DN- Varannan kör för fort

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-12/20:16

Bror Gårdelöf skrev:Du slår huvudet på spiken! När ett "forskningsinstitut" presenterar data utan att sätta in dem i sitt sammanhang, beter man sig så oprofessionellt, att det är lätt att ana en konspiration, som inte finns. I stället finns en brist på helhetssyn, som gränsar till ren dumhet - både hos institutets och mediernas företrädare!

Låt oss hoppas att det är så, och inte att forskaren ifråga är en "nyttig idiot" som utnyttjats i opinionsbildande syfte.
Det är annars tyvärr lätt att misstänka, eftersom rapporten kom ut 2012-10-07, i samband med "årets riksdagsmotion" om främre registreringsskylt på MC och ägaransvar för fortkörning som kom 2012-10-03.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav anonym1 » 2012-10-12/20:49

Gunnar Elmgren skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Du slår huvudet på spiken! När ett "forskningsinstitut" presenterar data utan att sätta in dem i sitt sammanhang, beter man sig så oprofessionellt, att det är lätt att ana en konspiration, som inte finns. I stället finns en brist på helhetssyn, som gränsar till ren dumhet - både hos institutets och mediernas företrädare!

Låt oss hoppas att det är så, och inte att forskaren ifråga är en "nyttig idiot" som utnyttjats i opinionsbildande syfte.
Det är annars tyvärr lätt att misstänka, eftersom rapporten kom ut 2012-10-07, i samband med "årets riksdagsmotion" om främre registreringsskylt på MC och ägaransvar för fortkörning som kom 2012-10-03.....


Och då har du ändå inte insett ännu att SMHI är med i komplotten; det har blivit frost och halka också, misstänkt nära ovanstående händelser i tiden.
anonym1
 

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-12/21:17

pribus skrev:Och då har du ändå inte insett ännu att SMHI är med i komplotten; det har blivit frost och halka också, misstänkt nära ovanstående händelser i tiden.

Touché! :geek:
Fast halkolyckor var väl ungefär det enda som VTI-rapporten inte hade med - å andra sidan kan halka knappast lastas på oss hojåkare......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-12/22:13

Gunnar Elmgren skrev:Låt oss hoppas att det är så, och inte att forskaren ifråga är en "nyttig idiot" som utnyttjats i opinionsbildande syfte.

Måhända både - och?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Benny Olofsson » 2012-10-17/17:39

(D7)
R1200GS, R100RT, Suzuki SP370, HD Fat Bob
Benny Olofsson
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2008-12-10/12:26

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-17/18:10

Jaha... då väntar vi bara på "larmrapporten" som förkunnar att varannan personbilsförare kör för fort.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kovlingen » 2012-10-17/18:25

Konstigt att ingen vet om att alla kör för fort ibland :o
Måste till dyra utredningar och forskare som konstaterar detta .
Det skulle väl vara tvärt emot vara bra om det bara var varannan
som utför denna sandslöst kriminala handling . ( Eller ? )
/ Men jag tillhör ju "Nånannan"
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav hebymats » 2012-10-17/19:17

Föraren kör för fort spelar väl ingen roll vilket fordon personen kör.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav runeo » 2012-10-17/19:22

Säkert den största delen motorcyklister kör oftast bil!
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kovlingen » 2012-10-21/08:47

hebymats skrev:Föraren kör för fort spelar väl ingen roll vilket fordon personen kör.

Nä som jag skrev menade jag just ALLA och inte bara mc-förare .
runeo skrev:Säkert den största delen motorcyklister kör oftast bil!

Jag skulle tro att de som kör hoj , är bättre bilförare och tar större hänsyn .
Medvetenhet i trafiken är nog större då det tränas mer på detta .
Det är väl ett måste att snabbt läsa av trafiken för att inte råka illa ut .

Skulle vara kul att se statistik på olycksfrekvensen , enbart bilförare / hoj och bilförare .
Bilarna är ju ett av de större hoten mot oskyddade ute på vägarna .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Taurus » 2012-10-21/14:31

Jag kör lika mycket för fort som jag håller hastighetsbegränsningen.
Ironiskt nog kör jag ofta för fort när det är mycket trafik omkring mig.
Då kör jag för fort av säkerhetsskäl. Ja, säkerhetsskäl.

När jag började köra MC för drygt 30 år sedan upptäckte jag snabbt att bilar sällan höll tillräckligt avstånd bakom mig på landsväg. När jag accade ifrån för att få större lucka kom bilen ifatt en stund senare...
När jag saktade in körde dom sällan om trots uppenbara möjligheter.
När jag däremot kom till samhällen med 70-sträckor blev jag omkörd...
Enda lösningen var att hålla 10-15 över på 90-vägar för att slippa risken med bilar för nära.

Nu kör jag ofta i Stockholm med omnejd. Sedan främst E4/Uppsalavägen breddades till 3 filer har många bilister visat att de inte har koll på varken hur de kör eller på lagar.
Flertalet bilister ligger som i kolonn i mittfilen med för korta avstånd. Oftast under hastighetsbegränsningen (verklig fart) och främst på 110-sträckor.
Om jag kör lagligt i höger fil, där alla som håller lägre hastighet än övrig trafik ska ligga så riskerar jag köra om på fel sida. Då böterna för omkörning i fel fil är hälften av att ligga i fel fil "måste" jag köra om. Och därmed byta fil två gånger. Om jag kör om "mittfilskolonnen" finns oftast inga säkra luckor i den att gå in i. Att gå tillbaka till högerfilen gör bara att situationen återkommer.

Ligger jag i vänsterfilen kommer ofta snabba bilar ifatt och kontentan blir att jag kör för fort för att undvika att ha bilar för nära bakom, framför och vid sidan om mig.

Tråkigt är att att även målade polisbilar syns körandes i mittfilen utan orsak. Det underlättar inte direkt...
Dessutom kör många yrkeschaufförer (taxi, buss, lastbil) olagligt utan orsak i mittfilen.
Och när jag sedan ser folk som övningskör olagligt i mittfilen börjar jag hålla med trafikskolorna om att privata handledare inte ska godkänna sin elev för att boka uppkörning. Slöseri av onödigt bokade uppkörningstider som andra, bättre förberedda elever, ska ha.

Sedan finns det andra skäl till varför jag kör för fort i andra sammanhang...

// Yrkeschaufför mm
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Fredrik J » 2012-10-21/19:33

Taurus skrev:Flertalet bilister ligger som i kolonn i mittfilen med för korta avstånd. Oftast under hastighetsbegränsningen (verklig fart) och främst på 110-sträckor.


Sedan finns det andra skäl till varför jag kör för fort i andra sammanhang...

// Yrkeschaufför mm


Det där retar jag mig ständigt på, tjockskallar som tycks tro att högerfilen är en av och påfartsfil tycks ju utgöra sådär 98% av alla förare.

Å andra sidan tycker jag ofta att det är rätt underhållande att i verklig fart enligt hastighetsbegränsningen passera dem allihop på insidan, fast heltriskfritt är det ju inte heller med tanke på att samma 98% inte verkat fatta det här med backspeglar, uppsikt bakåt och blinker vid filbyten heller för den delen....
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Lennart Christianson » 2012-10-22/18:57

Det är hemskt att ingen vill ligga i högerfilen när det är mer än tvåfiligt. Det finns två uppenbara risker med att köra om till höger, nämligen att man inte vet vad bilen i mittfilen hittar på och att man riskerar böter. Om jag minns rätt, är det bara tillåtet att köra om i högerfilen om det är högst 70 km/tim eller om den filen ska åt annat håll en de andra filerna.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Dennis Johansson » 2012-12-05/06:08

JA Lennart.
De uppgifterna kan jag känna igen också sedan man gick i körskolan.

I Gbg är det samma ofog med att ligga i mitten filen utan anledning.
Speciellt i Kallebäcks Lide ser man detta varje gång.
De fick sätta upp skyltar om att lastbilar ej fick ligga i vänsterfilen. Ibland (och det händer fortfarande) att långtradare låg i alla tre filerna. Tror inte hastighets skillnaden mellan alla tre var mer en kanske 3 km/t. Vilket innebar att nästan hela backen behövdes för dem att komma in i högerfilen.

Det jag många gånger funderat på vore om polisen kunde fokusera på alla andra fel o brister trafikanter har och drar ned på hastighets hysterin, vad det skulle innebära för trafiksäkerheten.
Alltså, backspeglar, blinkers, surfa på nätet, äta, sminka sig, läsa tidningen, placering på vägen mm mm.
Alltså allt annat som bl.a. gör förare ofukserade på det de skall göra och i övrigt göra det dde skall på rätt sätt.
Undrar hur mycket fortare vi kunde köra då innan olyckor uppstod
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Lennart Christianson » 2012-12-05/17:27

Jag får ofta en önskan att spela in mina vänner i trafiken på video när de sminkar sig, äter frukost, sölar i mittenfilen och messar. Skulle bli ett populärt TV-program. Eller webtvprogram.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Mimmi » 2012-12-05/18:00

Dennis Johansson skrev: //I Gbg är det samma ofog med att ligga i mitten filen utan anledning.
Speciellt i Kallebäcks Lide ser man detta varje gång.
//Det jag många gånger funderat på vore om polisen kunde fokusera på alla andra fel o brister trafikanter har och drar ned på hastighets hysterin, vad det skulle innebära för trafiksäkerheten.
//Undrar hur mycket fortare vi kunde köra då innan olyckor uppstod



Hej!

Jag kan bara hålla med Dennis!
Det är ett ofattbart ofog många ägnar sig åt att ligga i vänsterfilen km efter km på motorvägar.Hur irriterad jag blir när lastbilar skall köra om varann fastän det kanske skiljer en elller två km/tim i toppfart och således ligger och blockerar vägen i många km skall jag bara inte tala om.
Samma sak gäller även för de bilister som gör omkörningar utan att ge gas vid omkörningen utan fortsätter med sin farthållarinställda hastighet. Det blir väldigt ofta l å n g a omkörningssträckor!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kapten Stofil » 2012-12-05/19:35

Taurus skrev:Jag kör lika mycket för fort som jag håller hastighetsbegränsningen.
Ironiskt nog kör jag ofta för fort när det är mycket trafik omkring mig.
Då kör jag för fort av säkerhetsskäl. Ja, säkerhetsskäl.


En effekt jag har märkt sedan jag börjat köra MC är att jag upptäckt (i alla fall en del av) mina egna brister som bilförare, och jag tror jag kör bil bättre numera. På MC märker man ju väldigt tydligt hur dåligt många kör. Det är väldigt skönt att ha en MC med lite motor i, för då kan man gasa på och köra undan för alla bilar, åtminstone i stan. Det är väldigt skönt att slippa fundera över vad bilisterna runt omkring kan tänkas hitta på.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-12-05/20:34

Kapten Stofil skrev:En effekt jag har märkt sedan jag börjat köra MC är att jag upptäckt (i alla fall en del av) mina egna brister som bilförare, och jag tror jag kör bil bättre numera.

Jag gjorde samma upptäckt. Som motorcyklist måste man vara mer observant och tänka inte bara för sig själv utan också för alla pappskallar, som sitter bakom bilrattar. (Jodå - de är i minoritet, men man vet ju aldrig, om en medlem i denna minoritet befinner sig i någon av de bilar, som utgör den egna trafikmiljön just då.) Rätt tidigt efter hojdebuten insåg jag, att det där med att tänka som en hojåkare tog jag med mig in i bilen, bakom ratten. Och det kan rimligen inte vara fel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Tor Sjödin » 2013-04-23/09:21

Om olyckan är framme så är det bra om man har iRezQ appen på sin telefon. Den varnar automatiskt till räddningstjänst om du råkar ut för en olycka. Kolla in länken.
http://www.facebook.com/IrezqCommunity
Tor Sjödin
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-05-03/09:43

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Marie » 2013-04-23/11:34

Tor Sjödin skrev:Om olyckan är framme så är det bra om man har iRezQ appen på sin telefon. Den varnar automatiskt till räddningstjänst om du råkar ut för en olycka. Kolla in länken.
http://www.facebook.com/IrezqCommunity


Kolla vaddå?
Den länken visar ju ingenting, den leder ju bara till en suspekt inloggningssida.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Kapten Stofil » 2013-04-23/18:09

Marie skrev:
Tor Sjödin skrev:Om olyckan är framme så är det bra om man har iRezQ appen på sin telefon. Den varnar automatiskt till räddningstjänst om du råkar ut för en olycka. Kolla in länken.
http://www.facebook.com/IrezqCommunity


Kolla vaddå?
Den länken visar ju ingenting, den leder ju bara till en suspekt inloggningssida.


Har du inte Facebook är det väl deras inloggningssida du ser. Suspekt eller inte kan man ju ha olika åsikter om :mrgreen: det kan ju finnas visst fog för att kalla Facebook för ett virus, sällsynt buggigt är det i alla fall...

Har du ingen s k smart-fån är sidan tämligen ointressant i alla fall...

Säger jag som har både Facebook och smart-fån
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: DN- Varannan kör för fort

Inläggav Marie » 2013-04-23/20:52

Kapten Stofil skrev:Har du inte Facebook är det väl deras inloggningssida du ser. Suspekt eller inte kan man ju ha olika åsikter om :mrgreen: det kan ju finnas visst fog för att kalla Facebook för ett virus, sällsynt buggigt är det i alla fall...

Har du ingen s k smart-fån är sidan tämligen ointressant i alla fall...

Säger jag som har både Facebook och smart-fån


Ja då var ju förklaringen där, och därmed kommer jag ju inte heller längre eftersom jag inte kan logga in.

Men som du säger, det vore ju ganska meningslöst eftersom jag har en riktig mobiltelefon och inte nån sån där smartfån.

Det är kanske jag som är den verkliga stofilen....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Föregående

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst