Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2014-02-04/14:34

Det er nå klart at Norge får unntak fra EU-bestemmelser om besiktning av MC. Det er ikke krav til besiktning (EU-kontroll eller PKK (Periodisk KjøretøyKontroll), som det kalles i Norge) i dag, og EU kommer ikke til å kreve det. (Se artikkel i Dagbladet i linken nedenfor).

- De nye reglene for EU-kontroll er vedtatt som et direktiv, ikke som en forordning. Dette åpner for at vi kan tilpasse regelverket til norske forhold, sier samferdselsmisteren.


http://www.dagbladet.no/2014/02/04/tema ... /31640210/

Det jeg ikke helt forstår, er om dette gjelder bare Norge eller om EU-land også kan tilpasse eget regeverk. Det ser ihvertfall ut til at ingen land må innføre besiktning av mopeder og lette motorsykler:

Lette motorsykler og mopeder slipper periodisk kjøretøykontroll. På noen vilkår kan Norge sette i verk tiltak som gjør at heller ikke tunge motorsykler får krav om EU-kontroll. Et slikt krav er i alle tilfeller ikke aktuelt før i 2022.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Kapten Stofil » 2014-02-04/18:57

Men Norge har väl inte gått med i EU vad jag vet? Varför skulle man då bry sig om EUs direktiv?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2014-02-04/19:52

Kapten Stofil skrev:Men Norge har väl inte gått med i EU vad jag vet? Varför skulle man då bry sig om EUs direktiv?

Fordi Norge er et EØS-land (Google it) og derfor følger EUs forordninger og direktiver i de aller fleste områder. Såpass burde en svenske vite.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Kovlingen » 2014-02-04/20:03

Vi har väl inte koll på alla småbyar runt Sverige :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2014-02-04/20:17

Denne tråden handler om nye regler for besiktning av mopeder, lette og tunge motorsykler i EU (EØS)!

Vi holder oss til det og tar nasjonskapen i OT-forumet! :!:
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Kapten Stofil » 2014-02-04/20:32

Odd Arne skrev:Denne tråden handler om nye regler for besiktning av mopeder, lette og tunge motorsykler i EU (EØS)!

Vi holder oss til det og tar nasjonskapen i OT-forumet! :!:


Nåja, det var du som började:
Odd Arne skrev:Såpass burde en svenske vite.


I vilket fall som helst gäller detsamma Sverige:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/EU-kompromiss-om-MC-besiktning-/
Ska man tro SMC så har de, tillsammans med svenska EU-politiker, haft en hel del att göra med att de värsta stolligheterna avvärjts.

Här gäller ju visserligen besiktning vartannat år, inte särskilt betungande såvitt jag vet, de två gånger jag besiktigat har man i princip tittat på att allt fungerar och sitter fast, och tagit en kort runda och kollat så att bromsarna inte är alltför usla.

En fördel med besiktningar är att man har en viss möjlighet att ha lite koll på hojens historia. I den formen de implementeras i Sverige just nu har jag inget emot kontrollbesiktning, då har man lite press på sig att se till så att grejorna är i ordning, och man får kvitto på att man borde våga åka på hojen.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Fredrik J » 2014-02-04/20:37

Förstår faktiskt inte varför man inte skulle ha besiktningsplikt av hojar. Inte för att jag grubblat speciellt länge men jag har svårt att se någon nackdel med besiktning för någon.

Sen är det klart att man kan diskutera frekvens etc.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Kapten Stofil » 2014-02-04/20:46

Instämmer, iaf när det gäller tunga MC.

SMCs kritik tycks mest ha gällt att det inte finns något samband mellan täta besiktningar och olycksfrekvens, eftersom det är väldigt få MC-olyckor som beror på tekniska fel, och att kravet på besiktning av mopeder innebär krångel med långa resor för ägaren, och dyr administration för staten eftersom det inte finns något register.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Magnus von Melen » 2014-02-04/20:49

Lite intressant formulering i sista stycket

"SMC, FEMA, Sveriges riksdag och regering samt svenska EU-parlamentariker har arbetat för att undanta motorcyklar och mopeder från krav på tvingande besiktning. Det gav resultat!"

Ändå har vi besiktning av mc i Sverige???

Inte för att det är särskilt betungande, men ändå...
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-04/21:23

Vad gäller besiktning av hojar i Sverige, har det gissningsvis hjälpt en del på traven, att motorcyklar sällan får några grava anmärkningar - dvs Bilprovningens egen statistik utvisar, att hojåkare håller grejorna i trim.

Det är ju inte konstigt. Bilister kan till en del förlita sig på skyddande strukturer och funktioner i bilen - och därmed synda en del på nåden. Sådana strukturer kan en hojåkare som regel se sig i månen efter.

Dessutom "måste" de flesta bilägare ha en bil, även om det kan vara ekonomiskt betungande, och man kanske inte har råd att sköta den. Som kontrast är de flesta hojar nöjesfordon, och en hobby tillåts ofta kosta pengar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2014-02-05/08:22

Det finnes litt mer å lese her fra SMC:

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/EU-krave ... och-moped/

http://forum.svmc.se/showthread.php?801 ... post117039

http://www.fema-online.eu/uploads/docum ... Letter.pdf

Det har vært lagt ned mye ressursser hos Europeiske motorsykkelorganisasjoner mot EU-forslaget, og også nordiske regjeringer har vært imot.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Fredrik J » 2014-02-05/18:43

Bror Gårdelöf skrev:Vad gäller besiktning av hojar i Sverige, har det gissningsvis hjälpt en del på traven, att motorcyklar sällan får några grava anmärkningar - dvs Bilprovningens egen statistik utvisar, att hojåkare håller grejorna i trim.

Det är ju inte konstigt. Bilister kan till en del förlita sig på skyddande strukturer och funktioner i bilen - och därmed synda en del på nåden. Sådana strukturer kan en hojåkare som regel se sig i månen efter.

Dessutom "måste" de flesta bilägare ha en bil, även om det kan vara ekonomiskt betungande, och man kanske inte har råd att sköta den. Som kontrast är de flesta hojar nöjesfordon, och en hobby tillåts ofta kosta pengar.


Det där får mig att tänka på en devis jag använder dagligen:

"Förtroende är bra men kontroll är bättre" :)

Alternativt kan man ju tänka sig:

"Utan kontroll inget förtroende" ;)

Ska man vara lite allvarlig kan man ju även tänka sig att anledningen till att så få hojar får allvarliga anmärkningar i besiktningen även kan bero på att dom som vet med sig att dom inte kommer igenom låter bli att besiktiga. Tog man bort besiktningskravet kan ju fordonsbeståndet som trafikerar våra vägar mycket väl komma att ändra karaktär.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-05/18:54

Mitt inlägg var inte heller avsett som något argument mot obligatorisk besiktning utan mer en reflektion kring, att hojåkare som grupp håller grejorna i god ordning - och varför.

Vi kan ju alltid glädjas åt, att det räcker med vartannat år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-09/09:37

JAg minns att man i Norge för inte allt för lång tid ej hade besiktning av bilar heller.
Med tanke på att Norge haft en oerhört gammal bilpark jämför med t.ex. Sverige så sköttes faktiskt de flesta bilarna bättre. MAn kan i Norge även idag se bilar i kanonskick som används dagligen men som i sverige endast syns på utställningar. Dock så rullade det även en del skrot där uppe, jag har släkt i Norge och en av dem hade en äldre bil där bara bromsen på ett hjul fungerade och man fick putta igång den. Så länge den ej blev intressant för polisen för flygande kontroll gick det bra att köra med den i flera år

Att Norge och även Danmark ofta har en äldre fordonspark beror på att de fortsatt har kvar accisen som sedan länge är borta i Sverige.
Men samtidigt verkar många norrmän ha snuskigt hög lön då de utan problem numera kan köpa bilar och mc som ofta kostar dubbelt upp mot i Sverige.

För att återgå till besiktning av fordonen, så kanske man skulle kunna länga intervallen ngt till för mc. Men det finns folk som ej har koll alls, ens på sin mc. Då kan det vara bra med kontrollbesiktning. Men det kanske skulle räcka med vart 3:e eller 4:e år
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Olof Eriksson » 2014-02-09/10:26

Dennis Johansson skrev:För att återgå till besiktning av fordonen, så kanske man skulle kunna länga intervallen ngt till för mc. Men det finns folk som ej har koll alls, ens på sin mc. Då kan det vara bra med kontrollbesiktning. Men det kanske skulle räcka med vart 3:e eller 4:e år

Och det är ju här¨som är problematiken. Att vi har en mindre klick som har 0 koll. Frågan är om man tar bort besiktning på mc. Vad blir det av dessa hojar. Blir dom farlig för föraren och medtrafikanter?

Dvs vad är det som kommer att vara trasigt? Är det någon som sitter på statistik över vad besiktningstjänstemänen finner?

Har själv varit med om ett haveri på bakhjulslager på min Honada 125'a när jag var 17 år. Lagret skar i 110 km/h på E4. Blev hyfsatt vingligt. Men jag tippade inte. Hade säkert fått alla varningstecken. Men kunde inte så mycket om motorcycklar på den tiden (också). Tex så nöp motorn i 140 km/h lite lakrits streck innan jag fatade att man skall frikoppla.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-09/11:44

Sådan statistik har man väl åtminstone tidigare kunnat få ut från Bilprovningen? Haken nu är, att flera olika företag sköter bilbesiktigandet, vilket kan göra det lite vanskligare att ställa samman siffrorna. Men någon stans bör de väl finnas?

En alternativ lösning vore, att verkstäder kunde auktoriseras till att också intyga, att fordonen är i kördugligt skick enligt lag och förordning. När man lämnar in fordonet för service, begär man samtidigt en besiktning och ger verkstaden uppdraget att se till, att fordonet är i laga skick, varpå vederbörligt intyg kan insändas till myndigheten ifråga.

Haken med det är förstås, att det kan öppna för korruption.

(Under inbördeskriget i Libanon för ett par decennier sedan läste jag en tidningsartikel om fordonsbesiktning i Beirut. Det tillgick så, att man åkte till en auktoriserad person och betalade en slant, varpå man fick intyg på, att bilen var OK. Ingen skulle komma på tanken att faktiskt kolla fordonet, eftersom det skulle ha utgjort en grav förolämpning mot fordonsägaren! Andra tider, andra länder, andra seder.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fortsatt ikke krav til besiktning av MC i Norge

Inläggav Mimmi » 2014-02-09/14:17

Bror Gårdelöf skrev://
(Under inbördeskriget i Libanon för ett par decennier sedan läste jag en tidningsartikel om //fordonet, eftersom det skulle ha utgjort en grav för//// fordonsägaren! Andra tider, andra länder, andra seder.)


Hej!

Så kunde det nog blivit om någon klagat! :mrgreen:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst