Omkörd på utsidan vid omkörning

Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Knut Natt och Dag » 2013-10-09/08:14

Jag märker bland folk jag känner att det finns fördomar mot motorcyklister, ett exempel är en diskussion jag hade förra helgen där en person på allvar påstod att motorcyklisterna själva orsakar sina olyckor då de alltid kör trafikfarligt med höga hastigheter.

Hade han suttit i min bil i morse på E6 mellan Helsingborg och Ängelholm så hade han tyvärr fått vatten på sin kvarn. Jag höll 120 på hastighetsmätaren och körde om en långtradare när jag blev omkörd av en hoj på utsidan om mig. Vi var med andra ord tre fordon i bredd på motorvägen. Inget föredömligt beslut av hojåkaren tycker jag i alla fall.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-09/08:33

Delar Din åsikt - men att det FINNS omdömeslösa hojåkare är ju ingen nyhet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Max Mad » 2013-10-09/10:00

Jourtjänst skrev:Jag märker bland folk jag känner att det finns fördomar mot motorcyklister, ett exempel är en diskussion jag hade förra helgen där en person på allvar påstod att motorcyklisterna själva orsakar sina olyckor då de alltid kör trafikfarligt med höga hastigheter.

Hade han suttit i min bil i morse på E6 mellan Helsingborg och Ängelholm så hade han tyvärr fått vatten på sin kvarn. Jag höll 120 på hastighetsmätaren och körde om en långtradare när jag blev omkörd av en hoj på utsidan om mig. Vi var med andra ord tre fordon i bredd på motorvägen. Inget föredömligt beslut av hojåkaren tycker jag i alla fall.

Var finns det motorväg med hastighetsbegränsning på 120km/h (förutom i Halland)? :mrgreen: ;) .
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav DaK » 2013-10-09/10:10

Tony Johansson skrev:
Jourtjänst skrev:Jag märker bland folk jag känner att det finns fördomar mot motorcyklister, ett exempel är en diskussion jag hade förra helgen där en person på allvar påstod att motorcyklisterna själva orsakar sina olyckor då de alltid kör trafikfarligt med höga hastigheter.

Hade han suttit i min bil i morse på E6 mellan Helsingborg och Ängelholm så hade han tyvärr fått vatten på sin kvarn. Jag höll 120 på hastighetsmätaren och körde om en långtradare när jag blev omkörd av en hoj på utsidan om mig. Vi var med andra ord tre fordon i bredd på motorvägen. Inget föredömligt beslut av hojåkaren tycker jag i alla fall.

Var finns det motorväg med hastighetsbegränsning på 120km/h (förutom i Halland)? :mrgreen: ;) .

Han skrev inta att han körde i 120km/h utan att han höll 120 på mätaren, vilket med normal felvisning mycket väl kan ha varit under 110km/h!
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Max Mad » 2013-10-09/11:05

DaK skrev:
Tony Johansson skrev:
Jourtjänst skrev:Jag märker bland folk jag känner att det finns fördomar mot motorcyklister, ett exempel är en diskussion jag hade förra helgen där en person på allvar påstod att motorcyklisterna själva orsakar sina olyckor då de alltid kör trafikfarligt med höga hastigheter.

Hade han suttit i min bil i morse på E6 mellan Helsingborg och Ängelholm så hade han tyvärr fått vatten på sin kvarn. Jag höll 120 på hastighetsmätaren och körde om en långtradare när jag blev omkörd av en hoj på utsidan om mig. Vi var med andra ord tre fordon i bredd på motorvägen. Inget föredömligt beslut av hojåkaren tycker jag i alla fall.

Var finns det motorväg med hastighetsbegränsning på 120km/h (förutom i Halland)? :mrgreen: ;) .

Han skrev inta att han körde i 120km/h utan att han höll 120 på mätaren, vilket med normal felvisning mycket väl kan ha varit under 110km/h!

Touché! :D. Det är av den anledningen som jag aldrig kör efter hastighetsmätaren på cykeln, utan efter den hastighetsmätare som finns i GPS:en. Det diffar ~5km/h (dvs för låg hastighet) och jag vill ju inte hindra trafiken med att ligga under gällande hastighetsbegränsning :mrgreen: .
Senast redigerad av Max Mad 2013-10-09/11:10, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-09/11:08

DaK skrev:Var finns det motorväg med hastighetsbegränsning på 120km/h (förutom i Halland)?

Bland annat E 4 från strax norr om Gränna till strax väster om första infarten till Linköping. (Och det finns nog fler.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Max Mad » 2013-10-09/11:14

Bror Gårdelöf skrev:
DaK skrev:Var finns det motorväg med hastighetsbegränsning på 120km/h (förutom i Halland)?

Bland annat E 4 från strax norr om Gränna till strax väster om första infarten till Linköping. (Och det finns nog fler.)

Det var iofs jag som skrev det, käre Bror och säkert finns det fler ställen än i Halland som har vägsträckor vilka har skyltad högsta tillåten hastigheter på 120 km/h. Det är bara det att jag har inte kommit i kontakt med det på annat ställe än just i Halland, då det ligger i mitt närområde.

Det hör till saken att jag har kommit i kontakt med vägsträckor som tillåter ännu högre hastigheter än de nämnda 120km/h, men det är en annan historia :lol: ;) :mrgreen: .
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-09/15:26

Aj då! Blev fel i redigeringen - mitt fel!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Knut Natt och Dag » 2013-10-09/16:00

Tony Johansson skrev:
Jourtjänst skrev:Jag märker bland folk jag känner att det finns fördomar mot motorcyklister, ett exempel är en diskussion jag hade förra helgen där en person på allvar påstod att motorcyklisterna själva orsakar sina olyckor då de alltid kör trafikfarligt med höga hastigheter.

Hade han suttit i min bil i morse på E6 mellan Helsingborg och Ängelholm så hade han tyvärr fått vatten på sin kvarn. Jag höll 120 på hastighetsmätaren och körde om en långtradare när jag blev omkörd av en hoj på utsidan om mig. Vi var med andra ord tre fordon i bredd på motorvägen. Inget föredömligt beslut av hojåkaren tycker jag i alla fall.

Var finns det motorväg med hastighetsbegränsning på 120km/h (förutom i Halland)? :mrgreen: ;) .


:D :D Touché. Dock är nog 120 på mätaren lika med 112 i verkligheten cirka.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Marie » 2013-10-09/21:48

Jourtjänst skrev:Jag märker bland folk jag känner att det finns fördomar mot motorcyklister, ett exempel är en diskussion jag hade förra helgen där en person på allvar påstod att motorcyklisterna själva orsakar sina olyckor då de alltid kör trafikfarligt med höga hastigheter.

Hade han suttit i min bil i morse på E6 mellan Helsingborg och Ängelholm så hade han tyvärr fått vatten på sin kvarn. Jag höll 120 på hastighetsmätaren och körde om en långtradare när jag blev omkörd av en hoj på utsidan om mig. Vi var med andra ord tre fordon i bredd på motorvägen. Inget föredömligt beslut av hojåkaren tycker jag i alla fall.

En hoj som kör om en bil som kör om en bil skall det väl finnas plats till - och det med råge - på sträckan Hbg-Ählm :roll:
Det är inte ovanligt att jag kör så, om jag är sen till mässan - och det är jag de flesta söndagar...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-10-09/22:27

Marie skrev:Det är inte ovanligt att jag kör så, om jag är sen till mässan - och det är jag de flesta söndagar...


OT - Sen till mässan, snabbast till Gud.

MVH M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Sv: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav niklass » 2013-10-10/04:57

Jag tror faktiskt att lagen säger att man bara får köra om inom en fil om. "det finns plats för två fyrhjuliga fordon".

På motorväg undviker jag detta helt eftersom ingen räknar med att bli omkörd i vänsterfil, men på landsväg är det väl inte helt ovanligt. MC är ju trots allt ett smidigt fordon..


Skickat från min C6903 med Tapatalk 4
niklass
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-05-19/15:12

Re: Sv: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-10/08:34

Mja - "Bike", som jag i övrigt inte håller störande högt, har ändå (haft?) en spalt, där en polisman redogjort för, vad som gäller i olika trafiksituationer.

Om utrymme finns, är det tillåtet att med tvåhjuling köra om på vänster sida i samma fil. Däremot är det inte tillåtet att köra om på höger sida i samma fil. Man får alltså köra mellan köande fordon, så länge man håller sig till vänster i filen - men man får inte byta fil, så att man kör om till höger om fordonen i filen bredvid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sv: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-10/16:52

Bror Gårdelöf skrev:Mja - "Bike", som jag i övrigt inte håller störande högt, har ändå (haft?) en spalt, där en polisman redogjort för, vad som gäller i olika trafiksituationer.

Om utrymme finns, är det tillåtet att med tvåhjuling köra om på vänster sida i samma fil. Däremot är det inte tillåtet att köra om på höger sida i samma fil. Man får alltså köra mellan köande fordon, så länge man håller sig till vänster i filen - men man får inte byta fil, så att man kör om till höger om fordonen i filen bredvid.


Det känner jag igen, men nog tullar man på det.
Har man ett smalt smidigt fordon skall man slippa köa. Dock får man ju göra det med omdömme, dvs helst när trafiken står still elelr näst intill iaf. så man inte sitter i en framskärm plötsligt.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-10/17:12

Du gör/kör, som Du vill - och får (eventuellt) ta konsekvenserna.
Jag redogjorde bara för, vad nämnde polisman angav som tillåtet respektive inte tillåtet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-10/17:32

Bror Gårdelöf skrev:Du gör/kör, som Du vill - och får (eventuellt) ta konsekvenserna.
Jag redogjorde bara för, vad nämnde polisman angav som tillåtet respektive inte tillåtet.


Jepp, jag känner till reglerna och tullar på dem ibland.
Men jag vill inte göra det till ett osäkert tillstånd
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-10-10/20:11

Dennis Johansson skrev:*SNIPP*
Jepp, jag känner till reglerna och tullar på dem ibland.
*SNIPP*


Kul tråd - inte alls som denna http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=150&t=19728 där polisen tvunget skall lägga sig i småsaker som SMSande och långsam körning i vänsterfilen. Nä, en riktig karl kan väl (för f_n) själv bedöma vilka regler som skall följas ...

Ett föredrag på nästa McQ möte kanske?

Med ironiska hälsningar Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Omkörd på utsidan vid omkörning

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-11/04:50

Jag är fullt medveten om att det kan lysa upp att jag startat en tråd om polisens ointresse till lagbrott i trafiken bl.a., och jag å andra sidan inte följer alla reglerna själv.

Å andra sidan så är jag inte direkt orolig. Jag har en misstanke om att 99% bryter mot en trafikregel varje dag.
Eller hastighetsgränserna kanske är ett undantag? :mrgreen: :shock:
Men det beror väl på om man om man får lägga ihop det på skyltarna på båda sidor om vägen eller ej :? ;)

Så det handlar väl om vad man anser som osäkert för en själv eller andra vilka regler som bryts.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst