Dead Man Walking.

Dead Man Walking.

Inläggav Max Mad » 2013-08-04/12:15

Ja, som rubriken antyder så handlar inledningen på denna tråd om en död man som går-nämligen mig själv ! Hur är nu detta möjligt ?

Låt mig utveckla;

I går (3/8-13) så tog jag ut hojen för en liten rundtripp, tanken var initialt att åka till Oskarshamn. Sagt och gjort, vädret var på alla sätt optimalt för en trevlig mc-tur och det hade det kunnat vara om det inte hade tagit ända med förskräckelse, men jag återkommer till det.

När jag var på väg mot min destination så mötte jag en mängd andra medtrafikanter på två hjul och som kutym är, så hälsar vi på varandra. Detta är ett fenomen som även praktiseras inom mitt yrkesområde (jag kör buss till vardags och då sitter man och hälsar på varandra dagarna i ända, även om man passerat varandra ett flertal gånger,så detta börjar nu snart utvecklas till en arbetsskada).Vid några tillfällen när jag möttes av medtrafikanter, så slogs jag av tanken att en del vågar sig på att åka i bara ett armlöst linne, eller kanske en väst och ibland inga handskar.

Tanken som slog mig var; Tänk om det händer en olycka, oj, oj oj, aj,aj,aj !! Om sanningen skall fram så har jag blivit frestad att åka med lite lättare kläder på kroppen, men det har alltid stannat vid en tanke. Men jag har varit frestad, det skall erkännas.

Nåväl, tillbaka till ämnet.

Nu tyckte jag väl att Oskarshamn inte var så värst upphetsande (det var mitt första intryck) så jag tänkte att Kalmar och Kalmar slott ligger ju i närheten, så jag styrde kosan dit. Nu när jag ändå var där, så ligger ju också Öland väldigt nära och där har jag varit bara vid ett tillfälle tidigare, och blev riktigt förtjust i denna Ö. (Jag måste nog planera in en veckas semester där, för att riktigt få uppleva ön). Jag beslutade mig för att ta till höger efter avfarten till bron och sedan, för att göra en lång historia kort så blev det en rundtur runt hela Öland, men ena hälften såg jag inte så mycket av, då det hade börjat mörkna ganska mycket.

Vid ett tillfälle så hoppade det fram en hare från vägkanten och började springa, för att vika av tvärsöver min körriktning och det kändes ungefär som att jag kört på en stor sten. Hojen reagerade inte så mycket, utan fortsatte rakt fram stabil som ett strykjärn. Resan fortsatte och då händer det igen !

Trots att jag har full belysning påslagen på hojen (dim+helljus), så dyker det upp ett par rådjur framför mig vilket tycker att det är en god idé att korsa min körriktning i 90 graders vinkel. Kollisionen är ett faktum och oundviklig. (Nu får ni gärna banna mig och upplysa om vikten att söka av och anpassa hastigheten o s v), men man kan inte förutse allt. Den hastighet som jag höll för tillfället var ~90 km/tim (det var 90-väg) i vart fall inte MYCKET över (uppskattningsvis MAX 5 km/h, om jag körde för fort ö h t). Jag gick omkull och gled på asfalten hjälplös som en fisk på land. Hojen fortsatte ett 30-50 tal meter längre fram , från den punkt min färd tog slut. Nu hade jag sådan himla tur att jag inte hade någon mötande trafik, som kunde ha passerat mig till de sälla jaktmarkerna, inget vajerräcke som med all sannolikhet hade gjort just det och inget annat hinder som stoppade min framfart. Det samma gällde hojen, den bara gled rakt fram på vägen.

Nu vill jag i sammanhanget flika in, att det var en himla tur att jag hade packväskorna påmonterade, annars hade det nog inte gått så bra. Bortsett från skador på hoj och personlig utrustning, så har jag ett blåmärke på Vä.höft,(det var på vänster sida som jag föll) samt att jag har lite ont i min vä. axel, men inget brutet och ingen hjärnskakning eller några andra (mig veterligen) personliga skador.

Med detta så vill jag säga till mina kära medtrafikanter på två hjul, ÅK ALDRIG UTAN PERSONLIG SKYDDSUTRUSTNING PÅ KROPPEN, HUR VARMT DET ÄN ÄR, BASTA !!! Och med personlig skyddsutrustning avses i detta fallet riktiga Mc-kläder av god kvalité, handskar av dito, ryggskydd, stövlar tillverkade för ändamålet och hjälm, och då avses integral-eller systemhjälm, inte moppehjälm. Och därtill, om den maskin som ni kör med har möjlighet att bära sidoväskor, ha dom påmonterade, så att om ni lägger er på endera sidan, så kanske dom kan hindra att ni kläms fast under hojen vid en ev. marksyning.

Eftersom det under omständigheterna gick så bra, så var det bara att plocka upp hojen och fortsätta färden hem. Motorskyddsbågen hade gjort sitt jobb utmärkt i kombination med vä.packväska (som blev demolerad)
Cylinderskydden hade fått sig lite skrapmärken, vindskyddet på vä sidan på styret gick mer eller mindre sönder. Framruta och vä. blinkers blev skrapat, men funktionen var felfri. Den enda STÖRRE SKADA (som jag tror inträffat) är att gaffeln/upphägningen/ramen fått sig en liten stukning, men det är vad jag tror. Kommer att lämna in hojen till en verkstad när jag fått klartecken från Svedea.

Avslutningsvis så vill jag säga att lägg pengarna på ett kvalitets ställ (likt det Rukka Armas som jag ha(r)de, det
är en synnerligen god investering. Det kommer inte att skydda dig mot benbrott, men den sträcka som jag kanade på asfalten, så utgjorde det ett ypperligt gott skydd, och mitt nästa ställ kommer definitivt att vara ett Rukka. Jag kände ingen kontakt med asfalten överhuvudtaget, utan det skyddade mig till 100%. Jag är mäkta imponerad och då skall det i sammanhanget nämnas at jag var skeptisk till att det är ett textilplagg. Där kom min skepticism på skam. Lika så handskarna (också Rukka). Visst, det är dyra grejor, men tro mig, man känner inget annat en tacksamhet när det visar sig att man får valuta för pengarna.

Om någon av de medtrafikanter som jag tidigare nämnt i inledningen på denna tråd hade råkat ut för samma sak som mig, brrrr.......Nu kan jag gå till jobbet på Mån. Tack Rukka och BMW för att ni har designat en produkt som faktiskt skyddar föraren (optimalt (?)) i en situation som ovan. Tusen tack !!
Bilagor
Skärmklipp Ölandstur med krasch.JPG
Senast redigerad av Max Mad 2013-08-04/15:26, redigerad totalt 2 gånger.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Magnus von Melen » 2013-08-04/12:32

Huvva :shock:
Vilken lycka att det inte blev värre och det är rätt fantastiskt var lite textil kan göra nytta.
Djur har inget trafikvett alls, har haft älg, ren, rådjur och harar framför med olika tillfällen under sommarens resor. Dock var det bara en skock renar söder om Åre som jag behövde bromsa för, övriga har åtminstone haft vett att hålla sig på lite avstånd även om dom varit där dom inte borde.
Tycker inte om att köra i mörker, vare sig hoj eller bil.

Än en gång, skönt att du verkar klarat dig utan allvarligare men.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Max Mad » 2013-08-04/12:53

Magnus von Melen skrev:Huvva :shock:

Djur har inget trafikvett alls, har haft älg, ren, rådjur och harar framför med olika tillfällen under sommarens resor.

Tycker inte om att köra i mörker, vare sig hoj eller bil.

Än en gång, skönt att du verkar klarat dig utan allvarligare men.

Ja, det var " spännande " :o :shock: :mrgreen:. Och hela händelseförloppet gick snabbare än tanken, man hinner knappt fatta vad det är som händer !

Nä, jag håller med dig, djuren borde definitivt lära sig att respektera trafikregler och använda sig av bevakade övergångsställen om dom nödvändigtvis skall till att korsa en väg. Det är väl ingen orimlig begäran ? Vi ,som också tillhör djurriket får ju lära oss hur man skall bete sig i trafiken !? :)

Nej, tanken dök upp i skallen att jag skulle nog tagit in på nattlogi (detta innan olyckan inträffade), men eftersom jag är ekonomiskt (nåja) lagd till sinnet ,så hoppade jag det. Nu blir det inte billigare med självrisken.

ja, tack och lov att det gick som det gick, vis av erfarenhet så kommer jag nog att vara mer uppmärksam om jag skall köra i nattrafik framdeles. Eller som någon uttryckte saken;

" There are old drivers,and bold drivers. But there is no old and bold drivers".
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Fredrik J » 2013-08-04/13:00

Känner igen mig väl i ditt förhållningssätt. Fuskar emellanåt med byxor och stövlar till och från jobbet på sommaren men är annars samvetsgrann i min beklädnad. Min tanke vid klädköp har varit att det skall vara såpass bra och bekväma grejor att jag inte frestas att inte ha dom på mig. Tycker den strategin funkar väl även om det blir ganska dyrt.

Man får gratulera till att det gick såpass bra som det gjorde.

Köra hoj på mindre vägar i mörker försöker jag undvika, inte minst på grund av vilt. Oftast när jag är ute på tur brukar ju mörkret vara en bra signal att det är dags att dra hemåt via närmsta motorväg.

Hoppas försäkringsbolag och verkstad tar hand om hojen din på ett bra sätt.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Max Mad » 2013-08-04/13:10

Fredrik J skrev:Fuskar emellanåt med byxor och stövlar till och från jobbet på sommaren men är annars samvetsgrann i min beklädnad. Min tanke vid klädköp har varit att det skall vara såpass bra och bekväma grejor att jag inte frestas att inte ha dom på mig. Tycker den strategin funkar väl även om det blir ganska dyrt.

Man får gratulera till att det gick såpass bra som det gjorde.

Köra hoj på mindre vägar i mörker försöker jag undvika, inte minst på grund av vilt. Oftast när jag är ute på tur brukar ju mörkret vara en bra signal att det är dags att dra hemåt via närmsta motorväg.

Hoppas försäkringsbolag och verkstad tar hand om hojen din på ett bra sätt.


Men det är ju just vid dessa tillfällen då det händer, du vet , de där korta sträckorna ! Jag har också tänkt tanken att "aah, det är ju bara några kilometer ". Men...Ändå har jag kravlat mig i kläderna. Jag skall inte moralisera, men när det väl händer, då...

Sedan gjorde jag precis så som du nämnde, efter det att jag kommit tillbaka till fastlandet, så tog jag motorvägen hem, men det var ju så dags...

Ja, ibland så skall man ha tur som en tokig. Får nog vara försiktig med mitt turkapital en lång tid framöver.

Vad det gäller försäkringen så hoppas och tror jag att Svedea kommer att hjälpa mig på bästa sätt, eftersom jag har klubbförsäkringen+extra allt !! :mrgreen:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Magnus von Melen » 2013-08-04/13:40

Fredrik J skrev:Känner igen mig väl i ditt förhållningssätt. Fuskar emellanåt med byxor och stövlar till och från jobbet på sommaren men är annars samvetsgrann i min beklädnad. Min tanke vid klädköp har varit att det skall vara såpass bra och bekväma grejor att jag inte frestas att inte ha dom på mig. Tycker den strategin funkar väl även om det blir ganska dyrt.


Jag fundera helt klart på ett par kevlarjeans till dom där turerna. Men då återstår ju problemet med jacka.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Dennis Johansson » 2013-08-04/14:16

JAg måste att det var tur att det ej blev värre trots allt. Och det ordnar sig säkert med Svedea

Hur gjorde du med rådjuret?
MAn skall ju meddela att det dött eller vart det skuttat iväg.
Vad jag förstår klippte du en kanin strax innan eller?
De har en tendens att springa framför i ljuset i samma riktning som man kör.
När jag körde bil där man kunde släcka ljuset, så bara för fem sek, kunde man sedan märka att de avvikit från vägen.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Peter Nordlund » 2013-08-04/14:20

Jisses Tony :shock:
Bra och intressant skrivet!

Som rookie på hoj så suger jag i mig sådana här erfarenheter som en svamp, vad jag menar att det är lätt att påverkas av sin omgivning och då tex när det är varmt, eller för den delan hastighet osv.
Så mycket av "utbildningen" sker efter man tagit körkortet av erfarenhet och berättelser som denna.

Jag har bara haft ett mc ställ och det är textil och av medelgod kvalitét, under min semester körde jag 9 dagar och dryga 350mil och det var VARMT men jag ruckade aldrig på utrustningen, påverkad säkert avv rätt människor och mitt eget omdöme.

Skönt att det gick bra för dig! :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Max Mad » 2013-08-04/14:34

Dennis Johansson skrev:JAg måste att det var tur att det ej blev värre trots allt. Och det ordnar sig säkert med Svedea

Hur gjorde du med rådjuret?
MAn skall ju meddela att det dött eller vart det skuttat iväg.
Vad jag förstår klippte du en kanin strax innan eller?
De har en tendens att springa framför i ljuset i samma riktning som man kör.
När jag körde bil där man kunde släcka ljuset, så bara för fem sek, kunde man sedan märka att de avvikit från vägen.

Ja du Dennis, du har sååå rätt. Tur som en tokig, det hade jag ! Hur jag gjorde med rådjuret ? Ok, om du lovar att inte avslöja mig, så skall du få en bit ;) . Nä, skämt åt sido, jag tänkte inte så mycket på detta rådjur, mina tankar var upptagna på annat håll, om du förstår mig rätt :( . Men jag har ringt till polisen i dag på morgonen och berättat om det inträffade och om de satt in ett eftersök, det vet jag inte. Jag gav dom koordinaterna där jag tror att olyckan inträffade baserat på tidpunkten och den hastiga (!) hastighetsminskningen som följde på en kort sträcka. Utifrån detta så hoppas jag att polisen ( i den mån de valt att sätta in ett eftersök), hittar djuret. Naturligtvis så är det fruktansvärt om det ligger i skogen och lider i några fruktansvärda plågor, men vad är att göra ? Jag gjorde det inte med viljes, eller hur ?

Med lite gravhumor (ja, jag vet att jag är en konstig prick som kan skoja efter ett sådant här allvarligt tillbud) men du vet väl Dennis, att det är farligt att leva, man kan ju dö ? ;). Och sedan kan man vända på det igen och säga att jag hade en väldans tur att det inte var en älg, för då hade jag med största sannolikhet inte suttit hemma och skrivit det här :roll:.

Sedan stämmer det att jag " klippte " :shock: en hare en stund innan. Jag visste inte om att dom ändrar riktning om man stänger av ljuset, så det var värdefull info. Tack för det, Dennis !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Kovlingen » 2013-08-04/14:39

R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Max Mad » 2013-08-04/14:43

Kovlingen skrev:Så kan det gå !
viewtopic.php?f=8&t=9733&hilit=+skogens+konung

Ja, fy tusan, det är en upplevelse jag definitivt inte behöver ! Hoppas att våra högt värderade klubbkamrater och tillika skribenter som skall ge sig ut på en Ib den 11/8 med start kl:03:00 i Göteborg, läser detta och tar åt sig... :|
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Max Mad » 2013-08-04/15:07

Peter Nordlund skrev:Jisses Tony :shock:
Bra och intressant skrivet!

Som rookie på hoj så suger jag i mig sådana här erfarenheter som en svamp, vad jag menar att det är lätt att påverkas av sin omgivning och då tex när det är varmt, eller för den delan hastighet osv.
Så mycket av "utbildningen" sker efter man tagit körkortet av erfarenhet och berättelser som denna.

Jag har bara haft ett mc ställ och det är textil och av medelgod kvalitét, under min semester körde jag 9 dagar och dryga 350mil och det var VARMT men jag ruckade aldrig på utrustningen, påverkad säkert avv rätt människor och mitt eget omdöme.

Skönt att det gick bra för dig! :)


Först och främst så vill jag säga att jag är lika mycket rookie på motorcykel som dig. Jag har haft denna hoj i drygt ett år nu, och dessförinnan så har jag inte haft någon hoj på över tjugo år och då bara en sommar.

Sedan tycker jag det är roligt att du uppskattar mina alster som jag med stor möda och besvär knappar fram med pekfingervalsen, här på datorn.

Precis som du säger, innehavet av körkort innebär inte att du kan kör motorcykel (eller något annat fordon heller, för den delen) låt mig citera vad en lärare sa till mig, när jag höll på att ta körkort för buss; " Bara för att du har behörighet att framföra ett fordon, så innebär det inte att du kan det. Det innebär att du har behörighet att övningsköra på egen hand " (Inte 100%-igt återgivet, men innebörden är den samma). Kan väl inte uttryckas tydligare ?

Vad det gäller kvalité och pris på personlig skyddsutrustning så ser jag egentligen inget skäl till att inte satsa slantarna på en produkt som håller högsta möjliga kvalité. Visst det kosta och svider rejält i plånboken, men jag tror svedan blir än värre om produkterna inte klarar av det dom är tänkta att klara av, och så menar jag inte i plånboken, utan i skinnet bokstavligen. Se inte inköpet av personlig skyddsutrustning som en kapitalförstöring, se det istället som en investering utifall olykan är framme. Även om grejerna har några år på nacken, så får du en slant från försäkringsbolaget, som du kan återinvestera i en ny och förhoppningsvis bättre utvecklad produkt.

"Snålheten bedrar visheten" heter det ju. Se på mig som varnande exempel. I stället för att ta in på något boende (som det fanns gott om på Öland) och vilka jag passerade, därför att jag ville lägga pengarna på någonting annat istället.

Nå, nu med facit i hand, har jag sparat några pengar ? Sedan skall man inte glömma bort i sammanhanget att svepningen har inga fickor...

Avslutningsvis så vill jag säga att det är bra att ta lärdom av andras misstag (det vi vanligtvis refererat till som erfarenheter :mrgreen: ). Det finns gått om tabbar som du och alla andra kan och kommer att göra, så att ni också får er beskärda del av " erfarenheter " :lol: :lol: :lol: :mrgreen: .
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-04/15:42

Tony Johansson skrev:Hoppas att våra högt värderade klubbkamrater och tillika skribenter som skall ge sig ut på en Ib den 11/8 med start kl:03:00 i Göteborg, läser detta och tar åt sig... :|

Har läst och tagit till mig, Tony!

Får börja med att jag instämmer i vad de andra skriver - oerhört skönt att Du klarade Dig så pass helskinnad!
Tror inte alls det ska bli några bekymmer med skaderegleringen, det är just sådant här försäkringen är till för.
Att det är viktigt med bra skyddsutrustning - och att inte slarva med den! - skriver jag under på, förbehållslöst. Jag kör nästan alltid med "full mundering", och de yttest få gånger jag gör undantag är det för riktigt korta förflyttningar i låg fart. Det jag aldrig, någonsin, underlåter att ta på är hjälm och handskar.
Begriper mig inte på alla dom man möter, som gör "hojhälsning" med en bar hand - handskador är enligt de läkare och sjuksköterskor jag pratat med det absolut svåraste att fixa till, de ger lång konvalescens och inte sällan livslånga följder - det är invaliditet vi talar om här! Och inte blir det bättre av, att det är en instinktiv reaktion att ta emot med händerna vid ett fall.

Beträffande viltfaran på vår Ironbutt-körning, är vi oerhört väl medvetna om att den existerar. De sträckor som körs i mörker, och framför allt i skymning, har vi försökt lägga på vägar med viltstängsel eller i vart fall på sträckor som inte är hårt drabbade av viltolyckor, och det gäller att hålla rimlig hastighet och vara uppmärksam.....

Lev väl Tony, och ta vara på det "extra liv" Du just fått tack vare Din utrustning, lite förutseende och mycket tur!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Max Mad » 2013-08-04/16:01

Gunnar Elmgren skrev:
Tony Johansson skrev:Hoppas att våra högt värderade klubbkamrater och tillika skribenter som skall ge sig ut på en Ib den 11/8 med start kl:03:00 i Göteborg, läser detta och tar åt sig... :|

Har läst och tagit till mig, Tony!

Att det är viktigt med bra skyddsutrustning - och att inte slarva med den! - skriver jag under på, förbehållslöst. Jag kör nästan alltid med "full mundering", och de yttest få gånger jag gör undantag är det för riktigt korta förflyttningar i låg fart. Det jag aldrig, någonsin, underlåter att ta på är hjälm och handskar.
Begriper mig inte på alla dom man möter, som gör "hojhälsning" med en bar hand - handskador är enligt de läkare och sjuksköterskor jag pratat med det absolut svåraste att fixa till, de ger lång konvalescens och inte sällan livslånga följder - det är invaliditet vi talar om här! Och inte blir det bättre av, att det är en instinktiv reaktion att ta emot med händerna vid ett fall.

Beträffande viltfaran på vår Ironbutt-körning, är vi oerhört väl medvetna om att den existerar. De sträckor som körs i mörker, och framför allt i skymning, har vi försökt lägga på vägar med viltstängsel eller i vart fall på sträckor som inte är hårt drabbade av viltolyckor, och det gäller att hålla rimlig hastighet och vara uppmärksam.....

Lev väl Tony, och ta vara på det "extra liv" Du just fått tack vare Din utrustning, lite förutseende och mycket tur!


Mmm, du är en klok person Gunnar, det har jag redan förstått och visst, jag tror nog inte jag riktigt tagit in till fullo vilken tur jag hade egentligen, det kunde ha gått riktigt illa :( . Och jag som har kämpat som en galning för att få ihop pengar till hoj, fotoutrustning och nu, den sista etappen som är kvar, finansieringen av min tre månaders Europaturné som är tänkt att gå av stapeln i början av Aug. nästa år.Och så händer det här :( :( :( !!

Hade funderingar på att möta upp er vid starten på IB:en, men försynen hann före och ändrade inriktning på mitt planerande. Ja, ja, det går väl fler tåg. Får ta tillfället i akt och önska samtliga deltagare en go rejse, som de säger i vårt västra grannland och kom ihåg, oaktat hur försiktig man tycker sig vara, så går det så fort att man inte fattar vad det är som händer, knappt ens när du ligger på asfalten och (förhoppningsvis) tittar upp i oändligheten.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Peter Nordlund » 2013-08-04/21:43

Ber om ursäkt om jag blir aningen "flummig/personlig" nu..
En sak jag tänkt på är min egen kropp och i vilket skick den är vid en eventuell mark syning (hur den nu går till) när jag började köra hoj (2011) så var jag ordenlig överviktig, 135 kg och 175 cm och HELT otränad, jag menar pga min kropp undvek jag att röra mig väldigt ofta, i December 2012 väger jag 150 kg och blir antagen för en magsäcks operation.
Jag märkte stora problem sommaren 2012 att köra hoj och njuta av det, utrustningen satt som ett korvskin och jag svettades som en galning av bara 15-20 graders värme.

vad har detta med det du berättar, jo jag var svag i kroppen för att en ha bra kontroll på cykeln och jag oroade mig över att jag med min tunga kropp skulla falla MER handlöst/tungt än en normalviktig person, detta var bara min egen teori.
Idag väger jag 108 kg och är på väg nedåt och det är stor skillnad att köra hoj idag, kroppen klarar av mycket mer och jag känner mig mycket rörligare.

Och slutligen så är mitt mål nu att bli ordentligt rörlig och åtminstone mer "tränad" i fysisk mening, min teori är att jag då i händelse av en kullåkning har mer muskler att hålla i huvudet (nacke) och kanske tar emot mig lite annorlunda, inte medvetet men kroppen har antagligen större chans?

Detta är inget jag direkt oroar mig för utan mer självbevarelse och att försöka få ut ännu mer njutning när jag åker och inte vara hindrad av saker som jag kan förändra.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Dead Man Walking.

Inläggav Max Mad » 2013-08-05/04:46

Peter Nordlund skrev:Ber om ursäkt om jag blir aningen "flummig/personlig" nu..
En sak jag tänkt på är min egen kropp och i vilket skick den är vid en eventuell mark syning (hur den nu går till) när jag började köra hoj (2011) så var jag ordenlig överviktig, 135 kg och 175 cm och HELT otränad, jag menar pga min kropp undvek jag att röra mig väldigt ofta, i December 2012 väger jag 150 kg och blir antagen för en magsäcks operation.
Jag märkte stora problem sommaren 2012 att köra hoj och njuta av det, utrustningen satt som ett korvskin och jag svettades som en galning av bara 15-20 graders värme.

vad har detta med det du berättar, jo jag var svag i kroppen för att en ha bra kontroll på cykeln och jag oroade mig över att jag med min tunga kropp skulla falla MER handlöst/tungt än en normalviktig person, detta var bara min egen teori.
Idag väger jag 108 kg och är på väg nedåt och det är stor skillnad att köra hoj idag, kroppen klarar av mycket mer och jag känner mig mycket rörligare.

Och slutligen så är mitt mål nu att bli ordentligt rörlig och åtminstone mer "tränad" i fysisk mening, min teori är att jag då i händelse av en kullåkning har mer muskler att hålla i huvudet (nacke) och kanske tar emot mig lite annorlunda, inte medvetet men kroppen har antagligen större chans?

Detta är inget jag direkt oroar mig för utan mer självbevarelse och att försöka få ut ännu mer njutning när jag åker och inte vara hindrad av saker som jag kan förändra.


Jag är inte rätt person att svara på din fråga, men som jämförelse så kan jag nämna den incident jag råkade utför på julafton-12.

På väg till jobbet med min cykel alltså en vanlig trampcykel,( även kallad velociped) för att vara exakt. Uppskattningsvis trehundra meter från hemmavid, upptäckte jag att det var ,bokstavligt talat, glashalt och jag började allvarligt fundera på om mitt va av transportmedel var lämpligt vid det aktuella tillfället, men tiden var knapp och jag tänkte att om jag tar det lite lugnt så går det säkert bra.

Jag han inte mycket mer än tänka tanken, innan jag i en vänstersväng i väldigt låg hastighet förlorade greppet och föll likt en klubbad oxe. Jag hade ingen hjälm på mig,men turligt nog en mössa som dämpade nedslaget något. Detta hindrade dock inte att jag fick sy fyra stygn i vänster ögonbryn och dessutom så föll jag så illa att landade på min vänstra arm, så att en liten flis ur armbågsspetsen slogs ur och dessutom så slogs leden ur. (Det bör i sammanhanget nämnas att jag hade tjock vinterjacka och tröja under, vilket torde ha haft en viss dämpande effekt vid nedslaget, men trots det så fick jag ganska rejäla skador). När jag reste mig upp, trodde jag av nämnda orsak att armen var bruten, för det kändes så.

Det blev inget arbete denna julafton,däremot ett sjukhusbesök och efterföljande sjukskrivning i tre veckor. Trots att det gått dryga ett och ett halvt år sedan detta inträffade, så har jag fortfarande ont i min vänstra arm. Inte för att jag har smärtor eller så, men jag känner av det om jag håller armen i en och samma ställning en längre tid, som när man har kört motorcykel ett par timmar, då känner jag av att det inte är som det var, innan jag föll denna jul.

Jag har också gått i funderingarna om att försöka skaffa ett skydd för nacken och av en slump så rear Bike just nu ut nackkragar för Mc-bruk. Om det fungerar eller om det är värt pengarna, det vet jag inte, men den frågan kan du kanske svara på själv ?
http://www.biketrollhattan.se/product_i ... s_id=30655
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst