Ännu en blind bilist...

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2013-01-06/22:02

Spelar nog ingen roll om det är bästa däcket för en del klarar ju ändå
inte av att hålla sej på vägen . :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Marie » 2013-01-06/22:33

Putte Johansson skrev:Jag tror att jag med rätt mångårig bakgrund som yrkestraffikant både i tynga fordon och personbilar nog klarar ut svärare halksistuationer än snittet av bilisterna runt omkring mig, men att jag nog kör med mer försiktighet och respekt för väglaget ände flesta, är mer avgörande än valet av däck.


AMEN!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-06/23:05

Marie skrev:
Putte Johansson skrev:Jag tror att jag med rätt mångårig bakgrund som yrkestraffikant både i tynga fordon och personbilar nog klarar ut svärare halksistuationer än snittet av bilisterna runt omkring mig, men att jag nog kör med mer försiktighet och respekt för väglaget ände flesta, är mer avgörande än valet av däck.


AMEN!

Av någon anledning anser 75-80% att de själva kör bättre än genomsnittet.
För egen del avstår jag att betygsätta min körförmåga, men hur duktig man än är har man nytta av så bra väggrepp det går att få i varje ögonblick. Barn, älgar, galna mobilpratare eller stollar med övertro på sitt fordon dyker upp framför en förr eller senare, och då beror det på väggreppet om man ska lyckas undvika katastrofen. Hur skicklig och omdömesgill man än är.
Den som tror att det bara hänger på egen förmåga, kan väl lika gärna köra på sommardäck.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Marie » 2013-01-06/23:29

Gunnar Elmgren skrev:Och jag vägrar stå ut med halkandet på snö och is..... jag har provat dubbfria "europa-vinterdäck" en vinter, och den vintern fick jag be om hjälp att knuffa eller bogsera bilen fler gånger än alla andra vintrar tillsammans (jag har kört bil sedan 1973).

Jag kan bara, som redan sagts, konstatera att jag är grymt nöjd med mina kontinentala dubbfria. Jag har ännu aldrig behövt varken bogsering eller knuffning sedan jag skaffade dem, vilket däremot behövdes ganska ofta på den tiden jag körde SAAB99 och faktiskt hade dubbdäck på den.
Du känner ju väl till Kinna, och vet hur kuperat här är. Jag har flera gånger varit ute och testat här efter större snöfall (innan snöröjningen hunnit dit), på bl.a. Vråsjövägen och Parkgatan. Kontinentala dubbfria på en W140 med ASR, och den startar hur fint som helst i de backarna i drygt decimeterdjup nysnö. Lika bra funkade det några dagar senare när det var hårdpackad isliknande snö som underlag.
Mer grepp än så har jag svårt att tro att jag behöver.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Marie » 2013-01-06/23:38

Att välja bästa däcket är inte svårt vare sig det gäller bil eller motorcykel. Man köper Michelin om det finns i den aktuella dimensionen och däckstypen - och det gör det ju oftast.
Likadant när det gäller bil, man tar väl Mercedes om det finns i den önskade biltypen - och det gör det ju oftast.
Eftersom inte Mercedes bygger motorcyklar väljer man den näst bästa fordonsfabrikanten, dvs BMW om de har en modell av önskad typ - och det har de ju oftast....

Valen i livet är inte svårare än man gör dem...

:mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-01-07/00:16

Jag har kört dubbfritt i många år, aldrig kört fast eller tyckt mig ha dåligt grepp på is UTOM när jag körde på ett billigt märke, som lyckllgtvis slets ut snabbt.
Numera kör jag alltd på Michelin Maxi Ice och dom funkar väldigt bra för mig. Det är STOR skillnad, i praktiken, på däck och däck.

Gunnar Elmgren skrev:En stilla undran till er som nöjer er med det "näst bästa" eller "tredje bästa" alternativet när det gäller vinterdäck till bilen; väljer ni MC-däck på samma sätt, eller väljer ni det bästa? Vad är logiken bakom era val?

På hojen sätter jag S20 från Bridgestone. Dom ger bra grepp ända ned till fryspunkten (testat), i ösregn (testat på bana och väg) samt, naturligtvis i torrt väglag. Det lär finnas folk som kör på andra däck men hur dom resonerar är totalt obegripligt givet att S20 vinner alla tester. För inte kan det väl vara så att dom prioriterar andra saker som hållbarhet eller grepp på grus? ;)

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2013-01-07/10:09

Marie skrev:Kontinentala dubbfria på en W140 med ASR, och den startar hur
fint som helst i de backarna i drygt decimeterdjup nysnö.

Inte så konstigt . Vad skulle dubben göra för nytta i nysnö :?
Det är ju först när det är "isgata" som dubben gör nytta .
Då förutsatt att däcken och dubben är i nyskick och inte flera år gammal .
Men det gäller väl alla däck .
PRIO turordning :
1 Däck till hojen
2 Vinterdäck till bilen
3 Sommardäck till bilen . ( Lagliga ) ;)
( Vad betyder ASR ? " Amatör Som Rattar " ) :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Göran Persson » 2013-01-07/10:54

Där fick du till det riktigt bra Håkan ;) och till Gunnar kan jag bara säga tack för underhållningen (nästan som en oljetråd) och när det gäller däck så är det alltid en kompromiss både till bilar och motorcycklar. Upplysningsvis så dubbade jag mitt första däck 1962 och avslutade mitt arbetsliv som platschef på en däckverkstad för några år sedan.
Ha det bra och kör förståndigt i halkan hälsar Göran P
Användarvisningsbild
Göran Persson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2009-05-26/19:58

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Putte Johansson » 2013-01-07/12:26

Gunnar Elmgren skrev:Av någon anledning anser 75-80% att de själva kör bättre än genomsnittet.
För egen del avstår jag att betygsätta min körförmåga...

Jag tror du läser in något i min kommentar som jag inte avser. Jo det är nog ett vedertaget faktum att rutin ger mer säkerhet och det var det jag syftade på, för jag har dock yrkesmässigt kört mer mil än de flesta nog gör under en livstid. Jag sätter dock inte mig på någon pidestal utan beskriver istället att trots att jag har rutin ändå inte överskattar min förmåga utan istället har stor respekt för väglag och trafiksituationer.
Gunnar Elmgren skrev:(jag har kört bil sedan 1973)

Ahh, vi lider av samma åkomma? :-)

Nej jag har ingen övertro på mig själv, varken som bilförare eller som mc-förare och jag kör därefter. Dock finner jag en övertro till dubbdäckens fördelar gentemot dubbfritt som bara tröttande, även om jag fullt medvetet gav mig in i den här tråden.
Var och en är salig sin tro. Jag är salig den moderna 4-hjulsdriften, som jag anser är vida överlägset allt annat sätt att ta sig fram och i de fall man ges möjlighet att kombinera motorbroms med traditionel broms, gärna med ABS, då hjälper den nog en hel del också även när det gäller att kunna stanna, jämfört med traditionell 2-hjulsdrift.

Sen tror jag att all övertro till system vare sig det gäller 4x4, ABS, trådlöst (antisladd) eller antispinn, är av ondo. Kör man som om man inte hade de systemen, så gör de bäst nytta.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Putte Johansson » 2013-01-07/12:29

Och när vi ändå är så OT som det går att komma:
Akta dej för att kaxa för mycket, Gunnar - Jag vet var du bor....

Det kan tänkas att jag knackar på din dörr någon dag och pratar förstånd med dig (självklart med en whisky eller 2 i packväskan) :-)
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-07/17:44

Göran Persson skrev:Där fick du till det riktigt bra Håkan ;) och till Gunnar kan jag bara säga tack för underhållningen (nästan som en oljetråd) och när det gäller däck så är det alltid en kompromiss både till bilar och motorcycklar. Upplysningsvis så dubbade jag mitt första däck 1962 och avslutade mitt arbetsliv som platschef på en däckverkstad för några år sedan.
Ha det bra och kör förståndigt i halkan hälsar Göran P

Väl bekomme! 1962, det var då man klistrade en dekal på bakre stötfångaren för att varna bakomvarande att bilen var Scason-dubbad, och att man minsann kunde stanna på ett frimärke - dubblösa gjorde bäst i att hålla avstånd! Man kanske skulle ta och skaffa en sån där dekal, så man inte blir påkörd bakifrån......

Putte Johansson skrev:Och när vi ändå är så OT som det går att komma: Akta dej för att kaxa för mycket, Gunnar - Jag vet var du bor.... Det kan tänkas att jag knackar på din dörr någon dag och pratar förstånd med dig (självklart med en whisky eller 2 i packväskan)

Du är alltid välkommen, Putte - och med det vårlika väglag som nu råder, tar Du Dig säkert hit alldeles oavsett däckutrustning!
:D
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Dennis Johansson » 2013-01-07/19:27

När jag skaffade min första bil när jag var 18 år. En Volvo 240 jubileumsmodell, ordentligt rostig, Så fick jag med dubbdäck med längre dubb en dagens.
Och trots bakhjulsdriven bil. Kunde jag starta i backen vid farsan, där andra med moderna bilar med både bubbat och odubbat inte hade en chans oavsett fram eller bakhjulsdrift.
Att däcken i övrigt var som backelit kvittade, det var dubben som gjorde jobbet.
Vilket driv.NAturligtvis lekte jag slut dem. MAn var ju 18.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2013-01-07/20:35

Gunnar Elmgren skrev:Väl bekomme! 1962, det var då man klistrade en dekal på bakre stötfångaren för att varna bakomvarande att bilen var Scason-dubbad, och att man minsann kunde stanna på ett frimärke - dubblösa gjorde bäst i att hålla avstånd! Man kanske skulle ta och skaffa en sån där dekal, så man inte blir påkörd bakifrån......


Vilket får mig att tänka på en händelse i mitten av 70-talet, som involverade ett övergångsställe, en fotgängare som ledde en cykel, farsan i en Fiat med sommardäck, en Saab av okänd modell med dubbdäck samt vinterväglag.

Varför farsgubben körde med sommardäck vet jag inte, men det var sannolikt av ekonomiska skäl. Han lyckades i alla fall få stopp på bilen med någon decimeters marginal från fotgängaren på övergångsstället. När båda tittade varandra i ögonen och andades ut kom Saaben och kasade in i farsans bil bakifrån och fotgängaren blev omkullknuffad, med cykeln över sig. Inga allvarliga blessyrer vad jag minns, men det är nog den incidenten som starkast har påverkat mitt sätt att tänka när jag kör i halka. Jag tänker på det varje gång jag kör när det är halt.

Kanske finns en "omvänd" dekal också?
anonym1
 

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-12/19:52

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Dennis Johansson » 2013-01-12/19:59

Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-01-12/20:48

Intressant, att Polisen i Uppsala kör dubbat, trots att där råder dubbförbud. Kommer kommunen att kräva, att Polisen bötfäller sig själv? ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Swedan » 2013-01-12/20:53

Ingen som provat Subba?
Sommarväglag året om ;)
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2013-01-12/21:12



Ja, där har vi ju svaret. Om VTI kör dubbat så lär ju odubbat vara bäst. :D

Eller kan det vara en del av förklaringen till detta?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polise ... ga-olyckor

Biljakter är inte med i de siffrorna.
anonym1
 

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2013-01-16/12:09

Hörde på radion att efter den svåra olyckan nere i Skåne skulle det blad annat kollas
däck på de inblandade bilarna . Ishalka och dimma . Ingen höjdare precis .
Orsaken till olyckan skulle vara bra att få veta , för framtida bruk .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Putte Johansson » 2013-01-16/12:24

Kovlingen skrev:Hörde på radion att efter den svåra olyckan nere i Skåne skulle det blad annat kollas
däck på de inblandade bilarna . Ishalka och dimma . Ingen höjdare precis .
Orsaken till olyckan skulle vara bra att få veta , för framtida bruk .


Jo däcken spelar säkert in en hel del, inte minst på de tunga fordonen.
Dock så handlar det nog en hel del om förståelsen för väglag och risk för halka.

De intervjuade en räddingsledare som på sin väg till olycksplatsen blev omkörd både av personbilar och en lastbil....

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Benny Olofsson » 2013-01-16/13:03

Jag tycker att Robert Collin säger allt som behövs i dubbdäcksfrågan.

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article13829266.ab

Det är när man tror att det är barmark man behöver dubben. Är det uppenbart snö och is då kör nog alla (nästan) efter väglaget.
(D7)
R1200GS, R100RT, Suzuki SP370, HD Fat Bob
Benny Olofsson
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2008-12-10/12:26

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-16/14:38

Olyckan utanför Helsingborg igår lyfter åter frågan om dubbdäck - i det väglaget är det bara dubb som hjälper. Inget annat fungerar. Tyvärr räcker det inte att själv köra dubbat i sådana lägen, man lär bli påkörd av en hel hög som litar till "friktions"-däck....... Dubbdäck dödar inte, men det gör dessvärre dumhet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2013-01-16/14:52

Nya fina breda och vägar skall ju vara säkrare . Hmm !
Bidrar hellre till en falsk säkerhet .
Finns tydligen många som tror att vägen gör säkerheten men det
är ju fortfarande den som framför fordonet som skall köra säkert .
Beträffande väglag och dubb eller inte dubb så spelar det nog ingen
roll när några alltid kör som om det vore sommarväglag .
( Gärna med en mobiltelefon fastnitad i skallbenet )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2013-01-16/17:04

Gunnar Elmgren skrev:Olyckan utanför Helsingborg igår lyfter åter frågan om dubbdäck - i det väglaget är det bara dubb som hjälper. Inget annat fungerar. Tyvärr räcker det inte att själv köra dubbat i sådana lägen, man lär bli påkörd av en hel hög som litar till "friktions"-däck....... Dubbdäck dödar inte, men det gör dessvärre dumhet.


Så du anser att folk som inte kör med dubbdäck är dumma? Du får såklart tycka vad du vill, men där tror jag du har lite otur när du tänker :o

På vilket sätt kan du vara säker på att det inte var en bil med dubbdäck och omdömeslös förare som orsakade hela masskrocken till att börja med?
anonym1
 

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-16/17:32

pribus skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Olyckan utanför Helsingborg igår lyfter åter frågan om dubbdäck - i det väglaget är det bara dubb som hjälper. Inget annat fungerar. Tyvärr räcker det inte att själv köra dubbat i sådana lägen, man lär bli påkörd av en hel hög som litar till "friktions"-däck....... Dubbdäck dödar inte, men det gör dessvärre dumhet.


Så du anser att folk som inte kör med dubbdäck är dumma? Du får såklart tycka vad du vill, men där tror jag du har lite otur när du tänker :o

På vilket sätt kan du vara säker på att det inte var en bil med dubbdäck och omdömeslös förare som orsakade hela masskrocken till att börja med?

Nu läser Du nog mitt inlägg som en viss potentat läser bibeln........
Jag påstår inte att de som inte kör med dubbdäck är dumma, och jag påstår inte heller att de som orsakade/förvärrade olyckan körde dubbfritt.
Däremot tror jag, att dåligt omdöme och övertro på egen osårbarhet med ganska stor sannolikhet spelade in - dvs de som har skuld till olyckan har inte anpassat sin körning efter väglag, däckutrustning och andra omständigheter.
Isgata i sig orsakar inga olyckor, inte heller orsakar dubbfria däck (eller dubbade) olyckor. Det är det bara förare som kan göra!
Och om jag förstått saken rätt, handlade det om ett väglag (underkylt regn med "svartis") där dubbdäck är det enda som ger någon form av manöverförmåga. Jag säger inte att olyckan kunnat undvikas om alla kört dubbat, men jag är rätt säker på att den inte blivit lika omfattande.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2013-01-16/17:34

Gunnar Elmgren skrev:Däremot tror jag, att dåligt omdöme och övertro på egen osårbarhet med ganska stor sannolikhet spelade in - dvs de som har skuld till olyckan har inte anpassat sin körning efter väglag, däckutrustning och andra omständigheter.
Och om jag förstått saken rätt, handlade det om ett väglag (underkylt regn med "svartis") där dubbdäck är det enda som ger någon form av manöverförmåga.
Isgata i sig orsakar inga olyckor, inte heller orsakar dubbfria däck (eller dubbade) olyckor. Det är det bara förare som kan göra!


Ja, då är vi på samma planet igen!
anonym1
 

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2013-01-16/18:14

Ähh ! Kan ni inte missförstå varandra ett tag till :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2013-01-16/18:46

Gunnar Elmgren skrev:Olyckan utanför Helsingborg igår lyfter åter frågan om dubbdäck - i det väglaget är det bara dubb som hjälper. Inget annat fungerar. Tyvärr räcker det inte att själv köra dubbat i sådana lägen, man lär bli påkörd av en hel hög som litar till "friktions"-däck....... Dubbdäck dödar inte, men det gör dessvärre dumhet.


Hvor mange tråder på dette forumet skal ødelegges med denne idiotiske krangelen om piggdekk.

Start en egen tråd om det er så viktig! Eller finn et bil-forum og diskuter på!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Mimmi » 2013-01-16/19:47

Gilla.jpeg
Gilla.jpeg (4.8 KiB) Visad 14606 gånger
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-01-16/21:25

Och oavsett åsikt i övrigt gillar jag det norska ordet "piggdekk". :-) (Trots att jag av okunskap tvingats betala 500 NOK - eller om det var 750:-? - för att ha kört in i Oslo med piggdekk! Skyltarna om "oblater" vid stadens infarter skapade viss undran hos mig, som är gift med en präst!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Dennis Johansson » 2013-01-16/21:42

Bror Gårdelöf skrev:Och oavsett åsikt i övrigt gillar jag det norska ordet "piggdekk". :-) (Trots att jag av okunskap tvingats betala 500 NOK - eller om det var 750:-? - för att ha kört in i Oslo med piggdekk! Skyltarna om "oblater" vid stadens infarter skapade viss undran hos mig, som är gift med en präst!)


Att kalla det Oblater var nog mest för att blåsa oss svenskar :mrgreen:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-01-16/22:00

Tanken har slagit mig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2013-01-16/23:46

Bror Gårdelöf skrev: Skyltarna om "oblater" vid stadens infarter skapade viss undran hos mig, som är gift med en präst!)


Jeg tror at det også står et skilt om at det er piggdekkforbud i Oslo, før du kommer til skiltet som varsler om at du kan kjøpe oblater.
Jeg trodde forresten at utlendinger slapp unna straffereaksjoner.

Jeg bryr meg uansett ikke, jeg har kjørt på piggfrie dekk siden 1989, på alle biler jeg har hatt, (Men nå har jeg vel trigget Gunnar Elmgren til en ny tirade.....?)

Denne tråden handler om blinde bilister! IKKE om piggdekk/dubbdäck!!!!!!!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2013-01-17/00:14

Odd Arne skrev:Denne tråden handler om blinde bilister! IKKE om piggdekk/dubbdäck!!!!!!!

Min fundering :
Detta är ju en OT-tråd och då får det väl sladda lite , om inte trådskaparen ber om annat .
Då trådskaparen själv är med och tar upp frågan om dubbar eller inte dubbar så tycker jag det
är helt okay att köra på . Det är ju bara för den som vill , att skriva något om "blinda bilister" .
En liten Hemlis : Dom är inte "blind" :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2013-01-17/09:21

Kovlingen skrev:
Odd Arne skrev:Denne tråden handler om blinde bilister! IKKE om piggdekk/dubbdäck!!!!!!!

Min fundering :
Detta är ju en OT-tråd och då får det väl sladda lite ,

Den ligger i underforum "Säkerhet og utbildning", og det er tredje tråden som tar av med piggdekk-krangling.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2013-01-17/09:31

Förlåt ! Jag trodde att den låg i OT-delen . Såg nu vid inloggning att det inte var så :oops:
/ Det slarvige forumisten :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-17/09:35

Odd Arne skrev:Den ligger i underforum "Säkerhet og utbildning", og det er tredje tråden som tar av med piggdekk-krangling.

Ber om ursäkt om jag har förargat Dig med prat om "piggdekk", det var menat som ett exempel på "blinda bilister" som varken tänker eller ser sig för i trafiken när jag skrev om olyckan utanför Helsingborg. Å andra sidan - Du behöver ju inte läsa, om Du inte är intresserad....???
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-01-17/10:11

Odd Arne skrev:Jeg tror at det også står et skilt om at det er piggdekkforbud i Oslo, før du kommer til skiltet som varsler om at du kan kjøpe oblater.
Jeg trodde forresten at utlendinger slapp unna straffereaksjoner.

Skyltar finns nog, men denna kväll var det mörkt, dåligt väder, tät trafik in mot Oslo och allt ännu värre på grund av en bussolycka, så jag gjorde "misstaget" att fokusera på trafiksituationen på vägen - inte på skyltarna. <BR><BR>Bilen var denna gång en dubbdäcksförsedd, hyrd skåpbil, som innehöll sonens flyttlass - och det stod snabbt klart, att utlänningar INTE får några lättnader. Jag försökte förstås att få det hela efterskänkt av Trafikketaten i Oslo, men det var som att korrespondera med en vägg. <BR><BR>Men vill man, kan detta inlägg passa under trådrubriken. Eftersom jag missat skyltarna om dubbdäcksförbud och inte förstått, vad "oblater" var i detta sammanhang, kan jag beskrivas som en "blind bilist". :-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Thomas Stadin » 2013-01-25/13:30

D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Marie » 2013-01-25/14:32



Rimligen borde Polisen kontakta Transportstyrelsen för att få ut ett krav på läkarundesökning avseende eventuella demensproblem (som ju utgör körkortshinder).
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Roland Karlsson » 2013-01-27/07:14

Rimligen kan man väl anta att bilarna var identiska i modell och färg för att ett sådant misstag ska vara förklarligt. Hur ofta tittar man på sin egen registreringsskylt för att kolla att numret är rätt! Möjligen skulle man märka om skylten saknas!
Roland Karlsson 2661097 D4 R1200RT,2007.
Användarvisningsbild
Roland Karlsson
 
Inlägg: 461
Blev medlem: 2007-08-03/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Roland Karlsson » 2013-01-27/07:24

Å vad menar man i vårt kära grannland med texten oblater på vägskylt. Tror ju inte att det är samma som den svenska ordalydelsen! Någon ordkunnig här?
Roland Karlsson 2661097 D4 R1200RT,2007.
Användarvisningsbild
Roland Karlsson
 
Inlägg: 461
Blev medlem: 2007-08-03/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2013-01-27/08:24

Roland Karlsson skrev:Å vad menar man i vårt kära grannland med texten oblater på vägskylt. Tror ju inte att det är samma som den svenska ordalydelsen! Någon ordkunnig här?


Oblat på norsk kan bety den lille "kjeksen" man får tll nattverd; "Jesu Kristi legeme". Jeg forstår på Bror's kommentar til å være gift med en prest at det er den betydningen man først og fremst tenker på i Sverige.

Men det kan også bety et lite klistremerke. Norske politikeres stadig større trang til å innføre punktskatter og avgifter på det ene og det andre blir stadig mer utbredt og man får da ofte et bevis på at avgiften er betalt i form av en oblat som klistres på bilen. Det er vel størrelsen og fasongen på de første avgiftsklistremerkene som kom som var omtrent den samme som nattverdsbrødet, som gav navnet på merkene.

Den norske varianten av det svenske skattemerket på bilene, til å klistre på registreringsskiltet, kalles også oblat.

Forøvrig var jeg i Oslo for noen dager siden, og hadde Bror's bot for piggdekk i tankene. Det skal altså betales gebyr for å kjøre med piggdekk i Oslo og et par andre større byer i Norge. Man kan betale en avgift for en hel vintersesong, eller for enkeltturer, som Bror skulle gjort. Først kommer man til et stort gult skilt der det opplyses om at man skal betale gebyr for å kjøre med piggdekk i Oslo. Så kommer man til en sted hvor man kan betale og få informasjon, og litt deretter står et skilt der det opplyses at man passerer grensen for piggdekkgebyr (så Bror har vært "ennu en blind bilist ;-) ). Gjennomfartsveiene som E6 og E18 er fritatt. Hensikten er selvfølgelig å redusere slitasjen på veiene og svevestøv. Om det fungerer etter hensikten vet jeg ikke, man burde kanskje heller bruke noen kroner på å vaske og børste veiene.

Det er veldig norsk ordlyd på skiltene, så jeg er litt overrasket over at de inndriver bøter fra utlendinger. På den andre siden er det vel bare i Norge, Sverige og Finland man bruker piggdekk? I Danmark og sørover er det vel forbud mot piggdekk?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-27/10:37

Jag kan nog tycka, att den norska lösningen med avgift för dubbdäck är betydligt bättre än det dubbdäcksförbud, som finns på enstaka gator i Stockholm, Göteborg och Uppsala.
Då har man åtminstone en möjlighet att välja de säkraste däcken, om man vill kunna köra överallt.
För övrigt är det ganska få länder som har totalt dubbförbud - om jag minns rätt är det bara i Tyskland, Polen och Nederländerna plus några länder i sydeuropa, där dubb är helt förbjudet.
I några länder finns restriktioner (t ex max 90 på motorväg), men i Danmark finns inga begränsningar - däremot är det inte många danskar som kör dubbat.

http://www.stro.se/studded.pdf
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2013-04-14/19:21, redigerad totalt 2 gånger.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav steffa » 2013-04-14/19:03

Hej!
Jag hittade denna artikel på nätet om hur man ser eller rättare sagt missar att se saker i trafiken. Även om bilisten (och vi själva såklart) tittar flera gånger så kan vi helt enkelt missa att uppfatta att det kommer en motorcyklist (eller cyklist). Här är länken: http://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/
//Steffa
steffa
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2010-10-27/14:31

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Peter Nordlund » 2013-04-14/19:45

steffa skrev:Hej!
Jag hittade denna artikel på nätet om hur man ser eller rättare sagt missar att se saker i trafiken. Även om bilisten (och vi själva såklart) tittar flera gånger så kan vi helt enkelt missa att uppfatta att det kommer en motorcyklist (eller cyklist). Här är länken: http://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/
//Steffa



Bra artikel, intressant läsning Steffa!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Konsument » 2013-04-21/10:34

Såg en serie program på SVTPlay som bevisade tydligt att det är en sak vad vi tittar på och något helt annat vad vi ser...

D.v.s. en bilist kommer fram till en korsning, tittar om det kommer någon bil. Kommer det ingen bil så kan bilisten riskera att missa såväl MC som lastbil. Störst sannolikhet att MC missas eftersom den är mindre. Men jag har en bekant som helt plötsligt hade en långtradare i sin backspegel efter att han gjort ett vägbyte.

Så räkna med att ingen tittar efter MC... alltid två fingrar på ABS-bromsen har, hittills, räddat mig från oplanerade och smärtsamma snabbstopp.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-04-21/16:15

En skillnad här är, att bilister, som inte ser lastbilar, tenderar att eliminera sig själva för gott ur trafiken, medan bilister, som inte ser motorcyklister, tyvärr blir kvar i densamma - vilket är ännu ett observandum för oss.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst