Dennis Johansson skrev:Vad tror ni.
Kjell skrev:Jag håller med Dennis fullständigt. vi behöver bara gå till Tyskland, för att se att bilförare KÖR bil och inte som vi i Sverige ,åker bil.
Våra makthavare i sverige är för stolta för att hunna anamma någonting som fungerar i andra länder.
Jag är övertygad om att trafikolyckorna minskar, om vi tillåter en högre hastighet och förbjuder mobilen under färd.
Hur ofta hör vi inte om olyckor som skett pga. att fordonet kom över på mötande körfält. (mobilen ???????).
Med en högre hastighet krävs mera uppmärksamhet på körningen och därmed mindre tid att använda mobilen.
Kjell Kastensson
Dennis Johansson skrev:Däremot skulle jag önska att polisen tog tag i en massa annat.
- Folk som sms:ar och skall uppdatera hela internet medan de kör.
- Folk som inte "orkar" använda blinkers där den skall användas.
- Folk som ej begriper vad en heldragen linje är.
- Folk som skall gulla med bebisen medan de kör.
- Folk som ligger i mittenfilen eller ännu värre i vänster filen o såsar.g
Dennis Johansson skrev:Jag är övertygad om att man skulle kunna höja hastighetsgränserna och minska olyckorna om man tog tag i alla de andra beteenderna och skiter i hastighetsöverträdelser om de är i rimlig grad.
Nils-Erik Ringlander skrev:Delvis har Brorsan rätt, SMS:ande och gulla med bebisen kan vara svårbevisat, men resten är väl inte så svårt, det kallas trafikbeteende och bör kunna övervakas effektivt med s.k. omålade bilar. Vi kan lägga till att hålla avstånd också.
Marie skrev:lastbilschaffisar som kokar kaffe, klipper tånaglarna (!) eller ngt annat olämpligt.......
Putte Johansson skrev:Dennis Johansson skrev:Jag är övertygad om att man skulle kunna höja hastighetsgränserna och minska olyckorna om man tog tag i alla de andra beteenderna och skiter i hastighetsöverträdelser om de är i rimlig grad.
Så sant.
En liten parentes bara: senaste omgången av hastighetssänkningar är uteslutande gjort för miljön.
Det punkterar iofs inte något i dina resonemang men effektivare poliser & skötsammare trafikanter öppnar knappast för en höjning.
Nu får jag väl antagligen huka mig.....
/putte
Edit: Jag formulerar mig så jag inte själv fattar vad jag skriver.
Dennis Johansson skrev:hållplatserna för bussar där hela karavaner av bilar skall köa för att nötter som kliver av och på bussen utan hänsyn till sin egen hälsa och med lurarna till sin I-thing intryckta i skallen så de möts på mitten kan trava om omkring i trafiken som yra hönor. Då är det inte så noga med utsläppen längre med tanke på tomgångskörning.
Dennis Johansson skrev:Det roliga med den kråksången du nämner är de nya eländiga hållplatserna för bussar där hela karavaner av bilar skall köa för att nötter som kliver av och på bussen utan hänsyn till sin egen hälsa och med lurarna till sin I-thing intryckta i skallen så de möts på mitten kan trava om omkring i trafiken som yra hönor. Då är det inte så noga med utsläppen längre med tanke på tomgångskörning.
Putte Johansson skrev:Dennis Johansson skrev:Det roliga med den kråksången du nämner är de nya eländiga hållplatserna för bussar där hela karavaner av bilar skall köa för att nötter som kliver av och på bussen utan hänsyn till sin egen hälsa och med lurarna till sin I-thing intryckta i skallen så de möts på mitten kan trava om omkring i trafiken som yra hönor. Då är det inte så noga med utsläppen längre med tanke på tomgångskörning.
Du raljerar hårt och gissningsvis med flit och då skall man väl välja att hänga på eller bli tråk-seriös.
Jag hänger nog inte på en då, för att sänka trafikrytmen för miljön är nog både rätt och något vi kommer att få leva med under överskådlig tid. Att en mötesfri hållplats genererar utsläpp måste vägas emot de liv de sparar. Den formen av övervägningar blir man alltid tvungen att göra.
/putte
Dennis Johansson skrev:Det finns iaf metoder för att kunna få bilar att passera samtidigt som de som åker buss kliver av och på.
Håkan skrev:Dennis Johansson skrev:hållplatserna för bussar där hela karavaner av bilar skall köa för att nötter som kliver av och på bussen utan hänsyn till sin egen hälsa och med lurarna till sin I-thing intryckta i skallen så de möts på mitten kan trava om omkring i trafiken som yra hönor. Då är det inte så noga med utsläppen längre med tanke på tomgångskörning.
Nu var det andra gången idag du fick till nåt Dennis. Det tar sig.
Nils-Erik Ringlander skrev: Men samtidigt är jag rädd att farbror Blå prioriterar sånt som ger bra , dvs mycket, statistik för att på så sätt framstå som effektivare än vad man egentligen är på att jaga bovar.
Tony Johansson skrev:Håkan skrev:Dennis Johansson skrev:hållplatserna för bussar där hela karavaner av bilar skall köa för att nötter som kliver av och på bussen utan hänsyn till sin egen hälsa och med lurarna till sin I-thing intryckta i skallen så de möts på mitten kan trava om omkring i trafiken som yra hönor. Då är det inte så noga med utsläppen längre med tanke på tomgångskörning.
Nu var det andra gången idag du fick till nåt Dennis. Det tar sig.
För att inte tala om alla dessa fartdämpande åtgärderna i form av hastighetsbulor vilka gör att man är tvungen att hålla en låg växel mest hela tiden. Hur miljövänligt är det ?
Tony Johansson skrev:
Kan kort nämna att dom har installerat instrument i bussarna som skall göra det enklare för oss att kunna köra miljövänligt. I de 24-metarna som vi kör, ligger snittförbrukningen på 55-65l/100km, hur miljövänligt är det ?
Bror Gårdelöf skrev:Man kan ju inte stoppa folk för att kolla, om de sms:ar etc. (Förmodligen har de slutat med det, när de väl fått stopp på bilen - och det blir ju rätt meningslöst för polisen att ställa frågan: "Sms:ade Du nyss?" eller påstå, att vederbörande höll på med det, utan att kunna bevisa påståendet.)
DaK skrev:Tony Johansson skrev:
Kan kort nämna att dom har installerat instrument i bussarna som skall göra det enklare för oss att kunna köra miljövänligt. I de 24-metarna som vi kör, ligger snittförbrukningen på 55-65l/100km, hur miljövänligt är det ?
Hur många passagerare skall denna snittförbrukning delas på?
Putte Johansson skrev:Tony.
Det är intressant så lätt att det är att man resonerar utifrån sin egen sits, vilket inte på något sätt behöver vara fel.
Jag noterar att du reagerar på de som kör om din buss på hlp genom att korsa heldragen linje. Det tolkar jag som att du tycker det är OK eller t.om. försvarbart att man 'köar' upp bilar bakom bussen (en åsikt jag faktiskt delar).
Samtidigt gillar du inte fartgupp för att det förstör rytmen och på sikt även rygg och materia. Någon annan tycker säkert att guppet är bra för att det sänker hastigheten...
Nej jag är inte någon förespråkare av farthinder generellt. Ibland behövs de och så får vi leva med det, ibland så finns det så mycket bättre åtgärder för att åstadkomma samma sak.
De flesta farthinder borde definitivt vara utförda så att tunga fordon kan passera obehindrat eftersom det generellt inte är de som trissar upp tempot. I vissa fall behöver man även hålla ner farten på bussar och lastbilar och då är nog schikaner (stavas det så?) och avsmalnande körfält som förhindrar möte ett bättre alternativ.
Miljö, lite för OT för den här tråden, tror jag, men jag tror inte att just farthindren allena skapar de soppaförbrukningar som du relaterar till. Snarare är det tunga fordon som generellt kostar att få rull på och i busstrafiken är det många stopp, ovasett farthinder eller inte. Största vinsten för miljön är nog trots allt det ökande användandet av ickefossila bränslen.
Har själv kört buss (inte i linjetrafik) men mest tunga lastbilar/trailers och jag är den första att erkänna att det skulle vara jättejobbigt att köra buss i orter där man gör allt för att hindra flyt i trafiken.
Men det går att köra även tunga fordon relativt miljövänligt genom att ta det piano. I Stockholm där jag finns och åker en hel del buss, går det inte mer än en på 100 chaufförer som kör mjukt och trivsamt för passagerarna. Det beror självklart på jobbig trafik och stressade turlistor som inte lämnar något utrymme för att köra mjukt.
Nåväl, den här tråden skulle handla om efterföljnad av trafikregler, så vi får nog ta ecomiljö och arbetsmiljö i en annan tråd.
/putte
Tony Johansson skrev:DaK skrev:Tony Johansson skrev:
Kan kort nämna att dom har installerat instrument i bussarna som skall göra det enklare för oss att kunna köra miljövänligt. I de 24-metarna som vi kör, ligger snittförbrukningen på 55-65l/100km, hur miljövänligt är det ?
Hur många passagerare skall denna snittförbrukning delas på?
Det beror på hur många det sitter i bussen och det varierar ju, naturligtvis !
Bror Gårdelöf skrev:Fy! Ny är kapten inte politiskt korrekt!
Kapten Stofil skrev:Men det här har inget alls med trådens ämne att göra
Kapten Stofil skrev:Politisk korrekthet tror jag inte på, det blir bara fel i längden. Jag föredrar att "kalla en spade för en spade" ...
Dennis Johansson skrev:JAg har förstått att det är ett stort problem för busschafförer med bulorna pga att ryggarna ta slut och även fordonen.
Men det finns lösningar.
På Idrottsvägen i Mölndal har det lösts med en refug i mitten mellan körfälten och en fördjupning ivägen som är smalare en spårvidden hos tunga fordon.
Att man har svårt att hålla nede bränsleförbrukningen på bussar, beror säkert också på stressade chafförer. Och det beror på att de som gör tidtabeller inte riktigt vet vad de pysslar med verkar det som, trots att de åker med och mäter tidsåtgång vad jag hört.
Ex. är hållplatsen utanför mig, där är alltid bussen ca 5 min sen och har varit så sedan 80 talet minst, men oftast i tid i stan. Det innebär att chaffören måste ta igen tiden på motorvägen eller liknande.
Dennis Johansson skrev:På Idrottsvägen i Mölndal har det lösts med en refug i mitten mellan körfälten och en fördjupning ivägen som är smalare en spårvidden hos tunga fordon.
Bror Gårdelöf skrev:Men ett sådant påpekande är väl inte politiskt korrekt?
Bror Gårdelöf skrev:För min generation var det självklart, att trafikregler och skyltar skulle följas. Jodå; åtskilliga av oss bröt mot dem
Putte Johansson skrev:Vi är nog inte så olika, Bror, inte heller åldersmässigt.
Lars-Erik Holmberg skrev:Jag har själv tidigare aldrig haft ngt förtroende för Italienska bilförare, men fick ändra åsikt efter årets mc-tur genom hela Italien.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst