Kurvtagning och mckläder

Kurvtagning och mckläder

Inläggav CG Arvidsson » 2013-01-20/19:07

Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-01-20/19:13

Med den hojen, den klädseln och den farten får han onekligen skylla sig själv. Tittar man sedan på hjälmen, går det knappast att komma förbi reflektionen, att han inte heller anser sig ha något att skydda!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav CG Arvidsson » 2013-01-21/09:56

Yes,bilderna är tagna i USA. Vägen kallas Dragons tail och ligger i en nationalpark i North Carolina och har 318 kurvor på 11 miles och är en mycket populär mc-väg.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Marie » 2013-01-21/15:39

Nils-Erik Ringlander skrev:Om vi gör antagandet att MC-isten på bilden är från USA, så är det faktiskt så att i vissa delstater anses en olycksfallsförsäkring vara ett fullgott alternativ till hjälm :roll:


http://www.iihs.org/laws/HelmetUseCurrent.aspx


Ja, men nog är väl det en vettig syn på saken?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Thomas Stadin » 2013-01-21/17:27

OT:
Den här filmen är också från Tail of the Dragon at Deal´s Gap.
De som kör har som synes väldigt kul på sina stora klumpiga Gold Wings.
Läste någonstans: "Never underestimate a Gold Wing"
http://www.youtube.com/watch?v=0nrMQ3QwyPo
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-01-21/18:12

Nils-Erik Ringlander skrev:... i vissa delstater anses en olycksfallsförsäkring vara ett fullgott alternativ till hjälm :roll:

"All klokhet är begränsad. Endast dårskapen är gränslös." <BR>Nämnda amerikanska lagstiftning verkar vara ett - förmodligen fåfängt - försök att begränsa dårskapen. <BR><BR>Dragon's Tail verkar vara en större, slätare version av Brudfjällsvägen - och inte lika kuperad. <BR>Filmen visar ju för övrigt med all önskvärd tydlighet den fundamentala skillnaden mellan en Vinge och en H-D Electra Glide. (Den vurpande hojåkaren överst i tråden ser ut att åka på en sådan eller en Road King - som ju är en variant på samma tema.) Den, som kan - och vågar - kan köra riktigt fort med en Vinge. (Jag undrar för övrigt, om jag inte sett en kort filmsnutt från just Dragon's Tail, där en H-D-förare går för snabbt in i en kurva och går rakt ut i spenaten.) <BR>Att sedan en K 1600 GT(L) förmodligen skulle göra ännu bättre ifrån sig på den vägen är ingen oäven gissning. <BR><BR>(Skall man agera glädjedödare, är det värt att minnas, att vidvinkelobjektiven på digitala filmkameror gör, att det ser ut att gå ännu fortare, än det faktiskt gör. Men det man ser här är bra nog.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Dennis Johansson » 2013-01-21/18:59

Den Guldvinge filmen har man sett några gånger.
Lyssnar man hör man även hur det skrapar i böjarna av fotpinnarna.
När den kom sades det att den var en förklädd sporthoj.
Utvecklingen av chassiet gjordes av samma gubbe som ledde arbetet ed chassiet till en CBR600 några år innan.
Med rätt pilot borde det kunna att köra kvickare med en K1600. Det skiljer nu några år mellan den och 1800 vinge.
Misstänker att det kliar i Hondas utvecklingsavdelning efter att K1600 släppts. Frågan är om ekonomin i Japan klarar att utveckla en ny utmanare till K1600 GTL.
En del säger att man inte kan jämföra dem, men det anser jag och även flera mc tidningar som i detlaj jämfört de båda landsvägs skeppen.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-21/19:24

Marie skrev:
Nils-Erik Ringlander skrev:Om vi gör antagandet att MC-isten på bilden är från USA, så är det faktiskt så att i vissa delstater anses en olycksfallsförsäkring vara ett fullgott alternativ till hjälm :roll:


Ja, men nog är väl det en vettig syn på saken?

Beror väl på hur man värderar huvudet sitt..... :o
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-01-21/23:27

Dennis Johansson skrev:Den Guldvinge filmen har man sett några gånger.
Lyssnar man hör man även hur det skrapar i böjarna av fotpinnarna.
När den kom sades det att den var en förklädd sporthoj.
Utvecklingen av chassiet gjordes av samma gubbe som ledde arbetet ed chassiet till en CBR600 några år innan.
Med rätt pilot borde det kunna att köra kvickare med en K1600. Det skiljer nu några år mellan den och 1800 vinge.
Misstänker att det kliar i Hondas utvecklingsavdelning efter att K1600 släppts. Frågan är om ekonomin i Japan klarar att utveckla en ny utmanare till K1600 GTL.
En del säger att man inte kan jämföra dem, men det anser jag och även flera mc tidningar som i detlaj jämfört de båda landsvägs skeppen.


Jag gissar att det här är ett "svar":
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/V0gmqrPI5H4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Om det sedan är ett svar på K1600 eller ej låter jag vara osagt. Jag har dock åkt tillsammans med en guldvinge ett par gånger och den skrapar fotplattor i kurvor som inte alls är speciellt dramatiska så om nån säger att det är en sporthoj så vet dom inte vad dom talar om.

/Fredric
PS. Inom parentes så verkar det vara nåt som i princip alla blyslädeägare har gemensamt, att berätta hur just deras blysläde, japansk eller amerikansk, "ligger skitbra i kurvorna" och hänger med sporthojar på krokiga vägar. En SMC-instruktör som brukar vara med på Rörken kör japansk HD-wannabe av nåt slag. Han kör förmodligen bättre än de flesta och han hänger INTE med sporthojar på en knixbana.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Dennis Johansson » 2013-01-22/05:08

Fredric Fredricson skrev:Om det sedan är ett svar på K1600 eller ej låter jag vara osagt. Jag har dock åkt tillsammans med en guldvinge ett par gånger och den skrapar fotplattor i kurvor som inte alls är speciellt dramatiska så om nån säger att det är en sporthoj så vet dom inte vad dom talar om.

/Fredric
PS. Inom parentes så verkar det vara nåt som i princip alla blyslädeägare har gemensamt, att berätta hur just deras blysläde, japansk eller amerikansk, "ligger skitbra i kurvorna" och hänger med sporthojar på krokiga vägar. En SMC-instruktör som brukar vara med på Rörken kör japansk HD-wannabe av nåt slag. Han kör förmodligen bättre än de flesta och han hänger INTE med sporthojar på en knixbana.


Den vingen är ingen ny vinge oavsett vad reklamen säger. De har bytt någon plastbit och nytt färgschema eller nåt. Men ngt nytt chassie eller förändring på motorn har jag inte hört om.

Att du sedan åkt med vingar som skrapat i kan bero på att de ersatt fotpinnarna som är original med stora plattor som kanske dessutom är flyttade.
Om du tittar på filmen ovan igen och ser hur fort de faktiskt kör med vingarna och kombinerar det med ljudet av när pinnarna skrapar i, så skrapar de inte i hela tiden.

Att den kallades en förklädd sporthoj, gjordes av en svensk mc tidning under en provkörning. Ngt vinklat kanske. Men så stod det.
Honda hade kungen av tronen tills BMW släppte K1600GTL. Nu hade BMW en mc med chassie och motor som kunde matcha Vingen.
K 1200LT var ju inte i närheten i ngt test. Nu har BMW bättre chassie och en rappare motor med mer effekt. Men i testet jag läste gick Boxern mjukare med färre vibrationer.
Skall bli kul att se vad Honda gör. Skall de få tillbaka tronen, får de nog låta sin Yen flöda från banken.
Men de har kunskapen. Honda gör lika bra mc som BMW och har kommit med en del uppfinningar mm genom åren och driftsäkra är de. Samt att de länge varit världens största mc tillverkare.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav elemji » 2013-01-22/08:15

Läste någonstans för många år sedan: Honda GoldWing? Är det då inte bättre med en Civic, då får du ju två hjul extra och ett tak för samma pris.
Man smaken är som baken. Kom bara att tänka på den här, på tal om GoldWing.
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/fSVg3Gg4LmA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-01-22/10:09

För att fokusera diskussionen kan det vara värt att notera, att mc-pressens omdömen av typen "förklädd sporthoj", "häpnadsväckande fina vägegenskaper" etc. gäller 1800-kubikssexan, som (väl?) kom 2003 +/- något år. Tidigare modeller hade enligt samma tidningar inte alls lika fina vägegenskaper. <BR><BR>Att en tränad förare kan köra en sporthoj ännu fortare på bana/kurvig väg, kan ju inte förvåna någon. Vad det handlar om är, att den moderna Vingen kan mer, än de flesta tror. Det är helt enkelt en mycket bra hoj. <BR><BR>Huruvida man sedan gillar den eller ej, är den enskildes ensak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Dennis Johansson » 2013-01-23/03:33

Bror.
Du har så rätt så. JAg borde naturligtvis förtydligat.

Som vanligt anser jag ju att det med handlar om föraren en vad man kör för ngt som avgör hur snabb man är.
Ge mig en HP4 och Rossi en GW 1800 så kan vi ändå räkna hur många varv det tar innan han varvar mig....
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Marie » 2013-01-23/17:37

Dennis Johansson skrev:Bror.
Du har så rätt så. JAg borde naturligtvis förtydligat.

Som vanligt anser jag ju att det med handlar om föraren en vad man kör för ngt som avgör hur snabb man är.
Ge mig en HP4 och Rossi en GW 1800 så kan vi ändå räkna hur många varv det tar innan han varvar mig....

Tror du man behöver mer än ena handens fingrar? :mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-01-23/18:17

Marie skrev:Tror du man behöver mer än ena handens fingrar? :mrgreen:

Är varvet tillräckligt långt, lär ena handens tumme vara tillräckligt...... :oops:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-01-23/19:33

Apropå Fredrics inlägg med reklamfilmen för Honda F6B ("Flat 6 Boxer"): Det måste vara en av de sämsta reklamfilmer, som gjorts - för en bra hoj. Men jänkarna kanske faller för sådant strunt? <BR>OK; att marknadsföra en Guldvingevariant med "Less is more"(!) kan väl för all del beskrivas som - "kreativt".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav RollOn » 2013-01-24/02:51

Visst är det kul, det här att måtten på hur bra en MC är hur fort den kan köras genom kurvor, hur fort den accellererar och hur hög toppfart den har är själva kriterierna på den bästa hojen. På bana, javisst!

Men det kanske finns andra kriterier, hur bekväm är den på långtur (vem vill sitta med ihopknycklade knän i en dag?), hur bra funkar den i sta'n och i pendlarresor, och att köpa mjölk och köttfärs, för att inte ens tala om (när våren kommer) dra ut på en tur och bara njuta oavsett hur fort och vid vilket nedlägg man kan uppnå.

Missförstå mig rätt, naturligtvis ska man kräva att hojen har bra och förutsägbara vägegenskaper (jag är inte ens en speciell HD-fan), men att klassa det hela som en skillnad mellan en sportoj (=bra) eller inte sporthoj (=inte bra) är inte speciellt intelligent. Måhända är det frukten av vår tid, digitalt 0 eller 1, en enkel polarisering som dyker upp på många ställen här i livet...Är det bra?
memento vivere
Rolf Eliasson
R1200C & K1
(F650CS ibland.Frugans)
RollOn
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2010-05-11/16:14

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-01-24/05:58

Men det är ju just det, som är poängen med exempelvis Guldvingen; Att den trots sitt - i en del personers ögon - klunsiga yttre faktiskt är häpnadsväckande snabb och smidig att köra. Att Hondas tillverkningskvalitet är hög, och att komforten är i toppklass ("fåtöljtourer"), sätter ytterligare perspektiv på detta. <BR><BR>Jag vidhåller uppfattningen, att det är imponerande, när en tillverkare lyckas få ihop så många till synes motstridiga egenskaper i en och samma hoj - och där ligger BMW:s 1600-maskiner samt Hondas Vingar i en egen klass.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2013-01-26/17:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kurvtagning och mckläder

Inläggav hpngs1000 » 2013-01-24/08:15

tstadin skrev:OT:
........... Tail of the Dragon at Deal´s Gap.....................
http://www.youtube.com/watch?v=0nrMQ3QwyPo

Dagens!

Hade förmånen att få köra Tail of the Dragon i höstas! SÅ märkvärdigt var det nu inte, ungefär som ett tre gånger Brudfjället i Dalsland i längd, ca 6 mil tor, och ungefär lika krokigt!

Träffade på några Guldvingar och dessutom en miljard HD i varierande storlekar och utförande. Och ALLA var bara i vägen! Trafikkulturen lyste med sin totala frånvaro eftersom ingen släppte förbi fordon som kom ikapp bakifrån oavsett om de var två- eller fyrhjuliga.

Trots allt var det en upplevelse eftersom jag fick ETT "clean run", nästan i alla fall. Hann med att åka fram och tillbaka tre gånger. Sista vändan blev det lite patetiskt eftersom jag kom ikapp ett gäng krigsveteraner som bredde ut sig helt genom att åka i dubbla led och ingen lät någon annan passera. Som att åka buss på två hjul!

Upptäckte också hur förträfflig BMW F800R var att åka på. Kanske inte så kul på motorvägar men så fort det började svänga kändes 800'an som hemma! En mycket kompetent hoj!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst