Putte Johansson skrev:Jag tror att jag med rätt mångårig bakgrund som yrkestraffikant både i tynga fordon och personbilar nog klarar ut svärare halksistuationer än snittet av bilisterna runt omkring mig, men att jag nog kör med mer försiktighet och respekt för väglaget ände flesta, är mer avgörande än valet av däck.
Marie skrev:Putte Johansson skrev:Jag tror att jag med rätt mångårig bakgrund som yrkestraffikant både i tynga fordon och personbilar nog klarar ut svärare halksistuationer än snittet av bilisterna runt omkring mig, men att jag nog kör med mer försiktighet och respekt för väglaget ände flesta, är mer avgörande än valet av däck.
AMEN!
Gunnar Elmgren skrev:Och jag vägrar stå ut med halkandet på snö och is..... jag har provat dubbfria "europa-vinterdäck" en vinter, och den vintern fick jag be om hjälp att knuffa eller bogsera bilen fler gånger än alla andra vintrar tillsammans (jag har kört bil sedan 1973).
Gunnar Elmgren skrev:En stilla undran till er som nöjer er med det "näst bästa" eller "tredje bästa" alternativet när det gäller vinterdäck till bilen; väljer ni MC-däck på samma sätt, eller väljer ni det bästa? Vad är logiken bakom era val?
Marie skrev:Kontinentala dubbfria på en W140 med ASR, och den startar hur
fint som helst i de backarna i drygt decimeterdjup nysnö.
Gunnar Elmgren skrev:Av någon anledning anser 75-80% att de själva kör bättre än genomsnittet.
För egen del avstår jag att betygsätta min körförmåga...
Gunnar Elmgren skrev:(jag har kört bil sedan 1973)
Göran Persson skrev:Där fick du till det riktigt bra Håkan och till Gunnar kan jag bara säga tack för underhållningen (nästan som en oljetråd) och när det gäller däck så är det alltid en kompromiss både till bilar och motorcycklar. Upplysningsvis så dubbade jag mitt första däck 1962 och avslutade mitt arbetsliv som platschef på en däckverkstad för några år sedan.
Ha det bra och kör förståndigt i halkan hälsar Göran P
Putte Johansson skrev:Och när vi ändå är så OT som det går att komma: Akta dej för att kaxa för mycket, Gunnar - Jag vet var du bor.... Det kan tänkas att jag knackar på din dörr någon dag och pratar förstånd med dig (självklart med en whisky eller 2 i packväskan)
Gunnar Elmgren skrev:Väl bekomme! 1962, det var då man klistrade en dekal på bakre stötfångaren för att varna bakomvarande att bilen var Scason-dubbad, och att man minsann kunde stanna på ett frimärke - dubblösa gjorde bäst i att hålla avstånd! Man kanske skulle ta och skaffa en sån där dekal, så man inte blir påkörd bakifrån......
Kovlingen skrev:Hörde på radion att efter den svåra olyckan nere i Skåne skulle det blad annat kollas
däck på de inblandade bilarna . Ishalka och dimma . Ingen höjdare precis .
Orsaken till olyckan skulle vara bra att få veta , för framtida bruk .
Gunnar Elmgren skrev:Olyckan utanför Helsingborg igår lyfter åter frågan om dubbdäck - i det väglaget är det bara dubb som hjälper. Inget annat fungerar. Tyvärr räcker det inte att själv köra dubbat i sådana lägen, man lär bli påkörd av en hel hög som litar till "friktions"-däck....... Dubbdäck dödar inte, men det gör dessvärre dumhet.
pribus skrev:Gunnar Elmgren skrev:Olyckan utanför Helsingborg igår lyfter åter frågan om dubbdäck - i det väglaget är det bara dubb som hjälper. Inget annat fungerar. Tyvärr räcker det inte att själv köra dubbat i sådana lägen, man lär bli påkörd av en hel hög som litar till "friktions"-däck....... Dubbdäck dödar inte, men det gör dessvärre dumhet.
Så du anser att folk som inte kör med dubbdäck är dumma? Du får såklart tycka vad du vill, men där tror jag du har lite otur när du tänker
På vilket sätt kan du vara säker på att det inte var en bil med dubbdäck och omdömeslös förare som orsakade hela masskrocken till att börja med?
Gunnar Elmgren skrev:Däremot tror jag, att dåligt omdöme och övertro på egen osårbarhet med ganska stor sannolikhet spelade in - dvs de som har skuld till olyckan har inte anpassat sin körning efter väglag, däckutrustning och andra omständigheter.
Och om jag förstått saken rätt, handlade det om ett väglag (underkylt regn med "svartis") där dubbdäck är det enda som ger någon form av manöverförmåga.
Isgata i sig orsakar inga olyckor, inte heller orsakar dubbfria däck (eller dubbade) olyckor. Det är det bara förare som kan göra!
Gunnar Elmgren skrev:Olyckan utanför Helsingborg igår lyfter åter frågan om dubbdäck - i det väglaget är det bara dubb som hjälper. Inget annat fungerar. Tyvärr räcker det inte att själv köra dubbat i sådana lägen, man lär bli påkörd av en hel hög som litar till "friktions"-däck....... Dubbdäck dödar inte, men det gör dessvärre dumhet.
Bror Gårdelöf skrev:Och oavsett åsikt i övrigt gillar jag det norska ordet "piggdekk". (Trots att jag av okunskap tvingats betala 500 NOK - eller om det var 750:-? - för att ha kört in i Oslo med piggdekk! Skyltarna om "oblater" vid stadens infarter skapade viss undran hos mig, som är gift med en präst!)
Bror Gårdelöf skrev: Skyltarna om "oblater" vid stadens infarter skapade viss undran hos mig, som är gift med en präst!)
Odd Arne skrev:Denne tråden handler om blinde bilister! IKKE om piggdekk/dubbdäck!!!!!!!
Kovlingen skrev:Odd Arne skrev:Denne tråden handler om blinde bilister! IKKE om piggdekk/dubbdäck!!!!!!!
Min fundering :
Detta är ju en OT-tråd och då får det väl sladda lite ,
Odd Arne skrev:Den ligger i underforum "Säkerhet og utbildning", og det er tredje tråden som tar av med piggdekk-krangling.
Odd Arne skrev:Jeg tror at det også står et skilt om at det er piggdekkforbud i Oslo, før du kommer til skiltet som varsler om at du kan kjøpe oblater.
Jeg trodde forresten at utlendinger slapp unna straffereaksjoner.
tstadin skrev:Hoppsan!
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1245178-gammal-dam-fick-med-sig-fel-bil-hem
Roland Karlsson skrev:Å vad menar man i vårt kära grannland med texten oblater på vägskylt. Tror ju inte att det är samma som den svenska ordalydelsen! Någon ordkunnig här?
steffa skrev:Hej!
Jag hittade denna artikel på nätet om hur man ser eller rättare sagt missar att se saker i trafiken. Även om bilisten (och vi själva såklart) tittar flera gånger så kan vi helt enkelt missa att uppfatta att det kommer en motorcyklist (eller cyklist). Här är länken: http://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/
//Steffa
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst