Dags att förbjuda trampcyklar?

Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-08-16/07:24

I dagens ÖstgötaCorrespondenten står, att sedan tio år tillbaka dör årligen 20 - 42 cyklister i trafiken, och 3 000 sjukhusvårdas varje år efter cykelolyckor. Problemet förutspås öka. (När man ser en del, som glatt pladdrande i mobiltelefonen eller med lurar i båda öronen plötsligt utan förvarning gör en skarp sväng, är det inte att undra på!)

Antalet trafikdödade cyklister är alltså inte så rasande mycket färre än antalet dödade motorcyklister, men när hörde någon av oss senast en politiker eller tjänsteman föreslå förbud mot cykling? Eller införande av cykelkörkort efter dyrbar utbildning?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Kenneth » 2012-08-16/07:41

Det behövs en ny ''rapport 13'' för trampcyklar. Varför inte införa någon form av storleksbegränsning av trampcykel. Endast röda trehjulingar med lastflak bör tillåtas. För att ytterligare höja säkerheten enligt gammal brittisk förebild, skall någon gå före trampcykeln och vifta med röd flagga.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Swedan » 2012-08-16/08:03

Inför obligatorisk personlig trafikförsäkring, sen är det nog färdigcyklat.
Allt som rullar och går att framföra med högre fart än hästdroska borde ha krav på förarbevis ;-).
I Linköping har de makalöst dåligt trafikvett.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Kenneth » 2012-08-16/08:10

Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus. Jag cyklar dagligen året runt och det finns mycket att göra bland oss cyklister vad gäller trafik, trafikvett och vår roll i trafiksamspelet. Min erfarenhet är att många cyklisters uppfattning är att trafikregler är till för andra!
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Swedan » 2012-08-16/09:42

Cyklar och mopeder är ju till för de som inte klarar ett körkort antingen genom för låg ålder eller något annat handikap ;-)
PS: Grov generalisering och en smula humor från min sida...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Kenneth » 2012-08-16/10:31

Swedan skrev:Cyklar och mopeder är ju till för de som inte klarar ett körkort antingen genom för låg ålder eller något annat handikap ;-)
PS: Grov generalisering och en smula humor från min sida...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Tack för den, den värmde ;) ;)
/Daglig åretruntcyklist, som ibland framför MC eller bil.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-08-16/10:48

Det gäller kanske inte alla cyklister men många verkar vara betydligt mera rädd om sin rörelsemängd än om sitt liv.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-08-16/12:04

Kenneth skrev:Det behövs en ny ''rapport 13'' för trampcyklar. Varför inte införa någon form av storleksbegränsning av trampcykel. Endast röda trehjulingar med lastflak bör tillåtas. För att ytterligare höja säkerheten enligt gammal brittisk förebild, skall någon gå före trampcykeln och vifta med röd flagga.

Du glömde störtbåge/säkerhetsbur!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Kenneth » 2012-08-16/12:45

Bror Gårdelöf skrev:
Kenneth skrev:Det behövs en ny ''rapport 13'' för trampcyklar. Varför inte införa någon form av storleksbegränsning av trampcykel. Endast röda trehjulingar med lastflak bör tillåtas. För att ytterligare höja säkerheten enligt gammal brittisk förebild, skall någon gå före trampcykeln och vifta med röd flagga.

Du glömde störtbåge/säkerhetsbur!


Tänkte inte på det :oops:
Men tillsammans kan vi ta fram ett bra säkerhetsåtgärder för alla cyklister.
Lite OT ang nollvision för trafiken i allmänhet. Om vi inför en ny max. hastighet i Sverige och sätter den till 0 km/tim, då kan väl nästan inga allvarliga trafikolyckor inträffa - eller? :?
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Kovlingen » 2012-08-16/13:09

Lär inte barn att cykla så slipper vi dom när dom blir vuxen och skiter i alla regler.
Räcker ju att lära dom små att gå . I ca. 5 - 6 km/tim blir det lugnare , ofarligare tempo .
Någon som noterade cyklisterna som rejsade nerför vägen/backen i Grönklitt ? :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-08-16/17:16

Kenneth skrev:Om vi inför en ny max. hastighet i Sverige och sätter den till 0 km/tim, då kan väl nästan inga allvarliga trafikolyckor inträffa - eller? :?

Nej - då har nollvisionen upphört att vara vision och i stället blivit verklighet. Men bieffekterna kommer nog att anses oacceptabla. (Jämför med att halshuggning såvitt känt är hundraprocentigt effektiv mot huvudvärk - men ändå är efterfrågan på den behandlingen obefintlig.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Kapten Stofil » 2012-08-16/18:10

I Göteborg finns det 2 cykelpoliser, som enbart övervakar cyklister. De bötfäller ganska många, flera hundra om året är det nog. En arbetskamrat åkte på 1000:- för rödljuskörning. Men så har det nog faktiskt blivit ganska mycket bättre. Jag undrar om det finns någon kategori cyklister som är värre än de andra? Jag skulle nog gissa att ju mer strömlinjeformad hjälm och ju mer specialkläder, specialskor m.m. desto mindre efterlevnad av trafikregler och desto mindre hänsyn till andra.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Kjell » 2012-08-16/18:20

Trafikutbildning borede ha en större plats i skolundervisningen, från lågstadiet och uppåt. Alla kommer ut i trafiken och måste, för sin egen och andras säkerhet , veta vilka regler som finns. Hur de skall tillämpas och lära sig trafikvett.

Kjell
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Kenneth » 2012-08-16/19:21

Bror Gårdelöf skrev:
Kenneth skrev:Om vi inför en ny max. hastighet i Sverige och sätter den till 0 km/tim, då kan väl nästan inga allvarliga trafikolyckor inträffa - eller? :?

Nej - då har nollvisionen upphört att vara vision och i stället blivit verklighet. Men bieffekterna kommer nog att anses oacceptabla. (Jämför med att halshuggning såvitt känt är hundraprocentigt effektiv mot huvudvärk - men ändå är efterfrågan på den behandlingen obefintlig.)


OK du vinner :)
Mitt förslag var ett uppnåbart och mätbart mål och ingen vision! Men visst vore det bra om ingen dog eller blev allvarligt skadad i trafiken? Men säkerligen skulle någon klara av att ramla av en stillastående MC/cykel och slå ihjäl sig?

SAOL: ''vision=syn, uppenbarelse; framtidssyn''
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav anonym1 » 2012-08-16/19:44

Kapten Stofil skrev:Jag undrar om det finns någon kategori cyklister som är värre än de andra? Jag skulle nog gissa att ju mer strömlinjeformad hjälm och ju mer specialkläder, specialskor m.m. desto mindre efterlevnad av trafikregler och desto mindre hänsyn till andra.


Det beror nog på vad du menar med värre. Snabba, vana och fokuserade cyklister är knappast de som toppar olycksstatistiken. De kanske däremot (likt de flesta motorcyklister) bryter mot någon trafikregel någon gång ibland.
anonym1
 

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-08-16/19:56

Kapten Stofil skrev:IJag skulle nog gissa att ju mer strömlinjeformad hjälm och ju mer specialkläder, specialskor m.m. desto mindre efterlevnad av trafikregler och desto mindre hänsyn till andra.

Jag är den förste att medge, att mina erfarenheter är begränsade, men så långt de sträcker sig, är tyvärr ungdomar överrepresenterade i kategorin "äger hela körbanan och behöver inte bry mig om något annat, när jag cyklar - jag pratar ju i telefon". Det jag skriver om i första inlägget är inga påhitt utan faktiska erfarenheter - och igår kväll var en god vän och jag på vippen att bli påkörda av en ung tjej på cykel. Hon kom farande i tämligen hög fart runt en husknut - för att som den självklaraste sak i världen fortsätta att cykla på den trottoar, där vi kom gående! <BR><BR>Detta sagt är jag också den förste att medge, att dessa virrpannor är en minoritet - om än till synes en stadigt växande sådan. De flesta ungdomar cyklar alltjämt som folk. <BR><BR>Däremot har jag hittills aldrig varit med om något motsvarande med en racercyklist. En del sådana kan vara irriterande, när de envisas med att köra flera i bredd i klungor på allmän väg - men lägger man sig då på signalhornet tillräckligt länge, brukar det få effekt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Kapten Stofil » 2012-08-16/19:58

Säkert bryter jag mot en eller annan trafikregel ibland. Med det är skillnad på "ibland" och "hela tiden"<br>
Med "värre" menar jag sådana som ignorerar stopplikt, väjningsplikt, övergångsställen, rödljus, cyklar på gångbanor, kastar sig rätt ut tvärs över trafiken utan hänsyn till de som kommer, m.m. Till exempel den cyklist som plötsligt svängde tvärs över vägen, körande bra fort, över ett övergångsställe mot röd gubbe 10 meter framför mig när jag hade grönt. Hade jag kommit några sekunder tidigare eller kört lite fortare hade han blivit svårt skadad. Jag hade inte haft en chans att undvika honom eftersom han bara kom farande från sidan. Och eftersom jag just då körde bil hade jag ansetts vållande, trots att jag inte förstår hur jag skulle ha kunnat undvika olyckan. Nu hade vi båda tur.<br>
Den sortens beteende är inte sällsynt här i Göteborg. Varken som fotgängare, bilist, eller mc-förare finns det någon kategori trafikanter som jag är mer orolig för än cyklister.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav FlashGordon » 2012-08-27/19:36

Kenneth skrev:
Bror Gårdelöf skrev:
Kenneth skrev:Det behövs en ny ''rapport 13'' för trampcyklar. Varför inte införa någon form av storleksbegränsning av trampcykel. Endast röda trehjulingar med lastflak bör tillåtas. För att ytterligare höja säkerheten enligt gammal brittisk förebild, skall någon gå före trampcykeln och vifta med röd flagga.

Du glömde störtbåge/säkerhetsbur!


Tänkte inte på det :oops:
Men tillsammans kan vi ta fram ett bra säkerhetsåtgärder för alla cyklister.
Lite OT ang nollvision för trafiken i allmänhet. Om vi inför en ny max. hastighet i Sverige och sätter den till 0 km/tim, då kan väl nästan inga allvarliga trafikolyckor inträffa - eller? :?


Jo om farten börjar upplevas orimligt låg, och vi är nästan där, så kommer 2 nya typer av dödsfall att öka markant. De som leds ihjäl och de som blir så stressade av att de aldrig kommer fram att de dör av infarkt.
Nu blir väl ända statistiken bättre för trafikverket för det räknas inte som olyckor. Så det skiter de väl i?
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Kenneth » 2012-08-27/20:55

''Jo om farten börjar upplevas orimligt låg, och vi är nästan där, så kommer 2 nya typer av dödsfall att öka markant. De som leds ihjäl och de som blir så stressade av att de aldrig kommer fram att de dör av infarkt.
Nu blir väl ända statistiken bättre för trafikverket för det räknas inte som olyckor. Så det skiter de väl i?''

Helt rätt! Stress och infarkt är sjukdomar och har en diagnos. Olycksfall är en ''plötslig yttre händelse.'' ;)
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Dags att förbjuda trampcyklar?

Inläggav Roland Karlsson » 2013-01-03/07:11

I denna debatt kan jag lägga till; Dags att förbjuda gångtrafikanter!
Roland Karlsson 2661097 D4 R1200RT,2007.
Användarvisningsbild
Roland Karlsson
 
Inlägg: 461
Blev medlem: 2007-08-03/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst