Rondellkörning

Re: Rondellkörning

Inläggav jonascdt » 2019-06-11/19:35

Går och går.....
Allting går..

Här i trollhättan har jag fått möte i en rondell (cirkulationsplats eller vad det heter :-).

Jag råkade åxå ut för en äldre herre som missade att svänga ur rondellen och följaktligen backade för att komma tillbaka till avfarten...

I trollhättan alltså där vi inte bara byggde bilar..
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-11/19:56

Till HåkanH: Jag vet inte, om jag uttryckt mig oklart. Därför formulerar jag om beskrivningen. Ta en korsning med två vägar, som skär varandra i räta vinklar. Bygg om den till en rondell. Tänker Du ta av åt höger i rondellen, är det rimligt med tidig högerblink. Tänker Du fortsätta efter att ha passerat halva varvet, kör Du "rakt fram" - varvid det enligt min åsikt är olämpligt att blinka vänster - medan Du naturligtvis blinkar höger, så snart den första utfarten passerats. (Har Du faktiskt aldrig fått körinstruktionen "rakt fram i rondellen"?!)
Tänker Du göra en 270-graderssväng, finns inga krav på vänsterblink, men det underlättar för medtrafikanterna, att Du markerar, hur Du tänker köra - och naturligtvis slår Du över till högerblink, efter att den andra utfarten passerats.

Lyckligtvis har jag hittills aldrig fått möte i en rondell. Det måste krävas något alldeles särskilt av en sådan förare (såvida inte vederbörande är van vid vänstertrafik). Att stanna och backa är naturligtvis ännu dummare, eftersom man får en ny chans efter ett varv - vilket rimligen också går fortare! (Själv missade jag rätt avfart utanför Kungälv, när jag ledde Läkare Utan Bromsar för ett antal år sedan. Det var förstås bara att köra vidare och göra rätt nästa gång. Episoden är förevigad på film - med textkommentaren "Rondellkörning är kul". ;) )
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Konsument » 2019-06-12/20:07

Betrakta en rondell som en oändlig rak väg med av- och påfarter endast till höger.
Blinka endast höger när du ska svänga av den oändliga vägen.
Finns det utrymme att riskfritt åka ut på den oändligt långa vägen från en påfart till höger så gör det oavsett vad det är för discolampor som blinkar åt alla möjliga spekulativa och historiskt motiverade riktingar.
Dock med extremt stor hänsyn till de discofordon som enbart blinkar blått.
Då är det läge att göra sig så liten och ur vägen som möjligt för att släppa fram dem.
Om det kommer något kamouflage-aktigt med svarta registreringsplåtar med gul text så rekommenderas också att vänta tills hela det resesällskapet passerat (deformationszoner på den typen av fordon ligger troligen enbart i andra fordon som de stöter på).
Om alla följer ovanstående så bör det fungera.
Är vägen flerfilig så tillämpa sedvanlig filbytesprocess.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2020-02-07/17:09

I väntan på att GARMIN-karta laddas ner, så …

Visst måste det vara ett tankefel, när man skall använda höger blinkers för att informera de trafikanter som befinner sig snett till vänster framför sig?

Vad säger ni om tanken att skrota idén om den runda vägen. Vill man inte svänga av till höger, så blinkar man vänster tills det är dags av lämna cirkulationsplatsen. OBS: Tills vidare. dvs. till EU-byråkraterna gjort sitt, tillämpar vi rundavägen-analogin.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-07/17:21

Allan Ericsson skrev: Visst måste det vara ett tankefel, när man skall använda höger blinkers för att informera de trafikanter som befinner sig snett till vänster framför sig?

Om jag förstått regelverket rätt, skall du blinka höger, innan du kör ut ur en cirkulationsplats. Underlåtenhet att göra det är belagd med böter. (Sedan kan man filosofera över, hur stor sannolikheten är, att detta uppmärksammas av polis, men det är en annan sak.)
Var övriga fordon i trafiken råkar befinna sig i förhållande till ditt fordon är sekundärt - med ett undantag. Byter du fil, är du alltid skyldig att kolla, att den fil, som du skall byta till, är fri.

Struntar man för ett ögonblick i själva regelverket och tänker själv, är det för mig självklart, att man blinkar höger, så snart det är lämpligt, innan man kör ut ur en cirkulationsplats. Det ger övriga trafikanter bästa möjliga information, så att de får optimala möjligheter att planera sin egen körning - elementärt trafikvett.

Sedan skulle jag personligen aldrig få för mig att blinka vänster, om jag skall köra "rakt fram" i en rondell. Vad skulle vitsen vara med det?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2020-02-09/22:12

Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev:
Sedan skulle jag personligen aldrig få för mig att blinka vänster, om jag skall köra "rakt fram" i en rondell. Vad skulle vitsen vara med det?


Vitsen är att förtydliga för dem, som väntar på att köra in i rondellen, att du tänker fortsätta runt, och inte bara struntar i att blinka höger, som de flesta gör.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-10/11:29

Där krockar två tydlighetsprinciper - och jag avstår från att diskutera dem vidare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2020-02-10/12:02

Hur svårt är det att köra i en rondell :?
Försiktighet , vänlighet och hjälpsamhet räcker länge ;)

(Eller så kan man ev. ta en Norsk kurs . 50 varv runt kanske räcker :mrgreen:)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2020-02-10/12:19

[quote="Kapten Stofil"
Vitsen är att förtydliga för dem, som väntar på att köra in i rondellen, att du tänker fortsätta runt, och inte bara struntar i att blinka höger, som de flesta gör. [/quote]


Min upplevelse :
Kommer fram mot en rondell och ska svänga höger . Från vänster kommer en bil i sin vänsterfil och blinkar vänster .
Jag förutsätter att han ska svänga av i nästa avfart men så blev det inte . På med högerblink och svängde av
mitt framför mej som var på väg ut i rondellen . Jäklar och attans vad det var nära att delge damen i bilen
en riktig upplevelse . En tvärnit räddade detta men jag var bara tvungen att åka efter och prata med föraren
som inte hade märkt något . Jag ville att han skulle sluta med att blinka vänster och har ingen aning hur han
sedan gjorde .
Sedan har jag gubben i en stor dyr bil som inte ens tittade åt mitt håll i rondellen utan bara körde in
rakt framför mej . Orkade inte följa efter puckot och prata med honom . :evil: :evil: Detta med hoj
Kanske lika bra det :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-10/12:22

Regel nummer ett för alla motorcyklister - oavsett situationen i övrigt:
Alla bilförare är blinda idioter, tills motsatsen är bevisad!

Majoriteten av bilförarna är förstås vettiga trafikanter, men det kan vara som med Emil och hyssen:
Man vet inte förrän efteråt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2020-02-10/12:56

Bror Gårdelöf skrev:Regel nummer ett för alla motorcyklister - oavsett situationen i övrigt:
Alla bilförare är blinda idioter, tills motsatsen är bevisad!

Idioter håller jag inte med om även om tanken kan uppenbara sej ibland .
Men lite blind ibland kan nog vara mycket nära sanningen .
Det gäller att vara på sin vakt i alla lägen . :shock:
Räkna med att ingen är felfri , så även mc-förare .

Jag får väl kasta den första stenen :shock: :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-02-10/14:01

Lite handfasta råd.

Sluta köra i rondellen och börja köra i cirkulationsplatsen, rondellen är gräs/grus/statyplätten i mitten. Där vill ni inte vara.

Allt regleras i:
• Trafikförordningen (1998:1276)
• Vägmärkesförordningen (2007:90)
• Förordning om vägtrafikdefinitioner (2001:651)
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/produkter/att-koera-i-cirkulationsplats-a5-webb.pdf

Att blinka höger är obligatoriskt och det kan kosta en slant att inte göra det.

Att blinka vänster är en rekommendation som körskolor (ofta) lär ut för att man skall vara tydlig.
I en cirkulationsplats finns inget höger/vänster/rakt fram - alltså blinkar man inte för något av detta.

Man ger två varianter på signal :
1. jag avser köra vidare i cirkulationsplatsen (Ingen blink alternativt för att vara övertydlig vänsterblink)
2. Jag avser svänga ut på nästa avfart - Höger blink.

Man skall blinka höger så sent att det inte kan misstas för att avse en tidigare utfart så man börjar lämpligen när man är mittför den sista man skall passera.
Vänsterblink/ingen blink jag avser kör förbi denna avfarten.

Inget mer inget mindre. Hur svårt kan det vara??

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2020-02-10/14:13

Magnus Brobeck skrev:Inget mer inget mindre. Hur svårt kan det vara?

100% Jaa , hur svårt är det :? :o :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav BmwMats » 2020-02-10/15:07

Hmmm... fyra sidor nu i tråden... :shock:

Inte konstigt att det är krig i världen... :roll: :( :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2020-02-10/15:31

BmwMats skrev:Hmmm... fyra sidor nu i tråden... :shock:
Inte konstigt att det är krig i världen... :roll: :( :lol:

Bara 4 st :? Många in och utfarter finns det och ibland 5 eller mer :?
Med IN och Ut blir det 10 st
Bra med rondeller när det fungerar , men ibland .................
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-02-10/16:02

Och nu var det färdigsnurrat ...
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Föregående

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst