Actibump - livsfarligt fartdämpare

Actibump - livsfarligt fartdämpare

Inläggav nordicbiker » 2014-01-20/17:45

Hej alla i Klubben!

Idag berätter onlinetidningen BIKE om nya aktiva fartdämparen "Actibump".

http://www.bike.se/nyheter/fallucka-i-vagen-snart-pa-fler-platser#comment-348503

En metallplatta i vägen sänks när ca 5...10cm (ser mer utt som hela 10cm när jag jämför detta med kantstenen), om ett fordon närma sig med högre än tillåten hastighet. Redan idén att sätter en friktionslös metallplatta in mitt på vägen intyger att man inte förstå hur tvåhjuliga fordon reagera på halt vägbana, i värsta fall med lite nedlägg pga att man svänger. Men nu tillkommer en 10cm högt skarpt kannt om man kör för fort!

Helt vansinnigt!!!

Med ett vanligt mc med 18 eller bättre 21" framhjul klara man sig kanske bra, men hur ser det utt med en skooter med minihjul?

Jag mailade nu till både tilverkaren, SMC och klubbens kansli för detta vansinne måste stoppas innan det blir allvarligt skadade. Och hur kan Vägverket eller hur som helst den nu heter, godkänner ett sån livsfarligt traffikhinder? Är man fortfarende lika passivt som när man upptäkte halt nyasphalterat vägbana? Vet man fortfarende inte att det fins mc och mopeder på gatan? I efterhand tå igen ansvar, som vanligt...! :evil:
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Actibump - livsfarligt fartdämpare

Inläggav SuperMek » 2014-01-20/19:36

Hej Kai-Uwe!

Först, jag ifrågasätter också idén med denna tingest. Jag förstår syftet, men undrar om det är så genomtänkt. Sedan, är det fråga om en vinkling av plattan i falluckan, dvs att det endast är bakkanten som sänkt, att däcket slår inte mot någon kant på väg upp ur "fällan"? Det handlar då "bara" om ett fall för däcken som skall skaka om förare av för hastigt framförda fordon. Ser sedan fällorna ut som på bilden har vi mc-förare en fördel, då vi kan välja att köra bredvid fällan där det finns gott om plats, dvs ungefär lika som vi gör idag för de asfaltbumpor modell kvadrat som sätts upp lite varstans och som vi lätt undviker.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Actibump - livsfarligt fartdämpare

Inläggav Georg » 2014-01-20/20:06

Det är nog tvärt om. Enligt bilderna på företagets information om produkten så vinklas plattan så man kör in i kanten.
http://www.edeva.se/index.php/actibump/
Man får också hålla ut rätt ordentligt för att slippa halka på plattan. Ifall de kan ordna en ytbeläggning med bättre friktion så kan den nog fungera. Men om kanten blir för hög så kan den nog ställa till det en del...


Sent from my HTC One X using Tapatalk
#2686312, Stockholm
R1200 GSA -14
Användarvisningsbild
Georg
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2013-10-06/16:44

Re: Actibump - livsfarligt fartdämpare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-20/20:11

Eftersom jag bor i Linköping, kan det vara på plats med lite tillnyktring. Dessa fartdämpare finns inom ett område, som är begränsat till 30 km/h OCH innefattar en trafikljusreglerad korsning, där mängder av människor passerar till och från universitetet. De är dessutom mycket väl skyltade.

Den, som inte iakttar fartgränserna under sådana villkor, förtjänar att bli omruskad - och ärligt talat skiter jag i, om vederbörande får däck, fälgar eller fordon förstörda! Kan man inte läsa innantill på skyltar under sådana förhållanden, bör man inte ha körkort.

Sedan är det en HELT annan sak, om dessa farthinder monteras under helt andra förhållanden. Då kan vi kanske börja prata risker - men inte än så länge.

(Tips i sammanhanget: Norska färister kan befinna sig i kurvor. Att med nerlägg köra över en sådan i väta kan innebära en omedelbar vurpa - så man bör tänka efter före. Färisterna flyttas nog inte i första taget.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Actibump - livsfarligt fartdämpare

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-01-20/20:38

Läste om dessa för ett par år sedan på ett bilforum och hurvida historien var sann eller inte vet jag inte men en kille hävdade att sensorn sitter ett antal meter innan själva plattan och han hade gjort det till en sport att när han ligger bakom en annan bil så ser han till att utlösa "fällan" för bilen framför genom att köra ikapp den strax innan.

/Fredric

PS. Ett inlägg med bara en mening. Eller skulle varit om det inte vore för PSet.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Actibump - livsfarligt fartdämpare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-20/21:01

Det där med sensorn stämmer nog - men han bör ha bra bromsar, om han skall kunna köra för fort och sedan undvika att köra in i häcken på den bil, vars förare han vill driva med.

(Det låter som en variant på Bosse Rindars berättelse om Harry "Professorn" Lundberger, som under en period av sitt liv använde bilschamposvampar, när han tvagade sig i badkaret. Det tror jag på - men att vännerna skulle ha tyckt, att Harry under denna period var ovanligt blank i hyn, får nog skrivas på skrönornas konto!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Actibump - livsfarligt fartdämpare

Inläggav Björn Johnson » 2014-01-21/14:14

Delar Brors åsikter beträffande den Actibump som är i drift i Linköping. Här är en filmsnutt från detta farthinder som visar hur det fungerar, avslutningsvis kör en motorcykel för fort genom hindret. Skaderisk på fordonet? Bedöm själva.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Actibump - livsfarligt fartdämpare

Inläggav Thomas Stadin » 2014-01-21/15:26

Om falluckan faller precis innan man sätter framhjulet på den så ska man absolut undvika att komprimera fjädringen då man passerar den. Bromsa inte om du inte är helt säker på att du kan stanna innan du passerar luckan!
Att sträcka ut gaffeln genom att växla ned och gasa på hade däremot varit att föredra för att slippa skadad framfälg/framhjulspunktering/omkullkörning.
Men att man ska ge fullgas över luckan kanske inte är tanken med luckan...
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Actibump - livsfarligt fartdämpare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-21/18:02

Det är i så fall inte första gången något hanteras på ett sätt, som konstruktören inte avsett. ;-)

Dock är att notera, att man möjligen - om man är förberedd - kan köra förbi vid sidan av Actibumpen även med motorcykel - så som visas med cykel i filmen ovan.
Jag har inte provat - av det enkla skälet att jag respekterar uppsatta skyltar där och således inte behöver bry mig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst