Otroligt: Två gånger (o)tur på samma dag!

Otroligt: Två gånger (o)tur på samma dag!

Inläggav nordicbiker » 2011-07-30/20:26

Vad är det idag, den började så bra!

I morse träffade jag Magne, för att reka vägar innan höstens Roslangstouring. Dagen blev fint, härligt väder och underbara mc vägar.

På eftermiddagen åker vi en bit grus och dä händer det - nästan! I en blind vänsterkurvan, kommer ett bil flyggande (!) i rallytempo emot mig, nästan helt på vänstra sidan! Killen driftade genom kurvan, jobbade helt galen med ratten och lyckades knappt att undvika frontalkrock! Ett möte med en bil skulle har resulterat helt säkert i crash, som tur behöver hojen bara en meter av vägen. Vilken j... f... idiot som tror att han äger vägen ensam och det finns ingra andra traffikanter på en offentligt grusväg.

Men som sagt, som tur gick det bra.

Senare åkte jag hemmåt, efter en paus i solen vid vägen väster om Sollentunasjön (en, två fina kort av förbipasserande hojar inklusive) och lite senare kom jag hem. Gick upp till lägenheten för att lämna den tunga tankväskan, inna jag skulle ta hojen till garagen. Jag svänger av huvudvägen, in till den lilla vägen som leder fram till garagen, dirkt framför mig ett bil. Plötsligt bromsar bilen och svänger in i en infart. Innan jag kan tänka klar "Hej kille, anväd dina blinkers så att andra också ved vad du ska göra!" då svänger han utt igen för att vänder mitt på vägen! Jag lyckas inte riktigt med en undanmanöver, men det smäller och jag undvika knappt att gå när på asphalten. Stannar hojen och killen kliva utt från bilen. "Varifran komm du, jag såg dig inte!?" Klart, när man inte använder bakspegeln! "Sorry, telefonen ringde, tjejen stå på Arlanda och stressar när jag ska hämta henne!" Typisk: upptagen på telefon, titta inte i spegeln och använder inte blinker. Det gå ja inte med bara två händer.

Bilans: stötfångaren på bilens vänstra sidan är loss, strålkastraretvättaren är borta och ett stor märke i lack/plåt. Men: inten den minsta märke på hojen! Jag tåg honnom helt med motorbågen och den är varken skadat eller deformerat! Bra kvalität, tack KTM!

Men hur mycket (o)tur kan man ha, på en enda dag? Jag är glad att jag leva (den där j... f.... idiotiska rallyföraren ska darwinska lager tå hand om, förhoppningsvis innan han fortplantar sig!) och fick inte heller någon skada under den där crashen.

Men vad lära vi oss:
Räkna alltid med dummheten / oförmågan av andra traffikanter och planera in goda marginaler! Ingenting nytt, men jag fick bevis igen idag!

Ursäkta mitt dåliga svenska, jag är fortfarende ganska upprörd. Hoppas jag halka inte i duschen....!

Trevlig fortsättning av helgen, kör försiktigt!
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Otroligt: Två gånger (o)tur på samma dag!

Inläggav Guzzi-Leif » 2011-07-30/23:41

Grattis, mitt i eländet!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst