Fler mc förare utan körkort dog

Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Izvor » 2014-01-04/14:19

Så löd artikeln i GP.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2232 ... orkort-dog

Jag tog mitt MC kort för några månader sen. Nu läste jag artikeln och på nåt sätt känndes det inte rätt väg att gå för att få ner antalet döda som inte har mc kort.

Några egna synpunkter.

Det är dyrt att ta körkort om man inte har möjlighet för privat körning.

Tycker att det är bra att man kan övningsköra privat, det är inte så i alla länder

Jag skulle inte vilja och inte ha lågfartsdel under min utbildning, tycker att den är väldigt viktig

Även om man skulle få ner kostnaden med säg 2000-3000kr (via trafikskola, privat handlar det om 1-2 tankar) så tvivlar jag på att mindre körkortslösa skulle ge sig ut på vägar, jag tror att det handlar mer om att inte respektera lagen.

Om man ska på nåt sätt ekonomiskt gå till väga att fler ta körkort innan de ger sig ut på vägar så skulle jag vilja att man behåller den standarden, uppkörningen man har idag men däremot sänka de fasta kostnader till transportstyrelsen Tex. 1500 kr för körkorstillstånd och i den ingår allt som man "måste".

Förslaget jämför jag med då för nåt år sen då 9:e klassare inte klarade av godkänt i matteprov ( svårighetsgraden har tydligen varit samma under alla år)
Då skrev man om provet så att alla klarade det.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Micke.Aspving » 2014-01-04/15:07

Det vore intressant att få veta vilka typer av folk som inte hade körkort som förolyckades..

Utan att veta ett dugg, så tror jag att nästan alla antingen/och eller stulit hojen varit berusade av någon drog/alkohol.

Dessutom är ju körkortet det billigaste med mcåkning :shock:
Micke.Aspving
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2013-09-06/17:53

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Fredrik J » 2014-01-04/15:11

Instämmer i princip. Grundproblemet torde istället vara att det är för lätt och riskfritt att köra utan körkort.

Visst är det dyrt att ta mc-körkort, mitt eget som togs för några år sedan gick på i runda slängar 25000:-, men problemet är ju inte att inte tillräckligt många tar körkort utan att det finns en liten grupp som har körkort som inte borde ha det. Samma problematik finns ju bland alla trafikanter, motorcyklister år ju på intet sätt unika.

Vad jag hade velat se från dom trafikvårdande myndigheterna vore en handlingsplan för att faktiskt få bort dom som kör olovligt, påverkade etc. permanent från trafiken men den typen av lösningar som faktiskt skulle bita ordentligt på den lilla lilla grupp som den högsta riskgruppen utgör lyser ju med sin frånvaro helt.

Av någon anledning verkar ju ansvariga politiker i princip helt ointresserade av den problematiken.

Å andra sidan har vi ju lite av ett lyxproblem i Sverige när vi diskuterar trafiksäkerhet så kanske skall man undvika att söka lösningar på problem som är väldigt begränsade i sin omfattning.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-01-04/16:57

Att man kör ihjäl sig på en motorcykel utan körkort för den är inte en frågan om brist på pengar utan brist på intelligens. Darwinismen i sin ädlaste form men tyvärr med risk för livet på oss andra medtrafikanter.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-04/17:05

Daniel Bonnér skrev:Att man kör ihjäl sig på en motorcykel utan körkort för den är inte en frågan om brist på pengar utan brist på intelligens. Darwinismen i sin ädlaste form men tyvärr med risk för livet på oss andra medtrafikanter.

Tyvärr har nog cynikern i Dig rätt, Daniel......
De med bristande omdöme och/eller intelligens lär löpa hög risk att råka illa ut, oavsett om dom har körkort eller ej. Svårt att göra något åt med vare sig fortbildning, skärpta regler för oss "laglydiga" (nåja!) eller hårdare straff. :roll:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-01-04/17:11

Att skärpa krav på MC körkort med fler steg och högre åldersgränser är kontraproduktivt.
De som dör har inga körkort och inte blir det bättre av att krångla till det då!
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Brooklyn » 2014-01-04/18:31

Magnus Mörtling skrev:Att skärpa krav på MC körkort med fler steg och högre åldersgränser är kontraproduktivt.
De som dör har inga körkort och inte blir det bättre av att krångla till det då!


Bättre att se till att det blir enklare insteg så att fler väljer att ta MC-kort. Vi skall nog inte underskatta kostnadens betydelse i sammanhanget. För många i dessa grupper är det en fråga om antingen hoj eller kort, om man nu inte helt sonika stjäl hojen också...
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Ola Arvidsson » 2014-01-04/18:42

Gruppen förare som kör vårdslöst, utan giltigt körkort, påverkade av alkohol/droger och med oskattade/oförsäkrade/obesiktade hojar är svåra att komma åt. Kostnaden för att ta körkort har säkert viss betydelse, även om jag tror att den är marginell. "Kamratstöd" torde vara den effektivaste metoden. Risken finns dock att de individer som den här gruppen umgås med kan ha vissa brister i omdömet... :-/.
R1200 GS 2015
Distriktsombud D1
Ola Arvidsson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Karlkanga » 2014-01-04/19:19

Några egna synpunkter.

Det är dyrt att ta körkort om man inte har möjlighet för privat körning.

Gämfört med vad?
2 veckor i Thailand all inclusive 35 000:-
Körkort för att få köra Lastbil med släp 30 - 50 000?
En Helkväll på krogen med polarna 1500 - 2000:- ?
Bio i ca 2 timmar 160:-
Om du tar körkortet vid 30 och inte hittar på något dumt kan du köra mc en bra bit efter 70 = minst 40 år
ungefär 1226400 tim, dela det med kostnaden.

Tycker att det är bra att man kan övningsköra privat, det är inte så i alla länder

Gäller bara att man har en bra handledare :-)

Jag skulle inte vilja och inte ha lågfartsdel under min utbildning, tycker att den är väldigt viktig

Nu fattar jag inte hur du menar???? :?
Vill du ha den eller inte?
Själv tycker jag det är bra att kunna krypköra på en motorcyckel!

Även om man skulle få ner kostnaden med säg 2000-3000kr (via trafikskola, privat handlar det om 1-2 tankar) så tvivlar jag på att mindre körkortslösa skulle ge sig ut på vägar, jag tror att det handlar mer om att inte respektera lagen.
Det är ju inte de som har tagit mc-körkort utan "körkortslösa" individer som står för den största delen i statistiken,de har lånat eller stulet mc, påverkan av droger är något som också finns med i bilden.
Så problemet är nog att de inte tar saker på allvar och inte har fattat vad en motorcykel är och hur man ska köra en sådan, med insidan av huvudet!

Om man ska på nåt sätt ekonomiskt gå till väga att fler ta körkort innan de ger sig ut på vägar så skulle jag vilja att man behåller den standarden, uppkörningen man har idag men däremot sänka de fasta kostnader till transportstyrelsen Tex. 1500 kr för körkorstillstånd och i den ingår allt som man "måste".

Hmm? Hur går det ihop behålla standarden men billigare? Lägga ut den till Kineserna? :shock:


Förslaget jämför jag med då för nåt år sen då 9:e klassare inte klarade av godkänt i matteprov ( svårighetsgraden har tydligen varit samma under alla år)
Då skrev man om provet så att alla klarade det.[/quote]

Så du menar att man ska göra det enklare så att alla klarar av det :?:
Va bra då kan vi göra det enklare att ta flygcertifikat också, det skulle jag vilja ha :D
Jag tycker det är fördyrt och svårt att bli läkare men om vi gör det lite lättare......? proven har ju varit de samma under lång tid så kanske alla klarar det.
Kanske inte alla är lämpliga att köra motorcykel??? Eftersom inte alla har flygcertifikat eller läkarlegitimation. :o
Karlkanga
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-11-08/20:17

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-01-04/20:11

Karlkanga skrev:Så du menar att man ska göra det enklare så att alla klarar av det :?:


Absolut inte... men genom att höja åldersgränsen uppnås vad?
- Inlärningen tar längre tid (bara att erkänna att vi inte lär oss lika lätt upp i åren)
- Intresset infaller ofta före 27 års ålder... vad göra då? Ja en del tycker att det går bra att köra ändå tydligen, med fatala följder. En del kanske till och med stjäl "sin leksak" då ålder och brinnande intresse inte sammanfaller!? Eller så är åldern inte problemet utan kostnaden? Körskolorna har en bra lobbyorganisation som pådyvlar och får igenom lagförslag gällande än det ena än det andra med utbildningar för privata övningskörarlärare, riskutbildning (visste ni att det är farligt med alkohol och droger i trafiken :o , det är vad den utbildningen går ut på) och annan "overhead".
Det långsiktiga målet verkar onekligen vara att förbjuda alla stora MC i europa för jag kan inte se någon annan förklaring till det som sker idag.

Som sagt... krångla inte till det för det resulterar i färre utbildade motorcyklister och då kommer fler att dö på vägarna.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Micke.Aspving » 2014-01-04/20:34

Fakta: Mc-olyckor
2010 omkom totalt 37 motorcyklister på svenska vägar, året därpå 46 och förra året 31. Då omfattas inte personer som dör på grund av sjukdom och självmord.

Andelen körkortslösa bland omkomna mc-förare 2005 var 17 procent, följande år 25 procent och i fjol 35 procent.
Åren 2009–2011 hade nästan var tredje omkommen mc-förare alkohol eller andra droger i blodet. Perioden 2005–2008 var en av fyra omkomna påverkade av alkohol eller droger.
Källa: Transportstyrelsen och SMC (TT)

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1882 ... mc-olyckor
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.184 ... an-korkort
Senast redigerad av Micke.Aspving 2014-01-04/20:44, redigerad totalt 1 gång.
Micke.Aspving
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2013-09-06/17:53

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-04/20:36

Till Magnus Mörtling m fl: Det finns en enkel medelväg, som byråkraterna vägrar att se. A-behörigheten skulle kunna "stegas", så att man från början bara får köra motorcyklar med effekten X (rimligen 48 pållar), efter förslagsvis 2 vurpfria år får gå upp till effekten Y, dito till effekten Z etc, tills man efter ett visst antal år slipper effektbegränsningarna helt. Dessa steg skulle tas med automatik, dvs det skulle inte vara frågan om ny uppkörning, nya prover etc.

Vitsen med ett sådant system skulle vara, att nya förare fick chansen att lära in grunderna på hojar med måttlig effekt, varpå de kunde "växa i kostymen" med stigande ålder och erfarenhet.
Hur vi än vrider och vänder på problematiken, ÄR unga män på effektstinna hojar kraftigt överrepresenterade i (döds)olycksstatistiken - där kurvorna planar ut först efter fyllda 30 - och det är väl DET problemet, som behöver åtgärdas?

(De, som kör olagligt, är svåra att göra något åt - och snedvrider tyvärr statistiken påtagligt, vilket icke insatta kan ha svårt att förstå.)

Till Micke Aspving: "Förra året" i Ditt inlägg ovan är väl 2012 - dvs "förrförra året"?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Micke.Aspving » 2014-01-04/20:51

"Till Micke Aspving: "Förra året" i Ditt inlägg ovan är väl 2012 - dvs "förrförra året"?"

Det är whiskyns fel :mrgreen: , men ärligt talat så ser jag inte ens vad jag har skrivit om 2012?? :D


Host host :mrgreen: NU såg jag det :shock: ... Jag hade bara kopierat texten från GP :roll: Whiskyn fel :twisted:
Micke.Aspving
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2013-09-06/17:53

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-04/21:24

Inom mitt gebit är det väl känt, att allt, som har effekter, också har bieffekter. ;-)

Slutsats: Varje gång man hör talas om en behandlingsmetod, som är helt biverkningsfri, vet man, att man har att göra med en charlatan.
Enda undantaget från den regeln är, om behandlingen helt saknar effekt. Då kan den möjligen även sakna bieffekter. (Men om man satsat på en behandling utan några som helst effekter, blir en bieffekt i regel personlig besvikelse. ;-))
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Karlkanga » 2014-01-04/22:26

Var det så här du menade då Bror? ;)
A1
Körkortsbehörigheten A1 ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

Åldersgränsen för A1 är 16 år.

A2
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg.

Åldersgränsen för A2 är 18 år.

A
Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.

Åldersgränsen för A är 24 år. Men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.

Har du haft körkort med behörigheten A-begränsad i minst två år övergår behörigheten automatiskt till A. Du behöver inte byta ut körkortet. Datumet då körkortet utfärdades visar om du uppfyller detta.

Det medför 2 års "träning" på de första delarna och sedan obegränsat.
Är vad jag kan utläsa av transportstyrelsens info. :)
Karlkanga
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-11-08/20:17

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Karlkanga » 2014-01-04/22:35

Magnus Mörtling skrev:
Karlkanga skrev:

(visste ni att det är farligt med alkohol och droger i trafiken :o , det är vad den utbildningen går ut på) och annan "overhead".


Och lika för....t är det ca 16 000 varje dygn som kör rattfulla???
Till dessa ska det läggas till drogpåverkade förare???
Sedan håller jag med om att det skulle räcka med en riskutbildning om alkohol och droger för körkortsklass 1.
Karlkanga
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-11-08/20:17

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-04/23:00

Karlkanga skrev:Det medför 2 års "träning" på de första delarna och sedan obegränsat.
Är vad jag kan utläsa av transportstyrelsens info. :)

Du ser: Jag är inte uppdaterad på dagens regelverk. (Fick ju A-behörigheten per automatik i februari 1971 och har av förklarliga skäl inte ägnat alla turer därefter så väldigt stor uppmärksamhet!)
Senast jag läste något i ämnet, verkade det, som att man var tvungen att avlägga nya prov för varje behörighetssteg - vilket verkade vara en typisk skrivbordsidé.
Har alltså byråkraterna numera tagit sitt förnuft tillfånga? I så fall lika oväntat som glädjande!

Sedan kan man ju fundera på, om två års träning räcker, för att man skall tillåtas grensla en BMW S 1000 RR, Suzuki Hayabusa eller Kawasaki ZZR 1400 i trafik (utifrån det där med att den manliga riskbedömningsförmågan förefaller fullt utvecklad först efter 30).

Å andra sidan ogillar jag förmyndarmentalitet och onödigt krångel, så vi får måhända behålla, vad som är?
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2014-01-04/23:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Izvor » 2014-01-04/23:00

Hej Karlkanga

Jag tror att jag har blivit missförstådd. Tyvärr händer det mig ganska ofta. Jag utrycker mig dåligt/oklart ofta samt att jag är usel med det där med smiles det gör liksom inte saken bättre. Förr så skyllde jag på att jag var invandrare (krigsbarn från Balkan kriget) samt skilsmässobarn. Nu är jag 34 år och har bott här i 24 år så den historien går ingen på längre :D ;) :D

Jag vill därmed förklara mina synpunkter, som nedan inleds med >>.

"Det är dyrt att ta körkort om man inte har möjlighet för privat körning.

Gämfört med vad?
2 veckor i Thailand all inclusive 35 000:-
Körkort för att få köra Lastbil med släp 30 - 50 000?
En Helkväll på krogen med polarna 1500 - 2000:- ?
Bio i ca 2 timmar 160:-
Om du tar körkortet vid 30 och inte hittar på något dumt kan du köra mc en bra bit efter 70 = minst 40 år
ungefär 1226400 tim, dela det med kostnaden."
>>Allt är relativt. Inkomst, vad man vill lägga pengar på, vad man jämför med osv. Men ja, jag tycker att det är dyrt att ta MC kort idag.

"Tycker att det är bra att man kan övningsköra privat, det är inte så i alla länder

Gäller bara att man har en bra handledare :-)"
>>sant! :)

"Jag skulle inte vilja och inte ha lågfartsdel under min utbildning, tycker att den är väldigt viktig

Nu fattar jag inte hur du menar???? :?
Vill du ha den eller inte?
Själv tycker jag det är bra att kunna krypköra på en motorcyckel!"
>>Jag förstår att du inte fattar vad jag menar! :D Här skriver jag verkligen som en kratta...
Jag vill absolut ha kvar den!

"Även om man skulle få ner kostnaden med säg 2000-3000kr (via trafikskola, privat handlar det om 1-2 tankar) så tvivlar jag på att mindre körkortslösa skulle ge sig ut på vägar, jag tror att det handlar mer om att inte respektera lagen.
Det är ju inte de som har tagit mc-körkort utan "körkortslösa" individer som står för den största delen i statistiken,de har lånat eller stulet mc, påverkan av droger är något som också finns med i bilden.
Så problemet är nog att de inte tar saker på allvar och inte har fattat vad en motorcykel är och hur man ska köra en sådan, med insidan av huvudet!"
>>Det jag vill säga här är att om man tar bort lågfartsdelen vid uppkörningen (för att minska körkortskostnader) som de föreslår, så kommer man inte åt själva problemet vilket är att det alltid finns de som kör utan körkort.

"Om man ska på nåt sätt ekonomiskt gå till väga att fler ta körkort innan de ger sig ut på vägar så skulle jag vilja att man behåller den standarden, uppkörningen man har idag men däremot sänka de fasta kostnader till transportstyrelsen Tex. 1500 kr för körkorstillstånd och i den ingår allt som man "måste".

Hmm? Hur går det ihop behålla standarden men billigare? Lägga ut den till Kineserna? :shock:"
>>Du har nog rätt här. Det är som jag skrev ovan, vissa personer kör oavsett om de har körkort eller är körkortslösa.


"Förslaget jämför jag med då för nåt år sen då 9:e klassare inte klarade av godkänt i matteprov ( svårighetsgraden har tydligen varit samma under alla år)
Då skrev man om provet så att alla klarade det.

Så du menar att man ska göra det enklare så att alla klarar av det :?:
Va bra då kan vi göra det enklare att ta flygcertifikat också, det skulle jag vilja ha :D
Jag tycker det är fördyrt och svårt att bli läkare men om vi gör det lite lättare......? proven har ju varit de samma under lång tid så kanske alla klarar det.
Kanske inte alla är lämpliga att köra motorcykel??? Eftersom inte alla har flygcertifikat eller läkarlegitimation. :o"
>>Det hade ju varit nåt! ;). jag menar att det är lika galet att ta bort lågfartsdelen för mc-kort som att förenkla ett matteprov för att fler skall klara det.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Karlkanga » 2014-01-04/23:24

Inga problem Izvor
Själv är jag född och uppväxt i detta landet och inte fattar jag all rappakalja heller :D

>>Jag förstår att du inte fattar vad jag menar! :D Här skriver jag verkligen som en kratta... Japp det gjorde du! :shock:

Jag förstog nog det mesta men blev lite upprörd :oops: så ta det inte så hårt om du gjorde det.

Du skapade en bra tråd!
Fortsätt med det även om du ibland skriver som en kratta :D
Karlkanga
Karlkanga
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-11-08/20:17

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Kovlingen » 2014-01-04/23:43

Tur att inte gäller lastbilar eller bussar .
( Kommer nog alltid att finnas dessa "offer" )
Träffade en drogad chaffis vid ett flertal tillfällen men fattade inte
att han kunde vara så på tårna varje dag förrän jag fick veta att han
tom. hade med sej skiten på jobbet och torskade till slut . Som tur var . :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Mimmi » 2014-01-04/23:52

Hej!

Man får väl vara glad så länge det inte för de vanliga behörigheterna blir samma som för de högre, förnyelse med läkarintyg vart femte år (förr tio år), inte kul så svårt som det är att få tag på läkare som befattar sig med sådana intyg. Detta erfor jag själv nyss när det var dags att förnya mina högre behörigheter...

För att anknyta till trådens kärna: Ett körkort i sig innebär inte att man är en fena på att köra, eller har det omdöme som utgör ett krav för att framföra ett fordon i trafik, så den sortens människor som det handlar om kör nog lika illa/vansinnigt/drogade/onyktra/hjälmlöst/stulet* även om de skulle på ett enkelt billigt sätt ta körkort.

*Stryk det eventuellt ej tillämpliga.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Kovlingen » 2014-01-04/23:57

Skulle jag inte fått mitt hojkort i "paketet" har det nog inte blitt
vare sej hoj eller forum . ( tror jag ) :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Marie » 2014-01-04/23:59

Kovlingen skrev:Skulle jag inte fått mitt hojkort i "paketet" har det nog inte blitt
vare sej hoj eller forum . ( tror jag ) :?


Jag kan bara instämma.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Jan G Janson » 2014-01-05/12:44

Man kan ju börja med att ta upp trafikundervisningen i grundskolan . Bättre kunskaper , billigare körkort . Samtidigt som man sår ett frö till riskanalytiskt beteende . :geek:
Jan G Janson
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-12-10/16:41

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-05/15:26

Precis! En osannolikt korkad attityd gentemot dagens barn är curlingmentaliteten - som innebär, att inget får vara svårt, och att alla problem är någon annans fel! (Läs gärna exempelvis Ann Heberleins "Det var inte mitt fel - om konsten att ta ansvar" och David Eberhardts "Ingen tar skit i de lättkränktas land".)

Den dagen, då vi åter får folk att begripa, att oavsett vem som "hade rätt", är det de själva, som går sönder eller dör, om de beter sig korkat i trafiken (eller i en del andra miljöer) - då är mycket vunnet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-05/18:47

Men om jag förstått saken rätt, så är det så att av de motorcyklister som dör varje år, så är det ungefär en tredjedel eller så som inte har körkort/inte äger MCn/kör en oregistrerad MC/är höga på något/kör långt över hastighetsgränsen (välj det eller de som passar).

Sådana personer gissar jag är sådana som även kör bil utan körkort/påverkade, basejumpar, provar tunga droger, åker skidor offpist i områden med lavinvarning, kör båt påverkade och vansinnigt fort, osv. Alltså personer som saknar självbevarelsedrift och/eller är ovanligt riskbenägna.

Hur får man bort sådana ur trafiken? Eller från skidbacken, från båtar, hindrar dem att köpa fallskärmar, m.m.? Troligen inte genom att göra det lättare att ta körkort. I så fall skulle de antagligen köra lika vansinnigt fast med körkort. Det är nog inte för att de inte fått riskutbildning som de gör som de gör, snarare för att de gillar att ta väldigt stora risker.

Förr eller senare tar de ju hand om sig själva när de kör ihjäl sig, i det avseendet är väl problemet inte så svårt, låt dem köra ihjäl sig, nackdelen är att risken är överhängande att de tar oskyldiga med sig i döden.

Jag gissar att det enda sätt som fungerar skulle vara att ha stenkoll ute i trafiken och finka dem så fort de börjar tokköra, ta fordonet i beslag och sedan ha stenkoll på vad de sysslar med, och ingripa direkt om de försöker igen. Men det går ju inte när det inte finns några poliser ute...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-05/21:03

Kapten Stofil skrev:Men om jag förstått saken rätt, så är det så att av de motorcyklister som dör varje år, så är det ungefär en tredjedel eller så som inte har körkort/inte äger MCn/kör en oregistrerad MC/är höga på något/kör långt över hastighetsgränsen (välj det eller de som passar)....

Hur får man bort sådana ur trafiken? Eller från skidbacken, från båtar, hindrar dem att köpa fallskärmar, m.m.?

Det får man tyvärr inte.

Diskussionen tenderar att snedvridas inte så lite av just detta. Om 31 personer dog i motorcykelolyckor 2012, och 1/3 av dem var uppenbara lagbrytare i ett eller flera avseenden, är en bättre beskrivning, att 20 motorcyklister dog - samt 11, som körde motorcykel fullständigt olagligt.

Men vi får nog se oss i månen efter den sortens redovisning - samtidigt som förståsigpåarna kommer att fortsätta att basera sina resonemang på fel siffror.
"Varför skall man vara klok, när världen är galen?" frågade "essäns fader" Michel de Montaigne redan på 1500-talet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Mr_rockster » 2014-01-06/00:10

Kan de inte börja säga att alla som skjuter någon är jägare också?
Mr_rockster
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2012-12-19/13:53

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Matto » 2014-01-06/00:59

Jag själv tog mc-kort vid 16 års ålder (79) vilket inte var alltför svårt. Det jag har på mitt samvete vad det gäller mc är 1(!?) fortkörning. Har även C-kort vilket jag fick den "lätta" vägen innan kravet på uppkörning gällde. Har således ABC kort införskaffat på olika sätt. Har inga tyngre förseelser förutom fortkörning (A & B) Jag har kört åtskilliga mil som säljare i bil, lastbilschaffis och som "mc-nörd" utan att ha åsamkat någon annan någon skada. (Möjligtvis stött någons ego) Bara man själv kör med insidan av det som är i hjälmen så funkar det. Att det är mycket pengar att ta ett körkort tror jag inte spelar någon roll, det är föraren som avgör om det "går åt helvete eller inte" körkort eller inte. Sen kan man ju alltid fundera över om att morsan/farsan som fått sitt körkort med på köpet är kompetent eller inte. Nu har jag passerat den ålder då jag måste göra en läkarundersökning för att få behålla mitt C-kort, varför inte mitt A & B kort??? Är det så självklart? Kommer på mig själv att jag har väl inga problem, men behöver mina läsbrillor för att kunna skriva detta inlägg, men blir upprörd då "nån jävel" ställer krav för att jag ska förnya mitt körkort för att kunna framföra mitt fordon säkert. Nja självransakan och ödmjukhet är nog det första som borde dyka upp.
Användarvisningsbild
Matto
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2013-10-26/10:42

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-06/08:48

Med andra ord har Du agerat enligt lag och förordning - och kör enligt lag och förordning (i alla fall för de mesta, som de flesta av oss). Inte mycket att orda om, alltså.

Att en tredjedel av alla, som omkommer på motorcykel, saknar körkort för densamma och/eller saknar hjälm och/eller kör mycket för fort och/eller är drogpåverkade, ÄR däremot något att orda om, såtillvida att de över huvud taget inte skulle ha suttit på en hoj, och deras dödsolyckor bidrar till att kraftigt snedvrida statistiken - vilket okunnigt folk inte begriper och därmed baserar sitt resonemang på fel siffror.

Reglerna för att få behålla de olika körkorten är en annan femma, och jag har varit tvungen att använda läsglasögon vid datorn i över ett decennium - men eftersom fjärrseendet är utmärkt, spelar det ingen roll i trafiken.

Det där med självrannsakan och ödmjukhet instämmer jag i.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Kovlingen » 2014-01-06/09:18

Låt mej kalla en bekant för x .
När han blir kaxig brukar jag skoja med honom och säja att han inte har något hojkort .
Han har inget argument men retar sej på att hans mamma 65+ får köra hoj trots att
hon aldrig suttit på en sådan . :)
I nästa sekvens kommer han med att tala om hur han kan köra (utan kort) , bla. på bakhjulet osv .
Det vill säja att han tycker detta är en merit .
Jag har talat om för honom vad jag tycker om detta och ännu mer betonat hans okunnighet .
Det kanske tom. är så att hans mor är mer lämplig som knutte . ( bara hon får träna lite )

Han har slutat med detta och surrar numera om att köpa en 4-hjuling :o

Därmed inte sagt att han till vardags kör som en buse ( i bil ) och att synderna utfördes
för flera år sedan .
Konstiga bekanta man har :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-06/09:33

Kovlingen skrev:Det kanske tom. är så att hans mor är mer lämplig som knutte . ( bara hon får träna lite )

Exakt detta påpekade Claes Tingvall i intervjun i Bike för något år sedan (vilket förmodligen gjorde åtskilliga läsare förbannade)! Den osäkra trafikanten tar det MYCKET lugnt och råkar därmed MYCKET sällan ut för allvarliga olyckor. (Möjligen kan vederbörande indirekt orsaka olyckor, genom att folk till slut tröttnar och gör vansinnesomkörningar - min reflektion, inte Tingvalls.)
Den förare, som anser sig behärska sitt fordon mycket väl och är van vid att köra fort, är enligt Tingvall en betydligt större risk i trafiken - vilket han angav statistiska belägg för.

Dessutom har vi redan avhandlat, att Corn Flakes-knuttar (= fick behörigheten på köpet men började inte åka hoj förrän LÅNGT senare) är MYCKET sparsamt förekommande i olycksstatistiken, så det är inte alls omöjligt, att nämnda gamla mor - OM hon skulle intressera sig för att åka hoj - skulle löpa mindre risk att råka ut för en olycka än han, som velat åka på bakhjulet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav ErikW » 2014-01-06/12:07

Bror Gårdelöf skrev:
Kovlingen skrev:Det kanske tom. är så att hans mor är mer lämplig som knutte . ( bara hon får träna lite )

Exakt detta påpekade Claes Tingvall i intervjun i Bike för något år sedan (vilket förmodligen gjorde åtskilliga läsare förbannade)! Den osäkra trafikanten tar det MYCKET lugnt och råkar därmed MYCKET sällan ut för allvarliga olyckor. (Möjligen kan vederbörande indirekt orsaka olyckor, genom att folk till slut tröttnar och gör vansinnesomkörningar - min reflektion, inte Tingvalls.)
Den förare, som anser sig behärska sitt fordon mycket väl och är van vid att köra fort, är enligt Tingvall en betydligt större risk i trafiken - vilket han angav statistiska belägg för.

Dessutom har vi redan avhandlat, att Corn Flakes-knuttar (= fick behörigheten på köpet men började inte åka hoj förrän LÅNGT senare) är MYCKET sparsamt förekommande i olycksstatistiken, så det är inte alls omöjligt, att nämnda gamla mor - OM hon skulle intressera sig för att åka hoj - skulle löpa mindre risk att råka ut för en olycka än han, som velat åka på bakhjulet.


Utan tvekan så. I min bekantskapskrets finns det flera bil och motorintresserade som anser sig vara ena riktiga fenor bakom spakarna. Alltid är det omkörningar där de styr ut skarpt bakom den bil de ska köra om, onödigt sladdande och lekande. Skulle man påpeka att de kör som sopor skulle man bli deras fiende för all framtid.

Intressant vore att veta hur många körkortslösa som orsakar andra olyckor än där det skadas/omkommer själv?
ErikW
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2013-08-21/12:35

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Kovlingen » 2014-01-06/12:13

ErikW skrev: Alltid är det omkörningar där de styr ut skarpt bakom den bil de ska köra om, onödigt sladdande och lekande.

Ja och då är det ju bekant vilket märke dom kör :mrgreen: :oops: ( Nu ligger jag risigt till :( )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-06/12:22

Fårrd? ;)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Kovlingen » 2014-01-06/12:23

Törs inte skriva vilket märke det är :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Brooklyn » 2014-01-06/12:35

Bror Gårdelöf skrev:
Kovlingen skrev:Det kanske tom. är så att hans mor är mer lämplig som knutte . ( bara hon får träna lite )

Exakt detta påpekade Claes Tingvall i intervjun i Bike för något år sedan (vilket förmodligen gjorde åtskilliga läsare förbannade)! Den osäkra trafikanten tar det MYCKET lugnt och råkar därmed MYCKET sällan ut för allvarliga olyckor. (Möjligen kan vederbörande indirekt orsaka olyckor, genom att folk till slut tröttnar och gör vansinnesomkörningar - min reflektion, inte Tingvalls.)
Den förare, som anser sig behärska sitt fordon mycket väl och är van vid att köra fort, är enligt Tingvall en betydligt större risk i trafiken - vilket han angav statistiska belägg för.

Dessutom har vi redan avhandlat, att Corn Flakes-knuttar (= fick behörigheten på köpet men började inte åka hoj förrän LÅNGT senare) är MYCKET sparsamt förekommande i olycksstatistiken, så det är inte alls omöjligt, att nämnda gamla mor - OM hon skulle intressera sig för att åka hoj - skulle löpa mindre risk att råka ut för en olycka än han, som velat åka på bakhjulet.


Det är dessvärre inte riktigt sant att "Cornflakesknuttar" är sparsamt förekommande. Granskar man statistiken är visserligen sporthojar de mest förekommande, men sedan kommer customhojarna. Åldersfördelningen är relativt jämn men man kan säkert anta att sporthojar i större utsträckning körs av yngre förare medan customhojarna i större utsträckning körs av de äldre...

Att köra försiktigt inom ramen för sin förmåga och vara ödmjuk och icke-aggressiv i trafiken är som alltid eftersträvansvärt.

Länk till statistik: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20cent ... ag_2_0.pdf
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Kovlingen » 2014-01-06/12:49

Själv kör jag r1150r och mina vanligaste turkompisar med gratiskort åker 1100r , 12rt och nån gs .
Inga olyckor i gänget under mina 5 år som 2-hjulstrafikant .
Kanske hojtypen som skapar dessa olyckor och inte knuttarna .
Men ! Med statistik kan man få fram det man vill .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Marie » 2014-01-06/14:18

Kovlingen skrev:
ErikW skrev: Alltid är det omkörningar där de styr ut skarpt bakom den bil de ska köra om, onödigt sladdande och lekande.

Ja och då är det ju bekant vilket märke dom kör :mrgreen: :oops: ( Nu ligger jag risigt till :( )


I Kärnten skulle det definitivt handla om en stylad VW Golf III eller IV. :mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Smurfen » 2014-01-06/15:13

Kapten Stofil skrev:Fårrd? ;)


:D :lol: :mrgreen:
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav ErikW » 2014-01-06/15:29

Smurfen skrev:
Kapten Stofil skrev:Fårrd? ;)


:D :lol: :mrgreen:

Faktiskt. En Apvässad Cosworth Sierra, numera lindad runt en stolpe. Men även en Ferrari 355 och en Corvette C5 framföres av dessa herrar. Som kuriosa kan nämnas att alla har ett stort intresse för F1. En är finne (gissa vad han kör). ;)
ErikW
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2013-08-21/12:35

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-06/15:46

Brooklyn skrev:Det är dessvärre inte riktigt sant att "Cornflakesknuttar" är sparsamt förekommande. Granskar man statistiken är visserligen sporthojar de mest förekommande, men sedan kommer customhojarna....

Att köra försiktigt inom ramen för sin förmåga och vara ödmjuk och icke-aggressiv i trafiken är som alltid eftersträvansvärt.

Du drar nog en förhastad slutsats här - nämligen att "alla" glidarförare är Corn Flakes-knuttar.
Min definition av Corn Flakes-knutte är alltså någon, som fick A-behörigheten "på köpet" i samband med, att vederbörande tog körkort för bil. Eftersom denna möjlighet försvann 1976, tog de sista Corn Flakes-knuttarna AB-körkort 1975, dvs de föddes senast 1957 - dvs de fyller 57 år i år.

Slutsats: Åtskilliga glidarförare är yngre än 57 och har alltså aktivt tagit A-kort, dvs de är inte Corn Flakes-knuttar.
Dessutom finns naturligtvis förare, äldre än 57, som aktivt skaffade A-behörighet vid 16 års ålder, dvs alla, som har haft A-behörighet före 1975, är inte Corn Flakes-knuttar.

Tittar Du på andelen omkomna/svårt skadade, som är 57 år eller äldre, förefaller siffrorna inte alarmerande.

I övrigt är vi förstås eniga om det körsätt, som Du beskriver ovan.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2014-01-06/16:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Brooklyn » 2014-01-06/16:01

Jag hittade lite intressant statistik om just Fordförare i Sverige, uppdelat på bilålder:

ImageUploadedByTapatalk1389020459.878856.jpg
ImageUploadedByTapatalk1389020469.426019.jpg


Slutsatsen är att äldre Ford är extremt överrepresenterat i illegala sammanhang.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Brooklyn » 2014-01-06/16:03

Bror Gårdelöf skrev:
Brooklyn skrev:Det är dessvärre inte riktigt sant att "Cornflakesknuttar" är sparsamt förekommande. Granskar man statistiken är visserligen sporthojar de mest förekommande, men sedan kommer customhojarna....

Att köra försiktigt inom ramen för sin förmåga och vara ödmjuk och icke-aggressiv i trafiken är som alltid eftersträvansvärt.

Du drar nog en förhastad slutsats här - nämligen att "alla" glidarförare är Corn Flakes-knuttar.
Min definition av Corn Flakes-knutte är alltså någon, som fick A-behörigheten "på köpet" i samband med, att vederbörande tog körkort för bil. Eftersom denna möjlighet försvann 1975, bör de sista Corn Flakes-knuttarna vara födda 1957 - dvs de fyller 57 år i år.

Slutsats: Åtskilliga glidarförare är yngre än 57 och har alltså aktivt tagit A-kort, dvs de är inte Corn Flakes-knuttar.

Tittar Du på andelen omkomna/svårt skadade, som är 57 år eller äldre, förefaller siffrorna inte alarmerande.

I övrigt är vi förstås eniga om det körsätt, som Du beskriver ovan.


Du har nog rätt i det, jag hittade särskild statistik längre ned i dokumentet som behandlade skillnaderna mellan de som aktivt tog A-kort och de som fick det med flingorna, och skillnaden var inte alarmerande.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Magnus von Melen » 2014-01-06/16:15

Haha, min son fick ärva en gammal Ford Granada av mig när han var i tjugoårsåldern. Han höll på att bryta ihop fullständigt, han blev stoppad överallt, hela tiden. Ibland flera gånger samma kväll. Det var fram med lappen, blåsning och genomgång av bilen titt som tätt, till saken hör att han är helnykterist.
Till slut ledsnade han, sålde den och köpte en Toyota Celica. Sen dess har han inte blivit stoppad en gång :D .
Toyotan är sedan länge ett minne, han har under flera år försörjt sig på att köra taxi och till våren är han färdig körskollärare.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Marie » 2014-01-06/16:34

Med den statistiken i ryggen är det nog bäst att jag inte plockar ut min 75 år gamla Ford ur garaget... :o
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-01-06/16:40

Förutom den bedrövliga statistiken med körkortslösa på MC utgör försvårandet av regelverket gällande ålder med mera att färre tar körkort.

Med det vill jag ha sagt att jag gillar att köra MC med likasinnade och de blir färre av andra anledningar än att de kör ihjäl sig.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-06/17:33

ErikW skrev:
Smurfen skrev:
Kapten Stofil skrev:Fårrd? ;)


:D :lol: :mrgreen:

Faktiskt. En Apvässad Cosworth Sierra, numera lindad runt en stolpe. Men även en Ferrari 355 och en Corvette C5 framföres av dessa herrar. Som kuriosa kan nämnas att alla har ett stort intresse för F1. En är finne (gissa vad han kör). ;)


1) Det där är kriminellt. Sådana bilar borde bara få köras av folk som vet vad de håller på med, inte av Volvoraggare.
2) Undrar hur han tänker där, jag har inte sett särskilt många sladdar vid omkörningar under F1-tävlingar.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-06/18:45

Marie skrev:Med den statistiken i ryggen är det nog bäst att jag inte plockar ut min 75 år gamla Ford ur garaget... :o

Gissningsvis behöver Du inte oroa Dig. Om jag vore polis, skulle jag måhända stoppa en Ford -39 för att få chans att beundra den. Att sedan få en trivsam pratstund med den kvinnliga föraren vore ett oväntat plus. ;-)

Men det är klart, att om Du råkar ut för detta alltför ofta, kanske pratstunden inte blir trivsam?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fler mc förare utan körkort dog

Inläggav Lennart Christianson » 2014-01-06/19:04

Bror Gårdelöf skrev:Min definition av Corn Flakes-knutte är alltså någon, som fick A-behörigheten "på köpet" i samband med, att vederbörande tog körkort för bil.

Så definierar jag det också. Det verkar finnas sådan statistik i materialet. På sidan 48 anger man körkortsförvärv vid dödsolyckor. (Det borde bara gälla förare men det står inte.)

Flest dödade hade tagit körkort, nästan hälften. En av fyra saknade körkort och en av fem hade "fått" körkortet. Det blir naturligtvis svårt att läsa statistiken om man inte känner till hur många av varje kategori som kör hoj. Jag har inte sett att det finns i materialet.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Nästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst