Bromsbortfall på alpvägar

Bromsbortfall på alpvägar

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2011-09-08/16:23

Hej

Har nu två gånger fått bortfall av bakbroms under nedfärd i alperna på slingriga vägar.
Naturligtvis är det att dom gått varma och jag HAR ANVÄNT motorbroms och frambroms.
Har skett på två hojar en ny F650GS -07 och en K11LT med "begagnad" bromsvätska.
Inget farligt har skett fick bara dra in "hornen" sänka smilbanden och ta det lite lungnare.

Personligen så känns det tryggare att bakbromsen blir överhettad än frambromsen.
Motorbromsen har sin begränsning som om man missar en växling och hamnar mellan växlar där det kan ta några sekunder och forcerade växling med åtföljande skrapljud.

Vad har ni för tankar om bromsning på alpvägar, hur kombinera motor- fram och bakbroms.

/Sven-Erik
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Bromsbortfall på alpvägar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-09-08/17:21

En generell regel vid körning på alpvägar är, att göra korta, kraftiga inbromsningar istället för långa, försiktiga. Då får bromsarna längre tid på sig att svalna mellan inbromsningarna.
Färsk bromsvätska av god kvalitet (med hög kokpunkt) är naturligtvis en självklarhet.
Att använda motorbroms så mycket som möjligt är förstås bra, med beaktande av grundregeln "samma växel nedför som uppför" - alltså att hela tiden ligga på låg växel/högt motorvarv, för att få så bra effekt som möjligt av motorbromsen.
(Som kuriosa kan jag nämna, att jag i allmänhet låg två eller t o m tre växlar lägre i nedförsluten än i uppförsluten när vi körde i Alperna/Dolomiterna i somras - K1600GT är så råstark och smidig, att den snällt luffar uppför på sjätte växeln. För motorbroms behövs däremot nedväxling....)

En nyfiken fråga - på vilket sätt "tappade" Du bakbromsen? Var det s.k. fading, där bromsbeläggen svettas av värmen så friktionen försvinner, eller var det kokande bromsvätska så att pedalen "bottnade"?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bromsbortfall på alpvägar

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2011-09-09/07:57

Hej Gunnar

Det är bromsväskan som kokar.

Fading har jag inte råkat ut för, vad jag vet, kanske behövt klämma åt extra om hantaget / med foten någon gång, men då jag kört en -76 R100RS / 4V förut så är jag van vid att bromsarna kan vara svaga.

Med F650GS'n så fick jag väcka alla 50 hästarna både uppför och utför för att hänga med, och då bromsar man i sista ögonblicket och låter motorn tangera det röda. Trots att mc'n var nästan ny så kokade bromsvätskan bak. Men det var bara att släppa av på tempot och efter 5 minuter så tog bromsen igen och pedalen åkte inte i botten.

Körde med samma taktik med K11LT'n fast lät vartalet vara kring 5000 vid motorbromsning.
Och denna gång så var bromsvätskan inte ny så pedalen sviktade men gick inte i botten, och den återhämtade sig på någon minut.

K11'an har liknade momentkurva som K16 fast lägre moment och är lägre slutväxlad. Så karaktären på motorerna uppför och utför liknar varandra. Bromsarna är också kraftigare på K16.
Har provat K16 och det är en fantastisk maskin men i mina händer kan körkortet ligga löst och jag vet inte om min reaktionsförmåga / koncentrationsförmåga är tillräcklig numera för den med tanke på hur jag troligen skulle köra den.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst