Och ändå hann du inte att bromsa! ...Torgeir Nilsen skrev:Tre sekunder å tre sekunder, jag var väl åtminstone 70 år efter honom!
Torgeir
waksjo skrev:Tänkte skriva av mig på SMCs sida, men är inte registrerad.
Sjukt korkad rondellutsmyckning i Nyköping vid Skavsta flygfält. Dekor i form av en flyglandningsbana i halvfull skala. Om man kommer västerifrån ser man detta i horisonten och det ser ut som fortsättningen av vägen på nåt knäppt sätt. Man blir otroligt förvillad och fattar inte hur man ska köra förrän man är inne i rondellen. Måste upplevas, eller ej...
Tack för ordet. Ta bort skiten!
Putte Johansson skrev:
Hittade denna nya rondell utanför Skavsta flygplats idag....
waksjo skrev:Tänkte skriva av mig på SMCs sida, men är inte registrerad.
Sjukt korkad rondellutsmyckning i Nyköping vid Skavsta flygfält. Dekor i form av en flyglandningsbana i halvfull skala. Om man kommer västerifrån ser man detta i horisonten och det ser ut som fortsättningen av vägen på nåt knäppt sätt. Man blir otroligt förvillad och fattar inte hur man ska köra förrän man är inne i rondellen. Måste upplevas, eller ej...
Tack för ordet. Ta bort skiten!
Fredrik J skrev:Men dessa beteenden bleknar i jämförelse med dimmans irritations egenskaper.
waksjo skrev:Men igår kväll var det mörkt, och ljusen på landningsbanan var inte tända. Det var innanmätet i hjälmen som reagerade instinktivt på "vägdragningen" - inte mitt tänkande jag.
Fredrik J skrev:Men dessa beteenden bleknar i jämförelse med dimmans irritations egenskaper.
Bror Gårdelöf skrev:Fredrik J skrev:Men dessa beteenden bleknar i jämförelse med dimmans irritations egenskaper.
Tacksam för, att Du snarast redovisar på Forum, när detta problem är löst.
Bror Gårdelöf skrev:waksjo skrev:Men igår kväll var det mörkt, och ljusen på landningsbanan var inte tända. Det var innanmätet i hjälmen som reagerade instinktivt på "vägdragningen" - inte mitt tänkande jag.
Nu har jag ju inte sett nämnda rondell IRL - men en uttalad grundidé i nollvisionen är, att trafikmiljön skall vara förlåtande, de gånger trafikanter gör misstag. En självklar (möjligen outtalad) idé i samma vision borde i alla fall vara, att nämnda miljö skall minimera risken för, att trafikanter gör misstag - och så verkar ju inte vara fallet här!
Putte Johansson skrev:Dock är det ingen krash-ovänlig rondell utan du kan nästintill följa startbanan över både med bil och hoj utan större problem, något som ytterst få rondeller kan bjuda.
Nu känner jag inte något behov av att försvara rondellen heller och faktum är självklart att den skulle vara säkrare utan utsmyckning.
Dennis Johansson skrev:Å ena sidan skall vi kör så oerhört miljövänligt hela tiden, men får man möjligheten att montera upp skiten enligt bilden ovan, så går den så kallade säkerheten före.
Dennis Johansson skrev:Om man nu kan dressera hundar till att hjälpa handikappade att klä sig samt leda blinda i trafiken, borde det gå att få cyklister och fotgängare ända ner till nedre skolåldern att använda hjärnan, om man skall lära dem det eller dressera dem till det spelar ingen roll.
Att alla motorfordon skall förflyttas i promenadfart bara för att höns nötter inte kan se sig för är FEL.
Dennis Johansson skrev:Såg ngt om att olyckorna mellan bil cykel minskat då fler fält blivit separerade. Dock minskar inte olyckorna mellan cyklar och cyklar vs. fotgängare.... Felet ligger alltså bland som inte kör motorfordon.
Där saknas allt sunt förnuft!
Dennis Johansson skrev:Bland cyklister finns en annan grupp som snart inte cyklar mer denna säsongen. De är ännu dummare en de ovan beskrivna.
De som leker Postgirot eller Tour de France.
Dennis Johansson skrev:* Reflexer och belysning.... (Jag vet att det kanske väger några gram, men hur svårt kan det vara)
Magnus von Melen skrev:Missade en helt mörklagd cyklist på en korsande cykelväg i morse ... endast en av tio cyklister hade belysning och många saknade även reflexer.
Putte Johansson skrev:Dennis Johansson skrev:Å ena sidan skall vi kör så oerhört miljövänligt hela tiden, men får man möjligheten att montera upp skiten enligt bilden ovan, så går den så kallade säkerheten före.
Världen består inte bara av ettor och nollor eller svart och vitt.
Jag ser inget konstigt i att man tvingas göra ett val ibland t.ex. mellan miljö eller säkerhet och att säkerhet kan ske på bekostnad av miljö.
Sagda skyltar må vara en extrem lösning, men må också vara baserat på någon form av fakta t.ex. att farterna innan vida överstigit sagda begränsningar.
Det får mig osökt att tänka på en stor handtextad skylt jag såg för något år sedan i något villakvarter, jag minns inte var:
"Vi har satt upp farthinder. Hoppas du är lika rätt om din framvagn som vi är om våra barn"...
Putte Johansson skrev:Dennis Johansson skrev:Om man nu kan dressera hundar till att hjälpa handikappade att klä sig samt leda blinda i trafiken, borde det gå att få cyklister och fotgängare ända ner till nedre skolåldern att använda hjärnan, om man skall lära dem det eller dressera dem till det spelar ingen roll.
Att alla motorfordon skall förflyttas i promenadfart bara för att höns nötter inte kan se sig för är FEL.
Det är vedertaget faktum att varken hundar eller barn kan "dresseras" förrän de kommer upp i ålder då hjärnan och sinnen är fullt utvecklade. När du gick i skolan var kampanjen bra att Barn är mjuka och bilar hårda, säger du. Jag håller med, men i grund och botten handlade den nog att lära bilisterna att ta mer hänsyn till hur lätt en bil skadar en människa. Något som dom verkar missat i din skola vid samma tillfälle är en betydligt mer klassist device "Efter boll kommer barn"
Putte Johansson skrev:Dennis Johansson skrev:Såg ngt om att olyckorna mellan bil cykel minskat då fler fält blivit separerade. Dock minskar inte olyckorna mellan cyklar och cyklar vs. fotgängare.... Felet ligger alltså bland som inte kör motorfordon.
Där saknas allt sunt förnuft!
Det finns en anledning till att man sätter upp rondeller i allt större utsträckning. Dessa minskar inte olyckorna, men minskar konsekvensen av dessa, vilket säkert gäller de makabra 50 skyltarnas placering på bilden i den här tråden.
Om olyckorna mellan bil och cykel minskat men inte mellan cykel och fotgängare så är med stor sannolikhet också antalet allvarliga olyckor positivt minskade, vilket är det positiva du verkar missa.
Att trycka ihop fotgängare och cyklister i samband med att man vill få bort sammanstötningar mellan hårda bilar och mjuka kroppar, har självklart en negativ effekt.
Samhället är tyvärr inte riktigt där, ännu, att man tar av bilarnas utrymme istället för av fotgängarnas och det skapar negativa effekter som du beskriver. Däremot minskar antalet allvarliga olyckor, vilket ändå visar på sunt förnuft...
Putte Johansson skrev:Dennis Johansson skrev:Bland cyklister finns en annan grupp som snart inte cyklar mer denna säsongen. De är ännu dummare en de ovan beskrivna.
De som leker Postgirot eller Tour de France.
Motionscykling har blivit en lika utbredd folkrörelse som MC-kollektivet.
Bakåtsträvare hävdar med automatik att allt som hindrar bilar i trafiken är ett problem.
Samtidigt är det tydligen svårt att se vilka problem andra grupper än bilister kan ha.
Jag är inte räsercyklist, men cyklar en hel del. När jag cyklar, gör jag det på en MTB med både avancerad framgaffel och väl tilltagna skogsdäck. Ändå har jag inget problem med att förstå den kritik som cyklister framför på hur dåligt cykelbanor är planerade med kantstenar krångliga dragningar och inte minst dåligt underhåll.
Men det som ställer till de största problemen som cyklist, är gångtrafikanterna. Det är en utmaning att ta sig fram mellan fotgängare som regelmässigt saknar koll och det är lätt att konstatera att det inte går att utbilda flanerare, hundägare, barn m.fl. att ta sin del av 'ansvaret'.
Det finns undantag, men de är tyvärr för få. I Helsingborg, som är en platt och cykelutbredd stad, separerar man inte bara cyklar och bilar utan också cyklar och fotgängare och det är faktiskt en fröjd att cykla där.
Dock är inte heller de cykelbanorna tillräckligt bra för att man skall få bort tävlings/motionscyklisterna från bilvägarna.
Nej man måste nog acceptera att tiden är förbi, då bilarna ägde samhället och man byggde samhällen utifrån bilen. Bilarna har blivit betydligt fler och har blivit ett stort miljö/hälso/logistikproblem i storstäderna och jag är nog den första att applådera när bilarna får stå tillbaka till fördel för kollektiv, gång och cykeltrafik.
Sen, eftersom vi är ett MC forum, trots allt, har jag mycket svårt att se problematiken med cyklister på vägarna när jag kör hoj, varesig det handlar om enstaka cyklister eller tävlingscyklister i grupp/bredd.
Jag har idag inga som helst problem med att släppa på gasen för mopedbilar, cyklister, mopedister m.fl.
Jag ser inte mig som bilist eller motorcyklist som den som självklart har företräde för allt, utan jag ser hellre en ökning av de små alternativa transportsätten som mer och mer breder ut sig.
Störs jag av att jag måste ligga bakom en grupp cyklister, en traktor eller mopedbil i några sekunder innan jag kan åka vidare bör jag nog fundera lite på min egen livssituation.
Putte Johansson skrev:Dennis Johansson skrev:* Reflexer och belysning.... (Jag vet att det kanske väger några gram, men hur svårt kan det vara)
Här är jag dock helt överens med dig. Vi har alla ansvar, både cyklister, gångtrafikanter, motorcyklister och bilister att inte utsätta andra för fara och cyklar du i mörker eller skymning skall du synas.
För att återknyta till trådens ursprung, 50-skyltarna i Uppsala.
Det har många gånger slagit mig att när man tar till drastiska grepp och bygger schikaner och liknande så må det verka orimligt hindrande av trafik, men man ser också hårda bromsspår, påkörda schikaner o.s.v. som visar att tempot på bilarna trots allt har varit så hårt att schikanerna är motiverade.
Kanske man innan man ondgör sig, skall fråga sig varför skyltarna står där. Har det hänt något?, Är det kanske så att snitthastigheten är på tok för hög?
Då kanske vi har oss själva att skylla.
Putte Johansson skrev:....Det får mig osökt att tänka på en stor handtextad skylt jag såg för något år sedan i något villakvarter, jag minns inte var:
"Vi har satt upp farthinder. Hoppas du är lika rätt om din framvagn som vi är om våra barn"...
Dennis Johansson skrev:Vid kontroller av hastighet vid skolor då föräldrar klagat på det körs för fort, har det gjorts kontroller där det visat sig att det är föräldrarna själva som varit största bovarna.
Även min kusin i Norge som kör skolbuss blev tillsammans med sina kollegor utsatta för samma attack. Efter kontroller visade det sig även där att det var föräldrarna som körde värst...
Skulle nu nu barnen vara så små att de kan springa rakt ut på vägen där det kan vara dålig sikt och kurvigt finns mycket mera att göra.
1. Klipp häcken så man ser dem
2. Montera en grind så de inte kommer ut gärna med en fjäder som stänger grinden själv igen, så den inte glöms öppen.
3. Löplina. Strax innan tomtgränsen tar det stopp och kotten sitter på rumpan å grinar istället. Inte så kul, men det slipper man nog med staket runt om och en bra grind.
Men när man kommer med de förslagen blir det ju jobbigt.
Dels måste man ju klippa häcken eller montera grinden etc.
Bättre då att klaga på trafiken utanför, då slipper man ju göra ngt själv ju!
Marie skrev:Lite svinn behövs faktiskt.
Putte Johansson skrev:Marie skrev:Lite svinn behövs faktiskt.
Varför då?
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst