Bror Gårdelöf skrev:Men de firmor, som säljer dessa ytterligt exklusiva fordon, väljer nog med omsorg, hur de lämnar ut nycklarna.
Bror Gårdelöf skrev:En slutsats av detta är, att begreppen "motorcyklist" och "omkommen i motorcykelolycka" behöver skiljas åt på ett annat sätt än tidigare.
Den, som kör hoj utan behörighet och måhända dessutom är berusad, bör inte kallas "motorcyklist".
Kunde man få medierna att inse detta, skulle också rapporteringen om, hur farligt det är att åka hoj, bli annorlunda.
En analogi är, att de kriminellt belastade personer, som idag olagligt kör ihjäl sig på hoj, i stället skulle ange sig som spekulanter på Ferraris, Lamborghinis, Superporschar och Koenigsegg-åk - varpå de skulle köra ihjäl sig i de fordonen i stället.
Men de firmor, som säljer dessa ytterligt exklusiva fordon, väljer nog med omsorg, hur de lämnar ut nycklarna.
Om jag stjäl ett flygplan och störtar kommer ni inte att referera till mig som "piloten"
Odd Arne skrev:Og så skulle jeg likt å vite hvor mange bilulykker som egentlig er selvmord.
Odd Arne skrev:Og så skulle jeg likt å vite hvor mange bilulykker som egentlig er selvmord.
En trimmad moped räknas enligt lagen som en motorcykel. Och eftersom moppeföraren nästan alltid saknar mc-kört klassas han eller hon som obehörig.
Fredric Fredricson skrev:Från artikeln:En trimmad moped räknas enligt lagen som en motorcykel. Och eftersom moppeföraren nästan alltid saknar mc-kört klassas han eller hon som obehörig.
Man får hoppas detta inte räknas som MC-olycka.
/Fredric
Bror Gårdelöf skrev:SMC brukar ju redovisa det, utifrån vad de får in.
Jag vill minnas, att förra året dog totalt 32 motorcykelförare, varav 12 saknade giltigt körkort - och i flera fall var påverkade av alkohol eller andra droger.
Kvar finns alltså 20 döda motorcyklister med giltigt körkort. Jag är inte säker, men andelen drogpåverkade i den gruppen tror jag var minimal (noll?).
Fredric Fredricson skrev:Vädret kan säkert påverka en del men vilket håll??. Färre mil, ja, men sämre grepp och sikt.
Man får inte glömma att vi pratar om en statistisk process. Jag hittade lite statistik från trafikverket över antal MC-åkare dödade i trafiken under 1998-2009 och med lite excellande så får man fram att medelvärdet är 45 och standardavikelsen är runt 8.
Det betyder att ett värde på antalet dödade under ett givet år på mellan 37 och 53 är helt "normalt" och man kan inte säga nåt alls om det blivit farligare eller säkrare på grundval av en sån siffra. Vi kan med andra ord, baserat på de här siffrorna, inte utläsa nåt allls om hur vädret påverkat eller om SMCs trafiksäkerhetsarbete gjort nån som helst nytta (eller skada, som en del antytt) etc.
/Fredric
Dennis Johansson skrev:Det kanske är pga för få värden som ej vädret kan vara med som beaktande.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst