Fler mc förare utan körkort dog

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-06/19:22

Och???
Om 25 % av de förolyckade kört motorcykel utan giltigt körkort, snedvrider det statistiken avsevärt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Lennart Christianson » 2014-01-06/19:36

Bror Gårdelöf skrev:Och???
Om 25 % av de förolyckade kört motorcykel utan giltigt körkort, snedvrider det statistiken avsevärt!


Mitt inlägg var det senaste före ditt och med tre frågetecken. Gissar därför att det var riktat till mig. Dessvärre förstår jag inte frågan. ;)
Om du menar att olyckor med de som kör körkortslösa spiller över på oss andra som håller oss till reglerna, så är jag helt enig.

Min tanke var att enligt statistiken jag såg är det farligare att köra hoj om man har körkort, eftersom det är flest dödsolyckor med förare med körkort. Dock tror jag att antalet förare med körkort är betydligt större än de som kör utan körkort, varför statistiken i det avseendet inte går att använda.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Mimmi » 2014-01-06/19:43

Hej Lennart!


Lennart Christianson skrev://
Min tanke var att enligt statistiken jag såg är det farligare att köra hoj om man har körkort, eftersom det är flest dödsolyckor med förare med körkort. //



Jag har ibland roat mig med att se på statistik på samma sätt och kommit fram till att det är farligare att vara nykter vid mc- eller bilkörning eftersom fler nyktra än onyktra omkommer i trafiken! :shock: :)

Samma sak med rökning; Av antalet avlidna varje år i Sverige är det fler icke-rökare än rökare... :o
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-06/21:04

Lennart Christianson skrev:Dock tror jag att antalet förare med körkort är betydligt större än de som kör utan körkort, varför statistiken i det avseendet inte går att använda.

Din slutsats i förra inlägget är korrekt.
Ovanstående - och Mimmis därpå följande inlägg - "kommenterar Din kommentar" bättre, än jag kan göra själv.

En variant på Mimmis reflektion är en sentens, som kanske var vanligare för drygt hundra år sedan än idag?
"Man skall akta sig för att hamna på sjukhus. Där dör folk."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav HåkanH » 2014-01-06/21:56

Det finns en gammal dansk statistisk undersökning som visar att risken för kranskärssjukdomar minskar
radikalt med ett ökat intag av alkohol.
Sedan länge har det ju talats om att ett par glas rött vin varje dag skulle innebära att antioxidanter
tillfördes kroppen och detta skulle inverka negativt på bildandet av slagg (plack) i hjärtats kranskär.

Resultaten visar något förvånande att risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom minskar med både mängden alkohol och antalet dagar i veckan som den dricks.
Det innebär att de som inte dricker 2 glas vin/dag, har den högsta risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom.
Följdaktligen minskar risken successivt desto fler glas vin man dricker
De som dricker allra mest... kanske 30 glas om dagen alla dagar i veckan, har den absolut lägsta risken. :o

De sistnämnda lär ju dö som flugor ganska snart....men knappast av kranskärssjukdomar! :roll:


Med statistik går det att bevisa att den som står med ena foten i en frys och den andra på en het spisplatta i genomsnitt har det ganska behagligt.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-06/22:09

Nu är vi raskt på väg långt bort från trådrubriken, men ett litet klarläggande här kan vara på plats.
Ovan nämnda danska undersökning är nog rätt ensam i sitt slag - och som sådan enbart intressant som kuriosum (såvida det inte rör sig om rent fusk eller ett skämt).

Åtskilliga studier av alkoholkonsumtion och hälsa har gjorts det senaste kvartsseklet, och resultaten är långt ifrån samstämmiga. Skall man ta fram någon sorts destillat(!!!) av resultaten, är det, att två (- tre?) glas vin om dagen (eller motsvarande mängd alkohol i andra drycker) kan innebära vissa hälsovinster för män över 40. För kvinnor över 40 gäller halva dosen - och för personer under 40 finns inga hälsovinster redovisade.

Höjs dosen ytterligare, försvinner hälsovinsterna snabbt, och hälsoläget blir sämre än för absolutisten (vars hälsoläge i och för sig som regel är gott nog).

Men - som sagt - resultaten är inte entydiga, och fortfarande gäller nog, att ingen seriös läkare uppmanar patienten att börja dricka alkohol för sin hälsas skull. Däremot har man alltså lite på fötterna, om man vill ge lugnande besked till den, som dricker enligt ovan.

Jag är ingen expert inom detta område, så om någon på Forum har mer välgrundad information att komma med, blir jag inte förvånad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav HåkanH » 2014-01-06/22:44

Jodå Bror, det är säkert som du skriver!
Själv beter jag mig lite åt det hållet...men så är jag ju en bra bit över 40 (64). ;)
1-2(3 :oops: ) glas gott vin till maten, fre, lör, söndag!

Men min poäng var väl mest att peka på att genom att använda statistiska undersökningar och ev.
"para ihop" med andra undersökningar, kan man "bevisa/visa" det man avsett.

Men som sagt....tillbaks till trådämnet igen :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-06/22:56

Helt rätt.
"Det finns tre sorters lögn: Lögn, förbannad lögn och statistik."
Oftast tillskrivet Mark Twain - men han citerade i sin tur Benjamin Disraeli, konservativ brittisk premiärminister 1874 - 80.

"Till tråds!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-01-07/23:44

En liten tanke om snedvridningen pga körkortslöshet:

Det heter ju att det är sporthojar som är "värst" i statistiken men samtidigt kan man misstänka att alla dessa körkortslösa och påverkade personer i huvudsak framfört sådana då dom omkom. Jag baserar detta dels på att det troligen finns en del "macho" med i bilden och dels på att det är den hojtypen där en ovan och/eller påverkad förare snabbast uppnår en hastighet som leder till dödsolyckor.

Om detta stämmer betyder att det just är sporthojar som är "orättvist" behandlade i statistiken. Om det sen förändrar bilden på ett avgörande sätt kan jag inte bedöma.

/Fredric

PS. Vissa kanske tycker HD och HD-wannabes är manligare än sporthojar men, om jag fattat saken rätt, så finns det även där en viss överrepresentation i dödstalen.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav HåkanH » 2014-01-08/16:20

Tittar man närmare på trafikverkets djupstudier kan man se antal dödsolyckor-08-11 för resp. kategori:

Sporthojar(sporttouring undantaget) = 44 st
Customhojar = 23 st
Standard "nakenhojar" = 13 st
Touringhojar = 6 st

Ställer man det i skenet av att sporthojar bara utgör 10 % av hela "motorcykelflottan" så talar det väl
sitt tydliga språk.
Sedan är det självklart så, att det inte är hojmodellen i sig det är något fel på, utan helt och hållet den
som håller i spakarna och vad denne har för innehåll mellan öronen.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-08/17:32

Till det, som Håkan skriver ovan, kan läggas en reflektion av spekulativ art.

Av erfarenhet vet jag, att customknuttar som grupp inte kör så rasande många mil per år - även om det naturligtvis finns undantag. Därmed kan man filosofera över viss orutin. Samtidigt finns en relativt bred åldersfördelning inom denna grupp, då customhojar är populära - och faktiskt rätt bra att börja köra på (låg sitthöjd, stimulerar inte till fortåkande etc).

Touringmotorcyklister, däremot, kör närmast definitionsmässigt många mil per år. Det är ju liksom det, som det hela handlar om. Som grupp är vi tämligen "mogna" - för att inte säga övermogna! - eftersom tidigare faser i livet (med småbarn, avancemang i yrkeslivet etc) sällan varit någon bra grogrund för långa hojresor.

Samtidigt är dödsolyckorna i denna grupp få. En logisk slutsats är, att kombinationen många mil per förare (= större körvana) och många år på nacken (= större trafikvana, bättre riskmedvetenhet) ger utslag i form av färre olyckor. Till det kommer förstås, att vi ofta har råd med bra utrustning, dyrare maskiner - och att låta proffs serva dem.

Nakenhojar körs av "alla" - och olycksrisken ligger följaktligen som någon sorts medelvärde.

Om någon kan påvisa fakta, som talar mot mitt resonemang, blir jag inte förvånad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-08/18:13

Till Brors betraktelse vill jag lägga en personlig, helt obestyrkt och ovetenskaplig, reflektion;
Om nu customhojar körs relativt få mil per år, och touringhojar mångdubbelt mer, borde det innebära att risken att dödas "per körd kilometer" blir ännu lägre för förare av touringmaskiner, och motsvarande högre för custom-förare. Hur långt sporthojar i körs per år i genomsnitt har jag inte en susning om, men man kan väl misstänka att det är kortare än touring-hojar i alla fall (det finns säkert statistik på det någonstans).

Vet inte vad jag vill säga med det egentligen, annat än att det finns många sätt att sammanställa och tolka statistik!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav HåkanH » 2014-01-08/19:43

Gunnar Elmgren skrev: borde det innebära att risken att dödas "per körd kilometer" blir ännu lägre för förare av touringmaskiner.

Ja, statistiskt sett bör det väl vara en rimlig slutsats!

Får mig att tänka på denna "gamla utopi"
Om vi dessutom kör så fort det bara går och avverkar varje kilometer på kortast möjliga tid i avseende
att exponeras så kort tid som möjligt för andra trafikanter. så borde det vara 100%-ig överlevnad
i den här gruppen...eller :shock: ;) :lol:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-08/20:02

Ett utmärkt exempel på en logiskt korrekt men erfarenhetsmässigt felaktig slutsats.
(Sådana finns det gott om.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Håkan » 2014-01-08/20:12

Så här skriver SMC idag med anledning av VTI:s Transportforum i Linköping:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fra ... hastighet/

Och så här:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fra ... t-problem/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-08/20:19

Intressant. Första länken är daterad 2014-01-09 - dvs i morgon! :D
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Galne Dansken » 2014-01-08/21:39

Sorry - vi tyckte Ni sku ha möjlighet att ta del av detta :)

BMW KLUBBEN, är liksom en viktig del av SMC

Kanske någon kommer förbi torsdag eftermiddag på Transportforum i Linköping :)
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-09/09:50

Ett sätt som verkar fungera vad gäller att slippa få ut stulna mc i trafiken med körkortslösa förare är att det borde krävas startspärr på ALLA mc, även crossar och enduro / motardhojar.
Inte sällan stjäls de senare av skitungar och körs omkring på cyckelbanor mm.
En jag känner som hade olika mc i garaget blev av med den som EJ* hade startspärr, i detta fallet en Suzuki, de hade inte ens rört Hondan för de visste att de ej skulle få den att starta.

* Ändrat x 2
Senast redigerad av Dennis Johansson 2014-02-09/15:36, redigerad totalt 2 gånger.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Mimmi » 2014-02-09/14:19

Dennis Johansson skrev://
En jag känner som hade olika mc i garaget blev av med den som hade startspärr, i detta fallet en Honda, de hade inte ens rört den för de visste att de ej skulle få den att starta.



:? :?:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Marie » 2014-02-09/14:44

Dennis Johansson skrev:En jag känner som hade olika mc i garaget blev av med den som hade startspärr, i detta fallet en Honda, de hade inte ens rört den för de visste att de ej skulle få den att starta.



Jag fattar inte vad du menar där. Rena självmotsägelsen...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-09/14:55

Skrev fel, skall ändra
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Konsument » 2014-02-09/14:57

Jag tar för givet att Dennis menar att startspärr är ett bevisat effektivt stöldskydd.
(att sedan skitungar har bättre koll på vilka MC som har startspärr än vad jag har är en helt annan sak...)

Länken till senaste statistiken (eftersom jag missat den i eventuellt tidigare inlägg):
http://www.trafikverket.se/PageFiles/28 ... ag_2_0.pdf
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Marie » 2014-02-09/15:17

Dennis Johansson skrev:En jag känner som hade olika mc i garaget blev av med den som EJ* hade startspärr, i detta fallet en Honda, de hade inte ens rört den för de visste att de ej skulle få den att starta.


Det blir fortfarande ganska förbryllande när man läser, för här menar du att det var Hondan som inte hade startspärr.

Så här skulle det bli riktigt:

"En jag känner som hade olika mc i garaget blev EJ av med den som hade startspärr, i detta fallet en Honda, de hade inte ens rört den för de visste att de ej skulle få den att starta."

mvh
Fröken
;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-09/15:37

Ändrat igen
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Olof Eriksson » 2014-02-09/23:26

Eller att skitungarna vet att en duka startar på första kicken medan Hondan inte startar alls......
Dagens ungar är duktiga idag helt enkelt :-D
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Föregående

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron