GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Peter Nordlund » 2013-07-20/09:31

Såg denna artikel och utan att ha statistiken verkar den ovanligt balanserad för att komma från den "vanliga" pressen.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1849145-allt-fler-kor-motorcykel-utan-korkort
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Kovlingen » 2013-07-20/10:00

Om vi bortser från de påverkade skulle det vara av intresse
att få veta hur stor andel av dessa olyckor skapas av "sovande" bilförare .
Det gäller att vara vaken i trafiken och inte bara själv utan även åt de
övriga "kaffetanterna" . Opps ! Det skulle vara trafikanterna .
Några av bilförarna passar nog på att sova lite ibland :(
För ett tag sedan hade jag 2 tillbud inom 200m . Båda bilförarna
körde bara rakt ut i korsningarna :evil:
Gick bra .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-20/10:09

En slutsats av detta är, att begreppen "motorcyklist" och "omkommen i motorcykelolycka" behöver skiljas åt på ett annat sätt än tidigare.
Den, som kör hoj utan behörighet och måhända dessutom är berusad, bör inte kallas "motorcyklist".
Kunde man få medierna att inse detta, skulle också rapporteringen om, hur farligt det är att åka hoj, bli annorlunda.

En analogi är, att de kriminellt belastade personer, som idag olagligt kör ihjäl sig på hoj, i stället skulle ange sig som spekulanter på Ferraris, Lamborghinis, Superporschar och Koenigsegg-åk - varpå de skulle köra ihjäl sig i de fordonen i stället.
Men de firmor, som säljer dessa ytterligt exklusiva fordon, väljer nog med omsorg, hur de lämnar ut nycklarna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Kovlingen » 2013-07-20/10:34

Bror Gårdelöf skrev:Men de firmor, som säljer dessa ytterligt exklusiva fordon, väljer nog med omsorg, hur de lämnar ut nycklarna.

Jo om inte fordonen i bägge fall är stulna men de kommer väl också med i summan av "olyckor" . :shock:
Ordet "olycka" används i många fall fel tycker jag . Om jag tex halkar på en dold isfläck på vintern
och skadar mej är de ju olyckligt , men om någon skall visa upp sina färdigheter på både hoj
och supercars och i slutändan kör livet av sej ,och kanske andra är det ingen "olycka" .
Edit : Gäller ju även påverkade personer förstås i högsta grad .
Senast redigerad av Kovlingen 2013-07-20/11:05, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Peter Nordlund » 2013-07-20/10:43

Bror Gårdelöf skrev:En slutsats av detta är, att begreppen "motorcyklist" och "omkommen i motorcykelolycka" behöver skiljas åt på ett annat sätt än tidigare.
Den, som kör hoj utan behörighet och måhända dessutom är berusad, bör inte kallas "motorcyklist".
Kunde man få medierna att inse detta, skulle också rapporteringen om, hur farligt det är att åka hoj, bli annorlunda.

En analogi är, att de kriminellt belastade personer, som idag olagligt kör ihjäl sig på hoj, i stället skulle ange sig som spekulanter på Ferraris, Lamborghinis, Superporschar och Koenigsegg-åk - varpå de skulle köra ihjäl sig i de fordonen i stället.
Men de firmor, som säljer dessa ytterligt exklusiva fordon, väljer nog med omsorg, hur de lämnar ut nycklarna.


Bra poäng, precis som en en kille på Sporthoj.com skrev
Om jag stjäl ett flygplan och störtar kommer ni inte att referera till mig som "piloten"
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2013-07-20/11:07

Og så skulle jeg likt å vite hvor mange bilulykker som egentlig er selvmord.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-20/11:10

Odd Arne skrev:Og så skulle jeg likt å vite hvor mange bilulykker som egentlig er selvmord.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=343815
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Kovlingen » 2013-07-20/11:17

Odd Arne skrev:Og så skulle jeg likt å vite hvor mange bilulykker som egentlig er selvmord.

Som tur är lär dom inte sikta på en MC :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-07-21/09:48

Från artikeln:
En trimmad moped räknas enligt lagen som en motorcykel. Och eftersom moppeföraren nästan alltid saknar mc-kört klassas han eller hon som obehörig.

Man får hoppas detta inte räknas som MC-olycka.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Håkan » 2013-07-21/10:26

Fredric Fredricson skrev:Från artikeln:
En trimmad moped räknas enligt lagen som en motorcykel. Och eftersom moppeföraren nästan alltid saknar mc-kört klassas han eller hon som obehörig.

Man får hoppas detta inte räknas som MC-olycka.

/Fredric

Med allra största sannolikhet räknas detta som MC-olycka.
SMC har länge krävt olycksstatistik med obehöriga förare, onyktra förare och tjuvlånad(stulen) MC borttagna/redovisade separat.
(Den statistiken kanske finns i dag, jag vet inte, det var fler år sedan som jag var aktiv inom riksorganisationen SMC).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-21/19:59

SMC brukar ju redovisa det, utifrån vad de får in.
Jag vill minnas, att förra året dog totalt 32 motorcykelförare, varav 12 saknade giltigt körkort - och i flera fall var påverkade av alkohol eller andra droger.
Kvar finns alltså 20 döda motorcyklister med giltigt körkort. Jag är inte säker, men andelen drogpåverkade i den gruppen tror jag var minimal (noll?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-21/20:57

Bror Gårdelöf skrev:SMC brukar ju redovisa det, utifrån vad de får in.
Jag vill minnas, att förra året dog totalt 32 motorcykelförare, varav 12 saknade giltigt körkort - och i flera fall var påverkade av alkohol eller andra droger.
Kvar finns alltså 20 döda motorcyklister med giltigt körkort. Jag är inte säker, men andelen drogpåverkade i den gruppen tror jag var minimal (noll?).

Statistiken finns på http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Statistik%202013/D%D6DADE%20MOTORCYKLISTER%202012.pdf och på http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Statistik/Vag/Olycksstatistik/Olycksstatistik-vag/Nationell-statistik1/.
31 dödade MC-förare 2012, ingen passagerare. Alla omkomna var män.
Noterbart är även, att av dessa 31 körde inte mindre än 18 (58%) en MC klassad som "supersport". Supersport-hojarna utgör ca 5% av MC-beståndet......

Övriga är relativt jämnt fördelade mellan i huvudsak touring, custom och standard.
Endast 5 av de omkomna var 50 år eller äldre - den äldsta en 80-åring på lätt MC(!).
Alla singelolyckor utom två var med supersport-hojar (en custom, en 4-hjuling).
Nu framgår det ingenstans (vad jag kan hitta) i vilka olyckor föraren saknat MC-körkort, men det skulle förvåna mig om inte merparten kört supersport-hoj.
Slutsats? Alkohol- eller drogpåverkad yngre man utan MC-behörighet på supersporthoj lever farligt..... Knappast överraskande. Med tanke på, att runt 60% av alla MC-ägare är 50+, är det ganska anmärkningsvärt att bara 5 av 31, alltså ca 16% av de omkomna, tillhör den ålderskategorin........

En trist siffra är, att enligt preliminär statistik har 17 motorcyklister omkommit t.o.m. sista juni 2013, jämfört med 11 samma period 2012.

Kör försiktigt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Lennart Christianson » 2013-07-24/18:44

Tycker också att det är trist att det är fler som omkommit vid mc-körning i år än förra året.

En trolig förklaring kan väl vara vädret. Det var inte så mysigt mc-väder förra året (åtminstone där jag bor), vilket väl innebär att många inte kör så mycket. Jag tror inte att vi har blivit sämre förare i år. Det var nog snarare så att siffrorna förra året blev extra bra, just på grund av vädret.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-07-28/01:49

Vädret kan säkert påverka en del men vilket håll??. Färre mil, ja, men sämre grepp och sikt.

Man får inte glömma att vi pratar om en statistisk process. Jag hittade lite statistik från trafikverket över antal MC-åkare dödade i trafiken under 1998-2009 och med lite excellande så får man fram att medelvärdet är 45 och standardavikelsen är runt 8.
Det betyder att ett värde på antalet dödade under ett givet år på mellan 37 och 53 är helt "normalt" och man kan inte säga nåt alls om det blivit farligare eller säkrare på grundval av en sån siffra. Vi kan med andra ord, baserat på de här siffrorna, inte utläsa nåt allls om hur vädret påverkat eller om SMCs trafiksäkerhetsarbete gjort nån som helst nytta (eller skada, som en del antytt) etc.

/Fredric

PS. För de nördiga:
1. Man måste man göra ett par antaganden om processen för att resonemanget skall stämma: Medelvärdet måste vara konstant och hyfsat normalfördelad. Jag tror inte att det är långt ifrån sanningen, det finns tyvärr inget i siffrorna som tyder på att medelvärdet skulle vara sjunkande och normalfördelning är nog en bra approximation i detta fall.
2. För att skatta standardavvikelsen hos en process är 12 värden egentligen aldeles för lite så standardavvikelsen blir nånstans mellan 6 och 14 med 95% säkerhet.
3. Värdena jag hittat är med start 1998: 40, 36, 39, 38, 37, 46, 56, 46, 55, 60, 51 och 47.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-28/08:42

Dessutom gissar jag, att Du kommer att hitta grovt sett samma antal dödade, om Du går ännu längre bakåt i tiden.
Jag har i alla fall läst, att antalet årligen dödade motorcyklister varit tämligen konstant i mer än tre decennier - samtidigt som antalet registrerade motorcyklar tredubblats!
Däremot skulle vi kunna se ett trendbrott nu, när ABS-bromsarna blir allt vanligare. De anses (av Trafikverket???) halvera risken för dödsolycka och även leda till mindre omfattande kroppsskador, när sådana i alla fall uppstår - och Svedea sänker ju självrisken med 1 000:- på hojar med ABS.

Om några år bör vi veta, huruvida detta stämmer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Dennis Johansson » 2013-07-29/07:39

Fredric Fredricson skrev:Vädret kan säkert påverka en del men vilket håll??. Färre mil, ja, men sämre grepp och sikt.

Man får inte glömma att vi pratar om en statistisk process. Jag hittade lite statistik från trafikverket över antal MC-åkare dödade i trafiken under 1998-2009 och med lite excellande så får man fram att medelvärdet är 45 och standardavikelsen är runt 8.
Det betyder att ett värde på antalet dödade under ett givet år på mellan 37 och 53 är helt "normalt" och man kan inte säga nåt alls om det blivit farligare eller säkrare på grundval av en sån siffra. Vi kan med andra ord, baserat på de här siffrorna, inte utläsa nåt allls om hur vädret påverkat eller om SMCs trafiksäkerhetsarbete gjort nån som helst nytta (eller skada, som en del antytt) etc.

/Fredric



Det kanske är pga för få värden som ej vädret kan vara med som beaktande.

Alltså vädret tror jag styr mycket.
I år har jag kört ca 1000 mil. Förra året kom jag nog ej ens upp i det på hela säsongen.
Ser man då dessutom på Supersport som är överrepresenterade i olyckorna, så kör inte de när det är dåligt väder alls.
De kan ju inte räkna med det grepp de önskar för att stå på som idioter.
Inte heller customgänget kör om det regnar, för då måste de ju putsa i tre veckor innan den kommer ut på vägen igen.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: GP - Allt fler kör motorcykel utan körkort

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-07-29/22:34

Dennis Johansson skrev:Det kanske är pga för få värden som ej vädret kan vara med som beaktande.

Eftersom vädret inte alls fanns med i siffrorna är det svårt att se hur och om det påverkar.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst