DN- Varannan kör för fort

DN- Varannan kör för fort

Inläggav Peter Nordlund » 2012-10-07/07:18

Läste just detta:

Hälften av alla motorcyklister bryter mot hastighetsgränserna. På vissa vägar kör 70 procent av dem för fort. Det leder till svåra trafikolyckor och att dödstalen på de svenska vägarna är svåra att få ned.

Källa:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/varannan-kor-for-fort

Hmm jag vet inte hur många som kör för fort men ganska många är det, jag som nybörjare är fortfarande lite feg/försiktig, men märkte på semestern att efter en hel dags körande så körde jag fortare mot slutet än i början, man blir lite fartblind.
MEN jag kör inte fortare eller mer vårdslöst än med bil, problemet är att jag är mer oskyddad på mc...
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Lennart Christianson » 2012-10-07/08:11

Det tråkiga med sådan forskning är att den leder till åtgärder mot hela mc-kollektivet, inte bara mot dem som kör för fort. Jag är rädd att man kommer att kräva regnummer på fronten och, inom några år, införa ägaransvar för hastighetsöverträdelser.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kovlingen » 2012-10-07/09:57

Varför byggs det 3-stegsraketer om de inte avses att flyga med . :mrgreen:
Tur att en del hojar och bilar fartbegränsas till tex 250 km så det inte går för fort :shock:
Det är väl ingen nyhet att alla fordon ibland framförs i för hög fart ? ?
Tom. de gamla mopparna på 60-talet gick ju 45 - 50 km otrimmad :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Benny Olofsson » 2012-10-07/14:56

Ja att MC-förare kör för fort är väl bara att erkänna. Men efter vad jag förstår så är inte hastigheten det enda som orsakar skador.
Här borde man även redovisa hur många ,av alla som råkar ut för olyckor, som saknar giltigt mc körkort eller är alkohol eller narkotikapåverkad. Efter vad jag förstår har trafikverket tillgång till sådan fakta och det är ingen rolig läsning.
(D7)
R1200GS, R100RT, Suzuki SP370, HD Fat Bob
Benny Olofsson
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2008-12-10/12:26

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-07/20:29

stbeol skrev:Här borde man även redovisa hur många ,av alla som råkar ut för olyckor, som saknar giltigt mc körkort eller är alkohol eller narkotikapåverkad. Efter vad jag förstår har trafikverket tillgång till sådan fakta och det är ingen rolig läsning.

Helt enig. Siffrorna finns. Mycket egendomligt, att de inte redovisas, och att journalisterna inte ens ids fråga efter dem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-07/20:58

Bror Gårdelöf skrev:Helt enig. Siffrorna finns. Mycket egendomligt, att de inte redovisas, och att journalisterna inte ens ids fråga efter dem.

Jag tror inte det är ett dugg egendomligt, dessvärre - de ger inga säljande rubriker!
Hyena-journalistik går liksom ut på, att få "vanligt folk" att känna indignation, och kan man då peka ut en grupp syndare att fördöma säljer det tidningar........

Citerar en vän (som är en entusiastisk utövare av bankörning med bil):
"Det är inte farten som dödar - det är det plötsliga stoppet som gör ont!"
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kovlingen » 2012-10-07/21:13

Undrar när jounalistiken ska komma med förslag att förbjuda risktagande också ?
Som mc-förare tar man ju en större risk för sej själv gentemot omgivningen .
Skulle man däremot se efter hur mycket skador bilförare skapar på övriga i
trafiken skulle det bli nått helt annat .
Själv är jag villig som hoj-förare att ta den risken att vara ute i trafiken .
Tror inte att jag ska skada så många medtrafikanter utan riskerna ligger nog
mer på att jag enbart skall skada mej själv . Självbevarelsedrift samt
riskmedvetenhet är A och O .
/ Lite för fort ibland har det kanske gått :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Knut Natt och Dag » 2012-10-07/22:38

Jag måste säga att jag möter fler knäppgökar bakom ratten i bilar än MC-förare. Lite statistik på det vore inte heller fel. Och just betoningen att just MC-förarana gör att dödstalen är svåra att få ner tycker jag är helt fel - massor av folk dör i bilar, det dör folk när de cyklar och när de springer ut i gatan också. Och när de bergsklättrar, åker skidor eller drakflyger också för den delen. Och när de åker med sina båtar (förlåt att det blev lite OT).

Döden i dessa sammanhang är en del av livet.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-08/09:38

Gunnar Elmgren skrev:Jag tror inte det är ett dugg egendomligt, dessvärre - de ger inga säljande rubriker!

Där är vi eniga - men det egendomliga är, att den myndighet, som lämnar ut materialet, agerar med så smalt synfält. Av yrkesfolk i offentligt finansierade organ har vi rätt att vänta oss bättre. <BR><BR>(Apropå Din kompis' sentens: "Det är inte farten, som dödar, utan smällen."<BR>Översatt till engelska: "It's not the fart that kills, it's the smell.")
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-08/09:59

Bror Gårdelöf skrev:Där är vi eniga - men det egendomliga är, att den myndighet, som lämnar ut materialet, agerar med så smalt synfält. Av yrkesfolk i offentligt finansierade organ har vi rätt att vänta oss bättre.

Nja - vi har att göra med en myndighet, som har sitt ursprung i Trafiksäkerhetsverket, vars förste generaldirektör Lars Sköld i början av 70-talet, på fullt allvar, ville totalförbjuda motorcyklar.<br>
Tror den mentaliteten "sitter kvar i väggarna", tyvärr, hos dagens myndigheter (Transportstyrelsen, VTI och till viss del Trafikverket).<br>
I just det här fallet är det en, av allt att döma enögd, forskare på VTI som verkar ha tagit till livsuppgift att visa vilka missdådare vi motorcyklister är, och att vi är ansvariga för "de höga dödstalen i trafiken" (som i själva verket är de lägsta någonsin).<br>
Man "planterar" helt enkelt den information hos media, som passar myndighetens (möjligen dolda) agenda - ändamålen helgar medlen, heter det ju.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-08/10:08

Tyvärr har Du nog rätt. Professionalitet och redovisning av faktiska data får stå tillbaka för opinionsbildning och vinklingar. (Var det inte någon annan statlig myndighet, som nyligen fick på pälsen, för att den ägnade sig åt opinionsbildning i stället för myndighetsutövning?)<BR><BR>Sedan kan man ju ta fram mitt gamla påpekande, att så länge Trafikverket godtar lösgruslagningar av asfalterade vägbanor, kan man stoppa upp sin nollvision där bak. Jag har - något annorlunda uttryckt - påpekat detta för företrädare för Trafikverket, när jag då och då träffat på dem. Reaktionen är alltid densamma: Förvåning ("Tänkte 'nte på de'!") blandad med den klassiska undanflykten "Jag jobbar inte med just den delen."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Magnus von Melen » 2012-10-08/10:18

Det är väl ett pågående flerfrontskrig mot motorcyklismen. Man sprider "lämplig" information till media, försvårar körkortstagningen för den som vill ta mc-kort och kryddar med att göra det dyrt och besvärligt för körskolorna att utbilda på mc så att möjligheterna skall bli färre.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-08/14:25

I en för ovanlighetens skull betydligt mer sansad artikel i Aftonbladet påpekar tidningens motorredaktör Robert Collin, att andelen "fartsyndare" är ungefär lika hög bland bilförare som bland hojförare. Det ställer onekligen påståendena från VTI i en annan dager......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-08/17:45

Håller med. Jag har i stort sett ingenting till övers för kvällstidningar, men Robert Collin förtjänar fortfarande respekt, efter att han tvålade till Mercedes-Benz om deras "Vältklasse". (Jag kan fortfarande brista ut i ett klentroget leende över företagets påstående, att testet skulle ha varit "felaktigt utfört" - respektive att det inte finns några älgar i Tyskland!)<BR><BR>Intressant dock, att inte heller Collin tar upp, att en notabel andel av dem, som dör i motorcykelolyckor, är drogpåverkade och/eller saknar mc-körkort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Lennart Christianson » 2012-10-08/18:53

Varför tror ni att myndigheter har något intresse av att förbjuda motorcyklar? Kan det inte vara så att den forskaren som nu förekom i media hade en liten del i myndighetens alla utredningar? Och just denna visade att motorcyklar (eller förare av hojar) kör för fort. Uppgiften att det är en stor andel dödsolyckor som sker med förare utan körkort eller med "extremt beteende" kommer väl också från någon av våra trafikmyndigheter. Det kan väl inte hindra myndigheten från att redovisa info från andra utredningar?
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Magnus von Melen » 2012-10-08/19:05

Tja, om VTIs visioner blir verklighet så ser det väl lite mörkt ut att man skulle kunna ha ett fordon som motorcykeln ute i trafiken?

"I rapporten föreslås bland annat att alla bilar i Sverige kan utrustas med automatiska ögonskanningssystem. Dessa skulle övervaka minsta muskelrörelse i förarens ögon och slå larm om han eller hon tittar bort för länge. Eller så kan samtliga trafikfarliga platser i Sverige, till exempel alla förskolor och äldre­boenden, byggas ut med teknik som blockerar telefonsamtal, sms och data­trafik. Då skulle inte bil­förare kunna använda sina telefoner alls där.

Rapporten föreslår också att alla personbilar i Sverige – drygt 4,4 miljoner fanns registrerade vid slutet av 2011 – helt enkelt byts ut mot helautomatiska sådana. Om bilen förs fram utan att föraren lägger sig i, menar forskarna, så kan ju han eller hon inte ställa till problem i trafiken."


http://www.idg.se/2.1085/1.462765/darfo ... i-trafiken
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-08/19:38

Lennart Christianson skrev:Varför tror ni att myndigheter har något intresse av att förbjuda motorcyklar?

För att det är mycket enklare att ropa på förbud och sätta upp hinder, än att lösa problemen!
Motorcyklism betraktas tyvärr ofta som ett särintresse, något "onödigt" som utövas av en grupp risktagare/miljömarodörer/fartdårar eller något annat "politiskt inkorrekt".
Det har vid åtskilliga tillfällen genom åren fällts uttalanden från representanter för myndigheter (och inte minst från politiker), att det är önskvärt att få bort motorcyklarna från vägarna. Det är ett mönster som går igen - man gör det hela tiden svårare och dyrare att ta MC-körkort och att äga MC, och trots att MC-förare är den kategori trafikanter som förbättrat sin olycksstatistik mest av alla de senaste 20 åren, hängs vi ut som sorgebarn och syndabockar av både myndigheter, politiker och populistiska media.
Klart att det är ett mönster, och att våra klåfingriga myndigheter har som agenda att få bort (eller i alla fall minska) antalet MC - man är på god väg att lyckas, för när den generation som fått MC-behörighet "på köpet" med bilkörkortet har dött av (av ålderdom, snarare än i MC-olyckor!) finns det inte många kvar.
Det tas drygt 7.000 MC-körkort varje år i Sverige, ett antal som sannolikt kommer att minska drastiskt då nya körkortsregler införs vid kommande årsskifte - då höjs bl a åldersgränsen för "full" A-behörighet till 24 år!
Samtidigt kommer det varje år att "falla bort" 70-80.000 körkortsinnehavare med A-behörighet de närmaste 25-30 åren - det innebär att antalet personer med behörighet att köra MC kommer att minska från dagens ca 2,6 miljoner till någonstans runt 300-400.000 om 30 år. Vi har drygt 300.000 motorcyklar i Sverige idag, någon som tror antalet kommer att öka....????
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-08/20:00

Lennart Christianson skrev:Varför tror ni att myndigheter har något intresse av att förbjuda motorcyklar.....

Jag är inte säker på, att jag förstår, vad Du menar med hela den drapan. Dock kan man föreställa sig, att tjänstemän/forskare på VTI snöar in på sin del av samhället och kommer med skygglappsförsedda inlägg från det hållet. Haken är förstås, att när andra skygglappsförsedda forskare på sitt håll kommer fram till, att ridsporten skördar fler svåra hjärnskador per år än motorcykelåkning (sant, såvitt jag vet - men de svåraste hjärnskadorna efter mc-olyckor hamnar förstås i en annan kolumn), vill de förhindra ridning. (Fast kanske ändå inte. Flickor och kvinnor rider, så det är nog inte PK att hindra dem.) <BR>Sedan kommer någon annan skygglappsförsedd forskare fram till, att fritidsdykning skördar dödsoffer varje år, så då får vi göra även det fritidsintresset omöjligt att utöva - liksom sportflygande, fallskärmshoppning, base jump och så vidare, och så vidare "ad nauseam". <BR><BR>Slutresultatet blir väl - som någon kollega uttryckte det för ett par decennier sedan - att vi "iförda störthjälm, säkerhetbälte och kondom vräker oss ut på motorvägarna på våra trehjuliga trampcyklar"! <BR>Varpå vi kan instämma i Olle Adolphsons slutrad i "Balladen om Gustav Lindström": <BR>"Å så sitter vi där och hurrar och tycker skjortan e' trång, e' ru me' på den?"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav kirre777 » 2012-10-08/20:11

Skulle vilja rekommendera er alla att läsa "glädjedödarna" av Mattias Svensson. Den handlar inte om trafiksäkerhet specifikt men väl om de mekanismer som ofta uppstår när politiker, opinionsbildare, experter och myndigheter vill göra inskränkningar i friheten.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-08/20:34

Och perspektivlösheten i detta ÄR intressant. Jag tar risken att bli lite OT här, men som Ni märker, kommer jag tillbaka till huvudämnet mot slutet. En väsentlig del av mitt jobb är att lägga ryggbedövningar vid förlossningar (vilket en mamma av tre får i Linköping). Vetenskapliga undersökningar har visat, att förlossningar efter ryggbedövningar kan vara mer komplicerade (= lite oftare sugklocka mm), OCH att mammor, som fått ryggbedövning, inte upplever sin förlossning lika positivt som de, som fött barn utan ryggbedövning. <BR><BR>Detta har fått åtskilliga att dra den förhastade slutsatsen, att ryggbedövningar innebär en försämring av ett annars väl fungerande förlopp! Som tur är, finns också nyktrare personer, som raskt inser, att man här jämför två helt olika grupper: Bland de mammor, som föder utan ryggbedövning, finns en stor grupp "supernormala" förlossningar, medan bland dem, som får en ryggbedövning, finns en större andel förlossningar, som skulle ha krånglat hur som helst. Och jag är beredd att sätta en månadslön på, att de mammor, som fått ryggbedövning, skulle ha upplevt sin förlossning som ännu sämre, om de inte fått nämnda bedövning! <BR><BR>Så vad har nu detta med mc-olyckor att göra? Jo, just perspektivlösheten och den där irriterande tendensen att alltid leta efter den enklaste förklaringen/lösningen, när ett statistiskt material presenteras. "Det finns tre sorters lögn: Lögn, förbannad lögn och statistik", är ett citat, som oftast tillskrivs Mark Twain, men han citerade i sin tur Benjamin Disraeli - konservativ brittisk premiärminister 1874 - 1880.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav HåkanH » 2012-10-08/21:07

Lennart Christianson skrev:Varför tror ni att myndigheter har något intresse av att förbjuda motorcyklar?

Men det är väl klart att myndigheterna har stort intresse av att helt få bort motorcyklismen.
Man har ju ett etappmål år 2020 med max 220 trafikdödade som ska uppnås .
Kan man då spara 50 liv/år genom att slippa mc-förare i trafiken, som ju ända håller på med nåt så
fullständigt onyttigt och onödigt, så är det ju perfekt.
Därför "planteras" sådana här lösryckta, illvilliga uppgifter till media med jämna mellanrum.
Det är en sorts "lobbande" gentemot allmänheten för att öka motståndet mot motorcyklister och så
småningom skapa större acceptans för ett förbud.
Att det sedan framgår av andra utredningar att en lika stor andel bilister kör för fort, det verkar
vara ovidkommande och ointressant.

Så tror jag i alla fall!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Magnus von Melen » 2012-10-08/21:12

Och att det sen är så förbaskat roligt att fundera ut konspirationsteorier gör ju inte saken sämre :mrgreen:
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-10-08/21:31

Det dör ungefär 500 personer i trafiken i sverige varje år (varav ca 50 på MC).
Ungefär 1500 svenskar tar livet av sig varje år.

Vilken av dessa dödsorsaker är, i alla fall till en del, en konsekvens av en samhällsnyttig verksamhet?
Var finns det flest liv att spara? Varför finns det ingen nollvision m.a.p. självmord?

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-09/12:56

Fredric Fredricson skrev:Det dör ungefär 500 personer i trafiken i sverige varje år (varav ca 50 på MC).

Är vi inte nere kring 300? <BR><BR>I övrigt håller jag med Dig om självmordsstatistiken kontra trafikdödligheten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Lennart Christianson » 2012-10-09/17:15

Magnus von Melen skrev:Och att det sen är så förbaskat roligt att fundera ut konspirationsteorier gör ju inte saken sämre :mrgreen:


Där tror jag att du har rätt. Tycker dock att det är svårt att få ihop någon trovärdighet i en teori om att trafikmyndigheter eller politiker generellt är mot motorcyklar. Jo, då, det kan nog hända att vissa befattningshavare vill förbjuda motorcyklar i syfte att minska antalet dödade och skadade i trafiken. Men att någon myndighet eller forskare vill förbjuda motorcyklar "bara för att" har jag svårt att tro. Jag ser inga tecken på att utredningar om trafiksäkerhet "planteras".
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-09/18:25

Lennart Christianson skrev:Men att någon myndighet eller forskare vill förbjuda motorcyklar "bara för att" har jag svårt att tro.

Nej, där är jag böjd att hålla med Dig. Problemet är enklare än så rent mentalt - vilket påvisas i ett inlägg ovan. "50 personer per år dör i motorcykelolyckor. Ta bort motorcyklarna helt, så sparas 50 människoliv. Det kan väl ingen vettig människa ha något att invända mot?" <BR><BR>Jo, det kan förstås massor av vettiga människor, men den, som tänker så, begriper inte det!<BR><BR>Dessutom kan det vara värt att komma ihåg, att 20 - 42 trampcyklister har dött varje år under de senaste tio åren. Förbjuds cykling helt och hållet, kan alltså så många liv räddas - men av någon orsak har ingen trafiksäkerhetsforskare eller politiker klivit fram och tyckt, att det förslaget vore värt att lägga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav RollOn » 2012-10-09/19:49

Men hörrni gubbs, ni har missat det mest effektiva. Naturligtvis är det bilar som ska förbjudas! Då sparas ju flera hundra personer, varje år. Jag har hört tlas om vissa politiker som mer eller mindre vill detta, utan att säga det rent ut. Som positiv bieffekt räddar vi samtidigt jorden från undergång. Win win!
memento vivere
Rolf Eliasson
R1200C & K1
(F650CS ibland.Frugans)
RollOn
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2010-05-11/16:14

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-09/20:53

Visst, ja! Tänkte 'nte på de'.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kovlingen » 2012-10-10/00:49

Nattfunderingen .
Varit inne och tittat lite på olyckstalen .
Nu har vi bannat så det räcker ett tag . Om man går in och tittar på statistik
dödade och svårt skadade i trafiken så måste någonting ha gjorts rätt .
Att man kan göra allt med statistik stämmer nog till en viss del men de
"obehagliga" talen har faktiskt minskat år efter år . Detta trots att antalet
fordon ökar och trafikrytmen blir tuffare och tuffare .
De större vägarna görs numer väldans säkra och de olyckor som händer
beror nog mer på att de är så fina och tråkiga att förarna har lätt för
att pyssla med annat eller tom. bli tvärtrött och somna .
Små krokiga och dåliga vägar ger nog fler mindre olyckor medan de
större vägarna tyvärr får ståta med de svåra olyckorna .
De som tänker till och försöker hitta lösningar på problemet med
alla olyckor har säkert lagt ner många timmar i detta och som ovan ,
"nått har blitt rätt ibland" . ( Det är väl ingen som tex. kör utan bilbälte ? )
Men det är ju bara funderingar :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

DN- Varannan kör för fort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-10/07:48

Läste SMC:kommentar igår (den finns på http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Manga-tr ... -for-fort/ för den som vill läsa själv).
Tydligen är det så, att andelen fartsyndande bilister är ganska precis samma som för hojåkare, och dessutom är trenden lika på de vägar som fått höjd eller sänkt hastighetsgräns.
Varenda tidning har smaskat på med att "varannan MC-förare kör för fort", och dragit den intelligenta slutsatsen att en av de viktigaste trafiksäkerhetsåtgärderna är, att sätta åt fortkörande hojåkare.
Att problemet är detsamma med bilförare nämns inte ens.
Antingen har någon notismakare hos TT vinklat det hela på alldeles egen hand, eller så stämmer konspirationsteorin att VTI verkligen är ute på opinionsbildarstråt....
Ska se om jag kan hitta pressmeddelandet från VTI!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-10/09:43

Om alltså andelen fartsyndande bilister är lika hög som dito hojåkare, hamnar hela saken i en situation, som påminner inte så lite om en klassisk historia: <BR><BR>Styrman noterar i fartgets loggbok: "Kapten berusad i kväll." <BR>Kapten blir milt uttryckt irriterad och undrar, varför styrman noterat detta. Svaret är: "Det är ju sant." <BR>Följande morgon noterar kapten i loggboken: "Styrman nykter idag."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-10/10:07

Det är VTI själva som står för "vinklingen" - läs deras publikation här!
Det nämns inte ett ord om att siffrorna för bilförare är nästan exakt desamma. "Konspirationsteorin" håller tyvärr - i detta fall har VTI valt att "hänga ut" motorcyklister som det stora problemet, trots att deras egna siffror visar att vi är ungefär lika goda kålsupare som övriga trafikantgrupper. Klart att media nappar på det betet......
Man kan ju fråga sig vad VTI:s syfte är med detta - är det bara en enskild forskare (Anna Vadeby) som personligen tycker att hojåkare ska "klämmas åt", eller har VTI en egen agenda att skapa opinion mot motorcyklismen?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kovlingen » 2012-10-10/13:37

Fiske är också farligt . Båten kan ju kapsejsa drunkning är då inte ovanlig .
Förbjud fiske också på samma gång , om det inte sker på långgrund strand .
Tllbaks till ämnet :
Vi har ju starka medlemmar i klubben som kan formuleringens ädla konst .
Gör ni gärna en skrivelse och se om nån tidning vill ta upp detta
enskillda påhopp på hojfolket .
Synd om bara en part får göra sej hörd .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kenneth » 2012-10-10/13:47

Det här blir OT, men..

Förbjud livet! Utgången är given, ingen har överlevt!

''Tag inte livet alltför allvarligt. Du kommer i alla fall aldrig ifrån det levande.''
Elbert Hubbard
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kovlingen » 2012-10-10/14:10

Hur många personer dödas årligen i trafiken i Sverige?

Det är farligt att vistas i trafiken. I Sverige dör omkring 300-400 personer varje år. Ungefär 30-50 av dessa är barn. Det betyder att det dör mer än en människa i trafiken varje dag och att ett barn mister livet i trafiken varannan vecka, utslaget på hela året. Ser man till den totala dödsfalls statistiken, är dödsfall i trafik en relativt ovanlig dödsorsak och endast ca 0.5% av de som gick döden till mötes år 2009 dog i trafiken.

Så många dör i trafiken i världen
På några platser i världen är det farligare att vistas i trafiken än andra. Eritrea och Libyen är två länder som hamnar högt i den procentuella statistiken. Totalt i världen uppskattas antalet som dör i trafiken till 1,2 miljoner personer.
Nedan återfinns statistik över antalet dödsfall i trafiken land för land, alla siffror är hämtade från Wikipedia.

Egypten 6 486
Israel 370
Irland 241
Japan 4 914
Malaysia 6 745
Storbritannien 2 222
Tyskland 3 667
USA 33 808

Hämtat från :
http://faktatexter.se/hur-manga-persone ... -i-sverige
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Magnus von Melen » 2012-10-10/16:21

Indien 133 938 ! :shock:
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kovlingen » 2012-10-10/16:31

Å Huvaligen :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-10/16:59

Magnus von Melen skrev:Indien 133 938 ! :shock:

Här kan man ägna sig åt lite intressant matematik. Rundar vi av siffrorna till 134 000 på en miljard invånare, blir det 134 dödsfall per miljon. <BR>Multipliceras de siffrorna med 9, fås 1 206 dödsfall på en befolkning, motsvarande Sveriges. Idag är vår siffra c:a 400 dödade per år (alltså knappt en tredjedel av incidensen i Indien), men om jag inte minns fel, dog årligen c:a 1 200 personer i den svenska trafiken under 1960-talet - när vi var c:a 7 miljoner, och antalet motorfordon var avsevärt mindre än idag. Det har onekligen hänt en del på ett halvsekel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Lennart Christianson » 2012-10-10/19:50

Skummade just studien som det hänvisas till. Den gäller just motorcyklister. Då är det, enligt min mening, inte märkligt att man skriver om just motorcyklister när man rapporterar om den. Om det är en studie om personbilar, är det naturligt att skriva om personbilar. Studier om hastighetsefterlevnaden hos andra trafikantgrupper finns, men om vi motorcyklister använder skygglappar och bara ser när det skrivs om motorcyklar kanske man ser en konspiration. ;) Nej, något syfte att få bort motorcyklar från vägarna ser jag inte. Däremot finns det nog ett bakomliggande syfte att i förlängningen förmå motorcyklister, men även andra, att ta det lite försiktigare i trafiken. En del tror ju att hastigheten har betydelse för både hur många och hur allvarliga trafikolyckorna blir. Eftersom motorcyklister är mer oskyddade än bilister, kan man väl tro olyckor i högre farter är farligare för oss när vi kör motorcykel än när vi kör bil.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-10/22:24

Lennart Christianson skrev:Skummade just studien som det hänvisas till. Den gäller just motorcyklister. Då är det, enligt min mening, inte märkligt att man skriver om just motorcyklister när man rapporterar om den.

Jag vill hävda, att det redan där finns en vinkling - man studerar "bara" motorcyklister (eller snarare, gör ett urval ur ett komplett statistiskt material, där man bara plockar ut motorcykel-data), och får på så sätt fram ett material som passar något slags syfte - vilket har jag svårt att avgöra, men det är i alla fall inget positivt för motorcyklismen.<br>
VTI hemfaller därmed åt opinionsbildning, för några konkreta åtgärder eller förslag till förbättringar finns inte i rapporten - bara ett konstaterande, att motorcyklister är "ett stort problem".<br>
När man inte samtidigt redovisar, att övriga trafikantgrupper visar exakt samma beteendemönster och därmed är ett lika stort problem (trots att man bevisligen sitter på den informationen), kan det inte handla om något annat än att försöka påverka - politiker, andra myndigheter, och framför allt opinionen.<br>
Skulle man "hänga ut" bilförare på samma sätt (och det finns det ju rimligen skäl till!) är jag rätt övertygad om, att man skulle få opinionen emot sig - det är liksom fler som skulle känna sig påhoppade av en sådan rapport....<br>
Att VTI ägnar sig åt opinionsbildning är allvarligt, för just det ska myndigheter uttryckligen avhålla sig från, enligt lagar och instruktioner från riksdag och regering.<br>
Man kan ju hoppas, att det bara handlar om ett försök av VTI att visa handlingskraft (fast så mycket handling är det tyvärr inte - mest gnäll och kritik, faktiskt), och inte något slags kampanj för att minimera motorcyklismen.<br>Tyvärr är väl skadan redan skedd - tänk bara hur lyckliga de envisa stollarna till riksdagsledamöter, som gång på gång motionerar om främre registreringsskylt och ägaransvar för fortkörning, ska bli av denna rapport!<br>
Som varm anhängare av konspirationsteorier, kan jag inte annat än undra om VTI-rapporten är "beställd" av någon av dessa folkvalda.......

För att förtydliga min ståndpunkt i själva sakfrågan - jag tycker inte alls det är bra, att motorcyklister kör väldigt fort. Därmed inte sagt, att jag själv alltid respekterar alla hastighetsgränser - en hel del uppfattas som fullkomligt omotiverade, och jag tror personligen att just detta faktum urholkar efterlevnaden i stort.
"Drabbas" vi trafikanter (och ja, jag kör mycket bil också!) av för många uppenbart omotiverade hastighetsgränser, är det lätt hänt att vi struntar även i dom som verkligen är motiverade - typ 30-gräns utanför skolor och dagis, och för all del 50-gränser i tätorter (där det enligt samma rapport sker oväntat många MC-olyckor, och det dessutom ofta gått rejält fort...). Jag drar inga slutsatser, jag bara undrar om det finns ett samband.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kovlingen » 2012-10-11/00:18

Gunnar Elmgren skrev:Som varm anhängare av konspirationsteorier, kan jag inte annat än undra om VTI-rapporten är "beställd" av någon av dessa folkvalda.......

+1 Inget händer av en slump .
Det finns ju några % som aldrig kör för fort men dom åker ju TAXI och/eller Tunnelbana :evil:
.
Det händer ju mycket olyckor med polisbilar och ambulanser inblandade
så det är ju lika bra att förbjuda dessa också :shock:
Lite mer att läsa :
http://www.trafikverket.se/Privat/Trafi ... istrering/
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Thomas Lundin » 2012-10-11/08:26

Kovlingen skrev:Fiske är också farligt . Båten kan ju kapsejsa drunkning är då inte ovanlig .
Förbjud fiske också på samma gång , om det inte sker på långgrund strand .
Tllbaks till ämnet :
Vi har ju starka medlemmar i klubben som kan formuleringens ädla konst .
Gör ni gärna en skrivelse och se om nån tidning vill ta upp detta
enskillda påhopp på hojfolket .
Synd om bara en part får göra sej hörd .


OBS! Vatten är farligt, folk drunknar och dör i det, alltså FÖRBJUD vatten!
Thomas Lundin
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2002-05-13/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kovlingen » 2012-10-11/13:20

Uttrycket "nånannan" florerar ofta när det frågas om vad som har hänt ?
Det har väl dom flesta fattat att betydelsen är "då rör det inte mej" .
Ordet "varannan" har väl ungefär samma betydelse .
Att de som skriver dessa artiklar i tidningar aldrig skulle ha kört för fort
skulle jag finna mycket otroligt . Det är ju "varannan" så det berör väl inte
"reportrar" , och inte "myndighetspersoner" heller .
Det är ju "domandra" som kör för fort :?
Själv tillhör jag "Varannan" men vilken sida är inte glasklart :oops:

/ "Nånannan"
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-11/14:17

Till det kommer förstås konstaterandet: "Alla andra tänker bara på sig. Det är bara jag, som tänker på mig." (Kort OT-utflykt igen. Jag skall försöka hålla mig till ämnet i övrigt.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Håkan » 2012-10-11/16:02

Gunnar Elmgren skrev:Som varm anhängare av konspirationsteorier, kan jag inte annat än undra om VTI-rapporten är "beställd" av någon av dessa folkvalda........


+1
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Lennart Christianson » 2012-10-12/18:43

Gunnar,

Du argumenterar sakligt och tydligt för din ståndpunkt, så jag tycker att du har rätt att få sakliga och tydliga argument mot (eftersom du med all sannolikhet har fel ;) ) men det blir så långt och tråden har i huvudsak hamnat OT, så jag lämnar det. Jag vill bara lugna dig med att det finns flera utredningar från Trafikverket där hastighetsgränsefterföljandet för andra trafikantgrupper undersökts. Titta på Trafikverkets hemsida. Vi borde, enligt min mening, uppmuntra myndigheterna att sätta större fokus på motorcyklister. Inte mindre. Alltså: mer utredningar. Glöm oss inte. Jag tror att mer ljus på motorcykelåkning kommer att visa att den stora majoriteten av oss "sköter sig" alldeles utmärkt och att motorcyklar borde användas i större utsträckning. Men där tror jag i och för sig att vi är överens.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-12/19:08

Lennart Christianson skrev:Vi borde, enligt min mening, uppmuntra myndigheterna att sätta större fokus på motorcyklister. Inte mindre. Alltså: mer utredningar. Glöm oss inte. Jag tror att mer ljus på motorcykelåkning kommer att visa att den stora majoriteten av oss "sköter sig" alldeles utmärkt och att motorcyklar borde användas i större utsträckning. Men där tror jag i och för sig att vi är överens.


Där har Du en poäng, Lennart - "all reklam är bra reklam", sägs det ju.
Och i största allmänhet har Du säkert rätt i, att alla trafikantgrupper får "sin släng av sleven" när våra myndigheter redovisar hur vi beter oss.
Men - jag tror tyvärr Du har fel om just den aktuella VTI-rapporten. Den är såpass vinklad, att syftet bara kan vara att ge intryck av att motorcyklister beter sig betydligt sämre än andra i trafiken - och att det inte är sant, är vi väl i alla fall överens om?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Fredrik J » 2012-10-12/19:49

Vinklade rapporter är ju ingen ny historia tyvärr. Vad jag har fascinerats av under lång tid är den mycket stora andel av MC olyckor som inbegriper förare utan körkort, alkohol/drogpåverkade med oregistrerade fordon och utan hjälm. Som trots att den som andel av de totala antalet körda mil torde vara extremt liten ändå står för en betydande del av olyckstillfällena men ändå nästan inte problematiseras alls av myndigheterna.

Det är ju klart att vi alla förstår att hastighet är EN riskfaktor men det allenarådande perspektivet av att sänks bara hastigheten så löser det alla problem är ju mer än tillåtet naiv. Fel hastighet på fel plats i fel läge däremot, det är farligt men det är uppenbarligen alltför komplicerat.

Tyvärr tror jag inte riktigt på att myndigheterna är ute efter att svartmåla motorcyklister, sanningen är nog snarare att ingen på myndigheten har en helhetssyn, media gör ingen analys alls utan presenterar bara det enklaste argumentet eftersom god journalistik kräver resurser och reflektion och inte säljer lösnummer alls.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-12/19:57

Du slår huvudet på spiken! När ett "forskningsinstitut" presenterar data utan att sätta in dem i sitt sammanhang, beter man sig så oprofessionellt, att det är lätt att ana en konspiration, som inte finns. I stället finns en brist på helhetssyn, som gränsar till ren dumhet - både hos institutets och mediernas företrädare!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kovlingen » 2012-10-12/20:13

Fredrik J skrev: Vad jag har fascinerats av under lång tid är den mycket stora andel av MC olyckor som inbegriper förare utan körkort, alkohol/drogpåverkade med oregistrerade fordon och utan hjälm.


Undrar hur %-andelen skulle se ut om dessa plockas bort från statistiken . Onekligen en betydligt
större risk att köra hoj i berusat tillstånd då hojen inte har det förlåtande sätt som en bil har .
( Ofta på "lånad" hoj som det är noll kunskap på )
Jag tror att det skulle bli helt andra siffror om man tar bortalla olagliga körningar .

Sedan skulle det vara bra att få veta hur många ggr. det har varit en bil som orsakat olyckan .
Läste just i dag om en olycka där hojen kört in i en bil . SUCK !

Det går att ge bannor åt yrkesförare men snacka om några som får ordentlig utbildning .
Det är oftast övriga trafikanter som kan mycket mer . (som vanligt "nån annan" )

Bättre utbildning åt personsbilförare . Lär nybörjarna vad som gäller i trafiken !

( Bil-Veteranerna ( "vet bäst" ) får vi nog dras med tyvärr )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Nästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst