Rondellkörning

Re: Rondellkörning

Inläggav Lennart Christianson » 2013-10-13/07:34

Bror Gårdelöf skrev:Åter till trådrubriken. Ytterligare en nybyggd, tvåfilig rondell i Linköping har på minst två ställen två filer i utfarterna. Utifrån gällande regelverk borde så inte vara fallet, för den, som håller sig till vänsterfilen i rondellen och sedan kör ut ur densamma i vänsterfilen, har gjort fel! Så varför finns två filer i utfarterna?


Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd, så jag kanske har missat något. Tror dock inte att det är förbjudet att köra i vänsterfilen, blinka höger, köra över högerfilen, blinka höger och köra ut i vänsterfilen på den anslutande vägen. Men det kan bli farligt, om någon är på väg att köra runt i rondellen i högerfilen.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-13/09:42

Du har mycket förtjänstfullt beskrivit problemet i koncentrat. Att konsekvent hålla vänsterfil och korsa högerfilen vid utfart ur rondellen är veterligen inte förbjudet, men väljer man det sättet (vilket jag ofta gör), gäller det att hålla koll på, att högerfilen är fri.

Sedan kan man ju fundera på, hur många stollar det finns, som aktivt kör upp i högerfilen bredvid en bil, som ligger framför dem i vänsterfilen och blinkar för högersväng. Folk med något som helst innanför pannbenet ger naturligtvis den högerblinkande utrymme att ta sig ur rondellen - men utifrån resonemanget ovan gör de tydligen inte fel i lagens mening, om de beter sig så korkat, att de inte bereder plats utan kör upp bredvid!

Det finns(fanns???) ju också en portalparagraf om, att föraren skall anpassa framfarten till de omständigheter, som råder i den situation, som hen just då befinner sig i. Men den verkar bortglömd, vad gäller rondellkörning!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-14/04:12

In följande rondell stockar det sig ofta genom rondellen från Bifrostgatan till Ågatan.
Vägmarkeringarna säger att vänster fil skall gå åt vänster, och höger rakt fram mot Ågatan samt åt höger. Likaså skyltning
En av anledningarna till att det stockar sig är att dels så passerar spårvagnar rakt genom rondell eländet och och att det är cyklister som korsar på de flesta sidorna i rondellen.
Självklart är det då några som skall knö sig in från vänsterfilen där det redan köar på ut mo Ågatan. Kommer en sådan djävel och jag ser det, stänger jag alla tillstymmelser till lucka.
Att det ens är lagligt är obegripligt.
Ända anledningen till att det skulle vara det är för Långa fordon som långtradare som pga sin storlek måste / skall använda båda filerna för att komma runt.
Men det vore bättre att göra lagen sådan att Skyltarna skall följas, och att Långtradare har undantag från regeln.
Sådana liknande regler finns för t.ex. motorväg där Motorredskap ej får framföras, utom mobilkranar, som är ett motorredskap i lagens mening.
mölndal.jpg
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Rondellkörning

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-14/04:14

Oj, nu blev bilden väldigt liten, men då den var för stor nyss, och forumet saknar en automatisk ändring av storleken på filer vilket finns på många andra forum, orkar jag inte ända 28 gånger innan filen kommer med, utan tog i.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Rondellkörning

Inläggav Led61 » 2017-08-07/14:44

Hur tänker angående placering innan du kör in i cirkulationsplatsen då du kommer på en tvåfilig väg (en fil i vardera riktningen)? Jag har förstått att trafikskolorna lär ut att man skall placera sig längst till höger i filen vid fortsatt färd "åt höger", det vill säga första avfarten. I mitten av filen vid färd rakt fram samt längst till vänster i filen vid färd "åt vänster".

Jag vill intuitivt placera mig mitt i filen oavsett åt vilket håll jag skall eftersom jag då ej riskerar att bli trängd av en bilist.

Detta gäller alltså placering vid infart i cirkulationen.

Lennart Ekelund
Lennart Ekelund
R1150RT '04 - Skrot :=(
R1200RT '10 :=)
Led61
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2009-10-05/12:30

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2017-08-07/14:50

Om jag inte kör i grupp, kör jag oftast mitt i filen i alla lägen, just för att inte bli trängd.

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-07/16:44

+ 1.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2017-08-07/16:51

Bror Gårdelöf skrev:+ 1.

Då är vi tre st.
Jag tar min plats och ger ingen bil en chans att komma i mellan .
Gäller även på färd på alla typer av vägar .
Håller jag åt sidan i filen kommer genast ett pucko och ska tränga sej fram :twisted:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-08-07/22:26

På tal om att ta sin plats för att undvika att bli trängd (inte på väg in i en rondell, men på väg in i en korsning).
Det hände mig i lördags.
Jag var på väg till Probike på en enkelfilig väg (avfart motorväg).
En korsning närmade sig där vägen blir flerfilig (rakt fram resp. högersväng).
Började glida mot högersidan av den enkelfiliga vägen innan vägdelningen då jag planerade svänga höger.
Vips så var det en minivan som försökte tränga sig förbi på min vänstra sida. Där bilden visar.
Det onda ögat och ett par svordomar mot föraren medan jag gled in mot mitten av av den enkelfiliga vägen igen.
Hädanefter gör jag som jag blev tillsagd i körskolan. Om enkelfil: Ligg i mitten av filen - ta din plats så ingen kan tränga sig förbi.

Screenshot.jpg
Screenshot.jpg (94.35 KiB) Visad 28331 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Rondellkörning

Inläggav Buster » 2017-08-08/00:06

Gällande placering så ligger jag generellt på samma plats på vägen oavsett om jag kör bil eller mc.
Mitt i filer kör jag därmed sällan, utan precis till höger om de vänstra hjulen på en bil... dvs där man befinner sig om man kör bilen.
I Sverige har jag nog aldrig blivit trängd eller förbiåkt (medan det i vissa andra länder kan vara en annan sak...)

Vet att tråden handlar om rondellkörning men kolonnkörning var också uppe nyss, men inte heller där åker jag utåt mot höger sen får de övriga tycka/säga vad de vill.
Jag har även klart mer avstånd till framförvarande fordon än vad folk normalt sett har i denna formation.
...dvs samma avstånd som jag har i trafik i övrigt... mitt liv, min kropp.
Vill folk köra och slicka dikeskanten och/eller framförvarandes regplåt är det deras sak, men något som är återkommande för dessa personer är att de alltid har "otur" i trafiken, är med om tillbud vid varje runda och precis överallt träffar på bilförare som är idioter.

Märkligt.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-08/07:30

Buster skrev:Mitt i filer kör jag därmed sällan, utan precis till höger om de vänstra hjulen på en bil... dvs där man befinner sig om man kör bilen.

Blir inte det i praktiken ofta ungefär mitt i filen?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2017-08-08/08:23

Lite OT ska det väl vara också :)
När jag kör ensam och möter en kö av bilar frångår jag "mitt i vägen" och håller lite mer åt höger .
Detta för att mötande personbilsförare i kön skall ha större chans att se mej om de har för avsikt att köra om .
Håller jag för nära mittlinjen så måste de ut i min fil innan de ser mej .
Ge mötande den hjälpen !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-08/09:45

Gunnar Elmgren skrev:Jag tycker inte reglerna är särskilt svåra, och de är dessutom harmonierade med åtminstone nästan samtliga EU-länder. Och de fungerar, om bara alla lever efter dem.

Det är väl ett av få exempel på, att fransk trafiklagstiftning ändrats. Där tillämpades högerregeln tidigare även för rondeller - vilket alltså innebar, att den, som körde in i rondellen, hade företräde framför den, som befann sig i densamma(!). Detta är ändrat, vilket bland annat fått till följd, att infarter i franska rondeller numera är försedda med skylten "Cedez le passage" (Lämna företräde).

När jag såg en sådan skylt första gången trillade en mycket gammal pollett ner. När min farfar, dalsländsk småbrukare, född i slutet av 1800-talet, ansåg, att man skulle låta bli något, sade han ofta: "Det där får Du allt cedera." Jag hade aldrig hört uttrycket någon annan stans men visste, vad han menade. Att ordet var franska, hade jag ingen aning om, innan jag första gången körde in i en fransk rondell.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Buster » 2017-08-08/13:01

Bror Gårdelöf skrev:
Buster skrev:Mitt i filer kör jag därmed sällan, utan precis till höger om de vänstra hjulen på en bil... dvs där man befinner sig om man kör bilen.

Blir inte det i praktiken ofta ungefär mitt i filen?

Kanske i en liten fransk halvbil. :roll:
...dock ej i en bred Landcruiser...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Rondellkörning

Inläggav HåkanH » 2017-08-08/13:26

Buster skrev:.
...men något som är återkommande för dessa personer är att de alltid har "otur" i trafiken, är med om tillbud vid varje runda och precis överallt träffar på bilförare som är idioter. Märkligt.


Dessa personer har nog aldrig tänkt på att den enda gemensamma faktorn till alla tillbud, är dom själva!
Vilken "surprise" va! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-08/13:56

Inte heller har de tänkt på den gamla hojåkardevisen, att "varje bilist är en idiot, tills motsatsen är bevisad".
Jag tror, att någon känd svensk hojprofil formulerat det: "Varje bilist vill döda mig, tills motsatsen är bevisad."
Kör man med någon av de deviserna i åtanke, lever man längre.

I övrigt delar jag Kovlingens idéer om att möta köer. Det gäller att göra sig så synlig som möjligt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-08-15/11:25

Då var det dags igen.
På väg ned till Skåne förra veckan.

Växelvis motorled (varierande 80 och 90 km/h).
En liten svart fransk bil uppmärksammades i ögonvrån och alarmklockan slogs på.
Släppte gasen och intog högsta bromsbredskap.
Mycket riktigt. Koll vänster men ingen koll höger dvs från det håll jag kom.
Bilen rullade rakt ut och placerade sig tillfälligt i vänsterfältet, och var på väg att ut i höger körfält i den uppskattade makliga farten av 20 km/h.

Ett äldre par (70+) i bilen. Klar sikt på nära håll in i bilkupén.
Den äldre herren fortfarande med fastlåst blick rakt fram.
Ett par svordomar, tutande, och hyttande med näven från min sida.

Idiotiskt att det är tillåtet att korsa en motorled.
Enbart högersväng tillåten hade kunnat rädda många från dessa incidenter.
Inför lämplighetstest på äldre nu.

korsning.jpg
korsning.jpg (83.46 KiB) Visad 28192 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Rondellkörning

Inläggav DaK » 2017-08-15/11:42

Måns Ulveståhl skrev:
Idiotiskt att det är tillåtet att korsa en motorled.

korsning.jpg


Vad är en motorled? Jag har aldrig hört talas om denna vägtyp!
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Rondellkörning

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-08-15/11:47

En förkortning...
Motortrafikled.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-15/12:45

Jag instämmer i Din kritik i sak, men är vägen på bilden en motortrafikled? Den ser ut som "en vanlig 2-1-väg".
En dystrare reflektion är, att utifrån hur Du beskriver paret, hade det kanske inte gjort någon skillnad, om enbart högersväng tillåtits - såvida det inte kombinerats med heldraget mitträcke - fast då hade de kanske valt att svänga vänster, mot trafiken i den enda filen?
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-08-15/14:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Buster » 2017-08-15/12:55

En generell grundregel i trafiken är att ser man en fransk bil så pass upp!
(fritt översatt citat från Jeremy Clarkson)
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-15/13:37

Akta Er då i min närvaro, för vi har två Renaulter - en Grand Scénic och en Captur. Ove skulle ha fått spader!
(Eller syftade Clarkson på nationalitetsbeteckningen?)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-08-15/14:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Putte Johansson » 2017-08-15/13:40

Bror Gårdelöf skrev:(Eller syftade Clarkson på nationalitetsbeteckningen?)

Det ena goda behöver inte förta det andra :-)
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Rondellkörning

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-08-15/15:13

Bror Gårdelöf skrev:Jag instämmer i Din kritik i sak, men är vägen på bilden en motortrafikled? Den ser ut som "en vanlig 2-1-väg".


Omväxlande - ibland 80 och ibland 90.
Trafikbyråkraterna får utreda vilka meter är motortrafikled och vilka meter som räknas som "vanlig" väg.
Oavsett så är det växelvis med vajerräcken, och någon som tillåts gena över med dålig uppsikt där tillåten hastighet är minst 80 km/h.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-15/20:29

Det där är inte okontroversiella konstruktioner. Jag har själv varit på vippen att köra ihjäl mig vid en vänstersväng på sådan utfart. Från vänster kom en lastbil, och från höger några personbilar. Jag konstaterade, att när lastbilen passerat, skulle personbilarna också ha gjort det - och körde ut.
Psykologerna kallar det subliminal perception, när man reagerar på något, som man egentligen inte registrerat medvetet. Möjligen anade jag något i höger ögonvrå och höll mig därför mot mitten, vid vajerräcket. Någon sekund senare passerade en hårt bromsande, mörkgrön Ford Mondeo på min högra sida - med högerhjulen ute på vägrenen. JAG HADE INTE SETT DEN BILEN! (Bakgrunden var mörkgrön skog - och frågan är, om vajerräcket kan ha skymt varselljusen???)
Bilens förare - och min son, som satt på en annan hoj - måste ha trott, att jag blivit skvatt galen!
Det är mitt utan jämförelse obehagligaste minne från drygt 45 år som körkortsinnehavare - och varje gång jag kör förbi den platsen, tackar jag min skapare, för att Mondeons förare var på alerten - och för att jag inte korsade filen! Tack vare det lever jag idag. Dessutom präglas mitt beteende vid utfart efter stopplikt numera av smått tvångsneurotiskt kontrollerande ett par gånger, för sådan tur har man förmodligen bara en gång i livet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Peter Nordlund » 2017-09-04/19:41

Ganska bra film (Rondell biten)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sa-kor-du-exemplariskt-i-rondeller

Är inte riktigt säker på att jag fullt ut förstår hans idé om att köra långsamt.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-09-04/19:52

Jag konstaterar, att jag tror mig köra, som han gör - bortsett från att jag nog hade blinkat ur det, som inte är en rondell i Falun. (Vi var där nyligen.) Men veterligen hade det inte ställt till något problem.
Trevligt också med en körlärare, som är inne på samma idé som jag - att man inte måste blinka vänster i en cirkulationsplats, men att det är praktiskt att göra det, eftersom medtrafikanterna då bättre vet, hur man tänker köra.

Det där med att köra långsamt säger han väl inte i filmen? Det låter som något, som ryckts ur sitt sammanhang - eller som ett felcitat.

Dock får det mig att associera till en av körlärarna inom Ambulanssjukvården i Östergötland, som för mer än 25 år sedan ihärdigt predikade, att konsten att köra utryckningskörning var att köra tillräckligt långsamt. Hans poäng var, att då hann medtrafikanterna upptäcka blåljusen och höra sirenerna i så god tid, att de kunde hjälpa till med att skapa fri väg - vilket förstås gjorde, att ambulansen kom fram snabbare.
Körde ambulansföraren i stället så fort det gick, fick han (på den tiden var det oftast en han) som regel bromsa upprepade gånger, eftersom medtrafikanterna inte hann skapa fri väg. Resultatet blev, att framfarten blev långsammare - och farligare!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2017-09-05/21:25

Varför är det alltid meningsfullt att blinka höger, innan man kör ut ur cirkulationsplatser?
Låt höra nu? Syftet är att. ...
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-09-06/06:56

Allan Ericsson skrev:Varför är det alltid meningsfullt att blinka höger, innan man kör ut ur cirkulationsplatser?
Låt höra nu? Syftet är att. ...
/Allan



Följa trafikförordningen och visa att man skall ut så andra ser och kan köra in.
Att INTE blinka ut ur cirkulationsplats medför ordningsbot om Polisen orkar bry sig.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-09-06/08:38

Precis! Kommunikation på väg har minst två plan: Att förflytta sig från A till B samt att göra detta på ett sådant sätt, att man medverkar till att göra medtrafikanternas framfart så säker och smidig som möjligt.
Genom att blinka höger ut ur rondellen visar man ju den, som står i begrepp att köra in, att det går bra att göra det. Kör man utan förvarning ut ur rondellen, missar medtrafikanten kanske den möjligheten = sämre flöde i trafiken, osmidigt.

Det är en variant på vitsen med att blinka höger i tid, när man kommer på en större väg och skall svänga in på en mindre, där någon står och vill köra ut. Genom att vara tydlig i sitt beteende kan man underlätta för den föraren. "Ansvar, omdöme, hänsyn" är NTF:s gamla slogan - och den blir aldrig omodern.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2017-09-06/09:23

"Att kunna visa" ställer krav på cirkulationsplatsen utformning. Den måste vara så stor att den tid det tar att köra mellan två avfarter är så lång att man hinner visa sina avsikter. Och så kommer frågan: Vad innebär begreppet "att visa"? Hur många blinkningar behövs för att man skall anses ha gjort sig den avsiktsförklaringen? Hur lång tid behövs för detta? Hur långt hinner jag köra under den tiden? => Vilket är det minsta avstånden mellan två avfarter? Vad blir det för krav på rondelldiameter, placering av av- och påfarter samt hastghetsbegränsning?

Det jag vill komma till är att man anlägger på tok för små rondeller för att rundvägskörning skall fungera.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-09-06/12:32

I det sista kan Du ha rätt, men i övrigt är det rimliga svaret på Din fråga, att man blinkar höger, "så snart man kan" - dvs efter att ha passerat den sista utfarten, som man INTE skall använda.
Den, som står i begrepp att köra in i rondellen, får därmed möjlighet att sätta kopplingen i dragläge och på kortast möjliga tid slinka in och köra vidare. De, som inte blinkar höger ut ur rondellerna, orsakar inte sällan, att den väntande bilisten inte hinner köra in i den. Står det då flera bilar på kö, har man sinkat allihop i onödan - bara för att man är så lat/dum, att man inte gör, som man skall. Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2017-09-06/13:43

Men Bror,
Det är inte underlåtenheten att använda blinkers, som jag vill diskutera! Nej, det är snarare hur kommunerna resonerar, när de anlägger cirkulationsplatser. Man måste hinna blinka på ett sådant sätt att den som skall ta emot blinket förstår min anvsikt. Någonstans måste det finnas en anvisning, som anger hur nära inpå varandra avfarterna, resp. påfarterna får placeras, för att inte försröra funktionen med "blinka höger".
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-09-06/13:51

No argument - men mot korkade trafikplanerare har man sällan något att sätta emot. Det gäller att göra det bästa av situationen.
Dock: Den absoluta merparten av de rondeller jag upplevt, har separata körfält för in- och utfart från/till en och samma väg. Det betyder, att man kan blinka höger, så snart man passerat sista utfarten, för ingen med vettet i behåll tror, att man tänker vinkla höger på den föreliggande infarten(!) - så några blinkningar lär det hinna bli.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Karl Bergman » 2017-09-06/17:16

Min åsikt i det här ämnet är att det viktiga är att alla GÖR LIKADANT. Alltså följ de direktiv som finns vilket är det enklaste, blinka vid avfart och gör absolut inte som ganska många gör här uppe (Timrå) blinkar vänster och svänger höger. Ok det är väl harmlöst och inte direkt farligt för oss hojåkare men irriterande. Tyvärr är ändå det allra vanligast att inte blinka alls och då gäller det att bli misstänksam för att undvika skador.
Själv hyllar jag principen "visa vad du TÄNKER göra, vad du gör syns redan, visa hänsyn och ha inte så förbaskat bråttom.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-09-06/17:25

Att alla gör likadant vore en nåd att stilla bedja om. Däremot kan man ju kräva, att de följer regelverket - i vilket bland annat ingår att blinka höger, när man kör ut ur en rondell. När jag skriver, att jag blinkar vänster i rondeller - både med hojen och bilen - är det underförstått, att jag slår över till högerblinker, när jag skall ut ur rondellen. Det kräver ju regelverket.
I Din sista mening instämmer jag oreserverat. Det är precis vad jag menar i inlägget ovan, om att kommunikation också innebär att göra medtrafikanternas framfart så säker och smidig som möjligt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav BmwMats » 2017-09-06/18:21

Karl Bergman skrev:...Själv hyllar jag principen "visa vad du TÄNKER göra, vad du gör syns redan, visa hänsyn och ha inte så förbaskat bråttom.


Tycker att ovan citat är förbaskat bra sagt !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Rondellkörning

Inläggav HåkanH » 2017-09-06/20:40

Allan Ericsson skrev:Men Bror,
Det är inte underlåtenheten att använda blinkers, som jag vill diskutera! Nej, det är snarare hur kommunerna resonerar, när de anlägger cirkulationsplatser. Man måste hinna blinka på ett sådant sätt att den som skall ta emot blinket förstår min anvsikt. Någonstans måste det finnas en anvisning, som anger hur nära inpå varandra avfarterna, resp. påfarterna får placeras, för att inte försröra funktionen med "blinka höger".
/Allan

Instämmer helt! kommunerna anlägger cirkulationsplatser där det inte går att uppträda rätt i!
Måste bara visa ett exemplet i Sundsvalls kommun! Sveriges minsta cirkulationsplats, eller? :?
Syns knappt att det är en cirkulationsplats Den har funnits ett par år nu och är placerad vid infarten
till ICA Supermarket Alnö
Det har visserligen inte hänt någon allvarligare olycka (ännu) men däremot många krockar med plåtskador
och närapå dagligen är det tillbud.
Det var som värst när cirkulationsplatser var ny. Därefter har lokalbefolkningen lärt sig (i viss mån) men
de som gästar ön, och ska köra rakt fram, ser inte/förstår inte att det är en cirkulationsplats utan dundrar på
i minst 50km/h
RondellAlnö 004.jpg

RondellAlnö 003.png
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2017-09-06/22:25

Jag har snokat i Trafikverkets dokumentation:
Citat:
6.3 Sikt vid cirkulationsplats
I en cirkulationsplats har alla fordon i tillfarterna väjningsplikt mot fordon i cirkulationen. Siktområdet bör för varje tillfart ge sådan sikt att en förare på väg mot korsningen kan se inkommande fordon i närmast föregående tillfart. Föraren får därmed god information för att besluta sig för att antingen fortsätta in i korsningen eller stanna vid väjningslinjen. Längden Ls1 bör, oberoende av referenshastigheten, vara minst 60 m och Lp1 bör vara minst 5 m. Förare som tvingats stanna eller nästan stanna vid väjningslinjen bör på avstånd Ls2 = 5 m kunna se tillräckligt långt i närmaste tillfart för att kunna köra ut i cirkulationen. Med samma villkor på tidslucka som i vanlig väjningsreglerad korsning bör Lp2 vara minst 60 m för god standard och 40m för mindre god standard.


På 60 meter hinner jag blinka 6 gånger med en VW Golf, om jag håller hastigheten= 50 km/tim. Det duger nog vid rundvägskörning. Men inte är det 60 meter mellan avfarterna/påfarterna på de pyttesmå cirkulationsplatserna. Får man likväl böta om man inte lyckas "ge tecken i god tid" eller kan man hävda undantag p.g.a. att cirkulationsplatsen är för liten?
/Allan

Ref.:
http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/Foretag/Bygga_och_underhalla/Vag/Vagutformning/Dokument_vag_och_gatuutformning/Vagar_och_gators_utformning/Korsningar/korsningar.pdf
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-09-06/23:20

Rundeller, eller cirkulationsplatser, finns inte numera. Vad jag förstått så är det vi kallar "rondell" inget annat än en enkelriktad rund väg med ett antal T-korsningar. T-korsningarna har dessutom skyltar med väjningsplikt för alla som kommer "nerifrån".

Mot den bakgrunden blir alla regler och hur man skall bete sig enkla att förstå.

I små "rondeller" blir den lite löjligt, kan man tycka, men det spelar ingen roll för trafikverket för plåtskador ger ingen påverkan på nollvisionen. Eller uttryckt annorlunda: Rondeller ger vädigt få personskador och andra typer av skador skiter trafikverket högaktningsfullt i.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-09-07/07:57

Kokar man ner alltihop till ett koncentrat, blir det rimligen, att det finns ett regelverk för, hur man skall köra i cirkulationsplatser - eller vad man numera skall kalla dem - och regelverk är till för att följas.

Däremot förefaller det tveksamt, om de, som skapar trafikmiljön, alltid har klart för sig, hur deras kreationer i praktiken påverkar trafiken! Det finns en hel del mycket egendomliga "lösningar", som långt ifrån alltid är lätta att förstå!
Ett utmärkt exempel finns tidigare i tråden: Trafikplatsen vid Tift, som jag i många år uppfattade som en cirkulationsplats - och i det var jag minst av allt ensam - tills jag en dag via tidningen fick klart för mig, att så inte var fallet. I Linköping finns också några milt uttryckt mindre lyckade lösningar, där det är mycket lätt att göra fel, innan man lärt sig platsen ifråga.

Men mot dumhet - måhända i synnerhet byråkratisk dumhet? - kämpar gudarna förgäves.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2017-09-07/08:29

Bror Gårdelöf skrev:Kokar man ner alltihop till ett koncentrat, blir det rimligen, att det finns ett regelverk för, hur man skall köra i cirkulationsplatser - eller vad man numera skall kalla dem - och regelverk är till för att följas.

Däremot förefaller det tveksamt, om de, som skapar trafikmiljön, alltid har klart för sig, hur deras kreationer i praktiken påverkar trafiken!

Ja, där har du glappet, som skapar osäkerhet! Antingen anpassas eller kompletteras regelverket så att det fungerar i den skapade trafikmiljön eller också får man bygga så att gällande regelverk kan tillämpas.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-09-07/09:34

Som sagt: En nåd att stilla bedja om. Det enda man kan göra som trafikant är att fullgöra sin del av skyldigheterna.

Inom avdelningen idiotiska konstruktioner kan jag inte låta bli att nämna en relativt nyuppförd cirkulationsplats på Industrigatan i Linköping. Industrigatan var i decennier en rak 70-sträcka med två körfält åt varje håll (gamla genomfarten, innan motorvägen byggdes norr om stan). Nu har man byggt en cirkulationsplats mitt på denna sträcka, där skyltarna, som anger cirkulationsplats, placerats bakom skymmande buskar och träd, plus att det finns ett ljusreglerat övergångsställe alldeles invid den.
Trafikanter, som kört där i decennier, har naturligtvis mycket lätt för att uppfatta det gröna ljuset och missa de idiotiskt placerade skyltarna - dvs man kör på som förr. Själv fick jag bromsa hårt några gånger i sista stund, innan jag lärt mig.
Hade man i stället placerat skyltningen i en "ribba" ovanför de två körfälten, med tydligt angivande av, vilket fält man skall välja för att köra vart, hade hela problemet varit löst.

Men - som sagt - mot dumhet kämpar gudarna förgäves (och trafikanterna får stundtals betala priset).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-09-07/13:34

Allan Ericsson skrev:Får man likväl böta om man inte lyckas "ge tecken i god tid" eller kan man hävda undantag p.g.a. att cirkulationsplatsen är för liten?

Böter i det läget har jag mycket svårt att tro. Att blinka högersväng och sedan INTE köra ut förrän vid nästa utfart, är ju kontraproduktivt!
Det blir ungefär, som om man kör i ett vanligt gatunät och blinkar för sväng - inte för nästa korsande gata utan för gatan därefter! Sådant underlättar inte trafikflödet och ökar riskerna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2019-05-04/19:24

Dags för lite rondellsnack?
I Bror Gårdelövs senaste kåseri (i BUMSEN 2.19) tar han upp körning i cirkulationsplats. När jag läste vad han skriver, så slog det mig att det kanske skulle vara lättare att ta till sig en körteknik som istället är "rundvägsanalogin" betraktar en cirkulationsplats som en oändlig serie Y-korsningar. Då måste man, när man befinner sig i cirkulationsplatsen alltid antingen blinka vänster eller höger. Det blir då lättare för den som vill köra in i cirkulationsplatsen att tyda vad de som redan är inne har för planer.

Men trafikregler hanteras väl numer på EU-nivå! Så i det förestående EU-valet tvingas jag att rösta på det parti som tar upp min tanke. :geek:
Senast redigerad av Allan Ericsson 2019-05-04/20:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2019-05-04/20:03

Jag håller med.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-04/20:07

Jag skrev utifrån, vad någon trafikbyråkrat yttrat i medierna - att man definitionsmässigt inte kan svänga vänster i en cirkulationsplats, efter som den "i formell mening är en rak väg med ett antal avfarter åt höger".
Det hindrade dock inte en körlärare i Falun från att i TV uttrycka åsikten, att det vid tillfälle är klokt att blinka vänster i rondeller - så länge man ser till att skifta till högerblink, så snart det blir aktuellt. Han demonstrerade det även praktiskt, i trafik.
Oavsett vad vi anser, har jag svårt att tro, att någon blir bötfälld för vänsterblink, så länge högerblinkern sätts på i tid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav HåkanH » 2019-05-04/22:00

Ur motormännen:
"Av de 44 000 kontrollerade bilister som Motormännen granskade struntade hela 42 procent i att använda blinkers när de svängde ur rondellen".
Det var år 2015! Nu är det ännu mycket sämre, åtminstone i Sundsvall med förorter! Ser nästan aldrig en
bilist som blinkar numera!
Det är förstås något tekniskt fel:
https://www.youtube.com/watch?v=o0WrnmNObBQ
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-11/14:30

Allan Ericsson skrev:... alltid antingen blinka vänster eller höger. Det blir då lättare för den som vill köra in i cirkulationsplatsen att tyda vad de som redan är inne har för planer.

Mja - tar Du den "klassiska" rondellen med avfarter "höger, rakt fram och vänster", är det väl klokast att inte blinka vänster, om man skall rakt fram? Vänsterblink då kan lätt missförstås. Att man sedan skall blinka höger, så snart det är aktuellt, är en annan sak - liksom att alltför många inte fattat det/struntar i det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav HåkanH » 2019-06-11/19:02

Bror Gårdelöf skrev:Mja - tar Du den "klassiska" rondellen med avfarter "höger, rakt fram och vänster", är det väl klokast att inte blinka vänster, om man skall rakt fram

Ursäkta min okunnighet men i min värld har jag aldrig sett eller kört i dylik rondell/cirkulationsplats! :?
I de rondeller jag känner till går det bara att köra "rakt fram" eller svänga höger.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

FöregåendeNästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst