Värmeslag eller Teeshirt?

Värmeslag eller Teeshirt?

Inläggav Szinbad » 2011-09-13/14:50

Hej vänner,
jag klippte ur från min reseberättelse "Albanien" nedanstående, eftersom jag upplever det som en mycket aktuell problem, när man åker söderut. Jag vill starta en debatt separat.

..."Vi åkte mot Thessaloniki, temperaturen började stiga 35-38 Celsius.

Vi började tumma på våra principer, beträffande skyddsklädseln.

Jag fick välja:
- åka på sena kvällar,
-observera runt 6 tiden börjar bli mörkt och 8 tiden är det bäcksvart. Det verkar så att alla djur vaknar till liv runt 6-7 tiden på kvällen, hundar överallt, som passerar vägnätet var som helst.

-eller börja lätta på kläderna.
Jag åkte på Santiago boots, och Atlantis byxa /jacka kombo.
Hustrun Dainese boots, Atlantis byxa och BMW signal grön inte alls så kallt sommar jacka.

Vid temperaturen runt 35-38 Celsius den här kittet funkar inte eftersom den är tokvarm.
Jag funkar inte när det blir så varm. Vi färdades på vissa sträckor 42 Celsius!

Vår lösning blev faktiskt: jeans, teeshirt handskar Halvarson ryggskydd, och hjälm förstås.
Santiago har aldrig åkt av däremot, och den är en dröm stövel.

Vi har träffat massor av långresenär, alla tycktes att ha sina egna lösningar, allt från barkropp till lätta skyddsklädsel, som enligt min mening ger zero protektion, den är snarare bara lugna ner samvetet.

Farten var behaglig runt 80 km/h under hela resan..."

Så, vi har dilemmat här, som egentligen inte existerar i Sverige pga vår klimat. Men finns det vettig lösning vid varmare klimat?
Cheers,
zsolt
Senast redigerad av Szinbad 2011-09-25/23:15, redigerad totalt 2 gånger.
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Värmeslag eller Teeshirt?

Inläggav Kovlingen » 2011-09-14/10:54

En fundering !
Undrar hur det funkar med en skyddväst ( med alla skydd ) och en tunn tröja ?
Har inte testat detta men det finns ju grusåkare och dom brukar ha sådana .
.
( Eller också får man hoppa i sjön med kläderna på för då svalkar dom väl en stund :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Värmeslag eller Teeshirt?

Inläggav Perra_II63 » 2011-09-14/22:13

Handelsboden har en jacka som heter coolcat som jag har testat under riktigt varma förhållanden och den funkar kanon. Jackan består av mechväv och har ett vatten och vindtätt foder som är lätt att ta i och ur. Färdigsydd ficka för ryggskyddet om man inte vill ha ett separat.
/Per
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Värmeslag eller Teeshirt?

Inläggav Putte Johansson » 2011-09-15/06:58

Perra_II63 skrev:Handelsboden har en jacka som heter coolcat som jag har testat under riktigt varma förhållanden och den funkar kanon. Jackan består av mechväv och har ett vatten och vindtätt foder som är lätt att ta i och ur. Färdigsydd ficka för ryggskyddet om man inte vill ha ett separat.
/Per


Snabbkollade på web-sidan och den verkar rätt vettig. Kan man ta ur alla skydd?
Jag föredrar att ha skydden inunder i en s.k. kasslerdräkt.
Har en Halvarsson saftey jacket ovanpå en kasslerdräkt vilket fungerar mycket bra - utom när det är varmt.
Skulle då köpa Halvarssons tunna sommmarvariant av jacka med det visade sig att den görs inte i samma stora storlek som jag drar.

Den här gick till XXXL och då bör det funka även för mig med skydden på plats under.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Värmeslag eller Teeshirt?

Inläggav ICU » 2011-09-15/09:07

Varm eller skador skulle jag vilja fråga. Du skriver att ni "bara" körde i 80km/h, hur mycket tror du finns kvar av hud/muskler och annan vävnad efter en omkullkörning och kasande på asfalt? Klia dig med ett rivjärn så får du en uppfattning. Allvarligt talat, jag skulle aldrig tulla på säkerheten. Jag har själv kört i 42 graders värme i Turkiet och senast i somras genom Ungern i deras värsta värmebölja. Det är inte behagligt men finns knep som gör det lite lättare. Drick mycket, blöt halsduken och tag på, många raster i skugga, drick mycket. Kyl ner huvud och armhålor minst vid varje rast. Kör på morgonen och eftermiddagen. Mitt på dagen ta siesta någon stans och ta det lugnt. Kör aldrig på kväll eller när det är mörkt om du kan undvika det. Mycket djur som du skrev, därutöver fordon utan ljus, förare som ej är ljushuvuden heller och andra ouppräknade faror. Du kan också pröva http://www.coolmate.se. De har kylvästar som blötläggs innan körning och som sen kyler kroppen under ett antal timmar. Har ej provat själv men funderar starkt på att testa själv. Framförallt det är bara att gilla läget och göra det bästa av det och vara försiktig och undvika värmeslag. Kan du inte kissa är det för sent. Uppsök sjukhus. Ursäkta om jag låter som bror duktig men värnar bara om din säkerhet.

Mvh

Jerry
/Jerry
ICU
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-08-10/16:10

Värmeslag eller Teeshirt?

Inläggav Perra_II63 » 2011-09-15/10:49

Putte Johansson skrev:
Snabbkollade på web-sidan och den verkar rätt vettig. Kan man ta ur alla skydd?
Jag föredrar att ha skydden inunder i en s.k. kasslerdräkt.
Har en Halvarsson saftey jacket ovanpå en kasslerdräkt vilket fungerar mycket bra - utom när det är varmt.
Skulle då köpa Halvarssons tunna sommmarvariant av jacka med det visade sig att den görs inte i samma stora storlek som jag drar.

Den här gick till XXXL och då bör det funka även för mig med skydden på plats under.


visst kan man ta ur skydden om man vill det, tyckte dock att skydden satt som gjutna även då man tagit ur fodret.
Ang detta att dricka så förlorar man jättemycket vätska då det är varmt, eftersom fartvinden tar en god tull på vätskeförrådet kan man ha en camelback och dricka under tiden man kör utan att påverka säkerheten. Men annars är det som föregående inlägget påpekar att köra morgon och eftermiddag med en lång vila mitt på dagen då det är som varmast. Ett annat tips är att undvika alkohol dagen före, se till att man får i sig salt eftersom annars kan man få läskiga kramper.
/Per
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Värmeslag eller Teeshirt?

Inläggav Max Mad » 2013-08-04/12:27

ICU skrev:Varm eller skador skulle jag vilja fråga. Du skriver att ni "bara" körde i 80km/h, hur mycket tror du finns kvar av hud/muskler och annan vävnad efter en omkullkörning och kasande på asfalt? Klia dig med ett rivjärn så får du en uppfattning. Allvarligt talat, jag skulle aldrig tulla på säkerheten. Jag har själv kört i 42 graders värme i Turkiet och senast i somras genom Ungern i deras värsta värmebölja. Det är inte behagligt men finns knep som gör det lite lättare. Drick mycket, blöt halsduken och tag på, många raster i skugga, drick mycket. Kyl ner huvud och armhålor minst vid varje rast. Kör på morgonen och eftermiddagen. Mitt på dagen ta siesta någon stans och ta det lugnt. Kör aldrig på kväll eller när det är mörkt om du kan undvika det. Mycket djur som du skrev, därutöver fordon utan ljus, förare som ej är ljushuvuden heller och andra ouppräknade faror. Du kan också pröva http://www.coolmate.se. De har kylvästar som blötläggs innan körning och som sen kyler kroppen under ett antal timmar. Har ej provat själv men funderar starkt på att testa själv. Framförallt det är bara att gilla läget och göra det bästa av det och vara försiktig och undvika värmeslag. Kan du inte kissa är det för sent. Uppsök sjukhus. Ursäkta om jag låter som bror duktig men värnar bara om din säkerhet.

Mvh

Jerry


viewtopic.php?f=150&t=19320&p=130464#p130464
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Värmeslag eller Teeshirt?

Inläggav Gästkonto » 2013-08-04/13:59

Åk i t-skirt om du vill, och om du känner att det behövs för att du skall kunna njuta av åkningen!
Bry dig inte på vad andra tycker - det finns alldeles för många som lägger sig i andras förehavanden. Personligen tror jag att pekpinnar bottnar i en avundsjuka att se andra välja sin egen väg, när man själv inte riktigt vågar.

MEN: Om du vill behålla ett visst säkerhetstänkande (jag själv försöker efter bästa förmåga inom rimlighetens gränser), så har jag följande tips:

Köp ett luftigt ställ, jag har köpt Probiker PR-12 från Louis och det är verkligen luftigt - det blåser rakt igenom.
30 grader funkar fint och det känns ganska svalt när man kör. 30-35 grader är uthärdligt och jag tänker inte direkt på värmen. Varmare än så har jag inte testat.
Kompletterat med ett regn/vind-ställ som andas - även det från louis, så kan jag lämna innerfoder hemma om jag vill. Handhavandet blir enkelt och smidigt när väder och temperatur ändras.

Luftiga sommarhandskar utan krage - handleder fria.
Hjälm med bra luftflöde in i hjälmen - runt hjässan.

Vid varje tankstopp kan man leta efter vattenslangen och blöta ner hela mc-stället rejält, (och även innerfoder på hjälm). Kyleffekten är förvånandsvärd stor, och håller i sig så länge torktiden varar. Men återigen så krävs det ett visst mod att göra något som de andra på macken inte gör.. Så låt dem glo och förundras när du lämnar ett drypande vattenspår efter dig på väg mot hojen - inget att bry sig på. :)

(Man kanske skulle montera spolarmunstycke och spolarvätskebehållare från en bil på hojen..hmmm..)

Tja, det var mitt bidrag.
Gästkonto
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 2005-02-04/01:00

Re: Värmeslag eller Teeshirt?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-04/15:44

Min kommentar är överflödig - läs istället denna tråd: http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=150&t=19320
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Värmeslag eller Teeshirt?

Inläggav Marie » 2013-08-04/16:51

Jag håller i stort med Jönsson, kan österrikisk polis tjänsteköra i kortärmad pikétröja så kan jag. De har nog varit med och skyfflat upp tillräckligt många turistande motorcyklister norrifrån som i sin "säkerhetsnojja" hellre fått värmeslag och kraschat....

Nytt officiellt österrikiskt värmerekord sattes i går. 39,9°C i Dellach här intill....
Dellach hade gamla rekordet också, 39,6° som sattes för ungefär 30 år sedan.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Värmeslag eller Teeshirt?

Inläggav Gästkonto » 2013-08-04/17:42

Noterade först nu att frågan är ställd 2011..!!
Det förefaller alltså ganska troligt att frågeställaren funnit tillräckligt råd härvidlag.. :)

Ps, måste ju kännas nesligt att det inte var 40 grader.. hahahaa
Gästkonto
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 2005-02-04/01:00

Re: Värmeslag eller Teeshirt?

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-08-04/22:41

Även om det är en tusen år gammal tråd tänkte jag ändå berätta vad jag "upptäckt":

Jag har kört med Rukka i ett par år och beslutade mig för att köpa skinnbyxor och jacka eftersom jag kör lite bana ibland.
Mina erfarenheter är att skinnstället är betydligt svalare än Rukka, dock har det inget som helst regnskydd. Kan ha med saken att göra.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst