Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-07/20:17

Till tidigare tråd(ar) om Trafikverkets närmast skandalartade (brist på) hantering av farliga vägar kommer nu allt oftare rapporter om tågurspårningar - vars gemensamma nämnare verkar vara, att inspektörer långt före olyckorna och vid upprepade tillfällen rapporterat om servicebehov, men inga åtgärder har vidtagits.

Hittills har jag inte hört någon annan kommentar från tillfrågade representanter för Trafikverket, än att de "inte kände till rapporterna"(!!!). Det stämmer i och för sig bra med, att mailet från den bilist, som tidigt rapporterade om den livsfarliga beläggningen på E 4 vid Vagnhärad, diariefördes enligt gällande rutiner - varpå inga åtgärder vidtogs, för att handläggarna var på semester!

Nu väntar jag bara på, att någon representant för Trafikverket säger: "Vi skall se över våra rutiner."
Det går inte längre att komma förbi den mycket obehagliga reflektionen, att myndigheten Trafikverket inte fungerar!

Jag har hittills gärna tagit tåget såväl privat som i tjänsten, eftersom det givit ett visst mått av gott miljösamvete, men nu börjar jag på allvar fundera på, om nästa urspårning kommer att drabba det tågsätt, som jag råkar befinna mig i.
Alternativt kommer jag fram kraftigt försenad, eftersom arbetet med att röja banan efter den senaste urspårningen alltjämt pågår. Sådant är illa nog, om det gäller privata resor. I tjänsten kan det innebära, att hela resan är bortkastad!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Fredrik J » 2014-01-07/21:25

Hur Trafikverket numera verkar fungera stämmer väl överens med mina egna erfarenheter från statliga myndigheters verksamheter.

I jakten på skenbara effektivitet och rationaliseringsvinster läggs allt fokus på om/organisationer, ledningsstrukturer etc och inget fokus läggs på det faktiska uppdraget och dom faktiska utförarna.

Det vill säga det faktiska arbetet och dom som skall göra det är inte särskilt prioriterade.

Gissningsvis återfinns samma fenomen även i andra typer av organisationer. ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav HåkanH » 2014-01-07/21:34

Tycker också det är väldigt obehagligt!
Min dotter, som numera bor i Linköping, åker då och då hem till oss i Sundsvall. Det har känts
tryggare att hon åkt tåg isf bil, så jag har mer eller mindre "krävt" det hittills men nu är jag tveksam.
60 tågurspårningar sedan 2008! :shock:

De intervjuade företrädarna för trafikverket säger bara: "Dessa felrapporter har inte nått mig" eller
den andra varianten: "Vi åtgärdar alla akuta fel omgående, övriga fel kan få vänta"....Men hallå :roll:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Jan G Janson » 2014-01-07/21:40

Det skall väl för tusan inte behövas en tragisk dödsolycka för att väcka våra mumier till politiker. Men detta verkar krypa närmare och närmare . Tragiskt . EU bidrag någon ... :shock:
Jan G Janson
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-12-10/16:41

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-07/21:50

Fredrik J skrev:I jakten på skenbara effektivitet och rationaliseringsvinster...

Skenbart var ordet! ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-07/21:59

Bror Gårdelöf skrev:Skenbart var ordet! ;-)

Nu skenar kreativiteten på Forumet! :ugeek:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Mimmi » 2014-01-07/22:05

... vi får verkligen hoppas att inte hela Forum spårar ur! :shock: :P
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Marie » 2014-01-07/22:18

Vi får kanske anlita några schweiziska detektiver?
De sägs ju vara bra på att spåra ur... :P
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-07/22:40

Tur att Mimmi bor i Kinna och inte i Skene!!! :o
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-07/22:43

Maries inlägg känner jag igen från den egna barndomen - men då i följande, närmast göteborgska form:
- Jag har tappat bort min klocka.
- Har Du kontaktat SJ?
- ?????
- Ja, de spårar ju ur.

Hamnar vi därmed åter i närheten av Trafikverket? ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-07/22:44

Problemet är att alla regeringar de senaste X decennierna (osäker på vad X är men jag gissar på minst 3) har gett SJ/Banverket/Trafikverket för lite pengar för underhåll. Underhållsfolket på myndigheten har inte ansett det vara lönt att äska pengar för allt som behöver göras, eftersom "vi får ju ända bara mindre än vad vi bett om". Till slut (dvs nu) har man hamnat med ett berg av åtgärder som blivit mer och mer akuta ju längre tiden gått. Det vi ser är väl helt enkelt att tiden löpt ut för allt det där, och nu går allt sönder på en gång.

Det lär vara så att Gunnar Malm (GD på Trafikverket) krävde att få veta underhållsbehovet när han tillträdde, och efter ett tag upptäckte att hans personal mer eller mindre mörkat en hel massa, varpå han såg till att få reda på vad som verkligen behövde göras, vilket resulterade i att han förra året fick 38 miljarder extra eller vad det var.

Ovanstående är i alla fall vad anställda på Trafikverket berättat för mig, om det nu stämmer eller inte. Men man kan konstatera att kritiken i media inte tas väl emot internt, det är mycket ursäkter, bortförklaringar, "förklaringar" med tveksam (= mer eller mindre lögnaktig) statistik, angrepp på journalister, försök att få stöd från tvivelaktiga tankesmedjor som verkar se som sin uppgift att smutskasta SR/SvT, osv osv. Men nu tycks mediastormen och det allmännas hat ha nått sådana proportioner att man till slut sakta börjar vakna och skärpa till sig. Inte minst har ju infrastrukturministern haft "samtal" med Trafikverkets GD, och förmodligen sagt åt honom att se till att få ordning på skiten.

De senaste plötsligt påkomna åtgärderna med omfattande avstängningar och reparationer, och Tingvalls pudel i MC-folket, känns för mig som att GD fått nog av att behöva se ut som ett fån i TV och sagt åt sina underlydande att "se för h-e till att få skiten att fungera nu, och sluta vara stöddiga mot allmänheten".
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-07/22:45

Bror Gårdelöf skrev:Maries inlägg känner jag igen från den egna barndomen - men då i följande, närmast göteborgska form:
- Jag har tappat bort min klocka.
- Har Du kontaktat SJ?
- ?????
- Ja, de spårar ju ur.

Hamnar vi därmed åter i närheten av Trafikverket? ;-)


Ska man vara petig så är det väl SJ/Green Cargo som spårar ur :)
Fast det är nog inte deras fel utan Trafikverkets.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-07/22:52

Jag delar Din åsikt, att Sveriges järnvägar försummats ända sedan 1960-talet - om inte tidigare - och ansvaret för det vilar ytterst på samtliga regeringar under denna tid.

Tyvärr förefaller en klassisk svensk paradgren - den oväldiga ämbetsmannen, som strävar efter att sköta sitt fögderi på bästa sätt, oavsett vem som råkar vara minister just då - ha havererat för länge sedan. Om inte, skulle det ju finnas decennier av diarieförda inlagor från SJ/Banverket/Trafikverket, som påtalade behoven.

Nu verkar i stället topptjänstemännen fungera som i USA (med skillnaden, att de inte lika lätt byts ut vid maktskifte) - dvs de verkar mer inriktade på att säga, vad ministern VILL höra, än vad ministern BEHÖVER höra.

Resultatet börjar nu bli alltför tydligt - varpå alla skyller på "någon annan".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-07/23:00

Bror Gårdelöf skrev:Nu verkar i stället topptjänstemännen fungera som i USA (med skillnaden, att de inte lika lätt byts ut vid maktskifte) - dvs de verkar mer inriktade på att säga, vad ministern VILL höra, än vad ministern BEHÖVER höra.

Resultatet börjar nu bli alltför tydligt - varpå alla skyller på "någon annan".


Det fenomenet lär ska finnas på alla chefsnivåer i det aktuella verket, har det sagts mig av en insider. Jag är böjd att tro att sagespersonen inte har helt fel. Det gäller för övrigt på ganska många arbetsplatser.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav hebymats » 2014-01-09/13:07

Alla spår tyder på att det är någon annans fel.
Trafikverket får lägga i en högre växel för att hinna med underhållet.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-10/20:53

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav SuperMek » 2014-01-10/20:56

//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-10/21:18

Jag såg precis inslaget i Aktuellt. I just det här fallet verkar det (obs det är inte klarlagt än vad som hänt i detalj, det kommer utredare att göra) som om tågklareraren eller den ansvarige tågledaren borde ha infört en hastighetsnedsättning på stället ifråga. Det kan hända att han/hon inte hunnit med det innan nästa tåg kom. Jag är inte insatt i rutinerna i detalj, men det kan vara så att tågklareraren ska rapportera incidenten till sin tågledare, som ska fatta beslutet om hastighetsnedsättning eller stopp, vilket antagligen tar ett par minuter om tågklareraren har mycket att göra. Sedan kan det också hända att X2000-tåget körde sönder växeln, och då hade godståget troligen spårat ur oavsett hastighetsnedsättning.

Gunnar Malm har något år kvar på sitt förordnande, så han går troligen i vilket fall om ett tag. Att sparka honom skulle nog mest vara en gest för att blidka journalisterna. Vad Malm och/eller hans ersättare måste göra är nog mer att ta itu med attityder internt. Kompetensen hos medarbetarna är det inget fel på, men villigheten att erkänna sina brister och bättra sig, och insikt att man förvaltar medborgarnas surt förvärvade pengar, förefaller det vara sämre med. För att det ska bli bättre måste nog alla erkänna att det inte är så bra, och göra en ansträngning för att rycka upp sig.

Jag har sett samma tankesätt på Volvo, där människor som aldrig haft en annan arbetsgivare anser att Volvo och de själva är världsbäst, medan utifrån kommande ser att det är långt ifrån sanningen.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-10/21:31

"Högmod går före fall", säger det svenska ordspråket.
"Those, who the gods wish to destroy, they first make mad", säger det engelska.

Sedan är det en annan sak, att politiker och topptjänstemän i decennier verkar ha ingått i en obehaglig symbios, vars gemensamma nämnare hetat "huvudet i sanden".
Nu sitter båda kategorierna där med ägg över hela ansiktet - men skall någon offras, lär det ju bli tjänstemannen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kovlingen » 2014-01-10/21:38

Det gäller väl som vanligt att hitta en lämplig syndabock :?
Vem bär slutligen huvudansvaret är frågan ?
Det vanliga är ju att man sparkar på den som är underställd :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-10/21:49

Regeringen/ministern bär ansvaret, men det är, som Du säger - att politiker är skickliga på att sparka neråt.
"Detta har jag inte blivit informerad om" - och så vidare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-10/21:52

Att hitta syndabockar är nog viktigt :? Betydligt enklare än att ta itu med problemen.

Men det är bra att media är på dem, då kommer ju en uppryckning till stånd, bara de inte slutar för att GD får kicken.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-10/22:26

Det vore väl ungefär som att försöka hindra tidens gång genom att stoppa klockan! Sveriges järnvägsnät blir ju inte ett dugg bättre av, att en - inkompetent(?) - GD får silkessnöret.
Vidtas ingen annan åtgärd, lär tågen fortsätta att spåra ur - och nästa sommar kommer väl ytterligare några människor att dö, för att livsfarliga vägbeläggningar inte åtgärdas, trots påpekande.

"Verkligheten är vår värsta fiende", sade Olof Palme - om än i ett helt annat sammanhang.
Han hade nog mer rätt, än han anade.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Fredrik J » 2014-01-11/00:03

Tyvärr löser det nog ingenting om Generaldirektören avgår. Det är ju fortfarande samma uppdrag som skall utföras på samma sätt och med samma resurser, och de ges ju av regeringen. Rimligtvis är det där förändringar bör ske kan man tycka.

Generellt sätt kan tror jag att det hela började gå snett när statliga verk och myndigheter stöptes om till rena beställare. Därigenom blir ju nåt faktiskt ansvarsutkrävande i praktiken omöjligt. Är man lite konspiratorisk skulle man ju kunna tro att det just är försvårandet av ansvarsutkrävande som är anledningen till att vissa politiska strömningar är så förtjusta i outsourcing, privata utförare och myndigheter som beställare.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-11/00:34

Självklart är det lättare att skylla på någon annan om man bara beställer. Men jag tror inte problemet är beställandet i sig, snarare att man beställer utan att ha adekvat kontroll. Man låter entreprenörer kontrollera sitt eget arbete. Men om man ska vara en kompetent beställare måste man för det första vara kunnig om det man beställer, så att man kan beställa rätt saker och ställa rätt villkor för att säkerställa att man får vad man vill ha. För det andra måste man kontrollera att man fått det man beställt. Det blir med andra ord svårare och dyrare att "bara" vara beställare än man tror, vilket man nog inte är medveten om.

Exempelvis lärde jag mig när jag renoverade ett hus att det inte går att bara beställa och tro att allting fungerar, ens om entreprenören har en kompetent arbetsledare. Man måste vara på plats och vara besvärlig hela tiden. Det är inte begränsat till hantverkare utan gäller i alla branscher.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-11/00:41

Fredrik J skrev:Tyvärr löser det nog ingenting om Generaldirektören avgår. Det är ju fortfarande samma uppdrag som skall utföras på samma sätt och med samma resurser, och de ges ju av regeringen. Rimligtvis är det där förändringar bör ske kan man tycka.

Jag tror att det skulle vara bra med en chef som sätter sig in i verksamheten på djupet och rör sig bland medarbetarna hela tiden, lite "undercover boss" fast inte i hemlighet. Det är så mycket som filtreras genom alla lager av chefer på vägen upp. Många av dessa säger nog vad man tror chefen vill höra, inte vad han egentligen vill veta. Och det är inte begränsat till statlig verksamhet. Problemet finns till viss del i alla stora organisationer, fast i privat verksamhet har man en annan ekonomisk verklighet vilket stramar upp en del.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-01-11/01:08

Fredrik J skrev:Tyvärr löser det nog ingenting om Generaldirektören avgår. Det är ju fortfarande samma uppdrag som skall utföras på samma sätt och med samma resurser, och de ges ju av regeringen. Rimligtvis är det där förändringar bör ske kan man tycka.

Det sägs ju att skall man sopa en trappa skall man göra det uppifrån. Jag är inte insatt i den aktuella organisationen men en ny chef, utan personliga kopplingar in i organisationen, har bättre möjligheter att göra de förändringar som behövs. I alla fall i teorin.

Men, som sagt, det kanske inte är Generaldirekören som är det översta steget i trappan.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-11/01:18

Man måste fortsätta sopa efter översta trappsteget bara...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-11/03:05

Kapten Stofil skrev: Men jag tror inte problemet är beställandet i sig, snarare att man beställer utan att ha adekvat kontroll...
Men om man ska vara en kompetent beställare måste man för det första vara kunnig om det man beställer...
För det andra måste man kontrollera att man fått det man beställt.

Du har SÅ rätt, vilket jag har personlig erfarenhet av. Under 1990-talet beslutade Landstinget i Östergötland, att kommunernas och några taxiföretags entreprenadmonopol inom ambulanssjukvården skulle ersättas med regelrätt upphandlade tjänster. Min chef (hög tjänsteman), landstingets dåvarande upphandlingschef (mycket kunnig och lyhörd) och jag (medicinskt ansvarig) skapade ett upphandlingsunderlag, som ställde mycket höga krav (vilket fick en del såväl förvånade som positiva kommentarer från seriösa anbudsgivare). Det var definitivt aldrig fråga om "lägsta pris", utan vi valde medvetet dyrare lösningar för att kunna säkerställa och kontrollera kvalitén.
Resultatet blev en mycket lyckad, kompetent och snabbt vidareutvecklingsbar organisation.

Av helt andra skäl slutade jag som ambulansöverläkare vid millennieskiftet. Idag ser organisationen delvis annorlunda ut - men det var kul, så länge det varade.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kovlingen » 2014-01-11/06:17

Det är väl med politiker som med rekryter . När dom frågade vad man jobbade med
sa någon "Kock" . Ja då blev han traktorförare och ni kan ju gissa vad traktorföraren
blev för något .
En riktigt glapp käft och ett hav av självförtroende kommer man långt med :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Sture Sandström » 2014-01-16/19:35

Kan lösningen på alla dessa problem lösas med tjänstemanna ansvar ?
Detta är borttaget sedan många år, kanske skulle öka intresset för att
göra rätt om inte, risk för tjänstemanna åtal.
Användarvisningsbild
Sture Sandström
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-01-02/01:00

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-16/19:41

Sture Sandström skrev:Kan lösningen på alla dessa problem lösas med tjänstemanna ansvar ?
Detta är borttaget sedan många år, kanske skulle öka intresset för att
göra rätt om inte, risk för tjänstemanna åtal.


Det skulle säkert åstadkomma en väsentligt ökad noggrannhet i tjänsteutövningen. Man lär sig bara av misstagen om de gör ont.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-16/20:51

Delar helt den åsikten - i synnerhet med min egen profession som bakgrund!
I Sverige är det självklart, att laga ansvar skall kunna utkrävas av legitimerad vårdpersonal. (Av någon anledning är det inte alls självklart, att laga ansvar skall kunna utkrävas av de höga tjänstemän och politiker, som beslutar om tilldelning av resurser till nämnda vård - vilket stör mig inte så lite.)

Stures kommentar återför oss för övrigt till mitt första inlägg. Det nedlagda tjänstemannaansvaret torde vara förklaringen till, att det gått, som det gått - inte bara med Trafikverket.
Den fråga man måste ställa sig är: Vem tjänar på detta i längden? Rimligtvis ingen. På kort sikt tjänar måhända såväl politiker som topptjänstemän, men sedan då? "Efter oss syndafloden"?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Sture Sandström » 2014-01-17/12:25

Nej problemet finns i alla offentliga verksamheter man kunde ju tro att alliansen skulle lösa detta problem,
men tyvärr det var för avancerat för dessa partier. Kan vara att man inte kan ta det ansvar som vore logiskt i detta ärende.
Vore ju härligt om även du o jag kunde jobba upa (utan personligt ansvar) men så är det inte.
Trots att vi nu lever i framtiden.
I övrigt önskas en trevlig weekend i snödrivorna.
Användarvisningsbild
Sture Sandström
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-01-02/01:00

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kovlingen » 2014-01-17/12:33

Kapten Stofil skrev:Det skulle säkert åstadkomma en väsentligt ökad noggrannhet i tjänsteutövningen.
Man lär sig bara av misstagen om de gör ont.

Önsketänkande :shock: Dom har nog aldrig ont någon gång :evil:

Många ggr. har jag hört politiker som säjer " Vi tar ansvar för ..... och Sverige" .
Undrar vilka dom där "VI" är och när dom kommer fram under stenen ?
Grrrrrr !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-17/13:19

"När en politiker säger, att Du och hen sitter i samma båt, är det av någon anledning alltid Du, som skall ro."
Gissningsvis kan man förvänta sig detsamma i ungänget med topptjänstemän.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-01-18/00:53

Bror Gårdelöf skrev:"När en politiker säger, att Du och hen sitter i samma båt, är det av någon anledning alltid Du, som skall ro."
Gissningsvis kan man förvänta sig detsamma i ungänget med topptjänstemän.

Detta gäller inte bara politiker, det finns gott om människor som identifierat en sak så viktig eller ett mål så stort att ingen uppoffring är för stor, så länge det är andra som står för själva uppoffrandet. Men det är naturligtvis extra illa om det gäller en politiker med nån form av makt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-18/09:32

Det där beskriver Peter Englund på ett lysande sätt i "Bröderna Marx i Petrograd" (ur "Förflutenhetens landskap", Atlantis 1991). Essän börjar med skildringen av det tyska kommunistpartiets synnerligen misslyckade försök att göra revolution 1923 - paradoxalt nog något av det roligaste man kan läsa på svenska, för hela historian är så absurd, att man baxnar!

Orsaken till misslyckandet ligger framför allt hos en grupp människor, som dök upp under 1800-talet - yrkesrevolutionärerna. "Revolutionären är ofta en högst oegennyttig människa, bländad av en vision som rymmer mycket av skönhet och stilla förnuft; denna messianska irrbild lovar oändlig lycka i den hinsidesvärld som väntar på andra sidan revolutionens Ginnungagap. Och dit måste man nå, till snart sagt vilket pris som helst, även om man måste föra människorna dit i handklovar och ögonbindel, för att lyckliggöras under tvång, ja även om man måste offra just de människor för vars skull tusenårsriket var framtänkt."

I en annan essä konstaterar han (ungefär), att "girighet kan ta livet av tusentals människor. Det krävs en ideologi för att ta livet av miljoner".

Mycket bättre än så kan det inte beskrivas - oavsett om visionären hette Lenin, Trotskij, Stalin, Hitler, Mao Zedong eller Pol Pot. De fyra sistnämnda fattade beslut, som innebar, att miljoner och åter miljoner av deras landsmän dog - och i åtminstone Hitlers fall åtskilliga andra - utan att man för den skull kom ens i närheten av det hägrande paradiset. Tvärt om ligger betydligt närmare till hands!

Lenins beslut orsakade kanske inte SÅ många miljoner landsmäns död, eftersom han dog redan 1924 - efter ett par hjärnblödningar - men Stalin var desto "effektivare".
Trotskij tvingades i landsflykt och mördades därefter i Mexico 1940 av en sovjetutbildad spansk agent.
Mordvapnet var en ishacka - och jag vill minnas, att KFML(r):s tidning i varje nummer delade ut en bildlig ishacka till någon person, som partiet/tidningen hyste särskilt agg till. Det säger det mesta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav HåkanH » 2014-01-19/19:44

Enligt Rapport på TV1 ikväll.
Endast var femte skattekrona gå till själva underhållsarbetet... fyra kronor går till administration!
Varför blir jag inte förvånad....
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-19/19:57

Det ska bli intressant att se imorgon vad reaktionen från verket blir på det påståendet... :?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-25/09:33

Blev det över huvud taget något reaktion - eller låtsades Trafikverkets ledning, som att det regnade (snöade)?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-25/10:03

Man hävdar att 85% går till underhåll. Jämfört med urspårningarna var reaktionen väldigt behärskad. Antagligen beror det på att verket har rätt och "experten" är ute och cyklar. I just det här fallet har nog inte verket något att skämmas för. Man ska veta att järnvägsinfrastruktur är oerhört dyr. En spårväxel kostar t ex runt en miljon.

Visserligen tror jag verket har anledning att skämmas på många sätt, men man har också anledning att vara misstänksam mot alla påståenden från alla "Sveriges främsta tågexperter". Just den här gubben är chef för affärsområde Järnväg på Ramböll, som är en stor konsult- och entreprenadfirma som är verksam i infrastrukturbranschen, bl a som entreprenör åt Trafikverket. Han har säkert någon baktanke med det där utspelet, han är part i målet och inte alls oberoende.

Media gillar ju att hitta någon självutnämnd "expert", som oftast verkar ha pengar att tjäna på att sprida skräck, när man kollar upp vad det egentligen är för en. Jag jobbar inom IT, och de "IT-experter" som TV hittar har jag oftast aldrig hört talas om :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-25/10:14

Det där känns igen från min egen bransch. De mediala råden om ett hälsosammare liv står ju som spön i backen - år ut och år in. Skulle vi följa dem alla, borde vi ha uppnått evigt liv för länge sedan.
När man får höra någon av dessa profeter uttala sig, får jag alltid samma lust att ställa frågan: "Och vad har Du för belägg för detta?" Beläggen ifråga brukar te sig rätt skrala - om de ens finns.

LCHF-dieten är ett rätt bra exempel. Tills motsatsen bevisats, vägrar jag att tro, att ett definierat intag av X000 kalorier per dygn skulle innebära skillnad i vikt, beroende på om kalorierna intagits som fett eller kolhydrater.
Däremot finns en annan logisk förklaring - nämligen att de, som äter LCHF, reducerar sitt kaloriintag, eftersom de uteslutna kalorierna från kolhydrater inte motsvaras av ett lika mycket högre kaloriintag av fett. (Fett ger lång mättnadskänsla.) Sänkt kaloriintag => viktminskning, förstås.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kovlingen » 2014-01-25/10:46

HåkanH skrev:Enligt Rapport på TV1 ikväll.
Endast var femte skattekrona gå till själva underhållsarbetet

Kapten Stofil skrev:Man hävdar att 85% går till underhåll.

Blir det bara 85% av den där skattekronan då kanske ? ?
Och blev det lite mer över till administration! :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-25/11:46

Nja, de menar 85% av alla fem kronorna :-D sen vet jag inte hur mycket av Trafikverkets budget som går till järnvägsunderhåll, det kanske är 20%...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Trafikverket - nu börjar det bli riktigt obehagligt!

Inläggav Kovlingen » 2014-01-25/12:25

Ja de e klart åsså gåre åt en 20% till å bygga livsfarliga farthinder å nya wirermitträcken .
Kanske lite mera skyltar också 10 % till . Summa 135% :mrgreen: Jag är en fena på matte :D
En skattesänkning och en standardsänkning blir nog bra :o
( Det går väl kanske 10 - 15 % till fallskärmar också ) :twisted:
Tur att man orkar :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst