Skärpta krav vid användning av mobil i bil

Skärpta krav vid användning av mobil i bil

Inläggav Peter Nordlund » 2013-10-30/15:50

Blev just tipsad om detta.

Dock är ju rubriken kanske lite konstig då det står
Från och med den 1 december skärps kraven på att använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning i motordrivna fordon.


Så det betyder ju också då bland annat Motorcykel

Läs här!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Skärpta krav vid användning av mobil i bil

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-12-01/20:09

Såg inslaget i kvällens "Rapport". Ännu ett exempel på den svenska specialiteten "gummilag", som tillfrågad polis såg klara problem med att upprätthålla. "Det är ju inte olagligt att hålla i växelspaken" - och att för en person utanför fordonet särskilja, om föraren hållit i växelspaken eller något annat, lär inte bli lätt!
Det blir nog inte någon större skillnad mot förr.

Vad gäller hojåkning, förefaller problemet mindre. Vi kan knappast kommunicera via en mobil, hållen mot vänsterörat - utanför hjälmen! - under färd. Har vi systemet inbyggt i hjälmen, lär utomstående ha svårt att upptäcka mobiltelefonerandet, så hojåkare kan på sin höjd åka dit för vårdslöshet i trafik. Den risken verkar betydligt mindre än risken att själv bli illa åtgången, för att man ägnat sig åt mobilpratande i så stor utsträckning, att det stört den egna observansen i trafiken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skärpta krav vid användning av mobil i bil

Inläggav P-O. Gunnar » 2013-12-03/18:15

Jo, men vi riskerar ju att åka dit om vi ertappas med att pilla på GPS:en (=per definition kommunikationsutrustning) under färd. Så helt riskfritt är det nog inte.
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Skärpta krav vid användning av mobil i bil

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-12-03/18:47

Håller med - och har ett egenupplevt exempel på just detta: Under en resa i Pyrenéerna 2009 var gruppledaren så upptagen med GPS:en, att han missade en stoppskylt. Jag, som inte har någon GPS, noterade såväl varningsskylten för stopp 150 meter tidigare som själva skylten och den breda vita linjen - men det gäller ju att hålla ihop gruppen, så alla körde vidare. Halvannan minut senare blixtrade det blått i backspeglarna, och samtliga blev stoppade av en patrull ur Guardia Civil Trafico - som inte trott sina ögon, när en grupp på SJU hojåkare struntade i stopplikten!
Civilgardisterna var rätt frostiga i början, men de tinade upp i takt med insikten, att detta var en grupp (över)mogna män, som dabbat sig - inte ett gäng huliganer.
Boten var 150 € - men man fick 30 % rabatt vid kontant betalning! Ingen av oss hade förstås lust att göda den spanska statskassan med 45 € mer än nödvändigt, och alla fick fina kvitton. (Vart pengarna därefter tog vägen, undandrar sig min bedömning.)

Så GPS-användare bör tänka på, när och var de använder grejorna!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skärpta krav vid användning av mobil i bil

Inläggav Dennis Johansson » 2013-12-05/13:16

I största möjliga mån vill jag köra efter en GPS rutt med rösten till hjälmen så jag skall slippa glo på enheten, men ibland är det svårt att undvika.
Därför har jag min GPS så högt monterad som möjligt så att blicken behöver sänkas så lite som möjligt.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst