligheten att montera upp skiten enligt bilden ovan, så går den så kallade säkerheten före.

Om man nu kan dressera hundar till att hjälpa handikappade att klä sig samt leda blinda i trafiken, borde det gå att få cyklister och fotgängare ända ner till nedre skolåldern att använda hjärnan, om man skall lära dem det eller dressera dem till det spelar ingen roll.
Att alla motorfordon skall förflyttas i promenadfart bara för att höns nötter inte kan se sig för är FEL.

När jag gick i skolan fanns en bra kampanj. "Barn är mjuka, bilar är hårda"
Det som lärdes ut var helt enkelt att bråka inte med dem, du förlorar ändå. Vettigt och helt sant.
I dag möter man cyklister med Ipoden på högsta volym korsandes vägar utan att vrida på huvudet åt något håll.

Såg ngt om att olyckorna mellan bil cykel minskat då fler fält blivit separerade. Dock minskar inte olyckorna mellan cyklar och cyklar vs. fotgängare.... Felet ligger alltså bland som inte kör motorfordon.
Där saknas allt sunt förnuft!

Bland cyklister finns en annan grupp som snart inte cyklar mer denna säsongen. De är ännu dummare en de ovan beskrivna.
De som leker Postgirot eller Tour de France.
Följande har de inte lärt sig i skolan som jag fick.
* Cykla på cykelbanan om det finns en sådan. (Där skyller de på kanter vid korsningar, sedan sprids det tydligen ett jämt lager med glas över hela cykelbanorna också.)
* Cykla på höger sida av vägen längs kanten (Oavsett om du tycker det går fort, är du i vägen på 70 vägar och oftast även på 50 vägar, idiot!)
* Inte cykla i bredd. (Det finns annan trafik bakom er dumskallar, ofta flera hundra meter av normalt snabbare trafik)
* Reflexer och belysning.... (Jag vet att det kanske väger några gram, men hur svårt kan det vara)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-25/07:32

Dennis Johansson skrev:Å ena sidan skall vi kör så oerhört miljövänligt hela tiden, men får man möjligheten att montera upp skiten enligt bilden ovan, så går den så kallade säkerheten före.


Världen består inte bara av ettor och nollor eller svart och vitt.
Jag ser inget konstigt i att man tvingas göra ett val ibland t.ex. mellan miljö eller säkerhet och att säkerhet kan ske på bekostnad av miljö.

Sagda skyltar må vara en extrem lösning, men må också vara baserat på någon form av fakta t.ex. att farterna innan vida överstigit sagda begränsningar.

Det får mig osökt att tänka på en stor handtextad skylt jag såg för något år sedan i något villakvarter, jag minns inte var:
"Vi har satt upp farthinder. Hoppas du är lika rätt om din framvagn som vi är om våra barn"...

Dennis Johansson skrev:Om man nu kan dressera hundar till att hjälpa handikappade att klä sig samt leda blinda i trafiken, borde det gå att få cyklister och fotgängare ända ner till nedre skolåldern att använda hjärnan, om man skall lära dem det eller dressera dem till det spelar ingen roll.
Att alla motorfordon skall förflyttas i promenadfart bara för att höns nötter inte kan se sig för är FEL.


Det är vedertaget faktum att varken hundar eller barn kan "dresseras" förrän de kommer upp i ålder då hjärnan och sinnen är fullt utvecklade. När du gick i skolan var kampanjen bra att Barn är mjuka och bilar hårda, säger du. Jag håller med, men i grund och botten handlade den nog att lära bilisterna att ta mer hänsyn till hur lätt en bil skadar en människa. Något som dom verkar missat i din skola vid samma tillfälle är en betydligt mer klassist device "Efter boll kommer barn"


Dennis Johansson skrev:Såg ngt om att olyckorna mellan bil cykel minskat då fler fält blivit separerade. Dock minskar inte olyckorna mellan cyklar och cyklar vs. fotgängare.... Felet ligger alltså bland som inte kör motorfordon.
Där saknas allt sunt förnuft!

Det finns en anledning till att man sätter upp rondeller i allt större utsträckning. Desssa minskar inte olyckorna, men minskar konsekvensen av dessa, vilket säkert gäller de makabra 50 skyltarnas placering på bilden i den här tråden.
Om olyckorna mellan bil och cykel minskat men inte mellan cykel och fotgängare så är med stor sannolikhet också antalet allvarliga olyckor positivt minskade, vilket är det positiva du verkar missa.
Att trycka ihop fotgängare och cyklister i samband med att man vill få bort sammanstötningar mellan hårda bilar och mjuka kroppar, har självklart en negativ effekt.
Samhället är tyvärr inte riktigt där, ännu, att man tar av bilarnas utrymme istället för av fotgängarnas och det skapar negativa effekter som du beskriver. Däremot minskar antalet allvarliga olyckor, vilket ändå visar på sunt förnuft...

Dennis Johansson skrev:Bland cyklister finns en annan grupp som snart inte cyklar mer denna säsongen. De är ännu dummare en de ovan beskrivna.
De som leker Postgirot eller Tour de France.


Motionscykling har blivit en lika utbredd folkrörelse som MC-kollektivet.
Bakåtsträvare hävdar med automatik att allt som hindrar bilar i trafiken är ett problem.
Samtidigt är det tydligen svårt att se vilka problem andra grupper än bilister kan ha.
Jag är inte räsercyklist, men cyklar en hel del. När jag cyklar, gör jag det på en MTB med både avancerad framgaffel och väl tilltagna skogsdäck. Ändå har jag inget problem med att förstå den kritik som cyklister framför på hur dåligt cykelbanor är planerade med kantstenar krångliga dragningar och inte minst dåligt underhåll.
Men det som ställer till de största problemen som cyklist, är gångtrafikanterna. Det är en utmaning att ta sig fram mellan fotgängare som regelmässigt saknar koll och det är lätt att konstatera att det inte går att utbilda flanerare, hundägare, barn m.fl. att ta sin del av 'ansvaret'.

Det finns undantag, men de är tyvärr för få. I Helsingborg, som är en platt och cykelutbredd stad, separerar man inte bara cyklar och bilar utan också cyklar och fotgängare och det är faktiskt en fröjd att cykla där.
Dock är inte heller de cykelbanorna tillräckligt bra för att man skall få bort tävlings/motionscyklisterna från bilvägarna.

Nej man måste nog acceptera att tiden är förbi, då bilarna ägde samhället och man byggde samhällen utifrån bilen. Bilarna har blivit betydligt fler och har blivit ett stort miljö/hälso/logistikproblem i storstäderna och jag är nog den första att applådera när bilarna får stå tillbaka till fördel för kollektiv, gång och cykeltrafik.

Sen, eftersom vi är ett MC forum, trots allt, har jag mycket svårt att se problematiken med cyklister på vägarna när jag kör hoj, varesig det handlar om enstaka cyklister eller tävlingscyklister i grupp/bredd.

Jag har idag inga som helst problem med att släppa på gasen för mopedbilar, cyklister, mopedister m.fl.
Jag ser inte mig som bilist eller motorcyklist som den som självklart har företräde för allt, utan jag ser hellre en ökning av de små alternativa transportsätten som mer och mer breder ut sig.
Störs jag av att jag måste ligga bakom en grupp cyklister, en traktor eller mopedbil i några sekunder innan jag kan åka vidare bör jag nog fundera lite på min egen livssituation.

Dennis Johansson skrev:* Reflexer och belysning.... (Jag vet att det kanske väger några gram, men hur svårt kan det vara)

Här är jag dock helt överens med dig. Vi har alla ansvar, både cyklister, gångtrafikanter, motorcyklister och bilister att inte utsätta andra för fara och cyklar du i mörker eller skymning skall du synas.

För att återknyta till trådens ursprung, 50-skyltarna i Uppsala.
Det har många gånger slagit mig att när man tar till drastiska grepp och bygger schikaner och liknande så må det verka orimligt hindrande av trafik, men man ser också hårda bromsspår, påkörda schikaner o.s.v. som visar att tempot på bilarna trots allt har varit så hårt att schikanerna är motiverade.

Kanske man innan man ondgör sig, skall fråga sig varför skyltarna står där. Har det hänt något?, Är det kanske så att snitthastigheten är på tok för hög?

Då kanske vi har oss själva att skylla.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-25/08:59

Vad gäller cyklister i hindrande klungor - eller enstaka dito mitt i filen - brukar jag lägga mig på signalhornet, när jag kör bil. (På hoj brukar det gå att ta sig förbi ändå.) En kort tutning verkar de strunta i, men när oväsendet inte slutar, blir de oftast så störda, att de inser, att de är i vägen - och självmant gör något åt det. Och då blir det ju tyst igen. <BR><BR>I övrigt har jag noterat två relativt nya egendomligheter i trafiken. Cyklister använder sällan ringklockan för att påkalla fri cykelbana - utan fräser i stället förbi intet ont anande fotgängare på ibland obehagligt kort avstånd. Samtidigt verkar fotgängare bli irriterade, när man själv använder ringklockan (Jag gör det regelmässigt), just för att de INTE skall bli överraskade! (Såvida de nu inte går med lurar i öronen och således är döva för trafikmiljön - men mot dumhet kämpar gudarna förgäves.)<BR><BR>Tänk, att det skall vara så svårt, när det i själva verket är så enkelt. Att vara trafikant handlar om två saker: <BR>1. Att ta hänsyn till medtrafikanter, så att trafiken totalt sett flyter så smidigt som möjligt. <BR>2. Att bete sig så, att man inte överraskar någon. På en annan tråd här på Forum finns en underbar engelsk 60-talsfilm om rätt och fel beteende i trafiken, där rätt beteende sammanfattas med: "Se efter, ge tecken, agera." Hade alla trafikanter den devisen i bakhuvudet, skulle de flesta irritationsmoment i dagens trafik inte finnas! <BR><BR>Hebymats' bilder från Uppsala ser ju rätt märkliga ut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Magnus von Melen » 2011-10-25/09:44

Missade en helt mörklagd cyklist på en korsande cykelväg i morse på väg till jobbet. Inget hände och vi hade rätt god marginal till någon olycka men jag tyckte det var obehagligt att se cyklisten så sent. Efter korsningen åkte jag en sträcka på någon kilometer parallellt med cykelbanan och kunde konstatera att endast en av tio cyklister hade belysning och många saknade även reflexer. Även med den största förståelse och bästa vilja att inte köra över någon ökar risken för en olycka i höstmörkret påtagligt när man inte syns. :(
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Kovlingen » 2011-10-25/09:59

Något som jag tycker är irriterande är att först ska jag vara med och betala
när det byggs nya fina breda vägar . Det kan jag väl tycka är OK men va f-n ska dom
förstöra detta med att lägga in dessa "grisryggar varje 100m ? Gasa , bromsa , gasa , bromsa ....
Nu är ju dessa farthinder oftast placerade i tät bebyggelse och jag tycker även att de tar
bort en del fokus på körningen och omgivning när man hela tiden skall parera dessa .
( Jodå ! Jag förstår att det är för att få ner farten )
Tips till vägverket : Skit istället i att laga vägarna ( vilket vissa regioner redan gör )
och slå 2 flugor på en smäll . ( Billigare och farten sänks ) .

En till :
Undrar om vägskyltstillverkarna har lobbyister hos vägverket ?
Finns ordet Skyltuppsättningsmissbrukare ? ?

Inget mer just nu :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav hebymats » 2011-10-25/11:48

Det fanns även ställen med skyltar utplasserade på båda sidor
en bit in på körbanan.
Fördelen med mc är att man kan ju köra på insidan av skylten för det står ju inte vilken sida man ska köra på.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-25/11:55

Magnus von Melen skrev:Missade en helt mörklagd cyklist på en korsande cykelväg i morse ... endast en av tio cyklister hade belysning och många saknade även reflexer.

Dessa korkskallar gör ju, vad de kan för att eliminera sig själva som trafikproblem. Frågan är, vad som händer den dag, då någon av dem faktiskt blir påkörd av en bilist. Man får bara hoppas, att avsaknaden av ljus och reflexer lägger ansvaret på dem själva - men f-n vet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-25/18:39

Putte Johansson skrev:
Dennis Johansson skrev:Å ena sidan skall vi kör så oerhört miljövänligt hela tiden, men får man möjligheten att montera upp skiten enligt bilden ovan, så går den så kallade säkerheten före.


Världen består inte bara av ettor och nollor eller svart och vitt.
Jag ser inget konstigt i att man tvingas göra ett val ibland t.ex. mellan miljö eller säkerhet och att säkerhet kan ske på bekostnad av miljö.

Sagda skyltar må vara en extrem lösning, men må också vara baserat på någon form av fakta t.ex. att farterna innan vida överstigit sagda begränsningar.

Det får mig osökt att tänka på en stor handtextad skylt jag såg för något år sedan i något villakvarter, jag minns inte var:
"Vi har satt upp farthinder. Hoppas du är lika rätt om din framvagn som vi är om våra barn"...

De flesta av de vägar jag kör på t/r jobbet om jag inte åker R40 etc, är vägar där mest på djävelskap satt upp dessa hinder. Först hade de genomfartsförbud en period. Det överklagades, så nu skall det vara så jobbigt att köra där att man skall välja annan väg.

Putte Johansson skrev:
Dennis Johansson skrev:Om man nu kan dressera hundar till att hjälpa handikappade att klä sig samt leda blinda i trafiken, borde det gå att få cyklister och fotgängare ända ner till nedre skolåldern att använda hjärnan, om man skall lära dem det eller dressera dem till det spelar ingen roll.
Att alla motorfordon skall förflyttas i promenadfart bara för att höns nötter inte kan se sig för är FEL.


Det är vedertaget faktum att varken hundar eller barn kan "dresseras" förrän de kommer upp i ålder då hjärnan och sinnen är fullt utvecklade. När du gick i skolan var kampanjen bra att Barn är mjuka och bilar hårda, säger du. Jag håller med, men i grund och botten handlade den nog att lära bilisterna att ta mer hänsyn till hur lätt en bil skadar en människa. Något som dom verkar missat i din skola vid samma tillfälle är en betydligt mer klassist device "Efter boll kommer barn"

Vad jag förstår har en fullt utvecklad hund ungefär samma förstånd som ett barn i lågstadiet....så vart är då problemet?
Det går ju att lära barn saker i skolan som många av oss troligen glömt / förträngt för länge sedan, Nog borde trafikvett kunna läras in!
Programmet: Är du smartare en än femteklassare är ju en bra måttstock

Putte Johansson skrev:
Dennis Johansson skrev:Såg ngt om att olyckorna mellan bil cykel minskat då fler fält blivit separerade. Dock minskar inte olyckorna mellan cyklar och cyklar vs. fotgängare.... Felet ligger alltså bland som inte kör motorfordon.
Där saknas allt sunt förnuft!

Det finns en anledning till att man sätter upp rondeller i allt större utsträckning. Dessa minskar inte olyckorna, men minskar konsekvensen av dessa, vilket säkert gäller de makabra 50 skyltarnas placering på bilden i den här tråden.
Om olyckorna mellan bil och cykel minskat men inte mellan cykel och fotgängare så är med stor sannolikhet också antalet allvarliga olyckor positivt minskade, vilket är det positiva du verkar missa.
Att trycka ihop fotgängare och cyklister i samband med att man vill få bort sammanstötningar mellan hårda bilar och mjuka kroppar, har självklart en negativ effekt.
Samhället är tyvärr inte riktigt där, ännu, att man tar av bilarnas utrymme istället för av fotgängarnas och det skapar negativa effekter som du beskriver. Däremot minskar antalet allvarliga olyckor, vilket ändå visar på sunt förnuft...

Det sunda förnuftet verkar dock inte finnas bland cyklister alla gånger och ej heller fotgängare, då de flummar i trafiken. De flesta vet att promenadstråket delas med cykelbanan via en linje i mitten... följ det då!
Göta älv bron har enkelriktade cykelbanor... Hur svårt skall det iaf för vuxna att begripa vad skyltarna betyder. Likaså rött ljus verkar vara svårt att bergripa om man trampar..

Putte Johansson skrev:
Dennis Johansson skrev:Bland cyklister finns en annan grupp som snart inte cyklar mer denna säsongen. De är ännu dummare en de ovan beskrivna.
De som leker Postgirot eller Tour de France.


Motionscykling har blivit en lika utbredd folkrörelse som MC-kollektivet.
Bakåtsträvare hävdar med automatik att allt som hindrar bilar i trafiken är ett problem.
Samtidigt är det tydligen svårt att se vilka problem andra grupper än bilister kan ha.
Jag är inte räsercyklist, men cyklar en hel del. När jag cyklar, gör jag det på en MTB med både avancerad framgaffel och väl tilltagna skogsdäck. Ändå har jag inget problem med att förstå den kritik som cyklister framför på hur dåligt cykelbanor är planerade med kantstenar krångliga dragningar och inte minst dåligt underhåll.
Men det som ställer till de största problemen som cyklist, är gångtrafikanterna. Det är en utmaning att ta sig fram mellan fotgängare som regelmässigt saknar koll och det är lätt att konstatera att det inte går att utbilda flanerare, hundägare, barn m.fl. att ta sin del av 'ansvaret'.

Det finns undantag, men de är tyvärr för få. I Helsingborg, som är en platt och cykelutbredd stad, separerar man inte bara cyklar och bilar utan också cyklar och fotgängare och det är faktiskt en fröjd att cykla där.
Dock är inte heller de cykelbanorna tillräckligt bra för att man skall få bort tävlings/motionscyklisterna från bilvägarna.

Nej man måste nog acceptera att tiden är förbi, då bilarna ägde samhället och man byggde samhällen utifrån bilen. Bilarna har blivit betydligt fler och har blivit ett stort miljö/hälso/logistikproblem i storstäderna och jag är nog den första att applådera när bilarna får stå tillbaka till fördel för kollektiv, gång och cykeltrafik.

Sen, eftersom vi är ett MC forum, trots allt, har jag mycket svårt att se problematiken med cyklister på vägarna när jag kör hoj, varesig det handlar om enstaka cyklister eller tävlingscyklister i grupp/bredd.

Jag har idag inga som helst problem med att släppa på gasen för mopedbilar, cyklister, mopedister m.fl.
Jag ser inte mig som bilist eller motorcyklist som den som självklart har företräde för allt, utan jag ser hellre en ökning av de små alternativa transportsätten som mer och mer breder ut sig.
Störs jag av att jag måste ligga bakom en grupp cyklister, en traktor eller mopedbil i några sekunder innan jag kan åka vidare bör jag nog fundera lite på min egen livssituation.

Jag vet inte vart du bor. Men här bildas långa köer bakom dessa tour de france wannabies. Och då det är mycket möten, kommer man liksom inte om sniglarna heller... Så sekunder handlar det inte om...Har legat långa tid bakom dessa idioter som inte kan trafikreglerna. Cykla på ett led!

JAg cyklade själv regelbundet till mitt förra jobb ett par mil bort.
Man följde då de enkla regler jag tidigare använt.
Nära kanten, ej i grupp på cykelbana om det inte fanns ngn etc. etc.
Och att de där cyklarna skulle gå sönder om de cyklade på avsedd plats.. Ok. Skulle jag köra Formel 1 bil på allmän väg skulle den också gå sönder...så därför får man inte det, och gör det inte heller. Så köp en cykel som fungerar på cykelbanorna!
Och det handlar inte bara om att det skulle vara ett problem när jag kör mc, för då är problemet mindre med korkade cyklister, men jag kör även bil regelbundet.

Putte Johansson skrev:
Dennis Johansson skrev:* Reflexer och belysning.... (Jag vet att det kanske väger några gram, men hur svårt kan det vara)

Här är jag dock helt överens med dig. Vi har alla ansvar, både cyklister, gångtrafikanter, motorcyklister och bilister att inte utsätta andra för fara och cyklar du i mörker eller skymning skall du synas.

För att återknyta till trådens ursprung, 50-skyltarna i Uppsala.
Det har många gånger slagit mig att när man tar till drastiska grepp och bygger schikaner och liknande så må det verka orimligt hindrande av trafik, men man ser också hårda bromsspår, påkörda schikaner o.s.v. som visar att tempot på bilarna trots allt har varit så hårt att schikanerna är motiverade.

Kanske man innan man ondgör sig, skall fråga sig varför skyltarna står där. Har det hänt något?, Är det kanske så att snitthastigheten är på tok för hög?

Då kanske vi har oss själva att skylla.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-10-27/00:10

Putte Johansson skrev:....Det får mig osökt att tänka på en stor handtextad skylt jag såg för något år sedan i något villakvarter, jag minns inte var:
"Vi har satt upp farthinder. Hoppas du är lika rätt om din framvagn som vi är om våra barn"...

Jag har sett liknande och tycker det är bara fånigt. Det är ju dom som har barn där som kör där till 99%.

Myten att framvagnen skulle ta skada av ett fartgupp taget i lite mer än gångfart är också en smula löjlig. Fartgupp skapar obehag för förare (och passagerare) men ingen större skada på en bil nästan hur fort man än kör.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-27/05:09

Vid kontroller av hastighet vid skolor då föräldrar klagat på det körs för fort, har det gjorts kontroller där det visat sig att det är föräldrarna själva som varit största bovarna.
Även min kusin i Norge som kör skolbuss blev tillsammans med sina kollegor utsatta för samma attack. Efter kontroller visade det sig även där att det var föräldrarna som körde värst...

Skulle nu nu barnen vara så små att de kan springa rakt ut på vägen där det kan vara dålig sikt och kurvigt finns mycket mera att göra.
1. Klipp häcken så man ser dem
2. Montera en grind så de inte kommer ut gärna med en fjäder som stänger grinden själv igen, så den inte glöms öppen.
3. Löplina. Strax innan tomtgränsen tar det stopp och kotten sitter på rumpan å grinar istället. Inte så kul, men det slipper man nog med staket runt om och en bra grind.

Men när man kommer med de förslagen blir det ju jobbigt.
Dels måste man ju klippa häcken eller montera grinden etc.
Bättre då att klaga på trafiken utanför, då slipper man ju göra ngt själv ju!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Marie » 2011-10-27/13:27

Dennis Johansson skrev:Vid kontroller av hastighet vid skolor då föräldrar klagat på det körs för fort, har det gjorts kontroller där det visat sig att det är föräldrarna själva som varit största bovarna.
Även min kusin i Norge som kör skolbuss blev tillsammans med sina kollegor utsatta för samma attack. Efter kontroller visade det sig även där att det var föräldrarna som körde värst...

Skulle nu nu barnen vara så små att de kan springa rakt ut på vägen där det kan vara dålig sikt och kurvigt finns mycket mera att göra.
1. Klipp häcken så man ser dem
2. Montera en grind så de inte kommer ut gärna med en fjäder som stänger grinden själv igen, så den inte glöms öppen.
3. Löplina. Strax innan tomtgränsen tar det stopp och kotten sitter på rumpan å grinar istället. Inte så kul, men det slipper man nog med staket runt om och en bra grind.

Men när man kommer med de förslagen blir det ju jobbigt.
Dels måste man ju klippa häcken eller montera grinden etc.
Bättre då att klaga på trafiken utanför, då slipper man ju göra ngt själv ju!



För en gångs skull så tycker jag att du kommer med riktigt kloka och vettiga synpunkter, Dennis....

Varför kan inte dagens föräldrar hålla ordning på sina ohängda glin?
När jag hade små barn bodde jag vid en hårt trafikerad genomfartsgata som dessutom var en backe, så det var sällan bilarna höll de stipulerade 50. Det gällde att hålla grinden stängd och ständigt tjata på barnen att det var farligt ute på gatan. Det fanns inte ens på kartan att jag skulle vilja krångla till trafiken.

Själv var jag uppvuxen med att man var tvungen att både gå eller cykla längs, och korsa Rv24 på väg till skolan. Förvisso strök en skolkamrat med under en lastbil en gång, men det räddade nog livet på många av oss andra under lång tid framöver, för då blev det MYCKET konkret att det gällde att hålla sig undan från bilarna.
Lite svinn behövs faktiskt.

Jag vill definitivt inte försvara äcklet till rattfyllo som körde ihjäl ett litet barn i Rydaholm i somras, men jag har flera gånger funderat över tankeförmågan hos den där idioten som lyfte barnet över grinden och släppte lös det på gatan.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-27/20:56

Marie skrev:Lite svinn behövs faktiskt.


Varför då?
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Marie » 2011-10-27/22:03

Putte Johansson skrev:
Marie skrev:Lite svinn behövs faktiskt.


Varför då?


Läs raderna direkt ovanför, så framgår det klart. Effektivare trafikundervisning kunde knappast tänkas......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav colsson » 2011-10-29/07:55

Marie, så din åsikt är att det är bra att ett par småbarn då och då (svinnet) blir ihjälkörda? För att statuera exempel med trafikens faror.
Är det korrekt uppfattat?
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Allt som irriterar i trafikmiljön - Skriv av dig! - Fri tråd

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-29/09:42

Kul att Marie och jag har delvis samma åsikt.
Men att gå så lång att det "behövs" barn som stryker med för att resten skall förstå, är väl lite väl att ta i.

Dock så om man tänker lite längre bakom den texten så får det upp tankarna för annat och liknande.

Förr så fick många barn lära sig lite den hårda vägen.

Följande text cirkulerar på Nylleboken eller Facebook som det också kallas :P

"Om du har vuxit upp med hemlagad mat, aldrig gått på fritids, cyklat till skolan utan hjälm, spolat upp kassettband med blyertspenna, åkt bil i baksätet utan säkerhetsbälte, tittat på TV utan fjärrkontroll, tagit för givet att butiker är stängda på söndagar, mobiltelefoner, bankkort och Facebook var inte uppfunnet, du lekte ute hela dagen, ibland med kniv och yxa, klättrat i träd, ibland i farlig terräng, utan tillsyn av vuxna. Du kan då placera detta på din egen logg, för du har överlevt det som idag kallas för
EXTREMSPORT"


Med detta inser vi att många i dag är överbeskyddande och barn blir då överbeskyddade.

De skall ha hjälm och rullas in i minst fem varv bubbelplast innan de får leka på tomten. Gärna med övervakningskameror etc etc.

Förr lärde man sig att man kunde bränna sig på något, så undvek man det efteråt osv.

Filmer som visar en trafiksituation och kanske med en stuntman eller liknande där en arrangerad trafikolycka skulle filmas och visas för barn i olika åldrar, skulle möjligen ge viss skräck hos barnen. Men en possitiv sådan. De skulle akta sig efteråt.
Klassisk skräckpropaganda men med innehåll.

Nog skall man som fordonsförare visa ansvar och förnuft. MEN alla gånger räcker det inte låta den ena se upp för alla.
Bland förare av motordrivna fordon brukar vi säga att det inte finns några rättigheter i trafiken, utan bara skyldigheter.
Det ansvaret tas mer och mer bort från de som cyklar och går.
Dessa stollar skall med all rätt kunna kliva rakt ut överallt och räkna med att hela världen pausar för att de njuter av sin Ipod....
Även om vi gör vad vi kan för att inte ha ihjäl dem, så är det trots allt de själv som också borde ta ansvar för sitt liv. Det är de som blir invalidiserade för resten av livet!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Föregående

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst