Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Håkan » 2013-10-10/02:22

Var det någon som såg Uppdrag Granskning på SVT1 i onsdags 2013-10-09?
Trafikverket hemlighöll friktionsmätningar vari mätresultatet visade att E4 bitvis var lika hal som packad snö.
Om inte finns programmet att se med länk från SMC´s hemsida:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Se-onsda ... mligholls/

Onsdag 9 oktober sände Uppdrag Granskning ännu ett inslag om MC-olyckor på ny beläggning. Tre MC-olyckor skedde på E4 norr om Gävle sommaren 2012 i samband med filbyte till den nyasfalterade omkörningsfilen. En MC-förare dog, en blev allvarligt skadad och en lindrigt skadad. Friktionsmätningar visade att det, mitt i sommaren, var lika halt som packad snö, men dessa mätningar fick varken polisen som utredde dödsolyckan eller SMC se. Detta kommer att belysas i Uppdrag Granskning.

Mer information finns på SMC´s hemsida:
http://www.svmc.se/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-10/08:36

Jag såg inte det programmet, men väl det tidigare i höstas - om olyckorna i trakten av Vagnhärad. Mer om det i kommande nummer av "Bumsen".
I övrigt utmärkt, att "Uppdrag granskning" rotar vidare i detta elände.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Kenneth » 2013-10-10/09:00

Här finns en möjlighet att göra sin röst hörd, vad gäller de eländiga ''snabellagningarna''.
viewtopic.php?f=150&t=19759

Tyvärr gäller kanske detta
''Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.
Friedrich von Schiller (1759-1805)''
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-10/09:05

Jag trodde det vad Goethe! Man lär, så länge man lever.
(En intressant iakttagelse är, att uttrycket inte finns på engelska. Jag har frågat några engelsmän - och gjort en egen översättning: "Even the gods fight stupidity in vain." Engelsmännen ifråga har lett brett, men sentensen är inte känd på deras språk. Viss distans mellan Tyskland och England, således - men att den skulle gå så långt tillbaka i tiden var måhända inte väntat.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Göran Ekman » 2013-10-10/11:00

Man kan gärna skicka en kommentar till Trafikverket på deras Facebook-sida ...
Skärmavbild 2013-10-10 kl. 12.01.33.png
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav akktustakki » 2013-10-12/22:46

Tyvärr så tror jag personligen INTE på att det spelar någon roll om man skriver & kommenterar det hela på Trafikverkets Face Book-sida. De personer som är ansvariga i sammanhanget, lär nog inte läsa det som skrivs där, än mindre ta något intryck av kommentarerna. Vad som skulle behövas är en polisanmälan med påföljande förundersökning. Hur mycket mer är det som myndigheten i fråga har "låtit bli att redovisa", för att man hävdar att "tillgängliga data, måst "kvalitétsäkras" först, det kan man bara ju bara undra. Om detta som nu skett i en rättssal, (dvs de personer som nu undanhållit polisens förundersökningsledare viktig information under ed vittnat) hade man kunnat åtala dessa personer för mened. Men nu är det juridiska läget annorlunda, de har ju jurister på Trafikverket, som säkert agerat som rådgivare under diskussionerna som de facto ägt rum på myndigheten. Det skulle vara intressant att läsa igenom det material som Uppdrag Granskning fått. Tyvärr så visar också kommentarerna från ansvarigt håll på ett numera tidstypiskt beteende, "vi har inte gjort något fel ofta följt av en massa intet-sägande kommentarer". Att ödmjukt erkänna att man gjort fel, det strider mot diverse policys & riktlinjer. Att man dessutom påstår sig ha en s k värdegrund, vad kan då gå fel ? JO, mycket, folk, riktigta människor kan som i dessa fall DÖ ! Visserligen så ska man ju göra det en gång, men för att avsluta med ett citat; "vi har har inget emot att dö, men vi avskyr att slösas bort pga. slapphet & inkompetens".
akktustakki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2013-07-24/16:56

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-13/10:47

Ska man komma åt sådant här som man tycker är obefogat eller olagligt hemlighållande, kan man kanske prova med att ge sig på det ur aspekten att nästan alla handlingar, dokument, e-post m.m. som inkommer, är offentlig handling. Har man alltså fått mätningar från en extern part kanske dessa är offentlig handling. Ett annat sätt vore förstås att försöka leda i bevis att verket handlat olagligt, men då får man ge sig på alla deras jurister.

Däremot kan jag tänka mig att det visst hjälper att skriva på deras Facebooksida, om tillräckligt många gör det, och gärna tipsa t ex Aftonbladet också i så fall. Den är ju offentlig, och en stor mängd offentlig kritik är något man är känslig för. Ingen generaldirektör gillar väl att behöva förklara sig inför journalister, särskilt inte om hans anställda klantat sig. Den nuvarande ska snart sluta också, och han vill nog att det går bra när han slutar
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav olaabr » 2013-10-14/13:50

I förbindelse med en ny Skänningerondell så påpekade jag att jag ansåg att en 60 skylt efter 80 sträcka satt för nära rondellen. Jag skickade in ett mejl om detta och fick snabbt diariefört mejl registreringssvar.
Några veckor senare ser jag att skylten är flyttad och får även ett mejl där man upplyser om att man nu har flyttat 60 skylten 150 meter bort från rondellen.

Att det där i mot var en massa rullgrus i förbindelse med arbetet med rondellen tog man inte så mycket notis om… :|

Jag tyckte det kändes bra att man fick respons på sin synpunkt… mycket professionellt och snabbt… :D
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-14/14:17

Hade Du påpekat rullgruset?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav olaabr » 2013-10-14/14:37

Japp jag hade påpekat rullgruset. Svaret var att rondellen ansåg vara under byggnation och då fick man räkna med sådana inslag.
Jag tog även upp rullgrus i en Linköpingsrondell…
Sa även att under denna mörka årstid så kunde det vara svårt att observera sådana inslag… Ingen direkt respons…
Det borde vara enkelt att kolla upp grus och använda en borste…
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-14/15:53

Men snälla! Du begär, att de, som jobbar där ute, skall tänka - och jobba manuellt - varje dag! Det ingår nog inte i kontraktet - och gruset är ju inget problem för alla, som har vett att åka fyrhjuligt. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-14/16:11

Borste??? Först skicka ut en entreprenör som bedömer sopbehovet, sen ska en ansvarig beställa sopning, så ska en sopbil skickas ut och minst en följebil med 4 man för att spärra av.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav olaabr » 2013-10-14/17:52

Hmm... Jag tääänkte inte på det... :?


:D
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-14/18:17

Kapten! Du glömde patrullen, som skall kontrollera, att det hela blivit rätt gjort!
Sopigt var ordet, sa Bull.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-14/18:21

I teorin, ja, den patrullen finns säkert med i Trafikverkets föreskrifter, men den brukar ju entreprenören strunta i ;) (fast de kanske debiterar för den...)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Galne Dansken » 2013-10-29/19:23

Lite kommentarer till ovanstående.

Vist är det bra som GOE rekommenderar att agera överför Trafikverket, t. ex. vid att skriva på Facebooksajten eller skicka mails - och det är absolut Ok att hålla en saklig ton - exackt som SMC gör.
Vi vill nog gärna att vi motorcyklister framstår som sakliga och trevliga folk - fast vi vill också kräva att vägarna vi kör på uppfyller dom krav som är beslutat!

För den som är intresserat i mera information och länk till käll-material kolla påhttp://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMCs-kommentarer-om-Uppdrag-Granskning/
SMC hittade ytterligare en MC olycka i perioden på sträckan http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Vi-hade-fel--det-ar-varre-an-vi-trodde/

Saken kommer fortsätta bland annat på politisk nivå - med en interpellations debatt i riksdagen
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Interpellation-om-daligt-underhall/

SMC har under nästa vecka vecka möte i Riksdagshuset med flera politiske representanter i öppen debatt med Trafikverket, VTI och den sakkunniga specialist från Uppdrag Granskning Johan Granlund, Vectura.

Hur det vidare förlopp kommer bli av juridisk karaktär, är en sak som åklagaren och polisen i Gävleborg, givetvis diskuterar.

Friktion är viktigt för oss på två hjul - det har SMC definierad tillsammans med Trafikverket på sidan 7 i följande skrift:
[url]http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Väg%20-%20dokument/100444_Sakrare_vagar_och_gator_for_%20motorcyklister.pdf[/url]

En av olyckorna vid Gävleborg - var en ny GS med alla tänkbara säkerhets system...
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Re: Uppdrag Granskning om våra MC-farliga vägar

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-29/19:52

Ytterligare intressant läsning finns här:

http://forum.svmc.se/showthread.php?8751-Uppdrag-Granskning
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst