Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Dennis Johansson » 2013-09-28/16:41

Jag har i olika medier läst om att polisen gör trafikövervakning pga av uppdraget om statistik och inte vad som behövs göras.

Det finns två fokusområden.
1. Någon form av drogpåverkan, alkohol eller annat.
2. Hastighetskontroller på motorvägar och större trafikleder.

Sedan har vi nollvisionen i andra ändan och klåfingriga politiker och tjänstemän sänker hastighetsgränserna överallt.
Genom att sänka dessa gränser kanske man mildrar verkan av olyckan, men inte orsaken till den.
Jag tror faktiskt inte att normaltrafiken som kör 20 + gränserna orsakar olyckor.

Däremot skulle jag önska att polisen tog tag i en massa annat.
- Folk som sms:ar och skall uppdatera hela internet medan de kör.
- Folk som inte "orkar" använda blinkers där den skall användas.
- Folk som ej begriper vad en heldragen linje är.
- Folk som skall gulla med bebisen medan de kör.
- Folk som ligger i mittenfilen eller ännu värre i vänster filen o såsar.

Jag är övertygad om att man skulle kunna höja hastighetsgränserna och minska olyckorna om man tog tag i alla de andra beteenderna och skiter i hastighetsöverträdelser om de är i rimlig grad.

Vad tror ni.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Håkan » 2013-09-28/16:57

Dennis Johansson skrev:Vad tror ni.

Ibland skriver du nåt vettigt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kjell » 2013-09-28/17:53

Jag håller med Dennis fullständigt. vi behöver bara gå till Tyskland, för att se att bilförare KÖR bil och inte som vi i Sverige ,åker bil.
Våra makthavare i sverige är för stolta för att hunna anamma någonting som fungerar i andra länder.
Jag är övertygad om att trafikolyckorna minskar, om vi tillåter en högre hastighet och förbjuder mobilen under färd.
Hur ofta hör vi inte om olyckor som skett pga. att fordonet kom över på mötande körfält. (mobilen ???????).
Med en högre hastighet krävs mera uppmärksamhet på körningen och därmed mindre tid att använda mobilen.

Kjell Kastensson
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Dennis Johansson » 2013-09-28/18:21

Kjell skrev:Jag håller med Dennis fullständigt. vi behöver bara gå till Tyskland, för att se att bilförare KÖR bil och inte som vi i Sverige ,åker bil.
Våra makthavare i sverige är för stolta för att hunna anamma någonting som fungerar i andra länder.
Jag är övertygad om att trafikolyckorna minskar, om vi tillåter en högre hastighet och förbjuder mobilen under färd.
Hur ofta hör vi inte om olyckor som skett pga. att fordonet kom över på mötande körfält. (mobilen ???????).
Med en högre hastighet krävs mera uppmärksamhet på körningen och därmed mindre tid att använda mobilen.

Kjell Kastensson


Där är vi överens.
Högre hastighet till viss gräns. JAg vet ej om vi skall ha fri fart som i Tyskland, möjligen på vissa sträckor.
Tyskarna drar ju ned på sina fri fart sträckor....
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-28/19:57

Dennis Johansson skrev:Däremot skulle jag önska att polisen tog tag i en massa annat.
- Folk som sms:ar och skall uppdatera hela internet medan de kör.
- Folk som inte "orkar" använda blinkers där den skall användas.
- Folk som ej begriper vad en heldragen linje är.
- Folk som skall gulla med bebisen medan de kör.
- Folk som ligger i mittenfilen eller ännu värre i vänster filen o såsar.g

Den uppenbara haken är, att de två åtgärder, som polisen sägs prioritera, är teknisk enkla. Man kollar under en viss tid alla på en viss väg med laserpistol - respektive stoppar alla och kollar nykterheten.

Man kan ju inte stoppa folk för att kolla, om de sms:ar etc. (Förmodligen har de slutat med det, när de väl fått stopp på bilen - och det blir ju rätt meningslöst för polisen att ställa frågan: "Sms:ade Du nyss?" eller påstå, att vederbörande höll på med det, utan att kunna bevisa påståendet.)
Samma resonemang gäller "gulla med bebisen".

Övriga situationer ovan kräver naturligtvis, att polisen är på plats och ta förövaren på bar gärning - vilket svårligen låter sig göra i praktiken (dvs man får inte tag i särskilt många förövare per insats).
Ett alternativ vore ett aldrig tidigare skådat nät av trafikövervakningskameror, som fångar "allt", och där man sedan på något ännu inte utrett sätt mycket snabbt får tag på förövaren.

Men vill vi ha det så? Förutom den principiella frågan om "övervakningssamhälle" blir det nog "tämmele durt" - för att citera Hans Alfredsons "Ringaren".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Putte Johansson » 2013-09-28/20:59

Dennis Johansson skrev:Jag är övertygad om att man skulle kunna höja hastighetsgränserna och minska olyckorna om man tog tag i alla de andra beteenderna och skiter i hastighetsöverträdelser om de är i rimlig grad.


Så sant.
En liten parentes bara: senaste omgången av hastighetssänkningar är uteslutande gjort för miljön.
Det punkterar iofs inte något i dina resonemang men effektivare poliser & skötsammare trafikanter öppnar knappast för en höjning.

Nu får jag väl antagligen huka mig.....

/putte

Edit: Jag formulerar mig så jag inte själv fattar vad jag skriver.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Marie » 2013-09-28/21:34

Nils-Erik Ringlander skrev:Delvis har Brorsan rätt, SMS:ande och gulla med bebisen kan vara svårbevisat, men resten är väl inte så svårt, det kallas trafikbeteende och bör kunna övervakas effektivt med s.k. omålade bilar. Vi kan lägga till att hålla avstånd också.

Skall vi titta söderut där också, så använder tysk polis husbilar och skåpbilar med videokamera som filmar in i andra bilar på Autobahn. Där har man klar bevisning på folk som SMSar, gullar med bebisen likaväl som lastbilschaffisar som kokar kaffe, klipper tånaglarna (!) eller ngt annat olämpligt...
Ingenting är omöjligt om man bara vill....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Håkan » 2013-09-28/21:49

Marie skrev:lastbilschaffisar som kokar kaffe, klipper tånaglarna (!) eller ngt annat olämpligt.......

Jag jobbade en tid tillsammans med en lastbils-chaufför som blivit av med körkortet.
Han sa: Vet du varför det fortfarande är så stor ratt på en lastbil?
För att kvällstidningen skall få plats!

Fast idag är det nog ännu värre. Nu står det en liten laptop på instrumentbrädan med en porrfilm på...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Dennis Johansson » 2013-09-28/22:17

Putte Johansson skrev:
Dennis Johansson skrev:Jag är övertygad om att man skulle kunna höja hastighetsgränserna och minska olyckorna om man tog tag i alla de andra beteenderna och skiter i hastighetsöverträdelser om de är i rimlig grad.


Så sant.
En liten parentes bara: senaste omgången av hastighetssänkningar är uteslutande gjort för miljön.
Det punkterar iofs inte något i dina resonemang men effektivare poliser & skötsammare trafikanter öppnar knappast för en höjning.

Nu får jag väl antagligen huka mig.....

/putte

Edit: Jag formulerar mig så jag inte själv fattar vad jag skriver.


Det tänkte jag faktiskt inte på, men du har säkert tyvärr rätt.
Med det resonemanget borde vi sedan få fri fart när vi har elbilar :roll:

Det roliga med den kråksången du nämner är de nya eländiga hållplatserna för bussar där hela karavaner av bilar skall köa för att nötter som kliver av och på bussen utan hänsyn till sin egen hälsa och med lurarna till sin I-thing intryckta i skallen så de möts på mitten kan trava om omkring i trafiken som yra hönor. Då är det inte så noga med utsläppen längre med tanke på tomgångskörning.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Håkan » 2013-09-28/22:29

Dennis Johansson skrev:hållplatserna för bussar där hela karavaner av bilar skall köa för att nötter som kliver av och på bussen utan hänsyn till sin egen hälsa och med lurarna till sin I-thing intryckta i skallen så de möts på mitten kan trava om omkring i trafiken som yra hönor. Då är det inte så noga med utsläppen längre med tanke på tomgångskörning.

Nu var det andra gången idag du fick till nåt Dennis. Det tar sig. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kovlingen » 2013-09-28/22:42

Suddad
Senast redigerad av Kovlingen 2013-10-06/14:51, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Putte Johansson » 2013-09-29/09:28

Dennis Johansson skrev:Det roliga med den kråksången du nämner är de nya eländiga hållplatserna för bussar där hela karavaner av bilar skall köa för att nötter som kliver av och på bussen utan hänsyn till sin egen hälsa och med lurarna till sin I-thing intryckta i skallen så de möts på mitten kan trava om omkring i trafiken som yra hönor. Då är det inte så noga med utsläppen längre med tanke på tomgångskörning.


Du raljerar hårt och gissningsvis med flit och då skall man väl välja att hänga på eller bli tråk-seriös.
Jag hänger nog inte på en då, för att sänka trafikrytmen för miljön är nog både rätt och något vi kommer att få leva med under överskådlig tid. Att en mötesfri hållplats genererar utsläpp måste vägas emot de liv de sparar. Den formen av övervägningar blir man alltid tvungen att göra.

Nåväl, grundtänket med din tråd, är att det är en hel del beteendefaktorer som orsakar olyckor och trafikfaror, men att de drunknar i hastighetsdebatten/övervakningen, där är vi helt eniga.

Sitter jag på ett pendeltåg/buss/tunnelbana kan jag förfäras över hur surfplattor & smartphones mer eller mindre tagit över människors liv och jag upplever det som rätt obehagligt. För att inte behöva se eländet, koncentrerar jag mig på min e-ink läsplatta :-D

Men när jag i Stocholmstrafiken i rusningstrafiken ser att samma surfplattor och telefoner hamnar i händerna på förarna blir jag beklämd på riktigt. I storstadens rusningstrafik och stillastående köer, kanske det inte är direkt förenat med livsfara, men jag ser så mycket konstiga beteenden och får man en chans att kolla föraren som är orsak så är det nästan undantag någon som sitter och knappar eller gör något annat med sin lur/platta.
Den dåliga uppmärksamheten genererar säkerligen också mer trafikstockningar för samarbete i trafiken behövs för flytet.
Jag tror även på att man föder ett beteende i köerna med sina smartphones som man sen tar med sig även i snabb trafik och då blir det farligt på riktigt.

Jag förespråkar inte fri fart och jag förespråkar inte att man skall plocka fartsyndare, för fartreglerna finns ändå där av en anledning, men jag tror, precis som du, att den fokuserade trafikanten som kör fort knappast utgör vårt största hot i trafiken, det gör snarare den ofokuserade och odisiplinerade, slarvige föraren.

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Dennis Johansson » 2013-09-29/10:40

Putte Johansson skrev:
Dennis Johansson skrev:Det roliga med den kråksången du nämner är de nya eländiga hållplatserna för bussar där hela karavaner av bilar skall köa för att nötter som kliver av och på bussen utan hänsyn till sin egen hälsa och med lurarna till sin I-thing intryckta i skallen så de möts på mitten kan trava om omkring i trafiken som yra hönor. Då är det inte så noga med utsläppen längre med tanke på tomgångskörning.


Du raljerar hårt och gissningsvis med flit och då skall man väl välja att hänga på eller bli tråk-seriös.
Jag hänger nog inte på en då, för att sänka trafikrytmen för miljön är nog både rätt och något vi kommer att få leva med under överskådlig tid. Att en mötesfri hållplats genererar utsläpp måste vägas emot de liv de sparar. Den formen av övervägningar blir man alltid tvungen att göra.

/putte

Som jag ser det innebär det att med nuvarande system lägger man allt tänkade på fordonsförare av motordrivna fordon, och fortgängare samt cyklister ej skall behöva tänka själv alls.

Dessutom finns det lösningar.
På många ställen har man satt upp räckan mellan färdbanorna oavsett om bussen spärrar för bilister eller står i en egen ficka.
Det innebär att man ej kommer över som fotgängare när man kliver av bussen. Risken alltså att stollen skall springa ut framför bilen är ju då låg.
Nu finns ju dock barn också, och dem kan man tydligen inte lära ut något till, så de kan man väl kuta ut framför.
Om man då placerar en hyffsat vägbula jämte fronten på bussen, tar man ned farten där och då klarar sig troligen ungen.
Å andra sidan kan man dressera hundar till att hjälpa människan med det mesta och numer även att köra bil: Hund kör bil
Alltså borde man kunna lära barn eller dressera dem om så krävs att vistas säkert i trafiken. Men nu sticker jag ut hakan antar jag.

Det finns iaf metoder för att kunna få bilar att passera samtidigt som de som åker buss kliver av och på.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Putte Johansson » 2013-09-29/10:56

Dennis Johansson skrev:Det finns iaf metoder för att kunna få bilar att passera samtidigt som de som åker buss kliver av och på.


Eftersom du är trådskaparen gissar jag att det är OK att vi hamnar lite OT från trådsubjektet...
Självklart finns det alternative till mötesfria busshållplatser, t.ex. att dessa helt separeras från körfältet (typ en 'avfart' separerad.

Mötesfria busshållplatser ser jag dock inget negativt i eftersom det fostrar oss till att acceptera att annat än bilar får ta plats i vårt samhälle, vilket jag tycker är bra.

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Marie » 2013-09-29/13:09

Hmpf...

Jag hatar den där nya sortens busshållplatser, likaväl som jag avskyr kollektivtrafikkörfält.
Varför skall de där socialbidragstagarna som åker buss, komma lika fort fram som jag???


:mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Max Mad » 2013-09-29/14:22

Håkan skrev:
Dennis Johansson skrev:hållplatserna för bussar där hela karavaner av bilar skall köa för att nötter som kliver av och på bussen utan hänsyn till sin egen hälsa och med lurarna till sin I-thing intryckta i skallen så de möts på mitten kan trava om omkring i trafiken som yra hönor. Då är det inte så noga med utsläppen längre med tanke på tomgångskörning.

Nu var det andra gången idag du fick till nåt Dennis. Det tar sig. ;)

För att inte tala om alla dessa fartdämpande åtgärderna i form av hastighetsbulor vilka gör att man är tvungen att hålla en låg växel mest hela tiden. Hur miljövänligt är det ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-29/18:37

Nils-Erik Ringlander skrev: Men samtidigt är jag rädd :o att farbror Blå prioriterar sånt som ger bra , dvs mycket, statistik för att på så sätt framstå som effektivare än vad man egentligen är på att jaga bovar.

Det ser jag som fullständigt självklart - vilket är skälet till, att jag inte tog upp det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Dennis Johansson » 2013-09-30/02:34

Tony Johansson skrev:
Håkan skrev:
Dennis Johansson skrev:hållplatserna för bussar där hela karavaner av bilar skall köa för att nötter som kliver av och på bussen utan hänsyn till sin egen hälsa och med lurarna till sin I-thing intryckta i skallen så de möts på mitten kan trava om omkring i trafiken som yra hönor. Då är det inte så noga med utsläppen längre med tanke på tomgångskörning.

Nu var det andra gången idag du fick till nåt Dennis. Det tar sig. ;)

För att inte tala om alla dessa fartdämpande åtgärderna i form av hastighetsbulor vilka gör att man är tvungen att hålla en låg växel mest hela tiden. Hur miljövänligt är det ?


Tony, är inte du i kollektivtrafikbranschen.
Hur vanligt är det med nötter som springer ut framför bussar mm?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Max Mad » 2013-09-30/10:35

Du har förstått det hela alldeles rätt Dennis. Det förekommer att en och annan som är trött på livet och tycker att det är en bra idé att "gena" framför bussen, men eftersom man är van vid det här laget så avvaktar man innan man drar iväg.

En sak som är förbannat irriterande är den fullständiga avsaknaden av respekten för dubbla heldragna linjer, som finns vid hlp Säterigatan, precis i anslutning till ett övergångsställe. Där har man förstått att man kan köra förbi bussen när den står inne på hlp om man kör över de dubbla heldragna linjerna, vilket man naturligtvis gör.

Men för att återknyta till miljön, vilket är väldigt populärt i dessa dagar. Jag har redan nämnt dessa irriterande hastighetsbegränsarna i form av fartbulor som vi yrkeschaufförer tvingas åka över varje dag.

Kan kort nämna att dom har installerat instrument i bussarna som skall göra det enklare för oss att kunna köra miljövänligt. I de 24-metarna som vi kör, ligger snittförbrukningen på 55-65l/100km, hur miljövänligt är det ?

En av boven i dramat är dessa förba**ade fartbulor, som gör att man är tvungen att ligga på låga växlar hela tiden. Dessutom så får man ont i ryggen av att behöva köra över dessa varenda dag i arbetet. För de som på sin höjd pendlar eller åker till och från hemmet någon/några ggr om dagen är de säkert jättebra, men att sitta i tio timmar och guppa över dessa, är tamigf*n inte roligt !! Dessutom så tar bussarna otroligt mycket stryk av dessa !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav DaK » 2013-09-30/10:56

Tony Johansson skrev:
Kan kort nämna att dom har installerat instrument i bussarna som skall göra det enklare för oss att kunna köra miljövänligt. I de 24-metarna som vi kör, ligger snittförbrukningen på 55-65l/100km, hur miljövänligt är det ?

Hur många passagerare skall denna snittförbrukning delas på?
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Putte Johansson » 2013-09-30/11:52

Tony.

Det är intressant så lätt att det är att man resonerar utifrån sin egen sits, vilket inte på något sätt behöver vara fel.
Jag noterar att du reagerar på de som kör om din buss på hlp genom att korsa heldragen linje. Det tolkar jag som att du tycker det är OK eller t.om. försvarbart att man 'köar' upp bilar bakom bussen (en åsikt jag faktiskt delar).
Samtidigt gillar du inte fartgupp för att det förstör rytmen och på sikt även rygg och materia. Någon annan tycker säkert att guppet är bra för att det sänker hastigheten...

Nej jag är inte någon förespråkare av farthinder generellt. Ibland behövs de och så får vi leva med det, ibland så finns det så mycket bättre åtgärder för att åstadkomma samma sak.
De flesta farthinder borde definitivt vara utförda så att tunga fordon kan passera obehindrat eftersom det generellt inte är de som trissar upp tempot. I vissa fall behöver man även hålla ner farten på bussar och lastbilar och då är nog schikaner (stavas det så?) och avsmalnande körfält som förhindrar möte ett bättre alternativ.

Miljö, lite för OT för den här tråden, tror jag, men jag tror inte att just farthindren allena skapar de soppaförbrukningar som du relaterar till. Snarare är det tunga fordon som generellt kostar att få rull på och i busstrafiken är det många stopp, ovasett farthinder eller inte. Största vinsten för miljön är nog trots allt det ökande användandet av ickefossila bränslen.

Har själv kört buss (inte i linjetrafik) men mest tunga lastbilar/trailers och jag är den första att erkänna att det skulle vara jättejobbigt att köra buss i orter där man gör allt för att hindra flyt i trafiken.
Men det går att köra även tunga fordon relativt miljövänligt genom att ta det piano. I Stockholm där jag finns och åker en hel del buss, går det inte mer än en på 100 chaufförer som kör mjukt och trivsamt för passagerarna. Det beror självklart på jobbig trafik och stressade turlistor som inte lämnar något utrymme för att köra mjukt.

Nåväl, den här tråden skulle handla om efterföljnad av trafikregler, så vi får nog ta ecomiljö och arbetsmiljö i en annan tråd.

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kapten Stofil » 2013-09-30/11:59

Bror Gårdelöf skrev:Man kan ju inte stoppa folk för att kolla, om de sms:ar etc. (Förmodligen har de slutat med det, när de väl fått stopp på bilen - och det blir ju rätt meningslöst för polisen att ställa frågan: "Sms:ade Du nyss?" eller påstå, att vederbörande höll på med det, utan att kunna bevisa påståendet.)


Inget problem alls. Polisen stoppar föraren, ber att få alla förarens telefoner, kollar i telefonen/telefonerna när det senaste SMSet sändes. Alla SMS har nämligen en tidsstämpel.

Givetvis måste polisen ha rätt att få kolla i förarens telefon(er), men det är väl jämförbart med att kräva att man blåser i en alkotestare, eller visitera föraren för att leta efter knark om man misstänker att vederbörande är påverkad.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-30/14:39

I stand corrected. Varför inte skicka det tipset vidare till Polisen.

Å andra sidan: Blir detta känt bland allmänheten, kommer naturligtvis alla bilförare, som sms:at etc, medan de kört, att vid förfrågan kategoriskt förneka, att de över huvud taget har med en mobiltelefon i bilen. Förmodligen kommer lagstiftaren inte att medge, att polismannen/-kvinnan ifråga genomsöker fordonet ifråga för att kolla upp, ifall föraren ljuger. (Men det blir väl lite penibelt, de gånger telefonen råkar ringa just då. ;-))
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Max Mad » 2013-09-30/21:46

DaK skrev:
Tony Johansson skrev:
Kan kort nämna att dom har installerat instrument i bussarna som skall göra det enklare för oss att kunna köra miljövänligt. I de 24-metarna som vi kör, ligger snittförbrukningen på 55-65l/100km, hur miljövänligt är det ?

Hur många passagerare skall denna snittförbrukning delas på?

Det beror på hur många det sitter i bussen och det varierar ju, naturligtvis !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Max Mad » 2013-09-30/22:03

Putte Johansson skrev:Tony.

Det är intressant så lätt att det är att man resonerar utifrån sin egen sits, vilket inte på något sätt behöver vara fel.
Jag noterar att du reagerar på de som kör om din buss på hlp genom att korsa heldragen linje. Det tolkar jag som att du tycker det är OK eller t.om. försvarbart att man 'köar' upp bilar bakom bussen (en åsikt jag faktiskt delar).
Samtidigt gillar du inte fartgupp för att det förstör rytmen och på sikt även rygg och materia. Någon annan tycker säkert att guppet är bra för att det sänker hastigheten...

Nej jag är inte någon förespråkare av farthinder generellt. Ibland behövs de och så får vi leva med det, ibland så finns det så mycket bättre åtgärder för att åstadkomma samma sak.
De flesta farthinder borde definitivt vara utförda så att tunga fordon kan passera obehindrat eftersom det generellt inte är de som trissar upp tempot. I vissa fall behöver man även hålla ner farten på bussar och lastbilar och då är nog schikaner (stavas det så?) och avsmalnande körfält som förhindrar möte ett bättre alternativ.

Miljö, lite för OT för den här tråden, tror jag, men jag tror inte att just farthindren allena skapar de soppaförbrukningar som du relaterar till. Snarare är det tunga fordon som generellt kostar att få rull på och i busstrafiken är det många stopp, ovasett farthinder eller inte. Största vinsten för miljön är nog trots allt det ökande användandet av ickefossila bränslen.

Har själv kört buss (inte i linjetrafik) men mest tunga lastbilar/trailers och jag är den första att erkänna att det skulle vara jättejobbigt att köra buss i orter där man gör allt för att hindra flyt i trafiken.
Men det går att köra även tunga fordon relativt miljövänligt genom att ta det piano. I Stockholm där jag finns och åker en hel del buss, går det inte mer än en på 100 chaufförer som kör mjukt och trivsamt för passagerarna. Det beror självklart på jobbig trafik och stressade turlistor som inte lämnar något utrymme för att köra mjukt.

Nåväl, den här tråden skulle handla om efterföljnad av trafikregler, så vi får nog ta ecomiljö och arbetsmiljö i en annan tråd.

/putte


Jag har naturligtvis några reflektioner att delge utifrån vad du skriver, men samtidigt så får jag följa uppmaningen att ta den diskussionen i en annan tråd annars riskerar denna att spåra ut och det vore ju dumt. Det kan ju i värsta fall leda till ett PM från någon av våra moderatorer, och det är ju inte nödvändigt (om det inte handlar om något annat än ett regelbrott, dvs).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav DaK » 2013-10-01/07:41

Tony Johansson skrev:
DaK skrev:
Tony Johansson skrev:
Kan kort nämna att dom har installerat instrument i bussarna som skall göra det enklare för oss att kunna köra miljövänligt. I de 24-metarna som vi kör, ligger snittförbrukningen på 55-65l/100km, hur miljövänligt är det ?

Hur många passagerare skall denna snittförbrukning delas på?

Det beror på hur många det sitter i bussen och det varierar ju, naturligtvis !


Riktigt så dum är inte ens jag utan att jag fattar det. Men vad är genomsnittet 1, 10 eller 100 passagerare?
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Max Mad » 2013-10-01/09:52

:lol: :lol: :lol: ;).
Väldigt svårt att svara på det. Under högtrafik så kan det vara knôkfullt, medans på eftermiddag/kväll så kan det vara en,tio,tjugo, trettio personer, men sällan är det speciellt många utan om jag skall gissa på snittet i kväll/natttrafik så kanske det ligger mellan 1 och 100 :lol: :lol: :lol: ;).

Nä, jag skall vara snäll (och seriös) jag tror att snittet på kvällar/nätter ligger på 10-20 pers/tur.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-01/10:03

Per passagerare alltså 0.25-0.65 l/mil. Med 10 i bussen kunde alltså alla lika gärna åka i varsin ny snål bil, eller MC.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-01/11:16

Fy! Ny är kapten inte politiskt korrekt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kovlingen » 2013-10-01/11:35

För länge sedan kunde man läsa på bakrutedekaler :
" Varför tar du inte bilen nu när bussen är så dyr " ? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-01/11:52

Bror Gårdelöf skrev:Fy! Ny är kapten inte politiskt korrekt!


Näpp :D Politisk korrekthet tror jag inte på, det blir bara fel i längden. Jag föredrar att "kalla en spade för en spade", som engelsmännen säger, och att vara realistisk och pragmatisk.

Man kan alltså konstatera att bussturer med färre än 10 resenärer per buss borde ställas in och ersättas med t.ex. stortaxi, vilket skulle ge mindre bränsleförbrukning per passagerare. I Säve här i stan har man ett system där vissa bussar inte alls går på helgerna, utan man måste ringa 2 timmar innan man vill åka, och då kommer det en stortaxi istället. Idén verkar utmärkt, frånsett att man borde kunna ringa kortare tid innan man vill åka.

Men det här har inget alls med trådens ämne att göra :mrgreen:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Max Mad » 2013-10-01/12:48

Kapten Stofil skrev:Men det här har inget alls med trådens ämne att göra :mrgreen:

Stämmer, det kallas för beställningstrafik... :o :shock: :oops: :mrgreen: .
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-01/15:14

Kapten Stofil skrev:Politisk korrekthet tror jag inte på, det blir bara fel i längden. Jag föredrar att "kalla en spade för en spade" ...

Instämmer oreserverat - och eftersom politisk korrekthet är mycket vanligt förekommande, blir det ofta fel!

(Ett intressant exempel på det är uppfattningen, att sexuella trakasserier definieras som det, som den påstått trakasserade parten UPPFATTAR som sexuella trakasserier - vilket gör den påstådda gärningsmannen rättslös!
Tack och lov verkar denna stollighet ha uppmärksammats, för nu var det länge sedan jag hörde talas om den.
Nu blev det OT igen! Nog för denna gång.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-01/23:24

JAg har förstått att det är ett stort problem för busschafförer med bulorna pga att ryggarna ta slut och även fordonen.
Men det finns lösningar.
På Idrottsvägen i Mölndal har det lösts med en refug i mitten mellan körfälten och en fördjupning ivägen som är smalare en spårvidden hos tunga fordon.

Att man har svårt att hålla nede bränsleförbrukningen på bussar, beror säkert också på stressade chafförer. Och det beror på att de som gör tidtabeller inte riktigt vet vad de pysslar med verkar det som, trots att de åker med och mäter tidsåtgång vad jag hört.
Ex. är hållplatsen utanför mig, där är alltid bussen ca 5 min sen och har varit så sedan 80 talet minst, men oftast i tid i stan. Det innebär att chaffören måste ta igen tiden på motorvägen eller liknande.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Max Mad » 2013-10-02/01:30

Dennis Johansson skrev:JAg har förstått att det är ett stort problem för busschafförer med bulorna pga att ryggarna ta slut och även fordonen.
Men det finns lösningar.
På Idrottsvägen i Mölndal har det lösts med en refug i mitten mellan körfälten och en fördjupning ivägen som är smalare en spårvidden hos tunga fordon.

Att man har svårt att hålla nede bränsleförbrukningen på bussar, beror säkert också på stressade chafförer. Och det beror på att de som gör tidtabeller inte riktigt vet vad de pysslar med verkar det som, trots att de åker med och mäter tidsåtgång vad jag hört.
Ex. är hållplatsen utanför mig, där är alltid bussen ca 5 min sen och har varit så sedan 80 talet minst, men oftast i tid i stan. Det innebär att chaffören måste ta igen tiden på motorvägen eller liknande.

.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-02/07:42

Dennis Johansson skrev:På Idrottsvägen i Mölndal har det lösts med en refug i mitten mellan körfälten och en fördjupning ivägen som är smalare en spårvidden hos tunga fordon.

Samma företeelse finns i Linköping - och orsakade för några år sedan ett dj-a liv i tidningen. En skitunge, som uppenbarligen struntat i allt vad skyltar och trafikregler heter, hade i mörker kört sin EU-moppe ner i en sådan fördjupning, varpå färden fått ett abrupt slut och skitungen hamnade på sjukhus. Den upprörda mamman hävdade, att kommunen var ansvarig för sonens skador.

Ingen kom sig tydligen för att påpeka det självklara! Om hon lärt sin son, att trafikregler är till för att följas, och skyltar sätts inte upp, för att någon har mycket tid över, utan för att anvisningarna på dem betyder något - så hade sonen inte legat på sjukhus.
Och om sonen inte accepterade trafikregler och skyltar, hade han inget på ett motorfordon att göra.
Men ett sådant påpekande är väl inte politiskt korrekt?

Slutresultatet blev, att fördjupningarna nu har ramper, så att nästa skitunge, som kör ner i en sådan, skall ha en sportslig chans att komma ur den oskadd - allt för nollvisionen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Putte Johansson » 2013-10-03/11:46

Bror Gårdelöf skrev:Men ett sådant påpekande är väl inte politiskt korrekt?


Problemet med den typen av små miniligister oavsett om det är i den här historien eller när de åkeromkring och bara stör, gärna med hjälmen upphissad i pannan som någon form av trots, är nog att det är just handlar om 15-åringar.
Det finns också en anledning till att det är olika differentierade åldersgränser på det mesta och som 15-åring har man inte alltid samma uppfattning om vad som är rätt eller fel och hur mycket man måste anpassa sig (oavsett om föräldrar har försölkt att lära ut eller inte). Det finns i logiken även att man skall vara 24 år för tungt MC kort, varför, ja för att man anser inte att man som 20 åring är mogen nog att köra en tung sporthoj....
Man kan självklart ha åsikter om 15-åringar skulle vara ute i trafiken med sina mopeder, men att betrakta dom som fullt rationellt tänkande vuxna, eller att dömma den förälder som inte lyckats uppfostra i trafikvett, är nog att göra det lite lätt för sig.

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-03/12:18

Där har vi uppenbarligen olika åsikter. För min generation var det självklart, att trafikregler och skyltar skulle följas. Jodå; åtskilliga av oss bröt mot dem - men jag betvivlar å det högsta, att någon av våra föräldrar skulle ha gett sig ut och kritiserat kommunen för olyckor, som kom sig av, att vi inte följde regelverket. På den tiden var det tämligen självklart, att om man inte gjorde det, fick man skylla sig själv. Så verkar alltså inte var fallet idag.

(En parallell erfarenhet gjorde jag för sådär femton år sedan, när en liten flicka åkte under ett avspärrningsrep till en skidlift, så att jag blev tvungen att tvärnita för att inte köra på henne. Jag var på väg att - mycket vänligt - förklara för henne, att detta kunde ha gått illa, och att hon inte borde åka under sådana rep, när jag fick mamman över mig som en furie! Jag hade åkt oerhört vårdslöst i liftköspåret och kunde ha skadat hennes dotter! Mamman saknade uppenbarligen ingående kanaler, så jag ryckte på axlarna och åkte därifrån. Väl i ankarliften konstaterade jag - tillsammans med sonen i nedre tonåren - att mamman nu lärt sin dotter, att det var OK att åka under sådana rep, och att det var någon annans fel, om hon gjorde sig illa. Det kallar jag att göra sina barn en björntjänst.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kovlingen » 2013-10-03/12:29

Suddad
Senast redigerad av Kovlingen 2013-10-06/14:49, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Putte Johansson » 2013-10-03/12:37

Bror Gårdelöf skrev:För min generation var det självklart, att trafikregler och skyltar skulle följas. Jodå; åtskilliga av oss bröt mot dem

Vi är nog inte så olika, Bror, inte heller åldersmässigt. Dina föräldrar kanske inte skulle tagit strid i något av dina exemplel, men frågan är om det är dina föräldrars brist på att lära dig regelverk som gjorde att du bröt mot dem eller faktumet att du du var i den åldern, det var dit jag ville komma. Jag gjorde också en massa dumheter när jag var i den åldern, en del harmlösa och den del mer allvarliga, trots engagerade föräldrar.
Allt är inte svart eller vitt.

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kovlingen » 2013-10-03/12:38

Suddad
Senast redigerad av Kovlingen 2013-10-06/14:48, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Putte Johansson » 2013-10-03/12:38

Det här börjar bli en väldigt spretig tråd och som vanligt är jag en stark bidragande orsak. Nu skall jag försöka hålla mig från OT i den här tråden :-)

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-03/13:16

Putte Johansson skrev:Vi är nog inte så olika, Bror, inte heller åldersmässigt.

Så är det nog. De gånger jag ertappades med att bryta mot regelverket, fick jag ta konsekvenserna. Det var inte mer med det - vilket inte alls var någon dum skola för vuxenlivet.

Enkelt uttryckt är måhända skillnaden mellan då och nu, att curlingföräldrar var ett okänt begrepp för 40 - 50 år sedan, medan de numera stundtals verkar ta över och KRÄVER (detta avskyvärda ord i modern svensk debatt!) tolkningsföreträde - vilket knappas gagnar någon.

Nyligen skrevs på "Bevingade ord" ungefär: "Att fatta beslut är ingen konst. Konsten är att inse, vilka konsekvenser besluten får."
Med andra ord måste man vara beredd att ta konsekvenserna av, vad man gör - vilket curlarna inte begripit!
I övrigt instämmer jag och lämnar OT-spåret för denna gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Marie » 2013-10-03/17:42

Jo nog har troligen de flesta av oss hittat på en del saker i 15-årsåldern. Somligt var nog både farligt och utanför lagens råmärken.
Jag var väl alltid en intresserad elev under kemilektionerna och tillägnade mig kunskap i hur man tillreder diverse snabbförbrända ämnen. Bl.a. hur man nitrerade glycerol, men även hur man tillredde diverse andra enkla blandningar som idag skulle skickat en rakt in i terroristfacket, dieselolja och "påsaskit" t.ex.
Givetvis funktionstestades det mesta även i skala 1:1.
Och om detta hade mina stackars föräldrar ingen som helst aning.
Lyckligtvis har jag fortfarande både ett tämligen rent straffregister och alla fingrar i behåll, men det kunde mycket lätt förhållit sig annorlunda.

Men även jag har uppfattningen att många föräldrar idag både ger sina ätteläggar fel signaler och dessutom till dårskapens yttersta gräns hyllar "nånannanismen"...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-10-03/19:09

Om vi skulle göra att försök att spåra tillbaka till trådskaparens ingångsidé, så skulle olycksfallsstatistik från olika länder vara en intressant bakgrund. Ger det nuvarande "Svenska systemet" lägre olycksfallsfrekvens än i andra länder, eller finns det något land vi skulle kunna lära os något av?
Mina erfarenheter från bil- o mc-körning i Europas länder och USA är att det finns skillnader i beteendet, och man kan fundera varför. Det är exempelvis ingen som helst idé att försöka överskrida en fartgräns på highways i USA. Då "växer" direkt State Patrol upp ur vägen bakom dig. Liknande erfarenheter från autobahn om man kör vårdslöst. Då dyker "vitgröna Polizeibilen" upp och korrigerar dig. Å andra sidan är det sällan man upplever så otäcka olyckor som på autobahn. Nästan undantagslöst orsakade av en alltför hög fart.
Jag har själv tidigare aldrig haft ngt förtroende för Italienska bilförare, men fick ändra åsikt efter årets mc-tur genom hela Italien. Visst slarvar de med att använda blinkers, backar ofta ut direkt mot trafiken. osv, pratar nästan oavbrutet i mobiltelefon, men på något märkligt sätt fungerar det, därför att de inte alltid har så bråttom. Så här kan man "dissekrera" trafiken i många länder, och min slutsats blir att farten dödar.
Trådskaparens idé om att bekämpa en del märkliga beteenden under bilkörning är "glimrende", och jag accepterar gärna en ökad polisinsats på vägarna i det syftet. Men jag är inte övertygad om att höjda fartgränser skulle skydda mcåkarna.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-03/19:30

Att komma ner till noll dödsolyckor i trafiken varje år, år efter år, är nog omöjligt. Men man kan väldigt enkelt komma väldigt nära det målet: sänk hastighetsgränsen till 10 km/tim överallt. Då kör man så sakta att en eventuell olycka nästan aldrig borde sluta med någons död.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-10-03/19:32

Förvisso, men så rabiat är jag inte!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-03/19:35

Inte du nej, men det finns nog en del tjänstemän som skulle gilla idén ;)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Kovlingen » 2013-10-03/19:53

Hastigheten är inte problemet och det skulle gå att sätta högre gränser på landsväg .
Nej det är ju att alla kör i olika hastighet . Rätt avstånd och rätt fart skulle göra susen .
Är gränsen satt till 90 så kör några i 120 medan andra rullar i 80 .
Sedan har vi dom som kör i 70 oavsett vad skyltarna säjer .
Själv följer jag noggrant vad så påbudet säjer 8-)

Snabba ryck å inge tjafs direkt vid vägkanten .
Tex.
Utan körkort en vecka vid Sms:ande .
För nära framförvarande . Samma bot . osv.
Upprepas detta så dubblas boten .
Vad tror ni om det ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Efterföljnad av trafikregler, vart är polisen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-03/20:00

Lars-Erik Holmberg skrev:Jag har själv tidigare aldrig haft ngt förtroende för Italienska bilförare, men fick ändra åsikt efter årets mc-tur genom hela Italien.

Intressant, det där. Mina fördomar smalt bort som smör i en het stekpanna under några dagar i Rom - vars trafik bäst kan beskrivas som "kreativt kaos". Det, som slog mig, var motortrafikanternas stora hänsyn gentemot fotgängare. Stod man kvar på trottoaren och väntade, fick man vänta länge, men klev man ut på övergångsstället, stannade de prompt. Var gatan bred, körde bilisterna bakom ryggen, direkt efter att man lämnat deras fil, men när man kom in på nästa fil, var gatan fri - och så vidare. Man gick som i en bubbla.
Alla sorters motoriserade tvåhjulingar for som skottspolar mellan filerna och hittade utrymmen, som egentligen inte fanns - men ingen var arg eller tutade. Som en kollega sade: "Nästa dag kör kanske skoteråkarna bil, och bilisterna åker skoter."
Enda gången man hörde tutningar var, när någon inte kom iväg vid grönt ljus - och då brukar det vara likadant här hemma.

Utanför tätort fick man snabbt lära sig, att svenska säkerhetsavstånd till framförvarande bil inte fungerade. Den luckan fylldes snabbt igen av en tacksam italienare. Onekligen högre risk än hemma, men "when in Rome, do like the Romans."

(Jodå, det finns stollar där nere också, men de är definitivt inte vanligare än här.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst