Ännu en blind bilist...

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav HåkanH » 2012-08-13/15:22

Alla bilister är INTE blindstyren!
Efter lördagens lunch på Årsträffen bestämmer vi oss för att köra lite småvägar runt Orsasjön.
Nere på stan träffar vi på Kenneth L och hans kompis och de bestämmer sig för att följa med.
Jag "tar på mig" att köra först men då jag lämnat Min GPS på rummet, lånar Kenneth ut sin.

När vi är tillbaka i Orsa, så missar jag avfarten till Fryksås/Grönklitt...gör en u-sväng och stannar.
Kenneth står på andra sidan vägen och jag går över för att återlämna GPS:en.
När jag gjort det vänder jag mig hastigt om och kliver, lika hastigt, rakt ut i vägbanan...
...jättesmart! :oops: :oops:
Självklart...i samma ögonblick är en bilist på väg att passera oss, som tur är, i ganska låg fart!
Det är en kvinna bakom ratten... tydligen inget blindstyre och med en otrolig reaktionsförmåga
får hon stopp på bilen...jag hinner knappt reagera! Kvinnan ser lite arg...ut med all rätt!

Jag får tacka min skyddsängel att det var just hon som just då kom körande.
Hon borde haft en blombukett men jag noterade aldrig bilnumret.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-13/15:47

Då får väl jag också bidra med en "åka-hem-från-Orsa-historia".
Tyvärr handlar det om en MC-förare.
Vi var tre man (Lars L, Magnus J och jag) som åkte tillsammans på diverse grusvägar vi kunde hitta, som gick åt "vårt håll", varvade med snabba transportsträckor på större vägar (annars hade vi fortfarande varit på väg...).

Allt gick helt utan trafikincidenter, och vi skildes åt i Falköping framåt kvällskvisten för sista biten hem.
När jag hade knappt 15 km kvar hem, strax norr om Ulricehamn, kom jag ikapp en äldre herre i en vit Nissan, som körde klart långsammare än tillåtna 80. Tittade i backspeglarna, det var tomt bakåt och jag ökade till knappa 100 och började köra om.
När jag var jämsides med bilen, hörde jag ett dån bakifrån. Tittade i backspegeln igen, och fick se en hoj - utan tänd belysning - snabbt närma sig bakifrån. Innan jag ens hann svänga in framför bilen, fladdrade hojen förbi nästan ute på vänster vägren. Det såg ut att vara en H-D V-rod, och jag hann uppfatta att föraren var iklädd svart väst, shorts och tack och lov hjälm..... Bara armar och ben, inget lyse och farten var såvitt jag kunde bedöma ett gott stycke över 200.

Kör man på det viset, kanske det kan vara en säkerhetshöjande faktor att inte ha nån ljuddämpare på hojen så blinda bilister åtminstone hör att man kommer farande.......
Farbrorn i den omkörda bilen stannade för övrigt vid vägkanten, och stod kvar så länge jag kunde se bilen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-08-13/20:59

Gunnar Elmgren skrev:... jag hann uppfatta att föraren var iklädd svart väst, shorts och tack och lov hjälm..... Bara armar och ben, inget lyse och farten var såvitt jag kunde bedöma ett gott stycke över 200.

Varför "tack och lov"? Den sortens förare utan hjälm är mer "självbegränsande".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Peter_E » 2012-08-13/22:30

Som många har varit inne på; bilister uppfattar inte oss MC-förare och det kan bero på att vår hjärna helt enkelt inte klara av att se det vi inte förväntar oss att se.

Ett intressant program, Test your brain, på National Geographic Channel illustrera just detta och i första delen "pay attention!" tar upp bilist/motorcyklist som ett av många exempel. Programmet är upplagt så att du själv kan genomgå ca 10 test under programmet och testa din egen uppfattningsförmåga, de gör även ett test gällande multitasking...

På hemsidan nedan kan några av testen köras som videoklipp:
http://natgeotv.com/uk/test-your-brain/videos

/Peter
F800GS 2012 (tidigare F650GS 2005)
Peter_E
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-06-12/07:22

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kapten Stofil » 2012-08-13/22:38

I så fall borde ju VTI, Folksam och andra trafikforskare anstränga sig för att ta reda på hur man får bilister att förvänta sig att även se motorcyklar. Det borde ju i så fall förbättra olycksstatistiken markant. Undrar om man lär ut att det kan komma motorcyklar på körskolorna?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2012-08-13/23:38

Kenneth skrev: Jag hoppas att mobilsamtalet var givande. Iaktagelse, det är svårt att lägga i backväxeln, backa och prata i mobil samtidigt, tur att det inte var en man som körde bilen för vi har ju ingen simultanförmåga!

Att göra flera saker samtidigt är en sak , men att göra det rätt är nått helt annat :?
Mannen gör en sak åt gången och då blir det rätt också :mrgreen:
( Blir det krig nu ? )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-08-18/13:49

I dagens ÖstgötaCorrespondenten finns en artikel om, att alltför många bilister inte respekterar 30-gränsen förbi skolor. Förra året bötfälldes 27 000 förare av detta skäl - och drygt en tiondel av dessa hade hållit mer än dubbla tillåtna hastigheten. T o m skolpersonal och föräldrar, som hämtar och lämnar sina barn på skolorna, kör för fort. Rekordet i aningslöshet slog måhända den mamma, som, när hon stoppades efter att ha kört för fort förbi en skola, urskuldade sig med, att hennes barn inte gick i den skolan! <BR>Skall man skratta eller gråta?
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2012-08-18/14:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kapten Stofil » 2012-08-18/14:04

Som Einstein påstås ha sagt: "Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker"<br>
Skaka på huvudet i förundran är väl det enda man kan göra.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2012-08-26/15:07

Idag träffade jag på en blind bilist igen. Det var en delvis skymd fyrvägskorsning på landsbygden, där höggerregeln gäller. Jag skymtade bilen på den korsande vägen redan innan korsningen så jag gjorde mig beredd på att han eventuellt inte skulle stanna (jag kom alltså från höger).

Nu var det värre än så, han tittade bara rakt fram, han stannade alltså inte för att släppa fram mig och han svängde vänster, utan att blinka förstås.

För säkerhets skull vägrade han dessutom att låta mig köra om senare, när han väl upptäckte mig i backspegeln.

Medelålders man med familjen i bilen.

Jag valde att svänga av och ta en alternativ väg.
anonym1
 

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2012-08-26/16:52

Puckot var säkert inte blind utan bara körde efter "störst går först" regeln .
Jämrans vad arg jag skulle blivit :evil: Tur att du var allert och vaken .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kapten Stofil » 2012-08-26/17:59

Var är trafikpolisen när man behöver dem ;) Det där hade kostat honom 2500:-, 2000 för ej respekterat väjningsplikt och 500 för ej använt körriktningsvisare...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Patrik D » 2012-08-26/19:23

Körde en bit på motorväg idag, låg i omkörningsfilen då en bil strax framför mig i höger fil plötsligt väljer att byta till min fil, utan att blinka eller kolla döda vinkeln. Jag fick tvärnita och allt gick bra, men hade jag kört lite fortare så hade det smällt.

Jag inser dock efteråt att jag hade kunnat undvika den här situationen helt, om jag varit mer uppmärksam på att det var en påfart på höger sida, och hon som körde bilen bytte fil för att lämna plats åt påkörande bilar; jag borde inte ha legat för omkörning just där.

En blind bilist och en oerfaren mc åkare... tur att inget hände, men jag lärde mig något viktigt.
Patrik D
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2012-05-24/20:44

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kapten Stofil » 2012-08-26/20:07

Patrik D skrev:Körde en bit på motorväg idag, låg i omkörningsfilen då en bil strax framför mig i höger fil plötsligt väljer att byta till min fil, utan att blinka eller kolla döda vinkeln. Jag fick tvärnita och allt gick bra, men hade jag kört lite fortare så hade det smällt.

Sådant där händer ju inte alltför sällan, inte ens om man kör bil. Jag funderar en hel del på om man ska tuta i en sådan situation. I trafikförordningen står så här: <br>
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
<br> Signaler får inte ges längre än nödvändigt.<br>
Det har hänt mig av ren slarvighet att jag missat att titta efter och bytt fil mitt framför någon, när denna då tutat har jag fått ett rejält uppvaknande och skärpt mig ordentligt efteråt, inte minst för att slippa känna mig så dum igen ;) man vill ju kunna känna sig som en bra förare... Så jag är egentligen tacksam om någon "hutar till mig" sådär, det får mig att skärpa mig i fortsättningen, och det sitter i ordentligt. Risken finns ju förstås att den man tutar åt reagerar alldeles fel och börjar bära sig riktigt aggressivt och dumt åt...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2012-08-27/08:37

-Hörrö Kalle !
-Tyck du att framhjulsdrift är bäst ?
-Näää dä tyck ja inte .
-Tyck du att bakhjulsdrift är bäst då ?
-Näää dä tyck ja inte .
-Va tyck du ä bäst då ?
-Självbevarelsedriften !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-08-27/09:51

Patrik D skrev:En blind bilist och en oerfaren mc åkare... tur att inget hände, men jag lärde mig något viktigt.

Tyvärr är det väl så att om vi vill hålla oss vid liv så kommer det i första hand an på oss själva. Livlig fantasi parat med en hälsosam dos paranoia är bra att ha när man kör hoj.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2012-08-27/09:59

Skulle det vara jag de då ? :shock: :mrgreen: Du glömde "lite tokig" ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Roland Karlsson » 2013-01-03/07:23

Oannonserade filbyten som beskrivs nedan upplever jag mycket ofta av medtrafikanter i 08-området.
Moderna bilar verkar ej vara försedda med körriktningsvisare/blinkers eller verkar vara options.
Minsta lucka till framförvarande köfordon kan utnyttjas för att tränga sig in! Och fort går det!
Det verkar som om bilister i nämnda område anser att det är en rättighet att tillskansa sig plats i den sidovarande körfilen. Är det tät bilkö är det absolut inget som hindrar framfarten!
Roland Karlsson 2661097 D4 R1200RT,2007.
Användarvisningsbild
Roland Karlsson
 
Inlägg: 461
Blev medlem: 2007-08-03/01:00

Ännu en blind bilist...

Inläggav Knut Natt och Dag » 2013-01-03/23:35

Kastar dubb omkring sig till höger och vänster då de flesta 08-or har en övertro på dubbdäck. Har kostat mig flera vindrutor vid regelbunden körning upplands.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2013-01-05/12:20

Jourtjänst skrev:Har kostat mig flera vindrutor vid regelbunden körning upplands.

Men hur kör du som ? :shock: :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-05/13:31

Jourtjänst skrev:Kastar dubb omkring sig till höger och vänster då de flesta 08-or har en övertro på dubbdäck. Har kostat mig flera vindrutor vid regelbunden körning upplands.

Skulle nog snarare tro, att Dina vindrutor knäckts av småsten från det eländiga krossgrus, som våra väghållande myndigheter envisas med att sprida tillsammans med allt vägsalt.
Till att börja med är det oerhört sällsynt att dubbar lossnar ur däck - numera är dubbarna ihopvulkade med slitbanegummit (dvs dubbarna monteras innan gummit "stelnat") och det ska mycket till innan en dubb lossnar.
Dessutom får en däckdubb väga max 1,1 g, och det är inte tillräckligt för att slå hål på en vindruta, i alla fall inte i "svenska" hastigheter.

För övrigt - "övertro" på dubbdäck förekommer kanske, men med den katastrofalt usla snöröjningen i storstäderna (där Stockholm är betydligt mer drabbat av snö än Göteborg och Malmö) är dubbdäck ett måste för många, för att alls kunna ta sig fram. De tjusiga odubbade vinterdäcken är också beroende av, att några kör dubbat och ruggar upp isen - om alla körde odubbat skulle det bli blankpolerat ganska raskt. Vill nog hävda, att det är i mellansverige och längs ostkusten, i synnerhet i storstockholm, som behovet av dubbdäck är störst. Längre söderut/västerut är det inte snökaos och halka lika ofta, och i de inre delarna av norra Sverige är det oftare "riktig" vinterväg, där det funkar hyfsat med dubbfritt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Dennis Johansson » 2013-01-05/13:44

Nja Gunnar.
JAg bor ju i en förort till Gbg och måste hålla med om att det möjligen inte blir lika mycket snö.
Men i snö funkar enligt tester odubbat minst lika bra som dubbat.
Dock drabbas vi om och om igen av snö som direkt blir slask och som sedan fryser.
Inte sällan underkylt regn heller för den delen.
Och det är på isen jag märkt att dubbarna gör nytta, då jag hade dubbfritt på min volvo 740 ett par säsonger.
Jag måste dock erkänna att jag är förvånad över hur bra dubbfria däck trots allt är, men det beror ju på att dubbat river upp som du skriver.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-05/13:59

Dennis Johansson skrev:Men i snö funkar enligt tester odubbat minst lika bra som dubbat.

Tester är en sak, verkligheten en annan. Jag har ytterst sällan förmånen att köra på ren snöväg, däremot är det ganska ofta jag kör på större vägar (E4 t ex), där saltet smält snön till slask men isgatan under slasket finns kvar - där är dubbfritt fullkomligt livsfarligt. Det är billigare att salta än att ploga!
Eller så struntar man helt i att göra något, och det leder som Du påpekar ofta till ren isgata.

Det finns mig veterligen inget underlag, där dubbat är sämre än dubbfritt...... en sak många inte tänker på, är att gummit är ännu mjukare i dubbfria däck än i dubbade. Det gör, att de dubbfria däcken "suddar" rejält mot underlaget när det är barmark och ganska varmt - bromssträckan på torr asfalt är klart längre med dubbfria däck än med dubbade, det brukar gå att utläsa ur tester men kommenteras sällan i vidhängande artiklar.
Trots allt görs en ganska stor del av vinterkörningen på snö- och isfria vägar, och där är alltså dubbade däck markant bättre än dubbfria - något att tänka på!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Dennis Johansson » 2013-01-05/14:44

Gunnar Elmgren skrev:
Dennis Johansson skrev:Men i snö funkar enligt tester odubbat minst lika bra som dubbat.

Tester är en sak, verkligheten en annan. Jag har ytterst sällan förmånen att köra på ren snöväg, däremot är det ganska ofta jag kör på större vägar (E4 t ex), där saltet smält snön till slask men isgatan under slasket finns kvar - där är dubbfritt fullkomligt livsfarligt. Det är billigare att salta än att ploga!
Eller så struntar man helt i att göra något, och det leder som Du påpekar ofta till ren isgata.


JAg har ej ofta heller någon erfarenhet att köra i ren snö. Men testerna görs ju med en och samma bil / bilmodell med alla olika typer av däck. JAg får nog säga att jag tror på de testerna som presenteras i Vi Bilägare!
KAn man dessutom se liknande resultat i Norge t.ex., är man nog inte ute och cyklar.
Anledningen till att de däcken skulle vara bättre en dubbat i lös snö är att dubbarna rafsar runt och inte får grepp, kanske då också att däcken är mjukare med fler lameller som skovlar fram och suger fast
Gunnar Elmgren skrev:Det finns mig veterligen inget underlag, där dubbat är sämre än dubbfritt...... en sak många inte tänker på, är att gummit är ännu mjukare i dubbfria däck än i dubbade. Det gör, att de dubbfria däcken "suddar" rejält mot underlaget när det är barmark och ganska varmt - bromssträckan på torr asfalt är klart längre med dubbfria däck än med dubbade, det brukar gå att utläsa ur tester men kommenteras sällan i vidhängande artiklar.
Trots allt görs en ganska stor del av vinterkörningen på snö- och isfria vägar, och där är alltså dubbade däck markant bättre än dubbfria - något att tänka på!


I övrigt har jag också läst mig till att dubbdäcken är bättre även på torr asfalt.
Det är därför VV gick ut med att dubbdäcken var sämre, men det fick de ta tillbaks
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Marie » 2013-01-05/15:46

Största fördelen med dubbfria kontinentala vinterdäck är att de både uppfyller lagkraven i Sverige, och kan användas i friskt tempo på Autobahn.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-05/16:21

Marie skrev:Största fördelen med dubbfria kontinentala vinterdäck är att de både uppfyller lagkraven i Sverige, och kan användas i friskt tempo på Autobahn.

Marie, det stämmer förmodligen. Är man bara ute efter att uppfylla lagkrav är det ett enkelt problem att lösa.
Om man däremot, som jag själv och några till, är ute efter att ha bästa möjliga grepp under skiftande vinterförhållanden finns inget alternativ till dubbdäck. Måste man absolut ge sig iväg till Tyskland under vintermånaderna, får man väl skaffa andra däck just då. Eller hyra bil.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Marie » 2013-01-05/17:15

Det är väl snarast så, Gunnar, att om man regelbundet kör söderut så finns dubb inte på kartan. En tredje uppsättning däck och fälgar känns som vansinnigt onödigt, när man själv i decennier kört året runt i Sverige på sommardäck. Och att skifta ett antal gånger under vintern skulle definitivt inte heller bli av.
Jag upplever tvärtom att Michelin Latitude Alpine ger ett så fantastiskt grepp på alla underlag jag hittills kört på, att jag knappt kan tro att det är sant. Slänger man sen på snökedjor när det grymmar till sig ordentligt, så vet jag knappt var man inte skulle ta sig fram.

Och hyra bil? Vem hyr ut Mercedes W140?
Man vill väl inte köra folieask heller?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-05/17:47

Nu är vi förfärligt OT här, ber om ursäkt för det........ men för oss som regelbundet vågar oss norr om Hallandsåsen, och inte har behovet att köra egen bil i Tyskland under vintermånaderna, är dubbfria "vinterdäck" av kontinental typ fullkomligt otänkbara. Det handlar liksom inte bara om att ta sig fram, man ska ha rimliga chanser att komma fram helskinnad också. Jag skulle vilja se Maries MB S-koloss med "kontinentdäck" och snökedjor längs E4 mellan Stockholm och Jönköping, när det är 10 minusgrader, mörker, vräker ner snö och vinden når stormstyrka i byarna. Jag gjorde tre sådana resor i december - då var jag glad åt mina Nokian Hakka7 dubbdäck!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2013-01-05/18:29

Jag har kört med dubbfria vinterdäck de senaste 12 vintrarna. Pendlar varje dag några mil till jobbet i Motalatrakten, vilket ju innebär norr om Hallandsåsen.

De bekymmer jag har haft under åren har varit högst lokala, dvs. i den sista branta backen på vår villagata. Tappar man farten uppför så får man vackert backa ner igen. Å andra sidan gäller det samma med sambons dubbdäcksförsedda bil, ingen större skillnad.

Någon gång har anti-sladdsystemet ingripit på större väg, men även det händer med sambons dubbdäck då och då.

Det är som Dennis sade, förvånansvärt bra grepp i däcken.
anonym1
 

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-05/18:33

Kör ni med era dubbfria, ni som tror att det räcker - jag fortsätter att åka dubbat och rugga upp isen åt er, så ni åtminstone har lite grepp.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2013-01-05/18:51

Gunnar Elmgren skrev:Kör ni med era dubbfria, ni som tror att det räcker - jag fortsätter att åka dubbat och rugga upp isen åt er, så ni åtminstone har lite grepp.....


Intressant, vad menar du med tror?

Har du själv stor erfarenhet av att köra med dubbfritt?
anonym1
 

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav JErkers » 2013-01-05/19:19

Gunnar Elmgren skrev:Kör ni med era dubbfria, ni som tror att det räcker - jag fortsätter att åka dubbat och rugga upp isen åt er, så ni åtminstone har lite grepp.....


Vi, eller åtminstone sambon, åker regelbundet RV 70 mellan Borlänge och Leksand. Kan du rugga lite åt oss också?
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Håkan » 2013-01-05/19:55

skrev: dubbfria, dubbat.....


Det är nästan som en "olje-tråd" :o :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Magnus von Melen » 2013-01-05/20:45

Huvet på spiken som vanligt, Håkan :mrgreen:
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Ännu en blind bilist...

Inläggav Lennart Jansson » 2013-01-05/21:06

Gunnar Elmgren skrev:Nu är vi förfärligt OT här, ber om ursäkt för det........ men för oss som regelbundet vågar oss norr om Hallandsåsen, och inte har behovet att köra egen bil i Tyskland under vintermånaderna, är dubbfria "vinterdäck" av kontinental typ fullkomligt otänkbara. Det handlar liksom inte bara om att ta sig fram, man ska ha rimliga chanser att komma fram helskinnad också. Jag skulle vilja se Maries MB S-koloss med "kontinentdäck" och snökedjor längs E4 mellan Stockholm och Jönköping, när det är 10 minusgrader, mörker, vräker ner snö och vinden når stormstyrka i byarna. Jag gjorde tre sådana resor i december - då var jag glad åt mina Nokian Hakka7 dubbdäck!

Man får göra sina val efter var man kör och med vilket fordon. Jag kör var eller varannan vecka 2x37 mil Alafors Göteborg Jönköping Norrköping Finspång. Bland annat hem Luciakvällen när det stormade och vräkte ned snö. Tågen var inställda så jag fick två passagerare också vilket var bra barlast. Det var säkert en sån resa som Gunnar menade. Den resan gick oerhört stadigt i ytterfilen på dubbfritt men det är väl främst quattrons förtjänst. Det som var störst problem var snöröken efter långtradare - en radar skulle inte skadat!
Årets däcktester framhåller dubbdäcken som det bästa alternativet men jag kör hellre odubbat eftersom det till 80 % är barmark på de stora vägar jag kör mest under vinterdäcksperioden, bilen har fyrhjulsdrift och alla säkerhetssystem. Det något sämre greppet uppvägs då av miljövinster som lite tystare framfart, mindre partiklar till omgivningen, kanske mindre bränsleförbrukning och att jag får köra på dubbfrizoner samt kanske kan få till en önskad skidresa till Alperna.

Fick (nåja) en ny quattro i veckan och har kört hit till Mattila långt upp i Värmland. Otroligt bra grepp måste jag säga på både isiga och snöiga krokvägarna här uppe, temperatur 0 eller några minus. Helt nya dubbfria däck förstås, Goodyear Nordic (Ice tror jag). Förra veckan med förra bilen körde jag på blöt blankisväg till klubbstugan. Då blinkade slirvarningen förstås rätt mycket när man provocerade med acceleration, men nån riktig Bambi-känsla blev det inte. Men som vanligt - anpassning till omständigheterna är A och O.
Gott Nytt Motorår på er alla!
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-05/21:21

Lennart Jansson skrev:Det var säkert en sån resa som Gunnar menade. Den resan gick oerhört stadigt i ytterfilen på dubbfritt men det är väl främst quattrons förtjänst.

Jodå, det var en sådan resa jag menade. Quattro i all ära, men inte fasen stannar den fortare än en tvåhjulsdriven bil..... Såvitt jag vet har jag fyrhjulsbromsar även på min bakhjulsdrivna BMW, som för övrigt också går stadigt som tåget i snömodden.
Lennart Jansson skrev: Årets däcktester framhåller dubbdäcken som det bästa alternativet men jag kör hellre odubbat eftersom det till 80 % är barmark på de stora vägar jag kör mest under vinterdäcksperioden, bilen har fyrhjulsdrift och alla säkerhetssystem. Det något sämre greppet uppvägs då av miljövinster som lite tystare framfart, mindre partiklar till omgivningen, kanske mindre bränsleförbrukning och att jag får köra på dubbfrizoner samt kanske kan få till en önskad skidresa till Alperna.

Just det faktum att 80% är barmarkskörning, tycker jag talar till dubbdäckens fördel - de är lite hårdare i gummit än dubbfria, greppar bättre på ren asfalt och rullar faktiskt något lättare också (det är inte dubben som ger rullmotstånd, utan den energi som går åt att deformera gummit).
Och inga säkerhetssystem i världen (jag har också hela paketet) kan ersätta friktion mellan däck och vägbana.
Fast det är klart, Du får ju köra (lagligt) där det är dubbförbud, och kan ta bilen till Alperna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-01-05/23:17

BildBildBildBildBildBild
/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2013-01-06/02:15

"ASG" !
Tur att man är Norrlänning för här uppe har vi inga problem med däckvalet .
"Vinterdäck" på (för lagen säjer så) och sedan kör vi .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Putte Johansson » 2013-01-06/10:42

Jag jobbade åt en taxiåkare i slutet av 80-talet som bestämde sig för att köra odubbat på alla sina bilar, Då ansåg jag att han drabbats av härdsmälta i huvudet som riskerade både sin personal och sina kunder. Vintern efter handlade jag mina första dubbfria vinterdäck och jag kommer aldrig mer att köpa ett dubbdäck igen.

Åsiktsdebatten om dubbens vara eller inte vara blossar alltid upp och argumenten haglar i såna här trådar och det självklart både för och nackdelar med de olika valen och båda har nog sina väl motiverade målgrupper.

I de landsändar där snön ligger länge och asfalten hör sommaren till kan jag mycket väl tänka mig att man ser fördelar med dubb som jag sällan får uppleva. Bor man som jag och rullar på blandade underlag, ofta snöfattiga, tycker jag att de flesta dubbargument blir rätt svaga.

Jag åker sen 10 år 4x4 med alla system men jag tycker inte att det är drivlinan som styr däcksvalet. Skulle nu dubbdäck vara bättre så är de bättre oavsett hur mycket lull lull du än hänger på.

Jag tror att jag med rätt mångårig bakgrund som yrkestraffikant både i tynga fordon och personbilar nog klarar ut svärare halksistuationer än snittet av bilisterna runt omkring mig, men att jag nog kör med mer försiktighet och respekt för väglaget ände flesta, är mer avgörande än valet av däck.

Dubbfria däck ger miljöfördelar oavsett vad skeptikerna än må argumentera om, dubbfria däck är överlägsna på blottlagda asfaltsvägar de blir bättre och bättre för varje år som går.

Min snittförbrukning av drivmedel ökar inte alls på vintern vilket gör gott för miljö och min plånbok även om jag misstänker att utvecklingen på det området självklart gått framåt på dubbade däck sen jag övergav dem.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-06/11:24

Miljöargumentet för odubbat kanske håller, även om det också är tveksamt.
Visst sliter dubbarna på vägbeläggningen, särskilt när vägen är våt - vilket våra kära väghållande myndigheter säkerställer genom ganska ohejdat saltande, mer och mer för varje år tycks det.
Men..... De dubbfria däcken har, som jag skrivit tidigare, ännu mjukare gummi i slitbanan än dubbdäck, plus att de har fler "sajpningar" (tunna lameller) i mönsterklackarna. Det behövs för att ge någorlunda grepp på snö och is, men gör också att däcken "suddar" betydligt mer mot underlaget. Detta ger markant sämre grepp på bar asfalt (10-20% längre bromssträcka!) och ökar däckslitaget - som i sin tur orsakar spridning av partiklar.
Nackdelarna förstärks av, att det är tillåtet att köra på dubbfria vinterdäck året om - många byter till sina dubbfria vinterdäck onödigt tidigt på hösten, och låter dom sitta kvar ett bra tag på våren (eller så gör dom som min granne, och kör på vinterdäck året runt).
Gissa hur bra grepp ett mjukt, dubbfritt vinterdäck har när vägen är solvarm.... och hur mycket det slits!
För övrigt har dubbdäcken förbättrats i minst samma takt som de dubbfria, och gränserna för bl a dubbarnas vikt och utstick har sänkts för att minska vägslitaget.
Själv har jag noterat marginellt lägre bränsleförbrukning med dubbdäck än med sommardäck, men det har nog mer att göra med att mina sommardäck rullar ganska tungt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Roger Gross » 2013-01-06/11:36

Hej Gunnar,
Av någon anledning får man uppfattningen att du föredrar dubbdäck före dubbfria friktionsdäck - stämmer det !??
Allra bästa hälsningar,
Roger ;)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Kovlingen » 2013-01-06/11:50

Gunnar Elmgren skrev:Själv har jag noterat marginellt lägre bränsleförbrukning med dubbdäck än med sommardäck, men det har nog mer att göra med att mina sommardäck rullar ganska tungt.

Samma men en mer märkbar skillnad med en V70 235/40-18 sommar och 195/65-15 vinter .
Dessutom drar kanske AC-n några cl extra på sommaren .
850:n drar över litern med 205/55-16 nu vintertid . Lite mindre med sommardäck 205/50-16
De e tur att bensinen är så billig ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Sv: Ännu en blind bilist...

Inläggav Tobias » 2013-01-06/14:21

Om man nu tycker att nordiska friktionsdäck är för mjuka så finns de kontinentala, som är hårdare. Mycket bättre grepp på våt och torr asfalt. Just kontinentala friktionsdäck är konstruerade för ett väglag som det är för det mesta i södra delarna och på E-vägarna (salt och blött).

När jag tittade på vad jag skulle köpa för däck i höstas noterade jag också att nordiska friktionsdäck har sämre grepp på asfalt. Dock har inte kontinentala den nackdelen. Tyvärr är kontinentala sämre på snö och is. Men, jag hittade Nokian WR D3 som sticker ut med att ha ganska bra grepp på snö (faktisk fick de bättre betyg på snö och is mot de sämsta nordiska).

Jag har nu kört med dom sedan i höstas och är mycket nöjd med dom. Bra grepp på alla underlag våt, torr, snö, is och i alla farter (250 på autobahn). Dom är tysta och behagliga.

Nu kommer jag inte ihåg siffrorna men jag vill tro att dom har bättre grepp på asfalt mot dubbdäck. Skulle bli förvånad om det inte är så. I vilket fall är inte dubbdäck ett alternativ för mig, jag vägrar stå ut med dubb-rasslet och kasandet på asfalt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-06/14:35

Tobias skrev: I vilket fall är inte dubbdäck ett alternativ för mig, jag vägrar stå ut med dubb-rasslet och kasandet på asfalt.

Och jag vägrar stå ut med halkandet på snö och is..... jag har provat dubbfria "europa-vinterdäck" en vinter, och den vintern fick jag be om hjälp att knuffa eller bogsera bilen fler gånger än alla andra vintrar tillsammans (jag har kört bil sedan 1973). Det finns säkert bättre sådana däck nu, men den upplevelsen övertygade mig om att aldrig mer kompromissa med vinter-greppet.
För vad det är värt har jag mindre däckljud inuti bilen från mina Nokian Hakka7 dubbdäck, än jag har från sommardäcken - samma dimension på sommar- och vinterdäck, 225/55R17. Hakka-däcken kasar inte nämnvärt på torr asfalt, det skulle inte förvåna mig om de faktiskt har bättre grepp än sommardäcken när det är kallare än +5C eller så.
För den som kan avstå att köra när vädret skorpar till sig, och inte behöver köra långa sträckor på vintern, kanske dubbfritt "duger". Och visst, man tar sig oftast fram även med dubbfritt. Men jag har svårt att få in i min skalle, varför man ska nöja sig med det näst bästa alternativet?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Sv: Ännu en blind bilist...

Inläggav JErkers » 2013-01-06/17:39

Tobias skrev:/.../ Dom är tysta och behagliga./.../


Jag har samma uppfattning om mina "kontinentala" Continental xxx. dubbfria. Framkomlighet och stoppsträcka har aldrig varit något problem men så körs bilen som om det vore en MC - med huvudet inkopplat. Jag tror att bra säkerhetsmarginaler och att läsa av trafiken samt att aldrig köra nära gränsen för vad föraren eller fordonet klarar av är mycket viktigare än fyrhjuljsdrift (på bilen alltså), bästa vinterdäcken, ABS, ASC och allt vad det nu heter. Jag kan faktiskt tom förstå Marie som kört med sommardäck många vintrar (dock vet jag inte hur hon kör men hon lever så det gör hon nog bra ;) )

Man ser alltför ofta män - jo, skräckexemplaren är oftast män (kvinnor telefonerar och sminkar sig så var den brandfacklan kastad oxå :o ) - i nya, fina bilar som kör som om de tröttnat på livet... Men de har ju säkert både fyrhjulsdrift, ABS, ACS, klimatanläggning osv.

Gunnar Elmgren skrev:/.../
Men jag har svårt att få in i min skalle, varför man ska nöja sig med det näst bästa alternativet?


Jag kan mycket väl förstå att man nöjer sig med det tredje bästa alternativet. Faktum är nog att i tester så är mina däck inte ens så bra men plånboken fick avgöra. 1250:- / däck inklusive alla avgifter samt på och avmontering på bilen kändes bättre än att fortsätta på de gamla sulorna en säsong till. Att däcken dessutom upplevs som de bästa jag någonsin haft på en bil - möjligen undantaget Gislavedssulorna jag köpte nya till en av mina första Volvo 140 - gör att jag känner mig väldigt nöjd :)
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-06/18:09

En stilla undran till er som nöjer er med det "näst bästa" eller "tredje bästa" alternativet när det gäller vinterdäck till bilen; väljer ni MC-däck på samma sätt, eller väljer ni det bästa? Vad är logiken bakom era val?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav JErkers » 2013-01-06/18:24

Jag väljer däck som är lämpliga för det sätt och underlag jag kör på som är rimligt ekonomiska över tid.

Jag skulle vilja ha ett par uppsättningar med både grus- och asfaltshjul till båda hojarna så att jag snabbt kunde byta när lusten faller på. Tyvärr har jag inte ekonomin för detta så jag kör på en duglig kompromiss - inte bäst på nåt men dugligt på både och!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2013-01-06/19:18

Gunnar Elmgren skrev:En stilla undran till er som nöjer er med det "näst bästa" eller "tredje bästa" alternativet när det gäller vinterdäck till bilen; väljer ni MC-däck på samma sätt, eller väljer ni det bästa? Vad är logiken bakom era val?


Vilken märklig fråga, det är ju som att fråga dig varför du väljer att köra BMW, det är ju på sin höjd det "näst bästa" alternativet efter Triumph.

Hur väljer man, enligt dig, det bästa MC-däcket? Eller den bästa oljan?
Senast redigerad av anonym1 2013-01-06/20:47, redigerad totalt 1 gång.
anonym1
 

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-06/20:47

pribus skrev:Vilken märklig fråga, det är ju som att fråga dig varför du väljer att köra BMW, det är ju på sin höjd det "näst bästa" alternativet. Hur väljer man, enligt dig, det bästa MC-däcket? Eller den bästa oljan?

Tycker Du frågan är märklig? Jag kan förstå om det ligger ekonomiska skäl bakom att inte välja bästa möjliga däck, men de dubbfria vinterdäcken är oftast inte billigare än dubbade dito - tvärtom blir konstaden i slutänden sannolikt högre, eftersom däcken kostar minst lika mycket men slits fortare.
För mig är det för övrigt mycket enklare att "utse" vilket däck som är bäst, än att säga vilket bil/MC-fabrikat som är bäst, eller vilken olja - där är det subjektiva värden som styr.
Däcken har däremot tämligen objektivt mätbara egenskaper, och det är i min värld bara att välja det däck som bäst uppfyller ens kriterier - det må vara livslängd, våtgrepp, högfartsstabilitet, grusegenskaper, pris eller annat.
Vad gäller vinterdäck för bil, är dubbdäck i praktiken lika bra som dubbfria på de flesta underlag, något bättre på barmark (där vi ju konstaterat att den mesta körningen sker), och dramatiskt mycket bättre i de absolut farligaste väglagen - där marginalerna behövs allra mest. Utan att ge avkall på någonting, inte ens ekonomin, kan jag alltså välja däck som ger mig klart bättre möjligheter att undvika olyckor, där olycksrisken är störst. Något bättre framkomlighet är en bonus, miljöaspekterna är ett minus som måste vägas mot säkerhetsvinsten.
Enligt den utredning som Trafikverket gjort på uppdrag av Stockholms Stad, behövs dessutom att 20-30% av fordonen kör på dubbdäck, för att "rugga upp" ytan på snö- och isväg så att de dubbfria däcken får fäste.........
Vägslitaget av dubbdäcken är en kostnad, som (enligt VTI:s egna beräkningar) mer än väl balanseras ut av minskade olyckskostnader.
Så, ni som kör odubbat på bilen vintertid - väljer ni även MC-däck med andra kriterier än att få bästa möjliga grepp för era körförhållanden? (Jodå Jens, jag har samma dilemma som Du med att inget MC-däck passar för alla underlag jag vill köra på - men det är liksom en annan diskussion, eftersom det alltid är fråga om en kompromiss).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav anonym1 » 2013-01-06/21:07

Det jag invände mot var den ledande frågan, alltså att det är din subjektiva syn på vilka däck som är bäst som ska råda.

Lite som frågan: "Har du slutat slå din fru?"

Dubbfria däck är bevisligen alldeles utmärkta däck, de finns och många använder dem. Jag har som sagt använt sådana i många år och det har gått bra. Vad skulle ha varit bättre med dubbdäck? Vi vet redan att miljöpåverkan är större med dubbdäcken.

Dagarna innan jul kom det en "dubbad" bil och gled förbi i andra filen vid ett rödljus, förbi stopplinjen och med hackande ABS. Själv stannade jag utan problem och utan att ABS:en behövde arbeta. Var det så att killen i den andra bilen körde aggressivare för att han hade dubbdäck och en övertro på dessa? Är det då det bästa valet? :?:

Däckval är i mina ögon lika subjektivt som alla andra val. Därför är dubbdäck bästa valet för dig (eller din typ av bil) och dubbfria däck bästa valet för mig.

Om däcken som sitter på vid köpet av ny motorcykel funkar bra så fortsätter jag använda den sorten, behöver inte krångla mer än så. Om jag inte känner att jag kan lita på däcken så byter jag antagligen sort, men det har inte hänt ännu. Skulle jag få andra behov, t.ex. terrängkörning, ja då får jag väl ägna en stund åt att välja någon annan typ.
anonym1
 

Re: Ännu en blind bilist...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-06/21:22

pribus skrev:Dubbfria däck är bevisligen alldeles utmärkta däck, de finns och många använder dem. Jag har som sagt använt sådana i många år och det har gått bra. Vad skulle ha varit bättre med dubbdäck?

Som tidigare påpekats - dubbdäck har bättre grepp än dubbfria på is och packad snö. Som samtidigt råkar vara de "halaste" underlagen. Och ja, jag har provat dubbfritt, senast förra vintern då jag körde en lånebil (likadan som min egen) med sprillans nya dubbfria däck under 3 veckor i januari-februari, medan min egen bil stod på verkstad efter en rådjurskollision. De däcken var markant "halare" än mina Hakka7, som då rullat ca 2000 mil.

Visst finns det fördelar med dubbfria vinterdäck, men dit hör inte greppförmågan på skiftande underlag. Och inte priset heller.

Jag håller för övrigt med om, att övertro på dubbdäck (eller ABS, antisladd eller fyrhjulsdrift) är farligare än dåliga däck - det finns inget som kan göra vintervägen sommar-säker, och anpassning efter förhållandena är den viktigaste säkerhetsdetaljen av alla!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

FöregåendeNästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst