Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Peter Nordlund » 2012-08-05/21:12

Jag åkte ut med min Gopro kamera för en första testtur, det enda jag kunde komma på bortsett från tråkig stadstrafik var Bulten ut till Rosenhill...

Jag gillar den vägsnutten för att den är nära och det är så trevligt att fika innan man vänder, MEN jag brukar köra där på så kallad off-tid och det är sällan jag har andra hojar omkring mig, så inte denna Lördag i solskenet kl 15!

Jisses jag önskar jag kunde lägga upp en film och visa hur grym jag är...men så är inte fallet

Jag fick en liknande påminnelse som på körskolan när man åkte med läraren, jag är ok när det är rakt fram, men att ta kurvor, bromsa, placering och planering, körskolan var bara för att ge mig kortet så jag kan reglerna och den absoluta grunden av mc körning, nu måste jag nog gå några kurser för att känna att jag har lite mer kontroll.

Min största osäkerhet är hur hårt jag kan pressa hojen (indirekt mig själv) i en kurva, skräcken är ju att driva ut till vänster i mötande trafik i en vänsterböj eller lägga hojen och glida....usch!
Jag menar när tappar däcken fästet, kommer jag gå omkull om jag driver ut mot och halkar på mittlinjen, sedan det där med att trycka emot på styret när man svänger och inte dra...med mera.
vill ju inte att en trevlig dag på vägen skall sluta i katastrof bara för att man prövar gränsen.

Som en kille skrev på sporthoj.com, "Sist men inte minst har jag kommit på att jag är GRYM på att köra fort rakt fram" och precis så är jag också, kurvor är så kul men ack så svåra att bemästra :)
Senast nästa sommar skall jag gå några körkurser hos SMC!

Men gode gud vad roligt det är att köra!! :D

Disclaimer
jag vet vilket rykte bulten har, men jag är snarare för försiktig än vårdslös, så dra inte in mig i bland idioterna ;)

Senast nästa sommar skall jag gå några körkurser hos SMC!

Måste ut i morgon igen! :D :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-08-05/22:42

Peter Nordlund skrev:Min största osäkerhet är hur hårt jag kan pressa hojen (indirekt mig själv) i en kurva, skräcken är ju att driva ut till vänster i mötande trafik i en vänsterböj eller lägga hojen och glida....usch!

Så länge Du kör i trafik, är nog den osäkerheten ett bra sätt att förbli vid liv och hälsa - dvs goda marginaler är aldrig fel. Vill det sig illa, ligger det dieselspill, rullgrus eller något tappat skräp bakom en skymd kurva. Eller också har en grävling knallat ut i Ditt idealspår - och Du kan ju inte väja, om Du redan ligger på gränsen. Skall Du testa gränser, så gör det på bana. <BR><BR>Jag gillar också Bulten - men behåller marginalerna. Förhoppningsvis lever jag längre med den attityden - och jag har yrkesmässig erfarenhet av några, som pressat sin lycka för hårt. Den erfarenheten är inte rolig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Peter Nordlund » 2012-08-05/23:23

Jo visst är det så Bror, såg en Hayabusa stå på stödet men lite illa åtgången på höger sida ute på ett fält efter en vänstersväng när jag körde dit, på hemvägen möter jag en Bärgare med den på flaket utanför Rosenhill...

Sedan vidare på hemvägen kör en sporthoj om mig i en högersväng på utsidan, fast jag har en bil framför och får möte med en annan hoj mitt i svängen, denna gång crashar ingen.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-08-06/01:47

Jag säger bara: Måndagar på Rörken.
Skitkul.

/Fredric (nyfrälst knixare)
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav mumkas » 2012-08-11/18:33

Hej,

Kör själv ofta på Södertörn och undviker helst den vägen. Dels för att det är mer trafik men också högre farter. Väljer hellre mindre ännu krokigare vägar där farten är lägre och jag känner mig säkrare att lägga ner hojen mer.

Körde MC mellan -82 och -03. Mest veteraner typ HD från -48 och Norton från -70 men den sista var en Triumph Sprint RS, som ju var en modern kompetent hoj. Men blev bara mer och mer rädd och försiktig med åren. Man kan ju dö av att köra hoj tänkte jag. I år insåg jag att dö kommer jag att göra i vilket fall och skaffade en hoj igen, en R1200GS. Men rädslan finns kvar där fortfarande. Är överdrivet försiktig i kurvor, särskilt i regn. Så jag behöver definitivt gå en kurs på bana. Inte för att köra så mycket fortare fortare på väg, utan att bli av med känslan av osäkerhet om greppet som är min största issue. Sen kan jag iofs tycka att feedbacken från framhjulet hos R1200GS kan skapa en känsla av osäkerhet. Man riktigt känner i styret hur däcket letar grepp. Något jag inte upplevt på tidigare hojar. Känner mig faktiskt säkrare på en grusväg i 90 än på asfalt.

Nåväl tog mig iaf till Lofoten nyligen utan mankemang. Även om det gick sakta ibland..

/Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav MichaelWa » 2014-06-28/19:25

Jag är oxå en av dem som inte gillar Bulten dagtid pga att många mc-förare ser den som sin personliga RR-bana...... Jag brukar dock ta en tur vid fint väder på helgerna tidigt på morgonen då endast de riktiga vilddjuren är vakna, älg,vildsvin och rådjur men detta räknar jag liksom med men att behöva vara rädd hela tiden för att massa männskliga mc-xxxxx kör där NEJ TACK.

Har vågat mig ut 2ggr i år sen em (tyvärr) men då fastnade jag & L/C:n på bild i "fotokurvan".

Bild
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Sv: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav niklass » 2014-06-28/20:06

K
Peter Nordlund skrev:
Jisses jag önskar jag kunde lägga upp en film och visa hur grym jag är...men så är inte fallet

Jag fick en liknande påminnelse som på körskolan när man åkte med läraren, jag är ok när det är rakt fram, men att ta kurvor, bromsa, placering och planering, körskolan var bara för att ge mig kortet så jag kan reglerna och den absoluta grunden av mc körning, nu måste jag nog gå några kurser för att känna att jag har lite mer kontroll.


Knix med smc rekommenderas, du kommer att köra bättre redan efter en halvdag (av 4 möjliga)! Dock så märker jag själv att erfarenheten i viss mån har bäst före datum...

Prova, det kan som mest kosta dig 400 och jag tror inte du blir besviken, ens om instruktörerna skulle råka vara helt kassa.

Edit: vi minns från körskolan att den vanligaste orsaken till en singelolycka är att vägen svänger.....

Skickat från min C6903 via Tapatalk
niklass
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-05-19/15:12

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Peter Nordlund » 2014-06-28/22:26

@MichaelWa
Snygg bild! :D
När jag började köra hoj 2011 så lockade Bulten en hel del, nu inte alls men däremot Rosenhills cafe :)

@mumkas
Jag är helt övertygad om att du har rätt, jag har insett mer och mer att jag behöver flera kurser, tyvärr har jag varit för saktfärdig på våren att anmäla mig, men det skall jag göra!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav mumkas » 2014-06-29/15:06

Vilket sammanträffande att den här tråden vaknade till liv. Har ännu inte blivit någon kurs, men anmälde mig för några veckor sedan till knix som går just innan jag ska på hojsemester. Har aldrig kört bana men känner mig inte nervös (än..) utan det ska bara bli kul.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Dennis Johansson » 2014-06-29/21:13

JAg måste finna en helg eller så längre fram att åka upp till Stockholm och köra den berömda Bulten samt en annan väg som också skall vara unikt bra. En av de två vägarna skall vara norr om stan och den andra söder om.
Även cafét Rosenhill är ju omtalat. Är det cafét som är nära en öppningsbar bro?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-06-29/21:37

Såvitt jag vet ligger Rosenhill inte nära någon öppningsbar bro. Det ligger vid västra ändan av väg 257 - "Bulten" - vars östra avslutning är i Tungelsta, om jag inte läser fel på kartan.

Vägen norr om Stockholm är nog Bogesundsvägen ut mot Vaxholm - legendarisk hojväg, som dock numera lär vara mycket hårt övervakad, så ta det lugnt.

Vaxholm har bra fik och hojparkering i hamnen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-29/21:57

Dennis Johansson skrev:JAg måste finna en helg eller så längre fram att åka upp till Stockholm och köra den berömda Bulten samt en annan väg som också skall vara unikt bra. En av de två vägarna skall vara norr om stan och den andra söder om.
Även cafét Rosenhill är ju omtalat. Är det cafét som är nära en öppningsbar bro?

Cafét som är nära en öppningsbar bro? Kan det vara Brostugan, vid Drottningholm?

Både "Bulten" och "Bogan" är förvisso kul hojvägar, men hårt trafikerade, hårdbevakade och bebodda av stundats tämligen irriterade husägare - som tyvärr ibland får för sig att strö ut grus i kurvor, eller sabotera på annat vis. I viss mån förstår jag irritationen, för det buskörs ganska rejält på de där sträckorna, men det ursäktar på intet vis rena "mordförsök".
Personligen tycker jag de är överskattade - det finns minst lika roliga vägar på närmare håll för Dig, Dennis.
Exempelvis sträckan Hyssna-Seglora, eller "Lygnern runt".
Å andra sidan är både Södertörn och trakterna kring Vaxholm sevärda alldeles oavsett de här sträckorna, så det är värt ett besök eller två - och är Du ändå där kan Du ju passa på att åka dem!

Både "Bulten" och "Bogan" var f.ö. kända hojsträckor redan på tidigt 1970-tal, när jag hade min första hojkarriär... de har breddats och rätats en del sedan dess.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Dennis Johansson » 2014-06-30/23:30

Tack Gunnar.
De flesta roliga vägar rätas mm efter tiden tyvärr.

Att det finns fina vägar i närområdet vet jag om.
Tänkte på att få åkt de där vägarna samtidigt som att jag tänkte besöka lite vänner i krokarna och fika på de kända platserna.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Mats Liifv » 2014-07-01/10:13

Kör försiktigt på Bulten Dennis!

Räkna alltid med att det kommer en racehoj som kommer över på din sida i en kurva eller att du blir omkörd överallt. Har fått ett par möten som renderat kalsongbyten kan jag säga!

Var nyligen en en dödsolycka, singelolycka som berodde på att det gick för fort i en kurva. En annan otäck olycka var när en trikeförare kom över på fel sida och rammade en sporthoj...Brukar alltid vara runt fem dödsfall per säsong, plus alla avåkningar som inte slutar fullt så illa.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-07-01/10:39

Om Du ska utforska fikaställen i Stickholmstrakten, missa inte Våfflan i Sigtuna, vid hamnen (ångbåtsbryggan). Klassiskt hoj-fik.
Ett ännu mysigare fik i Sigtuna är Tant Brun, men det är inget utpräglat hojåkarställe, man får parkera en bit ifrån.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Dennis Johansson » 2014-07-01/10:40

Kommer ta det lugnt garanterat.
Inte minst för att jag ej vill bli varken bärgad ur diket eller stoppad av snuten.
Men sedan får jag se när det blir av.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav mumkas » 2014-07-01/11:52

Sök på slingerbulten på Youtube. Finns en hel del videos med exempel på hur en del kör där.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Dennis Johansson » 2014-07-02/13:38

mumkas skrev:Sök på slingerbulten på Youtube. Finns en hel del videos med exempel på hur en del kör där.


De omtalade Ghostrider hade bra fart på knarren även där
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav mumkas » 2014-07-13/15:12

Körde knix för första gången igår på Tuvängen. Efter första passet undrade jag vad jag gett mig in på. Under andra passet lossnade det med att hitta rätt växel i kurvorna. Och med hjälp av en superbra instruktör som hela tiden gav mig utmaningar kändes det fjärde och sista passet så himla kul och jag slutade bry mig om att försöka hjälpa dem som körde snabbare att köra om. Bättre att gasa mer istället :) Jag kan redan säga att jag känner mig tryggare på vägen. Har redan bokat mig igen och kommer göra det några gånger varje år. Kanske blir det även storbana nån gång nästa år.

Do it!
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Kovlingen » 2014-07-13/15:15

Kör inte fortare än att skyddsängeln hinner med :?
Min brukar knacka mej på axeln ibland :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-07-13/15:30

Jo - knix är kul. Min premiär skedde i våras. Jag tyckte, att jag körde ungefär likadant - efter några inledande varv för att lära känna banan - men fotpinnarna tenderade att skrapa i allt oftare, ju längre jag höll på!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-07-13/19:09

mumkas skrev:Körde knix för första gången igår på Tuvängen. Efter första passet undrade jag vad jag gett mig in på. Under andra passet lossnade det med att hitta rätt växel i kurvorna. Och med hjälp av en superbra instruktör som hela tiden gav mig utmaningar kändes det fjärde och sista passet så himla kul och jag slutade bry mig om att försöka hjälpa dem som körde snabbare att köra om. Bättre att gasa mer istället :) Jag kan redan säga att jag känner mig tryggare på vägen. Har redan bokat mig igen och kommer göra det några gånger varje år. Kanske blir det även storbana nån gång nästa år.

Do it!

På måndag är det knix på Rörken, strax Öster om Uppsala (http://tinyurl.com/pvy4fzk). En lite "knixigare" bana än Tuvängen men samma princip.
Det kostar 200 spänn för SMC-medlemmar och 300 för andra. Kontanter. Tag med en hundring extra för ev. inköp av hamburgare, kaffe mm.
Kör du där för första gången för i år måste du fylla i ett formulär som kan fyllas i på plats men med fördel kan hämtas på http://www.svmc.se/Distrikt/uppsala/Sch ... rken-Knix/ och fyllas i i förväg.

Jag annonserar Rörken-knix på D7s facbook-sida (https://www.facebook.com/groups/150040111828870)

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav mumkas » 2014-07-15/20:25

Upplevde en så dramatisk skillnad i min körning mellan mitt första och sista pass på Tuvängen. Så främst vill jag köra mer just där och haka på där jag slutade. Sen kan det bli storbana på Arlanda nästa år. Kan väl säga att jag redan njuter mer av åkat, jag som hade en Harley -48 med fotkoppling och tankväxel som första hoj. Inget man lär sig att kurva med. Men väl att dra på med buller och bång :)
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Gästkonto » 2014-07-16/07:35

Det verkar tyvärr finnas någon slags självpåtagen prestigeångest över att inte köra fort som f.n när man sitter på en hoj. Det verkar ju förutsättas av omgivande trafik att hojåkare ska kunna dra hojen genom kurvor som om det vore banracing varje dag.

Men som sagt, det ligger mycket skit på vägarna, och greppet är inte stort ytmässigt. Dessutom ska det ju vara roligt att köra - inte pressande från omgivningens eventuella åsikter.

Händer vid jämna tillfällen att jag blivit ikappkörd av skåpbilar och Audis, och när jag vinkar förbi dem ser de i allmänhet ganska förvånade ut. Det brukar inte heller dröja länge innan jag nödgas köra om dem igen eftersom de inte håller uppe tempot. Således var deras enda syfte att "jaga haren".

Devisen : Skit i andra och njut av din körning är således mitt levnadsråd. :)
Gästkonto
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 2005-02-04/01:00

Re: Fick en påminnelse om hur svårt det är att köra idag

Inläggav Kovlingen » 2014-07-16/21:57

Torparen 2.0 skrev:Händer vid jämna tillfällen att jag blivit ikappkörd av skåpbilar och Audis, och när jag vinkar förbi dem ser de i allmänhet ganska förvånade ut. Det brukar inte heller dröja länge innan jag nödgas köra om dem igen eftersom de inte håller uppe tempot.

Jag tror att dessa förare är riktiga "amatörer" . Vana bilister och yrkeschaffisar kan hålla jämn fart i timmar .
Märks väl i semestertrafiken då Svensson är ute och gasar . Ibland går det 90 för att efter en stund köra i 140 :?
Så går det mil efter mil . :shock: Tempo vet de inte vad det är och håller oftast till mitt i vägen :evil:
Tur att man åker hoj för då spelar det nästan ingen roll . Dom blir automatiskt 2:a ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron