Ouppmärksam bilist!

Ouppmärksam bilist!

Inläggav Peter Currie » 2013-09-05/15:11

Ytterligare en motorcykelförare som skadas pga att en bil inte ser oss på motorcykel.
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2 ... motorcykel
Denna gången är det min systerson som nu ligger på NÄL (Norra Älvsborgs länssjukhus) med inre blödningar i lever och tunntarm, sprickor i axeln, lite skit med lungorna plus en del mer.
Han kommer dock klara sig utan men.
Senast redigerad av Peter Currie 2013-09-05/17:08, redigerad totalt 1 gång.
Peter
D10
- R1200RS
- S1000R
- F700GS
- 650TR Terra
- 650TR Strada
Användarvisningsbild
Peter Currie
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2010-05-18/16:15

Re: Ouppmärksam billist!

Inläggav Kovlingen » 2013-09-05/15:19

Isch ! Jag lider med din systerson :(
Hoppas att allt går bra !
/ Håkan
Ang "bilförare" hoppar jag över detta just nu .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ouppmärksam billist!

Inläggav Magnus von Melen » 2013-09-05/16:49

Fy tusan, hoppas han kryar på sig :cry:
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-05/17:26

Och det skulle inte förvåna mig ett skvatt, om den uppenbarligen ouppmärksamme bilföraren kommer undan utan påföljd. Sådant har tyvärr hänt alltför många gånger redan.

Man ju filosofera över, vad som skulle bli resultatet, om ouppmärksamma bilförare, som orsakat motorcykelolyckor, fick stränga påföljder. Något säger mig, att uppmärksamheten då skulle bli betydligt bättre. Som det nu är, förefaller ju bilisterna inte ens BEHÖVA bry sig!

God bättring tillönskas honom.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-09-05/23:33

Jo det känns lite som om MC-åkare får skylla sig själva när dom krockar med bilar. Det automatiska antagandet är att MCn i alla fall kört för fort därmed alltid har stor del i skulden. Det omvända gäller när bilister kör på en fotgängare, fotgängare kan inte begå fel i trafiken, tycks det.

Man kan notera att man i artikeln explicit påpekar att MC INTE kört för fort, något som tydligen anses väldigt anmärkningsvärt.

Det finns all anledning att vara paranoid när man kör hoj.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Dennis Johansson » 2013-09-06/02:29

Tråkigt att höra.
Och det är trist när ej de som borde få ett straff ej får det.

Det är ju som skrevs ovan ofta så att bilister anser att alla mc förare kör som dårar och får skylla sig själv som i länken nedan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17417144.ab

Att fotgängare tydligen ej behöver ta ansvar för sin egen säkerhet är ju tyvärr genomgående.
Ombyggnader i tätorter och busshållplatser som spärrar framfarten är ju några exempel.
De som kliver av bussarna trycker in lurarna så de möts på mitten och glor i sin smartphone utan att alls se sig för, alldeles för ofta.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Johan Weinö » 2013-09-06/05:49

Alltid trist med olyckor, skönt att han klarar sig utan framtida men.

En sak som ofta händer mig då jag är ute på mc är just den känslan av att inte bli sedd.

Hände bl a ett flertal ggr i somras på nya GS´n med LED ljuset som ju ska vara
riktigt bra både för mig som förare och synbarhet för övriga trafikanter.

Bilister uppträder ofta som att de blev överraskade av motorcykeln.
Nu pratar jag normal körning, så det hänger inte ihop med att man
kör för fort och de inte hinner upptäcka sina medtrafikanter.

Det händer allt för ofta det med, men är mer ett förarproblem.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Thomas Stadin » 2013-09-06/10:10

Johan Weinö skrev:En sak som ofta händer mig då jag är ute på mc är just den känslan av att inte bli sedd.

Hände bl a ett flertal ggr i somras på nya GS´n med LED ljuset som ju ska vara
riktigt bra både för mig som förare och synbarhet för övriga trafikanter.


Tidigare i somras då jag körde GSA körde jag oftast dimljusen tända. Jag upplevde det som om bilisterna såg mig tidigare då.
Funderar på att skaffa någon typ av dimljus/varselljus även till GS-LC.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Olof Eriksson » 2013-09-06/10:15

Jag har köpt dimljus till min F800GS. Och jag syns.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kovlingen » 2013-09-06/10:37

Olof Eriksson skrev:Jag har köpt dimljus till min F800GS. Och jag syns.

Finns det garanti på att "blindstyrena" ser dej också ? :?
Neeee ! :(
" Själv är alltid bästa garanti " :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Börjesson » 2013-09-06/11:16

Jag kör alltid med dimljus, mina kompisar som jag åker tillsammans med säger att jag syns väldigt tydligt med dem. Till och med så blinkar några enstaka bilister ilsket på mig, men då vet jag ju att de har sett mig :)
Sen tror jag att en gul hjälm syns bättre på håll än en varselväst som döljs mer eller mindre av rutan och annat på hojen...
Sven-Olof Börjesson
Götene/ D8

BMW R 1250 GSA -19
XTZ 660
GL1000 LTD
Börjesson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2009-09-11/18:57
Ort: D8 Götene

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kovlingen » 2013-09-06/11:35

Det är nog helt klart att med varselfärger på utrustningen och extraljus syns man bättre .
Men ! Det får inte vara så att man litar blint på dessa hjälpmedel .
Några kör helt oförklarligt ut ur en korsning eller gör vänstersväng även om det kommer
en personbil . Det är dessa som skapar olyckorna och är svår att komma åt .
" Se alla övriga trafikanter som en potentiell olycksrisk " .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Jonas Jerndal » 2013-09-06/12:12

Sedan ett drygt år tillbaka kör jag med ett grönt "glas" framför strålkastaren. Det är i samarbete med testprojektet som började inom MC-Safe.

Jag vågar påstå att jag blir sedd mycket bra sedan dess och upplever mycket sällan incidenter eller "nära-olyckor" med övriga medtrafikanter.

Förutom den ökade synbarheten fungerar plexiglas-skivan även som skydd mot stenskott etc. på den dyra originallyktans glas (Kostar ofta 3-5000:- eftersom ersättningsglas inte säljs, endast hela enheten).
Jag har kombinerat glaset med ett gallerskydd, då löser man fixeringen framför lyktan på ett enkelt sätt.
KTM 1190 Adventure 2014
Aprilia Tuono R 2003[/color]
Honda XR650 R 2000
Jonas Jerndal
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2010-04-26/07:15

Re: Sv: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Tobias » 2013-09-06/12:32

Trist att det ska hända olyckor. Men skönt att han kommer på benen igen utan men :-)

Jag tror inte att föraren gjorde det med flit. Så jag vet inte vad ett kraftigt straff skulle hjälpa. Folk dör i singelolyckor och där får de max straff för sitt misstag - döden!

Personligen tycker jag att jag blir sedd utan bländande lysen och varselväst. Det händer väl att nån missar mig ibland men generellt tycker jag inte att det är ett problem. Det händer ju att folk inte sett lastbilar och tåg! Jag far runt i Stockholmstrafiken dagligen och är impad av mina medtrafikanter. En ros till er! :-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kovlingen » 2013-09-06/12:43

En fundering :
Är det någon som med all varselutrustning och / eller extra belysning detta till trots råkat ut för olycka eller incidenter ?

Själv kör jag med varserfärger i Mc-stället och var ute efter en gul hjälm men hittade ingen just då .
NU finns det gul i samma modell som jag köpte men jag kan ju inte kasta en hjälm för 5-6000 kr :(
Jag får väl leva med den :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sv: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-06/19:44

Tobias skrev:Jag tror inte att föraren gjorde det med flit. Så jag vet inte vad ett kraftigt straff skulle hjälpa.

Fundera då några sekunder på, varför så få fotgängare blir påkörda - trots att en del av dem försätter sig i direkt livsfara i trafiken. Som påpekas ovan, får bilister, som kör på fotgängare, i regel stränga påföljder, "för det kan ju aldrig vara den oskyddade fotgängarens fel".

Med hojåkare är det tvärtom, vilket Du kan läsa mer om i en del nummer av MC-Folket, där hårresande exempel på slarvigt beteende från bilistens sida då och då redovisas - men bilisten går ändå fri!
Likaså blev en av mina bekanta - i samma ålder som jag själv, kring 60 - mycket illa åtgången, när en bilist, som stod stilla på vägrenen, plötsligt och utan att ge tecken gjorde en u-sväng framför honom, för att hönshjärnan bakom ratten kommit på, "att hon glömt något".
Hans fru, som satt bakpå, bröt nacken och dog omedelbart.
Polisens rapport till medierna: "Motorcyklisten hade kört för fort."
Nu åkte alltså detta stadgade par H-D (Road King, tror jag), och han VET, att han inte körde för fort.
Rapporterande polis förefaller däremot inte reflektera över, att när 300+ kg H-D brakar in i sidan på en minibuss, blir det en REJÄL buckla - även när hojen framförs i lagstadgad hastighet.

NATURLIGTVIS skulle vetskapen, att hårda påföljder är att vänta för den bilist, som orsakar en motorcyklists kroppsskada eller död, göra bilisterna mer uppmärksamma! Det skulle ta tid, innan denna vetskap spred sig i samhället, men det skulle bli ändring, så att vi uppmärksammades lika väl som fotgängarna.

Nu förefaller detta hur som helst tills vidare vara hypotetiskt, för några tecken till sådan attitydändring från rättsvårdande myndigheters sida har i alla fall jag inte sett röken av.

Trafikanter, som kör ihjäl sig, är en helt annan sak än sådana, som kör ihjäl eller skadar andra, så den diskussionen behöver inte föras här.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Mattias Eriksson » 2013-09-07/15:05

Håller tummarna för din systerson och hoppas på att han åter kommer att uppskatta att köra MC.

Just denna korsning som olyckan inträffade vid, ser jag, upplever väldigt många incidenter i. När man kommer från Bike/Netto-hållet så har de väjningsplikt de som då kommer från höger i korsningen, de som kommer från höger struntar väldigt ofta i det, har jag både sett och upplevt vid Bike-besöken. Likaså väjningsplikten som gäller då de kommer från motsatt håll och skall svänga in till höger (vänster för dem) verkar inte heller fungera som det ska, som i detta fall där olyckan blev ett faktum. Den korsningen borde man göra något åt för det lär väl bli svårt att göra något åt de i området boendes diciplin.
Senast redigerad av Mattias Eriksson 2013-09-07/22:33, redigerad totalt 1 gång.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Börjesson » 2013-09-07/19:18

Hänt idag igen på annan plats med sämsta tänkbara resultat :cry:
http://www.expressen.se/nyheter/mc-fora ... med-bil-1/
Sven-Olof Börjesson
Götene/ D8

BMW R 1250 GSA -19
XTZ 660
GL1000 LTD
Börjesson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2009-09-11/18:57
Ort: D8 Götene

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Håkan » 2013-09-07/21:41

esso skrev:Hänt idag igen på annan plats med sämsta tänkbara resultat :cry:
http://www.expressen.se/nyheter/mc-fora ... med-bil-1/

Oj, hände bara några kilometer från min bostad.
Jag såg att det var nåt pådrag med ambulans och polis när jag var på väg till järnvägsstationen, fick ta en annan väg.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Konsument » 2013-09-07/23:13

Jag har väldigt svårt att tro att bilister med berått mod orsakar MC-olyckor och därmed ska straffas hårdare. Om jag var vållande så skulle olyckssekvensen för evigt vara inristat i primärminnet.

Dock känns det som den hetsiga trafiken i allmänhet inte tillåter trafikanter att spana av omgivningen i den takt som vår ömkliga varelse behöver för att framföra fordon på ett säkert sätt.

T.ex. hur många bilister ser ni som ligger 3 sekunder bakom?
Hur många bilister går in minst 3 sek framför efter omkörning?

Vilket avstånd håller MC-förare till bilar framför med tanke på att MC bromsar långsammare än bilar?
(jag själv slarvar med avståndet ibland och låter mig stressat av "lusåkande" och "veliga" trafikanter... men jag är medveten om det och försöker ta det mycket coolare för varje resa)

Jag tror att alla behöver ge omvärlden lite mer utrymme.

När jag kör MC är alltid GPS med. Brukar kika på den för att se om det finns anslutande vägar på raksträckan för omkörning samt även spana av om jag kan se väganslutningar innan.
Hittills har det fungerat men någon dag missar jag väl något...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-08/06:21

Konsument skrev:1. Jag har väldigt svårt att tro att bilister med berått mod orsakar MC-olyckor och därmed ska straffas hårdare.

2. När jag kör MC är alltid GPS med. Brukar kika på den för att se om det finns anslutande vägar på raksträckan för omkörning samt även spana av om jag kan se väganslutningar innan.
Hittills har det fungerat men någon dag missar jag väl något...

Jag har tagit mig friheten att sätta siffror i Din text.

Ad 1: Där har Du och jag skilda uppfattningar. Om man VET, att en viss typ av olycka ger hårdare påföljd, aktar man sig för att orsaka en sådan och anpassar sitt körsätt till detta. Idag "vet" bilister, att de förvånansvärt ofta kommer mycket lindrigt undan med repliken "Jag såg honom inte" - inte olikt förbrytare, som "aldrig kommer ihåg", när polis och åklagare förhör dem.
(Av någon anledning kommer fordonsförare tydligen inte lika lättvindigt undan, om de inte såg en fotgängare - eller möjligen en trampcyklist - och därmed orsakade skada eller dödsfall. Förklara det, den som kan.)

Ad 2. Det där går åt två håll. När jag åkte hoj i Pyrenéerna 2009, knappade färdledaren allt som oftast på GPS:en - och missade därmed vid minst ett tillfälle en stopplikt. (Jag, som inte har GPS, såg både varningsskylten 150 - 200 meter innan och själva stoppskylten med heldragen linje.) Eftersom övriga personer i gruppen naturligtvis ville hålla ihop den, blev resultatet att sju personer bröt mot stopplikten. Den patrull ut Guardia Civil Trafico, som kommit dit tio minuter tidigare, trodde inte sina ögon: un, dos, tres, cuatro, cinco, sei, sept! (Min spanska är nog bristfällig.) Föga förvånande hade vi blåljus i backspeglarna inom sådär 90 sekunder.

Böterna var 150 € - men vid kontant betalning utgick 30 % rabatt (sic!). Vart pengarna faktiskt hamnade, vet förstås ingen av oss, men vi fick fina, stämplade kvitton, och ingen hade lust att göda den spanska statskassan i onödan, så det beslutet var lätt - samtidigt som civilgardisterna rimligen hade en bra historia att roa sina kamrater med över fikat.

Jag kör alltså utan GPS och kan därmed ostört ägna uppmärksamheten åt den trafik, som jag faktiskt befinner mig i. Huruvida detta leder till fler eller färre risksituationer, än om jag hade haft en GPS, vet nog ingen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Lennart Christianson » 2013-09-08/07:55

Konsument skrev:Jag har väldigt svårt att tro att bilister med berått mod orsakar MC-olyckor och därmed ska straffas hårdare. Om jag var vållande så skulle olyckssekvensen för evigt vara inristat i primärminnet.


Där tror jag du har rätt, dvs. olyckorna skulle inte minska om straffen blir lite hårdare. Straffet att så länge man lever minnas vad man har gjort är nog värre än det mesta.

Det handlar nog om att vi är lite vårdslösa i trafiken och inte lika försiktiga som vi borde vara. Tänk så många ointelligenta människor man har träffat genom livet. Och de flesta av dem kör bil.

Kanske är det också svårare att se en motorcyklist. Alla motorcyklister borde använda åtminstone färgglad väst och hjälm. Men det är inte snyggt, tycker väl många. Åtminstone vi män.

En annan lösning, som jag inte vet om den egentligen är hållbar, men som nog skulle minska stressen i trafiken är strikt ansvar. Ansvar utan att det måste bevisas att du har varit vårdslös eller vållande, innebär ju att att du får större anledning, generellt, att hålla dig ifrån andra trafikanter. Nackdelen är väl att det i så fall skulle innebära att alla som har varit delaktiga i en olycka straffas, oavsett vems fel det var. Det vill väl få.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kovlingen » 2013-09-08/08:23

Lennart Christianson skrev:Nackdelen är väl att det i så fall skulle innebära att alla som har varit delaktiga i en olycka straffas, oavsett vems fel det var. Det vill väl få.

Ett regelbundet en-veckas per år bakom lås och bom till alla som framför motorfordon :shock:
Påminner om citatet : Ge ongan stryk för har dom inte gjort någe sattyg
så är dom på väg att göra det :mrgreen:

Kanske dags att byta ut TV-reklamen om tvättmedel , spelsighter och allt annat skit
mot lite info om vad som händer i trafiken . TV har ju stort inflytande på allt annat .

Nog med förslag .
Ut och åk hoj i finvädret men var försiktig .
Kepsnissen bakom ratten kanske väntar på just dej :(
/ Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-08/10:41

Inte bara kepsnissar. Mammor med stökiga ungar, eller som SMSar eller sminkar sig, är lika illa. Min son fick sin nyinköpta (beg) bil skrotad på Essingeleden i rusningstrafiken av just en sådan mamma. Det blev plötsligt stopp (oj så oväntat i rusningstrafik) och hon bakom var inte med.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Peter Currie » 2013-09-08/14:59

Tack för er omtänksamhet. Vi får se vad polisutredningen kommer fram till när det gäller denna olyckan.
Jag har i vart fall fått tag i en film av olyckan från en övervakningskamera, skall bli intressant att se den, om jag sedan visar den för min systerson, det undrar jag...
Jag har fått olyckan bra beskriven för mig av vittnen och han har tvärnitat och låst upp framhjulet, ingen ABS, lägger hojen ca 50 cm före bilen och flyger med överkroppen in i bilens framskärm. Med ABS så hade han hamnat på huven och inte fått dessa skadorna, men kanske andra, det kan man bara spekulera i.
Han är kvar på NÄL, men sitter upp och har fått börja äta mat, skall troligtvis få lämna sjukhuset inom kort.
Det märks in min sms inkorg att han tillfrisknat, han är sällskapssjuk... :)
Köra hoj skall han fortsätta göra, nästa hoj står redan klar, det blir en BMW F800R, den var redan införskaffad innan olyckan.
Och JA, bara han får lämnat sjukhuset kommer han gå med i vår klubb !! ;) ;) ;)
Peter
D10
- R1200RS
- S1000R
- F700GS
- 650TR Terra
- 650TR Strada
Användarvisningsbild
Peter Currie
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2010-05-18/16:15

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-08/15:06

Skönt att det ordnar sig för honom!

Så får man väl hoppas att bilisten åker dit för vårdslöshet i trafik. Att gå fri skulle skicka fel signaler till allmänheten.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Håkan » 2013-09-08/15:30

Tycker också det är skönt att din släkting är på bättringsvägen. :)

Och jag hoppas också att bil-drullen får ett kännbart straff. :evil:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kovlingen » 2013-09-08/16:18

Kapten Stofil skrev:Inte bara kepsnissar.

Nej du har rätt . Jag glömde SMS-mammorna :shock: :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-08/17:09

Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Olof Eriksson » 2013-09-08/20:00

Kapten Stofil skrev:Så får man väl hoppas att bilisten åker dit för vårdslöshet i trafik. Att gå fri skulle skicka fel signaler till allmänheten.


Tror inte han fälls tyvärr.

För 13 år sedan gjorde en lastbils chauför en mindre tabbe. Det var lite snörök och han släppte förbi två av tre bilar innan han gjorde en vänstersväng.......

Det var strax norr om Umeå på E4 (det blev 70 efter denna krock då var det 90 km/h där). Lastbilen skulle svänga vänster in emot Dåvamyra. Min bror som körde en Audi 100 flyttade lastbilen 6 meter bakåt :( Träffade lastbil 45 graders vinkel.

Första prognosen var att han min bror inte överlever torsdagsnatten. Mitt idag mest traumatiserande telefonsamtal. :(

Men på natten så skedde det en radikal förbättring. Hans tillstånd stabilicerades rejält. Han blev dock rejält justerad. Allt under höger knä till strax över fotleden var "hundfrukkost" (läkarens kommentar). Dom stabilicerade upp detta ben och det läkte bra. En rejäl spik i vänster höft. En platta i vänster arm. Små blödningar i hjärnan (blir tydligen så vid snabba stopp). Skulle ta minst 6 månader att bli återställd. Första tiden var han inte kul.

Nu är han hyfsatt återställd. Har dålig koncentrationsförmåga pga av de små blödningarna. Så han fick hoppa av sina planer på att läsa P-linjen Umeå Universitetet. Han gick på komvux för att kompletera diverse kurser då han hade gått byggprogrammet. Nu jobbar han åter som snickare. Med olika långa ben. Helt slut efter en arbetsdag.

Påföljd för lastbilsåkare: Nada han såg ju inte bilen. :o :o :o
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-08/20:15

För j*vligt.

Fast i det fallet kunde han säkert komma undan p g a snöröken. Om det däremot är klar sikt och smällen beror på att bilisten inte sett sig för ordentligt, borde det bli annorlunda. Tyvärr misstänker jag att rättssystemet på något sätt antar att motorcyklar inte går att upptäcka ordentligt. Men jag tror problemet till stor del sitter i att bilisterna inte räknar med motorcyklar, det man inte väntar sig att se, ser man inte. Det kallas ouppmärksamhetsblindhet, inattention blindness. Man tittar bara efter stora saker som kan mosa en, inte mindre som man inte tror kan mosa en.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Fredrik J » 2013-09-08/20:21

Bror Gårdelöf skrev:
Konsument skrev:1. Jag har väldigt svårt att tro att bilister med berått mod orsakar MC-olyckor och därmed ska straffas hårdare.

Ad 1: Där har Du och jag skilda uppfattningar. Om man VET, att en viss typ av olycka ger hårdare påföljd, aktar man sig för att orsaka en sådan och anpassar sitt körsätt till detta. Idag "vet" bilister, att de förvånansvärt ofta kommer mycket lindrigt undan med repliken "Jag såg honom inte" - inte olikt förbrytare, som "aldrig kommer ihåg", när polis och åklagare förhör dem.
(Av någon anledning kommer fordonsförare tydligen inte lika lättvindigt undan, om de inte såg en fotgängare - eller möjligen en trampcyklist - och därmed orsakade skada eller dödsfall. Förklara det, den som kan.)



Jag instämmer, det finns säkerligen en hel del olyckor som man skulle kunna undvika helt med rätt påföljd.

Ta till exempel rattfyllerister, det finns ju en grupp av dessa som är återfallsförbrytare. Om man tog deras körkort permanent och förverkade deras fordon finns det ju ett helt gäng olyckor som aldrig skulle inträffa.

Samma sak med rattonykterhet, var straffen rejält kännbara skulle man garanterat minska ner på förekomsten. SMSande och andra styggelser likaså. Listan på farliga beteenden i trafiken och annars kan göras lång, inga av dom har riktigt kännbara konsekvenser, istället fokuserar de trafikvårdande myndigheterna enbart på hastighet. Nu senast så skall de ju börja jaga även de som bara kör lite för fort. Allt utifrån det statistiska underlaget som säger att sänkt medelhastighet leder till färre olyckor. Uppenbarligen finns det en hel drös med genier som har tänkt ut den geniala strategin...
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav toien » 2013-09-08/21:10

Att skärpa straffpåföljden för t ex när någon är ouppmärksam i trafiken tror jag är rätt verkningslöst. Är nog ingen bilist som slarvar med uppmärksamheten gentemot ex motorcyklister bara för att de kommer lindrigt undan, är rätt naivt att tro det. Det handlar mer om att vi som hojåkare aldrig kan slappna av i trafiken, tyvärr. Vi måste leva med att vi syns sämre, och är svårare att upptäcka för andra trafikanter och därmed måste alltid vara väldigt förutseende. Oavsett vilken som är vållande så råkar vi nästan undantagslöst värst ut då vi inte sitter i en stark stålbur med krockkuddar i. Vi tar en kalkylerad risk när vi ger oss ut på två hjul, och det är till största delen vi som måste se till att minimera riskerna.
Tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-08/21:22

Förvisso är det så, men det ändrar inte på det faktum att bilisterna har ett ansvar enligt lagen, och att komma undan sitt ansvar är obra. Är man ouppmärksam och det leder till en olycka, är man ju enligt lagen skyldig till vårdslöshet. Visst kan det finnas förmildrande omständigheter, men det ska aldrig gå att tro att "man kommer ju undan för det brukar aldrig bli något". Så att bli ställd till svars tycker jag är en förutsättning. Sedan kan man ju klara sig ifrån straff av andra orsaker.

Underlåter man att upprätthålla lagen, får man till slut kaos där alla gör som de har lust. Exempelvis kommuner som upprepade gånger och trots tillrättavisning bryter mot olika lagar, utan att någon ställs till svars för det. Då kan man lika gärna strunta i att ha lagar.

Nu är inte jag någon paragrafryttare eller batong-gubbe på något vis, men förtroende för rättssystemet kräver att man upprätthåller det, rättvist. Juridik är svårt och svårgenomträngligt, det har jag förstått dels av vänner som hamnat i tvister av olika slag, dels av min son som läser juridik. Men att något är besvärligt är inte nödvändigtvis ett skäl att strunta i det.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-09/00:02

toien skrev:... vi som hojåkare aldrig kan slappna av i trafiken, tyvärr. Vi måste leva med att vi syns sämre, och är svårare att upptäcka ...

Där är vi helt eniga, för det är mitt credo som hojåkare.
Den åsikten utesluter dock på intet vis, att rättsvårdande myndigheter skall utkräva ansvar av folk, som vållar olyckor. I det är bland andra Kapten Stofil och jag helt eniga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-09/06:54

Ur "How to ride a motorcycle" av Pat Hahn:

- You are responsible for everything that happens on the road

- All other drivers are trying to kill you

- The road is designed to make you crash

Det där försöker jag komma ihåg när jag kör.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kovlingen » 2013-09-09/08:09

Kapten Stofil skrev: Det där försöker jag komma ihåg när jag kör.

Är det inte jobbigt att sitta och tänka på Engelska hela tiden :? :shock:

>Edit :
Lite hjälp på turen :mrgreen:
- You are responsible for everything that happens on the road
" Du rår för allt "
- All other drivers are trying to kill you
"Du är lovligt byte"
- The road is designed to make you crash
"Vägen är jättefarlig" ( och allt annat också ) :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-09/10:41

Tack ska du ha :D

Min pappa var engelsman, så engelskan är inte problemet, snarare att tänka på alla som vill ha ihjäl mig när vägen framför är fri en bit och moppen axar villigt... :oops:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kovlingen » 2013-09-09/13:06

Kapten Stofil skrev:Min pappa var engelsman

Jaha ! Det var Kapten Fogey Sr. då ? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-09/13:23

Kovlingen skrev:
Kapten Stofil skrev:Min pappa var engelsman

Jaha ! Det var Kapten Fogey Sr. då ? :mrgreen:


Exakt :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Lennart Christianson » 2013-09-09/17:15

Fredrik J skrev:Ta till exempel rattfyllerister, det finns ju en grupp av dessa som är återfallsförbrytare. Om man tog deras körkort permanent och förverkade deras fordon finns det ju ett helt gäng olyckor som aldrig skulle inträffa.

Samma sak med rattonykterhet, var straffen rejält kännbara skulle man garanterat minska ner på förekomsten.


Detta kanske är lite utanför ämnet, men jag svarar gärna på ditt inlägg.

En återfallande rattfyllerist som kör egen bil lär bli av med bilen genom förverkande. Det spelar ingen roll om det är grovt rattfylleri eller det som ibland kallas för rattonykterhet, alltså att köra på fyllan men inte så väldigt full. Hur det är med körkortet vet jag inte, men jag tror nog att det försvinner också. Ett problem är att den som ofta kör rattfull inte är så noga med att ha körkort. Han eller hon kör nog ändå.

Även för den som kör med lite för mycket alkohol i blodet än tillåtet kan det bli dyrt, eftersom böterna räknas efter hur mycket pengar man tjänar. Om man har så mycket skulder att man ändå lever på existensminimum kanske ett bötesstraff inte har så stor betydelse. Men vad ska man då straffa med?
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Lennart Christianson » 2013-09-09/17:20

Bror Gårdelöf skrev: ...att rättsvårdande myndigheter skall utkräva ansvar av folk, som vållar olyckor. I det är bland andra Kapten Stofil och jag helt eniga.


Även jag tycker att ansvar ska utkrävas för den som vållar olyckor.

Men det är inte risken för straff som gör att jag tittar en extra gång för att försöka undvika att orsaka en olycka med en oskyddad trafikant.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-09/18:30

Du, nej! Men det finns mycket konstigt folk därute.

Annorlunda uttryckt: Om alla visste, att inga ansträngningar gjordes för att fälla folk, som kör för fort, skulle många köra (mycket) fort. Nu vet "alla", att systematisk fortkörning inte är någon bra idé i Sverige - för att inte tala om Norge! - och därmed tar man det lugnare.

Idag förefaller (nästan) alla införstådda med, att "jag såg honom inte" räcker som orsak att slippa påföljd, när en bilist orsakar en mc-olycka - och rättsvårdande myndigheter verkar inte anstränga sig över hövan för att ändra på detta.
Skulle "alla" veta, att påföljden blir kännbar i fall som dessa, skulle de bli mer observanta - av ren självbevarelsedrift.
Det funkar ju, avseende fotgängare!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Lennart Christianson » 2013-09-09/19:32

Bror Gårdelöf skrev:Men det finns mycket konstigt folk därute.


Korrekt!!!

(OT: Jag tillhör för övrigt inte gruppen konstigt folk utan är nån sorts motsats (och då är det inte ordet folk jag menar). Jag är därutöver väldigt ödmjuk. )

Tror också att höga böter för fortkörning har betydelse. Det gäller även för mig. Vi är helt överens! Det var roligt.

När det gäller ouppmärksamhet är det nog svårare att komma åt problemet med straff. De flesta av oss är för begränsade för att kunna hantera så komplicerad verksamhet som trafik. Hjärnan väljer ut den information som har betydelse för vår överlevnad. Det blir då naturligt att hålla sig ifrån ett stor fordon men inte ett mindre, eftersom det mindre, enligt vår hjärna, väjer eller i varje fall inte orsakar oss skada. Nu blev jag nog för tråkigt teoretisk. :cry: Ber om ursäkt. :oops:
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-09/19:42

Lennart Christianson skrev:När det gäller ouppmärksamhet är det nog svårare att komma åt problemet med straff. De flesta av oss är för begränsade för att kunna hantera så komplicerad verksamhet som trafik. Hjärnan väljer ut den information som har betydelse för vår överlevnad. Det blir då naturligt att hålla sig ifrån ett stor fordon men inte ett mindre, eftersom det mindre, enligt vår hjärna, väjer eller i varje fall inte orsakar oss skada. Nu blev jag nog för tråkigt teoretisk. :cry: Ber om ursäkt. :oops:


Nej det går säkert inte alls att komma åt det problemet med straff, eftersom det är ett omedvetet bortsorterande av information som görs av hjärnan innan det ens skickas till medvetenhetsnivån. Det enda som hjälper är nog att informera och utbilda tills bilister lär sig att även en "liten motorcykel" kan göra ganska stora, fula bucklor i deras blanka bil, och eventuellt t o m ha ihjäl dem (alldeles frånsett att MC-föraren kanske blir köttfärs på kuppen).
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Magnus von Melen » 2013-09-09/19:52

Inte ens nödvändigt att mc-föraren stryker med. För några år sedan körde en ung man som arbetade på samma arbetsplats som jag sin motorcykel i väldigt mycket över lagstadgad hastighet in i sidan på en bil med ett äldre par i. Motorcykeln gick rakt genom kupén och dödade det äldre paret, själv klarade an sig med lite blåmärken om jag minns rätt. Han for över bilen och landade bredvid vägen i en grässlänt.
Han klarade sig dock inte undan straff utan fick tillbringa några månader bakom lås och bom. Huruvida han försökte komma undan med att inte ha sett bilen förtäljer dock inte historien.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-09/19:57

Lennart Christianson skrev: Nu blev jag nog för tråkigt teoretisk. :cry: Ber om ursäkt. :oops:

Inte alls. Mitt resonemang utgår från, att hela "trafiksamhället" - körskolor, medier, polis, domstolar, vad Du vill - betonar förarens ansvar på ett annat sätt än idag, varvid påföljden "enbart" är till för att understryka, att lagstiftaren menar, vad hen säger - också vad gäller kravet på uppmärksamhet.

Idag utgör ju avsaknaden av påföljd en ständig påminnelse om, att lagstiftaren inte tar det hela på så stort allvar ("för det var ju säkert motorcyklistens fel i alla fall").

Och - som sagt - det verkar ju funka för fotgängare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-09/20:03

Instämmer.

Ansvar utkrävs alldeles för slumpmässigt. Man kan åka dit stenhårt för en felparkering, men slippa undan alla påföljder om man t ex är en tjänsteman i en socialnämnd som i strid med lagen fattar ett beslut som fullständigt raserar tillvaron för en handikappad eller ett barn från en trasig familj.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Kovlingen » 2013-09-09/20:14

Kapten Stofil skrev: Man kan åka dit stenhårt för en felparkering,

:?: Det finns ju en hel drös felparkerare och som är skyldiga ofantliga summor .
Inte f-n betalar dom nått och inte tycks det bli något straff heller :evil:

En arbetskamrat fick efter att ha varit i Norge ett brev hem .
Resultatet blev att han skulle betala ( jag tror ) 6000 kr eller så kunde han
få komma och sitta ett tag bakom galler . ( Där är det ord och inga visor ) :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ouppmärksam bilist!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-09/20:15

Ad Kapten Stofil: Eller orsakar barnets död - vilket nyligen inträffat i Motala.
(OK: Strikt semantiskt orsakades barnets död förstås inte av Motala kommun, men ansvarig nämnd hade fått påtalat, att barnet ifråga löpte risker - och uppenbarligen inte agerat.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst