Rondellkörning

Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2013-09-19/19:57

Jag öppnar nu tråden "RONDELLKÖRNING" och väntar på reflektioner.

Rondellkonstruktion och -körning är visst numer så komplicerat att det bedrivs forskning i ämnet. - Något måste ha gått galet.

ALLTSÅ:

Rondeller är alltid placerade i väg- eller gatuKORSNINGAR.

- Jag anser att man befinner sig i en korsning när man kör rondellkörning.
- Numer skall man visst anse sig köra på en "rund väg" istället för i en korsning.
- Vad är det för påfund?
- Det fungerar ju inte.

Visst var det enklare när man skulle se en korning utrustad med rondell som en korsning med en stor trafikdelare i mitten. Då fungerade trafiken så länge alla hade den tankemodellen.

Jag röstar för ett upprop till att återgå till denna "tjock trafikdelar-modellen" och dess tillhörande trafikregler.
/Allan Ericsson
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav neutral » 2013-09-19/20:03

Så här har vi alltså en som blinkar vänster... :mrgreen:
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-19/20:04

Ungefär hälften av Sveriges trafikanter verkar liksom Du själv föredra "det gamla sättet", och kör dessutom därefter.
Inte konstigt att det blir trassligt i cirkulationsplatserna! (Rondellen är den runda ytan i mitten av cirkulationsplatsen, innanför körbanan, om vi ska vara petiga).

Jag tycker inte reglerna är särskilt svåra, och de är dessutom harmonierade med åtminstone nästan samtliga EU-länder. Och de fungerar, om bara alla lever efter dem.
Min uppfattning är, att alla fordonsförare borde klara av att lära sig de regler som gällt nu i bortåt 20 år - kan man inte det, kanske det är läge att fundera på om man alls bör framföra fordon i trafik......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2013-09-19/20:10

Jag måste tyvärr försvara mig: Jag följer de nya reglerna men är beredd på att övriga trafikanter kör på alla möjliga sätt (gamla regler, nya regler, egna regler,....).

Men jag anser likväl att det var bättre förr.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-19/20:10

Håller med Allan. Jag föredrar att betrakta en rondell på just det viset, fast man kan snurra hur många varv man vill i den :) Ett av problemen är att man aldrig riktigt vet vad folk tänker ta sig för, eftersom man bara ska blinka när man kör ut, men de flesta blinkar aldrig ändå. Där om någonstans gäller regeln "alla andra trafikanter tänker döda dig".

Dagens regler verkar ju vara mest regeln som säger att det inte finns några regler.

Gunnar Elmgren, kanske det är som du säger, men knappt några fordonsförare verkar ha lärt sig några trafikregler alls.

Vad är det för fel med att använda körriktningsvisarna till att visa hur man tänker köra, det är väl ändå det de är till för? Att vara övertydlig kan väl knappast skada.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Duvskog » 2013-09-19/20:48

När jag tog A-körkort för typ 11-12 år sedan var första avfarten i en rondell en högersväng, andra var rakt fram och resten vänstersvängar.

Så ja, jag blinkar höger när jag ska ut första och då jag avser lämna rondellen. Blinkar vänster och sen höger om jag avser lämna väg tre eller senare.

Kan mina blinkningar minska någon annans väntan så är det värt det.

(Jag kör dock Volvo som personbil...:). )
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-19/20:53

Duvskog skrev:Så ja, jag blinkar höger när jag ska ut första och då jag avser lämna rondellen. Blinkar vänster och sen höger om jag avser lämna väg tre eller senare.

Jag hoppas Du blinkar höger när Du ska lämna cirkulationsplatsen, även när Du kör "rakt fram"..... annars lär Du orsaka onödig väntan för dem Du "möter" vid utfart!

I övrigt är det inte fel att göra som Du beskriver, i alla fall inte i cirkulationsplatser med endast ett körfält - finns det mer än ett, blir det mer tveksamt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-19/20:55

Precis så som du gör, Duvskog, önskar jag att alla gjorde. Då vet man exakt vad du tänker göra. Dessutom, om du står mittöver mig i rondellen och jag är på väg in, så vet jag att du inte tänker köra förbi mig om du inte blinkar alls, och då kan jag köra ut tidigare, och trafikflödet ökar.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Duvskog » 2013-09-19/20:57

Gunnar Elmgren skrev:
Duvskog skrev:Så ja, jag blinkar höger när jag ska ut första och då jag avser lämna rondellen. Blinkar vänster och sen höger om jag avser lämna väg tre eller senare.

Jag hoppas Du blinkar höger när Du ska lämna cirkulationsplatsen, även när Du kör "rakt fram"..... annars lär Du orsaka onödig väntan för dem Du "möter" vid utfart!

I övrigt är det inte fel att göra som Du beskriver, i alla fall inte i cirkulationsplatser med endast ett körfält - finns det mer än ett, blir det mer tveksamt!


Alltid blinka höger vid utsväng!
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav SuperMek » 2013-09-19/21:34

Allan Ericsson skrev:Visst var det enklare när man skulle se en korning utrustad med rondell som en korsning med en stor trafikdelare i mitten. Då fungerade trafiken så länge alla hade den tankemodellen.

Jag röstar för ett upprop till att återgå till denna "tjock trafikdelar-modellen" och dess tillhörande trafikregler.
/Allan Ericsson

"Allan for President!" :-)
Jag håller med dig helt och hållet! De nya regelverken för rondeller är obegripliga i sitt syfte, förvirrande är bara förnamnet, och orsakar trafikolyckor. Det tidigare regelverket var klockrent enkelt att förstå och följa.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-19/21:50

Förmågan att lära om är kanske inte så utbredd vad det verkar, eller är det viljan det är fel på?
De "nya" reglerna har funnits sedan 90-talet någon gång, och dagens körkortsaspiranter verkar inte ha nämnvärda problem att förstå dem.
Att man tycker det "var bättre förr" är väl en sak, men det är ingen ursäkt att köra efter gamla regler - det är ju inte så smart att försöka sig på vänstertrafik, exempelvis.....
Jag tycker det vore synd, om Darwins lagar skulle vara det som till sist åstadkommer att alla beter sig lika i cirkulationsplatserna - hur svårt kan det egentligen vara att lära sig?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-19/21:58

Att reglerna har funnits i 20 år och är harmoniserade med en massa andra länder innebär inte att de är bra. Det argumentet är ett sådant här: http://en.wikipedia.org/wiki/Non_sequitur_(logic)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-19/22:08

Kapten Stofil skrev:Att reglerna har funnits i 20 år och är harmoniserade med en massa andra länder innebär inte att de är bra. Det argumentet är ett sådant här: http://en.wikipedia.org/wiki/Non_sequitur_(logic)

Om reglerna är bättre eller sämre än de gamla är irrelevant i sammanhanget - det viktiga är väl att alla följer de regler som gäller, vilket är min poäng. Och de är inte svårare än att de går att lära sig, om man vill och är i närheten av att vara normalbegåvad.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-19/22:24

Utan att fundera särskilt mycket, ser jag minst två problem med reglerna så som Transportstyrelsen publicerat dem i sin broschyr:

"Detta är exempel på hur du kan välja körfält. Du får välja annorlunda om det passar situationen bättre."
Det innebär att ett fordons val av körfält ger ingen som helst ledtråd till hur fordonet tänker bete sig i fortsättningen.

Och vidare, cirkulationsplatser med två körfält inför många tillfällen till konfliktsituationer mellan fordon, eftersom om man är i vänster körfält måste man alltid byta till höger någon gång, om man inte tänkt sig att snurra runt i evighet. Man hamnar då i en potentiell konflikt med en i höger körfält som tänkt köra vidare.

Jag arbetar tillsammans med en expert på användbarhet och interaktion, som arbetat mycket med design av kontrollrum på oljeriggar och andra säkerhetskritiska verksamheter. Jag ska visa honom broschyren och se vad han säger, det blir intressant.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-20/07:53

On man nu ska diskutera användbarhet, så var de gamla reglerna knappast bättre.
De förutsatte bl a att man kunde överblicka hela cirkulationsplatsen, och att alla kunde hålla reda på var varje fordon kört in i cirkulationen - hur ska man annars kunna avgöra, när en "vänstersväng" är fullbordad och vilken utfart vänsterblinkandet avser?
De gamla reglerna var anpassade efter litet trafikflöde i relativt små cirkulationsplatser med 4 symmetriskt placerade utfarter.
I större cirkulationer med flera körfält och många in/utfarter klappar de gamla reglerna ihop totalt.
Exempel är universitetsondellen i Linköping, Brommaplansrondellen och Lindhagensplan i Stockholm, och Korsvägen i Göteborg - alla stora och synnerligen komplicerade med många tillfarter, flera körfält och stort trafikflöde.
Vänsterblink i dessa cirkulationsplatser säger medtrafikanterna.... ingenting, typ.
Jag tycker dagens regler är enkla och tydliga - högerblink ska användas vid utfart (eftersom det alltid, utan undantag, medför att man viker ur cirkulationen till höger).
Körfältsbyte ska alltid signaleras med blinkers, och det är alltid den som korsar linjen mellan två körfält som har väjningsplikt - t ex när man ligger i vänster körfält och ska köra ur cirkulationen, även om det nu råkar vara två körfält "rakt fram".
Fler regler behövs inte - och det fina är, att de fungerar i alla cirkulationsplatser, stora som små! För vi vill väl inte ha olika regler, beroende på hur stor cirkulationsplatsen är, hur många körfält den har eller hur mycket trafik det råkar vara?
Ska man klaga på något är det väl i så fall utformningen av cirkulationsplatserna, där t ex många kommuner envisas med "utsmyckningar" mitt i rondellerna som både skymmer sikten och innebär allvarliga skaderisker för oss MC-förare.
Och att det byggs en massa cirkulationsplatser där de inte behövs, det tycks ha gått inflation i byggandet sedan EU började betala bidrag till cirkulationsplatser.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav DaK » 2013-09-20/08:30

Gunnar Elmgren skrev:De gamla reglerna var anpassade efter litet trafikflöde i relativt små cirkulationsplatser med 4 symmetriskt placerade utfarter.
I större cirkulationer med flera körfält och många in/utfarter klappar de gamla reglerna ihop totalt.
Exempel är universitetsondellen i Linköping, Brommaplansrondellen och Lindhagensplan i Stockholm, och Korsvägen i Göteborg - alla stora och synnerligen komplicerade med många tillfarter, flera körfält och stort trafikflöde.
Vänsterblink i dessa cirkulationsplatser säger medtrafikanterna.... ingenting, typ.


Tack! Nu slapp jag skriva i denna tråden :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2013-09-20/08:47

Det tar sig!

Jag avsåg INTE att diskutera hur vi bär oss åt i trafiken. Jag ville ställa den gamla rondellskolan mot den nya. Nu börjar det komma fram bra resonemang. BRA.

Mitt bidrag:
Den gamla skolan har fördelen att jag blinkar och placerar fordon redan vid ingången i korsningen, så att övriga trafikanter kan avläsa mitt syfte. (Sådana skruvrondeller som den i Linköping måste hanteras som ett specialfall.)

Rundvägsmetoden föder det blinkningslösa körbeteendet.

Och:
Apropå EU: Jag har i sommar varit ute på tre EU-resor och kört i rondeller, där rundvägstekniken varit dominerande. Visst fungerar det, speciellt i tät trafik där alla i alla fall tränger sig fram. Jag har dock saknat den information som den gamla skolan ger vid plandering av den egna körningen.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-20/09:56

Allan Ericsson skrev: (Sådana skruvrondeller som den i Linköping måste hanteras som ett specialfall.)

Där har Du bristen i Din argumentation, i ett nötskal!
Man kan inte ha olika regler i olika cirkulationsplatser - "specialfall" får helt enkelt inte förekomma!
Dels måste vi trafikanter då lära in (minst) två olika regelverk, och dels hela tiden hålla reda på vilket av dem som gäller i varje cirkulationsplats. Upplagt för missförstånd och misstag!
Dessutom - riktigt stora cirkulationsplatser blir vanligare och vanligare, och där har vi ju konstaterat att de gamla reglerna inte fungerar. Däremot fungerar de nya (nåja!) reglerna överallt......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-20/10:25

Jag kör efter detta och har så gjort . Kan det vara så enkelt ?

In i rondell :Alltid Lämna företräde

Alt 1: Enkelfilig : Bara blinka höger före nästa avsedd avfart.

Alt 2: Flerfilig : Anpassa placeringen i rondellen till avsedd avfart .
I alla typer av filbyten i rondeller gäller det att lämna företräde .
( Likt man gör/ska göra efter vanliga vägar .)
Använda blinkers och visa att man är på väg att byta fil .
Inte bara kasta sej in i den andra filen och tro att man har rätt utan
invänta plats i "kön" eller till man erbjuds plats .

Tacka gärna med en liten vinkning .
Detta tack i den stressade trafikrytmen kan rädda dagen för någon .
( Stress håller nere medellivslängden ) :shock:

Tat lugnt i trafiken :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2013-09-20/10:32

Jag käbblar vidare....

Jag förordar men tillämpar idag inte:
Det finns bara två sorters korsningar: med eller utan rondell i mitten. Med rondell innebär att högerregeln ersätts med en vänsterregel. Punkt.

Om detta koncept i något fall inte passar så får den lokala lösningen skyltas upp på ett tydligt sätt.

Och en lösning för ett specialfall får inte förstöra standardlösningen.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-20/10:44

Allan Ericsson skrev:Det finns bara två sorters korsningar: med eller utan rondell i mitten.
Med rondell innebär att högerregeln ersätts med en vänsterregel. Punkt.

Där får du väl inget mothugg ?
Men du har ju en tredje också där korsningen styrs av skyltar ex. Stop och Lämna företräde !
( bara så att inte tråden dör) :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-20/11:01

Uppenbarligen är saken inte så enkel och klar som Gunnar vill få det till, åtminstone inte för väldigt många andra än han själv. Googlar man på "rondellkörning regler" så kommer det upp många länkar, som ger bilden av att ganska stor förvirring råder och att många tycker att reglerna inte fungerar.

Här är en beskrivning av ett fall som resulterade i olycka och dom:
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/snurriga-regler-i-rondeller-5951140-artikel.aspx
Jag kan inte tycka annat än att den artikeln förmedlar bilden av att körning i rondell är ett lotteri, med hälsan eller livet som insats för en MC-förare.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-20/11:22

Kapten Stofil skrev:Uppenbarligen är saken inte så enkel och klar som Gunnar vill få det till, åtminstone inte för väldigt många andra än han själv. Googlar man på "rondellkörning regler" så kommer det upp många länkar, som ger bilden av att ganska stor förvirring råder och att många tycker att reglerna inte fungerar.

Här är en beskrivning av ett fall som resulterade i olycka och dom:
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/snurriga-regler-i-rondeller-5951140-artikel.aspx
Jag kan inte tycka annat än att den artikeln förmedlar bilden av att körning i rondell är ett lotteri, med hälsan eller livet som insats för en MC-förare.

Ja, uppenbarligen är även enkla regler svåra att förstå.......
Exemplet i den länkade artikeln visar på två saker - att målade och skyltade anvisningar i en cirkulationsplats upphäver inte grundreglerna, och fritar ingen från ansvar. Och att många cirkulationsplatser är korkat utformade, men det kan man knappast lasta trafikreglerna för.....

Den som korsar en markeringslinje mellan två körfält har väjningsplikt, i cirkulationsplatser precis som på "rak väg" - där finns inga undantag. Och man ska alltid ge tecken vid körfältsbyte, samt då man "byter väg", t ex svänger höger ut ur en cirkulationsplats. Fler regler behöver man inte kunna (och följa) för att det ska fungera i cirkulationsplatser, stora som små!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-20/11:29

Kapten Stofil skrev: körning i rondell är ett lotteri, med hälsan eller livet som insats för en MC-förare.

Helt rätt ! Gäller att vara dubbelt vaksam samt våga visa sej och " Ta Plats " .
Duger nog inte att försöka smita runt och vara "osynlig" :(

Tror att någon tidigare skrev om detta . Håller med om att rondellerna utsmyckas till absurdum
och att då överblicken över trafiken blir mycket lidande . Nää max 40 - 50 cm hög och ren från
en massa onödigt skit . Vem f-n har tid att titta på träd i en rondell :shock:

Edit: Gunnars inläg :
Den som korsar en markeringslinje mellan två körfält har väjningsplikt, i cirkulationsplatser precis som på "rak väg" - där finns inga undantag. Och man ska alltid ge tecken vid körfältsbyte, samt då man "byter väg", t ex svänger höger ut ur en cirkulationsplats. Fler regler behöver man inte kunna (och följa) för att det ska fungera i cirkulationsplatser, stora som små!

Ja då var jag ju inte helt fel ute då ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav PeterS » 2013-09-21/07:33

Har på senare år varit handledare för 3 st som tagit körkort(1 för MC)
När man gått handledarutbildningen så har man extra poängterat hur körning i cirkulationsplatser skall gå till för att bli godkänd vid förarprovet.
Alla cirkulationsplatser är minst tvåfiliga även de små som saknar markering. Om man lite diffust kör i mitten av körfältet så blir det inget körkort den gången. Till saken hör att i den aktuella staden så finns det många små cirkulationsplatserna och det var många som blev kuggade när de körde som alla andra.
Det har inneburit att vi har varit väldigt petiga med att alltid köra till höger bland all sand och skräp när man skall rakt fram för att inte hamna i en situation där det kan upplevas att man genar i de små cirkulationsplatserna.
Men i verkliga livet så är det nog inte så många som kör filkörning i de små cirkulationsplatserna.....
PeterS
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-07-09/19:03

Re: Rondellkörning

Inläggav DaK » 2013-09-21/07:49

PeterS skrev:Alla cirkulationsplatser är minst tvåfiliga även de små som saknar markering.


Det gäller bara med tvåhjulingar, kommer man med ekipage på över 24 meters längd är det många som inte ens är enfiliga :P
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Rondellkörning

Inläggav Sven-Gunnar » 2013-09-21/08:56

En del av problemet är väl att många ser cirkulationplatsen som en korsning, viket det alltså inte är. Det är en korsande enkelriktad väg som går i en cirkel. Ser man det så är det alldeles naturligt att bara visa tecken när man ska ut ur cirkulationsplatsen.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-21/09:11

För den som har svårt att förstå reglerna är den här broschyren bra läsning:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_webb_nov2012.pdf
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-21/09:22

PeterS skrev:Men i verkliga livet så är det nog inte så många som kör filkörning i de små cirkulationsplatserna.....

Då tillhör jag det verkliga livet . Ges plats så kommer det något pucko och ska tränga sej imellan .
Samma som efter landsväg . Lägger man sej för långt till höger så kommer det till slut någon
som skall tränga en i diket . Nä jag säjer det en gång till : Ta plats !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-21/09:30

Gunnar Elmgren skrev:För den som har svårt att förstå reglerna är den här broschyren bra läsning:


Jag tror inte någon här är korkad och har svårt att förstå de enkla reglerna, man tycker det är reglerna som är korkade. Det är en viss skillnad.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2013-09-21/09:34

En pinne till i brasan!
Transportstyrelsens broschyr visar ju rundvägskörningens underlägsenhet mot den gamla trafikdelarkörningens sätt att umgås i en korsning med rondell.

Ja jag vet att det idag är fel att köra på det gamla sättet.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2013-09-21/09:37

Ja just så som du skriver. Det är just det, som det handlar om, Kapten Stofil.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-21/09:57

Kapten Stofil skrev: Jag tror inte någon här är korkad och har svårt att förstå de enkla reglerna,

Nä vi är väl bara lite "uppskruvade" ibland :mrgreen:
Allan Ericsson skrev: umgås i en korsning med rondell.

Finns ju betydligt trevligare ställen att umgås på :)

Vet inte om det går att använda i denna fråga men min far brukade säja :
" Kurvor är farliga ställen så de ska man skynda sej ur " :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav DaK » 2013-09-21/10:06

Allan Ericsson skrev:Transportstyrelsens broschyr visar ju rundvägskörningens underlägsenhet mot den gamla trafikdelarkörningens sätt att umgås i en korsning med rondell.

/Allan


Kan du förklara för mig på vilket sätt den är underlägsen. De enda cirkulationsplatser som jag kan se någon fördel med trafikdelarkörning är i "minirondeller", alltså cirkulationsplatser med en rondelldiameter på max ca 4 meter.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Rondellkörning

Inläggav Börjesson » 2013-09-21/10:06

Som motorcyklist så är det bättre att visa tecken en gång för mycket ä en gång för lite, vi är ju ett ömtåligt släkte....... ;)
Sven-Olof Börjesson
Götene/ D8

BMW R 1250 GSA -19
XTZ 660
GL1000 LTD
Börjesson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2009-09-11/18:57
Ort: D8 Götene

Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-21/10:16

Allan, om Du tycker dagens regler för körning i cirkulationsplatser är korkade, så undrar jag om det inte är så att Du helt enkelt inte gillar cirkulationsplatser.
De gamla reglerna fungerade i små, överblickbara cirkulationsplatser med ett körfält och fyra symmetriskt placerade in/utfarter och hyfsat lite trafik.
Alltså i fyrvägskorsningar med en rondell i mitten. Där kunde man betrakta det som att man svängde höger, körde rakt fram eller svängde vänster, precis som i en fyrvägskorsning utan rondell i mitten.
I dag ser de flesta cirkulationsplatserna inte ut på det viset, och reglerna måste liksom funka överallt.
Du får gärna försöka förklara, hur t ex vänsterblink ska tolkas när ett fordon ligger i höger körfält, i en cirkulation med 6-7 utfarter och Du dessutom inte vet var fordonet körde in i cirkulationen.
Eller hur man ska tolka "icke-blink" i en stor cirkulation med 5 osymmetriskt placerade in/utfarter.
Reglerna har helt enkelt anpassats, för att fungera i de stora, effektiva cirkulationsplatser som idag finns vid komplicerade och starkt trafikerade knutpunkter. Också.
Istället för att ifrågasätta reglerna, som faktiskt fungerar om alla följer dem, borde vi diskutera idiotiskt utformade cirkulationsplatser.
"Konstverk" av sten eller metall t ex, med hårda ytor, vassa kanter och spetsiga ornament, som står livsfarligt och siktskymmande mitt i många rondeller. Trädplanteringar, som förutom att skymma sikten och vara hårda släpper löv så det blir snorhalt i cirkulationen på höstarna.
(Rekordet tog väl en Skåne-kommun, som placerade en rök-maskin i sin infartsrondell för att "skapa en trolsk stämning" - resultatet blev Lützen-dimma och noll sikt, man fick kvickt ta bort rökmaskinen....).
Eller ofoget att placera signalreglerade övergångsställen precis intill cirkulationsplatsen - med resultat att en enda fotgängare, som trycker på knappen för att korsa en av kanske 6-7 in/utfarter, stoppar upp trafiken i precis hela cirkulationen inklusive alla infarter.

På flera ställen i framför allt Stockholm (och någon i Göteborg) har man börjat ta bort cirkulationsplatser och ersätta med trafikljus där det springer mycket fotgängare, för att få bättre(!) flöde i trafiken!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-21/10:42

Gunnar Elmgren skrev:Du får gärna försöka förklara, hur t ex vänsterblink ska tolkas när ett fordon ligger i höger körfält, i en cirkulation med 6-7 utfarter och Du dessutom inte vet var fordonet körde in i cirkulationen.


Jag tolkar det som att föraren antingen vill byta till vänster körfält eller tänker fortsätta runt. Kör jag i vänster körfält måste jag ändå hålla extra uppsikt till höger, eftersom jag förr eller senare ska ut, och jag kan aldrig räkna med att förarna i högerfältet vet vad de håller på med eller vad som finns omkring dem. Varken när jag kör bil eller MC. Skulle jag köra buss kunde jag ju strunta i vilket, då skumpar det bara lite när jag kör över det som eventuellt finns vid sidan om.

Gunnar Elmgren skrev:Eller hur man ska tolka "icke-blink" i en stor cirkulation med 5 osymmetriskt placerade in/utfarter.


Den här tolkar jag som att föraren tänker fortsätta runt förbi nästa utfart. Eller struntar i att blinka och tänker köra ut.

Gunnar Elmgren skrev:Eller ofoget att placera signalreglerade övergångsställen precis intill cirkulationsplatsen - med resultat att en enda fotgängare, som trycker på knappen för att korsa en av kanske 6-7 in/utfarter, stoppar upp trafiken i precis hela cirkulationen inklusive alla infarter.

Man kan också få för sig att leda en cykelväg över där bredvid övergångsstället, t ex Wavrinskys Plats i Göteborg. Med tanke på att en del cyklister i Göteborg tycks vara blinda, döva, fartgalna och ha dödslängtan, blir det ganska spännande på sådana platser.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-21/11:28

Kapten Stofil skrev:Jag tolkar det som att föraren antingen vill byta till vänster körfält eller tänker fortsätta runt.

Just det - "antingen" "eller". Vilket ska man gissa?
Med dagens regler betyder det att föraren vill byta till vänster körfält. (Att många blinkar vänster utan att ha för avsikt att byta körfält är en av de saker som rör till det - men det är knappast farligt.)

Kapten Stofil skrev:Den här tolkar jag som att föraren tänker fortsätta runt förbi nästa utfart. Eller struntar i att blinka och tänker köra ut.

"Eller" här igen...... vilket är det? Detta är en potentiellt farlig situation, t ex för en fotgängare som avser att korsa körbanan vid den utfart, där den "struntande" föraren plötsligt kör ut, utan förvarning.
Eller så är det irriterande för den, som står och väntar i onödan på att köra in i cirkulationen från motsatt håll.
(Även här är det många som gör fel, och i onödan rör till det och i värsta fall orsakar en olycka).

Med Ditt resonemang kan vänsterblink betyda två saker - att man tänker fortsätta runt, eller att man vill byta körfält.
Ingen blink kan också betyda att man tänker fortsätta runt - eller lämna cirkulationen, helt oannonserat.
Otydligt, minst sagt - man är utlämnad till gissningar!

Följer alla de nuvarande reglerna, blir det inga missförstånd i dessa lägen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-21/11:34

Problemet är att det går inte att räkna med att någon följer reglerna. Gör man det så hamnar man förr eller senare på sjukhus eller på frostfritt djup under marken.

Edit: Resonemang eller inte, jag utgår ifrån hur bilister brukar bete sig, dvs man kan hoppas man vet vad de tänker göra, oftast har man rätt, men alldeles för ofta inte. Sådär som jag skrev tycker jag är som det brukar se ut.
Senast redigerad av Kapten Stofil 2013-09-21/11:39, redigerad totalt 1 gång.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-21/11:37

Kapten Stofil skrev:Problemet är att det går inte att räkna med att någon följer reglerna. Gör man det så hamnar man förr eller senare på sjukhus eller på frostfritt djup under marken.

Det gäller väl alltid, även utanför cirkulationsplatser?
Men så länge det finns ett antal tjurskallar som "tycker att det gamla sättet var bättre", och dessutom kör därefter, kommer vi att ha problem helt i onödan. Istället för att ondgöra oss över regler vi inte gillar, kanske det vore idé att hjälpa våra vänner och bekanta att förstå vilka regler som gäller - och varför. Då kan vi uppnå något. Tjurar vi och vill ha tillbaka de gamla reglerna (som inte fungerar i moderna cirkulationsplatser!) lär det i alla fall inte bli någon förbättring!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-21/11:49

Regler ska man ju följa även om man inte gillar dem. Jag kan bara konstatera att jag tycker cirkulationsplatser är farligare än ljusreglerade korsningar.

Här finns en beskrivning som jag tycker är bra, men som antagligen inte är OK:
http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Körde folk sådär skulle jag bli nöjd.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-21/12:31

Det är allt bra härligt med dessa snurriga snurra-runtplatser
Man kan köra en hel dag och fortfarande vara kvar på ruta 1
Själv litar jag inte på nån annan och nästan inte på mej själv :shock:

Detta senario råkade jag ut för i nutid :

Jag står i påfart 2 i ett 4-vägsrondell med dubbla filer .
En bil kommer från vänster (nr 1) och går in i sin vänsterfil (med vänsterblinkers på)
" Jaha " tänker jag , då ska han in på väg 4 och påbörjar min väg in i rondellen .
När bilen passerar mej slår han över till högerblink och viker rakt över framför mej in på nr 3 .
Då var det aningen nära att jag hade möblerat om fronten på min bil och samtidigt
förmodligen skrämt bilens passageraren ordentligt med att panga rakt in i deras bildörr .

I ilska åkte jag efter bilen och inne på en parkering tog jag ett (trevligt) snack med
mannen som körde bilen . Vi skilldes vänskapligt och han lovade att kolla lite på detta
om rondellkörning .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav HåkanH » 2013-09-21/12:43

Gunnar Elmgren skrev:Istället för att ifrågasätta reglerna, som faktiskt fungerar om alla följer dem, borde vi diskutera idiotiskt utformade cirkulationsplatser.
"Konstverk" av sten eller metall t ex, med hårda ytor, vassa kanter och spetsiga ornament, som står livsfarligt och siktskymmande mitt i många rondeller. Trädplanteringar, som förutom att skymma sikten och vara hårda släpper löv så det blir snorhalt i cirkulationen på höstarna.

Håller med dig, Gunnar!
Den här "utsmyckningen" hittar man på vägen ut till Alnö, där jag bor!
Ansvariga för detta hade nog väldigt mycket otur när de tänkte! :shock: :o

Kan tillägga att SMC: s lokalavd. överlämnade ett "värsta vägars pris" till Kommunen för denna rondell!
Tunadals-rondell.jpg
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-21/13:17

Kapten Stofil skrev:Här finns en beskrivning som jag tycker är bra, men som antagligen inte är OK:
http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Körde folk sådär skulle jag bli nöjd.

Tror faktiskt den är OK - och jag håller med, körde folk så skulle det inte bli några problem!

HåkanH skrev:Kan tillägga att SMC: s lokalavd. överlämnade ett "värsta vägars pris" till Kommunen för denna rondell!

Man tager sig för pannan - tyvärr är den bara ett av många exempel på fullkomligt livsfarliga rondellutsmyckningar!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-09-21/13:29

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rondellkörning

Inläggav Kovlingen » 2013-09-21/13:43

Ibland finns det pengar till allt f-nstyg som någon onödig pappersflyttare har kommit på . :?
Inte nog med att någon kommer med iden , utan den godkänns också . :shock:
Det finns tydligen ingen gräns på idiotin :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-21/13:51

Det offentligas förmåga att skjuta medborgarna i fötterna skall inte underskattas.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-21/14:03

Gunnar Elmgren skrev:http://gd.se/nyheter/gavle/1.6161031--jag-flyttar-pa-den-rosa-jeepen-
(Gävles stadsplanerare har uppenbarligen hybris!)


HAHAHAHAHAHAHAHA :D :D :D :D :D
"Priapos trädgård" dessutom :mrgreen:

För den som inte är kompis med Priapos: http://sv.wikipedia.org/wiki/Priapos

Så oerhört sjukt :mrgreen:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rondellkörning

Inläggav Allan Ericsson » 2013-09-21/21:41

Nu har jag fått en hel del att reflektera över. Och jag tvingas ner på ett djup som jag inte trodde var nödvändigt för denna tråd.

Gunnar Elmgren skrev:Allan, om Du tycker dagens regler för körning i cirkulationsplatser är korkade, så undrar jag om det inte är så att Du helt enkelt inte gillar cirkulationsplatser.


Nej, men jag trivdes i de rondeller jag körde i förr i tiden. Jag tycker inte att dagens regler är korkade. Du tar till överord. Jag tycker bara att vi bytt ner oss. Förr var det lättare att avläsa övriga trafikanters avsikter, eftersom blinkande var ett förlopp som pågick från ingång till utgång. Jag påstår också att flödet genom en rondell var högre i och med att man lättare kunde använda vänster körfält på utgångsgatan. En liten tröst för mig fick jag, när jag läste uttolkningen på http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/. Man får faktiskt blinka vid ingången till cirkulationsplatsen. Jag förmodar att man avser vänsterblinkning, trots att om man hårddrar enligt domskälen nedan markerar att man tänker svänga mot färdriktningen.

Gunnar Elmgren skrev:Du får gärna försöka förklara, hur t ex vänsterblink ska tolkas när ett fordon ligger i höger körfält, i en cirkulation med 6-7 utfarter och Du dessutom inte vet var fordonet körde in i cirkulationen.
Eller hur man ska tolka "icke-blink" i en stor cirkulation med 5 osymmetriskt placerade in/utfarter.
Reglerna har helt enkelt anpassats, för att fungera i de stora, effektiva cirkulationsplatser som idag finns vid komplicerade och starkt trafikerade knutpunkter. Också.


Jag får försöka ta allt i ett resonemang, så får vi se:
Förr: Likväl som idag måste man kunna sköta sitt blinkersreglage. Antalet in/utfarter har ingen betydelse. Det enda kravet är att man ser in/utfarten till vänster om den där man står.
Alltså: När jag står vid infarten till rondellen läser jag av trafiken som passerar föregående påfart och kör mot min påfart. Bil som redan befinner sig i cirkulationsplatsens körfält och blinkar vänster kommer att köra förbi mig. Bil som inte blinkar kommer att köra ut vid min påfart. Bil som kör ut vid påfarten närmast mig och blinkar höger kommer också att svänga ut vid min påfart. Om bilen inte blinkar eller blinkar vänster så kommer han att passera mig. Obs: Antalet anslutande gator/vägar har ingen betydelse. Jag behöver bara ha koll fr.o.m. påfarten närmast till vänster om mig. När jag kör in i rondellen så blinkar jag höger om jag skall ut på första avfarten efter påfarten. Skall jag ut på avfart nr 2 blinkar jag inte. Skall jag ut på någon av de påföljande avfarterna blinkar jag vänster fram t.o.m. den avfart som finns strax före min avfart. Där slutar jag blinka. Vill jag byta körfält åt höger innan jag kör ut så blinkar jag höger.

Gunnar Elmgren skrev:Istället för att ifrågasätta reglerna, som faktiskt fungerar om alla följer dem, borde vi diskutera idiotiskt utformade cirkulationsplatser.


Javisst. Närmast där jag bor har man nu anlagt två nya cirkulationsplatser på en genomfartsled. De är båda av specialmodell. Missar någon anvisningsskyltarna och kör ytterspår vid vänstersväng så ......

Och så lite nytt material:

DOMSKÄL

Den aktuella cirkulationsplatsen har en sådan utformning och storlek att den, enligt hovrättens mening, inte kan betraktas som en vägkorsning. Bestämmelsen i 3 kap. 25 § trafikförordningen (1998:1276), som uppställer krav på placering av fordon i visst körfält vid sväng i vägkorsning, är således inte tillämplig. Vid färd genom cirkulationsplatsen gäller istället allmänna trafikregler i den mån särskilda anvisningar på platsen inte anger annat (se NJA 1994 s. 591). Någon allmän trafikregel som förpliktigar förare att vid färd i cirkulationsplats placera sitt fordon i visst körfält beroende på åt vilket håll han eller hon ska svänga finns inte.

I dokumentet http://www.transportstyrelsen.se/Global ... ov2012.pdf visas tyvärr inte att man skall köra som på vanlig väg när man befinner sig på cirkulationsplatsen, men det är det som gäller idag.

Den som har lust kan ju konstruera regler/förordningar för nedanstående cirkulationsplats.
Lycka till
/Allan

Bild
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Rondellkörning

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-21/22:08

Det var nog dessvärre jag som införde begreppet "korkad" i debatten. Beklagar detta. Gunnar är oskyldig.

Riktigt stora cirkulationsplatser tycker jag inte är ett stort problem, för där är det så långt mellan av/påfarterna att de fungerar som en serie T-kosrningar. Det är de små som ställer till det, för där är man beroende av att veta hur folk en eller två påfarter bort kommer att göra. Och särskilt då om de är tvåfiliga. Då finns det oftast bara några meter att byta fil på om man är i innerspår.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Nästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst