Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Marie » 2013-10-03/20:12

Bror Gårdelöf skrev:(Jodå, det finns stollar där nere också, men de är definitivt inte vanligare än här.)

Nej, men de kör nästan alltid sporthoj....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-10-03/21:52

Jag fick lära mig "min Italienska trafikläxa" på Amalfikusten en helg och "uppkörningen" ägde rum i Rom. Och mina erfarenheter stämmer med Dina Gunnar.
Sedan kan jag hålla med Marie om dårar på sporthojar, men det är ju bara små "Rossis" som trängtar efter tävlingslicenser. I området kring San Marino är det fullt av dem.
Men Dennis har en poäng. Kanske de Svenska trafikpoliserna skulle få samma mandat som de Amerikanska poliserna har. Inget tjafs, påföljd direkt som bara en domstol kan ändra. Intill dess är polisens ord lag!
Men på tal om trafikkaos. I fjol körde jag genom Tirana i Albanien. Där körde man systematiskt mot rödljus, och alla överlevde! Man fick "ta rygg" på någon lastbil för att komma genom de mest trafikerade korsningarna. Där var farten också nästan nere på noll!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-04/04:27

Huga!
Albanien är inget land jag planerat att besöka.
Å andra sidan har jag endast kört i Tyskland, Österrike och pyttelite i norra Italien en gång. Så jag klarar mig bra med I-länderna i Europa i många år.
Däremot var jag i Aten för många år sedan och tyckte de körde som idioter, med tanke på klädseln bör även deras plastikkirurgi vara välutvecklad på varje sjukhus.
Trodde Italienare var lika galna, men det kanske funkar att ge sig djupare ned i Italien också.
Polacker verkar helt galna i trafiken också och påminna om hur de kör i Ryssland, och det finns mycket filmer från Ryssland och deras framfart på vägarna.

Tillbaks till Sverige.
Jag undrar vad som gör det så avancerat för folk att använda blinkers vid filbyte.
1. Tror de att det går på elräkningen? ;)
2. Är det helt enkelt bara jobbigt?
3. Missar de överraskningsmomentet i att kunna tränga sig in tror de?

Det intressanta är att när de försöker byta fil utan blinkers och man är i vägen, hittar de spaken och blinkar och då tror idioterna att man skall flytta på sig. Det har liksom inte samma dignitet som blåljus bara för att de blinkar.
De släpper jag inte alls om jag har bilen och endast om det är fara för hälsan med mc
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-04/07:02

Dennis Johansson skrev:Det intressanta är att när de försöker byta fil utan blinkers och man är i vägen, hittar de spaken och blinkar och då tror idioterna att man skall flytta på sig. Det har liksom inte samma dignitet som blåljus bara för att de blinkar.
De släpper jag inte alls om jag har bilen och endast om det är fara för hälsan med mc


Jag funderar allvarligt på att montera in ett lastbilshorn i bilen, att använda i sådana situationer. Tyvärr får det inte plats ett sådant på MCn.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-04/07:12

Dennis Johansson skrev:Tillbaks till Sverige.
Jag undrar vad som gör det så avancerat för folk att använda blinkers vid filbyte.
1. Tror de att det går på elräkningen? ;)
2. Är det helt enkelt bara jobbigt?
3. Missar de överraskningsmomentet i att kunna tränga sig in tror de?

Nej, då. Detta är bara ännu ett utslag av "I, me and myself"-filosofin, som spritt sig som en löpeld i Sverige de senaste decennierna. "Jag" befinner "mig" i universums mitt, och alla andra skall ta hänsyn till "mig", för "jag" är inte bara viktigast. "Jag" gör heller aldrig fel. (Se även mina inlägg ovan om mopedåkare och skidåkarföräldrar.)

Tuffa påföljder och tät polisövervakning skulle med tiden lära "mig", att "jag" har fel - men dit är det nog långt i mellanmjölkens land.

Till Kapten: Jag har för mig, att Marie hade hittat något starktonshorn, som gick att montera på hojen och fick bilisterna att flytta på sig illa kvickt. Eller var det Mimmi?
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2013-10-04/13:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-04/08:38

Du har nog rätt Bror, vilket är väldigt vanligt.

Men för att vi skall nå tillbaks krävs att trafikpolisen ej endast pysslar med att fylla upp sin statistik så den ser bra, utan verkligen är på folk om allmänt illa trafikbeteende.
Även om det kanske inte ger böter till staten alla gånger, så kommer folk tycka det är besvärligt att riskera att bli stoppade.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-04/09:14

Nu nästa grej att bli irriterad över. Parkeringsmarodörer med bilar

Idioter som parkerar överallt i bostadsområden gärna i korsningar, på övergångsställen, på eller precis efter vägbulor mm.
Detta gäller inte minst de som bor i områdena.
Om de har ett garage så fyller de garaget med skit och ställer en av bilarna på gatan.
1. Har man en villa så skall det vara upp till villaägaren att få plats med alla fordon som hushållet äger på sin egna tomt.
2. Kommunen skall se till att det finns besöksparkering i varje område. Bilar som tillhör ett hushåll skall endan i undantagsfall få parkeras på dessa.

Detta med parkeringsidioti finns på fler områden.
Än gång för länge sedan tränade jag på ett gym vid Drömmarnas kaj i Gbg. En del idioter parkerade utanför dörren till gymmet även om de ej vra en avsedd plats. De orkade alltså träna i en timma, men inte gå till bilen?

De som utan giltligt tillstånd parkerar på handikapps parkeringar.
De måste vara handikappade i huvudet då de inte är det i kroppen. P-vakter, var är ni där ni behövs, lappa dyrt som sjuttan!

Det sker också ständigt att folk i köpcenter mm parkerar på ytor ej markerade med rutor, trots att lediga rutor kan finnas bara 10 meter bort.
Hur tänkte de där?
Finns det rutor, så parkerar man där, där anser jag P-vakter skall vara aktivare där också
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-10-04/12:14

Bror(förlåt att jag tidigare kallade Dig för Gunnar!) talar om ett starktonshorn, och det skulle kunna fungera. Även mc:s egen signal fungerar ganska bra. Under min körning Turkiet runt förra året, lärde jag mig att som andra trafikanter använda signalhornet i vissa situationer. Det fungerade mycket bra och bilisterna tycktes acceptera att en mc också behöver plats!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-04/13:34

Dennis Johansson skrev:Hur tänkte de där?

Tänkte?????
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Mimmi » 2013-10-04/17:32

Hej!

Jag monterade kompressorhorn på min R1150GS, och jag hade en med foton illustrerad beskrivning över det arbetet i det numera försvunna Verkstadsrapport.
Det behövs verkligen rejäla signalhorn på de nyare med mopedsignalhorn utrustade motorcyklarna. De äldre Kmaskinerna, K11 exempelvis har i original riktiga bilhorn, elektromekaniska i och för sig, men riktigt bra ändå. Så på de modellerna är det inte så nödvändigt.

En länk till kompressorhornet ifråga:
http://www.berup.co.nr/

Det passar lika bra att montera i en bil för den delen.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-04/17:49

Aha, Stebel Nautilus? De har ljudprov på hemsidan, det lät ju väldigt förtroendeingivande :)
Inte alls stort heller. Min gamla K100 har visserligen riktiga Fiamm snigelhorn monterade, som låter som signalhorn, och inte såna där fjolliga Volvo-sumrar, men ett sådant där Stebel vore inte fel alls :)

Den gamla hemsidan finns kvar på ett "hemligt" ställe, och jag bad för ett tag sedan Webmaster flytta över alla Mimmis artiklar till den nya. Får se om det blir av. Det skadar nog inte om fler hör av sig i samma ärende, jag tycker det vore en stor förlust om hennes utomordentliga artiklar försvann.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Marie » 2013-10-04/18:13

Kapten Stofil skrev:Aha, Stebel Nautilus? De har ljudprov på hemsidan, det lät ju väldigt förtroendeingivande :)
Inte alls stort heller. Min gamla K100 har visserligen riktiga Fiamm snigelhorn monterade, som låter som signalhorn, och inte såna där fjolliga Volvo-sumrar, men ett sådant där Stebel vore inte fel alls :)

Nej det låter definitivt inte fel. Själv har jag inget sådant på hoj, men jag var tidigt ute och har tvåtrumpeters kompressorhorn både på min gamla XJ-900 och på min BMW K100 RS sedan jag köpte respektive hoj. Jag tycker att ett riktigt signalhorn är en såpass viktig säkerhetsdetalj - i synnerhet på alpvägar - att det är värt investeringen.
Nu i höst fick jag ett Nautilus i födelsedagspresent av Mimmi och det har jag lyckats klämma in på Mercan. Faktiskt var det svårare att hitta någon plats att montera ett Nautilus i en S-klass än det var att klämma in ett traditionellt tvåtrumpeters komressorhorn i en BMW K100RS! Tillsammans med originalhornen blir det i samtliga fall ett både fylligt och mäktigt ljud.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-04/19:19

Jag antar, att nästa steg blir som ur en scen i filmen "The mask", där Jim Carreys rollfigur blir påtutad av en bilist och fäller kommentaren: "Me thinks he wants to communicate", varpå har tar fram "Alla kompressorhorns moder" och tutar tillbaka, så att bilrutorna spricker.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-04/20:21

Det låter bra! :mrgreen:

Jag surfade runt lite för att ta reda på om lastbilshorn är lagliga på en bil (det är de, samma ECE-regler gäller för lastbilar, personbilar och även MC - man får alltså ha ett lastbilshorn på en MC), och på ett forum var det en som hade monterat ett Kockums signalhorn från ett tåg i sin bil...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-04/20:28

Då återstår väl bara en mistlur, om man vill vara värre?

OT: Världens första larmcentral öppnades i London för drygt 100 år sedan - efter att en person sett en brand men inte kunnat kontakta brandkåren per telefon, på grund av att alla linjer var upptagna.
Inkommande samtal via nödnumret skulle markeras, genom att en mistlur (sic!) dånade i telefonisternas rum. Föga förvånande blev detta outhärdligt. De stackars telefonisterna höll på att hoppa ur skinnet, varje gång sirenen lät - tills man fick någorlunda dämpning genom att knöla in en tennisboll i den!

Kort därefter togs den bort - men principen med prioriterat telefonnummer består än idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Daniel Bonnér » 2013-10-04/20:54

Bror Gårdelöf skrev:Jag antar, att nästa steg blir som ur en scen i filmen "The mask", där Jim Carreys rollfigur blir påtutad av en bilist och fäller kommentaren: "Me thinks he wants to communicate", varpå har tar fram "Alla kompressorhorns moder" och tutar tillbaka, så att bilrutorna spricker.


Här kommer den igen Bror:

http://www.youtube.com/watch?v=SihGyVAhOsY
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Birger Larsson » 2013-10-06/18:16

Då återstår väl bara en mistlur, om man vill vara värre?



http://www.youtube.com/watch?v=ETrWMvicKps
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-06/20:38

Jo - en sådan vore inte fel att ha i en rondell!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-06/20:49

Bror Gårdelöf skrev:Jo - en sådan vore inte fel att ha i en rondell!


en sådan skulle behövas när man kommer ikapp tant Agda / *Farbror Astor på en större väg där hen övar krypkörning på 90 sträckan :lol: :evil:
Senast redigerad av Dennis Johansson 2013-10-06/21:09, redigerad totalt 1 gång.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-06/20:54

Tant Astor? Efter könskorrigerande kirurgi?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-06/21:02

Bror Gårdelöf skrev:Tant Astor? Efter könskorrigerande kirurgi?

Får lägga till farbror eller nåt också visst :oops:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Thomas Stadin » 2013-10-07/14:26

Dennis Johansson skrev:Detta med parkeringsidioti finns på fler områden.
Än gång för länge sedan tränade jag på ett gym vid Drömmarnas kaj i Gbg. En del idioter parkerade utanför dörren till gymmet även om de ej vra en avsedd plats. De orkade alltså träna i en timma, men inte gå till bilen?
Bilagor
funny-gym-escalator-entrance1.jpg
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-08/02:13

Helt fantastisk bild!

Finns det folk här som vanligen struntar i att använda blinkers vid filbyten?
Om ja, skulle jag vilja stilla nyfikenheten till varför ni inte gör det.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-08/10:05

Apropå "The Mask" ovan, slog det mig plötsligt, att den filmen väl är det närmaste Don Martins absurdistiska strips i gamla MAD, som man hittills kommit.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2013-10-08/19:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-10-08/10:23

Bytte till vinterhjul på bilen i morse. På däcksverkstaden läste jag en tidning som heter Däckdebatt. Där hade man bett svenska bilförare rangordna vilka länder som hade de bästa bilförarna. Typiskt (storsvenskt!) ansåg man att de svenske körde bäst följda av Tyskland och Norge. På sista plats hamnade Italien.
Det här är ett av våra största trafikproblem: att vi anser oss själva så skickliga och överlägsna andra som förare. Lite ödmjukhet skulle inte skada!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-08/15:26

Håller med. "Blott Sverige svenska krusbär har." (Carl Jonas Love Almqvist)
Det säger dock INGET om andra länders krusbär - eller kvaliteter i övrigt - och här är det nog klokt att vara ödmjuk.

Dock kan det vara värt att tänka på, att i ett internationellt perspektiv är dödsfallen i den svenska trafiken få. Det beror sannolikt inte på, att vi är sådana överdängare som förare, utan snarare på, att trafikmiljön blivit säkrare (även om jag som sagt anser, att Trafikverket kan stoppa upp nollvisionen där bak, så länge man accepterar snabellagningar och andra för hojåkare riskabla inslag).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst