Inte undra på att olyckor händer

Inte undra på att olyckor händer

Inläggav anonym1 » 2012-07-03/22:19

Jag skrev för ett tag sedan om en olycka där en bilist inte såg en mötande MC.

Idag upplevde jag nästan samma sak, men det var jag som körde bilen, och jag blev omkörd.

Det var på en 50-sträcka, direkt efter en korsning med trafikljus. Jag rullade igenom korsningen med bilen och fortsatte i ungefär 50 km/h på enfilig väg. Efter knappt hundra meter vrålar en MC förbi PÅ HÖGER SIDA, på vägrenen. Han(?) körde garanterat fortare än 100 knyck och saknade nummerskylt. Jag hann absolut inte uppfatta att han kom innan han var jämsides, så fort körde han (och han måste kört rätt så fort genom korsningen också).

Det är väl en sak att köra för fort på hojen, men hur stora risker tar folk egentligen? Jag blev omkörd precis vid en avtagsväg till höger.Vad hade hänt om jag hade svängt in där? Om jag hade svängt utan att använda blinkers skulle smällen ha varit ett faktum.

När den där stollen klotar hoppas jag att han inte skadar någon annan. :evil:
anonym1
 

Re: Inte undra på att olyckor händer

Inläggav Kovlingen » 2012-07-03/22:29

Med detta körsätt blir han snart negativ statistik tyvärr :=(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Inte undra på att olyckor händer

Inläggav hebymats » 2012-07-04/07:42

Väglagning med lim och grus.Räddningstjänstens 1;a bil rapporterade om mycket hal vägbana till dom andra bilarna som var på väg till olycksplats
CIMG0018 - Kopia - Kopia.JPG
CIMG0021 - Kopia.JPG
CIMG0023 - Kopia.JPG
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Inte undra på att olyckor händer

Inläggav hebymats » 2012-07-04/08:05

Här har man fyllt upp vägkant med grus utan bindemedel i tvär kurva, grus har kommit ut över hela vägbanan.
Här finns skylt, men det är många ställen där den inte finns.
BMAG0143 - Kopia.jpg
Respektera denna skylt som skulle sättas upp oftare
CIMG0048 - Kopia.JPG
CIMG0049 - Kopia.JPG
CIMG0054 - Kopia.JPG
CIMG0055 - Kopia.JPG
Städar vägen från rullgrus
Senast redigerad av hebymats 2012-07-04/10:12, redigerad totalt 1 gång.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Inte undra på att olyckor händer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-07-04/09:52

pribus skrev:Efter knappt hundra meter vrålar en MC förbi PÅ HÖGER SIDA, på vägrenen. Han(?) körde garanterat fortare än 100 knyck och saknade nummerskylt.

Delar Kovlingens uppfattning - och konstaterar, att dessa stollar förstör för den absoluta majoriteten av oss hojåkare, som kör som folk. <BR><BR>I Linköping inträffade en svår olycka för 10 - 20 år sedan, när en sporthoj, som varvat ut fullt på trean, brakade in i sidan på en bil, som körde ut från en bensinmack. (Min kollega, som är van hojåkare, såg inte smällen, men han hörde cykeln komma, inklusive uppväxlingarna, innan det small.) Där rådde naturligtvis 50, och jag påstår, att toppvarv på trean motsvarar åtminstone 150 knyck! Det styrks också av, att cykeln landade, totaldemolerad, 25 meter från kollisionsplatsen, och föraren flög ännu längre. Han överlevde - men med livslånga bestående skador. <BR>I en tidningsartikel beskrevs detta, som att motorcyklisten blivit påkörd av en ouppmärksam bilist(!). Själv hävdar jag, att ingen, som kör i ett 50-område, skall förutsättas hålla utkik efter fordon, som kommer i tredubbla hastigheten!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Inte undra på att olyckor händer

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-07-04/14:37

Bror Gårdelöf skrev:
pribus skrev:Efter knappt hundra meter vrålar en MC förbi PÅ HÖGER SIDA, på vägrenen. Han(?) körde garanterat fortare än 100 knyck och saknade nummerskylt.

Delar Kovlingens uppfattning - och konstaterar, att dessa stollar förstör för den absoluta majoriteten av oss hojåkare, som kör som folk. <BR><BR>I Linköping inträffade en svår olycka för 10 - 20 år sedan, när en sporthoj, som varvat ut fullt på trean, brakade in i sidan på en bil, som körde ut från en bensinmack. (Min kollega, som är van hojåkare, såg inte smällen, men han hörde cykeln komma, inklusive uppväxlingarna, innan det small.) Där rådde naturligtvis 50, och jag påstår, att toppvarv på trean motsvarar åtminstone 150 knyck! Det styrks också av, att cykeln landade, totaldemolerad, 25 meter från kollisionsplatsen, och föraren flög ännu längre. Han överlevde - men med livslånga bestående skador. <BR>I en tidningsartikel beskrevs detta, som att motorcyklisten blivit påkörd av en ouppmärksam bilist(!). Själv hävdar jag, att ingen, som kör i ett 50-område, skall förutsättas hålla utkik efter fordon, som kommer i tredubbla hastigheten!

Det här är en del av problematiken där bilisten ofta pekas ut som vållande, av motorcyklister, men kanske egentligen inte kan lastas. Jag var nyligen på en begravning där en polare omkommit på sin sporthoj under liknande omständigheter. Jag känner inte till några detaljer men det sägs att bilisten såg hojen men "trodde han skulle hinna".

Det är vi motorcyklister som måste tänka på att bilisterna inte ser oss, vi är trots allt dom som har störst incitament. Yttre attribut som varselväst, hjälm mm är säkert bra men det är det som är inne i hjälmen och inte hjälmen i sig, som har störst potential att rädda liv.

Inte för att jag tror nån säger emot....

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Inte undra på att olyckor händer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-07-04/14:40

I alla fall inte jag! Jag instämmer helt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Inte undra på att olyckor händer

Inläggav lue » 2012-07-04/19:18

[quote="pribus"]Jag skrev för ett tag sedan om en olycka där en bilist inte såg en mötande MC.

Idag upplevde körde garanterat fortare än 100 knyck och saknade nummerskylt. Jag hann absolut inte uppfatta att han kom innan han var jämsides, så fort körde han (och han måste kört rätt så fort genom korsningen också).

Och vad skulle myndigheterna tänkas göra åt sådant? Höja körkortsåldern och fördyra utbildningen?
Bengt
vänligaste hälsningar
Bengt Lüning
Användarvisningsbild
lue
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2004-08-02/09:37

Re: Inte undra på att olyckor händer

Inläggav Kovlingen » 2012-07-04/19:32

lue skrev:Och vad skulle myndigheterna tänkas göra åt sådant? Höja körkortsåldern och fördyra utbildningen?Bengt

Hjälper nog inte mycket när man redan kör utan reg-skylt . Har nog inte för avsikt att
stanna om 112 står och viftar . "Gasa tills det rasa "
( Lobotomi är väl förbjudet eller ? )

Men troligen blir det någon byråkrat som visar på detta dilemma och kan hitta
på en strålande lösning .. SUCK !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Inte undra på att olyckor händer

Inläggav Konsument » 2012-07-04/19:32

Gilla-knapp på alla ovanstående inlägg. Tummen ner för att den orsakande verksamheten får fortgå år efter år. Syftar på väglagningen i första hand. ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Inte undra på att olyckor händer

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-07-04/19:34

lue skrev:
pribus skrev:Jag skrev för ett tag sedan om en olycka där en bilist inte såg en mötande MC.

Idag upplevde körde garanterat fortare än 100 knyck och saknade nummerskylt. Jag hann absolut inte uppfatta att han kom innan han var jämsides, så fort körde han (och han måste kört rätt så fort genom korsningen också).

Och vad skulle myndigheterna tänkas göra åt sådant? Höja körkortsåldern och fördyra utbildningen?
Bengt

Vad annars? Kanske regskylt fram eller varför inte bälteskrav på MC? Eller som nån, för mig okänd, politiker beskrev problemet nån gång på 70-talet:
"Problemet med motorstarka MC är att framhjulet lyfter vid acceleration och när motorcyklisten sen kommer fram till en kurva och vrider på styret för att svänga så går MCn rakt fram."

När man en gång hört nåt sånt så slutar man hoppas på att politikerna skall göra trafikmiljön säkrare för MC. Man får helt enkelt klara sig själv och tänka efter före.

/Fredric

Salig är den som har till rättesnöre,
att man bör tänka efter före.
När helvetets eldar gör stjärten stekhet
kommer eftertankens kranka blekhet.
-- Tage Danielsson, samlade dikter 1967-1967, Eftertankens tid.
(det var mycket mer men detta är det jag kommer ihåg)
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Inte undra på att olyckor händer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-07-04/21:11

Han var klok, han Tage - som också formulerade sentensen "Utan tvivel är man inte klok". <BR><BR>Han hävdade också, att han inte skulle kalla sig för något annat på "-ist" än "humanist" och "cyklist" - men där hade han fel, för han var dessutom en gudabenådad humorist!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst