Gunnar Elmgren skrev:... jag hann uppfatta att föraren var iklädd svart väst, shorts och tack och lov hjälm..... Bara armar och ben, inget lyse och farten var såvitt jag kunde bedöma ett gott stycke över 200.
Kenneth skrev: Jag hoppas att mobilsamtalet var givande. Iaktagelse, det är svårt att lägga i backväxeln, backa och prata i mobil samtidigt, tur att det inte var en man som körde bilen för vi har ju ingen simultanförmåga!
Patrik D skrev:Körde en bit på motorväg idag, låg i omkörningsfilen då en bil strax framför mig i höger fil plötsligt väljer att byta till min fil, utan att blinka eller kolla döda vinkeln. Jag fick tvärnita och allt gick bra, men hade jag kört lite fortare så hade det smällt.
Patrik D skrev:En blind bilist och en oerfaren mc åkare... tur att inget hände, men jag lärde mig något viktigt.
Jourtjänst skrev:Har kostat mig flera vindrutor vid regelbunden körning upplands.
Jourtjänst skrev:Kastar dubb omkring sig till höger och vänster då de flesta 08-or har en övertro på dubbdäck. Har kostat mig flera vindrutor vid regelbunden körning upplands.
Dennis Johansson skrev:Men i snö funkar enligt tester odubbat minst lika bra som dubbat.
Gunnar Elmgren skrev:Dennis Johansson skrev:Men i snö funkar enligt tester odubbat minst lika bra som dubbat.
Tester är en sak, verkligheten en annan. Jag har ytterst sällan förmånen att köra på ren snöväg, däremot är det ganska ofta jag kör på större vägar (E4 t ex), där saltet smält snön till slask men isgatan under slasket finns kvar - där är dubbfritt fullkomligt livsfarligt. Det är billigare att salta än att ploga!
Eller så struntar man helt i att göra något, och det leder som Du påpekar ofta till ren isgata.
Gunnar Elmgren skrev:Det finns mig veterligen inget underlag, där dubbat är sämre än dubbfritt...... en sak många inte tänker på, är att gummit är ännu mjukare i dubbfria däck än i dubbade. Det gör, att de dubbfria däcken "suddar" rejält mot underlaget när det är barmark och ganska varmt - bromssträckan på torr asfalt är klart längre med dubbfria däck än med dubbade, det brukar gå att utläsa ur tester men kommenteras sällan i vidhängande artiklar.
Trots allt görs en ganska stor del av vinterkörningen på snö- och isfria vägar, och där är alltså dubbade däck markant bättre än dubbfria - något att tänka på!
Marie skrev:Största fördelen med dubbfria kontinentala vinterdäck är att de både uppfyller lagkraven i Sverige, och kan användas i friskt tempo på Autobahn.
Gunnar Elmgren skrev:Kör ni med era dubbfria, ni som tror att det räcker - jag fortsätter att åka dubbat och rugga upp isen åt er, så ni åtminstone har lite grepp.....
Gunnar Elmgren skrev:Kör ni med era dubbfria, ni som tror att det räcker - jag fortsätter att åka dubbat och rugga upp isen åt er, så ni åtminstone har lite grepp.....
skrev: dubbfria, dubbat.....
Gunnar Elmgren skrev:Nu är vi förfärligt OT här, ber om ursäkt för det........ men för oss som regelbundet vågar oss norr om Hallandsåsen, och inte har behovet att köra egen bil i Tyskland under vintermånaderna, är dubbfria "vinterdäck" av kontinental typ fullkomligt otänkbara. Det handlar liksom inte bara om att ta sig fram, man ska ha rimliga chanser att komma fram helskinnad också. Jag skulle vilja se Maries MB S-koloss med "kontinentdäck" och snökedjor längs E4 mellan Stockholm och Jönköping, när det är 10 minusgrader, mörker, vräker ner snö och vinden når stormstyrka i byarna. Jag gjorde tre sådana resor i december - då var jag glad åt mina Nokian Hakka7 dubbdäck!
Lennart Jansson skrev:Det var säkert en sån resa som Gunnar menade. Den resan gick oerhört stadigt i ytterfilen på dubbfritt men det är väl främst quattrons förtjänst.
Lennart Jansson skrev: Årets däcktester framhåller dubbdäcken som det bästa alternativet men jag kör hellre odubbat eftersom det till 80 % är barmark på de stora vägar jag kör mest under vinterdäcksperioden, bilen har fyrhjulsdrift och alla säkerhetssystem. Det något sämre greppet uppvägs då av miljövinster som lite tystare framfart, mindre partiklar till omgivningen, kanske mindre bränsleförbrukning och att jag får köra på dubbfrizoner samt kanske kan få till en önskad skidresa till Alperna.
Gunnar Elmgren skrev:Själv har jag noterat marginellt lägre bränsleförbrukning med dubbdäck än med sommardäck, men det har nog mer att göra med att mina sommardäck rullar ganska tungt.
Tobias skrev: I vilket fall är inte dubbdäck ett alternativ för mig, jag vägrar stå ut med dubb-rasslet och kasandet på asfalt.
Tobias skrev:/.../ Dom är tysta och behagliga./.../
Gunnar Elmgren skrev:/.../
Men jag har svårt att få in i min skalle, varför man ska nöja sig med det näst bästa alternativet?
Gunnar Elmgren skrev:En stilla undran till er som nöjer er med det "näst bästa" eller "tredje bästa" alternativet när det gäller vinterdäck till bilen; väljer ni MC-däck på samma sätt, eller väljer ni det bästa? Vad är logiken bakom era val?
pribus skrev:Vilken märklig fråga, det är ju som att fråga dig varför du väljer att köra BMW, det är ju på sin höjd det "näst bästa" alternativet. Hur väljer man, enligt dig, det bästa MC-däcket? Eller den bästa oljan?
pribus skrev:Dubbfria däck är bevisligen alldeles utmärkta däck, de finns och många använder dem. Jag har som sagt använt sådana i många år och det har gått bra. Vad skulle ha varit bättre med dubbdäck?
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst