Daniel Bonnér skrev:Att man kör ihjäl sig på en motorcykel utan körkort för den är inte en frågan om brist på pengar utan brist på intelligens. Darwinismen i sin ädlaste form men tyvärr med risk för livet på oss andra medtrafikanter.
Magnus Mörtling skrev:Att skärpa krav på MC körkort med fler steg och högre åldersgränser är kontraproduktivt.
De som dör har inga körkort och inte blir det bättre av att krångla till det då!
Karlkanga skrev:Så du menar att man ska göra det enklare så att alla klarar av det
Magnus Mörtling skrev:Karlkanga skrev:
(visste ni att det är farligt med alkohol och droger i trafiken , det är vad den utbildningen går ut på) och annan "overhead".
Karlkanga skrev:Det medför 2 års "träning" på de första delarna och sedan obegränsat.
Är vad jag kan utläsa av transportstyrelsens info.
Kovlingen skrev:Skulle jag inte fått mitt hojkort i "paketet" har det nog inte blitt
vare sej hoj eller forum . ( tror jag )
Kapten Stofil skrev:Men om jag förstått saken rätt, så är det så att av de motorcyklister som dör varje år, så är det ungefär en tredjedel eller så som inte har körkort/inte äger MCn/kör en oregistrerad MC/är höga på något/kör långt över hastighetsgränsen (välj det eller de som passar)....
Hur får man bort sådana ur trafiken? Eller från skidbacken, från båtar, hindrar dem att köpa fallskärmar, m.m.?
Kovlingen skrev:Det kanske tom. är så att hans mor är mer lämplig som knutte . ( bara hon får träna lite )
Bror Gårdelöf skrev:Kovlingen skrev:Det kanske tom. är så att hans mor är mer lämplig som knutte . ( bara hon får träna lite )
Exakt detta påpekade Claes Tingvall i intervjun i Bike för något år sedan (vilket förmodligen gjorde åtskilliga läsare förbannade)! Den osäkra trafikanten tar det MYCKET lugnt och råkar därmed MYCKET sällan ut för allvarliga olyckor. (Möjligen kan vederbörande indirekt orsaka olyckor, genom att folk till slut tröttnar och gör vansinnesomkörningar - min reflektion, inte Tingvalls.)
Den förare, som anser sig behärska sitt fordon mycket väl och är van vid att köra fort, är enligt Tingvall en betydligt större risk i trafiken - vilket han angav statistiska belägg för.
Dessutom har vi redan avhandlat, att Corn Flakes-knuttar (= fick behörigheten på köpet men började inte åka hoj förrän LÅNGT senare) är MYCKET sparsamt förekommande i olycksstatistiken, så det är inte alls omöjligt, att nämnda gamla mor - OM hon skulle intressera sig för att åka hoj - skulle löpa mindre risk att råka ut för en olycka än han, som velat åka på bakhjulet.
ErikW skrev: Alltid är det omkörningar där de styr ut skarpt bakom den bil de ska köra om, onödigt sladdande och lekande.
Bror Gårdelöf skrev:Kovlingen skrev:Det kanske tom. är så att hans mor är mer lämplig som knutte . ( bara hon får träna lite )
Exakt detta påpekade Claes Tingvall i intervjun i Bike för något år sedan (vilket förmodligen gjorde åtskilliga läsare förbannade)! Den osäkra trafikanten tar det MYCKET lugnt och råkar därmed MYCKET sällan ut för allvarliga olyckor. (Möjligen kan vederbörande indirekt orsaka olyckor, genom att folk till slut tröttnar och gör vansinnesomkörningar - min reflektion, inte Tingvalls.)
Den förare, som anser sig behärska sitt fordon mycket väl och är van vid att köra fort, är enligt Tingvall en betydligt större risk i trafiken - vilket han angav statistiska belägg för.
Dessutom har vi redan avhandlat, att Corn Flakes-knuttar (= fick behörigheten på köpet men började inte åka hoj förrän LÅNGT senare) är MYCKET sparsamt förekommande i olycksstatistiken, så det är inte alls omöjligt, att nämnda gamla mor - OM hon skulle intressera sig för att åka hoj - skulle löpa mindre risk att råka ut för en olycka än han, som velat åka på bakhjulet.
Kovlingen skrev:ErikW skrev: Alltid är det omkörningar där de styr ut skarpt bakom den bil de ska köra om, onödigt sladdande och lekande.
Ja och då är det ju bekant vilket märke dom kör ( Nu ligger jag risigt till )
Kapten Stofil skrev:Fårrd?
Smurfen skrev:Kapten Stofil skrev:Fårrd?
Brooklyn skrev:Det är dessvärre inte riktigt sant att "Cornflakesknuttar" är sparsamt förekommande. Granskar man statistiken är visserligen sporthojar de mest förekommande, men sedan kommer customhojarna....
Att köra försiktigt inom ramen för sin förmåga och vara ödmjuk och icke-aggressiv i trafiken är som alltid eftersträvansvärt.
Bror Gårdelöf skrev:Brooklyn skrev:Det är dessvärre inte riktigt sant att "Cornflakesknuttar" är sparsamt förekommande. Granskar man statistiken är visserligen sporthojar de mest förekommande, men sedan kommer customhojarna....
Att köra försiktigt inom ramen för sin förmåga och vara ödmjuk och icke-aggressiv i trafiken är som alltid eftersträvansvärt.
Du drar nog en förhastad slutsats här - nämligen att "alla" glidarförare är Corn Flakes-knuttar.
Min definition av Corn Flakes-knutte är alltså någon, som fick A-behörigheten "på köpet" i samband med, att vederbörande tog körkort för bil. Eftersom denna möjlighet försvann 1975, bör de sista Corn Flakes-knuttarna vara födda 1957 - dvs de fyller 57 år i år.
Slutsats: Åtskilliga glidarförare är yngre än 57 och har alltså aktivt tagit A-kort, dvs de är inte Corn Flakes-knuttar.
Tittar Du på andelen omkomna/svårt skadade, som är 57 år eller äldre, förefaller siffrorna inte alarmerande.
I övrigt är vi förstås eniga om det körsätt, som Du beskriver ovan.
ErikW skrev:Smurfen skrev:Kapten Stofil skrev:Fårrd?
Faktiskt. En Apvässad Cosworth Sierra, numera lindad runt en stolpe. Men även en Ferrari 355 och en Corvette C5 framföres av dessa herrar. Som kuriosa kan nämnas att alla har ett stort intresse för F1. En är finne (gissa vad han kör).
Marie skrev:Med den statistiken i ryggen är det nog bäst att jag inte plockar ut min 75 år gamla Ford ur garaget...
Bror Gårdelöf skrev:Min definition av Corn Flakes-knutte är alltså någon, som fick A-behörigheten "på köpet" i samband med, att vederbörande tog körkort för bil.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst