Ännu en blind bilist...

Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2012-04-28/20:48

Då har det hänt igen att en bilist inte ser en MC. Det verkar som tur är ha gått relativt bra för motorcyklisten, men värre med hans GS.

http://www.corren.se/ostergotland/mjolb ... tikel.aspx

I just de där trakterna har jag själv varit nära att bli rammad av en bil som bara körde rakt ut från en liten grusväg.
anonym1
 

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-29/00:49

Ursäkta följande utryck: Djävla blindstyre Jag ber alla troende om ursäkt, om de tar illa vid sig
Att aldrig bilister använder backspeglarna!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Marie » 2012-04-29/03:15

Dennis Johansson skrev:Ursäkta följande utryck: Djävla blindstyre Jag ber alla troende om ursäkt, om de tar illa vid sig
Att aldrig bilister använder backspeglarna!


Det är väl ingenting att be om ursäkt för?

Bara rent klarspråk.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Lennart Christianson » 2012-04-29/08:27

På bilden ser det ut som att motorcykeln, om den inte har flyttats, var på väg att göra en omkörning, men det stämmer inte med texten. Enligt texten synes bilföraren ha svängt trots mötande hoj. Någon som känner till området och kan hjälpa mig att begripa?
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2012-04-29/08:36

De möttes, motorcykeln kom från 70-sträckan, bilisten på 50-sträcken (från höger i bild). Bilisten svängde vänster och korsade MC:ns väg. Hojen är nog bara flyttad och uppställd på bilden. Ingen omkörningsolycka, alltså.

Dessutom kan man ju ana att bilisten "skar" kurvan med lite fart, eftersom oljefläckarna ligger så långt fram. Eftersom det var hemmaplan behövdes säkert inte blinkersen användas heller.
Senast redigerad av anonym1 2012-04-29/08:40, redigerad totalt 1 gång.
anonym1
 

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Lennart Christianson » 2012-04-29/08:37

pribus skrev:De möttes, motorcykeln kom från 70-sträckan, bilisten på 50-sträcken (från höger i bild). Bilisten svängde vänster och korsade MC:ns väg. Hojen är nog bara flyttad och uppställd på bilden. Ingen omkörningsolycka, alltså.


Tack för info
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-29/10:11

Slutsatserna är gamla: 1. "Alla bilister är idioter, tills motsatsen bevisats." <BR>2. Att försöka ändra detta är hopplöst, eftersom det alltid kommer att finnas en subgrupp bilförare, som inte bryr sig. <BR>3. Därmed är problemet vårt eget. Vi måste tyvärr tänka också åt bilisterna, eftersom vi inte kan vara säkra på, att de tänker själva. <BR><BR>Jodå; jag vet, att majoriteten av bilförarna kör omdömesgillt och ofta även hänsynsfullt, men problemet är, att man vet inte om just den förare, som man har närmast, tillhör denna majoritet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-29/10:17

Denna olycka är tragisk och onödig, men visar tydligt på ett stort dilemma för oss hojåkare - vi är osynliga! I alla fall måste man som MC-förare i princip alltid räkna med att man inte syns - en hoj är liten i synfältet, och tittar bilföraren efter större fordon registrerar inte hans/hennes hjärna den där "lilla moppen" som ser ut att vara rätt långt bort.<br>
Det är så människans hjärna fungerar, och vi kan som MC-förare tyvärr inte hoppas på, att det går att informera och/eller utbilda alla bilförare att titta efter MC. Det vi däremot kan göra, är dels att göra oss så synliga och lättupptäckta som det går - lyse på hojen (gärna något annorlunda än bara vanligt halvljus - t ex "ljustriangel" eller gult varselljus), bära varselfärger (den hemska, fula, "dagisvästen" - vet någon om MC-föraren i denna olycka bar väst eller varselfärgad jacka?) och att placera oss så vi hamnar i bilförarens siktfält. Dels kan vi iskallt utgå ifrån, att vi faktiskt är osynliga och agera därefter, när en bil närmar sig från en sidoväg, saktar in för att svänga eller kan tänkas komma i vägen för oss på annat sätt. Ett par helljusblinkningar kan räcka......<br>
Den här olyckan var sannolikt bilförarens fel, men det var MC-föraren som slog sig. Kanske hade MC-föraren kunnat förebygga olyckan, kanske inte - men min poäng är, att det är oändligt mycket lättare att få MC-förare att ändra sitt beteende, än att få bilförare att göra det. Vi är liksom mer motiverade.......<br>
Slutligen tillönskar jag GS-åkaren ett snabbt tillfrisknande, och att han/hon inte fått några bestående men.
Hojen är nog däremot att betrakta som skrot.....<br>
<br>
*EDIT* Såg när jag skickat inlägget att Bror skrivit ungefär samma sak, fast mer koncist - instämmer till 100% i det Bror skriver!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav JErkers » 2012-04-29/13:43

Jag råkade ut för en liknande situation igår.

Jag kom åkande på en mindre väg som trots allt var huvudled. Vid en ännu mindre anslutande väg står en medelålders (nåja, i min ålder dvs 40+) man och släpper förbi ett par tre bilar men när jag kommer ger han sig ut i vägen framför mig... Tack vare låg fart, uppmärksamhet och inställningen att han som väntar är en blind idiot så klarade jag mig. Han fick stopp på bilen halvvägs ut i gatan och jag tog mig förbi på mötande vägbana i krypfart. Mannen såg aningen skärrad ut, hoppas han lärt sig något...

Hur synlig var jag då? Svart/rött Rukka-ställ, silverfärgad hjälm, halvljus och varselljus i trekantsformation - som jag har på min 1150. Jag stod upp och körde för att göra mig stor och synlig - faktiskt avsiktligt då jag reste mig upp inför just den korsningen precis som jag brukar när det går sakta... Kanske är det dags att skaffa en sån där dagisväst även om dom är så ful att det bär mig emot...

Nu ska jag igen. Idag blir det en tur på Rosita iklädd det avsevärt ljusare Rally 2 stället. Å andra sidan blir det nog ännu mindre vägar idag, men det finns trafik på dessa oxå!

Kör säkert! / Jens
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Putte Johansson » 2012-04-29/15:55

Tyvärr bara att instämma med föregående inlägg, alla trafikanter runt omkring mig är idioter tills motsatsen är bevisad och så kör man efter det.

Tyvärr är det ingen garanti för att det går bra, även om det nog minskar riskerna en hel del i alla fall.

När jag åkte hoj från Stockholm söder ut från stan och hemmåt så kör man över Liljeholmsbron.
Jag ligger och rullar i mittenfil och faller in i trafikrytmen (50 och senare 70 km).

I ytterfil ligger en SUV och kör saktare än övrig trafik och bilen börjar sakta glida över till mittenfilen men det är redan ett par bilar där (framför mig).
Taktiken att tränga sig in fungerade inte och bilen gled tillbaka i ytterfil.
Återigen, och återigen utan blinkers, glider bilen så lång in i mitten fil så att bilen som redan ligger där måste bromsa för att undvika kollision. Jag har redan uppmärksammat SUV:ens beteende så jag har ökat luckan och ligger en bra bit bakom.

Efter att varit över i mitten av mittenfilen styr SUV:en återigen ut i ytterfil. Nu har det blivit 70 km och SUVen håller gissningsvis 55 i ytterfil och vinglar betänkligt. Nu glider både bilarna i mittenfilen förbi på insidan och jag hänger på. I SUV:en sitter en tant i ungefär min egen ålder med helt och hållen koncentration på sin mobil som hon sitter och knappar på.....

Det här är min vardag i stockholmstrafiken. Eftersom jag åker mellan filerna i de extrema morgonköerna är man rätt utsatt och den egna uppmärksamheten måste vara på topp annars är man farligt ute.
Men risk för att generalisera lite för mycket så är min erfarenthet att de som har absolut sämst koll på var man har bilen och vem man har runt omkring sig i trafiken, är unga tjejer i SUV:ar och varje gång jag reagerar på den totala avsaknaden av att märka att man inte är ensam i köerna, så är den obligatoriska mobiltelefonen tryckt mot örat alt ivrigt använd som surf och SMS-verktyg.

Sen måste jag nog säga, att de absolut flesta har bra koll i köerna. Många har koll i backspeglarna och ger ofta lite extra utrymme om de kan. Självklart beror det på den stora mängden hojar som stadigt åker förbi, men jag vill nog ändå ge de flesta ett bra betyg.

Men som sagt - alla i trafiken är puckon, tills motsatsen är bevisad, allt annat är livsfarligt för oss som åker 2-hjuling.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2012-04-29/17:04

En kompis körde förbi olycksplatsen strax efter olyckan. Föraren stod på egna ben och kompisen tror sig minnas att han hade reflexväst.

Skönt att det inte verkar vara så farliga skador på föraren.
anonym1
 

Ännu en blind bilist...

Inläggav Duvskog » 2012-04-29/20:25

Jerkers skrev:Jag råkade ut för en liknande situation igår.


Hur synlig var jag då? Svart/rött Rukka-ställ, silverfärgad hjälm, halvljus och varselljus i trekantsformation - som jag har på min 1150. Jag stod upp och körde för att göra mig stor och synlig - faktiskt avsiktligt då jag reste mig upp inför just den korsningen precis som jag brukar när det går sakta... Kanske är det dags att skaffa en sån där dagisväst även om dom är så ful att det bär mig emot...

Nu ska jag igen. Idag blir det en tur på Rosita iklädd det avsevärt ljusare Rally 2 stället. Å andra sidan blir det nog ännu mindre vägar idag, men det finns trafik på dessa oxå!

Kör säkert! / Jens


Jag tog allt ett steg längre....fick bli en vit Neotec och en jacka till stora delar täckt med varselgult och reflexer. Baksidan är att med den ettåriga 1200 ADV så tas man för polis istället. Men synbarheten har ökat iaf!

Hoppas föraren kryar på sig!
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2012-04-29/20:54

Själv kör jag numera med en vrålgul Schuberthhjälm. Jag märker en markant skillnad på mötande bilisters reaktion mot när jag endast hade lite gult på jackan. En väst syns ofta ganska dåligt framåt, det sitter för mycket lysen, kåpor och instrument i vägen. Bakifrån syns västen bra, om man inte har toppbox, förstås.

Det är dessutom betydligt svalare, när solen skiner, i den gula hjälmen än i någon annan hjälm jag har ägt (alla har varit mörka).
anonym1
 

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-29/21:37

pribus skrev:Själv kör jag numera med en vrålgul Schuberthhjälm. Jag märker en markant skillnad på mötande bilisters reaktion mot när jag endast hade lite gult på jackan. En väst syns ofta ganska dåligt framåt, det sitter för mycket lysen, kåpor och instrument i vägen. Bakifrån syns västen bra, om man inte har toppbox, förstås.

Det är dessutom betydligt svalare, när solen skiner, i den gula hjälmen än i någon annan hjälm jag har ägt (alla har varit mörka).

Jag hade planerat att köpa en varselgul Schuberth C3 eller BMW System 6, men kände mig tvungen att göra ett avsteg då jag i vintras fick tag på en sprillans ny grafitgrå System 6 för under halva priset.
Har funderat på det där med att varselvästen syns dåligt framifrån, hjälmen är ju inte skymd på samma sätt av kåpor och vindruta. För att kompensera lite grand har jag en väst med ärmar, det gör att den synliga varselytan ökar ganska ordentligt ur nästan alla vinklar.
En annan sak jag funderat på, är en uppfinning som provades redan på 70-talet - ett "blinkrelä" som ger korta helljusblink varannan sekund eller så. Tror aldrig det blev godkänt, men det är en intressant idé, som kanske kunde ha förebyggt just denna olycka.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-29/21:57

JAg klurade också på det där med neongul eller vit hjälm.
Neomgul är bättre dagtid, medan vitt skall vara bättre på mörker och skymning.
Just den hjälmen jag nu köpte fanns inte i neon, så det fick bli vit då.
Min toppbox i alu har väl mattats en aning men jag klistrade dit en ram av röd reflex på den. Påminner lite om en del långtradare som har en röd ram där bak. Men när boxen var ny klagade folk att den bländade när ljuset studsade på den och den gungar hela tiden, men då syns man.

De som har mörka hjälmar av komposit kan ju klistra på så man syns bättre. Biltema har reflexer till cyklar man man använda.

Sedan är öppet avgas system också effektivt. Då kopplas nästa sinnesintryck in när man hörs.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-29/22:33

Dennis Johansson skrev:Sedan är öppet avgas system också effektivt. Då kopplas nästa sinnesintryck in när man hörs.
Där är vi inte ense. Ett "öppet avgassystem" bullrar och stör omgivningen alldeles i onödan, med irriterade medmänniskor som följd. Det hjälper inte upp förståelsen och toleransen för oss hojåkare.....
Plus att det är olagligt.
Och att bullret skulle förbättra chanserna till att bli upptäckt av bilförare, betraktar jag som ett argument fabricerat för att ursäkta ett allmänt hänsynslöst beteende - samtidigt som vi begär att andra ska visa oss hänsyn. Jag får inte ihop det.
Visst kan det tänkas att en dånande MC kan få en och annan bilförare att vakna till i en stillastående eller långsamt rullande kö, men det är inte där dödsolyckorna sker.
I just det här fallet hade nog MC:n fått lov att bullra så föraren riskerade allvarliga hörselskador, för att höras så bilföraren hade reagerat - dessutom riktas ju det mesta bullret vanligen bakåt......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Mimmi » 2012-04-29/22:38

Gunnar:


Bild
Senast redigerad av Mimmi 2012-04-29/22:49, redigerad totalt 2 gånger.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Konsument » 2012-04-29/22:45

Putte Johansson skrev:... helt och hållen koncentration på sin mobil som hon sitter och knappar på..... så är den obligatoriska mobiltelefonen tryckt mot örat alt ivrigt använd som surf och SMS-verktyg..

http://www.cisionwire.se/motormannens-r ... d,c9247922

När det gäller ljud så har jag lagt märke till att min kompis öppna system skrämmer hästar i hagar medan min originaldämpade inte stör dem alls. Min undran... reagerar älgar och vilt likadant som hästar tro?

Någon som sett någon reaktion på hästar i hagar när de passerat med sina "viltskrämselvisslor" monterade?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-29/23:02

Öppna system kan bullra olika mycket.
Min GS gick igenom bilprovningen med Remus helsystem utan ngt som helst knot.
Dessutom fick jag ngt papper mailat. Så förhoppningsvis funkar det även i Europa.

Jag har kört med original och tillbehörsdämpare och där jag finner mest nytta är t/r jobbet på lederna kring Gbg.
men ett öppet system blir jag inte prejad lika ofta av folk som inte ser sig för vid filbyten t.ex.

Men alla gör väl som de vill. För mig funkar det och min mc går betydligt bättre en med original
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Marie » 2012-04-29/23:25

Vit hjälm är en uppmärksamhetsklassiker. Ännu bättre kombinerat med nånting med lagom mycket varselfärg, gärna kombinerat med blått.

Ur teorierna om varseblivning, så noterar hjärnan saker som uppfattas som hot, en emotkommande lastbil t.ex., men av någon anledning även poliser 8-)

Och då är det klara fördelar att kunna bli förväxlad med en sn.. -ursäkta- polis.

När jag hade hål på ljuddämparen på min Yamaha för något år sedan, så märkte jag däremot inga uppmärksamhetsfördelar, så tyvärr Dennis tror jag inte på det där tramset om bullrande avgassystem. Även i kökörning ger polisförväxlingstendens bättre effekt än buller, och vill man däremot temporärt bullra så är ett kompressorhorn rejält effektivt...

Jag har upplevt några incidenter där jag är ganska övertygad om att bilföraren behövt både klädombyte och bilsätestvätt av reaktionen att döma då de trott sig vara nära att bli manglade av en lastbil....

Och så var det "bara" en motorcykel.... :mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Marie » 2012-04-29/23:37

pribus skrev:Skönt att det inte verkar vara så farliga skador på föraren.


Att han var uppe och gick innebär INTE annat än att det ändå kan föreligga livshotande skador.

Jag kan ju inte precis påstå att jag låg stilla och snällt på marken när jag hade spräckt mjälten.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav nordicbiker » 2012-05-10/20:43

Som traffikant som både kör mycket bil (i mina "bästa" år 50.000km per år i jänsten plus ett antal mer privat) och motorcykel (förra säsong 21.000km) kan jag kommentera perspektivet från både sidorna.

Ett problem som jag tror inte påpekades i alla tidigare inlägg är den där j... f... breda fönsterram på sidan av framrutan! Dagens bilar har alla en ganska stark vinklat framruta, motsvarnde vinklad blir ramen på sidorna och om man kolla hur mycket det är som kan gömma sig bakom den, resp hur mycket sikt den skärma av, inser man att man kan dölja flera mc bakom den! Ja, jag erkänner, jag missade ett fåtal gånger BILAR som gömmde sig bakom ramen, men det gick bra för jag upptäkte den i tid. Lyckligtvis missade jag aldrig en mc.

Vid en av mina första uttfarter med mc i år, som var ungefär två timmar långt, hände det två gånger att bilar svänge utt från sidvägar framför mig! Om jag nu inte antå att man bara struntar i andras rättigheter i traffiken kan jag bara tänka mig att både missade mig pga den breda fönsterramen!

Och angående högljudande avgassystem: tror i en sån situation är den helt värdelöst, för om du är uppmärksamt slå du av gaset i gott tid, när du upptäker bilen från sidvägen. För att bilisten ska höra dig måste du gasa på. Och det kan väl inte vara rätt reaktion i en sån situation, eller hur? Plus att vi mc åkare har redan ett tillräkligt dåligt rykte hos många som bor nära populära mc vägar, den behövs värkligen inte förstärka med den dumma alibin "loud pipes save lives..."!
Senast redigerad av nordicbiker 2012-05-10/20:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-10/20:46

Slutsats av detta: Vi måste förutsätta, att bilisterna inte ser oss!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-05-11/23:41

Bror Gårdelöf skrev:Slutsats av detta: Vi måste förutsätta, att bilisterna inte ser oss!

Jo.

För att ett öppet avgassystem skall hjälpa måste man rikta det framåt. Kanske kan det fungera ändå om man är bredvid bilen men det är ändå ofta försent.

Det som verkligen räddar liv är fantasi och erfarenhet.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-12/05:03

Fredric Fredricson skrev:Jo.

För att ett öppet avgassystem skall hjälpa måste man rikta det framåt. Kanske kan det fungera ändå om man är bredvid bilen men det är ändå ofta försent.

Det som verkligen räddar liv är fantasi och erfarenhet.

/Fredric


Ett avgassystem om det skall bullra i rimlig mängd, hjälper naturligtvis inte i situationen ovan.
Dock hjälper det vid filkörning på genomfartsleden i Gbg.
Jag har prövat med och utan bullrande avgas system och jag märker skillnad.
Speciellt mycket marginaler kan vra bra där man skall köra om långtradare, börjar han byta fil, kan det vara för lång sträcka att släppa av eller dra på samt att det kan vara fordon i vägen för en sådan aktion. Men med lite ljud i pipan upptäcks man på ett annat sätt. De ar mycket döda vinklar de fordonen och är komplicerade att framföra i tät trafik, då hjälper buller dem att lokalisera mig.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2012-05-12/08:07

Att alltid ha riskbedömmningen påslagen i skallen . Typ: Bilar i vägkorsningar och mötande som kan
göra en vänstersväng ( ibland utan att ha blinkers påslagen ) . Vid omkörningar akta sej så inte
bilen framför gör en vänstersväng . Hjälpa bilister att se oss med tex. skarpa varselljus som kan
ses även lite från sidan . Under dagtid så syns halvljuset dåligt om man inte ligger i ljusriktningen .
Om ni åker i grupp så kolla gärna detta genom att se på kompisen i backspegeln . Ibland försvinner han .
Som bilist får man ju svårt att väja för det man inte ser :=(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav JErkers » 2012-05-12/09:24

Kovlingen skrev:/.../ Bilar i vägkorsningar och mötande som kan
göra en vänstersväng ( ibland utan att ha blinkers påslagen ) . /.../

Ibland?
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2012-05-12/09:37

Jerkers skrev:Ibland?

Byter ordet mot ofta . Kanske passar bättre .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2012-05-12/10:32

Årets "Se oss"-aksjon går i Norge denne helgen:

http://nmcu.org/rets-se-oss-aksjon-0

Bild

Se også filmen:

http://nmcu.org/files/Bugs_web.wmv

Jeg håper det hjelper på blinde bilister!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-05-12/11:21

Odd Arne skrev:Jeg håper det hjelper på blinde bilister!

Det hoppas jag också, men ändå - det hjälper dessvärre inte på alla "blinda bilister", så vi hojåkare måste alltid förutsätta att vi är "osynliga" - man kan aldrig veta vilka bilförare som har vett att titta efter oss!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bengt M » 2012-07-14/13:04

Sen finns det det fenomenet att man som MC är skymd bakom bilförarens A-stolpe, dom tenderar ju att bli bredare och bredare i nya bilar, om båda närmar sig en korsning i en kritiskt relativ hastighet, där dock bilen har stopp/väjningsplikt. Bilföraren har inte sett något fordon på vägen och stannar inte riktigt och väntar och kollar igen. Då kan det ju som säker många själva märkt, även t.ex. i rondell, bli en sån situation att bilen kör ut och kollision är oundviklig.
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-07-15/01:08

elva skrev:Sen finns det det fenomenet att man som MC är skymd bakom bilförarens A-stolpe, dom tenderar ju att bli bredare och bredare i nya bilar, om båda närmar sig en korsning i en kritiskt relativ hastighet, där dock bilen har stopp/väjningsplikt. Bilföraren har inte sett något fordon på vägen och stannar inte riktigt och väntar och kollar igen. Då kan det ju som säker många själva märkt, även t.ex. i rondell, bli en sån situation att bilen kör ut och kollision är oundviklig.

Jag råkade själv ut för detta, som bilist, och skrev om det i tråd:
viewtopic.php?f=150&t=11253&p=67839

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-15/09:52

Som hojåkare måste vi vara väldigt medvetna om, att vi lätt kan bli helt "osynliga" för en bilförare i vissa vinklar - det säkraste är naturligtvis att utgå från, att man inte syns alls, men det blir en smula opraktiskt i trafikerade rondeller och korsningar.
Det man får göra är att försöka se, om bilföraren huvud syns från ens eget håll, och om föraren verkar titta ditåt. Vid minsta tvekan är det läge att misstänka, att man inte blivit upptäckt och själv försöka väja/stanna.
Att ha texten "men jag kom från höger" på sin gravsten är nog ingen större tröst....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-07-15/10:21

OT: Text på hypokondrikerns gravsten: "Vad var det jag sa!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-07-16/01:04

Det säkraste är ett söka "ögonkontakt", så gott det nu går med hjälm, men om man kan se bilistens ögon kan han förmodligen se dig. Inte 100% men alltid nåt, som fan sa när han såg Åmål.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2012-07-16/07:30

Jag litar bara på mej själv . Att tro att föraren i det andra fordonet har sett mej kan bli dyrt .
Sänker alltid hastigheten när det står ett fordon i en korsning och parkerar fingrarna på bromshandtaget .
( Högsta beredskap är vad som gäller )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bengt M » 2012-07-16/08:07

Samma här!
Genom att sänka farten får man flera kända effekter inklusive att man bryter att man är eventuellt är skymd bakom A-stolpen på grund av olycklig relativ hastighet mellan MC och bilist, vid närmande av stopp eller väjning och blir synlig tidigare.
Användarvisningsbild
Bengt M
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-09-17/19:39

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-08-12/18:24

Nej! Inte EN blind bilist! TVÅ! <BR>På väg hem från årsträffen i Orsa (Tack för den, alla arrangörer. Mycket trivsam) blir jag omkörd av en svart Renault Trafic minibuss. Ett par kilometer senare ligger han i högerfil, bakom ett husvagnsekipage, före en rondell. Vänsterfilen är fri, så den tar jag - varpå föraren naturligtvis genar i rondellen, över heldragen linje och utan att ge tecken! Det är aldrig någon direkt krockrisk, för jag har reflexmässigt hållit marginal. Föraren är en ung kille - som måhända fått körkortet av jultomten - i sällskap med andra unga killar, så den omgivande trafiken är väl oväsentlig. <BR><BR>Tio mil senare byter en bilist omedelbart framför mig fil - självklart utan att ge tecken. Ung tjej i samspråk med annan ung tjej, så backspeglarna var väl ointressanta (och jultomten verkar ha varit frikostig). <BR><BR>En reflektion utifrån detta är, att det klassiska snacket om om "gubbe med hatt" kanske bara är fördomar. 80-/90-talist med färskt körkort verkar vara en betydligt obehagligare företeelse. Har man ägt världen sedan sin tillkomst, är det ju bara följaktligt, att man också äger vägen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Ännu en blind bilist...

Inläggav Kalle Olsson » 2012-08-12/19:51

Man ska inte hänga alla över en gren, finns en del gamlingar som kör som spån dom med ;)

Tur att det inte vart någon olycka !
// Karl Olsson

Bmw r nine t
Kalle Olsson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-01-30/15:59

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kapten Stofil » 2012-08-12/20:08

Det finns sådana som ärvt körkortet bland alla kategorier av förare. Själv har jag på bara tre-fyra år råkat ut för<br>
- kommit i rondell i ca 20 km/h och haft ögonkontakt (trodde jag) med bilist som väntade på att köra ut, bara för att bli tvungen att nita när bilisten körde ut 2m framför mig, medelålders man<br>
- skåpbil i min fil bytt fil och direkt tillbaka framför mig i kö i stan, man 30-40<br>
- prejad i rondell, helt med vilje, gubbe runt 60 i kostym o slips i dyr Mersa<br>
- prejad i rondell av företagsskåpbil, tjej 20-30<br>
- åkt (i bil) på motorvägen bakom bil med barn i baksätet som vinglade överallt och studsade mot mitträcket. Den ringde jag till polisen och rapporterade medan jag låg bakom, det visade sig vara en 83-årig gubbe som ägde bilen enligt polisen jag pratade med.<br>
- kört på dörren på en bil när passageraren fick för sig att hoppa ur i en bilkö, jag smet sakta förbi till höger, där var definitivt inte meningen att fotgängare skulle befinna sig (på väg ned från Göta Älvbron i Göteborg på fastlandssidan). Ingen skada skedd utom ett klämt finger och någon repa på hans dörr<br>
Jag hoppas att jag lärt mig själv att hålla bättre uppsikt när jag kör bil, och jag har absolut insett att bilister är lika pålitliga och förutsägbara som tvååringar. Hålla avståndet är det nästan ingen som ens hört talas om verkar det som. Egentligen skulle man behöva köra upp vartannat år, fast det kanske inte hjälper heller...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-08-12/20:12

Kalle Olsson skrev:Man ska inte hänga alla över en gren, finns en del gamlingar som kör som spån dom med ;)

Tur att det inte vart någon olycka !

Naturligtvis har Du rätt. Mina rader ovan kom sig mest av, att man kunde tycka, att folk med relativt nytagna körkort skulle minnas något av, vad de lärde sig i körskolan - men det är uppenbarligen en förhastad slutsats.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2012-08-12/23:27

En stor del av nyblivna fordonsförare tror att dom blir som Ronny Pettersson när
dom har körkortet i hand , och tyvärr så är det många som lyckas också :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-08-13/01:15

Hemfärd från Orsa tycks vara en farlig aktivitet.
Själv råkade jag ut för följande:
Under en omkörning om ser jag en bil som kommer ut från en infart från vänster några hundra meter längre fram. Nomalt inget problem men "geniet" kör ut bilen över halva vägen så han spärrar vänster fil (dvs den fil jag befinner mig i under omkörningen). Undrar vad folk tänker på....

Det blev ingen större incident eftersom bilar som skall köra ut på vägen alltid tänder varningslampor i mitt huvud så jag var beredd på dumheter och bara bromsade in och gick in bakom bilen jag höll på att köra om. Men man blir lite fundersam och undrar om en del fått körkortet med kalaspuffarna.

En annan "intressant" iaktagelse är att man upplever mycket spännande saker i Dalom om man kör efter en GPS med "kortast avstånd" inställt. Det ger nästan garanterat färder på mystiska grusvägar och om gruset i fråga är en halv decimeter lager med nylagt rullgrus och hojen är en R1100S med sportdäck så är man inte så stöddig längre, kan jag meddela. Att svänga är förenat med mycket adrenalin och att vända är omöjligt. Bara att gilla läget och hoppas att skyddsängeln inte sover.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2012-08-13/10:04

Fredric Fredricson skrev:Hemfärd från Orsa tycks vara en farlig aktivitet.
Men man blir lite fundersam och undrar om en del fått körkortet med kalaspuffarna./Fredric

Jag är en av dom som fick MC-kortet i Korn-Flakes-paket å än så länge har dett gått bra . ( nästan :=)
-" Vi kan alla göra våra misstag sa Igelkotten när han klev av rotborsten :oops: " ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Magnus von Melen » 2012-08-13/10:13

Inte det kortet väl ;)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kapten Stofil » 2012-08-13/10:30

Kovlingen skrev:Jag är en av dom som fick MC-kortet i Korn-Flakes-paket å än så länge har dett gått bra . ( nästan :=)
-" Vi kan alla göra våra misstag sa Igelkotten när han klev av rotborsten :oops: " ;)


Samma här :-) Som tur är, är det ju lite läskigare att sitta på en MC än i en bil om man känner att man inte har full kontroll, så då blir det gärna att man ser till att alltid ha full kontroll. Skadar kanske inte att börja när man är "gubbe" heller, då behöver man inte bevisa något, det finns ändå ingen som blir imponerad :mrgreen:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2012-08-13/10:40

Magnus von Melen skrev:Inte det kortet väl ;)

Om du menar visningsbilden så var jag tvungen att ta av hjälmen först 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Magnus von Melen » 2012-08-13/12:54

Nä, jag menade körkortet för bil. Det var väl en bilist som Fredrik undrade över om han hittat kortet i flingpaketet . Och bilkörkort fick du väl i alla fall ta enligt den tidens normer :)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2012-08-13/13:18

Jo då . Ett riktigt körkort har jag :) Är det bara jag som har strul med hemsidan ?

Äh ! Nu funkar det som det ska igen . Jag eller datorn kanske hade nån sinnesförvirring :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kenneth » 2012-08-13/13:48

Fredric Fredricson skrev:Hemfärd från Orsa tycks vara en farlig aktivitet.
Själv råkade jag ut för följande:

/Fredric


Ännu ett bidrag från hemresa från Orsa:
Vägarbete med ett avstängt körfält i cirka 200m, mitt körfält är det som är öppet. Jag ligger sist i en gruppering av fem bilar och jag på mc. Jag håller ''lämpligt'' avstånd till framförvarande bil. När sista bilen i min grupp har kommit förbi vägarbetet, startar mötande bil och kör mot mig på kontrakurs i mitt körfält. I och med att jag ej framförde orange stridsvagn med saftblandare, så hade bilföraren ej upptäckt mig. Efter att ha stått stilla nos mot nos i några sekunder insåg bilföraren att backa bilen till utgångsläget nog var det tillgängliga alternativet. Jag hoppas att mobilsamtalet var givande. Iaktagelse, det är svårt att lägga i backväxeln, backa och prata i mobil samtidigt, tur att det inte var en man som körde bilen för vi har ju ingen simultanförmåga!
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Nästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst